Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Uselt intresse för bluray?

1237 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Omröstning: Varför öker ej blueray? (574 medlem(mar) har röstat)

För det är dyrt

1. Det är sämre ljud o bild (6 röster [0.87%])

Procent av omröstning: 0.87%

2. Lättare att piratkopiera (33 röster [4.76%])

Procent av omröstning: 4.76%

3. För dålig urval av filmer, så jag väntar att köpa (128 röster [18.47%])

Procent av omröstning: 18.47%

4. Ren protest köper jag ej, för jag gillade HD DVD (34 röster [4.91%])

Procent av omröstning: 4.91%

5. Tekniken är ej mogen (61 röster [8.80%])

Procent av omröstning: 8.80%

6. För det är för dyrt (431 röster [62.19%])

Procent av omröstning: 62.19%

Rösta Gäster kan inte rösta

Postad 09 September 2008 - 13:54

WmB
  • WmB
  • Veteran

• 2455 inlägg
  • 0
Men vart är alla filmerna?

LOTR t.ex? Varför väntar man ens med släppet? Har dom inte råd? :(

Det ska inte behöva kosta över 250:- för att få se en film.

Några säger precis det jag tänker. När jag har spelat upp en BD på projjen är det mycket jobbigt att behöva se DVD efteråt. Ännu värre blev det sen PCM i 4.6mbit-ljud kom...

Postad 09 September 2008 - 17:09

Johan78
  • Johan78
  • Beroende

• 1419 inlägg
  • 0

Ju mer jag gräver ned mig i Blu-ray, desto mer blir jag övertygad att BDA har grävt sin egen grav.

* Spelarna är för buggiga, instabila och långsamma
* Dåligt pressade och oläsbara skivor verkar inte vara ovanligt
* Det är fortfarande för dyrt

Jag har försökt ta mig igenom två exemplar hittils av filmen Gone Baby Gone på min Sony BDP-S300, en av de absolut sämsta Blu-rayspelarna på marknaden och som borde få säljförbud på grund av sin uselhet. Men eftersom både den spelaren samt pressningen av skivorna är totalt undermålig, går det inte att spela filmen.

Det första exemplaret kunde spelaren inte ens identifiera som BD-ROM utan låste sig, det andra exemplaret kan den spela fram till kapitel 7 då den drabbas av så stora läsfel att bilden fryser och spelaren sedan hoppar en minut framåt i filmen.

Den typen av fel är inte acceptabla. Det är heller inte acceptabelt att behöva starta om en spelare mitt i en film för att den fryser på grund av överhettning eller minnesöverskridning i Java.
BD-J är ett fanstyg som heter duga. Blu-ray med menyer skriptade i BD-J orsakar flera minuters väntan på att spelaren ska ladda, bara för att få en liten animering här, en liten effekt där. Så d###### onödigt.

Processorn i en Blu-rayspelare blir av förklarliga skäl skållhet under drift, men ändå sätter tillverkarna inte dit kylflänsar eftersom det ska sparas pengar (Panasonic tror jag kanske är ett undantag). Alltså krävs det inte mycket för att en spelare ska bli överhettad, av samma anledning som att routers och modem för konsumentbruk kraschar och havererar så ofta.

Är det så djäävla svårt och dyrt för tillverkarna att klistra dit kylflänsar i spelarna så att de inte blir överhettade hela tiden? :(

Fördömer du hela formatet enbart p.g.a din upplevelse med din spelare och just den film du provat? Prova en annan spelare och lite andra filmer så går det nog bra. Bara för att min Opel inte fungerar som den ska betyder inte det att alla bilar beter sig så. Det finns bra och så finns det sämre varianter. Sånt är livet.

Postad 09 September 2008 - 18:06

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

• 6891 inlägg
  • 0

Processorn i en Blu-rayspelare blir av förklarliga skäl skållhet under drift, men ändå sätter tillverkarna inte dit kylflänsar eftersom det ska sparas pengar (Panasonic tror jag kanske är ett undantag). Alltså krävs det inte mycket för att en spelare ska bli överhettad, av samma anledning som att routers och modem för konsumentbruk kraschar och havererar så ofta.

Är det så djäävla svårt och dyrt för tillverkarna att klistra dit kylflänsar i spelarna så att de inte blir överhettade hela tiden? :(

Men snälla nån. Har du testat alla BD spelare ute på marknaden för att komma fram till att ALLIHOP blir ÖVERHETTADE? B)
Jag har inte hört talats om NÅN som råkat ut för att en spelare blivit överhettad. Visst det har säkert hänt någon. Men då lär det vara deras egna jäkla fel då dom garanterat ställt spelaren ovanpå en förstärkare eller inuti ett skåp med för lite ventilation.
Och sen sitter det faktiskt fläktar i spelarna som ser till att överhettning inte ska ske.

När man läser din post så verkar det iofs som att du fått ett måndags exemplar. Om den krånglar så förbannat så får du helt enkelt byta ut spelaren mot en ny. That´s it. Samma sak med vanliga DVD spelare, dom är heller inte felfria emellanåt :)

Redigerat av Svante Skoog, 09 September 2008 - 18:12.

Postad 09 September 2008 - 21:25

Camridge
  • Camridge
  • Forumräv

• 990 inlägg
  • 0
Sitter och väntar på att köpa in en blu ray spelare snart själv så är den biten färdig ;P. Men filmerna är tok för dyra och jag vägrar betala över 200,kr för en film då väntar jag hellre tills den sjunker i pris. Har mer eller mindre slutat köpt vanliga dvd filmer också tills jag har blu ray, men om priserna ska fortsätta vara så här höga så kanske jag får tänka om.

Men jag vill lämna dvd lägret då jag hoppas i alla fall att den generella kvaliten på bild/ljud höjs på alla utgivna filmer jämfört med dvd där vissa bolag/utgivare släpper filmer med fruktansvärt dålig bild eller ljud kvalite. Och nej, jag importerar inte filmer längre

Postad 09 September 2008 - 21:48

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

• 785 inlägg
  • 0

Sitter och väntar på att köpa in en blu ray spelare snart själv så är den biten färdig ;P. Men filmerna är tok för dyra och jag vägrar betala över 200,kr för en film då väntar jag hellre tills den sjunker i pris. Har mer eller mindre slutat köpt vanliga dvd filmer också tills jag har blu ray, men om priserna ska fortsätta vara så här höga så kanske jag får tänka om.

Om du inte vill betala 200:- för en film så får du nog tänka om för tillfället i alla fall.

En undran bara, vad är acceptabelt pris för en dvd-film?

Postad 10 September 2008 - 10:22

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14172 inlägg
  • 0
Jag har full förståelse för folk som tycker att det är för dyrt att köpa film, men det innebär INTE att jag har full förståelse för folk som därför bryter mot lagen genom hemladdning av saker gratis från nätet med tillhörande diskussioner, när detta även bryter mot de regler vi satt upp för användandet av vårt forum.

Jag tror nog att de människor som aldrig laddat hem en film eller låt, kopierat en bild från internet utan att fråga om lov, saxat en text från en källa utan att uppge detta i någon källförteckning eller köpt en piratkopia av något på deras senaste charterresa till Korfu går att räkna utan att ta till några större exponenter Dock är det så att det är olagligt både i Svea Rikes Lag som i Minhembios regelsamlingar.

Därför vill jag inte se fler diskussioner, varken för eller emot piratkopiering med hänvisning till ovan nämnda luntor av regler.

Postad 10 September 2008 - 12:35

Camridge
  • Camridge
  • Forumräv

• 990 inlägg
  • 0

Om du inte vill betala 200:- för en film så får du nog tänka om för tillfället i alla fall.

En undran bara, vad är acceptabelt pris för en dvd-film?

150,kr både ser/känns/låter bättre för mig i alla fall och det är ett mycket rimligare pris och dom borde verkligen få en ökad försäljning av filmer då. Att ta 200,kr+ för en film är löjligt tycker jag och det avskräcker nog den större skaran av människor när dom kollar på priser. Det är den uppfattningen jag har fått från forum, stan, kompisar, familj och vänner när dom har pratat om formatet och priserna på filmerna i alla fall.
Det är ungefär samma sak som för ett spel till pc eller datorn, många är så överprisade så jag har lust att dra 2 fingrar i halsen, så jag väntar hellre 1,år så dom sjunker i pris, vägra köpa spel för 500,kr. Tror jag har köpt totalt 4,st spel till mitt Nintendo Wii sedan den släpptes ;P just för att jag inte anser att priset är befogat.
Men jag har aldrig laddat hem en olaglig kopia av ett spel eller en film för den delen heller som jag sen bränt ut.

Postad 10 September 2008 - 13:17

Johan78
  • Johan78
  • Beroende

• 1419 inlägg
  • 0

150,kr både ser/känns/låter bättre för mig i alla fall och det är ett mycket rimligare pris och dom borde verkligen få en ökad försäljning av filmer då. Att ta 200,kr+ för en film är löjligt tycker jag och det avskräcker nog den större skaran av människor när dom kollar på priser. Det är den uppfattningen jag har fått från forum, stan, kompisar, familj och vänner när dom har pratat om formatet och priserna på filmerna i alla fall.
Det är ungefär samma sak som för ett spel till pc eller datorn, många är så överprisade så jag har lust att dra 2 fingrar i halsen, så jag väntar hellre 1,år så dom sjunker i pris, vägra köpa spel för 500,kr. Tror jag har köpt totalt 4,st spel till mitt Nintendo Wii sedan den släpptes ;P just för att jag inte anser att priset är befogat.
Men jag har aldrig laddat hem en olaglig kopia av ett spel eller en film för den delen heller som jag sen bränt ut.

Låt se här. Du kollar fortfarande på DVD-film men vill i nte betala mer än 150kr för en film och du laddar inte ner något illegalt. Så med andra ord köper du filmer på t.ex Ica Maxi där de rear ut 2 år gamla filmer och kollar enbart på dessa?

Nya filmer för 150kr ain't gonna happen. Tro mig. Jag hör inte många som klagar på att en DVD kostar 199kr och snart kommer Blu-ray-priserna dit, redan idag finns det en hel drös med 199kr-filmer nya som gamla på de populära hemelektronikkedjorna. Du har valet att acceptera priserna eller inte köpa något alls, fast det tredje alternativet kanske lockar också?

Postad 10 September 2008 - 14:32

JockeJ
  • JockeJ
  • Beroende

• 1482 inlägg
  • 0
En BD-film har ju dessutom ett betydligt högre mervärde än vad prisskillnaden i kronor är jämfört med DVD.....
Att det ska vara samma pris på DVD och BD är ju inte riktigt genomtänkt.
Sen kanse prisnivån överlag är för hög, det är en annan sak. Men att kräva att få köpa en Mercedes till priset av en Kia är ju bara löjligt ;)

Postad 10 September 2008 - 15:03

Turtle
  • Turtle
  • Beroende

• 1399 inlägg
  • 0
Så här tycker jag att dom borde ligga prismässigt!
DVD 129-159:- för nyheter 79-129:- för äldre titlar.
BD 159-199:- för nyheter 129-159:- för äldre titlar.

Har haft min BD spelare ett par månader nu och bara köpt 4 filmer och det säger en hel del.
Inte lust att köpa filmer för 199:- som är flera år gammla.
Under samma period har jag hunnit köpa över 60 HD-DVD filmer.

Har dock hittat lite titlar för 129:- på BD som ska inhandlas.

Postad 10 September 2008 - 15:22

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

• 6891 inlägg
  • 0
Visst vore det skönt om en ny BD utgåva i sverige kostade 159:-
MEN likt som med DVD så kommer det inte att hända än på många år.
Konstigt att det inte gnälls på DVD formatet lika mycket då en ny film där kostar ca 199 spänn ;)
Känns som det är mer än priserna som ligger bakom allt gnäll om Blu-Ray :D

Redigerat av Svante Skoog, 10 September 2008 - 15:25.

Postad 10 September 2008 - 16:04

henke007
  • henke007
  • Guru

• 5366 inlägg
  • 0
I Sverige kan man inte köpa filmer helt enkelt!!

Köpte nya titlar på Amazon som Eraser, the Gauntlet och Outbreak för 120 kr inkl frakt mkt bra pris
helt enkelt!!

I Sverige köper jag bara regionslåsta titlar eller från UK!!

Svensk text behöver jag inte.

Nu handlar ju inte stora massan från utlandet men är man insatt men ändå handlar
dyr film i Sverige eller inte köper alls så får man skylla sig själv.

Dvd kostar hutlöst mkt ännu men efter några veckor ligger de på 139 2 för 199
alla nyheter!!

Redigerat av henke007, 10 September 2008 - 16:07.

Postad 10 September 2008 - 16:27

Johan78
  • Johan78
  • Beroende

• 1419 inlägg
  • 0

Så här tycker jag att dom borde ligga prismässigt!
DVD 129-159:- för nyheter 79-129:- för äldre titlar.
BD 159-199:- för nyheter 129-159:- för äldre titlar.

Har haft min BD spelare ett par månader nu och bara köpt 4 filmer och det säger en hel del.
Inte lust att köpa filmer för 199:- som är flera år gammla.
Under samma period har jag hunnit köpa över 60 HD-DVD filmer.

Har dock hittat lite titlar för 129:- på BD som ska inhandlas.

HD-DVD-filmerna tokreades ju ut under en begränsad period vilket inte precis speglar ett marknadsmässigt hållbart pris så den jämförelsen ogillas. Jag har en fråga till dig. Köpte du nya DVD-filmer när det begav sig? Vad betalade du för dessa?

Postad 10 September 2008 - 16:50

letmefly
  • letmefly
  • Veteran

• 2258 inlägg
  • 0
Ser man det i ett historiskt perspektiv är väl filmerna relativt billiga nuförtiden. Om man ser till hur mycket större den globala marknaden för filmer är samt hur många olika sätt det går att tjäna pengar på filmer tycker jag de är på tok för dyra. Detta gäller egentligen både DVD och BD. Tror vi är aningen OT nu dock...

Postad 10 September 2008 - 17:19

Turtle
  • Turtle
  • Beroende

• 1399 inlägg
  • 0
Köpte enbart R1 filmer från början och dom låg på 325:- per styck då!
Så jag har pröjsat en hel del för mina filmer innan också.

Jämförelsen med mitt HD-DVD inköp var ganska missvisande iofs!

Postad 10 September 2008 - 17:26

Camridge
  • Camridge
  • Forumräv

• 990 inlägg
  • 0

Låt se här. Du kollar fortfarande på DVD-film men vill i nte betala mer än 150kr för en film och du laddar inte ner något illegalt. Så med andra ord köper du filmer på t.ex Ica Maxi där de rear ut 2 år gamla filmer och kollar enbart på dessa?

Nya filmer för 150kr ain't gonna happen. Tro mig. Jag hör inte många som klagar på att en DVD kostar 199kr och snart kommer Blu-ray-priserna dit, redan idag finns det en hel drös med 199kr-filmer nya som gamla på de populära hemelektronikkedjorna. Du har valet att acceptera priserna eller inte köpa något alls, fast det tredje alternativet kanske lockar också?

Jo jag kollar på dvd-film men jag köper inte direkt om det inte är en kampanj eller något annat gött som gör att det blir billigare. Vi brukar oftast vara 2, 3,st personer som hyr filmer tillsammans och efter vi sett dom är vi rätt så nöjda, om jag eller dom vill ha filmen så behöver man bara vänta. Svårare än så är det inte :)
Samt sist när jag beställde film så gick notan på upp till 3k något och före det 2,5k.

Det jag spenderar en hel del pengar på är bio/hyrfilm och jag har faktistk köpt 2 eller 4,st filmer på Ica under detta år :) och 5,st filmer från Homeenter.com "Har så förbannat mycket filmer redan så jag har ingen plats att sätta dom längre ändå"

Tyvär så vill jag dessutom ha Svensk text på mina filmer då i alla fall jag kan slappna av på ett bättre sätt framför filmen istället för att analysera ord som man inte riktigt kan omvandla direkt och hänga upp sig på. Men nog blir man irriterad på översättningen ibland också ;I

Turtle
Tyckte priserna du angav verkar riktigt bra och det är något som Branschen borde kanske ta till sig. Då kanske även min ena polare börjar o köpa film igen ;P tror han köpt 1,film till sig själv på 3,år då han laddar hem exakt allt.

Postad 10 September 2008 - 17:37

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

• 12561 inlägg
  • 0

Men vart är alla filmerna?

Det behövs bra många fler spelare än de 'få' som finns installerade i hemmen innan riktigt stora titlar än ens övervägs att 're-mastra' dessa till HD.

Postad 10 September 2008 - 20:55

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

• 785 inlägg
  • 0
Turtle:

Jag tycker dina priser på BD är trevliga men kanske inte helt realistiska.

Som jag förstår det så tycker du att DVD för upp till 159:- är acceptabelt för nya titlar. Jag tittade lite på Ginza och ett vanligt pris verkar vara 179:- för en ny film. Lite högre än ditt förslag men kanske ändå ganska ok. Jag har sett erbjudanden typ "2 st för 199:-" tidigare när jag köpte dvd och det tyckte jag var ok.

Att HD-DVD är billigt förvånar mig inte alls. Formatet är dödsdömt rent kommersiellt som det ser ut nu. Handlarna vill bara bli av med sina lager och då är det rea. Hade HD-DVD "vunnit" hade du förmodligen kunnat köpa BD för samma låga pris.

Sedan är vi kanske överens om att BD är bättre än DVD gällande bild och ljud men uppenbarligen tycker du inte att det har något större värde i kronor. Personligen tycker jag 199:- för BD är ganska ok. En dubbel biobiljett för att kunna se filmen när och hur jag vill och dessutom flera gånger. Är det oskäligt?

I praktiken är ju även 199:- ganska lågt och 279:- vanligare. Vad jag minns så har det tyvärr alltid varit så att "det senaste" kostar initiellt mer pengar. DVD var dyrare än VHS, CD dyrare än vinyl osv. Vill du köpa riktigt billigt så finns ju VHS men hur kul är det ;-)?

Frågan är väl om BD kommer att slå igenom brett och i så fall när. Eller blir det ett rent entusiastformat för några få användare, då sjunker det nog inte i pris speciellt mycket. Det finns samband mellan volymen på försäljningen och priset. Många har sagt det tidigare men jag tycker det tål att upprepas, vänta och se. Hur BD ser ut om något år är alldeles för tidigt att sia om.

Men visst får priserna gärna sänkas. Just nu tror jag dock att det är bättre att få fram filmtitlarna.

Postad 10 September 2008 - 20:56

Unregistereda398c9a6
  • Unregistereda398c9a6
  • Lärjunge

• 251 inlägg
  • 0

Det behövs bra många fler spelare än de 'få' som finns installerade i hemmen innan riktigt stora titlar än ens övervägs att 're-mastra' dessa till HD.

Jag vet inte om jag kan hålla med . Kostnaderna bör ju vara samma oavsett vilken titel det är. För tro knappast själva omkodningen, kan se skillnad på en "hitfilm" eller en "floppfilm" . För de är ju samma timkostnad oavsett. Stora titlar kom rätt så snabbt till DVD. Tro de skulle få sålt oavsett, många går nog vänta på bra titlar innan de köper. Som jag :) . Jag väntar på LOTR (2010?) , Gladiator eller ROME ska komma ut. Då lär nog vara kört, då lär jag nog köpa en BD spelare också.

Postad 10 September 2008 - 21:13

Johan78
  • Johan78
  • Beroende

• 1419 inlägg
  • 0

Jag vet inte om jag kan hålla med . Kostnaderna bör ju vara samma oavsett vilken titel det är. För tro knappast själva omkodningen, kan se skillnad på en "hitfilm" eller en "floppfilm" . För de är ju samma timkostnad oavsett. Stora titlar kom rätt så snabbt till DVD. Tro de skulle få sålt oavsett, många går nog vänta på bra titlar innan de köper. Som jag :) . Jag väntar på LOTR (2010?) , Gladiator eller ROME ska komma ut. Då lär nog vara kört, då lär jag nog köpa en BD spelare också.

Det är inte kostnaden för att framställa filmen i sig som hindrar en del bolag från att släppa filmer. Om t.ex New Line ska få för sig att släppa LOTR på Blu-ray vill de gärna ha många fler som har BD-spelare i hemmen för att reklamkampanjer och liknande ska få genomslagskraft. Då säljer de fler filmer också.

Postad 10 September 2008 - 22:43

Turtle
  • Turtle
  • Beroende

• 1399 inlägg
  • 0
Kan säga så här!
Förr köpte jag alltid DVD filmer när dom kom ut för typ 249:- till 325:- men nu väntar jag ofta tills dom går ner i pris istället.
Har ju ofta redan sett filmen på bio eller nertankad kopia.
Köper inte heller några REG1 längre.
Detta kommer av att ofta släpper dom ju flera olika utgåvor efter den första tex extended version och dyl.

Postad 11 September 2008 - 11:34

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0
Jag tycker nya dvd och blu ray ligger på samma nivå i pris,jag betalar gärna 20kr mer för en blu ray.
Då det ger så mycket mer :)

Postad 11 September 2008 - 15:34

Unregistereda398c9a6
  • Unregistereda398c9a6
  • Lärjunge

• 251 inlägg
  • 0

Det är inte kostnaden för att framställa filmen i sig som hindrar en del bolag från att släppa filmer. Om t.ex New Line ska få för sig att släppa LOTR på Blu-ray vill de gärna ha många fler som har BD-spelare i hemmen för att reklamkampanjer och liknande ska få genomslagskraft. Då säljer de fler filmer också.

LOTR var de meingen skulle släppas som HD DVD av warner bros nästa år. Men nu ändrades till troligtviss 2010 samband till "hobbit" filmen samt de blir till BD. Så de med antal maskiner tro jag fortfarande ointressant., tanke på deras nerlagda planer med lotr HD DVD 2009. Kan vara också warner ville ha ut LOTR så tidigt som möjligt för vinna mark. De hade jag nog gjort i deras stol. För stora filmer lär sälja oavsett reklam kampanj. Enda nytta av reklam kampanjen skulle vara typ "titta vi släpper LOTR på BD, så köp BD maskin nu" Många lär knappast behöva reklamupplysning av den ska släppas. Vi hade nog hängt i affärsdörren när den släpps ändå :)

Postad 11 September 2008 - 17:01

Johan78
  • Johan78
  • Beroende

• 1419 inlägg
  • 0

LOTR var de meingen skulle släppas som HD DVD av warner bros nästa år. Men nu ändrades till troligtviss 2010 samband till "hobbit" filmen samt de blir till BD. Så de med antal maskiner tro jag fortfarande ointressant., tanke på deras nerlagda planer med lotr HD DVD 2009. Kan vara också warner ville ha ut LOTR så tidigt som möjligt för vinna mark. De hade jag nog gjort i deras stol. För stora filmer lär sälja oavsett reklam kampanj. Enda nytta av reklam kampanjen skulle vara typ "titta vi släpper LOTR på BD, så köp BD maskin nu" Många lär knappast behöva reklamupplysning av den ska släppas. Vi hade nog hängt i affärsdörren när den släpps ändå :)

Får jag fråga om källa på det påståendet? Låter som b-s

Det är väl klart som korvspad att filmbolagen hellre väntar till det finns 30 miljoner Blu-ray-spelare d.v.s potentiella köpare än att släppa nåt idag då bara drygt en tredjedel eller nåt har BD-spelare.

Postad 11 September 2008 - 17:18

Unregistereda398c9a6
  • Unregistereda398c9a6
  • Lärjunge

• 251 inlägg
  • 0

Får jag fråga om källa på det påståendet? Låter som b-s

Det är väl klart som korvspad att filmbolagen hellre väntar till det finns 30 miljoner Blu-ray-spelare d.v.s potentiella köpare än att släppa nåt idag då bara drygt en tredjedel eller nåt har BD-spelare.

Vilket av de är ett påstående? De bara googla "peter jackson HD DVD Lord of the ring" Eftersom jag ej vet vilken av källaren du vill jag ska bevisa så kommer ett här : http://www.dvdtown.c...-the-rings/5589 . Resten finns ute i cybern , så de bara söka så finner du . Kanske något som jag ej vet ännu :)

Redigerat av Unregistereda398c9a6, 11 September 2008 - 17:19.

Postad 11 September 2008 - 17:53

Unregistered81406615
  • Unregistered81406615
  • Forumräv

• 887 inlägg
  • 0
Säkraste sättet att vi ska få se en gammal "storfilm" snart är i tur och ordning.

1. Att det kommer en ny film i samma serie, eller i nödfall av samma producent/regissör. Antingen när denna går upp på bio eller när den kommer på BD.

2. Att det är 20/30/40 års jubileum som man ändå tänker uppmärksamma med en jubileumsutgåva på DVD

3. Att det redan gjorts en HD transfer som används till HD TV. (Viktigare för mindre filmer)

4. Att varje filmbolag måste släppa i alla fall några av sina klassiker varje år. Det går inte att sitta på allt för då växer inte formatet.

I själva verket vill bolagen vänta tills det finns så många spelare som möjligt på marknaden. Tänk så här.

OBS helt påhittade siffror OBS

Låtsas att det finns 12 miljoner spelare. Varje år tillkommer det 12 miljoner.

När den släpps säljer den till 20% av alla som har en spelare då. Efter det säljer den till ca 5% av alla nya spelare. Det blir 2.400.000+600.000 om året. På 5 år 5.4 miljoner ex

Om den släpps först när det finns 48 miljoner spelare (3 år senare) kommer den på bara två år (alltså vid samma tidpunkt) ha sålt 9.600.000+600.000 per år i två år. Totalt blir det 10.8 miljoner ex

De får alltså vänta längre på de första pengarna men får mer i slutändan.

Givetvis förändras siffrorna med tiden. Det blir svårare att sälja lika många ex när det finns fler filmer för köparna att välja ibland. För de riktigt stora filmerna som LOTR, Stjärnornas krig etc spelar det ingen roll. För mindre filmer kan det vara smartare att komma nu i början eftersom det är mindre risk att drunkna i flödet av andra filmer. För varje film måste bolagen försöka räkna ut när det blir fördelaktigast.

Postad 11 September 2008 - 18:20

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

• 785 inlägg
  • 0

Jag tycker nya dvd och blu ray ligger på samma nivå i pris,jag betalar gärna 20kr mer för en blu ray.
Då det ger så mycket mer :)

Intressant synpunkt. Det ger alltså så mycket mer att du är beredd att betala 20:- eller samma som en stor glass eller två dagstidningar.

Utan att vilja vara ironisk men tror du det blir intressant för filmbolagen att överföra fungerande DVD till BD om konsumenten ser mervärdet 20:-?

Eller missförstår jag dig?

Redigerat av Mr_Tom, 11 September 2008 - 18:37.

Postad 11 September 2008 - 19:46

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0

Intressant synpunkt. Det ger alltså så mycket mer att du är beredd att betala 20:- eller samma som en stor glass eller två dagstidningar.

Utan att vilja vara ironisk men tror du det blir intressant för filmbolagen att överföra fungerande DVD till BD om konsumenten ser mervärdet 20:-?

Eller missförstår jag dig?

Det jag menar är att jag lätt betalar mer för BD än dvd då skillnaden i kvallite är så mycket bättre.

Postad 11 September 2008 - 20:48

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

• 785 inlägg
  • 0

Det jag menar är att jag lätt betalar mer för BD än dvd då skillnaden i kvallite är så mycket bättre.

Så långt är jag med. Men menar du att en rimlig prisskillnad mellan DVD och BD är 20:-?

Postad 11 September 2008 - 20:55

Turtle
  • Turtle
  • Beroende

• 1399 inlägg
  • 0
Var inne på Maxi nu i kväll och kikade på nya filmer!
Alla nya BD låg på 289:- medans dom flesta nyheter på DVD låg på 199:- eller 249:-
Så om man jämför 249 och 289 så är det ju ganska nära den pris skillnaden.

Postad 11 September 2008 - 21:02

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0

Så långt är jag med. Men menar du att en rimlig prisskillnad mellan DVD och BD är 20:-?

På Buylando är skillnaden 20kr,handlar där ganska ofta.
Men vet inte exakt den rimliga skillnaden,det beror på utgåva m.m

Postad 11 September 2008 - 21:21

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

• 785 inlägg
  • 0
Det jag reagerade lite på är egentligen mera komplicerat. Men för att ge det lite i korthet:

Det pratas mycket om hur mycket bättre BD är än DVD. En del verkar inte vilja titta på DVD längre när man sett BD osv. Och jag kan ibland förstå det. Skillnaden kan vara väldigt stor, lite beroende på utgåva osv.

Sedan skall skillnaden kvantifieras i pengar och ut kommer "20:-". Nu pekar jag inte på dig jonasprivate för jag tror jag frågade lite dumt.

Att folk inte vill betala 150:- för en dvd är väl i många fall klart och jag kan förstå det. Många betalar ändå men det är också många som fildelar istället och struntar i eller begriper inte konsekvenserna.

Säg rent hypotetiskt att DB kunde göras helt kopieringssäkert och omöjligt att fildela. Någon som tror att filmbranchen skulle vara intresserad?

Postad 12 September 2008 - 13:51

femhekto
  • femhekto
  • Amatör

• 77 inlägg
  • 0
BluRay slår igenom den dagen Svensson bara får HD-signaler till sin burk från boxer eller 3 hål iväggen. Då först skapas behovet. I dag ser Svenssons DVD bra ut i förhållande till det vanliga SD materialet som han/hon ser på 90% av tiden framför TV-en. Behovet av BluRay kommer den dagen Svensson sätter på en DVD och får sämre kvalitet än vad han/hon är van vid (TV-tittande).

Postad 12 September 2008 - 14:13

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

• 785 inlägg
  • 0

BluRay slår igenom den dagen Svensson bara får HD-signaler till sin burk från boxer eller 3 hål iväggen. Då först skapas behovet. I dag ser Svenssons DVD bra ut i förhållande till det vanliga SD materialet som han/hon ser på 90% av tiden framför TV-en. Behovet av BluRay kommer den dagen Svensson sätter på en DVD och får sämre kvalitet än vad han/hon är van vid (TV-tittande).

Jag hoppas du har fel för då lär det dröja. MEN jag tror det ligger mycket i det du säger.

VHS var sämre än tv och då blev det "dåligt". DVD är bättre än dagens tv och då är det "bra". DVD kan vara sämre än HDTV och då blir DVD "dåligt" medan t ex Blu-ray blir "bra". Men så länge inte HDTV slår igenom så lär inte DVD bli "dåligt".

Sedan har filmbranchen ett intresse av att tjäna pengar och då tar man naturligtvis bättre betalt för högre kvalitet. Hur mycket dyrare som är rimligt kan diskuteras men att det kostar "något" med högre kvalitet det tror jag accepteras.

Men jag tror inte heller man skall underskatta fildelandets långsiktiga påverkan. Jag läste för ett tag sedan ett kul citat: "Idag värderas skräpmat högre än film och musik. Är det ett sådant samhälle vi vill ha?"
Finns ingen vilja att betala lär intresset för att investera också försvinna.

Postad 12 September 2008 - 23:24

Rabalder
  • Rabalder
  • Beroende

• 1235 inlägg
  • 0
Är det inte dags att ändra tillbaka frågetecknet i trådrubriken till ett utropstecken??

Om inte ens Marrakezh kan sälja ut några pallar med Sammy p1500 för 2099kr så är hela BD sagan bara en parantes i videohistorien.

Tyvärr så verkar det som intresset är helt iskallt för detta format.

Är nog så att ribban ligger på max 1000kr o en femtiolapp för en skiva om det ska bli något intresse.

DVD o BD vandrar nog tillsammans i graven om några år...........

Postad 13 September 2008 - 01:58

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

• 6891 inlägg
  • 0
Dä va väldans vad mycket folk på minhembio är negativa till Blu-ray :)

Redigerat av Svante Skoog, 13 September 2008 - 02:39.

Postad 13 September 2008 - 06:36

Unregistereda398c9a6
  • Unregistereda398c9a6
  • Lärjunge

• 251 inlägg
  • 0

Dä va väldans vad mycket folk på minhembio är negativa till Blu-ray :)

Ja bådde på gott och ont. Man måste få reda på "negativa signaler" om man ska kunna ändra saker. Som i detta fall är ju "priset" som är det som stoppar folk från att köpa. Så slutledningen är ju när väl priset är i nivå med folk känner redo för, Så kommer nog folk köpa BD. Problemet är folk kommer alltid tycka priset är för högt oavsett pris. Jag tycker priset för ny rel är lagom runt 150 - 199 kr. Jag tycker det är okey med priset på BD ligger litte över DVD, typ 30 - 40 kr. Men svårt sänka priserna för mycket , för det har en del omkostnaderfrån filmbolagen till affärerna. För att få upp vinsten och ner omkostnanderna. Jag tro det blir vanligare med hyra/köpa film via nätet.
CD/DVD har gjort sin funktion, en annan lär ta över.

Postad 13 September 2008 - 10:11

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

• 785 inlägg
  • 0

Är det inte dags att ändra tillbaka frågetecknet i trådrubriken till ett utropstecken??

Om inte ens Marrakezh kan sälja ut några pallar med Sammy p1500 för 2099kr så är hela BD sagan bara en parantes i videohistorien.

Tyvärr så verkar det som intresset är helt iskallt för detta format.

Är nog så att ribban ligger på max 1000kr o en femtiolapp för en skiva om det ska bli något intresse.

DVD o BD vandrar nog tillsammans i graven om några år...........

Och vad tror du kommer att ta över.......?

Postad 13 September 2008 - 10:22

Mollusk
  • Mollusk
  • Användare

• 164 inlägg
  • 0
Andy Griffiths, director of consumer electronics at Samsung forsees a short future for Blu-ray

Blu-ray has 5 years left before it is replaced by a new technology or format according to Samsung. Andy Griffiths, director of consumer electronics at Samsung UK told gadget news site Pocket-lint "I think it [Blu-ray] has 5 years left, I certainly wouldn't give it 10".

Griffiths believes that 2008 will be the Blu-ray format's prime year. "It's going to be huge", he told Pocket-lint. "We are heavily back-ordered at the moment." With the move to offer cheaper players and one clear choice following the Blu-ray/HD DVD battle, Griffiths says the format will be a short term winner.

http://www.avsforum........125&page=22

Postad 13 September 2008 - 10:37

rayko
  • rayko
  • Mästare

• 3653 inlägg
  • 0
En film borde kosta max 100 kr. Rimligt pris för en film.

Postad 13 September 2008 - 11:55

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

• 6891 inlägg
  • 0

Andy Griffiths, director of consumer electronics at Samsung forsees a short future for Blu-ray

Blu-ray has 5 years left before it is replaced by a new technology or format according to Samsung. Andy Griffiths, director of consumer electronics at Samsung UK told gadget news site Pocket-lint "I think it [Blu-ray] has 5 years left, I certainly wouldn't give it 10".

Griffiths believes that 2008 will be the Blu-ray format's prime year. "It's going to be huge", he told Pocket-lint. "We are heavily back-ordered at the moment." With the move to offer cheaper players and one clear choice following the Blu-ray/HD DVD battle, Griffiths says the format will be a short term winner.

http://www.avsforum........125&page=22

Jo det där har diskuterats på AVSforumet och kommit fram till att han pratat i nattmössan :)
2008 är Blu-Ray´s prime year? Nja riktigt SÅ snabbt har inget format slagit så det fått sin höjdpunkt efter bara två år på marknaden :)
Tar några år till innan det fått ett sånt fäste :)

Redigerat av Svante Skoog, 13 September 2008 - 11:56.

Postad 13 September 2008 - 13:18

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

• 785 inlägg
  • 0

Det kostar ungefär 100 kr. Då får du dessutom i många fall se den i en lokal som är specialinredd för ändamålet, biograf kallas det :) .

Postad 13 September 2008 - 14:30

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

• 3433 inlägg
  • 0

Vad baserar du detta på?

Postad 13 September 2008 - 16:08

Unregisteredc110b254
  • Unregisteredc110b254
  • Amatör

• 50 inlägg
  • 0
Priset spelar klart en stor roll för konsumenten, och där är DVD i relation till bluray billigt medans blu ray är dyrt. Det tar ett tag att komma till "2 bd för 99kr" på ICA Stormarknad.

MEN som jag ser det är det alldeles för LITEN SKILLNAD mellan DVD och bluray, jämför den enorma skillnaden mellan DVD och VHS! Där höll VHS ut i ytterligare 10 år trots detta. Det stora problemet är att när man kollar på bluray med föräldrar, flickvän och " vanliga" kompisar så märker de knappt någon skillnad om man inte påpekar upplösningen o bilden under filmens gång. Även om de ser skillnaden så bryr de sig oftast inte. Här på forumet är de flesta filmintresserade killar som är "early adaptors" och ser en enorm skillnad men dessa är en liten liten minoritet av alla människor. Bluray kommer finnas vid sidan av dvd som ett alternativ för den kräsne hemmabioentusiasten men kommer aldrig bli en ny standard som helt ersätter dvd. År 2016 när dvd börjar försvinna känns nog även blu ray omodernt...

Redigerat av Unregisteredc110b254, 13 September 2008 - 16:09.

Postad 13 September 2008 - 16:18

Unregistereda398c9a6
  • Unregistereda398c9a6
  • Lärjunge

• 251 inlägg
  • 0

Priset spelar klart en stor roll för konsumenten, och där är DVD i relation till bluray billigt medans blu ray är dyrt. Det tar ett tag att komma till "2 bd för 99kr" på ICA Stormarknad.

MEN som jag ser det är det alldeles för LITEN SKILLNAD mellan DVD och bluray, jämför den enorma skillnaden mellan DVD och VHS! Där höll VHS ut i ytterligare 10 år trots detta. Det stora problemet är att när man kollar på bluray med föräldrar, flickvän och " vanliga" kompisar så märker de knappt någon skillnad om man inte påpekar upplösningen o bilden under filmens gång. Även om de ser skillnaden så bryr de sig oftast inte. Här på forumet är de flesta filmintresserade killar som är "early adaptors" och ser en enorm skillnad men dessa är en liten liten minoritet av alla människor. Bluray kommer finnas vid sidan av dvd som ett alternativ för den kräsne hemmabioentusiasten men kommer aldrig bli en ny standard som helt ersätter dvd. År 2016 när dvd börjar försvinna känns nog även blu ray omodernt...

Japp då är den nog väck och blivit ersatt av Ultra HD DVD. En film lär ligga runt 23 tb. Så då lär knappast BD skiva räcka till :)

Postad 13 September 2008 - 19:06

Rabalder
  • Rabalder
  • Beroende

• 1235 inlägg
  • 0

Och vad tror du kommer att ta över.......?

Knappast någon form av oljeplatta.
Naturligtvis är det någon form av VOD, men i vilken skepnad och vilken infrastruktur är osäkert. Just nu finns det för många aktörer som testar VOD och precis som BD idag så finns det inget jättesug från marknaden kanske för att många ser det som krångligt och dyrt.
Det finns till och med dom som tror att VOD är samma sak som att tanka torrents :) , tom på ett ganska kompetent forum som detta.

Postad 13 September 2008 - 19:27

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

• 785 inlägg
  • 0
Med tanke på hur länge "oljeplattan" funnits som medium så tror jag man skall lugna sig lite innan man dödförklarar den.

Sedan kanske det är så enkelt att dvd är "tillräckligt" bra för de flestas behov. En normal bild idag är väl < 50 tum. Då kanske Blu-ray inte är nödvändigt för att bli nöjd. Om Blu-ray har svårt att slå igenom så lär ju Ultra HD inte få det lättare. Vi får väl vänta runt 10 år så får vi se vad som händer.

Postad 13 September 2008 - 21:55

Rabalder
  • Rabalder
  • Beroende

• 1235 inlägg
  • 0
Grejen är väl att antal DVD + BD minskar i försäljning, tydligen finns inte samma behov o intresse av oljeplattor längre

Postad 13 September 2008 - 21:59

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0
haha "oljeplattor" aldrig hört innan :)

Postad 13 September 2008 - 22:01

Turtle
  • Turtle
  • Beroende

• 1399 inlägg
  • 0
Då jag hatar allt vad datorer och nedladdning heter så hoppas jag inte att sånt kommer slå ut DVD/BD.
Jag skulle dock se fram emot en HD skiva typ den gammla laserdiscen.
Gillade formatet och tänk vad info man skulle få på så stora skivor. :)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.