Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Trasig plasma - lodrät linje - rösta om det är vanligt

124 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Omröstning: Panelfel - lodräta linjer på din plasma (300 medlem(mar) har röstat)

Rösta Gäster kan inte rösta

#101

Postad 11 december 2009 - 23:47

Unregisteredade813e2
  • Unregisteredade813e2
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
Nu har min 37-tums PV60 drabbats av en grön linje som sträcker sig över hela skärmen uppifrån och ner. Linjen är en pixel bred och illgrön, den syns bäst när det blir ljust runt linjen.
Eftersom teven köptes för 2,5 år sedan fick jag lov att försöka använda den treåriga reklamationsrätten.
Panasonic påstår nu att den treåriga reklamationsrätten inte gäller eftersom felet uppstod nu efter 2,5 år,
vidare påstår dom att det är bara 42-tummarna som drabbats och att randen då varit ungefär 5 cm bred.
Panasonic ville att jag skulle lämna in teven på ett servicecenter där felet skulle fotograferas och skickas till Panasonic, eftersom randen satt mitt på skärmen skulle dom ta det på good will, vilket skulle innebära att dom stod för panelen och jag skulle få stå för arbetskostnaden.

Ni som har drabbats har ni alla 42-tummare och är det en bred grön linje ni har fått?
Känns som att Panasonic försöker lura mig!!

/Göran

#102

Postad 27 december 2009 - 11:16

Unregistered0f37fb00
  • Unregistered0f37fb00
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0
Hände på min PV60 i förra vckan, startade med en linje, nu är det uppe i tre st, TVn är 2.5år..... :unsure:

#103

Postad 27 december 2009 - 14:55

bo_man
  • bo_man
  • Forumräv

  • 661 inlägg
  • 0
Tog bort mitt inlägg så jag insåg att jag redan svarat på denna tråd tidigare.

Redigerat av bo_man, 27 december 2009 - 14:58.


#104

Postad 30 december 2009 - 20:58

Unregisteredade813e2
  • Unregisteredade813e2
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
Igår ringde dom från butiken där jag lämnade in den för lagning och sa att den var färdig. Verkstan hade bytt panel och det skulle inte kosta mig något. Tack för det Panasonic!

#105

Postad 31 december 2009 - 10:14

Unregisteredc2e5ee9c
  • Unregisteredc2e5ee9c
  • Lärjunge

  • 447 inlägg
  • 0

Du skall inte nöja dig med att få en tv som kostar hälften av vad din första kostade

Alla gånger jag haft fel på mina saker har jag fått vad den kostade från början
Blev det pengar över, så fick jag något annat i butiken också

Jag hade krävt en G modell av pannan.

Det finns ju inte en chans att nått sånt skulle gå igenom. Du får såklart en motsvarande modell oavsett om priserna gått upp eller ner sedan du köpte din tv. Beroende på om man använder VGA-ingången så kan det vara X10 som idag motsvarar PX70. Utöver den så är så klart både C10 och X10 bättre tv-apparater än PX70 även om de är mycket billigare.

#106

Postad 06 april 2010 - 21:56

Unregistered68511452
  • Unregistered68511452
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0
Panasonic 42" PV600 inköpt 2007-02-XX, dvs 3 år och 1 månader sen.

Blå linje, vertikalt mitt i, en pixel bred, pulserar efter ljusstyrka på övriga bilden., dök upp idag...
Vad glad jag är... :D

(den kostade ju bara 18 000 då)...

#107

Postad 16 juli 2010 - 16:44

Forza78
  • Forza78
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0
Då har jag också fått ett blått streck på min pv70. Mailade hembiobutiken idag och hoppas att det går på garantin.

Köpte tv:n 27/7 2007 så det är precis innan deras 3-årsgaranti går ut. Hoppas att det ska gå snabbt och smidigt att få det fixat.

#108

Postad 16 juli 2010 - 18:37

knasen78
  • knasen78
  • Användare

  • 114 inlägg
  • 0

Då har jag också fått ett blått streck på min pv70. Mailade hembiobutiken idag och hoppas att det går på garantin.


Hoppas att du tagit bild på felet. När jag skickade in min pv70 (iofs till Panasonic via OnOff, där OnOff var riktigt bra att ha och göra med) med just det felet fick jag göra det tre gånger innan de (Panasonics verkstad) erkände felet, då hade jag tagit bilder från olika bildkällor som bevis på felet!

#109

Postad 16 juli 2010 - 22:10

Forza78
  • Forza78
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0

Hoppas att du tagit bild på felet. När jag skickade in min pv70 (iofs till Panasonic via OnOff, där OnOff var riktigt bra att ha och göra med) med just det felet fick jag göra det tre gånger innan de (Panasonics verkstad) erkände felet, då hade jag tagit bilder från olika bildkällor som bevis på felet!


Bra tips, tack! Ska ta lite bilder.

#110

Postad 20 juli 2010 - 21:39

Unregistered41753
  • Unregistered41753
  • Forumräv

  • 578 inlägg
  • 0
Fick för ett par månader sedan ett 5cm brett svart lodrätt streck med två vita linjer genom. ca 12 cm till vänster och höger flimrar bilden. Har konstigt nog levt med det, men nu får jag nog lämna in den. Har haft den i snart tre år.
Ska man kontakta Panasonic eller inköpsstället?

Det är en Panasonic pv60 42".

#111

Postad 23 september 2010 - 10:04

D Cooper
  • D Cooper
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0
Hej!

Har fått en vågrät svart linje över hela min plasmaskärm efter drygt 3 år. Är en Samsung.
Är det någon som har erfarenhet av vad service/reparation kan kosta när det ej längre är ett garantiärende?

Redigerat av D Cooper, 23 september 2010 - 10:04.


#112

Postad 23 september 2010 - 11:13

SwiftingSpeed
  • SwiftingSpeed
  • Beroende

  • 1 062 inlägg
  • 0
Att byta display (som i princip alltid är åtgärden vid streck) är aldrig värt att göra utanför garantin, det kostar mer än en ny TV.

#113

Postad 23 september 2010 - 15:31

D Cooper
  • D Cooper
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0

Att byta display (som i princip alltid är åtgärden vid streck) är aldrig värt att göra utanför garantin, det kostar mer än en ny TV.


Tack för svar!
Pratade som hastigast med en reparatör som sa att det är paneler som behöver bytas. Är detta i så fall en mindre eller större reparation än att byta hela displayen som du skrev om?

#114

Postad 24 september 2010 - 07:26

SwiftingSpeed
  • SwiftingSpeed
  • Beroende

  • 1 062 inlägg
  • 0
Panel och display är olika benämningar för samma sak så det är ingen skillnad :P

#115

Postad 24 september 2010 - 13:42

D Cooper
  • D Cooper
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0

Panel och display är olika benämningar för samma sak så det är ingen skillnad :P


haha, okej, man lär sig något nytt varje dag :blush:
Tack för hjälpen!

#116

Postad 16 november 2010 - 22:01

e3henri
  • e3henri
  • Mästare

  • 3 266 inlägg
  • 0
NU har min PV45 gått sönder igen.
Den är inköpt Mars 2007
Lagad Januari 2008
Och nu alltså sönder igen.
Den är alltså mer än 3 år sedan den köptes, men mindre än 3 år sedan som panelen bytes ut.
Enligt detta så ska 3 nya år gälla
http://www.fragorsva...howQ.asp?id=691
Vad tror ni? Är det värt besväret att försöka få igenom det mot Siba?

Redigerat av e3henri, 16 november 2010 - 22:07.


#117

Postad 16 november 2010 - 23:15

umehume
  • umehume
  • Användare

  • 139 inlägg
  • 0
Jag har tre 5 cm tjocka vertikala ränder på min 50PX8 som jag köpte i slutet av december 2008.
Om det går att lämna in den på garantin, måste jag då lämna in den själv? Med kostnaden att hyra släp etc och sedan risken att de inte vill ta den på garantin så kanske det är bättre att köpa en ny tv.

Dock vore det lite surt. Köpte TVn på Onoff. Några tips om hur jag bör gå tillväga?

Redigerat av umehume, 16 november 2010 - 23:22.


#118

Postad 16 november 2010 - 23:17

e3henri
  • e3henri
  • Mästare

  • 3 266 inlägg
  • 0

Jag har haft tre 5 cm tjocka vertikala ränder på min 50PX8 som jag köpte i slutet av december 2008.
Om det går att lämna in den på garantin, måste jag då lämna in den själv? Med kostnaden att hyra släp etc och sedan risken att de inte vill ta den på garantin så kanske det är bättre att köpa en ny tv.

Dock vore det lite surt. Köpte TVn på Onoff. Några tips om hur jag bör gå tillväga?

Min hämtade de. Normalt vill de att en stark är hemma och hjälper till att bära, men om du inte orkar så kommer de två stycken.

#119

Postad 17 november 2010 - 14:13

umehume
  • umehume
  • Användare

  • 139 inlägg
  • 0

Min hämtade de. Normalt vill de att en stark är hemma och hjälper till att bära, men om du inte orkar så kommer de två stycken.

Tack för svaret!
Kontaktade du butiken eller Panasonic direkt? Hur lång tid efter köpet var det? Jag har för mig att Onoff bara ger 1 års service, men jag kan ha fel.

#120

Postad 14 januari 2011 - 13:20

berget77
  • berget77
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Min plasma fick också de berömda ränderna, som tur är hade jag två månader kvar innan reklamationsrätten (3år)gick ut. Får se vad netonnet gör...

#121

Postad 16 augusti 2011 - 14:08

Freppa_
  • Freppa_
  • Användare

  • 106 inlägg
  • 0
Min 2 år gamla Samsung 50PSA146 har sedan några månader tillbaka fått en transparent vågrät linje precis i mitten rakt över skärmen.
Den syns till och från beroende på färgerna/ljuset på tvn. Ibland syns den inte alls. Är väldigt varierande.
Syns på dvd(svart),xbox(hdmi)htpc(hdmi)digital-tv(box i tvn.. )
Skitdrygt när man ska köpa ny tv och vill sälja denna. ( Har redan sovrumstv.. )
Såklart är det en B-grade också. Så eftersom Samsung garanti då bara är 1 år känns det som det inte finns några kryphål? ;)

Bild 1 är från vanliga digital-tv ( Syns tydligt )
Bild 2 är från min htpc när jag kör en 720p .mkv ( Syns knappt.. )

Bifogad fil(er)


Redigerat av Freppa_, 16 augusti 2011 - 14:10.


#122

Postad 17 augusti 2011 - 07:10

SwiftingSpeed
  • SwiftingSpeed
  • Beroende

  • 1 062 inlägg
  • 0

Såklart är det en B-grade också. Så eftersom Samsung garanti då bara är 1 år känns det som det inte finns några kryphål? ;)

Reklamationsrätten är på tre år och går utmärkt att använda i sånna här fall, streck i skärmen räknas som ett ursprungligt fel.

#123

Postad 17 augusti 2011 - 10:50

Freppa_
  • Freppa_
  • Användare

  • 106 inlägg
  • 0
Då är ny tv:n beställd :)

Men såklart så har mitt streck försvunnit nu. Satt 3-4 timmar igår och 1 timme idag utan att det dök upp. Helt otroligt ! ... :/
Tror jag aldrig varit med om att det varit borta så länge. Kan ha försvunnit i några minuter max innan...
Undra om den blev ledsen när jag beställde ny ? :wub:

Innan har jag provat dragit ur alla kablar osv för att se om det varit något som stört ut den.
Det enda jag kan komma tänka på som jag rörde igår var CA-modulen som jag drog ur en stund.
Men den kan väl omöjligt vara boven ?

Strecket dyker väl upp ikväll igen säkert... Om inte kanske jag kan lyckas sälja den..

Angående reklamationsrätt. Vem är det jag kontaktar då. Samsung, RingUp (Min gamla arbetsgivare som jag köpte den igenom. Att kräva dom på pengar kan ju vara lite känsligt..) eller Marinex ( Som sålde den som b-grade till RingUp )

UPDATE. Haft tvn på hela kvällen och har inte sett strecket en enda gång.
Hur i hela friden kan det försvinna samma kväll som man köper en ny..
Sjukt om det skulle varit CA-modulen hela tiden.

Redigerat av Freppa_, 17 augusti 2011 - 22:16.


#124

Postad 01 september 2011 - 20:16

henrikrosen
  • henrikrosen
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0
Jag har en Panasonic TH-42PV600 som jag köpte i december 2006 och där ett blått sträck dök upp igår. Det är ju ingen garanti kvar på den så det blir väl att köpa ny, eller är det lönt att laga.

#125

Postad 02 september 2011 - 15:35

TomasThoren
  • TomasThoren
  • Forumräv

  • 816 inlägg
  • 0
Av en sådan poll undersökning kan man av misstag få för sig att ett visst märke drabbas till hälften av det påstådda felet.
Se i stället pollen som att fenomet förekommer och att du inte är ensam om att drabbas.
Hur vanligt eller ovanligt det är går inte med lätthet att utröna.



1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:29:53
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:13:49
  • Ny surround JTR Noesis 110HT
    mange87a
    2025-05-14 12:44:27
  • Nya versionen av bion med nya surroundhögtalare och akustik från vicoustic
    mange87a
    2025-05-14 12:39:27
  • mange87a
    2025-05-14 11:21:14
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.