Puh...det här blir inte lätt. 16x9 i dvd-världen har för mig betytt att filmen är Anamorfisk. 16x9 är egentligen inte ett format snarare en teknisk tillämpning att utnyttja upplösningen i en dvd. Om en tv är 16x9-beredd kan man visa olika bildformat med utan att förlora för mycket i upplösning.
Jag är inte bra på att förklara så jag säger så här. Jag ska säga vilka filmer som kommer ge svarta band på en widescreen-tv:
2:40:1
1:85:1
1:66:1
Vill du se dessa filmer utan svarta band måste du gå in i tv:ns zoomkontroll och pilla. Nackdelen är att bilden kapas av och du får ibland inte se hela bilden på en gång. Många filmer sänds i "Pan and scan" vilket innebär att man blåser upp en film som skulle ha gett svarta band och låter den täcka upp hela tv-bilden. En sådan sänd film kan du inte se i ursprungsformatet utan det är tv-bolaget som kapar av bilden. En vederstyggelse enligt mig. Dock har några kanaler börjat med Anamofisk 16x9 sändning vilket gör att du får se bilden som den såg ut ursprungligen, på bio, eller på dvd.
Alla gånger så finns det länkar om detta, det är bara att googla! Det är en hel del information ute på nätet, så det är bara att börja.