Panasonic DMC-FX35 VS. DMC-FX500
55 svar till detta ämne
Postad 07 april 2008 - 11:44
RoN78
-
RoN78
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
Hej Jag är i köptagen på en ny digitalkamera då min gamla har gjort sina glansdagar. Som alla andra har jag problem att välja, jag är ingen expert fotograf men vill endå ha så bra förutsättningar som möjligt för att få en bra bild. Jag hade egentligen nästan bestämt mig för en Panasonic DMC-FX35 då jag såg att panasonic har en till kamera för lancering inom kort, nämligen DMC-FX500. Frågan är nu om man ska vänta in den nya kameran eller är det bara massa onödigt som är extra som jag inte kommer använda? Kan någon Kameraexpert hjälpa mig så jag inte gör ett dumt köp? Länk till nya kameran: http://www.panasonic..._l15/index.html
Postad 07 april 2008 - 12:05
FEA
-
FEA
-
Guru
-
-
4 200 inlägg
Jag skulle vänta på FX500 för den har större brännviddsomfång (motsv. 25-125mm) och för att man kan exponera i manuellt läge med den.
Den har även möjlighet till bländar och tidsautomatik.
Dessutom kan man välja mellan punktmätning och centrumvägd exponeringsmätning.
Är inte de punkterna viktiga för dig spelar det ingen roll vilken kamera du väljer.
Redigerat av FEA, 07 april 2008 - 12:13.
Postad 17 april 2008 - 15:20
Tillis
-
Tillis
-
Amatör
-
-
72 inlägg
Någon som vet vad fx500 kommer att kosta och när den släpps på ett ungefär?
Postad 17 april 2008 - 19:04
Explorer45
-
Explorer45
-
Guru
-
-
4 558 inlägg
Har inte sett FX500 förut. Specen verkar mycket trevlig!
Postad 25 april 2008 - 12:52
zanoii
-
zanoii
-
Wannabe
-
-
13 inlägg
Det är ju två rätt olika kameror.. FX35 är liten och smidig medan FX500 är rätt mkt större och dessutom har pekskärm. Det är kul att man kan peka på ett objekt den ska fokusera på och sedan följer den det, men det funkar inte alltid klockrent.
Båda tar helt okej bilder.
Redigerat av zanoii, 25 april 2008 - 12:59.
Postad 06 maj 2008 - 21:11
ImpreZa
-
ImpreZa
-
Användare
-
-
167 inlägg
Jag har också blivit intresserad av FX500 men har samtidigt fastnat för Panasonic LX2 sedan en längre tid, speciellt för att LX2 har 16:9 optik och 28mm vidvinkel.
Är det stor skillnad på 25mm och 28mm?
/ Micke
Postad 06 maj 2008 - 21:22
FEA
-
FEA
-
Guru
-
-
4 200 inlägg
Är det stor skillnad på 25mm och 28mm?
Ja, det är stor skillnad.
Postad 07 maj 2008 - 07:23
Tillis
-
Tillis
-
Amatör
-
-
72 inlägg
Var och klämde på panasonic fx500, fx50, canon 860, olympus 1030, nikon s600 och casio s200 i helgen. tyvärr hade de inte fx35 inne annat hade den vart intressant också! Det jag insåg med fx500 var att den hade rätt obekväma knappar, hårda, små och fyrkantiga  . Inte alls bekvämt att manöverera!
Postad 08 maj 2008 - 12:35
smudo
-
smudo
-
Rookie
-
2 inlägg
Någon som vet vad fx500 kommer att kosta och när den släpps på ett ungefär? 
söders ljud och bild säger att fx500 kommer till deras butik runt den 10-11 maj och att den kommer att kosta 4495:-. det som, för mig, talar emot fx500 är att den har pekskärm. min ipod touch blir rätt smetig efter en vanlig dags användande, och jag kan bara tänka mig hur grisig en pekskärm på en kamera kan bli -- gillar inte tanken på att försöka avgöra om bilderna är tillräckligt bra genom fingersmet. men jag hoppas att jag har fel; specen för fx500 ser onekligen bra ut.
Postad 08 maj 2008 - 20:34
Tillis
-
Tillis
-
Amatör
-
-
72 inlägg
Enligt prisjakt kostar fx35 2500:- på pixmania nu.
Postad 12 maj 2008 - 20:37
wikis
-
wikis
-
Wannabe
-
-
23 inlägg
haft min FX500 nu en helg och kan säga att jag är mycket nöjd... den tar otroligt skarpa macro bilder och det är kanon med touchskärmen som gör att man kan peka vars i bilden man vill lägga fokus... perfekt om man vill få fram lite djup i bilden.. att skärmen blir smetig kan väl stämma men när bildskärmen är påslagen så syns det inte.. annars är gränssnittet väldigt skönt med både touch och joystick... filmning i hd-upplösning är riktigt kul också...väldigt mycket manuella fotomöjligheter såsom slutartid, manuell exponering, "aperture" osv för den som kan foto, är själv fortfarande under upplärningsstadiet.. för 2400kr från usa så tycker jag att jag fått en väldigt prisvärd kamera..
Postad 12 maj 2008 - 20:45
smudo
-
smudo
-
Rookie
-
2 inlägg
filmning i hd-upplösning är riktigt kul också...
går det att zooma medan du filmar? på fx35:an ska det tydligen inte gå. var köpte du kameran? 2400:- låter bra. /f
Postad 13 maj 2008 - 00:12
wikis
-
wikis
-
Wannabe
-
-
23 inlägg
går det att zooma medan du filmar? på fx35:an ska det tydligen inte gå.
var köpte du kameran? 2400:- låter bra.
/f
Nej det gör det ju inte... man kan om man vill zooma innan man börjar filma..5X optisk och sen upp till 20X digital om jag förstått det rätt... syster var i New York förra helgen så.. hon köpte den på B&H Photo.. 3 våningar!
Postad 14 maj 2008 - 12:49
Kranken
-
Kranken
-
Rookie
-
7 inlägg
Någon som vet om FX500 är långsam? Tex. från start tills man kan fota, är zoomen långsam eller går det långsamt att bläddrar mellan tagna bilder?
Jag läste på någon Amerikansk recension där de klagade lite över att den var långsam, men jag förstod aldrig vad den var långsam på.
// Kranken
Postad 14 maj 2008 - 14:26
PsychoCheF
-
PsychoCheF
-
Beroende
-
-
1 353 inlägg
går det att zooma medan du filmar? på fx35:an ska det tydligen inte gå. /f
Finns det någon kompaktkamera som kan zooma under filmning? Jag är också nyfiken på denna modell nämeligen, den verkar ha det mesta som jag önskar. Hur fungerar den i dåligt upplysta/dunkla rum? lyckas den få fokus så bilden blir bra med blixt? (mitt största hatobjekt på min gamla kamera är just att den aldrig kan fokusera om ljuset blir dåligt) från panna: FX500 ställer kontinuerligt in skärpan redan innan du trycker på avtryckaren, vilket ger betydligt snabbare responstid från att du trycker på avtryckaren till att bilden tas.
så om detta stämmer så borde den ju ta bilden snabbt, om den sedan är lite slö när man tittar på bilder stör mig inte så mycket...
Redigerat av PsychoCheF, 14 maj 2008 - 14:28.
Postad 14 maj 2008 - 15:19
wikis
-
wikis
-
Wannabe
-
-
23 inlägg
Finns det någon kompaktkamera som kan zooma under filmning?
Jag är också nyfiken på denna modell nämeligen, den verkar ha det mesta som jag önskar. Hur fungerar den i dåligt upplysta/dunkla rum? lyckas den få fokus så bilden blir bra med blixt? (mitt största hatobjekt på min gamla kamera är just att den aldrig kan fokusera om ljuset blir dåligt)
från panna:
så om detta stämmer så borde den ju ta bilden snabbt, om den sedan är lite slö när man tittar på bilder stör mig inte så mycket...
har inte tagit asmycket kort inomhus än men dem jag tagit har varit utan anmärkning.. blixten sköter sig väldigt bra med att lysa upp ett rum... min far som varit journalist och fotat en hel del påpekade också att det blev väldigt bra ljus pga blixten så.. har inga referenser att jämföra med men jag litar på far min... den har en väldigt starkt autofokus lampa som lyser upp rummet i ett rött sken... att den sköter fokus själv innan man ens tryckt på avtryckaren är faktist jävligt coolt och effektivt... man ser hela tiden hur den jobbar för att hålla allting koreekt fokuserat.. ok ja.. det fungerar väldigt bra.. det går fortare! slö å bläddra bland bilderna är den definitivt inte.. har ett sandisk ultra 2 4gb minneskort dock men.. det dröjer inte många millisekunder för att bläddra.. den lider inte av som många andra kameror att den först tar fram bilden helt suddig och att man en stund senare kan se bilden korrekt, vilket jag tycker är väldigt irriterande..
Redigerat av wikis, 14 maj 2008 - 15:22.
Postad 14 maj 2008 - 19:06
eztoril
-
eztoril
-
Lärjunge
-
-
354 inlägg
Hej!
Jag såg denna Panasonic FX-500-kamera på DPReview.com för en månad sedan. Tycker att den på pappret är kanon! Är så sugen på ett köp! Verkar ha stora möjligheter att ta bra bilder under ljussvaga förhållanden med sin F2.8 + MEGA O.I.S + höga ISO-möjligheter. Dessutom väldigt kompakt, framför all med tanke på en så schysst zoom (5x). För att inte tala om 25mm vidvinkellins!
Dock, är det någon som känner till någon professionell recension på nätet på denna kamera? Vill helst se att databladens förträfflighet stämmer med verkligheten.
Tack på förhand!
mvh Martin
Postad 15 maj 2008 - 11:52
asbra
-
asbra
-
Forumräv
-
-
680 inlägg
****For Europe, motion images can be recorded continuously for up to 15 minutes.
Finns det någon form av regel för det? Att den klassas som filmkamera om det är längre än 15 minuter och måste gå under någon annan kameraklass eller så?
Någon som vet svaret?
Postad 15 maj 2008 - 16:53
PsychoCheF
-
PsychoCheF
-
Beroende
-
-
1 353 inlägg
****For Europe, motion images can be recorded continuously for up to 15 minutes.
Finns det någon form av regel för det? Att den klassas som filmkamera om det är längre än 15 minuter och måste gå under någon annan kameraklass eller så?
Någon som vet svaret?
"For Europe"?? jaha... vad gäller i usa då? är det en medveten begränsning så blir jag uppretad...
Postad 21 maj 2008 - 21:52
eztoril
-
eztoril
-
Lärjunge
-
-
354 inlägg
Hej!
Jag såg denna Panasonic FX-500-kamera på DPReview.com för en månad sedan. Tycker att den på pappret är kanon! Är så sugen på ett köp! Verkar ha stora möjligheter att ta bra bilder under ljussvaga förhållanden med sin F2.8 + MEGA O.I.S + höga ISO-möjligheter. Dessutom väldigt kompakt, framför all med tanke på en så schysst zoom (5x). För att inte tala om 25mm vidvinkellins!
Dock, är det någon som känner till någon professionell recension på nätet på denna kamera? Vill helst se att databladens förträfflighet stämmer med verkligheten.
Tack på förhand!
mvh Martin
Ingen som hittat någon recension ännu? mvh Martin
Postad 21 maj 2008 - 22:02
junkan
-
junkan
-
Guru
-
-
5 304 inlägg
Beställde en precis, verkar bra... Riktigt avancerad test finns här: http://www.diwa-labs...pl?product=7013
Postad 24 maj 2008 - 10:04
PsychoCheF
-
PsychoCheF
-
Beroende
-
-
1 353 inlägg
Beställde en precis, verkar bra...
Riktigt avancerad test finns här: http://www.diwa-labs...pl?product=7013
Har du fått den än? BTW, det testet var alldeles för avancerat, fattar knappt nåt Var de nöjda med kameran?
Postad 24 maj 2008 - 14:44
junkan
-
junkan
-
Guru
-
-
5 304 inlägg
Preliminär leverans 30/5 3589:- inkl frakt och 2GB.
Testet är ordentligt avancerat och ja siffrorna är bra, lättast är att jämföra diagrammen med de andra testade modellerna som de eventuellt har erfarenhet av (vissa siffror kan ju se dåliga ut men stå sig bra i konkurrensen)
Postad 29 maj 2008 - 17:47
junkan
-
junkan
-
Guru
-
-
5 304 inlägg
#*#*#*#**#### Dustinhome , min skulle kommit imorgon och nu idag flyttar de leveransen till 23/6 och jag hade redan betalt 23/5!
Nu hävs köpet det är i vart fall säkert...
Får se om det blir en sån här av ngn annan med andra ord.
Redigerat av junkan, 29 maj 2008 - 17:48.
Postad 30 maj 2008 - 09:28
PsychoCheF
-
PsychoCheF
-
Beroende
-
-
1 353 inlägg
Usch, sånt suger...
Kollade med min lokala kameramånglare förra veckan och han sa att han preleminärt skulle få in dem i slutet av juni, enl honom så hade första sändningen varit väldigt liten och de flesta butiker hade inte fått nån...
Själv sitter jag inte i sjön, men har börjat småsnegla på en ny liten kamera, först var jag övertygad om att det var en Ixus jag skulle köpa, men HD-inspelning, bra zoom & viddvinkel lockar helt klart med fx-500.
Bara att hoppas att det blir bra i verkligheten sedan också.
Någon som har någon kommentar om kvalite/funktioner på tidigare kompaktkameror från panna?
Postad 01 juni 2008 - 12:19
waconda
-
waconda
-
Beroende
-
-
1 026 inlägg
Tråkigt Junkan
Jag beställde min FX33 av Dustin home 28/5 och dom kom faktiskt redan 29/5 så att jag kunde hämta den. Jag är helt otroligt nöjd än så länge. Jag ville ha en liten och smidig kompakt med hyfsad spec mest för att jag kan ha den med överallt. FX33 var faktiskt bättre än jag trodde och jag har fotat som en galning sedan kameran kom hem  .
Nästa år blir det en systemkamera och jag har ju alltid kört Nikon förr men vi får väl se vad som finns för erbjudanden då. Dustin home har annars fungerat klockrent när jag har beställt därifrån.
Postad 01 juni 2008 - 12:21
junkan
-
junkan
-
Guru
-
-
5 304 inlägg
Synd bara att de har ett så dumt system när man betalar med kort, det hade ju vart mycket smartare om de dragit pengarna vid leverans så hade man aldrig behövt känna sig sviken vid långa leveransförseningar.
Postad 01 juni 2008 - 12:57
waconda
-
waconda
-
Beroende
-
-
1 026 inlägg
Där kan jag hålla med dig men dom flesta företagen gör väl så att dom drar stålarna direkt?
Visst blir det ju krångligt när det strular. Sorry för OT men annars tror jag att FX35:an är grym liksom den störra FX500:an. Det är väl mest beroende på användningsområde man väljer mellan dom här två
Redigerat av waconda, 01 juni 2008 - 13:02.
Postad 03 juni 2008 - 19:11
junkan
-
junkan
-
Guru
-
-
5 304 inlägg
Funderar på att köpa den i tyskland nu istället, de svenska överpriserna på denna modell har inga gränser, 4400:- på siba när man kan få den inkl frakt från tyskland för 3100:-
Postad 04 juni 2008 - 09:28
PsychoCheF
-
PsychoCheF
-
Beroende
-
-
1 353 inlägg
Funderar på att köpa den i tyskland nu istället, de svenska överpriserna på denna modell har inga gränser, 4400:- på siba när man kan få den inkl frakt från tyskland för 3100:-
hmmm skulle iof inte köpa en skruv ifrån siba min lokala kameramånglare gav min en prisuppgift på 3 950kr, vilket jag tycker e ganska ok, men jag ska nog se till att det ingår ett fodral och ett rejält minneskort i det priset också  annars blir det nog -Guten morgen Deutchland! för mig också. Edit: Finns den i lager hos tyskarna?
Redigerat av PsychoCheF, 04 juni 2008 - 09:29.
Postad 04 juni 2008 - 19:10
junkan
-
junkan
-
Guru
-
-
5 304 inlägg
Postad 04 juni 2008 - 21:02
eztoril
-
eztoril
-
Lärjunge
-
-
354 inlägg
hmmm skulle iof inte köpa en skruv ifrån siba min lokala kameramånglare gav min en prisuppgift på 3 950kr, vilket jag tycker e ganska ok, men jag ska nog se till att det ingår ett fodral och ett rejält minneskort i det priset också  annars blir det nog -Guten morgen Deutchland! för mig också.
Edit: Finns den i lager hos tyskarna?
Hej! Frågan är om garantin gäller i Sverige? Dvs. måste jag åka/skicka enheten till Tyskland om något händer eller kan jag lämna in den hos en Panasonic-auktoriserad här hemma? Någon som kollat? mvh Martin
Postad 18 juni 2008 - 17:39
Benji_9
-
Benji_9
-
Användare
-
-
184 inlägg
Tjenare
Funderar på Panasonic FX35 och undrar om någon kunde skriva några rader om den?
Enligt en del recensioner så verkar bildkvaliten vara lite medelmåttig, någon som kan bekräfta detta?
Är den snabb, både med att ta en bild inkl. fokus och vid uppstart av kameran.
Annars verkar den ju vara väldigt prisvärd med fin vidvinkel och HD-video inspelning, formatet är lagom och sitter gott i handen. Jämfört med mina andra kandidater såsom Canon Ixus 970, Sony W170. Blev kär i Casio S10 men den är väl lite för dålig kanske...
Postad 21 juni 2008 - 09:52
motif
-
motif
-
Lärjunge
-
-
461 inlägg
Köpte själv en FX500 svart fick den i Fredags har väl inte hunnit fota allt för mkt men den är ju riktigt najs.
Hade Ixus 950 och en hel del andra canon innan men tycker inte de levde upp till all ros dem fått...
I FX500 finns flera funktioner som att mata in 2 bebisar och en hund vad dem heter och när dem är födda spara inställningar för varje enskild individ och välja olika scenes för olika tillfällen, fest, luftfoto osv osv riktigt coola funktioner har den i alla fall, korten blir suveräna också.. provar HDR bilder just nu men har inte hittat hur jag burstar med olika exponeringar automatiskt men det kommer väl det också!
Postad 21 juni 2008 - 17:13
Unregistered371cac26
-
Unregistered371cac26
-
Rookie
-
5 inlägg
Hej, är lite sugen på en FX500 och ni som redan äger kanske kan svara på några frågor som jag inte ännu hittat svar på.
Är det kontinuerlig fokus i film-läget ? dvs fokuserar den om ifall man filmar nått vars avstånd ändras.
Hur är batteritiden?
mvh // Xorath
Postad 22 juni 2008 - 12:20
motif
-
motif
-
Lärjunge
-
-
461 inlägg
Hej, är lite sugen på en FX500 och ni som redan äger kanske kan svara på några frågor som jag inte ännu hittat svar på.
Är det kontinuerlig fokus i film-läget ? dvs fokuserar den om ifall man filmar nått vars avstånd ändras.
Hur är batteritiden?
mvh // Xorath
La upp ett kort klipp här (Obs måste ha Quicktime installerat) H.264 kodad... klippet är 1/3 av originalstorlek dock inte redigerat ngt. http://www.motif.se/drop/fx500.mp4Man kan ställa att den skall vara på Autofokus i 5 olika nivåer, detta är filmat i ganska mörkt rum blir betydligt bättre utomhus.. men man köper ju inte kameran för filma med då en videokamera är betydligt mkt bättre dock roligt att fånga klipp som även går att se på till skillnad mot andra kameror. Batteriet håller vad jag än märkt bättre än min Ixus 950, laddningen tar 1-2 timmar max att bli helt laddat vilket jag tycker är rätt ok.
Redigerat av motif, 22 juni 2008 - 12:21.
Postad 23 juni 2008 - 13:49
asbra
-
asbra
-
Forumräv
-
-
680 inlägg
Allt man kan säga om både FX35 och Fx500 är att de har brusiga sensorer. Det framhävs mer för de inte har någon form av noise reduction i bilderna som tex Canon har. De upplevs ju betydligt skarpare då, men med mer brus. Jag ska köpa mig en sådan här när jag betalat av mitt dyra canon-optik. http://www.flickr.co...eck/tags/fx500/Här har ni en ###### massa testbilder. Bra variation också.
Postad 23 juni 2008 - 20:14
motif
-
motif
-
Lärjunge
-
-
461 inlägg
Allt man kan säga om både FX35 och Fx500 är att de har brusiga sensorer. Det framhävs mer för de inte har någon form av noise reduction i bilderna som tex Canon har. De upplevs ju betydligt skarpare då, men med mer brus.
Jag ska köpa mig en sådan här när jag betalat av mitt dyra canon-optik. http://www.flickr.co...eck/tags/fx500/ Här har ni en ###### massa testbilder. Bra variation också.
Du skall köpa dig en FX 500 ??
Postad 24 juni 2008 - 12:24
Unregistered3dd86bb2
-
Unregistered3dd86bb2
-
Rookie
-
3 inlägg
Jag är också grymt sugen på denna FX-500.
Min nuvarande kamera har jag haft i fyra år nu (Konica Minolta Dimage G400) så oavsett vad för kamera jag köper så hoppas jag att det inte blir sämre i alla fall  men faktum är att jag varit grymt nöjd med min lilla älskling ändå. Många bilder ute i fint väder blir faktiskt bättre än vad jag kan tycka om jag jämför med många nyare kameror(!) Nu börjar dock knapparna kännas som de ska trilla av vilken sekund som helst, batteritiden klarar ungefär en intensivt fotograferande festkväll och den börjar väl kännas lite ur tiden
Bildstabilisering vore ju inte heller fel, och jag är väldigt noga med att man ska kunna göra manuella inställningar då man känner för det. Vill ha en kamera som ska klara det mesta, då alternativet är en systemkamera (vilket jag vet att jag inte skulle orka bära runt på) är mina krav ändå rätt höga
På pappret låter det verkligen som denna Panasonic har ALLT! Dock är jag lite skraj för det där med touchscreen... Ni som har köpt den och/eller testat den får gärna svara på vad ni tycker om det!  Sen är jag också lite nyfiken på om den klarar att zooma under filminspelning. Är menyerna okej? Finns de på svenska, eller är det engelska som gäller?
Postad 08 juli 2008 - 14:30
HYBRiS
-
HYBRiS
-
Användare
-
-
164 inlägg
Den förvånandsvärt höga pixeldensiteten på 36 borde avskräcka vem som helst. http://www.dpreview....y=pixel_densityJämförelse mellan lite olika modellers pixeltäthet; http://www.dpreview....o...00&show=all...Där FX500:an uppvisar skrämmande 36 MP/cm² Har ni tur kanske ni kan fotografera i skarpt solsken i alla fall. (Förvånar mig hur långt pixelhysterin, utan att man tar bildkvaliten i hänsyn alls)
Postad 09 juli 2008 - 12:02
Tillis
-
Tillis
-
Amatör
-
-
72 inlägg
Men du kan ju inte jämföra pixeldensitet hos fx500 med systemkameror...
Postad 30 juli 2008 - 10:53
Chevynova
-
Chevynova
-
Wannabe
-
-
21 inlägg
Precis Köpt en FX35 och den motsvarar väl mina förväntningar rätt så bra...
Var ute efter en smidig kamera som tog bra bilder och inte kostade över 3000kr.
Man kan inte jämföra denna med systemkameror dvs bilderna från min canon 350d ligger på en helt annan nivå.
Men för att vara en ultrakompakt kamera så funkar den bra.
Lätt att använda och förstå finns en del avancerade inställningar för den som gillar sånt.
Kameran känns gedigen och absolut inte plastig.
+vidvinkeln
+möjlighet att filma 16:9 (så inte alla ser ut som cartman när man kör ut bilden på tvn)
+Kan justera lcd displayen så denna syns i även i starkt soljus
+Liten o smidig o snygg design
+bra färger på bilderna som stämmer med verkligheten.
+enkel att använda
+bra bilder kontra pris o storlek
+snabb från uppstart tills man kan ta kort
-displayen oskyddad så en påse eller väska kan nog vara bra att ha så denna inte blir repig
-visst brus i bilderna om man förstorar mycket
-inte jättesnabb om man ska ta flera kort i följd
Jag ska ta lite fler kort o filma lite sen kommer jag att lägga in lite bilder i mitt album.
Postad 30 juli 2008 - 11:07
junkan
-
junkan
-
Guru
-
-
5 304 inlägg
Ja jag köpte ju en TZ5 istället för FX500:an.
Tyvärr blev jag grymt besviken på Panasonic, mycket brus i bilderna, tråkigt utseende utan användande av photoshop + inte speciellt skarpa. Jag tog nog runt 100kort innan jag sålde den inte ett enda kort blev bra.
Har köpt mig en Casio Z1080 nu istället (bättre än nyaste modellen), vilken skillnad! Knivskarpa bilder, inget brus upp till ISO400 och grymt bra färgåtergivning (dvs lika med verkligheten),, väldigt bra inställningar och funktioner. Enda nackdelen är begränsad vidvinkel och 3X zoom men det spelar ingen roll denna kamera är så fantastiskt mycket bättre än Panasonicen.
Priset, ja jag betalade 1790:- men den har sålts för 1490:-
Postad 01 augusti 2008 - 10:08
Chevynova
-
Chevynova
-
Wannabe
-
-
21 inlägg
Har nu lagt upp lite bilder tagna med FX-35 i mitt album.
Postad 23 augusti 2008 - 11:39
Unregisteredab743637
-
Unregisteredab743637
-
Användare
-
-
168 inlägg
Fick för några dagar sedan det sedvanliga mailet från cdon om lagerrensning. Så jag slösurfa in och bläddrade genom alla sidor i hemelektronikdelen för att kanske hitta nåt man kan behöva. I slutet stötte jag på Panasonic DMC-FX35 silver till priset 1649 kr. Jag gick därför in här och Panasonics sida och läste lite snabbt och kollade priser med mera. Ansåg den vara en riktigt grym ersättare till min Sony T9 så jag beställde den. Såg sen att den försvann från cdon bara minuterna efter att jag beställde Men jag har en fundering: En funktion den har är ju att filma i HD-upplösning, och historiskt sett krävs det snabbare minnen för att palla med detta, iaf med de Sony-kamerorna jag haft. Jag hittar ingen info om vad som krävs, så jag undrar jag om det räcker med ett sådant här https://www.prisjakt...kt.php?p=275558 ? Eller krävs det något av de nya standarderna, SDHC med sina olika klasser med mera?
Redigerat av Unregisteredab743637, 23 augusti 2008 - 11:39.
Postad 23 augusti 2008 - 12:18
SS_454
-
SS_454
-
Lärjunge
-
-
256 inlägg
Panasonic släpper en uppföljare till DMC-FX35 som heter DMC FX37. Den har fått 5xZoom lite uppdatering på Focus & bättra batteritid. Annrs är den identisk med FX35. Panasonic DMC-FX37
Postad 25 augusti 2008 - 07:34
Unregistered1d60d079
-
Unregistered1d60d079
-
Amatör
-
-
63 inlägg
Fick för några dagar sedan det sedvanliga mailet från cdon om lagerrensning. Så jag slösurfa in och bläddrade genom alla sidor i hemelektronikdelen för att kanske hitta nåt man kan behöva. I slutet stötte jag på Panasonic DMC-FX35 silver till priset 1649 kr. Jag gick därför in här och Panasonics sida och läste lite snabbt och kollade priser med mera. Ansåg den vara en riktigt grym ersättare till min Sony T9 så jag beställde den. Såg sen att den försvann från cdon bara minuterna efter att jag beställde
Men jag har en fundering: En funktion den har är ju att filma i HD-upplösning, och historiskt sett krävs det snabbare minnen för att palla med detta, iaf med de Sony-kamerorna jag haft. Jag hittar ingen info om vad som krävs, så jag undrar jag om det räcker med ett sådant här https://www.prisjakt...kt.php?p=275558 ? Eller krävs det något av de nya standarderna, SDHC med sina olika klasser med mera?
Det ska räcka med 133X. Jag har en FX500 och har för mig att det står att det krävs minst 10mb/s. Har själv ett 16GB som skriver och läser i 15mb/s och det fungerar utmärkt. Tänk på att det drar väldigt mkt minne att spela in i HD kvalitet. 4GB är inte så mkt i det sammanhanget.
Postad 25 augusti 2008 - 09:15
PsychoCheF
-
PsychoCheF
-
Beroende
-
-
1 353 inlägg
Det ska räcka med 133X. Jag har en FX500 och har för mig att det står att det krävs minst 10mb/s. Har själv ett 16GB som skriver och läser i 15mb/s och det fungerar utmärkt. Tänk på att det drar väldigt mkt minne att spela in i HD kvalitet. 4GB är inte så mkt i det sammanhanget.
Finns det någon begränsning på hur långa klipp man kan spela in i HD? (Bortsett från minnet alltså)
Postad 25 augusti 2008 - 14:20
Unregistered1d60d079
-
Unregistered1d60d079
-
Amatör
-
-
63 inlägg
Finns det någon begränsning på hur långa klipp man kan spela in i HD? (Bortsett från minnet alltså)
Om jag inte minns helt fel är gränsen 15 min...men det går såklart att spela in hur många sådana perioder som helst...
Postad 25 augusti 2008 - 14:22
Unregisteredab743637
-
Unregisteredab743637
-
Användare
-
-
168 inlägg
Tackar för det! Jag brukar inte filma särskilt mycket, men det är bra att veta vad som krävs när man väl vill det. Tog bara detta minnet i samma veva för att ha nåt i kameran direkt, det var ju hyffsat snabb spec så jag chansade. Minnen kostar ju inte så mycket nu för tiden så det blir säkert nåt större i framtiden.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Hemma
-
→
Digitalkameror & Videokameror
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Framvägg och vänster sida
Globe
2025-05-08 07:38:43
-
Vänster sida med Paneler monterade
Globe
2025-05-08 07:35:28
-
Front Wide backvy
Globe
2025-05-08 06:25:36
-
Front Wide
Globe
2025-05-08 06:23:11
-
Ny soffa, vy bakåt i salongen
DPC
2025-05-07 10:21:06
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|