Kul att du gillar dom iaf
Redigerat av rotel2, 28 December 2007 - 17:24.
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
|
Postad 28 December 2007 - 17:13
elektriker.... att det aldrig går in....
Kul att du gillar dom iaf Redigerat av rotel2, 28 December 2007 - 17:24. Postad 06 January 2008 - 15:12
När man pulsmäter ska man använda någon speciell ton då?
Vad finns det för bra program när man pulsmäter? Spelar det någon roll vad man använder för mikrofon? (Det går inte att få fram det akustiska centrat på något annat vis?) Redigerat av Professor_Kalkyl, 06 January 2008 - 15:13. Postad 06 January 2008 - 23:10
Om det är någon speciell ton vet jag faktiskt inte (tror att det är en massiv samling toner)
Jag använder SW till alla mina mätningar. Mikrofoner finns den en hel uppsjö utav, allt ifrån 60kr till 50000kr (kanske ännu mer) Hmm, om det finns fler sätt att få fram AC vet jag inte riktigt... Slängde ihop ett fulfilter idag (1ordningen) bara för att se om mina simuleringar stämmer överens med de slutliga mätningarna. Lika bra att kolla det innan man bygger dyrfilter. Det ser rätt lovande ut
J_mf_relseSimuleringVSuppm_ttSvartkurvauppm_tt.JPG 77.87K
2 Antal nerladdningarSvartkurva=Uppmätt med filtret Rödkurva=den simulerade kurvan Tog en liten provlyssning också... Kan inte säga om det låter bra eller inte, svårt att få sig någon uppfattning när man bara lyssnar på en burk Så nu är det dags för att simulera fram det "riktiga" filtret. /Johan Redigerat av rotel2, 07 January 2008 - 00:41. Postad 09 February 2008 - 00:36
Update!!
Kommer ni ihåg denna?
Basonaxismedpil.JPG 66.67K
0 Antal nerladdningarDippen vid ca 460hz. Har retat mig på den ett bra tag nu, den måste fixas till... 460hz = ca 37cm våglängd. 37cm är ungefär höjden på lådan så det låter ju rimligt. Fick skruva ut elementet och börja pilla med dämpullen Ändrade först på dämpullens placering och såg genast ett litet framsteg. Det slutade med att jag satte dit extra dämpull i botten och längst upp på sidorna i lådan. Blev verkligen en förbättring
Basonaxis2Feb.JPG 63.89K
0 Antal nerladdningarEftersom mer dämpull gav en annan portavstämning fick jag hålla på och trimma in röret en aning. Portavstämningen slutade på 37,55hz (nära nog min simulering på 38hz). Här har jag lagt till portens kurva med bas/mellan elementet.
BasonaxisMedPort2Feb.JPG 64.15K
0 Antal nerladdningarKänns som att lådan kommer att kunna prestera lite låg bas också. -3db punkten verkar hamna runt 37-38hz, bra för att vara en liten stativare. Nu känns det som att jag kan gå vidare med filtret. /Johan Redigerat av rotel2, 09 February 2008 - 00:38. Postad 09 February 2008 - 13:28
Mycket fina bas/midar du har valt, klart att det går att få ut bra med bas ur den lilla lådan med dom där, mycket bra element som tängte bygga ett par stativare med ja me för ett år sedan ungefär. Intressant bygge och en tråd som är kul att följa Postad 10 February 2008 - 22:51
Cool bygge, jag har länge tänkt att göra en liknande konstruktion som golvhögtalare fast med MDF och Plywood istället. får för mig att det blir enklare att böja, plus att om man får tag i någolunda fin plywood så kan man betsa den sedan så har man fina träsidor.
Dock måste jag nämna att du VERKLIGEN måste tänka på bildstorleken. Min webbläsare crashade första gången jag skulle ladda in den här tråden. Du måste skala ner bilderna. Dom är extremt onödigt stora just nu. Bara så du vet. Men good work. Jag gillar dock inte silverbaffeln, men smaken är som baken. Får se när mitt bygge kommer igång. Snart hoppas jag! Postad 02 March 2008 - 22:03
Efter många kvällar utav simuleringar så har jag fått fram filter V1.0.
Mitt mål med filtret är att få en så pass jämn impedans och frekvenskurva som möjligt. Impedanskurvan ser helt ok ut dock kan jag tycka att impedansen sjunker lite för mycket vid 4500Hz (3,7ohm). Frekvenskurvan skulle kunna vara lite rakare, men den är inte enbart optimerad för oxaxislyssning... (+1,5dB/-1,9dB) Något som jag är riktigt nöjd med är grupplöptiden som är max 5,5ms vid 50hz!! Frekvenskurvan
Frekvensg_ng2.JPG 66.4K
0 Antal nerladdningarImpedanskurvan
impedans2.JPG 61.96K
0 Antal nerladdningarGrupplöptiden
Gruppl_ptiden.JPG 57.78K
0 Antal nerladdningarHär kommer även min ursäkt för att det går så trögt med högtalarna....
IMG_3032.JPG 2.34MB
0 Antal nerladdningarHar påbörjat grundarbetet på allvar. Det är pålat och klart. Imorgon ska jag börja singla av, tisdag lägga ned jordvärmeslang, torsdag ställer jag ut kantelementen för grunden. /Johan Postad 24 March 2008 - 15:15
Efter allt ägg ätande så fick jag lite kli i fingrarna...
