Så hur vill du ha din anläggning?
Neutralt ljud, bra eller ej?
Postad 06 April 2007 - 23:56
Så hur vill du ha din anläggning?
Postad 07 April 2007 - 08:22
Lyssnade på en anläggning av Ino Audio tillsammans med endast LTS rekomenderade utrustning och kom fram till att detta inte var rätt för mig.
Därimot vill jag ha så mycket detaljer osv som finns på skivan. Är det dis så får anläggningen visa det med.
// Sat
Postad 07 April 2007 - 08:30
Ljudet som man har i studion när man mixar är ju neutralt
och uppfattas av dom flesta som ganska tråkigt!
Så lite värme och att systemet håller ihop ljudbilden
utan att tappa detaljrikedomen föredrar jag!
Postad 07 April 2007 - 08:34
Postad 07 April 2007 - 09:48
Postad 07 April 2007 - 12:01
NIN alltså.
Postad 07 April 2007 - 12:37
"baloo" Äre förstååt??
Postad 07 April 2007 - 13:53
Vad är den perfekta anläggningen då nin.? Eftersom du är så på att jaga ofärgade prylar och dömmer ut alla oliktyyckande. Så hur ser det perfekt objektiva ljudet ut.
Ett slusteg som är ofärgat vid F/e och kostar 5000:- är det lika bra som ett som kostar 50000:- och passerar ofärgat genom F/E ?
NIN alltså.
Efter att ha läst ovan inlägg, måste jag bara få fråga dig mr-välljud: Vill du inte ha annat än debatt på detta forum?
Här ställs det en simpel och enkel fråga som tydligen de andra, som svarat i tråden, klarat av att besvara utan att komma med massa "finurligheter". Men du ger dig genast ut på "nu vill jag ha debatt spåret", och börjar ifrågasätta än det ena - än det andra...
Själv är jag allra mest nöjd när jag upplever en ljudbild som är väldigt detaljerad med fint mellanregister. Samt att precis som Masterworks är inne på, så vill jag nog ha lite värme då just ljudet från studion kan vara lite väl neutralt. Så jag bidrod med en röst till på [rätt så neutralt].
Redigerat av Unregistered52a88696, 07 April 2007 - 13:58.
Postad 07 April 2007 - 14:30
Efter att ha läst ovan inlägg, måste jag bara få fråga dig mr-välljud: Vill du inte ha annat än debatt på detta forum?
Här ställs det en simpel och enkel fråga som tydligen de andra, som svarat i tråden, klarat av att besvara utan att komma med massa "finurligheter". Men du ger dig genast ut på "nu vill jag ha debatt spåret", och börjar ifrågasätta än det ena - än det andra...
Vill bara veta.
Stör det
Postad 07 April 2007 - 14:35
När jag lyssnar på Itzhak Perlman spela Bachs solopartitor för violin så vill jag höra hartset och taglet greppa an strängarna. Jag vill höra det tvåhundraåriga träet i stradivariusen sjunga och jag vill höra när Pearlman håller andan, andas in eller ut.
När jag lyssnar på Karajans Beethovencykler vill jag höra den utomjordiska klangen när alla instrumenten i Berlinfilharmonikerna smälte samman – samtidigt som jag kan följa vart och ett av instrumenten för sig.
När jag lyssnar på rock vill jag att instrumenten ska låta samspelta. Alla instrument ska vara på rätt plats med rätt timing och rätt ljudstyrka. Jag vill också höra knäppet i strängarna och anslaget på trummorna. Om sångaren är torr i munnen vill jag höra det likaväl som om han just tagit en swig Jack Daniels.
Jag vill att ljudet ska vara detaljerat, dynamiskt, organiskt, rymligt och ha en bra rumsåtergivning.
Det jag inte vill ha är vasst, hårt, kallt och syntetiskt ljud. En stradivarius ska inte låta som en synth eller elfiol.
Eftersom det definitivt finns brister hos CD-tekniken så föredrar jag att ljudet manipuleras varsamt om det ger mig det ljud som jag vill ha samtidigt som jag slipper det jag inte tycker om.
Kalla mig okunnig, pucko eller vad som helst. Men jag vet när musik låter rätt.
Redigerat av Unregistered1197, 07 April 2007 - 14:36.
Postad 07 April 2007 - 15:10
Vi har väl alla referensen inbyggd i oss eftersom vi vet när det låter riktigt.
Postad 07 April 2007 - 15:58
En CD är inte ett original utan en representation. Digital upptagning är ett bra sätt att plocka upp många detaljer från verkligheten men den digitala kopian måste ofta behandlas för att låta verklighetstrogen.
Ett exempel är digital fotografi. Själv använder jag en digitalkamera från Canon eftersom jag tycker att den tillverkaren är bäst på att återge verkliga färger. Det blir dock inte alltid rätt. Om man är ute och fotograferar märker man att, även om all information finns med, så är färgtonerna och ljuset fel. Då får man gå hem och varsamt korrigera färgton, färgmättnad, ljus och kontrast tills man får en bild som bättre liknar verkligheren när bilden togs. Om det var en riktigt grå och trist dag så kan man till och med manipulera bilden så att den är lite vackrare och intressantare än verkligeten var, bara för att få en snygg bild.
På samma sätt kan man se en digital ljudupptagning som rådata som måste behandlas på rätt sätt för att låta verklighetstroget. Dessutom sker en uppsjö av manipulation och förvrängning av ursprungsupptagningen innan ljudet hamnar på CD-skivan så det finns ingen som helst garanti för att den ljudbild som en neutral CD-spelare presenterar är vare sig korrekt eller realistisk. Genom att lyssna och välja delarna i sin anläggning varsamt så kan man få en anläggning där musik låter som musik nästan jämt.
Som jag har sagt tidigare, CD-skivan är inte målet utan medlet för att uppnå bra ljud.
Postad 07 April 2007 - 16:15
Dessutom sker en uppsjö av manipulation och förvrängning av ursprungsupptagningen innan ljudet hamnar på CD-skivan så det finns ingen som helst garanti för att den ljudbild som en neutral CD-spelare presenterar är vare sig korrekt eller realistisk.
Visst är det så men då väldigt få av oss vet vad som är gjort med signalen innan den hamnade på cd-skivan så måste det ändå vara cd-skivan vi utgår från. Det är en ytterst liten andel av musiken som säljs idag som man som konsument har koll på hur det borde låta så att säga då de flesta produktioner innebär att mycket effekter läggs till, saker ändras, för att inte tala om alla mjukvarugenererade ljud som vi inte har "naturligt".
Postad 07 April 2007 - 16:42
Det är mycket enkelt, anläggningen ska kunna spela musik! neutralt eller ej så länge jag tycker att det ger nått att lyssna då räcker det för mej.
Redigerat av zlay3r, 07 April 2007 - 16:43.
Postad 07 April 2007 - 20:47
Vad är den perfekta anläggningen då nin.? Eftersom du är så på att jaga ofärgade prylar och dömmer ut alla oliktyyckande. Så hur ser det perfekt objektiva ljudet ut.
Nu får du hemläxa. Hur du kan missa vad jag skrivit 100-tals gånger är bara skrämmande.
Postad 07 April 2007 - 20:55
Jag ville ju bara veta vad som är den perfekta anläggningen.
Tippar på att
Nad 208
Sentec sc-9
Pioneer dv-668
Ino Pip
Ekk.
Denn kombo är nog den bästa.
Postad 07 April 2007 - 21:56
MVH
/Chuck
Postad 07 April 2007 - 22:28
Får jag hemläxa.
![]()
Ja, för du sa "Vad är den perfekta anläggningen då nin.? Eftersom du är så på att jaga ofärgade prylar och dömmer ut alla oliktyyckande. Så hur ser det perfekt objektiva ljudet ut"
Detta är ju helt fel och om du hade läst det jag skrev om och om igen så hade du sett det. Men jag börjar undra om du driver med mig eller om du inte ens läser det man skriver
Hur du kan missa att jag om och om igen förklarat skillnden mellan subjektivt och objektivt och att det är inget fel att gilla färgat ljud, är faktiskt helt enormt konstigt. Tveksam om jag ens ska fortsätta svara dig när du inte kan ta dig tid att läsa det man skriver ens
Postad 07 April 2007 - 23:18
Det finns ingen signal att jämföra med då det analoga ljudet uppstår först i cd spelaren.
Alla cd spelare färgar, det intressanta är på vilket sätt och hur mycket.
Det finns de som påstår att tex vassa s-ljud på en billig F/E testad och rekommenderad cd spelare lika väl kan bero på cd skivan. Men om samma skiva inte låter vasst med en bättre cd spelare så är dessa personers naturliga slutsats att den bättre färgar och av det skälet, och endast det skälet, skulle låta bättre med just den skivan... Hmm...
