Hoppa till innehÄll

Sökresultat Sökningen pÄgÄr Sökresultaten dyker upp hÀr efterhand. Du kan fortsÀtta skriva om du vill begrÀnsa sökningen.
Söker efter anvÀndare
Söker efter gallerier
Sök forumtrÄdar
StÀng

StÀlla in parabol

16 svar till detta Àmne
  • VĂ€nligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 14 oktober 2008 - 18:07

whome
  • whome
  • ForumrĂ€v

  • 949 inlĂ€gg
  • 0
Det Àr bara att erkÀnna, jag Àr nybörjare nÀr det kommer till paraboler.

Visst, jag monterade en för mÄÄÄnga Är sedan, men det var dÄ det...

Till saken, hur gör man?

OK, jag Àr med pÄ att man ska ha ordning pÄ hur man sak rikta in parabolen, men sen?

Vinklarna kan jag hitta pÄ http://www.dishpointer.com/ sÄ lÄngt allt vÀl.

Men sen skulle jag gÀrna vilja ha tips pÄ vad man ska tÀnka pÄ. Gissar t.ex. att man bör ha en bra kompass. Var hittar man en bra (och billig!) kompass?

#2

Postad 15 oktober 2008 - 06:33

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

  • 11 229 inlĂ€gg
  • 0
Kan vara bra att anvÀnda ett vattenpass nÀr man sÀtter upp parabolstaget, sÄ att man sedan kan lita pÄ den vinkelskala som finns pÄ parabolen. Det behöver inte vara en sÄ bra kompass, jag köpte min pÄ Biltema. Börja med att hittat en plats dÀr parabolen har fri sikt (anvÀnd kompassen) och sÀtt upp den, sÀtt sÄ att den pekar nÄgot sÄ nÀr i rÀtt rikting enligt kompassen. Justera in höjdvinkeln och dra dessa skruvar nÄgot, och vrid Lnb sÄsom den ska sitta, kanske kl 17.00. Skruvarna för parabolen i sidled drar du sÄ att den gÄr lite halvtrögt, dÀrefter sÄ börjar du flytta parabolen fram och tillbaka i sidled, kompassen borde ge en nogrannhet pÄ en 10-20grader sÄ inom dessa sÄ bör du hitta din satellit. Enklast Àr om man har en "satellithittare" som du kan anvÀnda uppe vid parabolen, den ger oftast bara att du har hittat en satellit, du vet inte om det Àr rÀtt förÀn du sett vad TV'n visar. Du mÄste hur som helst kunna se en mÀtare frÄn parabolen, antingen satellithittaren eller skalan pÄ TV'n. Min första instÀllning gick till sÄ att jag flyttade parabolen nÄgat grader och gick ner och tittade pÄ TV'n, och sÄ höll jag pÄ, det funkade inte.

NÀr du fÄtt max utslag i sidled, sÄ kan du finjustera med höjvinkeln (kolla vÀrdet), dra sedan samtliga skruvar och kolla igen vÀrdet sÄ att du dÄ inte har flyttat parabolen nÄgot

#3

Postad 15 oktober 2008 - 08:03

whome
  • whome
  • ForumrĂ€v

  • 949 inlĂ€gg
  • 0
Jag har en vanlig orienteringskompass. Eftersom jag har en del trÀd (som kan stÄ i vÀgen) sÄ försökte jag hitta en lÀmplig placering och det var dÄ jag blev osÀker pÄ om min kompass var tillrÀckligt noggrann.

Man vill ju gÀrna slippa montera upp och ner flera gÄnger...

Det lutar Ă„t ett montage pĂ„ skorstenen. Det Ă€r ganska högt upp (!) och förhoppningsvis sĂ„ klarar jag trĂ€den dĂ„. TyvĂ€rr blir ju montaget svĂ„rare Ă€n om jag hade monterar parabolen pĂ„ en vĂ€gg (helst nĂ€ra marken). Även instĂ€llning/justering blir vĂ€l ganska knöligt...

Tittade pÄ "satellithittare" för att Ätminstone kunna göra grovinstÀllningen direkt pÄ taket.

Vad tror ni om en sÄnt hÀr kit
http://www.conrad.se/?article=941301 ?

#4

Postad 15 oktober 2008 - 08:11

Unregisteredeea8571e
  • Unregisteredeea8571e
  • LĂ€rjunge

  • 348 inlĂ€gg
  • 0
HÀr har du lite bra lÀsnig -----> http://www.kjell.com...olinstallation/

#5

Postad 15 oktober 2008 - 08:20

Benkke
  • Benkke
  • Mega-Guru

  • 7 289 inlĂ€gg
  • 0
2 personer med mobiltelefon brukar underlÀtta. En som justerar och 1 som ser tvn och signalstyrkan

#6

Postad 15 oktober 2008 - 08:22

Sandman1977
  • Sandman1977
  • AnvĂ€ndare

  • 119 inlĂ€gg
  • 0
Hej! Har vÀl lite kunskap efter mÄnga turer upp till parabolen pÄ vÀggen :) Om man som föregÄende talare har koll pÄ riktningen sÄ Àr den enklaste metoden en satbeeper. Den kopplas mellan lnb och mottageren uppe vid parabolen sen Àr det bara att ratta in parabolen tills den tjuter. Sen om det Àr rÀtt satellit du fÄtt in Àr en annan sak.. Bara att gÄ ner och kolla, annars upp igen och fortsÀtta ratta. Vinkelskalan pÄ parabolen brukar funka bra om man sÀtter fÀstet rakt mot vÀgg eller stag, vilket man nu anvÀnder. Satbeepern kan följa med paketet om man har tur. Viasat vet jag att det har förekommit med.

Lycka Till!

//Mvh Henrik

#7

Postad 15 oktober 2008 - 10:19

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

  • 11 229 inlĂ€gg
  • 0

Jag har en vanlig orienteringskompass. Eftersom jag har en del trÀd (som kan stÄ i vÀgen) sÄ försökte jag hitta en lÀmplig placering och det var dÄ jag blev osÀker pÄ om min kompass var tillrÀckligt noggrann.

Man vill ju gÀrna slippa montera upp och ner flera gÄnger...

Det lutar Ă„t ett montage pĂ„ skorstenen. Det Ă€r ganska högt upp (!) och förhoppningsvis sĂ„ klarar jag trĂ€den dĂ„. TyvĂ€rr blir ju montaget svĂ„rare Ă€n om jag hade monterar parabolen pĂ„ en vĂ€gg (helst nĂ€ra marken). Även instĂ€llning/justering blir vĂ€l ganska knöligt...

Tittade pÄ "satellithittare" för att Ätminstone kunna göra grovinstÀllningen direkt pÄ taket.

Vad tror ni om en sÄnt hÀr kit
http://www.conrad.se/?article=941301 ?


TÀnk pÄ att satellit Àr uppe i himlen med 20grader, sÄ trÀd i kompassriktningen behöver inte utgöra ett problem. TÀnk ocksÄ pÄ att om du flyttar parabolen upp pÄ ett skorsten sÄ kanske det gör 3m??? dvs det Àr ocksÄ 3m högre trÀd du klarar av, mer Àr det inte. TÀnk ocksÄ pÄ att en stabil montering Àr viktig. Om du sÀtter den pÄ skorsten sÄ kan du ocksÄ fundera pÄ ett LNB paraply, sÄ att du inte ska upp pÄ taket nÀr snön kommer

#8

Postad 15 oktober 2008 - 11:26

whome
  • whome
  • ForumrĂ€v

  • 949 inlĂ€gg
  • 0
Vad Àr ett LNB paraply?

#9

Postad 15 oktober 2008 - 18:27

junkan
  • junkan
  • Guru

  • 5 298 inlĂ€gg
  • 0
Det bÀsta Àr nog trots allt att montera sÄ rakt och fint du bara kan och sedan köpa in injusteringstjÀnsten.
Det Àr vÀldigt bra och ganska dyra instrument en riktig installatör har och det kan nog vara vÀrt de dÀr 500-600:-

#10

Postad 16 oktober 2008 - 11:10

Testman
  • Testman
  • Amatör

  • 84 inlĂ€gg
  • 0
Men det Àr bra mycket roligare att kunna sÀga att man har gjort det sjÀlv
och att det var hur enkelt som helst och att det Àr obegripligt att nÄgon
kan mislyckas med nÄgot sÄ enkelt.

Det Àr ju faktiskt tÀmligen enkelt tycker jag. Hade inga svÄrigheter med de tvÄ
paraboler som jag har monterat. Tycker att en vanlig TV antenn Àr minst lika
om inte svÄrare att fÄ optimal.

#11

Postad 16 oktober 2008 - 17:07

Rabalder
  • Rabalder
  • Beroende

  • 1 235 inlĂ€gg
  • 0
Om man trÄdskaparen Àr nybörjare sÄ brukar det ju bli att man startar med ett paket frÄn CD/ViaSat och dÄ ingÄr ju installationen (under förutsÀttning att den inte Àr allt för bökig).

SÄ varför bry sig................?

#12

Postad 16 oktober 2008 - 17:16

Unregistered25afe1a3
  • Unregistered25afe1a3
  • Veteran

  • 1 919 inlĂ€gg
  • 0
NÄgra enkla tips för att fÄ hjÀlp.
* Vilken eller vilka satelliter vill du ta in ( Thor = CD, Sirius = Viasat ) eller mer ?
* Var mer nogrann nÀr ni ber om hjÀlp dÄ det finns alltför mÄnga satelliter och paraboler samt diverse kombinationer.

Att montera en vanlig parabol ( norden ) sÄ ska du ta reda pÄ vilken vÀgg du har mot söder samt ett vanligt kompass och helst inga trÀd ivÀgen.