Gjorde klart den andra lådan med baffel och lackering. Ska ta och göra om mätningarna sen också. Har nämligen slipat om bafflarnas avrundningar en aning. Får se om min topp vid 13000Hz kan bli något lägre, ska också ta och byta till lägre/försänkta insexskruvar för att förhoppningsvis göra diffraktionerna något mindre. Vet iof inte om den där toppen gör så mycket, men jag ogillar den så försöka kan man alltid göra... 2st lådor färdiga!! (taget med mobilkamera)
DSC00098.JPG 360.11K
2 Antal nerladdningarSes! Postad 24 March 2008 - 17:01
grymt intressant!
skulle väl kunna säga att jag skulle kunna ha dessa som prydnad även om de inte låter bra. väntar ivrigt på nästa update! Postad 08 April 2008 - 18:54
Riktigt snygga,
Ganska lika dessa https://www.prisjakt...kt.php?p=128451 ifrån Audio pros avanti serie. Postad 10 April 2008 - 12:57
Jag skulle kunna ha dom som prynad även om det inte vore högtalare.. Nej men alvarligt talat.. Dom blev ju riktigt fina måste jag säga... Redigerat av MarkusT, 10 April 2008 - 12:58. Postad 10 April 2008 - 14:20
Otroligt snyggta högtalare rotel2! Ska bli spännande att se dem när de är helt klara.
Postad 14 October 2008 - 18:34
ho, det var länge sedan man updaterade.... husbygge och allt
Jag väntar på en kalibrerad mic, så när jag får den så kommer jag att fortsätta. To be continued... Postad 14 October 2008 - 18:45
rotel2 vad är det för mick och vart får man tag på kalibrerade sådana?
Postad 15 October 2008 - 11:26
Ne, jusst det som e det dumma att jag gör ju inte det, jag har dock blivit av med lite problem med brum jusst nu så snart kan jag använda den Postad 16 October 2008 - 19:58
Professor_Kalkyl: Jag kommer att ha samma mic, kommer bara byta ut kapseln till en kalibrerad variant utav 61a.
Postad 17 October 2008 - 11:33
Jaha! Är det jordbrumm eller? (tejpa jorden?) /Tim! Postad 17 October 2008 - 13:34
det va jordbrumm, men det e jag färdig med nu så jag kan nu försöka att få till mätningar med mina grejer och ska sätta igång med det ni nästa vecka tängte jag börja lite försiktigt Postad 24 November 2009 - 23:56
Projektet fortsätter...
I med dämpmaterial, element och port. Äntligen får man mäta och göra klart sina lådor tänkte jag... Men inte, eftersom jag blåst burken så var jag tvungen att göra om kalibreringen av mätjigg och ljudkort. Efter lite ljudkorts strul och ominstallering av det så var det dags att mäta! Först gjordes en impedansmätningen på bas/mellan elementet, avstämningen på lådan var fin (runt 37Hz) men en liten "bulle" fanns vid 910Hz... Problem direkt Provade då med en betydligt kortare port, och vips så var resonansen borta. Fick då en mycket högre avstämning än vad jag tänkt så det dög ju inte heller. Testade då med en längre port än den första och då blev resultatet ungefär som med den kortare porten, och avstämningen blev då lägre än 37Hz som jag tänkt ifrån början, vilket får duga. Lärdom; Att en port längd inte alltid kanske fungerar ihop med en viss låda, även fast det ser bra ut i simuleringar. Och att aldrig ge mig in på en portad låda igen, på tok för mycket strul och jobb Har även kört lite sinussvep för att få en uppfatting om hur lågt lådan spelar, verkar lovande.... Imorgon ska jag verifiera att låda nr2 betersig som låda nr1. /Johan Edit:; att jag inte märkte den elaka resonansen tidigare är nog för att jag missade att kolla portmätningen då... kanske... Redigerat av rotel2, 25 November 2009 - 00:15. Postad 25 November 2009 - 09:03
Otroligt fint bygge på alla plan!