En annan syn skulle ju kunna vara att den bättre cd spelaren är mer korrekt och faktisk bättre återger det som finns på skivan och att den billigare LTS rekommenderade faktiskt inte klarar jobbet lika bra, pga mer mer jitter innan dac:en och sämre analoga delar. Och att det vassa s-ljudet faktiskt är, hör och häpna, distortion...
Men just ja, jag glömde ju, LTS testar ju inga dyra cd spelare, finns ju ingen anledning enligt samma personer som tycker att billiga cd spelare som regel spelar lika bra eller tom bättre än dyrare cd spelare.
Men man kan ju enkelt ta sig ur denna knipa. Man behöver ju bara hävda att nästan all musik som produceras idag är dåligt mastrad, eller i allmänhet kasst producerad. Då blir ju den naturliga slutsatsen såklart att om det låter dåligt så är det producentens fel, inte cd spelarens, och om det låter bra så är det inte korrekt utan färgat...
I min dyrare cd spelare så låter alla skivor bättre än i min billigare cd spelare. Den dyrare mäter också bättre än den billigare, inte enligt F/E metoden, då den är för dyr för att vara intressant att testa, men i alla andra mätningar på jorden så förhåller det sig så.
I den billigare spelaren så är skillnaden inte lika stor mellan bra och dålig skiva som i den dyrare, och detta beror på att den inte återger materialet lika bra oavsett ursprungets kvalitet.
I den dyrare så är skillnaderna större, men även dåliga skivor låter bättre än i den billigare.
I ärlighetens namn, hur många tror att ett vasst ljud ur cd spelaren beror på att den skulle vara mer exakt?
Postad 07 April 2007 - 23:29
Detta är ju helt fel och om du hade läst det jag skrev om och om igen så hade du sett det. Men jag börjar undra om du driver med mig eller om du inte ens läser det man skriver
Hur du kan missa att jag om och om igen förklarat skillnden mellan subjektivt och objektivt och att det är inget fel att gilla färgat ljud, är faktiskt helt enormt konstigt. Tveksam om jag ens ska fortsätta svara dig när du inte kan ta dig tid att läsa det man skriver ens
Jag driver inte med dig och vill inte vara obstinat. Nu är jag less och vill reda ut och kommer inte att ge mig förrens jag har klart för mig allt om detta.
Kämpar med detta på faktiskt också. Inga baktankar eller ess i rockärmen.. Vill bara veta.
Färgat ljud
Postad 08 April 2007 - 00:53
Cd spelare kan inte med någon större sanningshalt F/E testas. Det erkänner tom LTS:are.
Det finns ingen signal att jämföra med då det analoga ljudet uppstår först i cd spelaren.
Alla cd spelare färgar, det intressanta är på vilket sätt och hur mycket.
Det finns de som påstår att tex vassa s-ljud på en billig F/E testad och rekommenderad cd spelare lika väl kan bero på cd skivan. Men om samma skiva inte låter vasst med en bättre cd spelare så är dessa personers naturliga slutsats att den bättre färgar och av det skälet, och endast det skälet, skulle låta bättre med just den skivan... Hmm...![]()
En annan syn skulle ju kunna vara att den bättre cd spelaren är mer korrekt och faktisk bättre återger det som finns på skivan och att den billigare LTS rekommenderade faktiskt inte klarar jobbet lika bra, pga mer mer jitter innan dac:en och sämre analoga delar. Och att det vassa s-ljudet faktiskt är, hör och häpna, distortion...![]()
Men just ja, jag glömde ju, LTS testar ju inga dyra cd spelare, finns ju ingen anledning enligt samma personer som tycker att billiga cd spelare som regel spelar lika bra eller tom bättre än dyrare cd spelare.
Men man kan ju enkelt ta sig ur denna knipa. Man behöver ju bara hävda att nästan all musik som produceras idag är dåligt mastrad, eller i allmänhet kasst producerad. Då blir ju den naturliga slutsatsen såklart att om det låter dåligt så är det producentens fel, inte cd spelarens, och om det låter bra så är det inte korrekt utan färgat...![]()
I min dyrare cd spelare så låter alla skivor bättre än i min billigare cd spelare. Den dyrare mäter också bättre än den billigare, inte enligt F/E metoden, då den är för dyr för att vara intressant att testa, men i alla andra mätningar på jorden så förhåller det sig så.
