Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Tysk marksänd digital tv på Skånes sydkust.

32 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 06 augusti 2007 - 17:33

Claes T
  • Claes T
  • Amatör

  • 51 inlägg
  • 0
Är det någon som vet om man kan ta emot tysk marksänd digital tv på Skånes sydkust med en vanlig takantenn?

#2

Postad 06 augusti 2007 - 18:08

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

  • 7 299 inlägg
  • 0
med en bra antenn och fri sikt borde du kunna göra det...

#3

Postad 06 augusti 2007 - 19:07

Berkan
  • Berkan
  • Mästare

  • 2 791 inlägg
  • 0
Det beror på till stor del också på om de har någon antenn som strålar ut mot vattnet, annars kan det nog bli svårt. Men visst, med en riktigt bra antenn så kanske...

#4

Postad 07 augusti 2007 - 20:04

gusax
  • gusax
  • Beroende

  • 1 425 inlägg
  • 0
Varför inte skaffa parabol? De flesta tyska kanaler är ju okodade så vilken billig mottagare som helst går ju.

Någonting som skulle funka är ifall du kan få tag i en av Canal Digitals "comboboxar", med mottagare för både parabol och vanlig antenn. Då skulle du ju kunna ta in de svenska gratiskanalerna via (svenska) marknätet plus de tyska gratiskanalerna via parabol.

Redigerat av gusax, 07 augusti 2007 - 20:05.


#5

Postad 07 augusti 2007 - 22:35

tolvman
  • tolvman
  • Lärjunge

  • 340 inlägg
  • 0
skulle inte tro att det går se
täckningskarta nordöstra tyskland

dessutom har tyskarna bedrövlig bitrate,

skaffa parabol, där har ard + andra ÖR grymt bra bild

sitter själv med en topfield 5400 combo, fungerar utmärkt med engelska + tyska sat + boxer

#6

Postad 07 augusti 2007 - 23:11

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

  • 7 299 inlägg
  • 0
jag vet då av en i skåne som kan se på tyska kanaler iaf.... signalen kan ta sig långt över vatten.... när de gäller okodade tyska kanaler på satellit så skulle dom väl koda många av dom kanalerna snart...

Redigerat av Leatherface, 07 augusti 2007 - 23:29.


#7

Postad 07 augusti 2007 - 23:38

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

  • 5 007 inlägg
  • 0

med en bra antenn och fri sikt borde du kunna göra det...

Ähum...

Med viss risk för att låta sarkastisk, men det är faktist inte fri sikt mellan sverige och tyskland! Jorden är rund nuförtiden, vilket innebär att man måste upp rejält i höjd för att kunna få "fri sikt" så långt som till tyskland.

jag vet då av en i skåne som kan se på tyska kanaler iaf.... signalen kan ta sig långt över vatten....

Jag vet många som kan se på tyska kanaler i sverige, men det är då över satellit. Signaler kan förvisso ta sej långt över vatten, men radiovågor är lite som ljus. De "böjer" sej inte gärna...

Jag har förvisso själv varit med om att lyssna på t.ex. turkiska lokalradio-stationer, men då har det handlat om sändningar på långvågs-banden och inte på de ultrakorta våglängderna som marksänd digital-tv använder. Dessa våglängder tenderar att skjuta rakt ut i rymden hellre än att studsa tillbaka till marken...

He he, jag har t.o.m. vid ett tillfälle fått in grekisk polis-radio i en vanlig transistor-radio, men det måste ha varit särdeles ovanliga atmosfäriska förhållande just den gången.

Sådana atmosfäriska förhållanden kan visserligen kanske t.o.m. ge tysk marksänd digital-tv i sverige, men det nöjet tror jag inte varar speciellt länge...

#8

Postad 08 augusti 2007 - 00:41

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

  • 7 299 inlägg
  • 0
han jag snackar om tar emot med vanlig antenn han har ingen parabol...

#9

Postad 08 augusti 2007 - 08:13

Claes T
  • Claes T
  • Amatör

  • 51 inlägg
  • 0
Anledningen till att jag tog upp frågan är att jag fått in tysk FM radio med RDS signal på sydkusten, så nog går det att få fram signaler. Frågan gällde primärt om signalen kan vara tillräcklig.

#10

Postad 08 augusti 2007 - 09:12

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

  • 5 007 inlägg
  • 0
Det är en väldig skillnad på signaler och signaler...

En signals frekvens avgör hur högt upp i atmosfären den går. Ju lägre frekvens desto större del av signalen reflekteras tillbaka till jorden. Ju högre frekvens desto mer av signalen går rakt genom atmosfären och ut i rymden...

Det är en avsevärd skillnad på 88-108 Mhz och signaler på uppemot 1 GHz. Jag vet visserligen inte vid vilken frekvenser den tyska marksända digital-tv sänder, men en digitalbox fixar ju frekvenser på uppemot 868 Mhz och det betyder att dessa signaler i högre grad går ut ur atmosfären istället för att reflekteras tillbaka till jorden...

Jag tvivlar på att det går att få tillräcklig signalstyrka för att se på tysk digital-tv, möjligtvis vid vissa speciella tillfällen, tack vare lite annorlunda atmosfäriska förhållanden, men jag tror inte att det är möjligt att få någon stabil mottagning ifrån tyskland...

#11

Postad 08 augusti 2007 - 10:05

Unregistered9c12a290
  • Unregistered9c12a290
  • Lärjunge

  • 282 inlägg
  • 0
Det går alldeles säkert. Mellan sändaren och Sverige är det kanske lite drygt 10 mil. Med de nya stora UHF-antennerna (Televés) med tre "stagspröt" och antennförstärkare ska det inte vara några problem.

Redigerat av Unregistered9c12a290, 08 augusti 2007 - 10:06.


#12

Postad 08 augusti 2007 - 10:19

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

  • 7 299 inlägg
  • 0
jag vet med säkerhet att de går få in tysk marksänd tv men som sagt man ska ha bra sikt då så antennen måste upp en bit självklart.... samma sak längs norrlandskusten kan man få in finsk marksänd tv och tror nästan att avståndet dit är ännu större....

Redigerat av Leatherface, 08 augusti 2007 - 10:21.


#13

Postad 08 augusti 2007 - 13:06

frav
  • frav
  • Lärjunge

  • 305 inlägg
  • 0
När de atmosfäriska förhållandena unde sommartid medger så kan jag i Halmstadtrakten ta in tyska DVB-T kanalerna med min "Danmarksantenn". Men det handlar troligen om atmosfäriska reflektioner idetta fallet. Så det är inget stabilt mottagande.

#14

Postad 08 augusti 2007 - 13:18

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

  • 5 007 inlägg
  • 0

Det går alldeles säkert. Mellan sändaren och Sverige är det kanske lite drygt 10 mil. Med de nya stora UHF-antennerna (Televés) med tre  "stagspröt" och antennförstärkare ska det inte vara några problem.

<{POST_SNAPBACK}>

Ca 115 km från strahlsund-sändaren som är närmast, så det stämmer kanske det du säger att det kan funka med en tillräckligt stor antenn högt placerad...

Får nog ge mej...

Trodde det var längre till sändarna än så (typ hamburg eller liknande)...

#15

Postad 08 augusti 2007 - 18:36

Unregistered22187f4d
  • Unregistered22187f4d
  • Användare

  • 156 inlägg
  • 0
Intressant, hoppas vi kan få in rapporter från folk som försökt och lyckats.

Jag är lite sugen på att skaffa en stor antenn och prova, hur stora pratar vi om för Malmötrakten?

#16

Postad 09 augusti 2007 - 10:05

Unregistered220d6a49
  • Unregistered220d6a49
  • Användare

  • 198 inlägg
  • 0
Om du vill se Tysk TV så är det bara peka en liten parabol på Astra satelliterna på 19.2 Öst.
Det finns hundratals okodade kanaler där (läs krypterade med tyskt språk).
Regionala kanaler mm.
Jag har kunnat se dessa okodade sedan 1990, först analoga och nu analoga + digitala.

Varför krångla till det ? Och varför tror folk att det är så krångligt med parabol och börjar dribbla med jättelika markantenner ?

mina två öre ...

#17

Postad 09 augusti 2007 - 10:32

tolvman
  • tolvman
  • Lärjunge

  • 340 inlägg
  • 0
just de, varför krångla till det, för att få en bild som troligen inte funger 24/365
och när den fungerar är av undermålig teknisk kvalite,

tyskarnas sat kvalite på ex ard är sanslöst bra, såg fotbollsvm där med svenskt prat via radion de fina var att kommentatorerna låg 1-2 sek före

#18

Postad 26 augusti 2007 - 19:49

Unregistered22187f4d
  • Unregistered22187f4d
  • Användare

  • 156 inlägg
  • 0
Jag vet inte varför det skulle vara krångligt att sätta upp en antenn till riktad mot tyskland, och skulle gärna vilja höra från skåningar som får in något tyskt, vilken antenn, och var bor ni?

#19

Postad 27 augusti 2007 - 17:18

Packetloss
  • Packetloss
  • Veteran

  • 1 886 inlägg
  • 0
Jag höll på med analog DXing när jag bodde vid Ängelholm för många herrans år sedan.

Då hade jag två stycken stackade UHF antenner från Triax och ganska högt upp på en bondgårds tak vid kusten.

Jag fick in på sommaren bland annat Ryska TV samt ZDF och Östtyska TVn ganska lätt om det var högtryck, dessutom fick jag in men med mycket korta perioder även faktiskt Spanska TVE och Engelska BBC kanalerna.

Dock varade detta bara någon timme eller nåt, sen försvagades bilden ganska snabbt.

Hade en gammal 28" Luxor som jag slet ut sökningsknappen på :P

Redigerat av Packetloss, 27 augusti 2007 - 17:19.


#20

Postad 27 augusti 2007 - 17:31

cocktail
  • cocktail
  • Amatör

  • 68 inlägg
  • 0
ni skriver oxå om parabol. kan jag (om jag får låna tråden) i ett annat land än sverige och med ett boxerkort se boxers utbud via parabol? detta vore väldigt intressant om det gick så man slapp följa med högtryck och lågtryck och liknande :P


om det inte går med parabol, har ni nåt tips om vilken antenn man ska köra med för att få störningsfri mottagning 24/7?

#21

Postad 27 augusti 2007 - 17:39

AiR
  • AiR
  • Lärjunge

  • 465 inlägg
  • 0
Marknätet heter så av en anledning så nej det går inte att se via parabol :P

#22

Postad 28 augusti 2007 - 10:47

Unregistered220d6a49
  • Unregistered220d6a49
  • Användare

  • 198 inlägg
  • 0
Om du skaffar ett Canal Digital abonnemang så kan du se istort sett samma kanaler som via Marknätet (Boxer) via satellit (parabol antenn) i stället. Storlek som krävs beror på var i Europa du är.
Se:
http://www.lyngsat.c...naldigital.html
http://www.lyngsat-m...maps/thor2.html

mvh / RW

#23

Postad 26 september 2007 - 18:13

PKörner
  • PKörner
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0
Visst går det att se tysk DVB-T i södra Skåne - om konditionerna är bra - precis som analog TV tidigare och FM fortfarande.

Jag har sett två MUXar från sändaren i Garz på Rügen, K29 och K40. Båda sänds med horisontell polarisation.

Vad behövs? Rätt riktad antenn med hög gain samt bra konditioner (typiskt högtryck).

Från Lund riktar jag antennerna rakt söderut. Jag har rotor för UHF och FM. Om signalnivå och -kvalitet är bättre än ca 30% får jag synk och mottagning...
Med samma antenn kan jag även ta de danska MUXarna från Jyderup och Vordingborg, förutom Köpenhamn.
(UHF-antennen är en Hirschmann FESA 818N-60 med ca 18dB gain, görs tyvärr inte längre, men även andra antenner borde duga.)

Lycka till!

Peter

Bifogad fil(er)



#24

Postad 26 september 2007 - 23:52

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

  • 5 007 inlägg
  • 0
Åkaj.
Nu är det dags för mej att visa hur okunnig jag är inom området.

"Horisontell polarisation"? Det begreppet har jag bara stött på i parabol-sammanhang tidigare och jag förstod inte då heller vad sjutton begreppet egentligen innebar!

Jag förstår orden, men det jag inte får kläm på är hur det hänger ihop med radioteknik. Än mindre när det gäller vanliga tak-antenner?

Jag föreställer mej radiovågor ungefär som "lober", d.v.s. som ett slags bubblor som utvecklas runt sändar-antennen (inte friflygande som såpbubblor alltså) och som vidgas i all oändlighet. Inuti varje växande "bubbla" kommer nästa bubbla och mellanrummet mellan bubblornas väggar motsvarar våglängden.

Det är fullt möjligt att min "bild" av hur radiovågor breder ut sej är fullständigt orealistisk, men om så inte är fallet, så hur sjutton kan man polarisera en radiovåg, d.v.s. en sådan här bubbla?

Jag har synnerligen svårt att överföra begreppet ifrån optiken där man med lätthet kan filtrera bort vågrörelser i "fel" vinkel med polarisations-filter, men även om det fortfarande handlar om elektromagnetiska svängningar så får jag inte ihop det när det gäller radiovågor...

Hmm...
Jag kanske inte har förstått principen för polarisering fullt ut när det gäller optik heller...

Lite hjälpande förklaringar tages tacksamt emot...

#25

Postad 27 september 2007 - 10:57

LunkeN
  • LunkeN
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
Wikipedia is your friend

#26

Postad 27 september 2007 - 22:01

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

  • 5 007 inlägg
  • 0
Åkaj, men HUR åstadkommer man olika polarisation när det gäller radio-vågor? Är det någon som har koll på vågutbrednings-karaktäristikor kring olika slags sändar-antenner?
Om man har en Yagi-antenn avsedd för horisontell polarisation och vrider denna antenn 90 grader längs sin axel, tar man då emot vertikalt polariserade radiovågor?

Ungefär som man kan skilja olika polarisering av ljus genom att vrida ett polariserat filter?

#27

Postad 28 september 2007 - 14:59

PKörner
  • PKörner
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0
> Om man har en Yagi-antenn avsedd för horisontell polarisation och vrider denna antenn 90 grader längs sin axel, tar man då emot vertikalt polariserade radiovågor?

Just det! Vertikala element (=spröt) för vertikal polarisation, och horisontella element för horisontell polarisation.

Sida för mer info om tyska DVB-T sändare: http://www.dvb-t-nor...iete/index.html
Klicka på kartan...
(Man sänder även på VHF från Hamburg på K9. I Berlin på K5 och K7.)

Peter


Bifogad fil  DSC01053.JPG   873,75K   23 Antal nerladdningar

Bifogad fil(er)



#28

Postad 28 september 2007 - 17:20

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

  • 5 007 inlägg
  • 0
Hmm....

Jag tror att jag börjar få kläm på det, men jag tror att begreppet polarisation är något förvirrande (åtminstone för mej). För om jag har fattat det rätt så handlar polarisation om riktverkan. Med horisontell polarisation så får man en vågutbredning som sprids cirkulärt i horisontal-planet. Något som isåfall gör att mottagnings-förhållandena i teorin kan variera i höjdled, där man får bäst mottagning om mottagarn-antennen placeras i höjd med sändar-antennen. Fördelen blir istället att man får bra mottagnings-förhållande ifrån alla håll och kanter runt sändaren.

Med vertikal polarisation (om jag har fattat det korrekt) så kan man rikta sändningen mer åt ett specifikt håll, vid sidan om det man riktar en sådan sändar antenn så borde alltså signal-styrkan vara avsevärt svagare.

Det som förvirrar är att ljus går utmärkt att sprida åt alla håll och kanter, trots att man kanske polariserar det. Ljus har ju inte en vågutbrednings-karaktäristika som liknar radiovågornas. Det är inte ens helt självklart att ljus kan jämföras med radiovågor även om det "heter" att ljus också är en elektromagnetisk svängning...

Nåväl...

Kan någon ge mej exempel på hur sändar-antenner ser ut för t.ex. horisontell polarisation?
Det blir liksom lättare att bilda sej en uppfattning om vågutbrednings-karaktäristikan då...

#29

Postad 28 september 2007 - 19:40

PKörner
  • PKörner
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0
Polarisation har inget med riktverkan att göra, bara på vilket håll fältet svänger.

Exempel (FM för tydlighets skull):

Vertikal polarisation:
http://www.senderfot...de/Kinrooi2.jpg

Horisontell polarisation:
http://sfbb.sf.funpi...lder/alex11.jpg

#30

Postad 28 september 2007 - 20:22

Packetloss
  • Packetloss
  • Veteran

  • 1 886 inlägg
  • 0
Är mega parabolerna kvar på Lunds Lassarett som användes för mottagning av Tysk TV på den analoga tiden?

#31

Postad 28 september 2007 - 23:29

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

  • 5 007 inlägg
  • 0

Polarisation har inget med riktverkan att göra, bara på vilket håll fältet svänger.

Exempel (FM för tydlighets skull):

Vertikal polarisation:
http://www.senderfot...de/Kinrooi2.jpg

Horisontell polarisation:
http://sfbb.sf.funpi...lder/alex11.jpg

<{POST_SNAPBACK}>

Då stämmer inte min "bild" av hur vågorna "släpper" ifrån en antenn.
Det jag försökte beskriva som "bubblor i bubblor" som breder ut sej ifrån sändar-antennen.

:)

Förresten...

bara på vilket håll fältet svänger

...Vilket fält?

Såvitt jag vet så handlar det varken om elektriska fält eller magnetiska fält när vi pratar om elektromagnetiska svängningar (paradoxalt?)...

Sorry om jag leder tråden off-topic och är besvärlig, men det beror helt sonika på att jag inte har greppat det här med hur radio-vågor "släpper" ifrån en antenn...

#32

Postad 29 september 2007 - 11:14

PKörner
  • PKörner
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0
> Såvitt jag vet så handlar det varken om elektriska fält eller magnetiska fält när vi pratar om elektromagnetiska svängningar (paradoxalt?)...

Det handlar om båda. Det elektriska fältet är parallellt med antennens element, medan det magnetiska blir vinkelrät mot detta. (Skolfysik...)
En antenn ken använda sig av det elektriska eller det magnetiska fältet, men båda finns samtidigt. Det är därför det kallas elektromagnetiska fält.

T.ex. ferritantenner för lång- och mellanvåg plockar upp det magnetiska fältet.

#33

Postad 30 september 2007 - 00:02

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

  • 5 007 inlägg
  • 0

> Såvitt jag vet så handlar det varken om elektriska fält eller magnetiska fält när vi pratar om elektromagnetiska svängningar (paradoxalt?)...

Det handlar om båda. Det elektriska fältet är parallellt med antennens element, medan det magnetiska blir vinkelrät mot detta. (Skolfysik...)
En antenn ken använda sig av det elektriska eller det magnetiska fältet, men båda finns samtidigt. Det är därför det kallas elektromagnetiska fält.

T.ex. ferritantenner för lång- och mellanvåg plockar upp det magnetiska fältet.

<{POST_SNAPBACK}>

Skolfysik?
Att allt som är spänningsatt har ett elektriskt fält, vet jag. Likaså att alla elektriska strömmar också har ett magnetiskt fält.

Men magnetiska fält går extremt lätt att styra med andra magnetiska fält och elektriska fält är på samma sätt extremt känsliga för andra elektriska fält.

Såvitt jag vet så är det väldigt svårt att kontrollera radiovågors utbredning om man använder magnetiska eller elektriska fält som verktyg. Har jag fel?

Om jag har fel så betyder det ju att radiomottagning i praktiken borde vara i det närmaste omöjligt i ett ställverk eller i närheten av en kraftig elmotor, eftersom det förekommer både kraftiga magnetfält och elektriska fält i dessas närhet.

Som sagt. Av det lilla jag har förstått så är radiovågor varken att karaktärisera som magnetiska eller elektriska, därav den (enligt min mening) lite paradoxala beteckningen "elektromagnetisk svängning"...

Ljus är ju också en elektromagnetisk svängning och dessutom ett lysande exempel på hur OKÄNSLIGA elektromagnetiska svängningar är för just elektriska och magnetiska fält. Om inte så vore fallet så fanns det ju ingen mening med optisk signal-överföring :) ...

För att återgå till min fråga:

Förresten...

bara på vilket håll fältet svänger

...Vilket fält?

Såvitt jag vet så handlar det varken om elektriska fält eller magnetiska fält när vi pratar om elektromagnetiska svängningar (paradoxalt?)...


Redigerat av Unregistered959, 30 september 2007 - 00:05.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.