Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

XTZ Class A-100 D II vs Primare I21

37 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Primare I21 (Stereoförstärkare) 5 9,13 (30) Inga priser
Musical Fidelity A3.5 (Stereoförstärkare) 1 8,5 (3) Inga priser
XTZ Class A-100 D II (Stereoförstärkare) 2 9,43 (53) Inga priser
30 relaterade trådar
Primareklubben (998 inlägg) 8 mån sedan
* Officiell Tråd - XTZ Class A100 * (1225 inlägg) 4 år sedan
Säljråd Primare I21 + DVD26 + Canton Karat S8 (2 inlägg) 7 år sedan
Förstärkare till Audiovector Si3 Signature (8 inlägg) 8 år sedan
Problem med XTZ class A100 DII (1 inlägg) 9 år sedan
Ny DAC (2 inlägg) 9 år sedan
Förslag på en bra stereoförstärkare för 10 papp (22 inlägg) 14 år sedan
Förstärkare till Monitor Audio RS6? (36 inlägg) 14 år sedan
XTZ A100 i blindtest mot Marantz EISA winner (159 inlägg) 14 år sedan
primare i21 död men lyser (3 inlägg) 14 år sedan
Bästa förstärkare under 8000 beg (12 inlägg) 14 år sedan
Ny 2-kanals för 20-25 lakan - behöver tips! (37 inlägg) 15 år sedan
Primare i21+A30.2 vs Primare i30 (3 inlägg) 15 år sedan
Vilken cd-spelare skulle ni rekommendera till XTZ Class A100 DII? (10 inlägg) 15 år sedan
2-kanal - budget 10k (9 inlägg) 15 år sedan
2-kanal med digitala inputs (11 inlägg) 15 år sedan
XTZ Class A-100 D / D II: fråga angående digitala ingångar (6 inlägg) 15 år sedan
2-kanal stärkare med preout/main in (0 inlägg) 15 år sedan
Lyssnade på Dynaudio Focus och Primare i helgen.. (17 inlägg) 15 år sedan
Ny Hembio Förstärkare (2 inlägg) 16 år sedan
proson stratego vs dynavoice finale (72 inlägg) 16 år sedan
Denon pma1500AE vs XTZ 100D II (11 inlägg) 16 år sedan
Förstärkare del 2. (6 inlägg) 16 år sedan
Musical Fidelity A3.5 (1 inlägg) 16 år sedan
Tror ni jag gjorde ett dumt val ... ? (14 inlägg) 16 år sedan
XTZ Class A-100 D II ? (10 inlägg) 16 år sedan
Bygga ny anläggning (5 inlägg) 16 år sedan
bästa förstärkare och högtalare för ca 20K ? (59 inlägg) 16 år sedan
Ultimata förstärkare till MA RS8 (21 inlägg) 17 år sedan
Inköp av ny 2-kanalare... (18 inlägg) 17 år sedan

#1

Postad 21 augusti 2007 - 12:00

Unregisteredfe3923d5
  • Unregisteredfe3923d5
  • Wannabe

  • 24 inlägg
  • 0
Går i köptankar och velar mellan dessa två förstärkare (XTZ Class A-100 D II och Primare I21. Högtalarna kommer med största sannolikhet bli ett par Monitor Audio RS6:or. Har provat kombinationen med dem och Primaren, men har aldrig haft chansen att titta på XTZ:an i verkligheten.

Ni med er kunskap och erfarenhet, vad skulle ni rekommendera? Är det så stor skillnad på dessa förstärkare och i sådana fall vilken?

Tacksam för svar.

#2

Postad 21 augusti 2007 - 14:14

Falloutboy
  • Falloutboy
  • Lärjunge

  • 444 inlägg
  • 0
Jag har inte hört XTZ Class A-100 så jag kan inte säga hur de förhåller sig ljudmässigt mot varandra, men här är i alla fall mätkuberna på båda förstärkarna:

Postad bild
Postad bild

Två riktigt stabila förstärkare som klarar tunga laster.