Två frågor:Varför monterade du islagsmuttrarna som håller baffeln från"fel" håll,vad var tanken? Har du märkt av någon"komprimering"från baksidan av basen iom att du inte har gjort några uttag i baffeln på insidan? Håller på med ett bygge och jag har provat med och utan uttag i baffeln,och jag kan inte höra någon som helst skillnad. Det borde iofs bara vara ett problem vid hög volym eller kraftig bas,och då är det svårt att urskilja med hörseln. Postad 25 November 2009 - 09:24
Ahhh, visste att frågan om islagsmuttrarna skulle komma någongång. Dom hamnade nog så i efterhand, blev en design grej med dom mittersta baffelskruvarna. De andra baffelskruvarna är igenomgående med mutter och bricka på baksidan.
Insidan på baffeln har jag fräst i efterhand (alubaffel bort och fräst ovanifrån). Vet faktiskt inte om det skulle ge någon kraftig påverkan på ljudet om jag inte fräst upp insidan. Men det är klart att det skall vara så bra flöde som möjligt. Har iaf inte gjort några före/efter mätningar på det. Kanske någonannan som vet? /Johan Redigerat av rotel2, 25 November 2009 - 11:46. Postad 26 November 2009 - 06:44
Full pott för design, det är så jäkla snyggt gjort.
Har länge undrat varför inte folk använder tunnare MDF och flera lager istället för spårad när dom skall ha böjd form. Postad 26 November 2009 - 07:17
Har skrivit det förut, men skriver det igen... Dom är så ÄCKLIGT välgjorda och snygga att man knappt vet var man ska ta vägen....
Postad 26 November 2009 - 10:40 Om man gör mindre lådor så går det bra,men om man vill upp i tjocklek så blir det lite besvärligt att limma 4-5 lager. Det blir så tätt med skruv att skivan du skruvar in i spricker(om du inte tvingar ihop den). Sen är tunnare skivor nästan alltid beställningsvara. Ursäkta intrånget. Postad 26 November 2009 - 22:11 Förstår ditt resonemang och jag har inte själv provat att fästa/limma böjd MDF Jag hade mest funderingar att många ggr väljer man MDF som material för dess egenskaper, men dessa går väl lite om intet med spårad som sedan fylls med mindre bra medel typ spackel, lim osv. Borde gå att fästa flera tunnare på något bra vis, typ som du nämner med tving eller dyligt. Om jag skulle själv ge mig på ett liknade projekt som TS så hade jag nog försökt klura ut en metod för flerlagersprincipen , sen om detta blir bättre låter jag vara osagt. As I said, mest funderingar, dessa kan ju ge bra lösningar ibland Postad 26 November 2009 - 22:17 Det finns bote medel mot pipresonanser och det är skitenkelt att fixa Postad 26 November 2009 - 23:20
Nu är det iof löst
Du tänker på svanteslitsen eller? Annars får du gärna dela med dig. Låda nr1 och nr2 verkar vara så lika jag kan få dom. Postad 27 November 2009 - 06:02 borrhål och en trasbit och mera dämpning runt porten Sen när det gäller impedans kurvan så testa arta så kan du se direckt vad som händer med olika typer av dämpmatrial i lådan man blir förvånad att det kan vara stora differanser i impedans kurvan med olika dämpmatrial och olika packning i lådan . Redigerat av Unregistered1728, 27 November 2009 - 06:07. Postad 27 November 2009 - 19:14
mm, "svanteslits/hål"
Jag borrar helst inga hål eller gör slitsar i röret, dels för mycket jobb och sen så vet jag inte hur mycket det ändrar avstämmningen vilket kanske resulterar i nytt inköp av rör... Joo, så är det med dämpmaterial. Men SW är det ju samma sak med, bara att mäta impedansen. Där kan man nästan se att man inte klarar sig utan mätutrustning, svårt att höra till sig alla problem. Tillägg: efter lite tips av tobbe (grodanB) så har jag gått tillbaka till orginal längen på röret och ändrat (detta j-vla) dämpmaterialet igen, så nu felar det hela 0,1dB mellan verkligheten(mätningar) och mina första simuleringar. /Johan Redigerat av rotel2, 27 November 2009 - 19:42. Postad 29 December 2009 - 21:45
Nya simuleringar...
Först så fick jag fram ett filter som jag tänkte "köra på", men delningen vid 3100Hz ansåg jag vara för hög plus att jag inte riktigt fick ihop offaxis och fasöverlappning/fasmatchning (heter det så???). Bestämde mig då för att köra på en annan variant som jag tidigare fått fram. Delning 2490Hz, onaxis inte lika rak kurva som den förra men offaxis och fasöverlappningen/fasmatchningen ser mycket bättre ut. Så filtret kommer att se ut och bete sig så här (finns alltid utrymme för ändringar) ; Onaxis
nysimuleringonaxis.JPG 67.4K
0 Antal nerladdningarImpedans, lägst 4,5ohm
nysimuleringimpedans.JPG 81.35K
0 Antal nerladdningarFasmatchning
nysimuleringfaser.JPG 75.26K
0 Antal nerladdningarFasvänd diskant
nysimuleringonaxisinvertedtweeter.JPG 85.46K
1 Antal nerladdningarFilteret; Inget konstigt förutom mostånd+kondensator innan diskanten. Detta + serie motståndet (konjug) gjorde att jag fick ned diskanten vid 13000Hz med ca 3,5dB.