I den billigare spelaren så är skillnaden inte lika stor mellan bra och dålig skiva som i den dyrare, och detta beror på att den inte återger materialet lika bra oavsett ursprungets kvalitet.
I den dyrare så är skillnaderna större, men även dåliga skivor låter bättre än i den billigare.
I ärlighetens namn, hur många tror att ett vasst ljud ur cd spelaren beror på att den skulle vara mer exakt?
Proppfullt med påstående utan grund, lögner och trams. Varför fortsätter du med dina inlägg och förstör? Du har inte kommit med något av värde än. Som det sista i inlägget "I ärlighetens namn, hur många tror att ett vasst ljud ur cd spelaren beror på att den skulle vara mer exakt"
Du har inte fattat detta ÄN. Kanske för det är så på skivan
Igen, har du testat olika DACar i studio sammanhang mot masterband? Mot live feed? Genom loopa olika DACar? Och sen jämför mot mätningar av dessa?
*Edit: Nu ser jag varför du håller på såhär i tråden. Att du har en DYR cd spelare som du måste på alla möjliga sätt försvara. jaja, det är som vanligt alltså*
Redigerat av nin, 08 April 2007 - 00:55.
Postad 08 April 2007 - 01:16
För det första finns inget ljud på en CD-skiva. Ljudet uppstår först i DACen i CD-spelaren. Vassa s-ljud bör rimligen skapas i DACen eftersom de inte finns i verkligheten.
Även om jag inte har arbetat som ljudtekniker kan jag inte tänka mig att vassa s-ljud finns på alla masterband sedan 80-talet. Då är ju den moderna musikskatten förstörd! Vassa s-ljud fanns heller aldrig på LP-skivorna men de finns på CD-versionerna som använder samma, gamla masters.
Vissa CD-spelare klarar även att återge s-ljud utan skorr samtidigt som resten av ljudet låter rätt. Därmed så bör fula s-ljud rimligen vara en produkt av DACen.
Den bästa Cd-spelaren är enligt min mening den CD-spelare som bäst omvandlar digital data på en CD-skiva till organiskt ljud. Har man hört skillnaden är det inget som helst tvivel att man föredrar en dyr och något färgande CD-spelare framför en billig, neutral och metallisk CD-spelare.
Testerna med transparenta komponenter är dock inte helt meningslösa. Det är ju bra att vi får information om vilka komponenter som färgar och vilka komponenter som inte gör det. Visserligen hör man sådant enkelt vid lyssningstest men man får ju möjligheten att t.ex. använda neutrala CD-spelare och kablar och sedan lägga till rätt färgning med högtalarna.
Tyvärr är min erfarenhet att det inte går att förbättra metalliskt CD-ljud med högtalarna utan att det är bättre att skicka en organisk ljudsignal till högtalarna och att försöka hitta en högtalare som inte saboterar signalens ljudkaraktär.
Redigerat av Unregistered1197, 08 April 2007 - 01:38.
Postad 08 April 2007 - 01:18
Många påstår (imho felaktigt) att neutralt ljud låter platt och tråkigt. Då måste väl inspelningen vara misslyckad? Med en bra inspelning skall det inte behöva låta så kan man ju tycka, eftersom anläggningen isf redovisar vad som finns på cdn och inget annat (teoretiskt iaf). Är det inte detta Hifi står för?
Postad 08 April 2007 - 01:20
Jag läste tråden på faktiskt.se. Det är anmärkningsvärt att det ska vara så svårt att svara på din raka fråga. Det är ju flera "stora" pojkar från LTS där men de slingrar sig hela tiden.Detta är ju helt fel och om du hade läst det jag skrev om och om igen så hade du sett det. Men jag börjar undra om du driver med mig eller om du inte ens läser det man skriver
Jag driver inte med dig och vill inte vara obstinat. Nu är jag less och vill reda ut och kommer inte att ge mig förrens jag har klart för mig allt om detta.
Kämpar med detta på faktiskt också. Inga baktankar eller ess i rockärmen.. Vill bara veta.