Men det finns ju fler intressanta förstärkare att välja bland om du bestämt dig för högtalarna. T.ex. Musical Fidelity som används och rekommenderas av Monitor Audio själva, eller Marantz som låter mycket bra tillsammans med Monitor Audio.



Redigerat av Tomas_D700, 27 augusti 2007 - 21:11.


#3

Postad 21 augusti 2007 - 15:19

Unregisteredfe3923d5
  • Unregisteredfe3923d5
  • Wannabe

  • 24 inlägg
  • 0
Tack för ditt svar. Är inte den vassaste kniven i lådan vad det gäller att tolka mätdata, men av det jag läst och hört lockar båda. Men priset är ju alltid en faktor och mellan Primare och XTZ skiljer ungefär 6000 spänn, så det är ju alltid något att ha i åtanke. Om jag bestämmer mig för Primaren, vad skulle det i sådana fall vara som får mig att betala dubbelt så mycket jämförelsevis med XTZ? Frånsett att den är oändligt mycket snyggare, förstås. :)

Tack för alternativen du presenterade, förresten. Ska ta en närmare titt på dem.

#4

Postad 21 augusti 2007 - 15:48

Falloutboy
  • Falloutboy
  • Lärjunge

  • 444 inlägg
  • 0

Om jag bestämmer mig för Primaren, vad skulle det i sådana fall vara som får mig att betala dubbelt så mycket jämförelsevis med XTZ? Frånsett att den är oändligt mycket snyggare, förstås. :)


Att du lyssnat på båda och tycker Primaren låter bättre tillsammans med högtalarna du valt och den musikstil du föredrar. Fyndbörsen har ju s.k. "Buy & Try" på XTZ förstärkaren så du kan beställa hem den och testa när du väl köpt högtalarna.

Mitt råd är att bestämma dig för vilka högtalare du ska ha först. Sen kan du ju åka runt till dina närmaste hifi-butiker och lyssna på (eller ännu hellre låna hem) lite olika förstärkare så du hittar någon som matchar högtalarna väl.

#5

Postad 21 augusti 2007 - 16:15

Satsvear
  • Satsvear
  • Mästare

  • 3 066 inlägg
  • 0
Oj detta var en lite svårare fråga. Primare har jag själv och tycker att de ger ett väldigt grymt bra ljud. Xtz har jag faksiskt inte hört men fått grymt med beröm. OT men finns det någon här uppe i skogarna som vill ge en demo av dem ställer jag gärna upp.

Skillnaden mellan dem två är nog främst spelstilen mellan dem. Vad man föredrar är ju en som vanligt en väldigt personlig del.

Tkcv-Saint har lyssnat Primare (dock gillar han dem inte) och har för tillfället en Xtz så du kanske skulle hört med han.

Vad tyckte du själv om Primare förrresten? Gillade du dem inte blir det ju inte så svårt, men om du som jag stormälskar dem, varför då kolla på något annat?

// Sat

#6

Postad 21 augusti 2007 - 17:52

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

  • 4 219 inlägg
  • 0
XTZ ger dig klart mer prestanda per krona.

Om du står i valet och kvalet mellan XTZ och I21 så är mitt råd att lyssna på dem. Det är egentligen bara du som kan avgöra om Primaren är värd den extra kostnaden.

Om du inte kan lyssna på dem är mitt tips att ta XTZ. Du kommer inte att bli besviken.

#7

Postad 21 augusti 2007 - 18:01

Unregisteredfe3923d5
  • Unregisteredfe3923d5
  • Wannabe

  • 24 inlägg
  • 0
Tack för alla svar!

Falloutboy:

Men att välja anläggning efter musiksmak är i mitt fall helt meningslöst då jag verkligen lyssnar på ALLT. Och då menar jag ALLT! Men jag visste inte att man kunde låna hem förstärkarna från FB, så det låter ju lovande. Ska nog höra med dem när jag väl plockat hem högtalarna.

Hur skulle jag förresten gå tillväga med att låna hem från butiken? Låter ju lite suspekt om man valsar in och vill ha hem en del av deras sortiment bara för att "kolla lite". :)

Satsvear:

Jag tyckte att den lät grymt. Otrolig kvalitetskänsla, bara för att upprepa någonting som alla andra redan har understrukit. Gedigen konstruktion, fantastisk design och ett ljud som matchar.

Men den främsta anledningen till att jag kollar runt är priset. Jag är för närvarande student och studenters fickor är ju som bekant sällan på rämmningsgränsen fyllda med pengar. Men jag har en marginal, och i den marginalen får en Primare plats, om jag verkligen, verkligen är övertygad om att det är värt det. Men om XTZ är ett så bra alternativ...?

Chris Lymme:

Tack för rådet. Jag lutar faktiskt åt XTZ. Men får nog låna hem den först.

Redigerat av Unregisteredfe3923d5, 21 augusti 2007 - 18:04.


#8

Postad 21 augusti 2007 - 18:52

Satsvear
  • Satsvear
  • Mästare

  • 3 066 inlägg
  • 0
Som sagt valet är ditt. Om jag var du skulle jag beställa hem en Xtz släpa med mig den till butiken och pröva rakt av mot en Primare I21. Sedan vilken du gillar bäst är då inte så svårt längre. Tror faksiskt att du får riktigt fint ljud med en Xtz.

Gillar du fortfarande Primaren bäst, så kolla runt om du inte hittar en beg. Brukar dyka upp lite då och då.

// Sat

#9

Postad 21 augusti 2007 - 22:01

Falloutboy
  • Falloutboy
  • Lärjunge

  • 444 inlägg
  • 0

Men att välja anläggning efter musiksmak är i mitt fall helt meningslöst då jag verkligen lyssnar på ALLT. Och då menar jag ALLT!


Då ska du absolut titta närmare på Musical Fidelity 3.5 som är en väldigt allround förstärkare (mer än Primare) och som dessutom antagligen är den förstärkare som matchar MA RS6 bäst av de som nämnts i tråden.

En riktigt trevlig och kraftfull förstärkare.

Postad bild


Hur skulle jag förresten gå tillväga med att låna hem från butiken? Låter ju lite suspekt om man valsar in och vill ha hem en del av deras sortiment bara för att "kolla lite".  :)


Det är oftast demo-ex som man får låna och man får oftast lägga handpenning på sakerna.

#10

Postad 22 augusti 2007 - 00:05

Unregisterede74beff4
  • Unregisterede74beff4
  • Veteran

  • 1 503 inlägg
  • 0

Som sagt valet är ditt. Om jag var du skulle jag beställa hem en Xtz släpa med mig den till butiken och pröva rakt av mot en Primare I21. Sedan vilken du gillar bäst är då inte så svårt längre. Tror faksiskt att du får riktigt fint ljud med en Xtz.

Gillar du fortfarande Primaren bäst, så kolla runt om du inte hittar en beg. Brukar dyka upp lite då och då.

// Sat

<{POST_SNAPBACK}>



såg en I21 för 6500kr förra veckan på hifimagasinet. Vet inte om den är kvar.

#11

Postad 22 augusti 2007 - 06:58

Unregistered0c078b54
  • Unregistered0c078b54
  • Beroende

  • 1 421 inlägg
  • 0

Då ska du absolut titta närmare på Musical Fidelity 3.5 som är en väldigt allround förstärkare (mer än Primare)


Kan du förtydliga ovan kommentar om att den är mer allround än Primare?

#12

Postad 22 augusti 2007 - 16:25

Unregisteredfe3923d5
  • Unregisteredfe3923d5
  • Wannabe

  • 24 inlägg
  • 0
Tack alla för era svar!

