Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

vilket program ska man använda?

24 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 19 augusti 2007 - 11:37

Unregisterede74beff4
  • Unregisterede74beff4
  • Veteran

• 1 503 inlägg
  • 0
Som topicen lyder.

Vilket program är smidigt att använda om man vill göra sina CD's till Mp3 320/s samt flac?

Sen ni jag ändå gjort en tråd får ny gärna tipsa om bra sqeezeboxar.

*edit* Jag har letat men hittade inget på detta. Bara massa "vs" trådar och liknande.

Redigerat av Unregisterede74beff4, 19 augusti 2007 - 11:38.

Postad 19 augusti 2007 - 12:00

Unregistered52a88696
  • Unregistered52a88696
  • Veteran

• 2 049 inlägg
  • 0
Till PC'n använder jag Exact Audio Copy, och till MAC'en används MAX.

Sen vet jag inte vad du menar när du skriver; "tipsa om bra sqeezeboxar"

Jag antar att det du menar är en Squeezebox. I så fall är det denna, och det finns det bara en utav.

Postad 19 augusti 2007 - 12:09

Unregistered1013
  • Unregistered1013
  • Mästare

• 3 254 inlägg
  • 0
Jag har använt CDEX i många år. Har funkat kanon men misstänker att det är simplare än tex EAC? Någon som kan de viktigaste skillnaderna?

Postad 19 augusti 2007 - 12:26

xray
  • xray
  • Guru

• 4 296 inlägg
  • 0
Programmet dBpoweramp Reference R12.2 fungerar alldeles utmärkt till att rippa musik från cd till formaten mp3 eller FLAC.

Följande stöds: Secure ripping (ev. fel repareras), Accurate rip (rippad data jämförs med databas) och ID Tags.

Postad 19 augusti 2007 - 13:20

Gäst_nin_*
  • Gäst_nin_*
  • 0
För flac använder jag denna: http://flac.sourceforge.net/. Funkar bra enligt mig. :)

Redigerat av nin, 20 augusti 2007 - 12:02.

Postad 19 augusti 2007 - 13:44

eloj
  • eloj
  • Wannabe

• 35 inlägg
  • 0
Får man ifrågasätta varför du ska använda den tämligen överdrivna bitraten 320Kbit/s?

Ger alla nackdelar med lossy utan fördelarna.

Postad 19 augusti 2007 - 15:44

Unregisterede74beff4
  • Unregisterede74beff4
  • Veteran

• 1 503 inlägg
  • 0

Till PC'n använder jag Exact Audio Copy, och till MAC'en används MAX.

Sen vet jag inte vad du menar när du skriver; "tipsa om bra sqeezeboxar"

Jag antar att det du menar är en Squeezebox. I så fall är det denna, och det finns det bara en utav.

<{POST_SNAPBACK}>

Ja det var det jag menade, tack. Har tittat på den innan.

Postad 19 augusti 2007 - 16:07

Unregisterede74beff4
  • Unregisterede74beff4
  • Veteran

• 1 503 inlägg
  • 0
Hur fungerar den förresten? Söker den upp något program man får installera? Om det är så är det programmet bra? Eller kan man köra med foobar2000 om man tex känner för det? Eller delar man bara ut en map den ska hämta musiken ifrån?

Postad 19 augusti 2007 - 19:16

Unregistered52a88696
  • Unregistered52a88696
  • Veteran

• 2 049 inlägg
  • 0
Kan nästan lova, att du till 99.9% chans hittar alla svar på dina frågor i denna tråd. :ph34r:

Postad 19 augusti 2007 - 19:42

Unregisterede74beff4
  • Unregisterede74beff4
  • Veteran

• 1 503 inlägg
  • 0
50sidor känns lite overkill för en enkel fråga :ph34r: Men tack ialf.

Postad 19 augusti 2007 - 21:29

Falloutboy
  • Falloutboy
  • Lärjunge

• 444 inlägg
  • 0

Vilket program är smidigt att använda om man vill göra sina CD's till Mp3 320/s samt flac?

För bästa resultat så bör du använda en bra ripper (Exact Audio Copy rekommenderas), den senaste versionen av FLAC samt den rekommenderade versionen av LAME (för tillfället 3.97).

