Hoppa till innehÄll

Sökresultat Sökningen pÄgÄr Sökresultaten dyker upp hÀr efterhand. Du kan fortsÀtta skriva om du vill begrÀnsa sökningen.
Söker efter anvÀndare
Söker efter gallerier
Sök forumtrÄdar
StÀng

Telia Smart?

11 svar till detta Àmne
  • VĂ€nligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 05 augusti 2008 - 10:58

maxxam
  • maxxam
  • Rookie

  • 6 inlĂ€gg
  • 0
Hej.
För det första vill jag sÀga att jag Àr osÀker pÄ om jag Àr pÄ rÀtt stÀlle med denna trÄd!?

Till frÄgan:
I mitt hem stÄr det nu en Thomson TG787 som jag kopplat min LAPTOP till och nu undrar jag om det finns nÄgon hemmabio som gÄr att koppla direkt till TG787 eller om jag behöver ytterligare utrustning för att spela upp media frÄn datorn i hemmabioanlÀggningen.

Har letat lite pÄ nÀtet men inte blivit mycket klokare.

Kan nÄgon hjÀlpa mig med detta sÄ skulle jag bli glad.

#2

Postad 05 augusti 2008 - 11:09

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 140 inlĂ€gg
  • 0

Till frÄgan:
I mitt hem stÄr det nu en Thomson TG787 som jag kopplat min LAPTOP till och nu undrar jag om det finns nÄgon hemmabio som gÄr att koppla direkt till TG787 eller om jag behöver ytterligare utrustning för att spela upp media frÄn datorn i hemmabioanlÀggningen.

koppla datorn direkt till "hemmabioanlÀggningen" ?

och fixa topicen ....

Redigerat av frollic, 05 augusti 2008 - 11:10.


#3

Postad 05 augusti 2008 - 11:29

maxxam
  • maxxam
  • Rookie

  • 6 inlĂ€gg
  • 0

koppla datorn direkt till "hemmabioanlÀggningen" ?

och fixa topicen ....

NÀ, koppla datorn till gateway (vilket redan Àr gjort) samt koppla hemmabiosystem (ej inköpt Ànnu) till gateway.

Eller vad menade du???

#4

Postad 05 augusti 2008 - 11:58

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 140 inlĂ€gg
  • 0

NÀ, koppla datorn till gateway (vilket redan Àr gjort) samt koppla hemmabiosystem (ej inköpt Ànnu) till gateway.

Eller vad menade du???

frÄgan Àr snarare, vad menade du, vad vill du Ästadkomma ?

som man frÄgar fÄr man svar :)

#5

Postad 06 augusti 2008 - 02:23

maxxam
  • maxxam
  • Rookie

  • 6 inlĂ€gg
  • 0
Hej Frollic.
Jag mÄste erkÀnna att jag Àr ganska ny hÀr. Jag hoppas att jag inte förorÀttat dig pÄ nÄgot sÀtt.

Att jag inte Àr expert pÄ Àmnet ifrÄga eller kan svÀnga mig med, i detta fall, fina ord betyder inte att jag Àr ointresserad av en "hjÀlpande hand" nÀr det gÀller att bygga upp ett nÀtverk inkluderande alla möjliga "elektroniska mojÀnger", snarare tvÀrt om.
FrÄgan, som jag stÀllde, gÀller huruvida det Àr möjligt att koppla ett hemmabiosystem till Telia smart:s gateway (Thomson TG787) och att sedan spela upp olika typer av filer som finns pÄ min dator för att Äterge dessa pÄ hemmabiosystemet som, givetvis, Àr kopplat till en TV. Kort sagt vill jag ha ut ljud pÄ hemmabiosystemet och bild pÄ TV:n (via hemmabiosystemet).
Kan hÀnda finns det flera sÀtt att uppnÄ detta mÄl men jag undrar om det finns utrustning (hemmabiosystem) som fungerar ihop med Telia smart:s gateway av mÀrket Thomson, modell: TG787?

Jag hoppas att frÄgan var formulerad pÄ ett sÀtt som du förstÄr.
Om du inte kan (eller vill) hjÀlpa mig sÄ Är det helt okej.


Maxxam

#6

Postad 06 augusti 2008 - 08:18

jofa
  • jofa
  • LĂ€rjunge

  • 365 inlĂ€gg
  • 0
Ok,
frÄgan Àr lite som "gÄr det att koppla TVn till cykeln?" eller nÄt.... Det gÄr ju att ha cykeln som hÄllare för en DVD-spelare men den gör ju inte sÄ mycket nytta. :)

Enligt http://www.thomsonte...ile.php?id=4789
sÄ har den UPnP A/V server samt USB-anslutning vilket gör att du kan koppla en USB-disk till den och dela ut de mediafiler som ligger pÄ den utan att ha PCn pÄ. Dessa kan dÄ spelas upp av exempelvis en mediaspelare som exemeplvis Tvix 6500 eller PopcornHour A-100 som Àr populÀra i detta forum och som kopplas till hemmabiosystem/TV. I detta fall gör ju TG787 lite nytta.
Men du skriver att du vill spela upp filerna frÄn din PC och dÄ behöver du inte anvÀnda de mediaserverfunktioner som finns i TG787. DÀremot behöver du fortfarande mediaspelare. Du mÄste dock koppla ihop mediaspelaren med laptopen och dÀr fungerar ju TG787 eller vilken annan router som helst bra. Fast en korsad kabel duger oxÄ bra.
Eller sÄ kan du ju koppla laptop direkt till hembio.

/J

#7

Postad 06 augusti 2008 - 15:18

maxxam
  • maxxam
  • Rookie

  • 6 inlĂ€gg
  • 0
Tack för svaret!

#8

Postad 08 augusti 2008 - 20:20

Björnaskim
  • Björnaskim
  • Amatör

  • 72 inlĂ€gg
  • 0

Tack för svaret!

Glöm ej att den klara bara usb hdd med FAT, med andra ord inga DVDR(större Àn 3gig)

#9

Postad 11 augusti 2008 - 10:51

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 140 inlĂ€gg
  • 0

Glöm ej att den klara bara usb hdd med FAT, med andra ord inga DVDR(större Àn 3gig)

FAT har en begrÀnsning pÄ 4GB, inte 3 :P

#10

Postad 31 januari 2009 - 12:03

BioBerra
  • BioBerra
  • Guru

  • 5 602 inlĂ€gg
  • 0
Jag har kört med Telia Smart i snart ett Är och sÀmre skit fÄr man leta efter. Routern klarar knappt en nedladdning, den fungerar stabilt sÄ lÀnge man surfar och bara gör bankÀrenden. Men sÄ fort man ska ladda ner tyngre filer sÄ dör routern och hela nÀtverket, dÄ mÄste jag starta om den igen. Att ladda hem en fil pÄ nÄgra GB kan ta upp mot ett par timmar beroende pÄ hur mÄnga gÄnger jag mÄste starta om routern. Ska nog sÀtta in mitt gamla Triple play modem igen, Telia Smart Àr helt vÀrdelöst. Telia har dessutom slutat svara pÄ mina klagomÄl och gör inget Ät saken kÀnns det som, trots att Smart skulle ha bÀttre support Àn det vanliga internet dÄ man betalar lite extra varje mÄnad.

Redigerat av BioBerra, 31 januari 2009 - 12:05.


#11

Postad 01 mars 2011 - 13:44

Gioacchino
  • Gioacchino
  • ForumrĂ€v

  • 834 inlĂ€gg
  • 0
Fick ett erbjudande om detta.
Eftersom mitt internet strular blir man ju nyfiken. Det sÀgs eventuellt att mitt modem Àr för gammalt efter deras uppgradering.
Men hur fungerar en sÄn dÀr gateway ? Kan man gÄ in och öppna portar etc precis som i en vanlig trÄdlös router ?
Vad Àr generellt för- och nackdelar att inte ha de ?!

#12

Postad 03 mars 2011 - 18:07

Thun
  • Thun
  • Wannabe

  • 29 inlĂ€gg
  • 0
Telia kommer slÀppa ett nytt smart modem strax (1-2 mÄnader har jag fÄtt insidertipps om). sÄ vÀnta om ni skall skaffa.
Har jobbat med Telia tidigare och deras smart Àr en KANON produkt för 95% av Sveriges befolkning... jag försökte sÀlja pÄ alla en sÄdan. Men JAG hatar den.. har inte alls dom funktionerna jag krÀver, och inte kan jag göra nÄgonting Ät det dÄ jag Àr lÄst till den eftersom jag har deras ip-telefoni ocksÄ... hoppas att deras nya modem kommer att tÀcka mina behov annars blir jag ledsen... Sorry for OT.



0 anvÀndare lÀser detta Àmne

0 medlemmar, 0 gÀster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas hĂ€r?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   VĂ„ra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-instĂ€llningar.