Primaren på Magasinet är antagligen såld, men hittade däremot ett par RS6:or som jag har hört mig lite för om. Sen blir det att kolla förstärkare på allvar. Om MF 3.5 låter lika bra som den ser ut att göra får jag nog ha den i åtanke.

Hej på er.

#13

Postad 22 augusti 2007 - 21:09

Falloutboy
  • Falloutboy
  • Lärjunge

  • 444 inlägg
  • 0

Kan du förtydliga ovan kommentar om att den är mer allround än Primare?


Att den är väldigt neutral och låter aldrig ansträngt vilken sorts musik du än spelar.
Jag menar inte att Primare I21 är dålig på något sätt, men har inte samma kontroll när det gäller när det gäller mycket dynamisk musik.

#14

Postad 22 augusti 2007 - 22:10

Unregisterede74beff4
  • Unregisterede74beff4
  • Veteran

  • 1 503 inlägg
  • 0
Kan ju bero på att den har mer än dubbelt så mycket effekt :lol:

oftast brukar "billigare" förstärkare med hög effekt gentemot förstärkare i samma prisklass med lägre ha sämre ljudkvalitet. Det kan bero på att de prioriterat olika saker. Det behöver ju naturligtvis inte vara så men det har jag märkt flera ggr.

Redigerat av Unregisterede74beff4, 22 augusti 2007 - 22:10.


#15

Postad 23 augusti 2007 - 11:42

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

  • 4 219 inlägg
  • 0
Det beror ju på vilken musik man föredrar. Till viss musik är det bättre med dynamik än finlir och vice versa.

Är man van vid dynamiska förstärkare med punchiga transienter så är det svårt att vänja sig vid lite mindre "följsamma" förstärkare även om ljudbilden är aldrig så fin.

Man måste dock lyssna och se vilket man föredrar.

#16

Postad 23 augusti 2007 - 11:58

Unregisterede74beff4
  • Unregisterede74beff4
  • Veteran

  • 1 503 inlägg
  • 0

Det beror ju på vilken musik man föredrar. Till viss musik är det bättre med dynamik än finlir och vice versa.

Är man van vid dynamiska förstärkare med punchiga transienter så är det svårt att vänja sig vid lite mindre "följsamma" förstärkare även om ljudbilden är aldrig så fin.

Man måste dock lyssna och se vilket man föredrar.

<{POST_SNAPBACK}>



Ja men ofta hänger effekten från förstärkaren och dynamiken ihop.

#17

Postad 23 augusti 2007 - 17:29

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

  • 4 219 inlägg
  • 0
Det kan skilja rejält beroende på förstärkarnas konstruktion även om effektvärdena är likartade.

XTZ levererar dock åter det bästa av två världar. Till klassisk och akustisk musik kör man i klass A och får en fin, detaljerad ljudbild. Till rock och liknande kör man i klass A/B och får då mera snärt och tryck.

Om det är rent ös man är ute efter så kan man lika gärna välja en billigare H/K som kanske saknar lite finess men som klår många andra integrerade förstärkare på fingarna med sin dynamik.

XTZ är dock definitivt värd 1 500 kr extra.

#18

Postad 23 augusti 2007 - 21:25

JeppeN
  • JeppeN
  • Lärjunge

  • 300 inlägg
  • 0

Hur skulle jag förresten gå tillväga med att låna hem från butiken? Låter ju lite suspekt om man valsar in och vill ha hem en del av deras sortiment bara för att "kolla lite".  :D


Man får nog köpa den först om jag förstår det rätt, men är man inte nöjd kan man lämna/skicka tillbaka den inom tre veckor(full returrätt).

Av omdömena att döma verkar den ju dock riktigt bra. Är själv i valet och kvalet om jag ska satsa lite extra pengar när jag skaffar dedikerat 2-kanals system. Det enda jag har emot den är designen, men den i silver kunde jag nog stå ut med! :D

#19

Postad 23 augusti 2007 - 21:47

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

  • 4 219 inlägg
  • 0
Det stämmer. Buy-and-try tror jag de kallar det.