#13

Postad 17 oktober 2008 - 16:32

whome
  • whome
  • ForumrĂ€v

  • 949 inlĂ€gg
  • 0

Om man trÄdskaparen Àr nybörjare sÄ brukar det ju bli att man startar med ett paket frÄn CD/ViaSat och dÄ ingÄr ju installationen (under förutsÀttning att den inte Àr allt för bökig).

SÄ varför bry sig................?

Ja, varför bry sig?
Jag skrev inte det explicit men jag vill helt enkelt lÀra mig hur det funkar. Tycker att det Àr kul att kunna. :(

Jag tycker att jag har fÄtt ganska bra tips. Tack för det!

Gissar att det finns ytterligare rÄd att ge.
- Vilka kablar ska man anvÀnda?
- Hur lÄngt kablage kan man ha?
...

#14

Postad 17 oktober 2008 - 23:33

Unregistered25afe1a3
  • Unregistered25afe1a3
  • Veteran

  • 1 919 inlĂ€gg
  • 0
Lite mer lÀsning till dig hÀmtat frÄn satpro.

Montering

#15

Postad 17 oktober 2008 - 23:39

Unregistered79461a6e
  • Unregistered79461a6e
  • Wannabe

  • 47 inlĂ€gg
  • 0

Det Àr bara att erkÀnna, jag Àr nybörjare nÀr det kommer till paraboler.

Visst, jag monterade en för mÄÄÄnga Är sedan, men det var dÄ det...

Till saken, hur gör man?

OK, jag Àr med pÄ att man ska ha ordning pÄ hur man sak rikta in parabolen, men sen?

Vinklarna kan jag hitta pÄ http://www.dishpointer.com/ sÄ lÄngt allt vÀl.

Men sen skulle jag gÀrna vilja ha tips pÄ vad man ska tÀnka pÄ. Gissar t.ex. att man bör ha en bra kompass. Var hittar man en bra (och billig!) kompass?

jag sjÀlv har en kompis som kÀnde en installatör som fixade för jag o min kompis fick inte in sateliterna alls sÄ det Àr helt klart vÀrt det o fÄ det gjort av en riktigt tycker jag

#16

Postad 17 mars 2010 - 15:45

cheetah1
  • cheetah1
  • Wannabe

  • 12 inlĂ€gg
  • 0
Gammal trÄd det hÀr, men..
Dishpointer var ju en trevlig sida. Jag kommer fĂ„ (!) en 120 cm tallrik med tvĂ„ LNB:er pĂ„ av syrran, sĂ„ jag forskar lite i hur jag ska sĂ€tta upp den. TĂ€nker nĂ€rmast sikta in mig pĂ„ Astra 19,2 grader öst och Hotbird pĂ„ 13, och dĂ„ gĂ„r jag av dishpointer fram "dish skew 88 grader", vilket enligt den förklarande texten inenbĂ€r att man ska vrida pĂ„ hela parabolen. Är det med LNB:er och allt? Har aldrig sett en parabol med LNB:erna pĂ„ nĂ„t annat sĂ€tt Ă€n det vanliga, kan nĂ„n förklara vad som menas med det hĂ€r?

#17

Postad 18 mars 2010 - 10:23

Hakon
  • Hakon
  • ForumrĂ€v

  • 950 inlĂ€gg
  • 0

Gammal trÄd det hÀr, men..
Dishpointer var ju en trevlig sida. Jag kommer fĂ„ (!) en 120 cm tallrik med tvĂ„ LNB:er pĂ„ av syrran, sĂ„ jag forskar lite i hur jag ska sĂ€tta upp den. TĂ€nker nĂ€rmast sikta in mig pĂ„ Astra 19,2 grader öst och Hotbird pĂ„ 13, och dĂ„ gĂ„r jag av dishpointer fram "dish skew 88 grader", vilket enligt den förklarande texten inenbĂ€r att man ska vrida pĂ„ hela parabolen. Är det med LNB:er och allt? Har aldrig sett en parabol med LNB:erna pĂ„ nĂ„t annat sĂ€tt Ă€n det vanliga, kan nĂ„n förklara vad som menas med det hĂ€r?

Strunta i dish skew, det Àr inte mÄnga paraboler som har denna justreing.SÄ de flesta Àr fasta i 90gr.

Detta Àr skew, parabolen kan tilltas till höger eller vÀnster sett ex framifrÄn.
Bifogad fil  Skew2.JPG   21,84K   21 Antal nerladdningar

För att kompensera att parabolen inte gÄr att justera skew gör man detta pÄ LNB istÀllet.Man vrider helt enkelt pÄ LNB i sina hÄllare.PÄ bilden ser du att de mittre LNB Àr skew justerat ,kablen pÄ dessa pekar inte rakt ner.
Bifogad fil  IMG_2407.jpg   51,85K   23 Antal nerladdningar



0 anvÀndare lÀser detta Àmne

0 medlemmar, 0 gÀster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas hĂ€r?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   VĂ„ra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-instĂ€llningar.