Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Dansk digital-tv i Halland? (DVB-T)

18 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 27 september 2008 - 11:02

hakanh65
  • hakanh65
  • Forumräv

  • 874 inlägg
  • 0
Jag har en sommarstuga i Mellbystrand i södra Halland och undrar nu om det är möjligt att ta emot dansk digital-tv där. Innan någon föreslår parabol så menar jag alltså DVB-T och de fria kanalerna. Finns det någon här i forumet som har erfarenheter av sådan mottagning just i detta område? Jag tar gärna emot alla tips (antenntyper, -förstärkare, sändare)! Tips från Skåne är inte lika intressant eftersom mottagningsförhållandena är betydligt bättre där.

#2

Postad 27 september 2008 - 12:57

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

  • 7 299 inlägg
  • 0
Det är ju nära kusten så borde säkert gå få in kanalerna vid bra förhållanden och bra antenn men kanske inte 24/7...
signaler kan ta sig ganska långt över vatten så det är bara testa...

Redigerat av Leatherface, 27 september 2008 - 12:58.


#3

Postad 27 september 2008 - 13:27

hakanh65
  • hakanh65
  • Forumräv

  • 874 inlägg
  • 0

Det är ju nära kusten så borde säkert gå få in kanalerna vid bra förhållanden och bra antenn men kanske inte 24/7...
signaler kan ta sig ganska långt över vatten så det är bara testa...

En variant är att jag riktar om min befintliga antenn men med tanke på attdet ligger på gränsen till bra signal från Halmstad/Oskarström (ca 3 mil) så finner jag det osannolikt att det kan bli någon signal alls från exv Köpenhamn (10 mil), men man ska aldrig säga aldrig. Jag är inställd på att köpa en mycket bättre antenn men om det ändå inte fungerar så känns det bortkastat.

#4

Postad 27 september 2008 - 13:38

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

  • 7 299 inlägg
  • 0
jag har ibland fått signal från finland vid norrlandskusten med en vanlig inomhusantenn och det är mer än 10 mil men det är bara vid väldigt bra förhållanden det... med en bra riktig antenn är det inga problem alls....
tänk bara på att om du ska se dansk digitaltv så behöver du en mpeg4 mottagare då dom kommer börja köra med det...

Redigerat av Leatherface, 27 september 2008 - 13:55.


#5

Postad 27 september 2008 - 14:05

frav
  • frav
  • Lärjunge

  • 305 inlägg
  • 0
Jag plockar in de Danska kanalerna i Haverdal från Köpenhamnssändaren. Dock inte helt stabilt när väderleken är dålig. Nu ligger ju Mellbystrand lite mer i lä för Hallandsåsen.

http://digi-tv.dk/
http://digi-tv.dk/In...ekningskort.asp
http://www.dvb.org/a...nmark/index.xml

#6

Postad 27 september 2008 - 14:11

hakanh65
  • hakanh65
  • Forumräv

  • 874 inlägg
  • 0
Nuvarande mux sänder i mpeg-2 till 2012. Det är mux2 (betalkanaler) som kommer att sända i mpeg-4 från 1/11-2009.

Jag plockar in de Danska kanalerna i Haverdal från Köpenhamnssändaren. Dock inte helt stabilt när väderleken är dålig. Nu ligger ju Mellbystrand lite mer i lä för Hallandsåsen.

Vilken typ av antenn använder du? förstärkare?

#7

Postad 27 september 2008 - 16:17

frav
  • frav
  • Lärjunge

  • 305 inlägg
  • 0

Vilken typ av antenn använder du? förstärkare?

Televes DAT-75 mot Danmark & DAT-45 mot Fjällgime/Oskarström. Förstärkare finns också, dubbla UHF-ingångar, tror det var en +20db förstärkare som sitter där nu. Men funderar på att byta till en sådan här http://www.kjell.com/?item=30335 & eventuellt sätta en sån här dipolförstärkare i DAT-75 antennen http://www.kjell.com/?item=30335

#8

Postad 27 september 2008 - 16:57

hakanh65
  • hakanh65
  • Forumräv

  • 874 inlägg
  • 0

Televes DAT-75 mot Danmark & DAT-45 mot Fjällgime/Oskarström. Förstärkare finns också, dubbla UHF-ingångar, tror det var en +20db förstärkare som sitter där nu. Men funderar på att byta till en sådan här http://www.kjell.com/?item=30335 & eventuellt sätta en sån här dipolförstärkare i DAT-75 antennen http://www.kjell.com/?item=30335

Ok, tack för info! Risken är ju som sagt stor att Hallandsås hindrar signalen för mycket. Faktum är att området vid Mellbystrand är markerat med orange i täckningskartan http://www.digi-tv.d.....gust 2006.jpg. Med en bra antenn och förstärkare skulle det kanske funka i alla fall. Skall nog testa med min befintliga antenn för att se om det finns någon tillstymmelse till signal.

Redigerat av hakanh65, 27 september 2008 - 17:02.


#9

Postad 27 september 2008 - 19:06

hallteks
  • hallteks
  • Amatör

  • 96 inlägg
  • 0
Min mamma bor med sin danska gubbe i Mellbystrand.
Vilka grejor de har vet jag inte, men de har danska kanaler.
En stor antenn med en ordentlig förstärkare så får de in Köpenhamnssändaren.

#10

Postad 27 september 2008 - 19:19

Packetloss
  • Packetloss
  • Veteran

  • 1 886 inlägg
  • 0
Testa med att köpa dubbla UHF antenner med 43-element eller mer samt stacka 2st bredvid varandra på en mast.

Du fördubblar gainen och riktningskänsligheten.

Om inte det får tillräckligt med signal så kan du stacka 4st sådana antenner.

Finns mer om detta om du googlar, man brukar köra såna lösningar i svaga områden eller där det är mycket studs i signalen.

Och grundregeln med denna typ av mottagning är desto högre upp från mark desto bättre signal får du.

Om du kan köra en 20 meters trefacks mast på tomten så är det kanon i så fall.

Här är en länk bland annat http://atechfabricat...acking_test.htm

Redigerat av Packetloss, 27 september 2008 - 19:22.


#11

Postad 27 september 2008 - 20:13

hakanh65
  • hakanh65
  • Forumräv

  • 874 inlägg
  • 0

Min mamma bor med sin danska gubbe i Mellbystrand.
Vilka grejor de har vet jag inte, men de har danska kanaler.
En stor antenn med en ordentlig förstärkare så får de in Köpenhamnssändaren.

Där ser man! Då finns det alltså förutsättningar att få det att funka! :unsure:

Testa med att köpa dubbla UHF antenner med 43-element eller mer samt stacka 2st bredvid varandra på en mast.

Tack för tipset. Jag visste inte ens att man kunde göra så. Skall dock börja med en antenn och se om det går.

#12

Postad 27 september 2008 - 21:25

frav
  • frav
  • Lärjunge

  • 305 inlägg
  • 0
Ett tips är också att kolla runt i sammhället efter hur antenn installationer på andra hus ser ut. Då kan man ju få endel tips över lämplga antennarrangemang för orten ifråga. Nuförtiden är dock inte sk. danmarksantenner lika vanligt som på 70 & 80 talet, men det finns lite här och där.

#13

Postad 28 september 2008 - 11:15

hakanh65
  • hakanh65
  • Forumräv

  • 874 inlägg
  • 0
Jag lyckades räkna ut kompassriktningen och riktade om antennen, men fick ingen signal. Min antenn har uppenbarligen väldigt dålig riktverkan eftersom den kunde ta in sändaren i Oskarström fortfarande, om än dåligt, 132 grader åt andra hållet! Jag upptäckte dessutom att antennen hade varit riktad ca 15 grader fel. Jag blir helt enkelt tvungen att köpa en ny antenn.

#14

Postad 29 januari 2009 - 00:41

aweste
  • aweste
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
Jag bor i Halmstad liksom mina föräldrar, morsan är från Danmark och blev därför lite besviken när dom danska kanalerna försvann när Sverige gick över till digitalt.
Dom kan få in bra dansk digital sändning MEN problemet är att nån signal som tas upp av Danmarksantennen stör ut den mux som bl.a. svensk TV4 ligger på (tror det är kanal 28 i vår sändare), signalen förvinner helt. Om man drar ut strömförsörjningen till den mastplacerade antennförstärkaren så störs inte svensk TV4 (men då försvinner givetvis danmark).
Nån som har koll på sånt här och har några konkreta tips?
Det verkar sitta ett filter mellan danmarksantennen och antennförstärkaren.

#15

Postad 29 januari 2009 - 02:32

Unregistereda73ae66d
  • Unregistereda73ae66d
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0
Mina föräldrar har också sommarställe norr om Halmstad efter kusten och får in dom danska digitala kanlerna bra. Är iofs bara på sommaren dom är där så mottagnings förhållandet är väl bättre då men med en antennförstärkare så går det nog bra. Dom får in dom svenska digital kanlerna via den danska antennen som alltså är felriktad men går ändå förutom att det brukar vara strul med mtv, eurosport och övriga kanler på detta mux men övriga mux är det inga problem. Har inte blivit av än att ta dit en "antenn snubbe" för man kan ju se dom allra flesta svenska kanalerna så varför skall man det? :)

#16

Postad 29 januari 2009 - 14:18

petgus
  • petgus
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0
Jag bor i steninge, norr om Halmstad, och jag plockar in DR1, DR2 och TV2 på kanal 51(Köpenhamn).
Den är väldigt stabil och jag har inga problem eller störningar vid olika väder eller från svenska kanaler. Jag använder en antennförstärkare för de Svenska kanalerna (Varbergssändaren) och en mot Köpenhamn.
Jag satte upp antennerna i april 2006. Jag använder inte automatisksökning utan plockar varje kanal för sig.

#17

Postad 29 januari 2009 - 20:08

hakanh65
  • hakanh65
  • Forumräv

  • 874 inlägg
  • 0
Tack för rapporterna! Det blir nog ett nytt försök i mars/april när stugsäsongen börjar igen.

#18

Postad 29 januari 2009 - 23:35

aweste
  • aweste
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
OK, petgus, då är du nog lyckligt lottad om du aldrig har störningar!

Kanal 51 är ju Köpenhamnssändaren, det är den jag får in också när antennförstärkaren är på.

Har du en förstärkare till varje antenn? Inga filter? Sen då, nån kombiner?

#19

Postad 01 februari 2009 - 11:32

Unregistered22187f4d
  • Unregistered22187f4d
  • Användare

  • 156 inlägg
  • 0
Får ni in Boxer utbudet från Jylland? Antagligen inte, men man vet ju aldrig, en del får in tysk DVB-T i skåne.

http://www.boxertv.dk/?page=1729



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.