XTZ är ju inte diskret utseendemässigt och den är tung, lång och rejält varm. Å andra sidan låter den lika seriöst som den ser ut. Kan man stå ut med dessa saker så är den ett mycket bra val.

#20

Postad 24 augusti 2007 - 07:30

Kent Johansson
  • Kent Johansson
  • Beroende

  • 1 091 inlägg
  • 0

XTZ levererar dock åter det bästa av två världar. Till klassisk och akustisk musik kör man i klass A och får en fin, detaljerad ljudbild. Till rock och liknande kör man i klass A/B och får då mera snärt och tryck.

Om det är rent ös man är ute efter så kan man lika gärna välja en billigare H/K som kanske saknar lite finess men som klår många andra integrerade förstärkare på fingarna med sin dynamik.

XTZ är dock definitivt värd 1 500 kr extra.

<{POST_SNAPBACK}>


Instämmer helt, hade nästan bestämt mig för en K/H 970 när jag fick upp ögonen för XTZ A100. Har inte ångrat det valet en enda gång. :wub:

#21

Postad 26 augusti 2007 - 10:57

Unregistered1013
  • Unregistered1013
  • Mästare

  • 3 254 inlägg
  • 0

Det kan skilja rejält beroende på förstärkarnas konstruktion även om effektvärdena är likartade.

XTZ levererar dock åter det bästa av två världar. Till klassisk och akustisk musik kör man i klass A och får en fin, detaljerad ljudbild. Till rock och liknande kör man i klass A/B och får då mera snärt och tryck.

Om det är rent ös man är ute efter så kan man lika gärna välja en billigare H/K som kanske saknar lite finess men som klår många andra integrerade förstärkare på fingarna med sin dynamik.

XTZ är dock definitivt värd 1 500 kr extra.

<{POST_SNAPBACK}>

XTZ är ju inte diskret utseendemässigt och den är tung, lång och rejält varm. Å andra sidan låter den lika seriöst som den ser ut. Kan man stå ut med dessa saker så är den ett mycket bra val.

<{POST_SNAPBACK}>

Vilka har du jämfört Xtz emot vid lyssningen/lyssningarna?

Edit: Tog för givet att du hade lyssnat/ jämfört. Kanske inte är så?

Redigerat av Unregistered1013, 26 augusti 2007 - 17:50.


#22

Postad 26 augusti 2007 - 17:59

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

  • 4 219 inlägg
  • 0
Ävadå? Arcam och Marantz, bland annat. Ingen av dessa når upp till lika mycke prestanda per krona som XTZ. Visst kan man få bättre ljud med bland annat Arcam men då kostar det minst det dubbla. Som vanligt är det en avvägning mellan budget och behov.

#23

Postad 26 augusti 2007 - 18:28

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

  • 2 498 inlägg
  • 0

Ävadå? Arcam och Marantz, bland annat. Ingen av dessa når upp till lika mycke prestanda per krona som XTZ. Visst kan man få bättre ljud med bland annat Arcam men då kostar det minst det dubbla. Som vanligt är det en avvägning mellan budget och behov.

<{POST_SNAPBACK}>


Det Pefre undrar är antagligen om du jämfört förstärkaren med Marantz och Arcam sida vid sida.

MVH
/Chuck

#24

Postad 26 augusti 2007 - 20:37

Unregistered1013
  • Unregistered1013
  • Mästare

  • 3 254 inlägg
  • 0

Ävadå? Arcam och Marantz, bland annat. Ingen av dessa når upp till lika mycke prestanda per krona som XTZ. Visst kan man få bättre ljud med bland annat Arcam men då kostar det minst det dubbla. Som vanligt är det en avvägning mellan budget och behov.

Har du lyssnat på Xtz Class A-100 D II och om så under vilka lyssningsförutsättningar? Vilka modeller har du jämfört mot och har det då varit direkt side by side eller vid skilda tillfällen?

#25

Postad 27 augusti 2007 - 08:02

Satsvear
  • Satsvear
  • Mästare

  • 3 066 inlägg
  • 0
Svaren bara springer iväg sitt eget race.

Trådskaparen? Gjort något val eller hunnit lyssna på någon förstärkare än?

// Sat

#26

Postad 27 augusti 2007 - 09:12

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

  • 8 314 inlägg
  • 0

Ävadå? Arcam och Marantz, bland annat. Ingen av dessa når upp till lika mycke prestanda per krona som XTZ. Visst kan man få bättre ljud med bland annat Arcam men då kostar det minst det dubbla. Som vanligt är det en avvägning mellan budget och behov.

<{POST_SNAPBACK}>

Fundering: Är inte Arcam och XTZ ganska olika i karaktär?

#27

Postad 27 augusti 2007 - 11:37

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

  • 4 219 inlägg
  • 0
Jodå, de flesta förstärkare har ju sin egen ljudkaraktär. Jag valde inte heller XTZ för att den skulle låta likadant som Arcam - det gör den inte - utan för att jag ville ha en förstärkare med bra ljud och funktionalitet till ett bra pris. Eftersom jag blev mycket nöjd med XTZ så finner jag ingen orsak att lägga ut mer pengar för att få Primare eller Arcam.

Detta avviker ju lite grann från trådskaparens fråga, så vi kanske ska återvända till den?

#28

Postad 27 augusti 2007 - 15:09

Unregistered1013
  • Unregistered1013
  • Mästare

  • 3 254 inlägg
  • 0
Så du har alltså köpt dig en? Ja - det är onekeligen en intressant produkt med tanke på dacen och möjligheten att koppla förbi försteget mm, mm... Hade jag letat ny stärkare så hade jag kanske chansat på denna.

Synd att du inte vill beskriva lyssningsjämförelserna mer ingående. Kan inte se hur det skulle vara OT i denna tråd.

#29

Postad 27 augusti 2007 - 17:38

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

  • 4 219 inlägg
  • 0
Försöker bara respektera trådens ämne och värja mig för en trend på detta forum som innebär att vissa personer alltid ska ställa vissa andra till svars så fort de skriver något.

Det räcker med att säga att jag under en tid har lyssnat på förstärkare i uppgraderingssyfte. I och med att jag fick hem en XTZ Class A-100 DII så blev jag nöjd och slutade leta.

#30

Postad 27 augusti 2007 - 21:04

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

  • 8 314 inlägg
  • 0
Jag håller med Pefre angående att jag har svårt att se på vilket sätt beskrivning av lyssningsintryck avviker särskilt mycket från ämnet. (I synnerhet då man ser annat som skrivs utan tvekan som verkligen inte har med saken att göra.)

Har dessutom svårt at förstå varför det är så svårt att beskriva sina intryck. Personligen tycker jag det är ganska intetsägande då folk bara säger att de lyssnat på några saker och "xxx är bäst. PUNKT." Inte blir det bättre av att man säger att det kan skilja och att det beror på smak vad man tycker är bäst och att den som undrar borde lyssna på allt själv osv. Då blir det egentligen bara rent tekniska inlägg kvar som är intressanta. Tråkigt tycker jag ...

Nåja. Diskussionen om att skriva eller inte är verkligen OT. Vill man inte beskriva så är det självklart den enskildes val ... även om det är synd om andra forummedlemmar då kunniga inte delar med sig med sina kunskaper.

#31

Postad 27 augusti 2007 - 22:04

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

  • 4 219 inlägg
  • 0
XTZ ger ett välbalanserat ljud med neutral klang. I klass A spelar den ganska sprött och detaljerat med bra definition och detaljering av instrumenten, viss närvaro i röster och gott om rumsåtergivande ljud. I klass A/B spelare den med en lite mindre raffinerad klang men desto mer kraft och dynamik. Man kan ställa förstärkaren på auto så att den själv väljer om den ska spela i klass A eller A/B i olika passager.

Återgivningen gör en ansats mot realism, vilket gör att man får en liten smak av highend i en budgetmaskin. Ljudet har inga extremer och sticker inte ut åt något håll. Därmed finns det egentligen ingenting som man kan haka up sig på. Förstärkaren passar alla musikstilar.

Utöver ett gott ljud erbjuder förstärkaren de välkända finesserna som inbyggd D/A-omvandlare med 4 coax och 1 optisk ingång samt delbart för- och slutsteg.

Priset på 5 500 kr gör den till en av de mest prisvärda förstärkarna som jag känner till. Det är förstås individuellt vad man har för krav och ambitionsnivå men denna förstärkare sköter sitt jobb mycket väl och lämnar en stor del av budgeten till andra godsaker vilket bara kan vara rätt. I slutänden måste var och en lyssna och bilda sin egen uppfattning men jag anser att det i stort sett är en maskin utan märkbara brister för sitt pris.

När det gäller den ursprungliga frågan, XTZ eller Primare, så är det något som trådskaparen bara kan avgöra själv genom egen lyssning. Eller helt enkelt ta en chansning.

Redigerat av Unregistered1197, 27 augusti 2007 - 22:05.


#32

Postad 28 augusti 2007 - 10:02

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

  • 8 314 inlägg
  • 0
Tackar Chris! Vad var de största skillnaderna mot Arcam (och vilken Arcam)? Har du kollat hur väl DA-omvandlaren står sig?

#33

Postad 28 augusti 2007 - 11:50

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

  • 4 219 inlägg
  • 0
Nåja, jag tycker att detta drar iväg alltför mycket från trådskaparens ämne. Han ville veta om han skulle satsa på XTZ eller Primare. Arcam nämndes inte över huvud taget. Med hänvisning till regel 3.7 tycker jag att vi respekterar ämnet istället för att älta omkringliggande frågor.

Grundat på min lyssningserfarenhet, sådan den är, anser jag att XTZ är en mycket kompetent förstärkare, särskilt sett till priset. Jag har inte heller hört någon som har tyckt motsatsen. Om man tycker att Primare är värd det dubbla är en rent personlig fråga som endast trådskaparen kan avgöra.

Allmänna diskussioner om XTZ kan ju hållas i den dedikerade tråden och där finns det också en länk till en norsk shoot-out mellan XTZ och en modell av Arcamförstärkare.

#34

Postad 28 augusti 2007 - 14:35

Unregistered1013
  • Unregistered1013
  • Mästare

  • 3 254 inlägg
  • 0
Chris: Om vi håller oss hårt till ämnet "XTZ Class A-100 D II vs Primare I21", och struntar i Arcam och Marantz mfl, så skrev du tidigare (ditt första inlägg i tråden) att "XTZ ger dig klart mer prestanda per krona."

Hur kom du fram till det? Du förordar ju starkt lyssningsintryck framför mätningar, länkar mm och en utvecklande beskrivning av skillnader du hört borde vara klart intressant för ämnet. Har lyssnat på Primare en gång men tyvärr inte komperativt mot något annat.

#35

Postad 28 augusti 2007 - 15:28

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

  • 8 314 inlägg
  • 0

Nåja, jag tycker att detta drar iväg alltför mycket från trådskaparens ämne. Han ville veta om han skulle satsa på XTZ eller Primare. Arcam nämndes inte över huvud taget. Med hänvisning till regel 3.7 tycker jag att vi respekterar ämnet istället för att älta omkringliggande frågor.

Grundat på min lyssningserfarenhet, sådan den är, anser jag att XTZ är en mycket kompetent förstärkare, särskilt sett till priset. Jag har inte heller hört någon som har tyckt motsatsen. Om man tycker att Primare är värd det dubbla är en rent personlig fråga som endast trådskaparen kan avgöra.

Allmänna diskussioner om XTZ kan ju hållas i den dedikerade tråden och där finns det också en länk till en norsk shoot-out mellan XTZ och en modell av Arcamförstärkare.

<{POST_SNAPBACK}>

Jag håller inte med dig eftersom jag fortfarande tycker att en beskrivning av A i jämförelse med C med god beskrivning kan vara rejält relevant även om någon frågar om jämförelsen A mot B. Ska man hålla så stenhårt i tolkningen av 3.7 så kan man stryka en hel del av inläggen inte bara i denna tråd utan de flesta. Jag har dessutom väldigt svårt att förstå varför det är ok att prata dynamik i allmänhet, H/K mm men inte nämnda jämförelse. Nåja.

Jag kan inte tolka svaret på annat sätt än att du istället lägger in jämförelsen i XTZ-tråden istället. Det räcker bra för min del. Börjar bevaka den nu. :D

#36

Postad 28 augusti 2007 - 21:36

mba
  • mba
  • Amatör

  • 57 inlägg
  • 0
mina intryck från lite lyssnande på dessa...

Har lyssnat på primare I30 tillsammans med Audiovector mi3 signature. Och primaren hade en väldigt bra kontroll. Det lät väldigt bra men ska man peta på detaljerna så tyckte jag att det var lite "hårt o kantigt". Blev inte helt vän med diskanten. Var något som inte stämde. Allt kanske blev för detaljerat? Kan inte hitta ord för det.

XTZ 100DII hade också bra kraft och kontroll tillsammans med 99.2X. Lite mjukare än primare/Audiovector. Här stämde allt ljudmässigt enligt mina ideal!

primare och audiovector är läckra till utseendet och vinner stort över XTZ på design.

/mba

#37

Postad 29 augusti 2007 - 04:20

Unregistered1013
  • Unregistered1013
  • Mästare

  • 3 254 inlägg
  • 0

Har lyssnat på primare I30 tillsammans med Audiovector mi3 signature. Och primaren hade en väldigt bra kontroll. Det lät väldigt bra men ska man peta på detaljerna så tyckte jag att det var lite "hårt o kantigt". Blev inte helt vän med diskanten. Var något som inte stämde. Allt kanske blev för detaljerat? Kan inte hitta ord för det.

Flera som har svårt för diskanten på Signature. Lyssnade på Arkenmässan med en Arcam och det "skar till" ibland. Misstänker att man inte kan lasta Primare för vassheten? Har lyssnat på Primare med System Audio och där var det inga probs med diskanten. Svårt dock (omöjligt för mig) att dra slutsatser iom olika setups.

#38

Postad 29 augusti 2007 - 06:51

Kent Johansson
  • Kent Johansson
  • Beroende

  • 1 091 inlägg
  • 0

Har lyssnat på primare I30 tillsammans med Audiovector mi3 signature. Och primaren hade en väldigt bra kontroll. Det lät väldigt bra men ska man peta på detaljerna så tyckte jag att det var lite "hårt o kantigt". Blev inte helt vän med diskanten. Var något som inte stämde. Allt kanske blev för detaljerat? Kan inte hitta ord för det.

Flera som har svårt för diskanten på Signature. Lyssnade på Arkenmässan med en Arcam och det "skar till" ibland. Misstänker att man inte kan lasta Primare för vassheten? Har lyssnat på Primare med System Audio och där var det inga probs med diskanten. Svårt dock (omöjligt för mig) att dra slutsatser iom olika setups.

<{POST_SNAPBACK}>


Dessutom måste jag få tillägga att just 99.nn har en otroligt "lättlyssnad" diskant, det var diskantupplösningen som jag först föll pladask för på mina 99.36:or. Så den jämförelsen kanske mer säger något om ljudkaraktären på Mi3 Signatur vs. 99.2x än det säger om förstärkarna.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.