Exact Audio Copy kan du hämta här: http://exactaudiocopy.org/

Guider för att konfigurera programmet:

EAC Drive Options
EAC Gap Settings
EAC Lossless Backup
EAC and FLAC
EAC and Lame

Sen är det (som eloj nämnde) ganska meningslöst att komprimera MP3 till 320kbps.
Börja med "-v 2" och om du kan höra skillnad mot originalet så kan du gå upp till "-v 1" eller "-v 0".
Läs mer här: http://wiki.hydrogen....php?title=LAME

Postad 20 augusti 2007 - 11:36

tommypeters
  • tommypeters
  • Veteran

• 2 279 inlägg
  • 0

Får man ifrågasätta varför du ska använda den tämligen överdrivna bitraten 320Kbit/s?

Sen är det (som eloj nämnde) ganska meningslöst att komprimera MP3 till 320kbps.
Börja med "-v 2" och om du kan höra skillnad mot originalet så kan du gå upp till "-v 1" eller "-v 0".

<{POST_SNAPBACK}>

MP3 komprimerad till 320 kbps är ju ändå mycket mindre än flac...

Det hela hänger ju på vilka öron man har, vilken dator och vilken utrustning man ska spela upp på.

Tycker man mp3 320kbps låter tillräckligt bra på ens utrustning är det inte så stor mening med flac.
Fast vbr-mp3 -v 0 är mindre låter det ju bättre än cbr 320kbps, men tar (speciellt på en gammal trött dator) rätt lång tid att koda. Och inte alla bärbara spelare, speciellt äldre, kan spela vbr mp3.

Postad 20 augusti 2007 - 13:24

Unregistered52a88696
  • Unregistered52a88696
  • Veteran

• 2 049 inlägg
  • 0
Om man vill komprimera låtarna, men ändå är tveksam till Mp3, tycker jag man ska ta en titt på .ogg formatet.

Postad 20 augusti 2007 - 13:57

TCM
  • TCM
  • Forumräv

• 781 inlägg
  • 0
Jag använder (som många andra) EAC och är mycket nöjd. Problemet är väl att det inte är helt användarvänligt - det krävs en del när du ska göra alla inställningar. När det väl är klart så är det inga problem (spara inställningarna som en profil). Så länge du har cd:s som inte har några fel (typ repor) så ska det inte vara några problem att använda andra program för själva rippningen. Jag har själv använt cdex tidigare och använder ibland dbpoweramp fortfarande. Det EAC är bra på är att klara av att läsa/rippa skivor som inte är perfekta.

När det gäller kodningen/komprimeringen så rekommenderar jag självklart flac om du ska lyssna på datorn eller via din Squeezebox (som du självklart ska köpa :) ). Jag ser ingen anledning att använda CBR 320kbps, trots att jag själv inte kan höra någon skillnad. Du kan köpa stora hårddiskar till ett ganska bra pris nuförtiden och jag tycker att det KÄNNS bra med vetskapen att flac är förlustfri komprimering - om inte annat för framtiden.

Ska du dessutom ha med dig din musik i en "mp3-spelare" så finns det ju dom som klarar flac (dock inte så många). Ett bra alternativ som multimedia nämner är ogg - om det går så skulle jag rekommdera det.

*REKOMMENDATION*
Jag tycker att alla som är intresserade av detta ska gå in på ogg vorbis-sidan Dare to compare!. Där har dom lagt upp musiksnuttar, dels wav (okomprimerat), men även diverse komprimerande "lossy"-format som ogg. Det är rejält komprimerade filer (64-68 kbps), men för mig (med mina öron och med min utrustning) så kan jag inte höra några större skillnader. Definitivt en intressant upplevelse.
**

Om du ska rippa och koda till mer än ett format (typ mp3 & flac) så klarar inte EAC av det, men då kan du t.ex. använda MAREO.

RareWares är ett bra ställe där du hittar lame (mp3), ogg, flac och diverse smidiga verktyg.

Redigerat av TCM, 20 augusti 2007 - 13:57.

Postad 20 augusti 2007 - 14:21

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19 825 inlägg
  • 0
Får hålla med TCM på det mesta där.

"Once you go flac, you never go back"

Om man eventuellt ska ha med sig något i bärbara kan man ju konvertera on the fly i tex foobar till valfritt format.

Postad 20 augusti 2007 - 14:37

Unregisterede74beff4
  • Unregisterede74beff4
  • Veteran

• 1 503 inlägg
  • 0

"Once you go flac, you never go back"

<{POST_SNAPBACK}>

hahaha är inte det en "porrslogan" ? Once you go black?

Postad 20 augusti 2007 - 14:42

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19 825 inlägg
  • 0

hahaha är inte det en "porrslogan" ? Once you go black?

<{POST_SNAPBACK}>

Sånt känner jag inte till... så inga kommentarer :)

Postad 21 augusti 2007 - 00:55

xray
  • xray
  • Guru

• 4 296 inlägg
  • 0
dBpoweramp Reference R12.2 är mkt enkel att komma igång med, fast detta program är ju inte gratis, vilket jag antar att EAC är.