Färgat ljud
Ge inte upp, även om det verkliga svaret kanske finns mellan raderna
Postad 08 April 2007 - 01:50
Det blir fler och fler kanske:n i dina svar. Låt oss nu fastställa detta nin, OM det kommer ett vasst ljud ur en billig cd spelare, men inte från en dyrare som spelar samma skiva, så är din första (och enda?) förklaring att skivan är dåligt mastrad och att den dyrare spelaren färgar?Proppfullt med påstående utan grund, lögner och trams. Varför fortsätter du med dina inlägg och förstör? Du har inte kommit med något av värde än. Som det sista i inlägget "I ärlighetens namn, hur många tror att ett vasst ljud ur cd spelaren beror på att den skulle vara mer exakt"
Du har inte fattat detta ÄN. Kanske för det är så på skivan
Du överväger inte ens möjligheten att den billigare spelaren distar?
Nej, nin, har du?Igen, har du testat olika DACar i studio sammanhang mot masterband? Mot live feed? Genom loopa olika DACar? Och sen jämför mot mätningar av dessa?
Om du har det så delge mig gärna dina erfarenheter. Det jag däremot gjort nin, är att jag har läst en del om digital till analog konvertering och de problem som konstruktörer av cd spelare ställs inför. Och, nej, det jag läste hade ingen koppling till några kommersiella intressen. Jag lade upp några andra länkar till Ageve i den andra tråden, du vet den du kraschade. Du får gärna kika på det materialet du också. Men jag varnar dig, en del av det materialet kan anses ha kommersiella intressen, tex som att journalisterna som skrev artiklarna ska få betalt för sitt arbete
Om detta stör dig så läs bara de som inte har någon misstänkt koppling till kommersiella intressen.
Efter att du läst och förhoppningsvis förstått dessa texter kan vi ha en mer givande diskussion i ämnet.
Nja, jag skrev faktiskt dyrare. Det är inte samma sak som dyr. Och det stör mig inte det minsta om det finns billigare grejjer som låter bättre, det är ju trots allt en naturlig utveckling i branchen att det blir billigare och bättre. Obs! detta är naturligtvis min högst subjektiva åsikt, och som sådan kan du, med din inställning till subjektivitet, lugnt bortse ifrån den*Edit: Nu ser jag varför du håller på såhär i tråden. Att du har en DYR cd spelare som du måste på alla möjliga sätt försvara. jaja, det är som vanligt alltså*
Postad 08 April 2007 - 02:09
Då blir det lockande med enkla, snabba lösningar som inte kräver någon kunskap,erfarenhet eller insats av individen. Neutralitet och transparens blir då en snabblösning. Istället för att spendera timmar, dagar, månader och år med att lyssna och komponera en bra anläggning så kan man istället följa LTS rekommendationer och köpa billiga produkter som är "garanterat" F/E transparenta. Således behöver man inte tänka själv och man kan intala sig att man har en optimal anläggning.
Utan att vara oförskämd så skulle jag tro att det är samma psykologiska process som får vissa fundamentalister att följa - som exempel - ett religiöst system där alla svar serveras så att individen slipper fatta några svåra beslut själv. Så länge man följer skriften är allt OK även om de praktiska konsekvenserna är orimliga.
När det gäller hifi betyder erfarenhet allt. Ljudåtergivning är inte en exakt vetenskap utan det handlar mest om trial and error. Därför blir det värdefullt med personer som har lyssnat på allt och testat allt eftersom deras kunskap gör att man kan skippa fallgroparna och få en liten genväg till bättre ljud.
Jag har sagt det förr, men jag tror ärligt att de som sätter andras tester framör egen lyssning har valt hel fel hobby.
Redigerat av Unregistered1197, 08 April 2007 - 02:10.
Postad 08 April 2007 - 07:29
Jag anser att GForce har rätt.
Även om jag inte har arbetat som ljudtekniker kan jag inte tänka mig att vassa s-ljud finns på alla masterband sedan 80-talet. Då är ju den moderna musikskatten förstörd! Vassa s-ljud fanns heller aldrig på LP-skivorna men de finns på CD-versionerna som använder samma, gamla masters.
Problemet ligger nog inte i dom gamla master banden,
problemet tror jag ligger i när dom gör en digitalmaster!
För att en CD-skiva inte ska låta lägre än andra moderna
produktioner idag så mastrar man dom så högt som möjligt,
väldigt nära att peaka och i vissa fall låter man den toppa lite över 0!
För att ha lite kontroll kvar så komprimerar man sedan hela
härligheten och tappar massor av dynamik.
Kan kanske vara så att vissa Dacar har en lite lägre tollerans
mot "för högt" mastrade signaler och uppfattar det som distorition?
Bara en tanke från mig, vet att i min studio så låter
Dat-bandaren i 9 av 10 fall bättre än CD-spelaren iallafall!
Postad 08 April 2007 - 08:15
Utan att vara oförskämd så skulle jag tro att det är samma psykologiska process som får vissa fundamentalister att följa - som exempel - ett religiöst system där alla svar serveras så att individen slipper fatta några svåra beslut själv. Så länge man följer skriften är allt OK även om de praktiska konsekvenserna är orimliga.
Djupt och intessant och säker hög träffsäkerhet.
Postad 08 April 2007 - 08:18
En neutral och ofärgad anläggning kan väl egentligen aldrig vara fel? Att sedan många inspelningar är så dåliga så att de låter illa är en annan sak och det borde ju inte en transparent anläggning behöva be om ursäkt för. Det optimala borde ju vara om alla kämpade för transparens och bojkottade dåliga inspelningar.
Många påstår (imho felaktigt) att neutralt ljud låter platt och tråkigt. Då måste väl inspelningen vara misslyckad? Med en bra inspelning skall det inte behöva låta så kan man ju tycka, eftersom anläggningen isf redovisar vad som finns på cdn och inget annat (teoretiskt iaf). Är det inte detta Hifi står för?
Det låter rimliogt men då är det så att man kommer inte högre upp i klass än
Pioneer dv-668
Nad 208
SEntec se-9
Glömde EKK kablaget.
Detta är en perfekt ofärgan anläggning. Rakt av. Oavsett vad du köper kommer det inte att kåta bättre. Det kan i teorin låta identiskt men ej bättre.
Redigerat av mr-välljud, 08 April 2007 - 08:21.
Postad 08 April 2007 - 08:21
Jag läste tråden på faktiskt.se. Det är anmärkningsvärt att det ska vara så svårt att svara på din raka fråga. Det är ju flera "stora" pojkar från LTS där men de slingrar sig hela tiden.
Ge inte upp, även om det verkliga svaret kanske finns mellan raderna
Ja det är inte lätt att få svar. Speciellt av NIN. Det blir mest undanflykter. Jag vill erkligen veta allt nu och då dör alla argument. Underligt.
Postad 08 April 2007 - 08:42
jag har ju lyssnat på en anläggning som följer LTS rek. Ja behöver väl inte skriva att den lät jävligt bra
Ibland kunde det kännas som själen i musiken var borta men ändå presenterades det på ett snyggt och korrekt sätt.
Skulle jag ranka Lts grejerna så blev det nog 8/10 och i prisvärdighet 10/10
Postad 08 April 2007 - 08:49
En neutral och ofärgad anläggning kan väl egentligen aldrig vara fel? Att sedan många inspelningar är så dåliga så att de låter illa är en annan sak och det borde ju inte en transparent anläggning behöva be om ursäkt för. Det optimala borde ju vara om alla kämpade för transparens och bojkottade dåliga inspelningar.
Så sant som du skriver!
Neutralt ljud är inte detsamma som platt och tråkigt,
men problemet uppstår när det neutrala och dynamiska ljudet
är inspelat och klart i studion med ett grymt ljud som
kanske är inspelat i 192 khz 24-bit och mixat med 32-bit,
så ska det ner till CD-format 44.100 hz 16-bit.
Tror att det är i detta skeda av mastering och formatomvandling
som dom flesta inspelningar tappar all dynamik och upplösning?
Postad 08 April 2007 - 08:53
Pefre: Mycket bra inlägg. Jag håller med dig i det mesta.
Postad 08 April 2007 - 08:54
Rotel och denon också.
jag har ju lyssnat på en anläggning som följer LTS rek. Ja behöver väl inte skriva att den lät jävligt bra
Ibland kunde det kännas som själen i musiken var borta men ändå presenterades det på ett snyggt och korrekt sätt.
Rotel ok men ingen Denon stärkare har klara F/E. bara försteg och cd.
Postad 08 April 2007 - 08:57
Rotel och denon också.
Rotel ok men ingen Denon stärkare har klara F/E. bara försteg och cd.
*snyft* Denon klarar sig inte!
Spelar roll det rockar iallafall!
Postad 08 April 2007 - 08:57
Vad har det med saken om de klarar LTS F/E test? För det första testar LTS bara en bråkdel av alla produkter som finns och för det andra kan det låta mycket bra ändå, även om produkten i fråga kanske färgar hörbart i ett F/E test.Rotel ok men ingen Denon stärkare har klara F/E. bara försteg och cd.
Postad 08 April 2007 - 08:58
mr-välljud: Har du något otalt med nin? Det känns som om du verklgien försöker förstöra varje tråd som nin startar. Det blir lite jobbigt för oss andra när du kommer och ältar samma sak gång efter annan.
Talar du för många?
Sen nej det har jag inte. Då skall du se mig på faktiskt. Om någon företräder sanningen så vill jag vekrligen veta allt. Om du tycker det är jobbigt och bara vill svara på 1500 nya trådar varje dag som behandla bästa högtalare för 500:- så FINE men låt mig vara mig.
Gissa mitt nick
Postad 08 April 2007 - 09:08
Jag är också inne på det här spåret.En neutral och ofärgad anläggning kan väl egentligen aldrig vara fel? Att sedan många inspelningar är så dåliga så att de låter illa är en annan sak och det borde ju inte en transparent anläggning behöva be om ursäkt för. Det optimala borde ju vara om alla kämpade för transparens och bojkottade dåliga inspelningar.
Så sant som du skriver!
Jag tror att problemet till viss del beror på själva ordet "neutral", för det kan tolkas som att något är grått och tråkigt. Om en anläggning låter tråkigt så är den knappast neutral, såvida inte musiken i sig är tråkig.
Givetvis får man gilla vilken typ av ljud man vill, en del gillar lite avrundad diskant och varmt ljud (dist.). Visst kan det vara trevligt i en del lägen, men om det är något man skall kalla för tråkigt så måste det vara just den typen av färningar/degraderingar av ljudet. Hur kul är att att höra hur ens apparater påverkar ljudet oavsett vilka musik man spelar? Att på varenda skiva jag spelar höra samma sak, och att det för det mesta inte alls låter verklighetstroget?
Problemet är dock när CD-skivan skall produceras och någon får för sig att skapa ett ljud som låter häftigt när man spelar det i bilradion. Här kommer dock varken en färgande eller neutral anläggning att få musiken att låta bra, så förslagsvis använder man tonkontroller för att fixa till de värsta defekterna.
Avslutningsvis, att det är krångligt att F/E lyssna CD-spelare kan väl knappast komma som en nyhet, och det påtalar väl LTS själva?
Postad 08 April 2007 - 09:08
mr-välljud: Har du något otalt med nin? Det känns som om du verklgien försöker förstöra varje tråd som nin startar. Det blir lite jobbigt för oss andra när du kommer och ältar samma sak gång efter annan.
Talar du för många?![]()
Sen nej det har jag inte. Då skall du se mig på faktiskt. Om någon företräder sanningen så vill jag vekrligen veta allt. Om du tycker det är jobbigt och bara vill svara på 1500 nya trådar varje dag som behandla bästa högtalare för 500:- så FINE men låt mig vara mig.
Gissa mitt nick
Jag håller i alla fall med Joakim till 100%... OTROLIGT tröttsamt i längden! Men visst, det är ju valfritt att läsa varje sträng. Dock börjar man som sagt undra vad det är du "är här" för?
Svårt att gissa ditt nick när det står "Alias MR-välljud" längst ner i dina inlägg på Faktiskt...
Vill också bara passa på att tacka Pefre samt alpha för två mycket bra inlägg.
Redigerat av Unregistered52a88696, 08 April 2007 - 09:11.
Postad 08 April 2007 - 09:12
Jag håller i alla fall med Joakim till 100%... OTROLIGT tröttsamt i längden! Men visst, det är ju valfritt att läsa varje sträng. Dock börjar man som sagt undra vad det är du "är här" för?
Man kan inte gilla alla ellerhur.
Det är alltdi svårt att komma överens med någon som bryter och bänder på allt hela tiden. Tyvärr skulle jag tyck allt var vältråkigt om jag bara måste svara på alla simpla trådar som inte krävde nått av mig.
Redigerat av mr-välljud, 08 April 2007 - 09:16.
Postad 08 April 2007 - 09:16
Jag har sett dina inlägg på faktiskt.se och jag tycker du visar samma fina fingertoppskänsla där.Talar du för många?
![]()
Gissa mitt nick
Postad 08 April 2007 - 09:16
Man kan inte gilla alla ellerhur.
Nej, självklart inte! Men det kanske du också borde fatta då???
Redigerat av Unregistered52a88696, 08 April 2007 - 09:17.
Postad 08 April 2007 - 09:21
Det är väl ingen som kräver att du skall svara på allt hela tiden? Men med tanke på att du har lite drygt 400 inlägg per månad här så verkar du svara på det mesta som skrivs här.Tyvärr skulle jag tyck allt var vältråkigt om jag bara måste svara på alla simpla trådar som inte krävde nått av mig.
Varför startar du inte lite mer djuplodande trådar? Jag tror att många (jag själv inkluderat) skulle uppskatta att ta del av den erfarenheten som du har samlat på dig.
Postad 08 April 2007 - 09:21
Jag tror att det här samtalsämnet är tillräckligt intressant för att kunna diskuteras utan några personliga konflikter. Använd PM för att reda ut allt annat.Man kan inte gilla alla ellerhur.
Det är alltdi svårt att komma överens med någon som bryter och bänder på allt hela tiden. Tyvärr skulle jag tyck allt var vältråkigt om jag bara måste svara på alla simpla trådar som inte krävde nått av mig.
Jag vore tacksam om vi kunde hålla oss till ämnet, för jag vill helst inte moderera trådar där jag själv deltar.
Redigerat av alpha, 08 April 2007 - 09:22.
Postad 08 April 2007 - 09:22
Jag har sett dina inlägg på faktiskt.se och jag tycker du visar samma fina fingertoppskänsla där.
Är det fult att vilje veta. Om det som påstår sig stå för sanning inte kan svara skall jag då ge mig. ? bara för att du och några andra inte vill läsa mina inlägg. Intresseklubben antecknar.
Nej, självklart inte! Men det kanske du också borde fatta då???
Postad 08 April 2007 - 09:27
Du har "ju" tidigare under morgonen, fått ett exemplariskt svar på Faktist. Håll fast vid det, så blir nog allt mycket enklare ska du se.
Att lägga till "Legitimerad bråkstake" i sina inlägg, tyder väl i alla fall på ngt...?
Nu kanske "man" kan försöka att följa alpha's råd, så vi kan få lite vettigt i den här tråden också!
Redigerat av Unregistered52a88696, 08 April 2007 - 09:31.
Postad 08 April 2007 - 09:27
Det är väl ingen som kräver att du skall svara på allt hela tiden? Men med tanke på att du har lite drygt 400 inlägg per månad här så verkar du svara på det mesta som skrivs här.
Varför startar du inte lite mer djuplodande trådar? Jag tror att många (jag själv inkluderat) skulle uppskatta att ta del av den erfarenheten som du har samlat på dig.
Ironisk eller ?
Om inte anar jag en trevligare ton. Jag gillar faktiskt faktisk bättre då man blir tagen på allvar när man bänder och bryter. Men Här på detta forum verka man inte vilja lära sig genom att debattera på samma sätt. =tråkigt.
Postad 08 April 2007 - 09:31
mr-välljud:
Du har "ju" tidigare under morgonen, fått ett exemplariskt svar på Faktist. Håll fast vid det, så blir nog allt mycket enklare ska du se.
Att lägga till "Legitimerad bråkstake" i sina inlägg, tyder väl i alla fall på ngt...?
Detta svar var verkligen bra från LTS ordförande dessutom. Torde bli svårt nu för vissa att bara slå folk som Chris Lymme Geforce mig eller andra med argument om att det är dum och inte ser objektivt på sanningen.
PAssa på alla att läsa detta
Om svar på färgat ljud
Postad 08 April 2007 - 09:31
Men det är ett par viktiga (de klart viktigaste?) komponenter kvar som troligen (säkerligen?)kommer att färga ljudet åt dig - högtalarna och rummet. Tycker LTS idé (som jag tolkar den iaf)Det låter rimliogt men då är det så att man kommer inte högre upp i klass än
Pioneer dv-668
Nad 208
SEntec se-9
Glömde EKK kablaget.
Detta är en perfekt ofärgan anläggning. Rakt av. Oavsett vad du köper kommer det inte att kåta bättre. Det kan i teorin låta identiskt men ej bättre.
Om någon istället vill springa runt och prova sig fram med en massa olika kombinationer i en massa olika rum för att hitta "rätt" ljud så kan man naturligtvis göra så. De är ju ändå en ganska rolig sysselsättning (även att senare diskutera intrycken på ett forum).
LTS-metoden borde kunna vara besparande på både energi och ekonomi däremot. Kan mycket väl tänka mig den metoden vid en uppgradering och hoppas på fler F/E tester, även av modern elektronik.
Redigerat av Unregistered1013, 08 April 2007 - 09:32.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
360 bilder
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?