Kan det verkligen vara så och vilka skillnder i konstruktion skulle då dagens högtalare har begåvats med i jmf. Exempel?
Redigerat av Unregistered1013, 05 August 2007 - 18:28.
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Högtalare för analoga resp. digitala signaler.
Startad av
Unregistered1013
, Aug 05 2007 18:14
32 svar till detta ämne
Postad 05 August 2007 - 18:14
I en annan tråd uppkom en intressant OT-diskussion då någon menade att kompetenta högtalare, innan cd-formatets utbredning (sent 80-tal?), var konstruerade för analoga signaler (vinyl) och inte dagens digitala (cd).
Kan det verkligen vara så och vilka skillnder i konstruktion skulle då dagens högtalare har begåvats med i jmf. Exempel? Redigerat av Unregistered1013, 05 August 2007 - 18:28. Postad 05 August 2007 - 19:24
Förstår inte riktigt varför man skulle ha en annan konstruktion på högtalaren bara för att man kör CD eller vinyl.
Signalen som kommer in i högtalaren är väl ändå högst analog i slutändan. Postad 05 August 2007 - 19:43
Ja, vore ju faktiskt intressant att dom som påstår det är olika ljudkaraktär på vinyl och CD, kunde förklara vad dom menar med det.
Postad 05 August 2007 - 22:00
Det enda jag såg nämndes var ungefär:
"I CD:ns barndom utvecklades högtalare ibland för att dölja bristerna i tidens ganska taskiga ljudkvalitét på spelarna." Låter enligt mig helt rimligt och fattar inte varför det ska bli otrevligt för det? Eller missade jag något i debatten? Postad 05 August 2007 - 22:22
Det låter ju knappast som skälet, eftersom det är visst olika ljudkaraktär mellan CD och LP.
Postad 05 August 2007 - 22:25
Jaså, det får stå för dig då, för det vet jag inget om. Nyttjar båda formaten men favoriserar inget. Ibland är det ena bättre, ibland det andra. Postad 05 August 2007 - 22:30
Men anser DU att vinyl och CD har olika ljudkaraktär, och om så är fallet, vad är då skillnaden?
Postad 05 August 2007 - 22:38
Torde väl vara ganska självklart i mitt tidigare inlägg? Det var ju du som skrev att det var skillnad.
Postad 05 August 2007 - 22:50 Frågorna dök initialt upp pga denna mening: "Man bör också minnas att högtalarna på den tiden var gjorda för att främst spela från analoga källor." Undrar alltså vad skillnaden, om det nu finns någon, i konstruktionerna mot dagens isf skulle vara. Om det skulle vara så att dagens högtalare är mer cd-anpassade i sin konstruktion hur gör tillverkarna isf nu när vinylen har fått en renässans? En modell för cd/dvd och en för vinyl? Postad 05 August 2007 - 22:51
Ja det kan/ska tolkas så. Dock är det förbannat svårt att jämföra iom att min CD-spelare inte tar vinylskivor och vise versa, hur jag än försöker. Postad 05 August 2007 - 22:57
OM ett format, oavsett vilket, fungerar som det ska så behöver väl inget anpassas? Om det INTE gör det så är det väl så att t ex högtalare anpassas för att dölja eventuella brister? Påstods det att högtalare idag var "anpassade" till digitalt media? I så fall missade jag det. Postad 05 August 2007 - 23:01
Jag väckte frågan i förra tråden och fick inget direkt svar och tror inte vi kommer att få det i den här tråden heller.
Min fundering som jag skrev då var att basen på många vinylskivor är lite mindre framträdande då just basen tar stor plats att gravera på skivan som jag har förstått det. Många vinylsläpp som jag har köpt kommer på dubbel-LP och jag misstänker att en del av förklaringen är att man vill nyttja hela frekvensbandet som på cd-skivor. Detta är dock spekulationer från min sida. T ex Portishead-skivan Portishead har jag båden på enkel LP och dubbel-LP där jag tycker mig uppleva lite mer tryck i dubbel-LPn. Postad 05 August 2007 - 23:07
Visst komprimeras basen mycket på en vinylskiva. Det är ju RIAA:ans jobb att rätta till det.
Dock upplever jag en (bra) vinylskiva ha bättre bas än CD-ditot. Queensryche - Operation Mindcrime 2 och A Perfect Circle - 13:th Step t ex. Sedan vad det beror på vet jag inte. Postad 05 August 2007 - 23:17 Så är det men det är likväl så att det äter utrymme att gravera lågfrekvent information vilket gjorde att det förr när det bara fanns vinyl var en smula återhållsamt med den djupaste basen. Det optimala är helt klart 45 rpm tycker jag. Det blir lite många skivbyten ibland men det är det värt. Postad 05 August 2007 - 23:25 Så är det men det är likväl så att det äter utrymme att gravera lågfrekvent information vilket gjorde att det förr när det bara fanns vinyl var en smula återhållsamt med den djupaste basen. Jo, det stämmer säkert. Dock är 45:or med "vanlig" musik mycket sällsynta, tyvärr. Postad 05 August 2007 - 23:26
Jo, det finns saker som man kan göra mer på en CD, som djupare bas och man kan även ha väldigt mycket energi vid väldigt höga register. Dock undrar jag vad olika ljudkaraktär kommer ifrån? Postad 05 August 2007 - 23:36
Hur ska man kunna bevisa skillnader när det är 2 skilda format som inte kan spelas upp med samma utrustning? Postad 06 August 2007 - 00:41
Inte så konstigt att det dök upp en massa produkter som skulle matcha CD.
Den tidens "HD-ready" fast utan någon verklig specifikation att uppnå, dvs en nisch som fick prylarna sålda. Det fanns förstärkare, högtalare, t om kablar (till analog överföring) som skulle vara extra bra till digitalt ljud. En del tillverkare hade fina pixliga logotyper på spelarna, som visade att det var digital-klara. Det är bara att plocka fram gamla hifitidningar och imponeras Postad 06 August 2007 - 00:43
Jo, det är ju sant. Digitalt var ordet som "betydde" kvalite. Som alla digitalt remasterade vinyl skivor som kom. Exakt vad är det som skulle vara bättre med dom när man måsta omvandla det till analog signal innan man graverar skivan?
Postad 06 August 2007 - 00:44
Sant Ageve, men visst finns det vissa krav för att få "titeln" HD Ready" idag. Fanns nog inte för "Digital Ready" när det begav sig.
Postad 06 August 2007 - 00:45
Är ju ett vanlig faktum än idag att digitalt MÅSTE vara bättre. Edit: Stavfel x2 Redigerat av Fluffy, 06 August 2007 - 00:46. Postad 06 August 2007 - 07:14 Jag kommer ihåg att jag såg en hel del hörlurar där det stod att de typ var för digitalt ljud. Att ett nytt format används i marknadsföring av olika produkter är ju inget ovanligt men, för att återgå till huvuudfrågan, konstruerades verkligen högtalarna annorlunda innan / efter cdns utbredning. Finns det överhuvud taget något exempel på detta från en kompetent högtalartillverkare? Postad 06 August 2007 - 12:53
På 70/80-talet var det ju allt-i-ett-hifi-staplar som sålde bra och jag kommer ihåg att marknadsföringen av de populära platta fyrkantiga högtalarelementen underströk att dessa var särdeles lämpade för den "nya digitala musiken" eftersom denna var just... fyrkantig
Postad 06 August 2007 - 13:43
När SACD lanserades vill jag minnas att det kom högtalare som var "SACD Ready".
Postad 08 August 2007 - 00:29
Tydligen ingen som vill försvara påståendet "... högtalarna på den tiden var gjorda för att främst spela från analoga källor."
Kan man därmed dra slutsatsen att högtalarna i princip konstrueras på samma sätt idag som 1985? Redigerat av Unregistered1013, 08 August 2007 - 00:29. Postad 08 August 2007 - 01:06 Nja, det verkar vara en osäker slutsats att dra baserat på vad 8 personer skriver i en tråd på MinHembio.com Postad 08 August 2007 - 02:43 Nja, det verkar vara en osäker slutsats att dra baserat på vad 8 personer skriver i en tråd på MinHembio.com Nej, men slutsatsen jag iaf drar är att dom som påstodd det kanske inte hade tänkt igenom det ordentligt utan det var någon gammal reklampropaganda som återberättades. Postad 08 August 2007 - 06:54 Det är klart man inte kan dra den slutsatsen bara för att ingen försvarar påståendet. Det krävs FAKTA för att kunna dra den slutsatsen såklart. Postad 08 August 2007 - 07:02 Då antar jag att du tycker att det även behövs FAKTA för att kunna dra slutsatsen "... högtalarna på den tiden var gjorda för att främst spela från analoga källor."Det är klart man inte kan dra den slutsatsen bara för att ingen försvarar påståendet. Det krävs FAKTA för att kunna dra den slutsatsen såklart. Uttalandet lät så säkert så lite exempel och fakta vore verkligen önskvärt. Postad 09 August 2007 - 00:26
Hur skulle det vara med en förklaring nu då? Varför vill dom inte förklara?
Redigerat av nin, 09 August 2007 - 00:56. Postad 09 August 2007 - 12:35
Detta är Pefres tråd och tar upp frågan om det var så att man någon gång konstruerat högtalare olika beroende på om källan lagrades på vinyl eller på cd?
De som har någon åsikt om detta, för eller emot, är välkomna att dela med sig av just denna åsikt. Tråden är inte till för att kräva att andra medlemmar ska komma på besök och delge sin åsikt, det är helt upp till dem. Den är inte heller till för att diskutera varför andra medlemmar inte deltar i tråden. 0 användare läser detta ämne0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |