Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Machoman eller mjukis?

87 svar till detta ämne
  • Stängt ämne Detta ämne är stängt

Omröstning: Machoman eller mjukis? (58 medlem(mar) har röstat)

Vilken typ av man faller kvinnor egentligen för?

1. En mjukis som gör som han blir tillsagd. (10 röster [16.13%])

Procent av omröstning: 16.13%

2. En karlakarl som är trygg i sin manlighet. (52 röster [83.87%])

Procent av omröstning: 83.87%

Rösta

Postad 01 January 2008 - 16:34

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4219 inlägg
  • 0
Under årets lopp har det funnits åtskilliga trådar om män (?) vars fruar och flickvänner tvingar dem att byta bort sina högtalare. Det har också funnits minst lika många trådar om män (?) som inte får köpa en viss TV för att den är för ful i deras fruars eller flickvänners ögon.

Fenomenet är mycket förbryllande för mig. För det första: om kvinnan verkligen älskar sin man så kan hon väl unna honom ett par bra högtalare eller en bra TV? För det andra: varför är det alltid mannen som får ge sig? Det är ju ingen kompromiss, utan ren underkastelse.

Genom mitt yrke har jag sett många skilsmässor och havererade samboförhållanden. I min erfarenhet har en mjukisman inte större chans att hålla sitt förhållande vid liv än en machoman, snarare tvärtom.

Vad är då er uppfattning om frågan? Är det rätt att byta bort sina högtalare närhelst frun kräver det eller finns det andra sätt att uppfylla sin roll som man och äkta make? Motivera gärna er röst.

Redigerat av Unregistered1197, 01 January 2008 - 16:39.

Postad 01 January 2008 - 16:59

Lisa91
  • Lisa91
  • Lärjunge

• 421 inlägg
  • 0

Under årets lopp har det funnits åtskilliga trådar om män (?) vars fruar och flickvänner tvingar dem att byta bort sina högtalare. Det har också funnits minst lika många trådar om män (?) som inte får köpa en viss TV för att den är för ful i deras fruars eller flickvänners ögon.

Fenomenet är mycket förbryllande för mig. För det första: om kvinnan verkligen älskar sin man så kan hon väl unna honom ett par bra högtalare eller en bra TV? För det andra: varför är det alltid mannen som får ge sig? Det är ju ingen kompromiss, utan ren underkastelse.

Genom mitt yrke har jag sett många skilsmässor och havererade samboförhållanden. I min erfarenhet har en mjukisman inte större chans att hålla sitt förhållande vid liv än en machoman, snarare tvärtom.

Vad är då er uppfattning om frågan? Är det rätt att byta bort sina högtalare närhelst frun kräver det eller finns det andra sätt att uppfylla sin roll som man och äkta make? Motivera gärna er röst.

Eller vice versa din mansgris.....

Postad 01 January 2008 - 17:17

erik_83
  • erik_83
  • Användare

• 131 inlägg
  • 0

Ojdå..visste inte att gudrun S va medlem på forumet ... ;)

Postad 01 January 2008 - 17:27

bananplanta
  • bananplanta
  • Veteran

• 2143 inlägg
  • 0
Ingen direkt erfarenhet av fenomenet själv. MEN. Om förhållandet faller med köpet av ett par högtalare så är det nog inte så mycket att ha ändå.
Är dock själv stolt singelmjukis och köper precis vad jag vill ;)

Har själv en fråga som är lite relaterad till tråden med förresten. Varför är det så fult av en man att ställa en sån här fråga, men om en kvinna skulle göra det så är det inget fel i det?

Redigerat av bananplanta, 01 January 2008 - 17:31.

Postad 01 January 2008 - 18:01

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4219 inlägg
  • 0

;)

Att man blir kallad mansgris är ett tecken på att man har rätt och att argumenten tryter hos motståndarna.

Nog har jag förklarat mig lite ovan. Dessutom tycker jag som fredrikandersson att om förhållandet står eller faller på vilka högtalare man har så är nog förhållandet i sig inte mycket att hänga i gran.

Redigerat av Unregistered1197, 01 January 2008 - 18:03.

Postad 01 January 2008 - 18:15

Lisa91
  • Lisa91
  • Lärjunge

• 421 inlägg
  • 0
Att det skulle vara som du skriver i ditt första inlägg verkar i min värld mkt konstigt!Vad jag däremot har råkat på några ggr är killar som skryter om att dom ska köpa hyperdypersuper senaste,ballaste gizmon,och när dom sedan inte har råd eller ballar ur så fick dom inte för"kärringen","husfriden,du vet","katla" osv....

Postad 01 January 2008 - 18:22

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4219 inlägg
  • 0
Det är en variant som kanske förekommer men som jag personligen inte har stött på.

Om du däremot letar lite i högtalar- och TV-forum så skommer du att hitta trådarna som jag pratar om.

Mitt främsta exempel är killen som har ett par golvhögtalare men tvingas byta till stativhögtalare för att frugan tycker att golvhögtalarna är för stora. Då handlar det inte om att inte ha råd utan tvärtom att killen får betala för att skaffa sig ett sämre ljud.

TV-exemplen uppstår när en kille frågar om vilken TV som är bäst för ett visst pris och när han får rekommendationer så svarar han "Nej, inte den för frugan gillar inte ramen. Föreslå en annan."

Således handlar det inte alls om det tomma skryt som du pratar om utan att en man inte får ha de elektronikprylar han vill.

Redigerat av Unregistered1197, 01 January 2008 - 18:31.

Postad 01 January 2008 - 18:28

Unregisteredb7bdb1f7
  • Unregisteredb7bdb1f7
  • Beroende

• 1428 inlägg
  • 0
Dom är kanske rädd att kvinnan ska dra in alla sex privilegier. Dom brukar ju köra med sånt ibland.

Postad 01 January 2008 - 18:35

ganja
  • ganja
  • Lärjunge

• 278 inlägg
  • 0
Om man lever tillsammans med någon är det väl bara rätt att båda parter får komma till tals när det gäller hyfsat stora inköp eller saker som står i gemensamma utrymmen? Att sen spela martyr och skylla på regeringen är ju bara patetiskt.

Postad 01 January 2008 - 18:43

Unregistered592cec63
  • Unregistered592cec63
  • Forumräv

• 744 inlägg
  • 0

Svar:
Bor man tillsammans så tycker jag att det är givet att man tillsammans bestämmer vad som ska inhandlas, såvida hon/han inte har gett dig fria händer att handla det du vill.
Min fästmö ger mig fria händer vad det gäller hemmabion så länge det låter bra.
Vissa saker har jag fått avstå från vilket jag förstår fullt, men även hon har fått glömma vissa hiskeliga grejor.
Men en sak som jag har märkt är att om jag låter henne köpa nåt som jag inte gillar, så låter hon mig göra likadant.
Men hade jag ett par högtalare som hon inte gillade så skulle jag inte byta bort dom för det.
För ett tag köpte vi ny bil, hon lämnade åt mig att bestämma märke och modell men ville säga sitt om färgen, fine självklart fick hon det.

Svar:
Nu är det ju så här att här på forumet är det mest personer av det manliga könet, så därför får vi kanske en lite missvisande bild över att det enbart är män som får ge med sig. Jag ger mig tusan på att en hel del kvinnor/tjejer får underkasta sig lik väl.
Sen kan man fråga sig om alla talar sanning, det är ju som lisa säger enklare att skylla ifrån sig på sin partner här inne, som inte kan försvara sig och samtidigt framstår mannen i fråga som en martyr alla ska tycka synd om ;)

Se första svaret.

Postad 01 January 2008 - 18:45

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4219 inlägg
  • 0

Dom är kanske rädd att kvinnan ska dra in alla sex privilegier. Dom brukar ju köra med sånt ibland.

Sådana hot är verkningslösa mot en karlakarl som är trygg i sin manlighet.

Sen kan man fråga sig om alla talar sanning, det är ju som lisa säger enklare att skylla ifrån sig på sin partner här inne, som inte kan försvara sig och samtidigt framstår mannen i fråga som en martyr alla ska tycka synd om ;)
Se första svaret.

Snarare som en fjant som inte törs bestämma själv.

Postad 01 January 2008 - 18:46

Belsebubben
  • Belsebubben
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0
Jag är faktiskt beredd att hålla med min fru fast jag kanske inte vill säga det. Hemma hos oss är det faktiskt hon som sköter större delen av städningen så därför har hon övertalat mig att köpa in "städvänligare" utrustning till anläggningen. Och visst det är lättare att torka av ett par sateliter än att damsuga runt ett par golvare som hon inte får flytta på. Vad som är fult och inte har jag lika mycket synpunkter på grejjer hon vill dekorera med som hon har med elektroniken. Jag är inte ute efter att försvara mitt ego utan erkänner mig istället som en stolt mjukis.

Postad 01 January 2008 - 18:48

Unregisteredb7bdb1f7
  • Unregisteredb7bdb1f7
  • Beroende

• 1428 inlägg
  • 0
Även den manligaste karlakarn måste ha lite sex ibland. ;)

Postad 01 January 2008 - 18:49

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4219 inlägg
  • 0

Krogen.

Postad 01 January 2008 - 18:52

Unregisteredb7bdb1f7
  • Unregisteredb7bdb1f7
  • Beroende

• 1428 inlägg
  • 0

Krogen.

menade ifs om man är sambo.

Postad 01 January 2008 - 18:56

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4219 inlägg
  • 0

Krogen.

Ingen är oersättlig.

Utpressad kan man bara bli om man låter sig utpressas.

Redigerat av Unregistered1197, 01 January 2008 - 19:05.

Postad 01 January 2008 - 19:07

Unregisteredb7bdb1f7
  • Unregisteredb7bdb1f7
  • Beroende

• 1428 inlägg
  • 0

Krogen.

Ingen är oersättlig.

Beror väl på vilken inställning man har. Personligen hatar jag att ragga på krogen. Jag föredrar att ha ett riktigt förhållande. Men självklart ska man inte vika sig hur som helst.

Självklart är samtidigt en kvinna som inte viker sig en inch på någonting inte mycket att ha. Är väl värst när det gäller inredningen dom ofta insisterar på att ha. Deras krafs och skit dom ska ha överallt 1000ggr värre än diskussioner om några högtalare.

Postad 01 January 2008 - 19:08

Unregistered592cec63
  • Unregistered592cec63
  • Forumräv

• 744 inlägg
  • 0
Varför uppkommer sexstrejk ens ?
Min brutta försökte köra med det men jag sa till på skarpen att om det finns problem så snackar vi om det o löser det. För nån dagis attityd tänker jag inte börja lyssna på.

Edit:
Ska det inhandlas nåt till det gemensamma hemmet så bör båda bestämma om det, för vad är det för vits att bo ihop om man inte får en syl i vädret ? Jag skulle aldrig finna mig i det, inte min fästmö heller ;)

Redigerat av Unregistered592cec63, 01 January 2008 - 19:11.

Postad 01 January 2008 - 19:10

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4219 inlägg
  • 0

Beror väl på vilken inställning man har. Personligen hatar jag att ragga på krogen. Jag föredrar att ha ett riktigt förhållande. Men självklart ska man inte vika sig hur som helst.

Du behöver inte ens ragga på krogen. Om sambon har den dåliga smaken att använda "no bed" som utpressningsmetod så räcker det med att börja fika med den snyggaste bruden på jobbet och ta några sena krogkvällar så ställer du saken i sitt rätta perspektiv. Ingen är som sagt oersättlig, särskilt inte någon som ägnar sig åt olika slags känslomässiga utpressningslekar. Det gäller att visa att du klarar dig minst lika bra utan, så har du plötsligt vänt på steken och utpressningen har slagit tillbaka mot utpressaren.

Redigerat av Unregistered1197, 01 January 2008 - 19:11.

Postad 01 January 2008 - 19:15

Unregisteredb7bdb1f7
  • Unregisteredb7bdb1f7
  • Beroende

• 1428 inlägg
  • 0

Du behöver inte ens ragga på krogen. Om sambon har den dåliga smaken att använda "no bed" som utpressningsmetod så räcker det med att börja fika med den snyggaste bruden på jobbet och ta några sena krogkvällar så ställer du saken i sitt rätta perspektiv. Ingen är som sagt oersättlig, särskilt inte någon som ägnar sig åt olika slags känslomässiga utpressningslekar. Det gäller att visa att du klarar dig minst lika bra utan, så har du plötsligt vänt på steken och utpressningen har slagit tillbaka mot utpressaren.

Jag måste faktiskt ta upp en vän jag har. Han har inte fått bestämma om en enda sak i deras hem. Hans sambo har styrt allt. Ser inte ens ut som att det bor någon man där. Han får inte ens köpa egna kläder. Om han yttrar sig om något så lyssnar hon inte ens. Jag har personligen hört hon skjuta ner honom flera gånger. Måste vara jobbigt att inte ha något som man kan kalla sitt i sitt egna hem.

Postad 01 January 2008 - 19:17

Darth Tojayz
  • Darth Tojayz
  • Den Lurvige!

• 2944 inlägg
  • 0
Svarade att jag är en karlakarl.. Men enbart i denna frågan.. Är nog lika mycket en mjukis.. :)
Även om jag nu lärt mig knepen att lägga fram saker och ting rätt..

T.ex.. Jag vill ha projektor i vardagsrummet.. Hon tycker det är en dum ide..
Hon vill ha TV i sovrummet, jag tycker det är en dum ide...

Lägger fram det hur snyggt och stiligt det kan bli med rätt utrustning, målar upp en jättebild och avslutar med att TV kommer hamna i sovrummet.. (med en Xbox inkopplad som DVD...) <- Info som kommer efter installation.. :lol:

Exempel nummer 2...
Jag funderar på vita högtalare.. Tar fram 2 bilder, en vit högtalare och en svart ful.. Drar fördelarna med designen på den vita och frågar sedan.. Vilken tycker du hade passat?? Får svaret; den vita.. Och hon säger till mina polare att hon fick välja färg.. Det får hon gärna tro.. ;)

Redigerat av Darth Tojayz, 01 January 2008 - 19:49.

Postad 01 January 2008 - 19:20

Lisa91
  • Lisa91
  • Lärjunge

• 421 inlägg
  • 0

Krogen.

Ingen är oersättlig.

Utpressad kan man bara bli om man låter sig utpressas.

Passa dej så hon inte kommer hem och ser vad du skriver......

Postad 01 January 2008 - 19:20

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4219 inlägg
  • 0

Hon vill ha TV i sovrummet, jag tycker det är en dum idag...

Lägger fram det hur snyggt och stiligt det kan bli med rätt utrutning, målar upp en jättebild och avslutar mad att TV kommer hamna i sovrummet.. (med en Xbox inkopplad som DVD...) <- Info som kommer efter installation.. :)

Exempel nummer 2...
Jag funderar på vita högtalare.. Tar fram 2 bilder, en vit högtalare och en svart ful.. Drar fördelarna med designen på den vita och frågar sedan.. VIlken tycker du hade passat?? Får svaret; den vita.. Och hon säger till mina polare att hon fick välja färg.. Det får hon gärna tro.. ;)

Så gör den smarte machomannen med mycket tålamod. :lol:

Redigerat av Unregistered1197, 01 January 2008 - 19:22.

Postad 01 January 2008 - 19:24

Darth Tojayz
  • Darth Tojayz
  • Den Lurvige!

• 2944 inlägg
  • 0

Lägger fram det hur snyggt och stiligt det kan bli med rätt utrutning, målar upp en jättebild och avslutar mad att TV kommer hamna i sovrummet.. (med en Xbox inkopplad som DVD...) <- Info som kommer efter installation.. :)

Exempel nummer 2...
Jag funderar på vita högtalare.. Tar fram 2 bilder, en vit högtalare och en svart ful.. Drar fördelarna med designen på den vita och frågar sedan.. VIlken tycker du hade passat?? Får svaret; den vita.. Och hon säger till mina polare att hon fick välja färg.. Det får hon gärna tro.. ;)

Många års erfarenhet av förhållanden och sambo liv som lärt mig detta.. + Tips från min pryltokige far.. haha.. Nog det enda vettiga han lärt mig.. :unsure:

Postad 01 January 2008 - 19:25

Unregisteredb7bdb1f7
  • Unregisteredb7bdb1f7
  • Beroende

• 1428 inlägg
  • 0

Exempel nummer 2...

Många års erfarenhet av förhållanden och sambo liv som lärt mig detta.. + Tips från min pryltokige far.. haha.. Nog det enda vettiga han lärt mig.. :unsure:

Håller med om att det vart smart. :unsure:

Postad 01 January 2008 - 21:50

HiFi nooBen
  • HiFi nooBen
  • Användare

• 127 inlägg
  • 0
Rolig tråd! Roligaste på länge:) har dock inget o tillägga i brist på erfarenhet i dessa områden hehe
men tack för kul läsning!;)

Postad 01 January 2008 - 22:10

peppelito
  • peppelito
  • Veteran

• 2261 inlägg
  • 0

Och om mannen verkligen älskar sin kvinna så borde väl han kunna kompromissa om storlek/färg/utseende på högtalarna eller teven? Eller? Förstår inte riktigt logiken. Kvinnan ska alltså vara villig att kompromissa, men inte mannen? Men visst kvinnan kan ju passa på att kompromissa lite mellan all städning, tvätt, strykning och matlagning hon också förväntas göra eller? :)

Är sambo sedan 5 år tillbaka och kompromissade både vid inköp av teve och inköp av grejer till hemmabion och är tillsammans med min sambo väldigt nöjd med både teven och hemmabion! Och eftersom jag älskar min sambo så var det aldrig ett alternativ att strunta i hennes åsikter ...

Har inte röstat eftersom det inte är så svart eller vitt. Sanningen hamnar allt som oftast i gråskalan mellan svart och vitt som alla sambos/gifta är väl medvetna om...

//P

Postad 01 January 2008 - 22:44

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4219 inlägg
  • 0
Tja, hittills har 17 personer före dig lyckats rösta men det är väl lite känsligt att trycka på mjukisknappen, antar jag.

Redigerat av Unregistered1197, 01 January 2008 - 22:56.

Postad 01 January 2008 - 23:09

peppelito
  • peppelito
  • Veteran

• 2261 inlägg
  • 0

Tja, hittills har 17 personer före dig lyckats rösta men det är väl lite känsligt att trycka på mjukisknappen, antar jag.

Frågan är ju till exempel om det är rätt av en nygift fru att tvinga sin man att göra sig av med sina älskade golvhögtalare och sedan inte ens låta honom köpa de ersättningshögtalare som han vill ha? Däri finns ingen kompromiss utan endast underkastelse av mannen.

Frågan är om du är en sådan man som underkastar dig och lever som en skugga av dig själv?

Hade gärna klickat på mjukisalternativet om jag ansåg det vara ett bra alternativ, men eftersom jag inte anser det så röstar jag inte...oavsett om 17 pers gjort det innan. Varför inte lägga till ett alternativ för eventuella kompromissanhängare?

Jag är en sån man man som lever i ett kärleksfullt fungerande förhållande där jag emellanåt får göra vissa kompromisser, liksom min sambo får göra. Vilken typ av man är du?

//P

Postad 01 January 2008 - 23:49

MrNorth27
  • MrNorth27
  • Beroende

• 1014 inlägg
  • 0
Otroligt dum fråga. Min erfarenhet säger mig att frågar du 100 olika tjejer så får du 100 olika svar. Det finns ju givetvis inget som säger att "tjejer vill ha muskelknuttar" eller "tjejer vill ha snälla och ömsinta mjukisar"

Ungefär lika dumt som att fråga "vill killar ha blonda tjejer eller brunetter?"

/Henrik

Postad 02 January 2008 - 00:02

Unregistered592cec63
  • Unregistered592cec63
  • Forumräv

• 744 inlägg
  • 0
Finns inga dumma frågor, bara dumma svar :) Ledsen Henke...Visserligen har du rätt men det skulle bli för mycket att rösta på.

Postad 02 January 2008 - 01:49

Darth Tojayz
  • Darth Tojayz
  • Den Lurvige!

• 2944 inlägg
  • 0

Och om mannen verkligen älskar sin kvinna så borde väl han kunna kompromissa om storlek/färg/utseende på högtalarna eller teven? Eller? Förstår inte riktigt logiken. Kvinnan ska alltså vara villig att kompromissa, men inte mannen? Men visst kvinnan kan ju passa på att kompromissa lite mellan all städning, tvätt, strykning och matlagning hon också förväntas göra eller? :)

Är sambo sedan 5 år tillbaka och kompromissade både vid inköp av teve och inköp av grejer till hemmabion och är tillsammans med min sambo väldigt nöjd med både teven och hemmabion! Och eftersom jag älskar min sambo så var det aldrig ett alternativ att strunta i hennes åsikter ...

Har inte röstat eftersom det inte är så svart eller vitt. Sanningen hamnar allt som oftast i gråskalan mellan svart och vitt som alla sambos/gifta är väl medvetna om...

//P

Men där har du lite av en annan sak.. Det som är grunden till tråden är ju de mäns som säljer sin elektronik som de redan har för att de blir sambos.. För att det flyttar in en kvinna till dom och får dessa män att släppa allt deredan har..N

När man bor tillsammans, då ska man vara överrens om köpen.. Sen hur man blir det. Ja se mina tidigare inlägg.. ;)
Men att sälja sånt du hade redan när ni träffades och som hon visste om att du skulle ta med dig i flytten.. DÅ är man en riktigt mjukis.. :blink:
Du ber väl inte henne byta ut sina saker som du vet om att hon kommer ha med sig när ni flyttar ihop??

Otroligt dum fråga. Min erfarenhet säger mig att frågar du 100 olika tjejer så får du 100 olika svar. Det finns ju givetvis inget som säger att "tjejer vill ha muskelknuttar" eller "tjejer vill ha snälla och ömsinta mjukisar"

Ungefär lika dumt som att fråga "vill killar ha blonda tjejer eller brunetter?"

/Henrik

Det är en rätt dum fråga.. Alla vet att i ett mörkt rum så kvittar det.. :P

Postad 02 January 2008 - 02:38

Pompen
  • Pompen
  • Lärjunge

• 286 inlägg
  • 0
-Mörkt rum är tråkigt och faktiskt ganska oromantiskt. Man vill väl kunna se den man älskar?

Men om ens partner vill ha det mörkt kan man dock kompromissa med hjälp av en papperpåse. (Ajajaj, den var dålig.)

Vad gäller trådens fråga kanske det optimala är macho i förhållandets början (att vara en "spännande kille"), sedan mjukis med några väl valda machotillfällen för att skapa en nytändning vid ett-,tre- och åttaårskrisen. Hur detta skall samordnas med elektronikinköp är en annan femma...

Redigerat av Pompen, 02 January 2008 - 03:17.

Postad 02 January 2008 - 11:42

Darth Tojayz
  • Darth Tojayz
  • Den Lurvige!

• 2944 inlägg
  • 0
Papperspåse är ju faktiskt aningen styggare än ett mörkt rum.. ;)

Tror det bästa för att få ett förhållande att funka är blandningen av mjukis och macho..
Men man måste ju kunna stå på sig vad det gäller sina egna intressen.. Sånt ska man ju inte släppa för att man sätter sig i ett förhållande.. :)

Postad 02 January 2008 - 12:31

Unregisterede10e9503
  • Unregisterede10e9503
  • Mästare

• 3928 inlägg
  • 0
Röstade på macho. Men det baseras enbart i förhållande till min elektronik. Skulle aldrig kompromissat med den. Därför har jag valt att vara singel. Då gör man som man vill, för jag är så dålig på att kompromissa. Vill ha det på mitt sätt. Kanske därför det är nästan 5 år sen senaste förhållandet?

Redigerat av Unregisterede10e9503, 02 January 2008 - 12:34.

Postad 02 January 2008 - 15:08

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4219 inlägg
  • 0
Du har inte helt fel ändå, Stellan. Kännetecknet för ett riktigt bra förhållande är nämligen att man inte behöver kriga med varandra och kompromissa särskilt mycket.

Om man träffar någon som man verkligen trivs med och passar ihop med så behöver man inte hålla på och motarbeta varandra eller försöka bestämma över varandra. Istället litar man på varandra och unnar varandra saker.

Om mannen vill ha golvhögtalare och kvinnan vill ha stativhögtalarna så köper man ändå golvhögtalare eftersom det är mannens brinnande intresse att lyssna på musik. Om kvinnan vill åka på semester till Thailand medan mannen hellre åker till fjällen så reser man till Thailand för att det är kvinnans brinnande intresse att resa till varma länder.

Att man håller på och motarbetar varandra, vägrar unna den andre sina intressen, slåss om bestämmanderätten i hemmet och tar småsaker på blodigt allvar innebär nog egentligen att man antingen inte passar ihop eller att endera parten ännu inte är mogen för ett förhållande.

Postad 02 January 2008 - 19:25

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0
Jag frågar inte ens tanten för hon är negativ till allt som är det minsta elektroniskt och kan visa bild eller spela ljud :)

Jag köper det jag vill ha bara, sen kan hon klaga om hon vill men det har hon slutat med. Hon vet att jag köper det jag vill ha ändå så det tjänar inget till att klaga.
Mina pengar bestämmer jag ju själv vad jag vill göra med, och hon bestämmer över sina pengar. Räkningar och ungarna går på ett gemensamt konto :)

Postad 02 January 2008 - 22:32

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4219 inlägg
  • 0

Jag frågar inte ens tanten för hon är negativ till allt som är det minsta elektroniskt och kan visa bild eller spela ljud :)

Jag köper det jag vill ha bara, sen kan hon klaga om hon vill men det har hon slutat med. Hon vet att jag köper det jag vill ha ändå så det tjänar inget till att klaga.

Ännu en riktig machoman!

Redigerat av Unregistered1197, 02 January 2008 - 22:32.

Postad 02 January 2008 - 23:05

Unregisterede493dc0a
  • Unregisterede493dc0a
  • Användare

• 102 inlägg
  • 0
Hur gör man då om man har 100% gemensam ekonomi ?
Jag ser alltid att man är helt överens om inköpen, oavett genre faktiskt. Kanske inte på matnivå.
Men iaf....

Ofta ser man här på forumet medlemmar som har utrustning för 100k ,-
Antingen har man obegränsat med pengar eller är med i programmet Lyxfällan :) Skämt åsido.

Valet jag gjorde med att köpa nya högtalare nu påverkar hela familjen. Vi har alltså inte råd att åka på utlandssemester i år pga det. Så därför hävdar jag att alla ska vara överens i familjen.

Alla beslut man tar som påverkar andra skall alltid diskuteras.
Det är min åsikt.
Jag kan dock inte avgöra om jag är mjukis eller macho.
För jag tycker man är tuff när man respekterar andra människors vilja. Och viljan och komma till en gemensam lösning.

Redigerat av Unregisterede493dc0a, 02 January 2008 - 23:19.

Postad 02 January 2008 - 23:35

ZoomAir
  • ZoomAir
  • Veteran

• 2138 inlägg
  • 0
Tjejer vill ha killar med status som är högt upp på näringskedjan, det är så dom rangordnar killar.

Killar vill i stort sett bara ha utseende, det är så vi rangordnar tjejer.

Rockstjärnor, miljonärer etc sätter på dom snyggaste brudarna och ofta är dom fula och gamla själva.

Inga snygga unga killar sätter på gamla och fula tjejer som är kända eller har status.

Macho eller mjukis?

Mjukis hamnar nästan alltid på tjejers "kompis-lista" och dom får gosa med tjejen och snacka med henne, medans hon sätter på "bad-boys" eller killar som hon uppfattar har mycket självförtroende eller på något annat sätt utstrålar att han är högt upp i hierarkin.

Mjukisen får höra hur hon blev sårad av andra killar och hur hon egentligen vill ha en kille som är snäll, omtänksam etc. vilket självklart är BS.

Det betyder inte att killar skall vara odrägliga svin för det funkar inte heller, men man skall utstråla status i sättet man beter sig och pratar, och inte vara en toffel som gör allt för tjejer, köper presenter, drinkar etc.

Alpha boys Alpha, its evolution, dont mess with it.

Redigerat av ZoomAir, 02 January 2008 - 23:40.

Postad 03 January 2008 - 00:06

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0

Ännu en riktig machoman!

Ja, lite kanske lite :lol:

Saken är att ingen kan ju komma till mig och säga vad jag ska ha för intressen och bestämma vad jag får köpa och inte köpa, det är ju helt sanslöst i min värld... dvs så länge man inte låter det drabba resten av familjen med lån eller annat som kan vara negativt.
Mina intressen fanns ju redan där när vi träffades, det var ju inte en blixt från klar himmel direkt :)
I ett förhållande får man lägga in reglerna från start så blir det inga problem.

Har kamrater som har fruntimmer dom fjäskat och kompromissat för... hur har det gått.. åt skogen för ALLA.
Sätt ner foten pojkar.

Låt damerna ha sina hobbys och vi har våra. Vore ju trevlig om man hade samma hobby men det är ju inte vidare vanligt tyvärr.

Hur gör man då om man har 100% gemensam ekonomi ?

Lurad från start, icke bra!

En nära kompis blev precis 700.000:- fattigare när han flyttade isär med sitt ex, ingenting samboavtal eller något fanns på papper, surt för honom :)

Jag skulle kunna tänka mig att ha delad ekonomi i framtiden dock, när man kanske varit gift i 20-30 år.

Redigerat av Martin, 03 January 2008 - 00:15.

Postad 03 January 2008 - 00:28

ZoomAir
  • ZoomAir
  • Veteran

• 2138 inlägg
  • 0

Ännu en riktig machoman!

Ja, lite kanske lite :)

Saken är att ingen kan ju komma till mig och säga vad jag ska ha för intressen och bestämma vad jag får köpa och inte köpa, det är ju helt sanslöst i min värld... dvs så länge man inte låter det drabba resten av familjen med lån eller annat som kan vara negativt.
Mina intressen fanns ju redan där när vi träffades, det var ju inte en blixt från klar himmel direkt :)
I ett förhållande får man lägga in reglerna från start så blir det inga problem.

Har kamrater som har fruntimmer dom fjäskat och kompromissat för... hur har det gått.. åt skogen för ALLA.
Sätt ner foten pojkar.

Låt damerna ha sina hobbys och vi har våra. Vore ju trevlig om man hade samma hobby men det är ju inte vidare vanligt tyvärr.

Yupp håller helt och hållet med, det handlar inte att vara macho i den bemärkelsen som det flesta tror d.v.s att man behandlar tjejer som skit, det handlar om att vara en Alpha-man (kommer inte på nån bättre term, vet att det låter löjligt).

Hur många gånger har killar inte blivit nobbade på krogen och på andra ställen och sedan sett tjejen gå hem med nån som man inte fattar hur det gick till.

Var ingen toffel, följ inte tjejers minska lilla vink, köpa dom drinkar, presenter etc och tror det skall funka, ge dom komplimanger hela tiden.

Alla faller vi nog där nån gång, men det är bara att kolla omkring sig och då är det verkligen inte svårt att förstå vad tjejer attraheras till, många killar vill inte tro att det är så men så är det.

De extrema exemplen är dom jag nämnde i min förra post, tänk efter lite och försök förklara hur Donald Trump, nån rock stjärna, kändisar etc får alla dessa modell tjejer, är det för att dom är snälla och behandlar henne väl, följer hennes minsta vink och försöker alltid vara till lags. Eller är det för att dom helt enkelt är väldigt högt upp på näringskedjan i vårat samhälle.

För guds skull se inte tjejer som ett pris eller en trofé, var priset själva.

Var ingen mjukis, var ingen skitstövel, det handlar om en balans.

Skulle ALDRIG någonsin ändra mina intressen för nån tjej, och jag skulle ALDRIG ha en tjej som skulle ställa dom kraven.

Redigerat av ZoomAir, 03 January 2008 - 00:34.

Postad 03 January 2008 - 06:14

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16356 inlägg
  • 0

Vilka är de andra fem?

Postad 03 January 2008 - 07:25

Darth Tojayz
  • Darth Tojayz
  • Den Lurvige!

• 2944 inlägg
  • 0

Här har vi något rätt intressant att spinna vidare på..

Hur ofta får man höra att en kvinna ger upp sina intressen för att en man vill det??

Själv så höll min dam på med nagelbyggning när hon och jag träffades.. Det fick hon syssla med i köket då..
Så när vi bestämmde oss för att flytta samman sa jag, minst en 3:a så att hon kan få ett rum där hon kan hålla på med det så jag slipper det vid köksbordet.. Vill ju inte ha massa nagellack och klister där..
Skulle jag då sagt, nä du får inte fortsätta med din hobby??

Knappast.. Tror inte det är någon kille som skulle gjort något sådant..
För på den här fronten så får jag säg att vi killar faktiskt är bättre på att respektera våra repektives intressen..

Sedan blev det att vi fick flytta till en större lägenhet för att hon tyckte inte om att jag lyssnar på musik så pass mycket som jag gör.. Utan ville att jag skulle sluta med det, eller bara lyssna när hon inte var hemma??
Inte en chans..
Och nu har man dedikerat rum till stereon..

Målet är iof att få tillbaka stereon i vardagsrummet, men den kommer automatiskt smyga sig dit om det skulle bli tillökning någon dag..
Som ni ser så är allt färdig planerat.. :)

Postad 03 January 2008 - 08:13

Unregistered32555851
  • Unregistered32555851
  • Beroende

• 1030 inlägg
  • 0
Är nog varken eller, lite olika från dag till dag kanske. För att ett förhållande ska funka så måste man vara flexibel och då gäller de ju inte bara oss killar. Själv så hade ja inga problem att få in ett par fläskiga CV i vardagsrummet hon trivs bra med de och ja hennes kompisar (20 års åldern) har ju blivit lite imponerade/avundsjuka när man kollar på film fast de inte säger de rakt ut :) De ggr de har festat hos oss är de iaf ingen som klagat på musiken.

Det kommer alltid att vara golvhögtalare hemma hos oss, stora kommer de säkert också att vara men visst har sambon lite att bestämma där också när det gäller färg på de. Vi har spanat lite på vad vi ska ha när vi ska byta upp oss men de får vänta lite då de behövs en 30k till de vi kollat på Canton Ergo =)

Man ska aldrig behöva ge upp ett intresse om man ska bli sambos utan man ska kunna kompromissa och måste kanske dra ner lite på sin hobby i både tid och pengar. Eller så skaffar man en flicka som älskar film så nästa sommar blir det nog en ny projektor och ngn HD-spelare får väl se vad som verkar bäst just då.

Min andra hobby är att snickra/meka (är bara en glad amatör) och har börjat skaffa mer och mer prylar höll tidigare på i lägenheten i det rummet som står tomt men ska nu flytta upp verksamheten på vinden pga platsbrist.

Postad 03 January 2008 - 09:42

Grower
  • Grower
  • Användare

• 208 inlägg
  • 0

Var ingen toffel, följ inte tjejers minska lilla vink, köpa dom drinkar, presenter etc och tror det skall funka, ge dom komplimanger hela tiden.

För guds skull se inte tjejer som ett pris eller en trofé, var priset själva.

Var ingen mjukis, var ingen skitstövel, det handlar om en balans.

Frågan är ju hur man lyckas med ovan nämnda?
Det handlar kanske om att växa upp, utmana sig själv och våga gå utanför det man normalt vågar.
Det gäller i allt, intressen, arbete och relationer. Också att våga gå sin egen väg oberoende av föräldrars eller
vänners åsikter och önskemål.

Postad 03 January 2008 - 12:22

peppelito
  • peppelito
  • Veteran

• 2261 inlägg
  • 0
Vi har nyligen blivit färdiga med vår hemmabio (!!!) och när vi planerade för den så var det två av "komponenterna" som var uppe till förhandling, nämligen duk och högtalare. Hon ville ha en rullduk för att få undan den när vi inte tittade, men pga av risk för vågor i duken så ville jag ha en fast modell. Jag var lite sugen på golvfrontar, men hon var inte alls sugen på det. Det hela slutade med en fast duk och med satelliter från Canton och vi är båda nöjda med slutresultatet! Hon blev dock osäker när jag visade subbasen som hörde till Canton systemet, men jag förklarade att antingen blir det subbas och mindre högtalare eller så blir det golvfrontar + eventuellt subbas. Hon valde som sagt det första alternativet. Och det handlade ju inte om att hon inte unnade mig saker eller ville motarbeta mig utan om att vi helt enkelt hade olika åsikter och prioriteringar. I min erfarenhet är ett bra förhållande ett förhållande där det finns plats för olika åsikter, värderingar och önskemål och där man med bra kommunikation och vilja att kompromissa hittar lösningar där båda parter är nöjda.

Hade jag blivit ännu mera nöjd med golvfrontarna då? Handen på hjärtat - kanske. Men vad tror ni var den bästa lösningen för förhållandet? Två nöjda sambos eller en skitnöjd och en mindre nöjd? Ingen direkt svår ekvation ens för alla ”alfahannar” därute...

//P

Postad 03 January 2008 - 12:54

Unregisterede10e9503
  • Unregisterede10e9503
  • Mästare

• 3928 inlägg
  • 0

Min erfarenhet är att kvinnor sällan har intressen eller hobbyer. Deras liv är att umgås med vänner och eventuella barn + släkt. Okay, dom tycker det är roligt att se en film då och då och musik lyssnar dom på, men bara med ena örat. Kanske bara jag som haft otur, men inte någon av mina tidigare flammor har haft nån speciell hobby. Jo, förresten, min fd. fru. Hon gillade, och gör fortfarande, att titta väldigt djupt i flaskan.

Postad 03 January 2008 - 13:27

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4219 inlägg
  • 0
Keep up the good work, Stellan! :)

Du har en poäng i att killar oftare har hobbies som man kan utöva själv såsom hifi och musik medan tjejers hobbies oftare går ut på att umgås. Utom när det gäller att kröka, förstås, vilket man kan utföra både ensam och i sällskap.

ZoomAir är innen på de biologiska faktorerna, vilka jag tror har ett stort finger med i spelet vid parbildning. Även om människan är hyfsat civiliserad nuförtiden så är vi fortfarande samma biologiska varelse som på den tuffa stenåldern. På den tiden var det viktigt att kvinnor var duktiga på att föda upp barn och att männen var goda försörjare. Därför faller män förtfarande för kvinnor med fruktsamt utseende medan kvinnor faller för självsäkra män med hög status.

Det finns en annan dimension av denna problematik som en god vän som arbetar inom förlossning har berättat för mig. Av alla barn som föds idag har uppskattningsvis 20% en annan far än kvinnans man eller pojkvän. Man kan tydligen lätt se det på blodproven som tas eftersom en jämförelse av blodtyper kan utelsuta faderskap. Det är dock policy att aldrig avslöja detta vid förlossningen eftersom det ses som en privat angelägenhet. Man kan ju också tänka sig hur resan hem från BB blir om läkaren säger "Goda nyheter: barnet är friskt och välskapt. Dåliga nyheter: mannen är inte far."

Förklaringen tycks vara att kvinnor i ett förhållande ändå attraheras av andra, starka män som de kan vara otrogna med. Om de då skulle råka bli gravida så är det naturligtvis enklare att lita på att den intet ont anande man som de redan har ska uppfostra barnet.

Det är ju en ganska dyster tanke att om man är gift eller sambo med barn så är det ungefär 20 % chans att förlossningspersonalen skrattade bakom ens rygg och att frugan fortfarande gör det.

Postad 03 January 2008 - 13:38

peppelito
  • peppelito
  • Veteran

• 2261 inlägg
  • 0

Det finns en annan dimension av denna problematik som en god vän som arbetar inom förlossning har berättat för mig. Av alla barn som föds idag har uppskattningsvis 20% en annan far än kvinnans man eller pojkvän. Man kan tydligen lätt se det på blodproven som tas eftersom en jämförelse av blodtyper kan utelsuta faderskap. Det är dock policy att aldrig avslöja detta vid förlossningen eftersom det ses som en privat angelägenhet. Man kan ju också tänka sig hur resan hem från BB blir om läkaren säger "Goda nyheter: barnet är friskt och välskapt. Dåliga nyheter: mannen är inte far."

Ouch...om det verkligen är så är det fanimej en sensation som kvällspressen lär betala mycket stålar för! Personligen tycker jag den siffran verkar hög, men jag har svårt att avfärda den eftersom jag inte sitter inne med kunskaperna. Det som jag däremot inte fattar riktigt är hur sjukvårdspersonalen kan avgöra faderskapet utan blodprov från pappan??? Att de har prov från både mamma och bebis fattar jag, men lämnar alla pappor blod också under resans gång? Måste man inte veta pappans blodgrupp för att över huvud taget kunna fastställa faderskapet eller är jag helt ute och cyklar?

//P

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.