nysimuleringfilter.JPG 23.26K
2 Antal nerladdningarNu fattas bara komponenterna, sen ska jag bygga ett riktigt icke fru och barn vänligt ligga-på-golvet-filter tills jag blir nöjd och filteret kommer då att få en egen låda. /Johan Postad 29 December 2009 - 22:45 Rätt mycket komponenter för en 2 väggare varför inte göra ett enklare filter som det här Postad 29 December 2009 - 23:42
mm, det skulle man kunna göra.
Men då får jag inte som jag vill ha det. Lite olika skolor ang filter, vissa gillar väldigt enkla filter andra inte. Om man nu är av den skolan som tycker att frekvenskurvan skall vara hyffsat rak (både on/off axis) så anser jag att det är ganska svårt att få det med enklare filter. Vissa beräknar dessutom sina filter på väldigt smoothade kurvor och vissa tillochmed på närfältsmätningar vilket ger spikraka tonkurvor eller på kurvor som inte ens är uppmätta. Men om du/någon har råd att komma med så lyssnar jag gärna, är som sagt en glad DIY. /Johan Postad 30 December 2009 - 00:26 Den är garanterat rak med det filtret för det är den som sitter i pk lådorna Postad 30 December 2009 - 10:27
Vad har jag missat nu? Pk lådorna? Redigerat av GrodanB, 30 December 2009 - 12:32. Postad 30 December 2009 - 15:04
Så vad Sdx säger så skall detta filter ge en frekvensrak kurva på dessa högtalare för att den ger det på ett på andra högtalare med andra element?
Postad 30 December 2009 - 16:01
nää det tror jag inte. han menar nog bara att det skulle räcka med färre komponenter än vad jag har valt.
Det kan ju vara så att mina element är så pass dåliga eller ej passar så bra ihop med färre komponenter.....=? pKs kurva ser för del delen inte direkt rak ut (inte sagt att den inte skulle låta bra), men det är nog inte vad konstruktören har tänkt heller kanske? Tillägg till min onaxis mätning är att under ca600Hz faller tillförlitligheten. /Johan Redigerat av rotel2, 30 December 2009 - 21:11. Postad 06 January 2010 - 21:35
"på golvet" filtren är klara.
Så stativarna har spelat hela dagen, och herrejössssses vad nöjd man är. Blir ju lite löjligt när konstruktören ska sätta betyg på sina egna verk men det låter verkligen bra. Basen går verkligen djupt (hörbart vid 27-28Hz)om jag då jämför med mina tidigare stativare (som också var DIY bygge) och jag kan spela riktigt högt utan att det låter ansträngt eller vasst.
IMG_5195.jpg 1.24MB
4 Antal nerladdningarEtt stort tack till Kent Carlsson och Tobias S (GrodanB) för att ni introducerade in mig mätarvärlden, och även därefter har varit otroligt hjälpsamma. Om ni någon gång passerar huvudstaden och känner att ni behöver ett tak över huvudet och kanske vill lyssna på den bästa stativaren i svenskmodern tid ( Det kommer att komma fler bilder men dom hamnar i mitt galleri. /Johan Postad 06 January 2010 - 22:23 Du är välkommen till Gotland på en match där det finns både pip och pk och mätutrustning. Postad 06 January 2010 - 22:47
Men inte riktigt lika snygga va...? Postad 10 January 2010 - 20:20
SDX skrev: "Du är välkommen till Gotland på en match där det finns både pip och pk och mätutrustning."
Tack för erbjudandet men nej tack. Postad 10 January 2010 - 20:29
Det var någon som fråga mig hur simuleringen utav filtret stämmer överens med verkligenheten, så här om natten sög det till i mätmagen igen...
Uppmätt diskant och bas för sig (Rödkurva är simuleringen Svartkurva är den uppmätta) Dom stämmer överens ganska bra förutom runt 1500Hz, men jag tycker mig vara nöjd så inget kommer att göras åt det. :
Uppm_ttVSsimulering.JPG 67.46K
0 Antal nerladdningarSå här blir då den totala tonkurve jämförelsen (Rödkurva är simuleringen Svartkurva är den uppmätta):
Uppm_ttVSsimuleringTotalfrekvenskurva.JPG 59.61K
0 Antal nerladdningar/Johan Postad 11 January 2010 - 19:57
Ser ut att ha blivit väldigt likt simuleringen!
Vad kör du för program när du simulerar? 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |