Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

B&W Mini Theatre

24 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Harman Kardon HKTS 11 (Högtalarpaket för hembio) 2 8,6 (99) Inga priser
B&W Mini Theatre MT-30 (Högtalarpaket för hembio) 1 7 (1) Inga priser
B&W Mini Theatre MT-20 (Högtalarpaket för hembio) 1 8,5 (3) Inga priser
26 relaterade trådar
B&W-klubben (535 inlägg) 3 år sedan
Onkyo TX-SR607 (2235 inlägg) 7 år sedan
HD ljud eller inte HD ljud? (17 inlägg) 8 år sedan
NAS-lösning (3 inlägg) 10 år sedan
Komplettera HKTS11 till 7.1? (10 inlägg) 12 år sedan
Infinity Phi51 något att ha? (53 inlägg) 13 år sedan
Harman Kardon HKTS11 till musik? (30 inlägg) 13 år sedan
köp av hembio (2 inlägg) 13 år sedan
Bra Ljudpaket under 10 000Kr ? (16 inlägg) 14 år sedan
Val av paket (2 inlägg) 14 år sedan
DTS via PS3 Media Server (3 inlägg) 14 år sedan
Harman Kardon HKTS11 VS Infinity PHI 51 (9 inlägg) 14 år sedan
Dubbla Centerhögtalare (3 inlägg) 14 år sedan
Fronthögtalare och subwoofer max 10 000 (8 inlägg) 14 år sedan
Canton Movie 120 MX VS Harman Kardon HKTS11 (17 inlägg) 15 år sedan
mordaunt short alumni 5.1 vs B&W MT-20 (0 inlägg) 15 år sedan
Harman Kardon AVR 132 och HKTS11? (0 inlägg) 15 år sedan
Inställningar Onkyo 605+HKTS 11 (1 inlägg) 15 år sedan
Harman/Kardon (0 inlägg) 15 år sedan
Onkyo 606 + 10.000 kr för högtalare.. (8 inlägg) 15 år sedan
Frekvensproblem vid 100-300 Hz, hur göra? (5 inlägg) 16 år sedan
Skillnad HKTS 7 och HKTS 11 (3 inlägg) 16 år sedan
Receiver + högtalarförslag (2 inlägg) 17 år sedan
Harman Kardon HKTS11 + Denon 2106? (0 inlägg) 17 år sedan
Jamo A-325PDD vs Infinity TSS-750 (5 inlägg) 18 år sedan
Surroundhögtalare till Yamaha 340 (4 inlägg) 18 år sedan

#1

Postad 25 mars 2008 - 08:32

peak80
  • peak80
  • Wannabe

  • 23 inlägg
  • 0
Hej,

Är hyfsat ny inom högtalardelen :-) och har kikat lite på B&W Mini Theatre högtalarsystem (MT-20). Någon som har erfarenhet av det? Finns det bättre alternativ i den prisklassen?
Har även tittat på Harman Kardon HKTS11, vad skiljer egentligen mellan det och B&W system? mer än B&W är tre gånger så dyrt :) Är B&W värt de extra pengarna?

Tittar man tex. på B&W Mini theatre mellansystem (MT-20) så är den subbasen på 150W medans HK:s på 200W.


Tacksam för hjälp från någon som har lite erfarenheter från dessa högtalare eller andra..

#2

Postad 29 mars 2008 - 15:01

peak80
  • peak80
  • Wannabe

  • 23 inlägg
  • 0
Det var dåligt med respons.. Trodde det här var ett stort forum med folk som kunde det mesta inom hemmabio etc. :) fast det här verkar mest bli en monolog ;)

Skulle gärna höra lite användar kommentarer om systemen då att gå till en säljare är ju allt guld och gröna skogar :)

#3

Postad 29 mars 2008 - 23:21

Thomas S.
  • Thomas S.
  • Forumräv

  • 990 inlägg
  • 0

Det var dåligt med respons.. Trodde det här var ett stort forum med folk som kunde det mesta inom hemmabio etc. :) fast det här verkar mest bli en monolog ;)

Det är säkert inte någon som har erfarenhet av B&W Mini Theatre, eftersom du inte fått någon respons… Inte heller jag kan ge dig något tips i frågan, tyvärr… :)

Thomas

#4

Postad 30 mars 2008 - 10:06

jonsod76
  • jonsod76
  • Beroende

  • 1 105 inlägg
  • 0
Jag har inte inte heller lyssnat på något av de system du tar upp men jag har läst flera positiva recensioner om B&W-systemet (dock MT-30 sytemet). Sen om de är värda tre gånger så mycket som HK-systemet kan jag inte uttala mig om. Detta var nog inte mycket till hjälp heller är jag rädd... :)

MVH
Jonsod

Edit: Ett litet tips, titta på på Konsumentguiden, de samlar in recensioner från hela världen.

Redigerat av jonsod76, 30 mars 2008 - 10:17.


#5

Postad 30 mars 2008 - 10:21

jonsod76
  • jonsod76
  • Beroende

  • 1 105 inlägg
  • 0
Kikade själv på konsumentguiden som jag länkade till ovan, fanns inga test på något av de system du frågade om.
Däremot fanns det ett flertal test på B&W MT-30 systemet med mycket bra resultat. Det ända som skiljer detta fån MT-20 är ju subwoofern så det finns säkert en hel del intressant information du kan läsa där...

Lycka till!

Jonsod

#6

Postad 30 mars 2008 - 12:23

peak80
  • peak80
  • Wannabe

  • 23 inlägg
  • 0
Tack så mycket.. Varit där inne och läst lite nu :)

Såg att ena testet från home cinema choice var på MT-20.. och den hade ju fått väldigt bra kritik..

Då är det bara frågan om den är värd 3 gånger mer än HK :)

#7

Postad 30 mars 2008 - 12:33

Darth Tojayz
  • Darth Tojayz
  • Den Lurvige!

  • 2 944 inlägg
  • 0
Den stora skillnaden som gör att jag vilken dag som skulle välja B&W över H/K är att B&W tillverkar högtalare och inget annat..
H/K är ju elektronik tillverkare..

Har du möjlighet så lyssna på de bägge paketen.. Om B&W är värt pengarna i dina öron kan ju faktiskt inte vi här svara på.. :)

Själv så gillar jag B&Ws paket.. Och just MT-30 med den där trevliga PV1an.. :)

#8

Postad 30 mars 2008 - 14:05

jonsod76
  • jonsod76
  • Beroende

  • 1 105 inlägg
  • 0

Själv så gillar jag B&Ws paket.. Och just MT-30 med den där trevliga PV1an.. :)

Jag har tidigare ägt en PV1, hade den under två år och körde den med min B&W XT-serie. Subben är riktigt trevlig, åtminstone så länge den använts vid musiklyssning. Men om man är ute efter en sub som skall användas till hembio så rekommenderar jag starkt något annat (och defenitivt inte någon av de än mindre subbar som finns med i de lägre MT-paketen). Under 40 Hz så är distorsionen stor och verkningsgraden nära noll. Eftersom ljudeffekter ofta ligger i det lägre frekvenserna så tillför alltså subben väldigt lite vid film. Men som extra djupbas till musik är den riktigt, riktigt bra.

MVH
Jonsod

#9

Postad 30 mars 2008 - 17:39

peak80
  • peak80
  • Wannabe

  • 23 inlägg
  • 0
Jo tänkte försöka komma iväg och lyssna på B&W systemet.. HK har jag varit och lyssnat på.

Intressant det där med subbasen.. Då förhållandet mellan hembio och musik nog kommer vara ungefär 70/30 så kanske du skulle säga att ett annat system vore bättre för mig då!?.. något tips kanske? :)

#10

Postad 30 mars 2008 - 18:11

jonsod76
  • jonsod76
  • Beroende

  • 1 105 inlägg
  • 0
För det första, varför låsa sig med att köpa ett ihopsatt system? Köp separat sub om du finner någon du gillar...

För det andra, är det specifikt ett satellit/sub system du är ute efter?

För det tredje, om nu hembio är klart prioriterat framför musik - välj högtalare från de märken som mer bygger för just detta ändamål, som Miller & Kreisel, Klipsch m.m.

B&W är om du frågar mig lite för mycket HIFI för äkta bioljud, men det är ju en smaksak...

Jag överlåter andra medlemmar rekommendera olika system som du kan ha i åtanke då jag inte har så mycket erfarenhet av den sortens högtalare...

Lycka till med ditt köp! :)

MVH
Jonsod

#11

Postad 30 mars 2008 - 18:15

Darth Tojayz
  • Darth Tojayz
  • Den Lurvige!

  • 2 944 inlägg
  • 0

Själv så gillar jag B&Ws paket.. Och just MT-30 med den där trevliga PV1an.. :)

Jag har tidigare ägt en PV1, hade den under två år och körde den med min B&W XT-serie. Subben är riktigt trevlig, åtminstone så länge den använts vid musiklyssning. Men om man är ute efter en sub som skall användas till hembio så rekommenderar jag starkt något annat (och defenitivt inte någon av de än mindre subbar som finns med i de lägre MT-paketen). Under 40 Hz så är distorsionen stor och verkningsgraden nära noll. Eftersom ljudeffekter ofta ligger i det lägre frekvenserna så tillför alltså subben väldigt lite vid film. Men som extra djupbas till musik är den riktigt, riktigt bra.

MVH
Jonsod


Att PV1an är att föredra till musik är jag väldigt medveten om.. Är mest förtjust i den vackra designen.. Vit med kromade ringar.. :ph34r: :ph34r:

Sen kan jag inget mer än hålla med om att B&W satsar för mycket på musik för att deras satalit system egentligen ska kännas prisvärt till filmtittande..

Ang andra liknande paket så är Kef väldigt omtyckta..

Men jag håller nog med om att sätta ihop ett eget system säkerligen ger mest för pengarna.. :)

#12

Postad 30 mars 2008 - 18:24

peak80
  • peak80
  • Wannabe

  • 23 inlägg
  • 0
[quote name='jonsod76' date='Mar 30 2008, 19:11 ' post='1853152']
För det första, varför låsa sig med att köpa ett ihopsatt system? Köp separat sub om du finner någon du gillar...

För det andra, är det specifikt ett satellit/sub system du är ute efter?

För det tredje, om nu hembio är klart prioriterat framför musik - välj högtalare från de märken som mer bygger för just detta ändamål, som Miller & Kreisel, Klipsch m.m.


Jag har väl inte låst mig utan kanske mer lathet att jag bara tittat på färdiga system :)

Nej jag är inte specifikt ute efter just sat./sub. utan skulle vilja ha ett hyfsat 5.1... Varför jag just nu tittat mest på de här 2 systemen är nog för det just är färdiga system och att de skulle passa rätt bra i vardagsrummet :)

Ok jag får titta lite på KEF, Miller & Kreisel, Klipsch och se vad de har oxå :ph34r:

#13

Postad 04 april 2008 - 09:20

Loud
  • Loud
  • Beroende

  • 1 459 inlägg
  • 0
Glider in på tråden då jag börjar fundera på om jag ska skaffa mig satellit högtalare för bio ändamålet. Har i dagsläget B&W 604 samt center LCR 600. Vet inte om jag ska skaffa mig två satelliter och en sub eller om det blir ett helt nytt system som får bekanta sig med min H/K 5550.. :) Gillar skarpt designen på B&W Mini Theatre, alternativet kanske är något från KEF, PV-1 har jag inte lyssnat på, bara sett.. Den kostar ju en del dock.. men designen är ju viktig.. (absolut även då det självklara som är ljudkvalité) :D

Det nämns i tråden att PV-1 inte är bäst lämpad för bio, betyder det att den är dålig på det eller bara att den är så mycket bättre på musik?

#14

Postad 04 april 2008 - 11:36

Darth Tojayz
  • Darth Tojayz
  • Den Lurvige!

  • 2 944 inlägg
  • 0

Det nämns i tråden att PV-1 inte är bäst lämpad för bio, betyder det att den är dålig på det eller bara att den är så mycket bättre på musik?

Det betyder att den klarar av att göra jobbet till film.. Men du kan få det betydligt trevligare för en mindre slant med dina explosioner.. :D

Men till musik.. Ojoj.. :)

#15

Postad 04 april 2008 - 15:25

Loud
  • Loud
  • Beroende

  • 1 459 inlägg
  • 0

Det nämns i tråden att PV-1 inte är bäst lämpad för bio, betyder det att den är dålig på det eller bara att den är så mycket bättre på musik?

Det betyder att den klarar av att göra jobbet till film.. Men du kan få det betydligt trevligare för en mindre slant med dina explosioner.. :P

Men till musik.. Ojoj.. :)


Ja, blir att försöka ta sig att lyssna på detta system i helgen. så man kan spekulera/fundera vidare..

Frågan är ju om det finns någon som gör jobbet som kombinerad musik/film sub bättre? (finns det väll alltid men en som är lika snygg)

Undrar även hur själva B&W Mini Theatre systemet spelar musik?

#16

Postad 04 april 2008 - 16:31

Darth Tojayz
  • Darth Tojayz
  • Den Lurvige!

  • 2 944 inlägg
  • 0
Personligen så tycker jag att B&W är mer musikaliska talare än filmtalare..
Smaksak iof.. :)

Men visst funkar de bra till film också..

Vad det gäller subben så finns det garanterat de subbar som kombinerar film/musik bättre än PV1an.. Men som du själv säger så blir det inte samma design..
Har för mig att Dali har lite design subbar till sina finare serier, typ Helicon..

Är inte jätteinsatt i subbar och har nog inte stött på så många "snygga" under mina många timmar prylsurfande. :blink:
Så det finns säkerligen fler design subbar.. Det gäller bara att hitta dom.. :P

#17

Postad 04 april 2008 - 16:40

jonsod76
  • jonsod76
  • Beroende

  • 1 105 inlägg
  • 0

Det nämns i tråden att PV-1 inte är bäst lämpad för bio, betyder det att den är dålig på det eller bara att den är så mycket bättre på musik?

Det betyder att den klarar av att göra jobbet till film.. Men du kan få det betydligt trevligare för en mindre slant med dina explosioner.. :P

Men till musik.. Ojoj.. :)


Ja, blir att försöka ta sig att lyssna på detta system i helgen. så man kan spekulera/fundera vidare..

Frågan är ju om det finns någon som gör jobbet som kombinerad musik/film sub bättre? (finns det väll alltid men en som är lika snygg)

Undrar även hur själva B&W Mini Theatre systemet spelar musik?

PV1 duger INTE som filmsub. Den är mer eller mindre värdelös under 40 Hz. Att den fungerar så pass bra till musik beror på att den klarar att spela med låg distorsion (rent) vid 50 Hz och högre, och där ligger också den allra största informationen vid just musik. Medan filmeffekter går ned till ca 20 Hz. AV Talk har mätt subben och på nedan länk visas det jag pratar om.

Jag har dessutom stor egen erfarenhet av subben och kan bekräfta att denna gången visar siffrorna "sanningen".

Dessutom sjunker ljudtrycket relativt snabbt desto lägre frekvensen blir. Detta kan vara fördelaktigt just vid musiklyssning (hög djupbas upplevs ofta som något onaturligt, även om så inte alltid är fallet), men vid film vill man åtminstone sträva efter en linjär frekvenskurva (vissa vill ha ännu högre djupbas). Explosionerna skall ju kännas i kroppen, eller hur? Nedan länk visar även en kurva på PV1 med uppmätt ljudtryck mot olika frekvenser.

AV Talk

MVH
Jonsod

Redigerat av jonsod76, 05 april 2008 - 13:04.


#18

Postad 04 april 2008 - 16:56

jonsod76
  • jonsod76
  • Beroende

  • 1 105 inlägg
  • 0

Frågan är ju om det finns någon som gör jobbet som kombinerad musik/film sub bättre? (finns det väll alltid men en som är lika snygg)

Undrar även hur själva B&W Mini Theatre systemet spelar musik?

Vad jag känner till så finns det ingen designsub idag som gör film bra, däremot finns det flera andra subbar i prisklassen som gör detta mångfaldigt bättre än PV1, t.ex. SVS PB 13-Ultra som är riktigt, riktigt bra.

Angående B&W MT så tror jag många tycker att ljudet räcker till gott och väl (det är dock ett minisystem och det måste man ju ta hänsyn till), dock är en subba enligt mig ett måste - annars uteblir ju så gott som all djupbas.

MVH
Jonsod

#19

Postad 04 april 2008 - 20:20

Loud
  • Loud
  • Beroende

  • 1 459 inlägg
  • 0

Frågan är ju om det finns någon som gör jobbet som kombinerad musik/film sub bättre? (finns det väll alltid men en som är lika snygg)

Undrar även hur själva B&W Mini Theatre systemet spelar musik?

Vad jag känner till så finns det ingen designsub idag som gör film bra, däremot finns det flera andra subbar i prisklassen som gör detta mångfaldigt bättre än PV1, t.ex. SVS PB 13-Ultra som är riktigt, riktigt bra.

Angående B&W MT så tror jag många tycker att ljudet räcker till gott och väl (det är dock ett minisystem och det måste man ju ta hänsyn till), dock är en subba enligt mig ett måste - annars uteblir ju så gott som all djupbas.

MVH
Jonsod


Ok, hmm jag förstår. Å anda sidan bor jag högst upp i huset så stackars grannen nedanför kankse ev inte uppskattar en allt för kraftig film bas. :) Om den inte är designad extremt, så ska den inte vara för stor.. HAr inte lust att ha ett extra litet bord i form av sub någonstans :P

#20

Postad 05 april 2008 - 14:08

Unregisteredf0eacfec
  • Unregisteredf0eacfec
  • Användare

  • 237 inlägg
  • 0

Frågan är ju om det finns någon som gör jobbet som kombinerad musik/film sub bättre? (finns det väll alltid men en som är lika snygg)

Undrar även hur själva B&W Mini Theatre systemet spelar musik?

Vad jag känner till så finns det ingen designsub idag som gör film bra, däremot finns det flera andra subbar i prisklassen som gör detta mångfaldigt bättre än PV1, t.ex. SVS PB 13-Ultra som är riktigt, riktigt bra.

Angående B&W MT så tror jag många tycker att ljudet räcker till gott och väl (det är dock ett minisystem och det måste man ju ta hänsyn till), dock är en subba enligt mig ett måste - annars uteblir ju så gott som all djupbas.

MVH
Jonsod

Intressant.

Skall nu gå från golvhögtalare till mindre högtalare som kan sitta på vägg (ja, jag är gift och visst är det frugan som har lagt in veto :) ) och söker därför något som ser bra ut och samtidigt låter bra.

Har provlyssnat en del på MT systemen (MT-20 och MT-30) och samtidigt jämfört mot KEF 3005 och Mirage Omnisat systemet.

Att PV1 gör under för MT systemet är det inget tvivel om. Den korta proverfarenhet jag haft av PV1 är att den är mer musikalisk än bombastisk. Nu passar detta mig bättre eftersom jag inte kan ha en massiv sub i vår lägenhet och samtidigt prioriterar musik framför hemmabio.

Samtliga system låter bra i flerkanal, men merparten suger i stereo (2.1). Jag anser dock att MT-30 systemet är klart mycket bättre än de övriga pga PV1 basen.

Nu har jag dock fastnat för B&W XT2, XTC och PV1 istället för MT-30 systemt. Skall prova XT2 och PV1 tillsammans på måndag hos Hifiklubben och tror (dessvärre för plånboken) att detta är något som passar min smak bättre.

#21

Postad 05 april 2008 - 15:42

jonsod76
  • jonsod76
  • Beroende

  • 1 105 inlägg
  • 0

Nu har jag dock fastnat för B&W XT2, XTC och PV1 istället för MT-30 systemt. Skall prova XT2 och PV1 tillsammans på måndag hos Hifiklubben och tror (dessvärre för plånboken) att detta är något som passar min smak bättre.

XT2 tillsammans med PV1 är en klockren kombination, PV1:an lyfter det lägre registret i perfekt samklang med XT2:orna. Så länge du prioriterar musik framför hembio så är jag helt övertygad om att du kommer bli mycket nöjd med denna kombination. Som sagt PV1:an är en superb musikförmedlare (om man gillar den lite mer strama och tighta basen, vilket många HIFI-entusiaster gör). Men det är viktigt att känna till att subben är en katastrof under 40 Hz (men den är specad till 18 Hz på pappret!!?? :) ), vilket dock inte spelar så jättestor roll för just musik...

MVH
Jonsod

#22

Postad 05 april 2008 - 23:10

Loud
  • Loud
  • Beroende

  • 1 459 inlägg
  • 0

Frågan är ju om det finns någon som gör jobbet som kombinerad musik/film sub bättre? (finns det väll alltid men en som är lika snygg)

Undrar även hur själva B&W Mini Theatre systemet spelar musik?

Vad jag känner till så finns det ingen designsub idag som gör film bra, däremot finns det flera andra subbar i prisklassen som gör detta mångfaldigt bättre än PV1, t.ex. SVS PB 13-Ultra som är riktigt, riktigt bra.

Angående B&W MT så tror jag många tycker att ljudet räcker till gott och väl (det är dock ett minisystem och det måste man ju ta hänsyn till), dock är en subba enligt mig ett måste - annars uteblir ju så gott som all djupbas.

MVH
Jonsod

Intressant.

Skall nu gå från golvhögtalare till mindre högtalare som kan sitta på vägg (ja, jag är gift och visst är det frugan som har lagt in veto :) ) och söker därför något som ser bra ut och samtidigt låter bra.

Har provlyssnat en del på MT systemen (MT-20 och MT-30) och samtidigt jämfört mot KEF 3005 och Mirage Omnisat systemet.

Att PV1 gör under för MT systemet är det inget tvivel om. Den korta proverfarenhet jag haft av PV1 är att den är mer musikalisk än bombastisk. Nu passar detta mig bättre eftersom jag inte kan ha en massiv sub i vår lägenhet och samtidigt prioriterar musik framför hemmabio.

Samtliga system låter bra i flerkanal, men merparten suger i stereo (2.1). Jag anser dock att MT-30 systemet är klart mycket bättre än de övriga pga PV1 basen.

Nu har jag dock fastnat för B&W XT2, XTC och PV1 istället för MT-30 systemt. Skall prova XT2 och PV1 tillsammans på måndag hos Hifiklubben och tror (dessvärre för plånboken) att detta är något som passar min smak bättre.



För min egen del så har jag ju mina DM604 som jag kan spela musik med, funderar på att köpa en stereo förstärkare samt cd spelare till dessa. Så system nr 2 kommer bli hembio, alternativt om nu pv1 är så gudomlig som musik sub så kanske man kan väcxla mellan systemen.. Lite överkurs kanske.. Inte lätt detta. =)

#23

Postad 09 april 2008 - 22:10

arken
  • arken
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0

Det var dåligt med respons.. Trodde det här var ett stort forum med folk som kunde det mesta inom hemmabio etc. :D fast det här verkar mest bli en monolog :D

Skulle gärna höra lite användar kommentarer om systemen då att gå till en säljare är ju allt guld och gröna skogar :)


Köpte MT-20 för ca 2 veckor sedan.

Bor i lägenhet. Här blir ljudet oerhört bra. Betydligt mer fylligt än vad jag var van vid tidigare. Subben mullrar på rejält och är underbar vud både film och musik. Casino Royal på Blu-ray är magisk.

Något som inte heller är helt oviktigt är dess konstruktion. De har ett mycket snyggt och gediget "chassi". Både stället och väggfästet är svin snyggt. Mycket enkelt att fästa på väggen, allt man behöver medföljer.

Är grymt nöjd.

Jämförde bara med Paradigm cinema 90 på Hifi-klubben. De är i en lägre prisklass och kanske inte går att jämföra med. Jag var helt isntälld på paradigm först. Men efter en jämförelse så var det omöjligt att bli nöjd med paradigm, M-1:orna var så otrligt mycket bättre.

#24

Postad 10 april 2008 - 08:19

Unregistered4fa1df97
  • Unregistered4fa1df97
  • Amatör

  • 80 inlägg
  • 0

Vad jag känner till så finns det ingen designsub idag som gör film bra, däremot finns det flera andra subbar i prisklassen som gör detta mångfaldigt bättre än PV1, t.ex. SVS PB 13-Ultra som är riktigt, riktigt bra.

Angående B&W MT så tror jag många tycker att ljudet räcker till gott och väl (det är dock ett minisystem och det måste man ju ta hänsyn till), dock är en subba enligt mig ett måste - annars uteblir ju så gott som all djupbas.

MVH
Jonsod

Intressant.

Skall nu gå från golvhögtalare till mindre högtalare som kan sitta på vägg (ja, jag är gift och visst är det frugan som har lagt in veto :D ) och söker därför något som ser bra ut och samtidigt låter bra.

Har provlyssnat en del på MT systemen (MT-20 och MT-30) och samtidigt jämfört mot KEF 3005 och Mirage Omnisat systemet.

Att PV1 gör under för MT systemet är det inget tvivel om. Den korta proverfarenhet jag haft av PV1 är att den är mer musikalisk än bombastisk. Nu passar detta mig bättre eftersom jag inte kan ha en massiv sub i vår lägenhet och samtidigt prioriterar musik framför hemmabio.

Samtliga system låter bra i flerkanal, men merparten suger i stereo (2.1). Jag anser dock att MT-30 systemet är klart mycket bättre än de övriga pga PV1 basen.

Nu har jag dock fastnat för B&W XT2, XTC och PV1 istället för MT-30 systemt. Skall prova XT2 och PV1 tillsammans på måndag hos Hifiklubben och tror (dessvärre för plånboken) att detta är något som passar min smak bättre.


Jag är i samma tankebanor som du.. Vad tyckte du efter att ha lyssnat? Vilken receiver tänkte du köra med denna kombo om du bestämt dig?

#25

Postad 07 maj 2008 - 19:54

Unregisteredf0eacfec
  • Unregisteredf0eacfec
  • Användare

  • 237 inlägg
  • 0

Jag är i samma tankebanor som du.. Vad tyckte du efter att ha lyssnat? Vilken receiver tänkte du köra med denna kombo om du bestämt dig?


Givetvis så lät B&W XT2 och PV1 mycket bra. Borde dock inte har börjat med att lyssna på XT2 före MT-30 systemet. XT2 spelar klart mycket bättre än M-1:orna, men givetvis till ett högre pris (9 jmf 3,6 K/paret).

Var på återbesök för någon vecka sedan enbart för att lyssna på MT-30 systemet när jag även var runt och lyssnade på Kef 3005SE, Infinity Cascade 5/Velodyne 800i och Pioneer LX. MT-30 systemet lät mycket bra, om inte bäst (enbart 2.1 stereo avlyssnades på samtliga system). Kef basen är en besvikelse till ett övrigt bra system. Velodyne 800 basen spelar också mycket bra, till halva PV1 priset.

XT serien är relativt tungdrivna, så en receiver i 8000 kr klassen rekomenderades av klubben. Har kollat lite på Pioneer LX50 och Onkyo 705 (snarare LX51 och 706). Provlyssnade på dem via en Denon 2808.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.