Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Centerhögtalare? Behövs det?

153 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 23 december 2006 - 11:42

JoakimO
  • JoakimO
  • Amatör

  • 98 inlägg
  • 0
Har funderat lite på att komplettera mina B&W 601 frontar med en centerhögtalare i "samma" serie.
Dock undrar jag om det är värt de pengarna? Jag har nu ca 1,5m mellan frontarna och det känns lite tveksamt att det skulle bli en enorm skillnad med en extra högtalare i mitten?

Idéer / råd och synpunkter mottages med glädje :D

#2

Postad 23 december 2006 - 15:53

Unregistered213ea8d0
  • Unregistered213ea8d0
  • Lärjunge

  • 407 inlägg
  • 0
till hembio antar jag..? Ja..i de flesta fall på filmer osv (om du kör dolby digital/DTS 5.1 dvs) så ligger ju de mesta av allt tal i centern...


Men de ja undrar är får du ens nån vettig stereobild med SÅ kort mellan högtalarna? =O 1.5meter är inte mycket...

#3

Postad 23 december 2006 - 16:28

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

  • 3 433 inlägg
  • 0
Så länge man sitter mitt i sweetspot tycker jag inte det behövs en center. jag kör för tillfället utan center och tycker att det fungerar utmärkt så länge som jag sitter mitt i soffan. Sitter jag ute på någon av kanterna så saknar jag centern.

#4

Postad 23 december 2006 - 17:29

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

  • 11 229 inlägg
  • 0
Tror inte att du kommmer att märka någon större skillnad, jag har också ung 1.5m mellan frontarna och hade en center där imellan först. Nu har jag tagit bort den och kör det som ett 4.1 system. Det ljud som kommer i centern lägs ju ut som i mono i de båda frontarna, ljudbilden hamnar då ändå mellan frontarna

#5

Postad 23 december 2006 - 18:03

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0
Jag är en stor förespråkare för att använda center.

... Men har du bara 1.5 meter mellan högtalarna skulle jag skippa det.

#6

Postad 24 december 2006 - 12:52

mr_nobody
  • mr_nobody
  • Amatör

  • 69 inlägg
  • 0
Det beror exatkt vad du använder systemet till ¨
hemmabio= självklart center
musik=inte nödvändig

#7

Postad 25 december 2006 - 01:33

Sohlio
  • Sohlio
  • Forumräv

  • 581 inlägg
  • 0
Tja!

Självklart ska du ha center om du kör film med då ska du oxå ha surrar, för tal kommer ju framifrån och från surrar kommer ju enhel del oxå.

I film är surrar å center grymt viktigt tycker jag.... Å centern ska inte vara för liten, den är filmens viktigaste del förutom tv´n :)

Mvh Sohlio

ps kolla gärna mina bilder

#8

Postad 26 december 2006 - 00:19

JoakimO
  • JoakimO
  • Amatör

  • 98 inlägg
  • 0

Självklart ska du ha center om du kör film med då ska du oxå ha surrar, för tal kommer ju framifrån och från surrar kommer ju enhel del oxå.

<{POST_SNAPBACK}>


Jo, men om man skippar center-högtalaren så kommer ju det ljudet ur frontarna, som kommer framifrån :(

Jag har för närvarande frontar, surround (bak), och sub. Frågan är om det är lönt med en center? Jag kan förstå det på t.ex en biograf som har över 10m mellan frontarna (?) men i en hemmabioanläggning där avståndet mellan frontarna är ca 2m? Kan det verkligen vara värt pengarna? Bättre att satsa på bättre bakhögtalare kanske?

#9

Postad 26 december 2006 - 00:23

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0
Blev det 2 meter nu :(

Ja då är det dags att kanske fundera på det alltså.

#10

Postad 26 december 2006 - 04:15

misc100
  • misc100
  • Användare

  • 222 inlägg
  • 0
Yes, center är värt det.

Jag kan förstå det på t.ex en biograf som har över 10m mellan frontarna (?) men i en hemmabioanläggning där avståndet mellan frontarna är ca 2m? Kan det verkligen vara värt pengarna? Bättre att satsa på bättre bakhögtalare kanske?

<{POST_SNAPBACK}>



#11

Postad 26 december 2006 - 13:09

Unregisteredd6613e0c
  • Unregisteredd6613e0c
  • Lärjunge

  • 301 inlägg
  • 0
En ganska stor fördel med center är att det är lätt att ställa nivån på den om dialogen är otydlig/låg. Om du tycker att det fungerar bra idag så är det antagligen ingen idé att köpa en center, gör det inte det så kan det vara en vettig investering. Försök att få låna hem en och prova.

#12

Postad 26 december 2006 - 13:55

Unregistered1013
  • Unregistered1013
  • Mästare

  • 3 254 inlägg
  • 0

En ganska stor fördel med center är att det är lätt att ställa nivån på den om dialogen är otydlig/låg.

Märks även om man vill höja "leveln" på frontarna. Dialogen hänger inte med. Har inte testat om det betyder att dialogen träder fram tydligare om man sänker frontarna men antar att det borde vara så.

#13

Postad 26 december 2006 - 16:47

Brinke
  • Brinke
  • Beroende

  • 1 338 inlägg
  • 0
Spelar man 5.1 spåret på en film ligger det mesta av dialogen i centerhögtalaren. Alternativet är att köra 2.1 spåret men då tappar man även bakhögtalarna. Så vitt jag vet finns normalt inte någon funktion som mixar in center ljudet i frontarna. Center alltså ett "måste".

#14

Postad 26 december 2006 - 16:57

Brinke
  • Brinke
  • Beroende

  • 1 338 inlägg
  • 0
..

Redigerat av Brinke, 26 december 2006 - 16:57.


#15

Postad 26 december 2006 - 16:58

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

  • 3 433 inlägg
  • 0

Så vitt jag vet finns normalt inte någon funktion som mixar in center ljudet i frontarna. Center alltså ett "måste".


På alla hemmaförstärkare jag har ägt sedan 1995 har denna funktion funnits så det är nog snarare regel än undantag att det finns. Heter normalt "phantom" eller något liknande. Så länge som man sitter i sweetspoten så tycker jag inte att man tappar något.

#16

Postad 27 december 2006 - 11:18

jonzy
  • jonzy
  • Lärjunge

  • 266 inlägg
  • 0
Rekommenderar också en center. Skapar en annan karaktär på ljudbilden eftersom all dialog kommer från centern. Det hela gör att dialogen hörs tydligare jämfört om bara frontarna används.

Jag tycker att man därmed kommer "närmare" filmen. Dock krävs en mycket bra center för att det istället inte skall upplevas som burkig och onaturlig dialog. Lägg gärna minst 4000 kr på din center för att få ett bra ljud.

/Jonzy

#17

Postad 27 december 2006 - 12:07

MartinP666
  • MartinP666
  • Beroende

  • 1 202 inlägg
  • 0

Spelar man 5.1 spåret på en film ligger det mesta av dialogen i centerhögtalaren. Alternativet är att köra 2.1 spåret men då tappar man även bakhögtalarna. Så vitt jag vet finns normalt inte någon funktion som mixar in center ljudet i frontarna. Center alltså ett "måste".

<{POST_SNAPBACK}>


Man brukar ju kunna välja för varje kanal om det finns en högtalare samt om den är stor eller liten... väljer man att det inte finns någon center så antar jag att centerljudet mixas ut i de andra kanalerna istället...

#18

Postad 27 december 2006 - 12:15

mattek
  • mattek
  • Veteran

  • 1 627 inlägg
  • 0
tycker absolut att du ska låna hem en center och testa med, jag har drygt 2 m mellan frontarna och det är stor skillnad med och utan center

#19

Postad 27 december 2006 - 14:59

micke5721
  • micke5721
  • Forumräv

  • 729 inlägg
  • 0
Så länge man INTE köper sämre fronthögtalre bara för att ha råd med själva "centern" så tycker jag att en center kan vara en vettig investering i de flesta samanhang! :D

#20

Postad 28 december 2006 - 10:17

JoakimO
  • JoakimO
  • Amatör

  • 98 inlägg
  • 0
Jag har som sagt B&W 601 S3 frontar. Skulle det t.ex fungera bra med en wharfedale center, eller "måste" det vara samma modell som frontarna? :)

#21

Postad 28 december 2006 - 10:53

Unregisteredff90150f
  • Unregisteredff90150f
  • Forumräv

  • 935 inlägg
  • 0

En ganska stor fördel med center är att det är lätt att ställa nivån på den om dialogen är otydlig/låg.

Märks även om man vill höja "leveln" på frontarna. Dialogen hänger inte med. Har inte testat om det betyder att dialogen träder fram tydligare om man sänker frontarna men antar att det borde vara så.

<{POST_SNAPBACK}>


Jovisst ligger det mesta av talet i center-spåret, men kör man utan och istället fantommatar ut
center-spåret i frontarna så får man med precis all information från den kanalen.

Så för den skull behöver man definitivt ingen center-högtalare.

Däremot så kan man ju kanske behöva en om man tycker att ljudbilden (talet då) tiltar över för
mycket åt sidorna när man sitter en bit från mitten.

Själv kör jag utan center och störs inte speciellt över att ljudbilden ibland tiltar över lite åt ena
eller andra hållet utan tycker det är viktigare att panoeringar av röster mellan höger och vänster
framkanal blir snygga och sömlösa (åker inte upp eller ner i ljudbilden när den passerar centrum).
Jag får till det hemmavid så att rösterna istället verkar komma ifrån munnarna på bildduken,
tycker jag är trevligt.

#22

Postad 28 december 2006 - 11:30

Thomas S.
  • Thomas S.
  • Forumräv

  • 990 inlägg
  • 0

Jag har som sagt B&W 601 S3 frontar. Skulle det t.ex fungera bra med en wharfedale center, eller "måste" det vara samma modell som frontarna?  :)

<{POST_SNAPBACK}>

Om du bestämmer dig för att köpa (eller prova) centerhögtalare så ska du absolut skaffa en med samma ljudbild. Oftast passar då centern i samma serie bäst till. I ditt fall blir det då B&W LCR60 S3, alternativt kan du välja den lite större B&W LCR600 S3 om du vill få ut mer bas. Men jag skulle tro att LCR60 skulle räcka. En Wharfedale-center kan också fungera (jag har ingen aning om vad det är för en… :) ), men "ljudbilden" bör vara så lik frontarna som möjligt. En annan ljudbild kommer bara att förstöra filmtittandet. Men ta hem och prova om du har möjlighet.

T

#23

Postad 28 december 2006 - 19:26

jonzy
  • jonzy
  • Lärjunge

  • 266 inlägg
  • 0

Om du bestämmer dig för att köpa (eller prova) centerhögtalare så ska du absolut skaffa en med samma ljudbild. Oftast passar då centern i samma serie bäst till. I ditt fall blir det då B&W LCR60 S3, alternativt kan du välja den lite större B&W LCR600 S3 om du vill få ut mer bas. Men jag skulle tro att LCR60 skulle räcka. En Wharfedale-center kan också fungera (jag har ingen aning om vad det är för en… :rolleyes: ), men "ljudbilden" bör vara så lik frontarna som möjligt. En annan ljudbild kommer bara att förstöra filmtittandet. Men ta hem och prova om du har möjlighet.

<{POST_SNAPBACK}>


Jag råder dig att skaffa så bra center som möjligt, så om det blir B&W så välj 600 istället för 60. Jag grundar detta på att jag genom åren haft 3-4 olika centers och konstaterat att man bör lägga mycket pengar på den för att inte senare ångra sig.

Jag har dålig erfarenhet av bl.a. burkiga eller basfattiga eller obalanserade centers, och det är inte roligt. Åtminstone jag är extremt känslig för att dialogen skall låta helt perfekt utan något som distraherar. Många förståsigpåare säger att centerhögtalaren är den viktigaste högtalaren i en surround-setup och jag håller med till 100%.

Så mitt tips - snåla inte! Med B&W LCR600 har åtminstone inte jag det minsta att anmärka på.

Lycka till!

/Jonzy

#24

Postad 28 december 2006 - 19:36

Thomas S.
  • Thomas S.
  • Forumräv

  • 990 inlägg
  • 0

Jag råder dig att skaffa så bra center som möjligt, så om det blir B&W så välj 600 istället för 60. Jag grundar detta på att jag genom åren haft 3-4 olika centers och konstaterat att man bör lägga mycket pengar på den för att inte senare ångra sig.

Jag har dålig erfarenhet av bl.a. burkiga eller basfattiga eller obalanserade centers, och det är inte roligt. Åtminstone jag är extremt känslig för att dialogen skall låta helt perfekt utan något som distraherar. Många förståsigpåare säger att centerhögtalaren är den viktigaste högtalaren i en surround-setup och jag håller med till 100%.

Så mitt tips - snåla inte! Med B&W LCR600 har åtminstone inte jag det minsta att anmärka på.

Lycka till!

/Jonzy

<{POST_SNAPBACK}>

Håller med dig till 100% jonzy , men jag tänkte även på att hans frontar inte var av det största slaget. Jag har också dålig erfarenhet av dåliga frontar och surrounder, men jag tänkte också på kostnaden. B&W LCR60 borde väl ändå inte vara helt fel till JoakimO:s 601:or, eller? Kan han jämföra dom är det såklart det bästa. Bör inte vara något problem eftersom de har alla på Hifi-klubben.

Thomas

#25

Postad 28 december 2006 - 20:33

Mathiasll
  • Mathiasll
  • Wannabe

  • 41 inlägg
  • 0
Hm, jag vill också ha center om man ska titta på film, inte bara för talet utan även en del andra ljudeffekter kommer ju från centern.

#26

Postad 28 december 2006 - 20:44

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0
Min center är jag otroligt nöjd med! :rolleyes:
Sen var ju retail-priset över 30 lök så konstigt vore ju annars :)
Splittade min med en annan kille och köpte ett paket tillsammans så jag kommer betydligt billigare undan.

Men jag håller med micke5721 här,

Så länge man INTE köper sämre fronthögtalre bara för att ha råd med själva "centern" så tycker jag att en center kan vara en vettig investering i de flesta samanhang!


Centern ska också vara minst lika bra som frontarna så att inte ljudet degraderas.

Postad bild

Postad bild

Postad bild

Datorn har en 17" skärm för lite storleksreferens ;)
Postad bild

#27

Postad 29 december 2006 - 13:05

Nattlorden
  • Nattlorden
  • Forumräv

  • 553 inlägg
  • 0
Ju mindre bild - destu mer behövs centern. För annars riskerar ljudbilden på rösterna att upplevas som större än bilden. Så till en TV är centern oftast välbehövlig. Till en projektorduk tycker jag däremot att den större ljudbilden utan center harmonierar bättre.

Har sett på ett par filmer via min stereo (2-kanal alltså) sedan jag fått tag på fjärr till Xbox:en och med mina högtalare där behövs inte centern ens till den lilla 28"aren - ljudbilden blir exakt nog där.

I min hemmabioanläggning som har mindre högtalare funkar det inte utan center till en 32"are, för där bli ljudbilden lite för bred utan. Panoreringarna blir dock rätt där för alla högtalarna sitter på samma höjd och är av samma sort (NHT SuperZero) i den.

#28

Postad 07 mars 2007 - 10:18

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

  • 857 inlägg
  • 0
Håller med om att centern är mycket viktig i film och tv sammanhang. Även i xbox-spel där dialoger förs så föredrar jag att ha en center.

Nu är jag dock i uppgraderingstankar och funderar bl.a. på att uppgradera frontar och center.

-Ska man över-, eller underdimensionera centern jämfört med frontarna? Eller ska dom helst vara avstämda mot varandra???

#29

Postad 07 mars 2007 - 10:52

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

  • 5 007 inlägg
  • 0
Center eller inte center...

Jag har kört både med och utan under längre tid och har dessutom haft förmånen att testa lite olika högtalare i detta sammanhanget.

Det är faktiskt inte helt självklart.
EN sak är dock självklar! Om man inte sitter precis i sweetspot, då är en center högtalare absolut nödvändig för att inte ljudbilden ska förskjutas åt det håll man själv sitter. Detta med viss reservation för NXT högtalare (t.ex. missions eller warfedale's), eftersom dessa lite speciella högtalare ger ett ljud som låter praktiskt taget likadant oavsett var man sitter.

Men sitter man alltid i sweetspot så blir det lite knepigare.

Enligt min mening så ka man kompensera för brister i "soundstage" genom att använda en center. Det betyder att om man har högtalare som inte så lätt "försvinner ur ljudbilden" och som dessutom kanske inte är fullt så duktiga på att måla upp ett precist soundstage då har man mycket att vinna på att använda en center högtalare.

Men om man har högtalare som ÄR duktiga på att måla upp ett soundstage, både brett, djupt och med god "skärpa", då är en center ganska onödig.

Man förlorar som sagt inget av ljudet i center-kanalen när man kör i "fantom-läge".

Det en center högtalare ger är alltså bibehållen mittpunkt i ljudbilden när man själv sitter lite vid sidan om och något bättre "skärpa" i ljudbilden eftersom vissa ljud enbart spelas upp av centern.

Har man redan fronthögtalare som lätt placerar ut olika ljud med god skärpa och avgränsning i ljudbilden framför en och vet med sej själv att man alltid sitter i sweetspot, så är center-högtalaren onödig enligt min mening.

Det finns faktiskt en förtjänst med att köra utan center också!

Klangmatchning...

Är fronthögtalarna så pass duktiga på att måla upp ett soundstage så att man av den anledning inte behöver en center och man alltid sitter i sweetspot, så slipper man alla problem med klangmatchning när man kör utan centerhögtalare. En lastbil som ljudmässigt flyttar sej från ena sidan till andra sidan kommer att låta exakt likadant under hela förflyttningen.

DET är något som många center högtalare har problem med...

Av den anledningen så kan det faktiskt vara en fördel att strunta i centern. Jag menar, om man stoppar in en halvtaskigt matchad center bara för sakens skull, så kan man alltså få avsevärt sämre ljud än om man inte hade använt center-högtalaren alls...

Själv löste jag problemet med klangmatchning genom att köra identiska stativ-högtalare i fronten. Jag har valt att köra med centerhögtalare eftersom jag VET att jag sällan sitter exakt mitt i sweetspot och för att besökare i min hembio också så kunna njuta av en ljudbild som inte blir snedvriden.

Redigerat av Unregistered959, 07 mars 2007 - 10:54.


#30

Postad 02 oktober 2007 - 23:24

Unregistered3b69b5c7
  • Unregistered3b69b5c7
  • Wannabe

  • 22 inlägg
  • 0
Kan inte mer än hålla med om att Centern måste vara ordentlig, jag kör ett prosonbaserat 7.0 system (0.1:an är på väg med posten) och jag är långt ifrån nöjd med centern speciellt som jag har
högtalare runt min
center.

När jag upgraderar i framtiden så är det definitivt centern först!

#31

Postad 02 oktober 2007 - 23:29

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

  • 3 700 inlägg
  • 0

Kan inte mer än hålla med om att Centern måste vara ordentlig, jag kör ett prosonbaserat 7.0 system (0.1:an är på väg med posten) och jag är långt ifrån nöjd med centern speciellt som jag har

högtalare runt min
center.

När jag upgraderar i framtiden så är det definitivt centern först!

<{POST_SNAPBACK}>


Gör ett seriöst test.

Koppla bort centerkanalen och sätt center off på förstärkaren och kör igen. Var beredd på en spännade åktur. ;)

#32

Postad 02 oktober 2007 - 23:35

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0

Gör ett seriöst test.

Koppla bort centerkanalen och sätt center off på förstärkaren och kör igen. Var beredd på en spännade åktur.  ;)

<{POST_SNAPBACK}>

Det funkar ju om man sitter still i mitten, det är det nog ingen som säger emot, men hur ofta gör man det, jag brukar halvligga, sen har jag även vänner som jag ser på film med och jag vill ju att alla ska få schysst ljud!
Sen med fantomcenter går man miste om att kunna justera dialogen som man känner för det, kan vara en trevlig feature ibland på "konstigt" mixade filmer.

#33

Postad 03 oktober 2007 - 09:07

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

  • 3 700 inlägg
  • 0

Gör ett seriöst test.

Koppla bort centerkanalen och sätt center off på förstärkaren och kör igen. Var beredd på en spännade åktur.  :angry:

<{POST_SNAPBACK}>

Det funkar ju om man sitter still i mitten, det är det nog ingen som säger emot, men hur ofta gör man det, jag brukar halvligga, sen har jag även vänner som jag ser på film med och jag vill ju att alla ska få schysst ljud!
Sen med fantomcenter går man miste om att kunna justera dialogen som man känner för det, kan vara en trevlig feature ibland på "konstigt" mixade filmer.

<{POST_SNAPBACK}>


Det sade jag ingenting om utan att iblan blir man låst så man tror centern är ett måste.

#34

Postad 03 oktober 2007 - 16:57

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

  • 5 007 inlägg
  • 0

Det funkar ju om man sitter still i mitten, det är det nog ingen som säger emot, men hur ofta gör man det, jag brukar halvligga, sen har jag även vänner som jag ser på film med och jag vill ju att alla ska få schysst ljud!
Sen med fantomcenter går man miste om att kunna justera dialogen som man känner för det, kan vara en trevlig feature ibland på "konstigt" mixade filmer.

<{POST_SNAPBACK}>

Hmm...