Med Dbpoweramp är det också väldigt enkelt att konvertera mellan olika musikformat. Detta är väldigt behändigt om man inte vill eller kan använda FLAC i sin bärbara spelare (det går att konvertera FLAC till MP3).

Redigerat av xray, 21 augusti 2007 - 00:55.

Postad 21 augusti 2007 - 09:13

kalman
  • kalman
  • Användare

• 150 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

MP3 komprimerad till 320 kbps är ju ändå mycket mindre än flac...

Det hela hänger ju på vilka öron man har, vilken dator och vilken utrustning man ska spela upp på.

Tycker man mp3 320kbps låter tillräckligt bra på ens utrustning är det inte så stor mening med flac.
Fast vbr-mp3 -v 0 är mindre låter det ju bättre än cbr 320kbps, men tar (speciellt på en gammal trött dator) rätt lång tid att koda. Och inte alla bärbara spelare, speciellt äldre, kan spela vbr mp3.

<{POST_SNAPBACK}>

Hur menar du att vbr är bättre än 320 kbs? Förutom storleken? Låter det bättre?

Postad 21 augusti 2007 - 10:55

Unregisterede74beff4
  • Unregisterede74beff4
  • Veteran

• 1 503 inlägg
  • 0

dBpoweramp Reference R12.2 är mkt enkel att komma igång med, fast detta program är ju inte gratis, vilket jag antar att EAC är.

Med Dbpoweramp är det också väldigt enkelt att konvertera mellan olika musikformat. Detta är väldigt behändigt om man inte vill eller kan använda FLAC i sin bärbara spelare (det går att konvertera FLAC till MP3).

<{POST_SNAPBACK}>

EAC var bara grattis trial. Man måste alltså betala efter 30dagar. Så står det på hemsidan.

Postad 21 augusti 2007 - 12:16

TCM
  • TCM
  • Forumräv

• 781 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

EAC var bara grattis trial. Man måste alltså betala efter 30dagar. Så står det på hemsidan.

<{POST_SNAPBACK}>

Vilken hemsida? På hemsidan för Exact Audio Copy står det i alla fall

http://www.exactaudiocopy.de/

It is free (for non-commercial purposes)

EDIT: var det ett skrivfel från din sida? Menade du dBpoweramp Reference istället för EAC? :)

Redigerat av TCM, 21 augusti 2007 - 12:19.

Postad 21 augusti 2007 - 12:17

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19 825 inlägg
  • 0
Jo precis, jag har använt det i många år, inga problem :)

Postad 21 augusti 2007 - 12:40

Unregistered52a88696
  • Unregistered52a88696
  • Veteran

• 2 049 inlägg
  • 0
Samma här. :)

Sen föredrar jag i och för att "fixa konverteringarna" i MAX på min MAC. Men när jag kör på PC'n, är det alltid EAC som gäller.

Postad 21 augusti 2007 - 21:33

tommypeters
  • tommypeters
  • Veteran

• 2 279 inlägg
  • 0

Hur menar du att vbr är bättre än 320 kbs? Förutom storleken? Låter det bättre?

<{POST_SNAPBACK}>

vbr med parameter -v0 ger bra ljud, det ger cbr 320 också.

Är det "enkel" musik, typ pop med mycket få instrument och liten dynamik, är det svårt att höra skillnad mellan okomprimerad CD, vbr -v0 och cbr320. Men då blir vbr-filen rätt mycket mindre än cbr-filen. Kanske i snitt 220kbps.

Är det t.ex. en klassisk symfoni med stor dynamik och många instrument, hör man (på tillräckligt bra utrustning) lätt skillnad mellan CD och cbr320. Medan cbr320 i stora delar fortfarande räcker bra till, finns det i komplicerade passager för få bitar. vbr lägger där på extra bitar, och resultatet kanske i snitt närmar sig de 320kbps som är cbr-max. Och då låter det märkbart bättre i dessa komplicerade delar av stycket.

Kostnaden är dock, som sagt, en mycket längre tid för att koda filerna. En bärbar spelare borde också dra mer batteri när den spelar upp en vbr-fil, vet inte om det är en signifikant skillnad.

Postad 22 augusti 2007 - 22:31

Unregisterede74beff4
  • Unregisterede74beff4
  • Veteran

• 1 503 inlägg
  • 0

EDIT: var det ett skrivfel från din sida? Menade du dBpoweramp Reference istället för EAC? :lol:

aaa :lol:

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.