Jag använder (som många andra) EAC och är mycket nöjd. Problemet är väl att det inte är helt användarvänligt - det krävs en del när du ska göra alla inställningar. När det väl är klart så är det inga problem (spara inställningarna som en profil). Så länge du har cd:s som inte har några fel (typ repor) så ska det inte vara några problem att använda andra program för själva rippningen. Jag har själv använt cdex tidigare och använder ibland dbpoweramp fortfarande. Det EAC är bra på är att klara av att läsa/rippa skivor som inte är perfekta.
När det gäller kodningen/komprimeringen så rekommenderar jag självklart flac om du ska lyssna på datorn eller via din Squeezebox (som du självklart ska köpa

). Jag ser ingen anledning att använda CBR 320kbps, trots att jag själv inte kan höra någon skillnad. Du kan köpa stora hårddiskar till ett ganska bra pris nuförtiden och jag tycker att det KÄNNS bra med vetskapen att flac är förlustfri komprimering - om inte annat för framtiden.
Ska du dessutom ha med dig din musik i en "mp3-spelare" så finns det ju dom som klarar flac (dock inte så många). Ett bra alternativ som multimedia nämner är ogg - om det går så skulle jag rekommdera det.
*REKOMMENDATION*
Jag tycker att alla som är intresserade av detta ska gå in på ogg vorbis-sidan
Dare to compare!. Där har dom lagt upp musiksnuttar, dels wav (okomprimerat), men även diverse komprimerande "lossy"-format som ogg. Det är rejält komprimerade filer (64-68 kbps), men för mig (med mina öron och med min utrustning) så kan jag inte höra några större skillnader. Definitivt en intressant upplevelse.
**
Om du ska rippa och koda till mer än ett format (typ mp3 & flac) så klarar inte EAC av det, men då kan du t.ex. använda
MAREO.
RareWares är ett bra ställe där du hittar lame (mp3), ogg, flac och diverse smidiga verktyg.
Redigerat av TCM, 20 augusti 2007 - 13:57.