Vissa högtalare ger en väldigt stor sweetspot. Stor nog för att man ska kunna ligga på olika håll i sin soffa. T.ex. NXT-högtalare, men även i viss mån högtalare som Mirages omnipolära serier ger en väldigt stor sweetspot. Har man dessutom möjligheten att möblera på ett lite mer optimerat sätt så kan nog ett ganska stort gäng polare också få njuta av ett ljud helt befriat från klangmatchnings-problem.

Vad det gäller om man kan justera nivån i sin "fantom-center" så beror det i allra högsta grad surround-dekoderns funktionalitet. Vissa dekodrar ger faktiskt möjligheten att justera nivån på centerkanalen ÄVEN om man har ställt in att man inte har någon center!!!

En funktion som kanske inte är så vanlig nu längre, men jag vet att den finns för jag har själv labbat lite med denna inställningsmöjlighet också...

I och för sej så gillade jag inte att ändra nivån på centerkanalen ifrån dess referens-värde, eftersom det i praktiken innebär att man frångår det ljud som det en gång var tänkt att man skulle få höra.

Möjligheten att justera nivån på centerkanalen finns egentligen inte för att man i första hand ska kunna justera nivån efter egen smak och eget tycke. Funktionen finns i första hand på grund av två andra skäl.
1: Det är väldigt vanligt att centerhögtalaren inte är identisk med resten av frontarna och därmed kan både frekvensgång och känslighet skilja sej markant ifrån övriga högtalare

2: Olika avstånd till lyssnings-positionen ifrån de olika högtalarna i fronten ger också olika ljudtryck. Förvisso inga stora skillnader men de kan ändå vara märkbara.

Därmed så ser åtminstone jag det enbart som en sidoeffekt att man också kan justera nivån hos centern baserat på sin egen smak...

#35

Postad 03 oktober 2007 - 17:13

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

  • 2 498 inlägg
  • 0

Möjligheten att justera nivån på centerkanalen finns egentligen inte för att man i första hand ska kunna justera nivån efter egen smak och eget tycke. Funktionen finns i första hand på grund av två andra skäl.
1: Det är väldigt vanligt att centerhögtalaren inte är identisk med resten av frontarna och därmed kan både frekvensgång och känslighet skilja sej markant ifrån övriga högtalare

2: Olika avstånd till lyssnings-positionen ifrån de olika högtalarna i fronten ger också olika ljudtryck. Förvisso inga stora skillnader men de kan ändå vara märkbara.

<{POST_SNAPBACK}>


Även om du berskriver det som en sekundär möjlighet så är det en väldigt bra sådan, att kunna laborera med centerkanalens nivå alltså.

MVH
/Chuck

#36

Postad 03 oktober 2007 - 17:20

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

  • 2 498 inlägg
  • 0

Det finns faktiskt en förtjänst med att köra utan center också!

Klangmatchning...

Är fronthögtalarna så pass duktiga på att måla upp ett soundstage så att man av den anledning inte behöver en center och man alltid sitter i sweetspot, så slipper man alla problem med klangmatchning när man kör utan centerhögtalare. En lastbil som ljudmässigt flyttar sej från ena sidan till andra sidan kommer att låta exakt likadant under hela förflyttningen.

<{POST_SNAPBACK}>


Om ljudet från lastbilen går från sidohögtalarna in i centern har den som mixat ljudet gjort något fel, normalt sett skall centern enbart innehålla dialog och därmed är det ljudet skilt från huvudhögtalarna som är till för effekter och musik, inte dialog.

Klangmatchning tycker jag borde vara ett ickeproblem för de som är entusiaster inom området hemmabio, finns väl ingen med lite ambitioner som inte har identiska högtalare fram....

MVH
/Chuck

#37

Postad 03 oktober 2007 - 20:12

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

  • 5 007 inlägg
  • 0

Om ljudet från lastbilen går från sidohögtalarna in i centern har den som mixat ljudet gjort något fel, normalt sett skall centern enbart innehålla dialog

Gjort fel?

Som jag ser det så finns det bara en ynka anledning till varför man överhuvudtaget kan spekulera i varför centern enbart ska innehålla dialogen och det är för att man sitter med en center-högtalare som INTE kan leverera samma ljudkvalite som de övriga frontarna!

Ärligt talat och med risk för att verka arrogant, men att påstå att centern inte ska innehålla några andra ljud än dialog tycker jag låter som rent nonsens!

Att många sitter med frontar som fixar större dynamiskt omfång än vad deras mindre center-högtalare ser inte jag som ett skäl till varför inte ALLA ljud som kommer ifrån fronten också ska återges ifrån centern om nu riktningen stämmer. Det finns ju som sagt nivå-kontroller i de flesta fall och alltid en volym-kontroll som man kan använda för att anpassa.

Hela poängen med en center-högtalare är ju att det blir lättare att måla upp ett soundstage, när avståndet inte är så långt mellan högtalarna i fronten, förutom att man dessutom kan sitta lite mer "off-axis" s.a.s....

Det är ju därför som t.o.m. små ynkliga paket-högtalar system många gånger kan prestera ett ganska roligt film-ljud, trots att de i stereo-sammanhang nästan alltid låter förvånande illa!

Att inte nyttja den möjlighet som en center ger, när ljud ska panoreras i en film mellan de olika frontarna, betraktar jag som en RIKTIGT REJÄL DUNDERTABBE...

Jag hoppas verkligen inte att det finns några filmer som är mixade så och om de finns ändå, så hoppas jag att jag lyckas undvika dom.

Att undvika använda centern till SAMTLIGA ljud som ska komma ifrån mitten av "sound-stage" förtar ju hela vitsen med en center-högtalare. Då är man ju tillbaka till samma problem man hade när man återgav filmernas "front-ljud" med enbart två högtalare...

Kan för övrigt nämna att det t.o.m. i gamla dolby ProLogic systemet så var det aldrig tal om att låta centern enbart återge dialog (tror inte ens att det funkade).

Det finns liksom INGEN som helst poäng med att dedikera en centerhögtalare för dialogen. Inte ens när det handlar om explosiva effekt-ljud, eftersom 3 högtalare faktiskt klarar av att återge dynamiska svängningar bättre än 2 (+3dB)...

Näeh...

Som sagt...
...i mina öron låter det som rent nonsens...

Oopss.
Blev så exalterad så att jag glömde den andra halvan:

Klangmatchning tycker jag borde vara ett ickeproblem för de som är entusiaster inom området hemmabio, finns väl ingen med lite ambitioner som inte har identiska högtalare fram....

Jodå...
Jag tror det finns gott om sådan personer. I annat fall så borde det ju inte finnas någon som helst efterfrågan på center-högtalare ifrån 40.-50.000:-....

...Eller hur?

Har man en BRA ljudanläggning där enbart centern kostar en halv förmögenhet, så borde man väl kunna räknas som entusiast?

Nog för att problemet med klang-matchning minskar när man kommer upp i dessa kvalitets-klasser, men med tanke på att inte ens identiska högtalare alltid är till hundra procent klangmatchade i det rum de spelar i, så kan man enligt min mening inte klassa sej själv som "mer entusiast" bara för att man råkar ha identiska högtalare i fronten.

Jag har som sagt försökt minska problemet med klangmatchning genom att använda identiska högtalare i min front och kan därför ganska konstatera att ljud faktiskt inte låter helt identiskt när centern spelar upp dom jämfört med när någon av mina andra frontare spelar upp dom. Det är lätt testat med t.ex. calibrator-skivan...

Orsaken till denna skillnad trots identiska högtalare, har troligtvis flera faktorer.
  • Liggande högtalare istället för stående (som de övriga två frontarna) förändrar ljudet.
  • Omgivningen kring varje enskild högtalare påverkar ljudet.
  • Olika vinklar till högtalarnas element ger olika ljud
  • Olika avstånd ger också skillnader på ljudet
  • Olika höjd ger också skillnader
Det var bara de faktorerna som jag kom på så här lite på "rak arm". Det finns säkert fler.
Identiska högtalare i fronten är alltså inte nödvändigtvis något som garanterar 100% klangmatchning.

Men det är givet att man reducerar problemet med klangmatchning på ett ganska enkelt sätt iallafall...

Redigerat av Unregistered959, 03 oktober 2007 - 20:25.


#38

Postad 03 oktober 2007 - 20:51

Satsvear
  • Satsvear
  • Mästare

  • 3 066 inlägg
  • 0
Angående center eller inte center. Har prövat med båda, dock kan tilläggas att jag inte har omöjliga krav när det gäller film. Tyckte nästan att det var bättre när jag körde utan center. Tyckte ljudet kom mer från munnarna än bara rakt fram ifrån, dock ser jag oftast film själv så sweetspot är inga problem för mig.

// Sat

#39

Postad 03 oktober 2007 - 21:05

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

  • 2 498 inlägg
  • 0

Ärligt talat och med risk för att verka arrogant, men att påstå att centern inte ska innehålla några andra ljud än dialog tycker jag låter som rent nonsens!

<{POST_SNAPBACK}>


Från en mixare av rang och oerhörd erfarenhet av filmljud, Barry Ober:

The Center Channel is for dialog, and the L and R are for M&E (Music and Effects). In a movie, there is essentially no dialog in the L R and no M&E in the C; the reason you think there is music in the center is the PHANTOM center image caused by the stereo summation of L and R channel waveforms in space.


Har inte tid just nu, men jag ska kommentera dina övriga argument som jag i stort finner inte relevanta. Att folk köper centerhögtalare för dyra pengar är ungefär like relevent i sammanhanget som att vissa lägger 100 000 kr på en högtalarkabel eller en magisk sten som ska ligga på CD-spelaren.

MVH
/Chuck

Redigerat av Chuck, 03 oktober 2007 - 21:07.


#40

Postad 04 oktober 2007 - 08:09

heliac
  • heliac
  • Lärjunge

  • 271 inlägg
  • 0
Jag provade en rad olika centerhögtalare innan jag blev nöjd. Problemet blev till slut att om centern skulle låta ok så blev den för stor fysiskt.

Nu har jag 2st Canton CD-50 som är ganska smidiga och de är kompletterade med en passiv Cantonsub som står under lite "dold".

Att ta bort subben från centerkanalen gör verkligen ett hål i ljudet. Tex. i Pearl Harbour när det flyger plan från alla håll så hör man tydligt om subben på centerkanalen är med eller inte. Samma i We were soldiers när det skjuts hej vilt.

#41

Postad 04 oktober 2007 - 11:46

spacebot
  • spacebot
  • Beroende

  • 1 411 inlägg
  • 0
När jag byggde upp min hembio blev det 2.0 - till 3.0 alltså center+ h+v kanaler. Särskilt till teven var detta steget ett stort lyft, att kunna justera nivån på tal/centerkanalen utan att få konstiga effekter av att sitta bredvid sweetspot, och att slippa den alltför breda ljudbilden jag fick med 2.0 och 3 meter mellan frontarna i sweetspot. Det är ju inte så dumt att kunna sitta nån annan stans i rummet heller- det lät löjligt utan centern för sambon <_< på hennes plats alltså :)

När jag sen satte in separat sub, blev lyftet också stort till film... för att inte tala om bakkanalerna.

Långt svar kort summering: köp en center.

/Martin

#42

Postad 04 oktober 2007 - 12:12

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

  • 5 967 inlägg
  • 0
Skulle inte kunna se film utan center

Har precis bara för att kunna ge ett 100% svar för vad jag tycker <_<
suttit o växlat mellan on/off och svaret blir 100% .. Center är ett måste.

Jag skulle vilja ha en ännu större center.

Jag har den stora centern till Ikon och när jag nyligen lyssnade till Dalis
nya Mentor serie, blev jag glad att se .. att de valt att leverera en center
lika stor som Mentor 6 golvhögtalare. Vilken center, för de pengarna :)

Så mitt svar är .. ju större center .. desto bättre blir det .. Ju mindre bild
du har på bildvisaren, desto viktigare är det med en center ..

Maveric :D

#43

Postad 04 oktober 2007 - 20:53

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

  • 2 498 inlägg
  • 0

Som jag ser det så finns det bara en ynka anledning till varför man överhuvudtaget kan spekulera i varför centern enbart ska innehålla dialogen och det är för att man sitter med en center-högtalare som INTE kan leverera samma ljudkvalite som de övriga frontarna!

<{POST_SNAPBACK}>


Så resonerar inte de som mixar filmer tyvärr. Ett bra exempel är att man tex vill ha en tydlig dialog, och är mindre intresserad av effekterna av någon anledning. Det viktigaste ljudet i en film är dialogen, för att man överhuvudtaget ska kunna förstå vad som händer i filmen. Och pga av att majoriteten av de centerhögtalare som finns att tillgå är undermåliga i konstruktionen så ska vi vara glada för att just centerkanalen "enbart" innehåller dialog.

Ärligt talat och med risk för att verka arrogant, men att påstå att centern inte ska innehålla några andra ljud än dialog tycker jag låter som rent nonsens!

När jag skriver "enbart" så menar jag inte det helt 100% bokstavligt och kliniskt, ett visst spill kommer att finnas i L och R, men i storleksordningen -20dB lägre.

Att många sitter med frontar som fixar större dynamiskt omfång än vad deras mindre center-högtalare ser inte jag som ett skäl till varför inte ALLA ljud som kommer ifrån fronten också ska återges ifrån centern om nu riktningen stämmer. Det finns ju som sagt nivå-kontroller i de flesta fall och alltid en volym-kontroll som man kan använda för att anpassa.


Men om det är som du verkar antyda så skulle ju musik och andra effekter fullkomligt koka ur centerhögtalaren när man väljer att boosta den för att höja dialogen...själva vitsen försvinner ju i så fall.

Hela poängen med en center-högtalare är ju att det blir lättare att måla upp ett soundstage, när avståndet inte är så långt mellan högtalarna i fronten, förutom att man dessutom kan sitta lite mer "off-axis" s.a.s....


Nej, poängen är att få en TYDLIG dialog för alla sitplatser som är centrerad och kommer från den som pratar på scenen. Något som är omöjligt med enbart L och R i rum med flera platser på bredden tex.

Att inte nyttja den möjlighet som en center ger, när ljud ska panoreras i en film mellan de olika frontarna, betraktar jag som en RIKTIGT REJÄL DUNDERTABBE...

Det kompenseras i stora biografer med L LC C RC R. För filmljud mixad för hemmabruk är det vanligen inte ett stort problem då man kan nyttja stereoeffekten även om man sitter något off axis.

Att undvika använda centern till SAMTLIGA ljud som ska komma ifrån mitten av "sound-stage" förtar ju hela vitsen med en center-högtalare. Då är man ju tillbaka till samma problem man hade när man återgav filmernas "front-ljud" med enbart två högtalare...

Nej, tvärt om. Det möjliggör en bättre nivåreglering för dialogen, en viktig funktion.

Det finns liksom INGEN som helst poäng med att dedikera en centerhögtalare för dialogen. Inte ens när det handlar om explosiva effekt-ljud, eftersom 3 högtalare faktiskt klarar av att återge dynamiska svängningar bättre än 2 (+3dB)...

Du kanske ska besöka nästa surroundljudsseminarie och framföra dina åsikter. Gå in på Surround Broadcast Conference och anmäl dig.


Nog för att problemet med klang-matchning minskar när man kommer upp i dessa kvalitets-klasser, men med tanke på att inte ens identiska högtalare alltid är till hundra procent klangmatchade i det rum de spelar i, så kan man enligt min mening inte klassa sej själv som "mer entusiast" bara för att man råkar ha identiska högtalare i fronten.

Jag vet inte riktigt vart du vill komma? Alla system avsedda för bio med lite ambitioner har identiska högtalare fram. Det är så det mixas, visas i biograferna och den enda anledning till att någon som vill ha bra filmljud inte har identiska LCR är bekvämlighet eller okunskap.

Självklart spelar akustik och avstånd till högtalaren stor roll för hur man uppfattar ljudet från högtalaren, men det är knappast ett hållbart argument för att välja OLIKA högtalare fram.

MVH
/Chuck

#44

Postad 04 oktober 2007 - 22:14

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

  • 5 967 inlägg
  • 0
Chuck .. Kryss i taket !

För att överdriva något .. :P Så var detta första gången
på dina 983 inlägg som vi har samma uppfattning i en fråga <_<

Maveric :P

#45

Postad 04 oktober 2007 - 22:52

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0
Väldigt intressant läsning chuck, lärde mig en hel del där faktiskt <_<

Sen med mina senaste högtalare har jag i alla fall så perfekt matchning som man kan få, utan att köpa en ljudtransparent duk och ha 3 identiska frontar.
Samma element i alla 3, exakt samma delningsfilter, skillnaden är att centern inte spelar lågbasen, mycket nöjd än så länge!

Postad bild

Redigerat av Martin, 04 oktober 2007 - 22:58.


#46

Postad 04 oktober 2007 - 23:41

Fluffy
  • Fluffy
  • Veteran

  • 1 653 inlägg
  • 0
OT: Verkar vara en kass matta du har Martin, inte funderat på en bättre?

Sedan har ju din center en helt annan lådvolym.

Ledsen för OT.

#47

Postad 05 oktober 2007 - 00:07

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0
"Centern" spelar ingen bas så det behövs ingen stor volym <_<, klangmässigt är dom helt lika som sagt, varendaste liten komponent är helt matchad.
Fungerar sömlöst, du år välkommen att provköra om du har svängarna förbi Örebro!
Matta/mattor står på inköpslistanlistan :P

ps, är det ok att jag flyttar våra inlägg till min gästbok istället så gör jag det.. ds.

#48

Postad 05 oktober 2007 - 07:50

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

  • 2 498 inlägg
  • 0

Chuck .. Kryss i taket !

För att överdriva något ..  :)  Så var detta första gången
på dina 983 inlägg som vi har samma uppfattning i en fråga  :)

Maveric :P

<{POST_SNAPBACK}>

Någon gång skall vara den första...men lika kul för det.

Det här med hur filmer mixas är inte helt trivialt. Dessurom är det en hiskelig skillnad mellan hur ljudet mixas i film jämfört med tex multikanalsmusik på DVD-A, eller andra konserter på DVD.

Då är det två olika skolor som möts. Filmindustrin har alltid haft en centerhögtalare att tillgå, musikindustrin har aldrig haft en. Det blir alltid häftiga debatter på dessa seminarier bland folk i branschen om vad man skall göra med den exotiska centerkanalen i multikanalsmusik...

Jag har haft mycket kontakt med Barry Ober om dessa saker och för att ge in inblick i hur han resonerar så kan man läsa följande om frågeställningen vad man skall göra med centerkanalen i multikanalsmusik:

a)  Do we do as we always did and put the voice panned equally between the L R giving a phantom center channel?
 
b )  Or do we place the voice in the real C and assign reverb return to the LR to make the image wider?
 
c)  Or do we [perhaps] put the voice in all 3 channels, with maybe a little vocal reverb return in the LR??? (this method does not work, because there usually is an uneven path between the speakers to the listener and therefore the phase issues smear everything...)
 
So this entire issue is slightly unresolved. Movies are mixed a certain way. Music is mixed a certain way, yet very differently. IF someone is attempting to mix SURROUND MUSIC from scratch, then there are MANY MORE cans of worms to open:
 
a)  from what perspective do we do this mix? From someone's perspective in the band? from front row center, assuming it is a 'concert' approximation? from 10 rows back, to give something of the effect of the hall?
 
b ) What DO we do with the vocal and the sax solo in the middle of the song? Personally, i would put the vocal in the middle, and then put the sax off to the side somewhat, except that then there is a difference in how CONSOLES vs software (such as ProTools, Nuendo) handle panning -- no console pans LCR; they only pan LR and assign C, while the plug-ins in ProTools pan any way you want) so you could put the sax solo off to the side, which might mean 5dB lower in the L and 5 dB higher in the right, and assign its reverb return carefully to continue to give the correct spatial illusion...


Jag är för att man skall ha identiska högtalare fram, under förutsättning att dessa är väldigt bra. Dock är det ju så att ljudet mixat i centerkanalen är i film till största delen är skilt från det som kommer ur L och R, så man kan absolut komma undan med en centerkanal som inte är precist klangmatchad med L och R. Den måste fortfarande vara bra för att det skall låta bra...

Reflektera över vad THX gjorde på den tiden då de verkligen gjorde någon nytta (före 2003 då ljudet i biografen ofta var samma mix som man satt med i hemmabion på DVD), där var en STOR del av poängen att lyfta fram dialogen, folk hörde helt enkelt inte vad som sas i filmen. Numera har ju THX förlorat sin charm då mixarna är speciellt anpassade för hemmabruk med allt vad den miljön betyder, vi behöver inget chip som "korrigerar" boigrafljudet för att göra det bra hemma.

Hela iden med en centerkanal är ju att man skall kunna reglera den så att den passar ens egna smak och rum för att bli så tydlig som möjlig. I realiteten har inte alla perfekta rum och då behövs det ofta justeras. En viktig sak som många glömmer är att kalibrera om nivån på C efter att de slängt till 2 extra bakhögtalare, eftersom i realiteten då C blir längre i förhållande till total ljudvolym.

Att kunna justera centerkanalen (dialogen i film) ser jag som en nödvändighet för att kunna njuta av film under vissa omständigheter. För hur många tittar på film "som regissören ville"? Man skall ha klart för sig att "reference level" ligger på 85 dB med toppar på 105 dB för varje kanal...det är inte direkt samtalsvolym. Lägg därtill LFE som ligger på 105 dB och toppar på 115 dB från 120 Hz och neråt. Sanningen är att yttest få har system som klarar att nå referensstatus. Som en liten parantes i sammanhanget.

MVH
/Chuck

Redigerat av Chuck, 05 oktober 2007 - 08:08.


#49

Postad 05 oktober 2007 - 14:33

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

  • 5 007 inlägg
  • 0

Hela iden med en centerkanal är ju att man skall kunna reglera den så att den passar ens egna smak och rum för att bli så tydlig som möjlig.

Det stämmer inte.

Center-kanalen utvecklades ur de ljudmässiga bristerna som uppstår när man enbart har Hö. och Vä. högtalare att återge front-ljudet med.

De brister som jag tänker på i första hand är problemet med snedvridet sound-stage när man inte kan sitta mitt i bio-salongen och i andra hand den kraftigt försämrade precision som soundstage återges med när avståndet mellan frontarna vida övertstiger avståndet till lyssnings-positionen och även den försämring när mindre lyckade HIFI-högtalare används för att återge detta soundstage.

Högtalare som t.ex. PA-högtalare där andra kvaliteer prioriteras högre än förmågan att återge ett precist soundstage.

Jag har tyvärr inte tid att fortsätta skriva mer just nu, men lita på att jag återkommer inom kort, med fler kommentarer på de tidigare inläggen. Beklagar att det kommer innebära en viss fördröjning av diskussionen för min del...

Hej så länge.

#50

Postad 05 oktober 2007 - 20:52

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

  • 5 007 inlägg
  • 0

Som jag ser det så finns det bara en ynka anledning till varför man överhuvudtaget kan spekulera i varför centern enbart ska innehålla dialogen och det är för att man sitter med en center-högtalare som INTE kan leverera samma ljudkvalite som de övriga frontarna!

<{POST_SNAPBACK}>


Så resonerar inte de som mixar filmer tyvärr. Ett bra exempel är att man tex vill ha en tydlig dialog, och är mindre intresserad av effekterna av någon anledning. Det viktigaste ljudet i en film är dialogen, för att man överhuvudtaget ska kunna förstå vad som händer i filmen. Och pga av att majoriteten av de centerhögtalare som finns att tillgå är undermåliga i konstruktionen så ska vi vara glada för att just centerkanalen "enbart" innehåller dialog.

<{POST_SNAPBACK}>

Skrev först en jättelång kommentar till ovanstående, men sen slog det mej att vi nog är ganska överens.

Vi är dock inte alls överens om att det skulle vara OK att enbart använda centern för dialog. Inte ens av de skäl som du nämner. Även om det är viktigt att dialogen framgår när man ser på film, så tycker jag och många andra att även kvaliten på de andra ljuden är viktiga. Kanske t.o.m. viktigare än just själva dialogen (det finns ju trots allt nästan alltid textade utgåvor att få tag på). Att resterande film-ljud kanske trots allt är viktigare, borde vara solklart eftersom det finns alternativ till centerhögtalare (t.ex. phantom-läget), medan det inte finns några vettiga alternativ när det t.ex. gäller surround-högtalarna eller subborna....

Ärligt talat och med risk för att verka arrogant, men att påstå att centern inte ska innehålla några andra ljud än dialog tycker jag låter som rent nonsens!

När jag skriver "enbart" så menar jag inte det helt 100% bokstavligt och kliniskt, ett visst spill kommer att finnas i L och R, men i storleksordningen -20dB lägre.

Med de nyare "digitala" ljudformaten så är "spillet" avsevärt lägre. Typ motsvarande signal-brusförhållandet (runt 100dB), eftersom "kanalerna" är "diskreta".

Men strunt samma...

Om en snubbe står långt ut till höger i bild, pratar på och vandrar från högerkanten, förbi mitten och ut till vänster i bild, så nog sjutton ska samtliga högtalare vara med i denna panorering!
Detta för att man ska kunna sitta "off-axis" och ändå kunna höra att ljudet följer motivet i bilden!

Om nu detta är viktigt för dialogen eller av vilken anledning som helst, så tycker i varje fall jag att detta är PRECIS lika viktigt OAVSETT vad det är för ljud som förflyttas. Om det är dialog, bilar, cyklar, helikoptrar o.s.v. som panoreras mellan frontens ytterkanter. tycker jag är fullständigt ointressant. En centerhögtalares absolut viktigaste funktion ÄR att förbättra det soundstage som trots allt behövs för att en panorering överhuvudtaget ska kunna utföras. Att det sen kan finnas fler subjektiva fördelar också med en center-högtalare, kan vi dock ändå vara överens om.


Att många sitter med frontar som fixar större dynamiskt omfång än vad deras mindre center-högtalare ser inte jag som ett skäl till varför inte ALLA ljud som kommer ifrån fronten också ska återges ifrån centern om nu riktningen stämmer. Det finns ju som sagt nivå-kontroller i de flesta fall och alltid en volym-kontroll som man kan använda för att anpassa.


Men om det är som du verkar antyda så skulle ju musik och andra effekter fullkomligt koka ur centerhögtalaren när man väljer att boosta den för att höja dialogen...själva vitsen försvinner ju i så fall.

Det gör den också vid de tillfällen då de också återges av centern! Men musikens soundstage följer sällan handlingens soundstage, utan ligger oftast mest som en ljudmatta i bakgrunden. DÄRFÖR så kan man mycket väl låta bli att använda centern för att spela upp bakgrunds-musiken.

Jag gissar hejvilt på att INGEN sitter och funderar nämnvärt över bakgrunds-musikens soundstage så länge det finns en handling som spelas upp med både ljud och bild framför en...

Sedan de digitala ljudformaten introducerades med bl.a. fördelar som fullrange även i center och bak-kanaler, så kan man faktiskt i många filmer få överdrivet effekt-ljud ifrån centern om man höjer nivån på denna. Det är ju bl.a. därför jag propagerar för att man INTE ska hålla på att mecka med centerns nivå för mycket. Med reservation för allas rätt till eget tycker och smak, så frångår man ju faktiskt det ljud som vi var tänkta att serveras med om vi använder justerings-möjligheterna i centerkanalen för annat än att kompensera de ljudmässiga skillnader som kan finnas mellan center och övriga högtalare.

Hela poängen med en center-högtalare är ju att det blir lättare att måla upp ett soundstage, när avståndet inte är så långt mellan högtalarna i fronten, förutom att man dessutom kan sitta lite mer "off-axis" s.a.s....


Nej, poängen är att få en TYDLIG dialog för alla sitplatser som är centrerad och kommer från den som pratar på scenen. Något som är omöjligt med enbart L och R i rum med flera platser på bredden tex.

Nej. Inte enbart för dialogen skull utan för ALLA ljud som kommer ifrån bildens mittpunkt. Det må vara dialog, eller explosioner, eller fågel-kvitter. Används inte centern för ALLA ljud som kommer ifrån mitten av bilden så FÅR man en förskjutning av ljudbilden om man sitter off-axis.

Tänk om du hade haft rätt!?

Strax till höger om bildens mitt smäller en bildörr igen, exakt mitt i bilden står en person och säger något....

...Och så sitter man själv snett till vänster om bildens mittpunkt...

Om du hade rätt så skulle det ljud man serveras vara väldigt förvirrande. Centerhögtalaren skulle fortfarande säkerställa att dialogen kom ifrån bildens mittpunkt (fast att man själv sitter "fel"), men när bildörren smäller igen så kommer detta ljud till vänster om dialogen för att "ljudbilden" ifrån frontarna blir kraftigt förskjuten just för att man sitter off-axis....

Även om man kanske själv vill förtränga detta ljudmässiga fel i förhållande till handlingen på bilden, så kommer detta att förvirra hjärnan och resultera i avsevärt sämre inlevelse i filmen...

Av denna anledning så vidhåller jag, att jag tycker det låters om fullständigt nonsens att dedikera center-kanalen enbart för dialog. Jag ger tusan i om någon berömd snubbe skulle påstå att center-kanalens syfte enbart är för dialog, det är fortfarande korkat att inte utnyttja möjligheterna en center-kanal ger, bara för att det finns en risk för att centerkanalen kanske kommer att återges av mindre bra center-högtalare.

Att inte nyttja den möjlighet som en center ger, när ljud ska panoreras i en film mellan de olika frontarna, betraktar jag som en RIKTIGT REJÄL DUNDERTABBE...

Det kompenseras i stora biografer med L LC C RC R. För filmljud mixad för hemmabruk är det vanligen inte ett stort problem då man kan nyttja stereoeffekten även om man sitter något off axis.

Ja, man kan utnyttja stereo-effekten även om man sitter lite off-axis. OM man t.ex. har ett par av mirages omnipolära högtalare, dipoler i fronten eller liknande. Har man högtalare till höger och vänster om centern som är konstruerade för att spela "direkt på" lyssnaren så NEJ, man kan inte utnyttja stereo-effekten i så fall...

Nu är jag förvisso en "3D-nisse" men när jag sitter och retar mej på de tillfällen då man t.ex. i vissa musik-stycken (2-kanaligt) felaktigt har placerat sångaren vid sidan om orkesterns ljudmässiga centrum, så låter det helt horribelt när du antyder att det inte gör något när film-ljud spelas upp...

Läs mitt exempel ovan igen, så kanske du förstår varför jag fäster sådan vikt vid detta.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Att undvika använda centern till SAMTLIGA ljud som ska komma ifrån mitten av "sound-stage" förtar ju hela vitsen med en center-högtalare. Då är man ju tillbaka till samma problem man hade när man återgav filmernas "front-ljud" med enbart två högtalare...

Nej, tvärt om. Det möjliggör en bättre nivåreglering för dialogen, en viktig funktion.

Nog för att problemet med klang-matchning minskar när man kommer upp i dessa kvalitets-klasser, men med tanke på att inte ens identiska högtalare alltid är till hundra procent klangmatchade i det rum de spelar i, så kan man enligt min mening inte klassa sej själv som "mer entusiast" bara för att man råkar ha identiska högtalare i fronten.

Jag vet inte riktigt vart du vill komma? Alla system avsedda för bio med lite ambitioner har identiska högtalare fram. Det är så det mixas, visas i biograferna och den enda anledning till att någon som vill ha bra filmljud inte har identiska LCR är bekvämlighet eller okunskap.

Självklart spelar akustik och avstånd till högtalaren stor roll för hur man uppfattar ljudet från högtalaren, men det är knappast ett hållbart argument för att välja OLIKA högtalare fram.

I en biograf så är lokalen nästan alltid symmetrisk. Alla högtalarna i fronten har nästan identiska arbetsförhållande med avseende på avstånd till tak, golv och närliggande väggar.
Sätt nu inte fredagsvinet i halsen, jag sa NÄRLIGGANDE väggar. I en biograf så är det ganska ofta en hel del luft mellan hö. front-högtalare och höger vägg. Tillräckligt mycket avstånd för att öronen ska kunna skilja reflexerna från biografens sidoväggar och högtalarnas direkt-ljud.

I studios så brukar man dämpa dessa hårt för att ljud-reflexers betydelse ska minimeras. Dessutom så brukar man också i studios använda monitor-högtalare eller vad tusan de nu heter. Närfälts-monitorer tror jag det var. Det som är speciellt med dessa studio-anpassade högtalare är att det har en väldigt hög riktverkan vilket ytterligare minskar problemen med ljudreflexer ifrån närliggande väggar.

Ovanstående är INTE exempel på okunskap, enligt min mening!

I ett normalt hem, så ser oftast rummen lite annorlunda ut än vad det gör i bio-salonger. Framförallt när man måtten i beaktande...

Med detta i åtanke, så är vi tillbaka till det jag sa tidigare. Det är alls inte självklart att identiska högtalare i fronten är den lösning som kommer att ge identiskt ljud ifrån var och en av front-högtalarna. Enbart det faktum att center-högtalaren med fördel placeras så nära bilden som möjligt leder till det ofrånkomliga faktum att t.o.m. bildvisarens yta kommer att påverka ljudet ifrån centern. Ju närmare bildvisaren center-högtalaren kommer desto större påverkan får detta på ljudet. Värst är det för all de som har sina center-högtalare liggande under vanliga tv-apparater. I de fallen kommer tv-apparatens skärm funka som en förlängd baffel och liggande under skärmen kommer centern närmare golvet än taket vilket också påverkar ljudet märkbart.

Som sagt det är INTE självklart att identiska högtalare kan servera identiskt ljud bara för den sakens skull...

M.a.o....

...Jodå, det är visst ett hållbart argument för att välja olika högtalare fram.

Efter att man nått en viss nivå på utrustningen så går det inte längre att läsa sej fram till vilken lösning som låter bäst. Då MÅSTE man börja lyssna på grejerna också (och kanske t.o.m. mäta) och börjar man göra detta så är dom sagt inte nödvändigtvis så att identiska högtalare fram är den bästa lösningen.

Kom på ett prakt-exempel!!!!

Säg att du har just ett par av mirages omnipolära högtalare som hö. och vä. front-högtalare och att du dessutom har placerat dom just så "luftigt" som de behöver för att komma till sin rätt.

Centern vill du ju ska återge ljudet ifrån dialogen (som oftast utspelas i bildens mitt).

Vad du inte vill är att center-ljudet ska färgas av intilliggande ytor som t.ex. tv'ns bildskärm.

Tror du att en identisk, omnipolär högtalare är det bästa alternativet i det fallet också?

Gör du det så kan vi lika gärna lägga ner den här diskussionen, för då har du verkligen inte insett vilken betydelse miljön har för ljudet.

Tänk så här chuck:
Det är inte högtalarna du vill lyssna på! Det är ju det inspelade ljudet du vill höra. Sålänge vi inte har högtalare som själva springer runt som ljudkällorna i bilden gör, så vill vi INTE ha en högtalare för en specifik ljudkälla i en film utan tvärtom, så behöver vi en högtalare som förmår att spela upp alla slags ljud så bra som möjligt (subban undantagen).

Ps.
Har förhandsgranskat inlägget lite hastigt och inser att jag har skrivit ganska dåligt, men filmkvällen har börjat så jag är inte sugen på att sitta och korrekturläsa mitt inlägg ikväll. Hoppas att ni har överseende med detta tills vidare...



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.