Har varit mest inne på Sony 40D3000 men den kostar 14 000:-. Är Sonyn värd 6000:- över denna Samsungen?
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
![]() |
15 år sedan |
![]() |
17 år sedan |
![]() |
17 år sedan |
Postad 03 mars 2008 - 10:49
Har varit mest inne på Sony 40D3000 men den kostar 14 000:-. Är Sonyn värd 6000:- över denna Samsungen?
Postad 03 mars 2008 - 17:40
Vad talar för / emot?
Finns det andra i samma prisklass som man skulle kolla på istället?
Postad 03 mars 2008 - 17:43
I övrigt har jag hört mycket gott om R8-serien under min korta vistelse här, om man får en nordisk panel dvs. Innan ni slår till, hör med Komplett om de importerar skärmarna via Samsung Nordic eller från Samsung Int (international)!
Postad 03 mars 2008 - 20:17
http://www.eisa-awards.eu/node/717
Länk till produkten
http://www.komplett....edium=tb10_40tv
Tycker det ser bra ut iaf, blir säkert ett köp om ingen kommer med något som verkligen får en avtänd
Postad 03 mars 2008 - 23:44
Angående denna R81 vs D3000, det är inte värt att lägga ut 6000:- för att få en D3000 istället?
Postad 04 mars 2008 - 06:57
Redigerat av OzzcaR, 07 mars 2008 - 12:26.
Postad 04 mars 2008 - 08:55
Postad 04 mars 2008 - 12:05

GRYMT bra pris ju!!!! Någon som redan har denna tv som kan ge något utlåtande???
Postad 04 mars 2008 - 12:16
Just beställt en... funderade på en le-40r87bd från dustin för 9990 men enda skillnaden verkar ju vara digitalmottagaren och den klarar jag mig utan!
spännande att se vad som kommer med posten i veckan!
![]()
GRYMT bra pris ju!!!! Någon som redan har denna tv som kan ge något utlåtande???
Redigerat av joama, 04 mars 2008 - 12:16.
Postad 04 mars 2008 - 18:25
Postad 04 mars 2008 - 19:13

Postad 04 mars 2008 - 19:39
Det verkar vara ett synnerligen attraktivt erbjudande. Det är dock lite framtidssäkrare att köpa en modell ur R8-serien som har inbyggd digitalbox, till exempel R86 eller R87.
Den inbyggda digitalboxen funkar bara för marksänd tv. Har man kabel-tv får man ändå kolla analogt eller köra separat digitalbox. Samma sak om man vill köra satellit-tv.
Postad 04 mars 2008 - 20:14
Jag slog även jag till på denna tv. Har sett S-serien och den tyckte jag var mer än tillräckligt. Denna är snäppet vassare verkar det som till bra pris så. Synd på digitalmottagaren bara.. jaja, man klarar sig utan den. Någon som kan bekräfta att det är 3 HDMI-utgångar och optisk digital ut på den? Olika sidor säger olika.
Beställde en åt morsan förut och på mailet man får av komplett så står de att de är 3HDMI utgångar.
Så de måste stämma annars blir det väl falsk marknadsföring?
" Beställda produkter: 1,00 ST 333301 Samsung 40" LCD-TV LE40R81B 1366 x 768 HD-ready,3xHDMI,8000:1,8ms"
Så står de iaf på mailet jag fick från komplett..

Postad 04 mars 2008 - 21:38
Står ett S en bit efter modellbeteckningen så det verkar som jag fått rätt panel i tv'n, alltså Samsungs egen tillverkade panel och ingen inköpt panel.
Postad 05 mars 2008 - 10:02
Postad 05 mars 2008 - 12:02
Behöver veta om denna klarar av att spela upp blueray material i 24p UTAN problem? Hittar inga reviews eller nåt...
Det tror jag tyvär inte, vissa trodde förut att M-serien (som är snäppet vassare) klarade det men det verkar den inte heller göra, den kan ta emot signalen men konverterar till 60hz vilket ibland medför problem.
Ska inte svära på detta, men för säkra(re) uppgifter, se "M86/87 Firmware" tråden.
Vad står B:et för tro?
Postad 05 mars 2008 - 13:13
Behöver veta om denna klarar av att spela upp blueray material i 24p UTAN problem? Hittar inga reviews eller nåt...
Det tror jag tyvär inte, vissa trodde förut att M-serien (som är snäppet vassare) klarade det men det verkar den inte heller göra, den kan ta emot signalen men konverterar till 60hz vilket ibland medför problem.
Ska inte svära på detta, men för säkra(re) uppgifter, se "M86/87 Firmware" tråden.
Vad står B:et för tro?
Black?
Postad 05 mars 2008 - 16:39
I skrivande nu är varan slut, men vi kommer att få in en ny leverans på 300st inom 1-2 arbetsdagar förutsatt att informationen från vår leverantör är korrekt.
Ha en fortsatt bra dag!
--
Med Vänliga Hälsningar
Christoffer, Komplett.se
Postad 05 mars 2008 - 19:56
står lite om det i tråden om samsungs nya modeller S R och M om man kollar runt lite på forumet...

Postad 05 mars 2008 - 21:32
Var sugen på en PX80 men beställde en sådan här igår, priset kändes så rätt. kommer förhoppningsvis idag till hämtbutik =ingen frakt heller. och de paralellimporterar med Norge, inga S-paneler mao.
Är du säker på att det inte kan finnas s-paneler i de importerade?
Du verkade så säker att jag var tvungen att fråga

Hur som helst verkar samsung kunna vara riktigt luriga med sina specs på papperet å det som levereras i verkligen!
Denna TV är ju underbar om allt är som det ska, men jag har läst om människor som haft riktig otur med R8 serien.
Jag hoppas dom här är bra iaf, då jag själv beställt en.
Skulle gärna vilja veta vad ni andra har fått för tillverkare av panelen, om ni orkar titta vill säga

Tror det finns S, A och C paneler, tror man rankar i den ordingen också.
Förhoppningsvis får jag min i morron så det är bara att vänta å se.
Postad 06 mars 2008 - 00:14
vad jag har läst så ska den stödja pixelmapping på hdmi port nr 2?
står lite om det i tråden om samsungs nya modeller S R och M om man kollar runt lite på forumet...
Ja, R-serien ska stödja Pixelmapping på HDMI port 2, är 100% säker när det gäller R87/86, så varför skulle den inte göra det på R81? Det måste den göra.
Postad 06 mars 2008 - 09:48
Nu för tiden har man börjat förvänta sig leverans dagen efter annars tror man något problem har inträffat

Postad 06 mars 2008 - 10:13
Jag ringde dock till Komplett som bekräftade att detta rörde sig om en import-tv och att de inte kunde garantera paneltypen. Tjejen jag pratade med trodde att runt 90 procent var s-paneler men höll med om att man, som jag uttryckte det, "köper grisen i säcken".
Hon sa dock att man kan utnyttja ångerrätten och lämna tillbaka tvn om man upptäcker att det är någon annan panel, inom 14 dagar om man inte sätter igång TVn och kanalsöker etc. Själv tänker jag kräva att förpackningen öppnas i butik och kräva pengarna tillbaka om det är C- eller A-panel.
Jag tycket Samsungs beteende när det gäller panelproblematiken är rent bedrägeri. Hur fan kan man sälja så skilda saker under samma modellbeteckning? Tänk om jag köpte en BMW och så när jag ska starta den så visar det sig att det sitter en skodamotor i den. Helt skadat.

Redigerat av Renegader, 06 mars 2008 - 11:57.
Postad 06 mars 2008 - 11:53

Postad 06 mars 2008 - 11:59

Postad 06 mars 2008 - 12:01
Fy f*n va skönt att man kan lämna TVn åter om det visar sig vara en andra hands panel, det trodde jag aldrig man skulle få göra!
Håller verkligen med om att det är sjukt att man kan få göra som Samsung gör,,men men.
Jag håller bara tummarna att det blir en s-panel jag får, så man slipper strul
Postad 06 mars 2008 - 15:48
Postad 06 mars 2008 - 18:02

Jag fick också en S-panel och håller just nu på med en kanalsökning på det analoga comhem nätet. Jag återkommer med en mer utförlig rapport och lite bilder senare. Skall testköra lite digital tv nu.

Den är ju helt sjuk stor tycker jag. Hade en 28" philips crt innan ^^
Postad 06 mars 2008 - 18:34

S-panel.
Har kollat i service menyn också, allt tyder på att det är Samsungs egen tillverkade panel.
Hoppas ni andra har samma tur också!
För övrigt så kan jag inte säga så mycket mer just nu, mer än att bollibompa ser väl ok ut på den

Postad 06 mars 2008 - 18:49
Postad 06 mars 2008 - 19:43
Hoppas nu att det är en S-panel och inget annat..
Ni som redan fått era apparater, är dem av S-typ allihop?
Postad 06 mars 2008 - 22:34
Paneltyp: S !!!

Testat den lite nu, både analogt och pixelmappat via HDMI från datorn, funkar bra! Tyckte standard-kalibreringen sög! Kalibrerade om den lite på egen hand o fick mycket behagligare bild. Svärtan e fan riktigt ###### svart iaf, men har inte riktigt fått till detaljerna i de svarta än, någon som vet hur man går till väga då?
HDMI från datorn funkar klockrent! Körde lite HD-filmer o de kan man ju inte klaga på

Va positivt överraskad över designen! Visste inte att de skulle gå en genomskinlig "plastskena" under s###### skärmen, ser riktigt coolt ut, mycket snyggare än den där silverskenan som är på vissa R8.
Enda nackdelen med denna e ju som sagt saknad digitalbox. Undrade lite över varför de inte va digital-out på den men har nu kommit på att de får man ju i den separata digitalboxen så de e ju helt onödigt. 3 HDMI-uttag var de med.
Riktigt nöjd!
Postad 06 mars 2008 - 22:38
Postad 06 mars 2008 - 23:13
Funderade på en sak dock, nån sa att det inte var så framtidssäkert att den inte hade inbyggd digitalbox, jag tycker dock det nästan är tvärtom, har man en extern så kan man ju byta när det kommer bättre. Plus att man ändå måste skaffa en HD-box längre fram.
Eller?
Postad 07 mars 2008 - 08:48
Det blir ju ganska clean intstallation då.
Ni som har kalibrerat era skärmar, vad för kalibreringsprogram använder ni?
Postad 07 mars 2008 - 12:48
hur kommer man in i servicemenyn? för det är väl där man kan kolla vilken panel det är? och vart står det i servicemenyn?
Slå av teven, vänta nån sekund. Tryck till en gång på info knappen för att kolla om du hör nåt klick i från TVn.
Sen ska man trycka INFO, sedan MENU, sedan MUTE och sist slår du på TVn med POWER knappen.
Då kommer service menyn upp, gå in på steg 2. och kolla på rad 3, står det AMLCD_INT, ska det vara en samsung tillverkad panel.
Sen är det bara att slå av TVn med POWER knappen.
Det går även ändra till nordiska språk här, och även göra vissa bildinställningar, men det kan påverka garantin så det är upp till var ovh en.
Jag låter bli det.
Har ej kalibreat min TV än, men det tänker jag göra nu

Postad 07 mars 2008 - 16:55
Oh well, den kommer väl på måndag, hoppas jag. Får väl hålla ut tills dess.

Redigerat av Johnnyboy, 07 mars 2008 - 16:56.
Postad 07 mars 2008 - 17:08
Grattis till er som var oroliga men ändå fick en S-panel, kan inte annat än vara glad för er \o/
Gärna fler reviews.
Redigerat av Danne2k7, 07 mars 2008 - 17:08.
Postad 08 mars 2008 - 09:04
vi beställt kommer från deras lagerdistribution i Norge.
På måndag ska den finnas för uthämtning, jag gjorde min beställning på torsdag kväll.
Ni som testat kvalitén med digitalmottagare typ boxer/scart, hur bra fungerar det?
Postad 08 mars 2008 - 15:18
/
Postad 08 mars 2008 - 17:10
Om vi bara snackar bildkvalite som ni frågar om kan man väl nämna följande:
Att den vunnit EISA-Awards 2007-08 säger väl mer än mina personliga åsikter.
Bilden är inget vidare vid analog signal (vilken LCD är det?)
Bilden är överlag bra via Comhem digitalbox.
Bilden är faktiskt mycket bra med DVD, XBOX360, vissa filmkanaler och SVT, förutsatt att det är bra kvalitet på sändningen. Hade två kompisar hemma nyligen som såg Star Wars Episode 5 på remastrad DVD. Det mesta dom sa var "S atan vilken bra bild!", men då jämförde dom med sina tjock-TV.
TV:n har extremt många inställningsalternativ. Om ni inte har/orkar kalibrera med någon kalibreringsDVD, (vilket kan vara lite overkill om man inte köpt en Pioneer), kan en helt OK grundinställning se ut så här som ni kan ha som utgångspunkt istället för det hemska dynamiska läget:
Läge Standard
Kontrast 75
Ljusstyrka 50
Skärpa 50
Färg 50
Färgton Normal
Bakrundsljus 5
DNie och Film Plus på (faktiskt!)
Denna inställning (med fina jämna siffror

TV:n har i grunden ganska starka färger, smaksak om man gillar det. Gillar ni starka färger som i "CSI Las vegas/Miami" är detta TV:n för er. Gillar ni mildare/gråare/neutralare färger som i "Rädda menige Ryan" och "Gladiatorn" är nog en Plasma eller en Sony-LCD att föredra (då får ni förstås lägga på en slant på priset också). Men som sagt, det finns många inställningsmöjligheter. (Ursäkta att jag jämförde två bra filmer med en TV-serie, jag kommer inte på någon riktigt "färgstark" film i all hast.)
Vad jag kan störa mig på är vissa eftersläpningar vid panoreringar. Betala det dubbla eller vänta något år och du kan kanske slippa det. (Eller köp plasma så har jag garderat mig för sådana diskussioner. )
Postad 08 mars 2008 - 22:13
Jag är iaf. kanonnöjd med tvn. Bild via comhem digital är helt ok, faktum är att den är ruskigt bra på t.ex. svt. Tvn gör väldigt bra ifrån sig vid xbox360/Ps3 spelande, för att inte tala om bilden pixelmappat via hdmi2.
Det enda negativa jag kan komma på är att uttagen bakpå är riktade utåt och inte neråt vilket gör det svårt att
få till en snygg väggmontering. Jag upplever också lite flimmer på tv bilden, såväl vid analog, som vid digital mottagning. Det rör sig om flertalet horisontella linjer som vandrar upp och ner i bilden. Detta syns som bäst när man har stora enfärgade ytor.
Det bör dock tilläggas att detta fenomen inte alls infinner sig när man har en bra källa som dator/tv-spel och man kan kanske anta att felet snarare ligger hos de dåliga scart/antennkablar jag använder, alternativt att jag inte har en jordad kontakt till tvn.
men på det hela är min rekommendation köp köp köp! har tittat på många lcd tv apparater under de senaste månaderna
och jag är väldigt nöjd med min r81
Postad 09 mars 2008 - 12:09
Postad 09 mars 2008 - 12:57
Samsung har väll 100%??
Rätta mig om jag har fel.
m.v.h
Postad 09 mars 2008 - 13:44
Ingen Pixelgaranti?? De måste den väll ha?
Samsung har väll 100%??
Rätta mig om jag har fel.
m.v.h
Samsung i Sverige har 100% pixelgaranti. Samma villkor gäller inte för Samsung international och eftersom de här skärmarna är importerade så faller de inte in under de svenska villkoren. Den här modellen kan man bland annat hitta på den holländska marknaden.
Vilka villkor som gäller för de här skärmarna mer exakt vet jag faktiskt inte. Vore ju fint om någon hade besked på det.
Postad 09 mars 2008 - 14:18
Postad 09 mars 2008 - 17:32
Jag sitter just nu med denna TV i kassan hos Komplett.. och fingrar på "Slutför"-knappen.

Saken är den att vi flyttar först om 1 mån, och då är väl förmodligen TV´n slutsåld eller inte på kampanj längre, så frågan är; Kan man kolla vilken panel det är på TV´n utan att bryta emballaget?
Yes, I´m a rookie.. hehe, första LCD-köpet efter att ha lusläst detta forum.

Redigerat av palle-man, 09 mars 2008 - 17:33.
Postad 09 mars 2008 - 20:52
Hej,
Jag sitter just nu med denna TV i kassan hos Komplett.. och fingrar på "Slutför"-knappen.
Saken är den att vi flyttar först om 1 mån, och då är väl förmodligen TV´n slutsåld eller inte på kampanj längre, så frågan är; Kan man kolla vilken panel det är på TV´n utan att bryta emballaget?
Yes, I´m a rookie.. hehe, första LCD-köpet efter att ha lusläst detta forum.
Komplett brukar bara köra kampanj vecka o sen höjer dom priset till vanliga så det är nu de gäller.. Sista timmarna nu sen tar dom bort de fina priset. Har aldrig varit med om att komplett forsätter med samma pris som dom har haft på en kampanj.
Ang Panelen så verkar alla som skrivit här fått S panel ink jag själv. Är grymt nöjd med tv:n

1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar