Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Stativare HFLS-1?

250 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 12 December 2008 - 13:55

Beijergard
  • Beijergard
  • Forumräv

• 767 inlägg
  • 0

Tack för det tipset :rolleyes:
Blir till att beställa då för mig också, men det blir ju ungefär samma pris som om man hade varit lite snabbare att beställa före euron gick upp ;)

Jo, priset har gått upp en del, men jag tror rabatten kommer bli billigare än vad det vore utan rabatt för en månad sedan när jag ursprungligen tänkte beställa.

Postad 13 December 2008 - 02:50

Beijergard
  • Beijergard
  • Forumräv

• 767 inlägg
  • 1
Nu har jag beställt! Dålig timing kanske, men jag vill bli klar med högtalarna :blink:

Postad 15 December 2008 - 11:45

Beijergard
  • Beijergard
  • Forumräv

• 767 inlägg
  • 0
Och så fanns inte alla prylar på lager.... Väntar på röret och en konding, beräknas skickas 17/12.

Postad 17 December 2008 - 17:53

mr_Tony
  • mr_Tony
  • Användare

• 220 inlägg
  • 0
Riktigt snygga stativ!
Förstår att du är helnöjd med de där. 10-poängare!!!

/Tony

EDIT: 100 inlägg =)

Redigerat av mr_Tony, 17 December 2008 - 17:54.

Postad 18 December 2008 - 00:20

Beijergard
  • Beijergard
  • Forumräv

• 767 inlägg
  • 0

Riktigt snygga stativ!

Tackar :huh:

Nu blir jag lite less på min sub! Nu är det tredje gången som vikterna lossnar i slaven! Det verkar ju fungera skitdåligt med lera.... Vad ska jag göra? blev sugen på att dra en bult rakt igenom och skruva fast vikter innuti den..

Postad 18 December 2008 - 09:18

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Tackar :huh:

Nu blir jag lite less på min sub! Nu är det tredje gången som vikterna lossnar i slaven! Det verkar ju fungera skitdåligt med lera.... Vad ska jag göra? blev sugen på att dra en bult rakt igenom och skruva fast vikter innuti den..

PL400 säger jag då !

limma dom, då sitter dom kan jag säga, du kan dock inte ´vikta om slaven då utan att ha sönder den, men du slipper ju knöla med vikterna...

Jag skulle köra med pl400 och "mura in" vikterna så att dom sitter fast ordentligt och inta kan ligga och skramla helelr för det e jobbigt om man märker det när limmet torkat....

Postad 18 December 2008 - 12:46

Unregisterede8beb553
  • Unregisterede8beb553
  • Lärjunge

• 294 inlägg
  • 0

Mina vikter lossnar inte, inte än iaf. Jag har spelat mycket med den sen den vart ihopsatt. Jag använde tenn och modellera, mycket modellera och mindre tennvikter. Mina kanske lossnar också efter ett tag vad vet jag, men just nu är det stabilt som fan. Prova att ta bort lite blyvikter och lägg till mera modellera annars och knåda rejält nör du packar det.

//Rickard

Postad 18 December 2008 - 22:38

Beijergard
  • Beijergard
  • Forumräv

• 767 inlägg
  • 0
Edit: Flyttat ämnet tillbaka till sin rätta tråd...

Bifogad fil(er)

Redigerat av Beijergard, 18 December 2008 - 22:48.

Postad 18 December 2008 - 22:45

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

• 2834 inlägg
  • 0

Nu har jag monterat isär basen.. Det var inte vikterna som hade lossnat... Det var hela nedre upphängningen som har lossnat från "talspolen" :@
Fy fan!

Oj då! Kan du skicka tillbaka den?

Postad 18 December 2008 - 22:48

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Hur i.....!!! ;) ;) :D

det va det värsta jag sett, hur lyckades du med detta.. ! ;)

Hmm, segt det blir att skicka tillbaka, vad va det för grejer nu igen ,va det en XLS slav eller en värre variant ?
Kommer inte ihåg ditt subb bygge.
sjukt va tråkigt när sådant här händer :(

Postad 18 December 2008 - 22:54

Beijergard
  • Beijergard
  • Forumräv

• 767 inlägg
  • 0

Oj då! Kan du skicka tillbaka den?

Hur i.....!!! ;) ;) :D

det va det värsta jag sett, hur lyckades du med detta.. ! ;)

Hmm, segt det blir att skicka tillbaka, vad va det för grejer nu igen ,va det en XLS slav eller en värre variant ?
Kommer inte ihåg ditt subb bygge.
sjukt va tråkigt när sådant här händer :(

Vi fortsätter här borta ----> https://www.minhembi...s...0&start=150

Postad 19 December 2008 - 08:41

Beijergard
  • Beijergard
  • Forumräv

• 767 inlägg
  • 0
Spårar mitt kolli från BMM.. Det loggades i Örebro inatt kl 02 :P Det måste betyda att jag får det idag! Skoj, nu har jag två projekt igen då :D

Postad 19 December 2008 - 10:08

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Spårar mitt kolli från BMM.. Det loggades i Örebro inatt kl 02 ;) Det måste betyda att jag får det idag! Skoj, nu har jag två projekt igen då :P

haha, jo verkar ju onekligen så :D

Postad 19 December 2008 - 19:11

Beijergard
  • Beijergard
  • Forumräv

• 767 inlägg
  • 0
Nu har jag hämtat paketet på posten :D
Skall iväg och fräsa bafflar nu förhoppningsvis. Sen skall jag försöka förstå mig på hur jag gör för att löda delningsfiltret :P
Förvänta er bilder till kvällen!

EDIT: Ops! Jag ljög, andra planer för kvällen...

Redigerat av Beijergard, 19 December 2008 - 20:51.

Postad 19 December 2008 - 21:30

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

• 2834 inlägg
  • 0

Nu har jag hämtat paketet på posten :P
Skall iväg och fräsa bafflar nu förhoppningsvis. Sen skall jag försöka förstå mig på hur jag gör för att löda delningsfiltret ;)
Förvänta er bilder till kvällen!

EDIT: Ops! Jag ljög, andra planer för kvällen...

VA! Nu har jag ju väntat mig bilder ;)

/Tim! :D

Postad 20 December 2008 - 01:26

Beijergard
  • Beijergard
  • Forumräv

• 767 inlägg
  • 0

VA! Nu har jag ju väntat mig bilder :P

/Tim! ;)

Förlåt att du blev besviken Tim, här kommer lite godis som kompensation :D

Bifogad fil(er)

Postad 20 December 2008 - 02:23

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

• 2834 inlägg
  • 0
Grymt snyggt :P (Även om jag personligen hade valt silver spikes)

Fredagen är räddad ;)

Postad 20 December 2008 - 10:16

ekolnskungen
  • ekolnskungen
  • Forumräv

• 831 inlägg
  • 0

Grymt snyggt :P (Även om jag personligen hade valt silver spikes)

Fredagen är räddad ;)

Aa, de är snygga och jag tycker "guldet" matchar med träfaneringen bättre än silver!

Postad 21 December 2008 - 01:33

Beijergard
  • Beijergard
  • Forumräv

• 767 inlägg
  • 0
Här kommer lite mer godis.
Bilderna talar nog för sig själv..
I morgon skall jag försöka löda filtren.

Min mall för att fräsa..
Bifogad fil  DSC_8033.JPG   241.64K   0 Antal nerladdningar

Testbit..
Bifogad fil  DSC_8035.JPG   234.4K   0 Antal nerladdningar

Bifogad fil(er)

Postad 21 December 2008 - 01:38

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

• 2834 inlägg
  • 0
Detta blir fint ju! Jag vill också ha en fräs!!!!!!!

Edit: Vad gör du för mall för att göra de runda? Plåtbit?

Redigerat av Timpolanen, 21 December 2008 - 01:39.

Postad 21 December 2008 - 02:43

Beijergard
  • Beijergard
  • Forumräv

• 767 inlägg
  • 0

Detta blir fint ju! Jag vill också ha en fräs!!!!!!!

Edit: Vad gör du för mall för att göra de runda? Plåtbit?

Detta var en jättebillig fräs, vågar inte säga hur mkt jag betalade :rolleyes:
Stålen köpte jag på Jula för 200kr.

Mallen gjorde jag av 8mm MDF, satte i skruvar som sticker ut 2-3 mm som "styrpinne" som centrum för hålet som ska fräsas.

Postad 21 December 2008 - 13:24

Beijergard
  • Beijergard
  • Forumräv

• 767 inlägg
  • 0
Är detta rätt schema jag hittat?

Bifogad fil(er)

• Bifogad fil  filter.jpg   79.23K   0 Antal nerladdningar

Postad 21 December 2008 - 14:38

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

• 2834 inlägg
  • 0
Japp ser så ut.

http://www.hififorum...del2/part2.html

Postad 21 December 2008 - 15:40

Beijergard
  • Beijergard
  • Forumräv

• 767 inlägg
  • 0

Japp ser så ut.

http://www.hififorum...del2/part2.html

Men på bilden i länk, så är det sju stycken filterkomponenter. Enligt schemat så är det 9st??
Biten med R1021 och L1021, ska jag skita i den? Jag har iaf bara de andra sju komponenterna... :S

Postad 21 December 2008 - 16:33

Affroman
  • Affroman
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0

Men på bilden i länk, så är det sju stycken filterkomponenter. Enligt schemat så är det 9st??
Biten med R1021 och L1021, ska jag skita i den? Jag har iaf bara de andra sju komponenterna... :S

Det är resistansen från spolarna och du ska alltså inte montera några extra resistorer!
Snyggt bygge för övrigt!

Postad 21 December 2008 - 16:36

Beijergard
  • Beijergard
  • Forumräv

• 767 inlägg
  • 0

Det är resistansen från spolarna och du ska alltså inte montera några extra resistorer!
Snyggt bygge för övrigt!

Okej, inte för att jag förstod exakt :rolleyes:
Men jag har snickrat ihop ett filter nu utan att löda... ser det okej ut?

Bifogad fil(er)

Postad 21 December 2008 - 16:46

Affroman
  • Affroman
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0

Okej, inte för att jag förstod exakt :rolleyes:
Men jag har snickrat ihop ett filter nu utan att löda... ser det okej ut?

Det ser helt okej ut! Du har inte satt dit sladdarna som går till diskant och bas ser jag men det är ju inga problem att löda dit!
Jag har en filterlayout på mitt galleri som du kan kolla på om du känner dig osäker!

Jo lite förklaring till vad jag menade. Alla spolar har en induktans som växlar i styrka beroende på frekvens samt en resistans som är statiskt, dvs den är konstant oavsett växling i frekvens. Jag är ingen expert på detta så någon får gärna rätta mig om jag har fel!
Om du kollar på din spolar så ska du se att det står ett "mH-värde" samt ett "r-värde". Du kommer märka att resistorerna som ligger före spolarna på ditt filterkopplingsschema är samma, eller iaf nära värderna på dina spolar.
Kort och gott ser det bra ut men jag skulle nog vänt den lilla spolen så den står på högkant vänd mot den stora spolen. Kolla på mitt galleri och på bilden "ny filter-layout" så förstår du vad jag menar!

Lycka till!

Postad 21 December 2008 - 16:52

Affroman
  • Affroman
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
För övrigt kan jag säga att denna högtalaren låter duktigt bra! Fruktansvärt klart och fint ljud! Se till att du har lite kräm i förstärkaren bara!
Det var en MÄRKBAR skillnad när jag körde med min Harman Kardon HK670 stereo förstärkare och min nuvarande Denon 3805! Fastän Denon har nära dubbla specade effekten så fick HK:n ut mer kräm i framförallt mid och bas registret. HFLS har en väldigt låg verkningsgrad men dom låter fantastiskt när dom får den kräm dom vill ha! =)
Ge dem ett 10 tal timmar för inspelning. Mina har bara blivit bättre och bättre med tiden!

Postad 21 December 2008 - 17:08

Beijergard
  • Beijergard
  • Forumräv

• 767 inlägg
  • 0

Kort och gott ser det bra ut men jag skulle nog vänt den lilla spolen så den står på högkant vänd mot den stora spolen. Kolla på mitt galleri och på bilden "ny filter-layout" så förstår du vad jag menar!

Lycka till!

Spelar det någon roll när spolarna sitter 15cm från varandra?

Postad 21 December 2008 - 18:42

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Spelar det någon roll när spolarna sitter 15cm från varandra?

till viss del, jag vänder dom alltid :rolleyes:

Titta =)

Postad 22 December 2008 - 11:11

Beijergard
  • Beijergard
  • Forumräv

• 767 inlägg
  • 0
Nu sitter jag och provspelar en av högtalarna, ville se om allt var rätt kopplat innan jag satte ihop nr2.
Det första jag märker är, jag måste vrida upp volymen med 10 steg för att få samma ljudnivå som mina Dynavioce.
Golvarna är väldigt lättdrivna och stativarna trögdrivna, så jag behöver väl ett slutsteg i framtiden..
Sen låter ljudet väldigt instängt och dovt, kanske blir bättre med inspelning samt bättre kablar.

Jag får även ett blåsljud från basreflexen :/ Behöver den då förlängas eller kortas?

Jag låter kanske missnöjd, men det ändras nog när jag har båda talarna och de är inspelade :)
Bilder kommer senare under dagen :D

Postad 22 December 2008 - 11:34

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
När man lyssnar på en högtalare så får du en i verkligheten 6dB lägre volym än om du har 2st och lyssnar på så det e helt naturligt att du måste höja ganska mycket mer för samma ljud nivå :)
Sedan så är det så att 1 högtalare låter nästan alltid instängt och tråkigt, men när det blir två så blommar dom ut.. :D

sedan så är dom ju inte heller inspelade så....

Postad 22 December 2008 - 11:37

Beijergard
  • Beijergard
  • Forumräv

• 767 inlägg
  • 0

När man lyssnar på en högtalare så får du en i verkligheten 6dB lägre volym än om du har 2st och lyssnar på så det e helt naturligt att du måste höja ganska mycket mer för samma ljud nivå :)
Sedan så är det så att 1 högtalare låter nästan alltid instängt och tråkigt, men när det blir två så blommar dom ut.. <_<

sedan så är dom ju inte heller inspelade så....

Jag har inte två st på samma kanal, stativaren på vänster och golvaren på höger kanal, sitter och flippar fram å tillbaka med balansen ^_^
Sitter och lyssnar på Infected mushroom nu, ju mer jag lyssnar desto bättre låter det :D

Postad 22 December 2008 - 11:43

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Ahhh, ok :D

aja, jo men det e ju så att dom e ju helt nya och inet alls inspelade, men när du sitter och lyssnar sådär så vänjer du ju in dig vid ljduet, man ska spela in högtalarna när man inte e hemma :)
Så hör man verkligen hur stor skillnaden e när man kommer hem sedan, och så räkna med ca 100h innan högtalarna börjar att prestera som bäst !

Postad 22 December 2008 - 13:29

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

• 2834 inlägg
  • 0
Mina diskater släppte ganska bra efter 10h. Nu har jag väl spelat ca 120h och nu börjar det hända grejjer :)

Postad 22 December 2008 - 15:57

Beijergard
  • Beijergard
  • Forumräv

• 767 inlägg
  • 0

Ahhh, ok ^_^

aja, jo men det e ju så att dom e ju helt nya och inet alls inspelade, men när du sitter och lyssnar sådär så vänjer du ju in dig vid ljduet, man ska spela in högtalarna när man inte e hemma :)
Så hör man verkligen hur stor skillnaden e när man kommer hem sedan, och så räkna med ca 100h innan högtalarna börjar att prestera som bäst !

Jag satte igång en Infected på repeat, trodde jag... Men det var tyst när jag kom hem! Låten hade bara gått en gång :P Blir att sätta på repeat nu då :D
Och ja, det är sjukt hur snabbt man vänjer sig vid ljudet..

Mina diskater släppte ganska bra efter 10h. Nu har jag väl spelat ca 120h och nu börjar det hända grejjer <_<

Låter bra det där :D
Redan nu efter ett par timmar hör jag skillnad.

Jag saknade dosfräs 60mm, så det blev att handjaga :lol:
Bifogad fil  DSC_8049.JPG   383.95K   0 Antal nerladdningar
Observera de moddade träskorna i bakgrunden på min medhjälpare :lol:
Bifogad fil  DSC_8054.JPG   440.67K   0 Antal nerladdningar
Bifogad fil  DSC_8057.JPG   362.34K   0 Antal nerladdningar
Bifogad fil  DSC_8060.JPG   497.86K   0 Antal nerladdningar
Bifogad fil  DSC_8062.JPG   319K   0 Antal nerladdningar
Bifogad fil  DSC_8067.JPG   939.92K   0 Antal nerladdningar
Testar passformen...
Bifogad fil  DSC_8068.JPG   434.71K   0 Antal nerladdningar
Denna passade inte riktigt lika bra! Men det vara bara en halv mm eller nåt, så det slipade jag med sandpapper.
Bifogad fil  DSC_8069.JPG   366.35K   0 Antal nerladdningar
Bifogad fil  DSC_8072.JPG   831.68K   0 Antal nerladdningar
Datorn får också vara med på arbetsplatsen :blush:
Bifogad fil  DSC_8070.JPG   511.1K   0 Antal nerladdningar

Bifogad fil(er)

Postad 22 December 2008 - 16:06

Nahaz
  • Nahaz
  • Beroende

• 1349 inlägg
  • 0
Snygga, bra jobb.

Vad är det för 3 hål i botten på högtalarna?

Postad 22 December 2008 - 16:10

Beijergard
  • Beijergard
  • Forumräv

• 767 inlägg
  • 0

Snygga, bra jobb.

Vad är det för 3 hål i botten på högtalarna?

Jag har hål i stativen med, drar skruvar genom stativet, in i talaren, så den sitter stadigt :)

Jag har elaka blåsljud från röret!! :S

Redigerat av Beijergard, 22 December 2008 - 16:11.

Postad 22 December 2008 - 16:25

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

• 2834 inlägg
  • 0

Jag har hål i stativen med, drar skruvar genom stativet, in i talaren, så den sitter stadigt :)

Jag har elaka blåsljud från röret!! :S

Snyggt!
Blås ljud humm, hur har du dämpat i lådan? Kanske lite dämpull som ligger i vägen. Någon annan kanske kan komma med nåra tips.
(Har du lackat datan? Snyggt som fan)

Postad 22 December 2008 - 16:32

Beijergard
  • Beijergard
  • Forumräv

• 767 inlägg
  • 0

Snyggt!
Blås ljud humm, hur har du dämpat i lådan? Kanske lite dämpull som ligger i vägen. Någon annan kanske kan komma med nåra tips.
(Har du lackat datan? Snyggt som fan)

Nej jag har inte något dämpmaterial i lådan än.

Det är en polare som lackat datorn :) Airbrush, riktigt snyggt :D Fast jag har ingen användning av den, har knappt brukat den, så den skall säljas. Men något är knas med batteriet, måste höra med Alina Systems om garantin...

Postad 22 December 2008 - 16:59

mr_Tony
  • mr_Tony
  • Användare

• 220 inlägg
  • 0
Blåsljud you say?
Känner jag också igen...
Prova dämpa lådan och lyssna sedan efter blåsljud. Jag dämpade min hfls1'or olika mycket, kopplade in dem och flippade sedan med balansen för att höra vilken jag var mest nöjd med. Proppade i ganska mycket dämpull.
Men jag blev inte riktigt nöjd ändå, så jag fräste en radie på 9mm runt basporten. Då försvann allt blåsljud. :)
Här är en bild på hur mina ser ut "där bak".

Bifogad fil  IMG_1708.jpg   2.75MB   2 Antal nerladdningar

För övrigt så ser dina jäkligt snygga ut! Du kommer inte bli missnöjd med dina hfls1'or.

/Tony

Postad 22 December 2008 - 19:28

Affroman
  • Affroman
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Ska det inte vara 52mm basport enligt orginalritningen?

Testa att flytta ut högtalarna en bit ifrån väggen. Ha gärna en polare som flyttar dem åt dig medans du sitter i sweetspot och lyssnar för att se ifall det blir bättre!

Postad 22 December 2008 - 20:42

Beijergard
  • Beijergard
  • Forumräv

• 767 inlägg
  • 0

Ska det inte vara 52mm basport enligt orginalritningen?

Testa att flytta ut högtalarna en bit ifrån väggen. Ha gärna en polare som flyttar dem åt dig medans du sitter i sweetspot och lyssnar för att se ifall det blir bättre!

Jag har 51mm innerdiameter, men hålet är 60mm.

Postad 22 December 2008 - 23:37

Beijergard
  • Beijergard
  • Forumräv

• 767 inlägg
  • 0
Nu är båda lådorna igång och låter :)
Ska låta dem gå några timmar över jul, sen ska jag ytbehandla..

Postad 23 December 2008 - 09:03

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
om dinna rör är 51mm och 52mm är original, men du har fortfarande samma längd så har du en liten felavstämning, dinna rör e lite för långa B)
Och att dom e lite smalare ökar luft hastigheten i röret = större risk för blåsljud, men nu e 1mm inte så mycket och skillnaden i avstämning och luft hatighet komemr inet att vara direkt en orsak till några problem i sig själva...
Som sagt, att runda av kanterna på rören gör stor skillnad, om du inte vill fräsa så läcker det i 9 av 10 fall med att du tar sandpappar och slipar bort den vassa kanten på röret, alltså bara rundar av själva plaströrets kant så mycket det går så att inte turbolens skapas lika lätt = mindre risk för blåsljud :)

Redigerat av DVD-ai, 23 December 2008 - 09:14.

Postad 23 December 2008 - 12:56

Affroman
  • Affroman
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Jag gjorde mina basportar av avloppsrör som det stod i beskrivningen. Det som förvirrade mig lite var att man skulle kapa ut 52mm, men mig veterligen så finns det bara 51mm avloppsrör i handeln, och då är det ytterdiametern, inte inner diametern. Så jag körde med dessa och tänkte att jag får väl såga ur ett större hål om det skulle vara fel. Jag har i af inte märkt av några blås ljud än efter mer än 100 timmars spelande på varierande musik. Basen är mycket tight av går ner djupare än vad högtalaren ser ut att klara av. Men jag kanske har gjort fel? Möjligt att dem låter ännu bättre med ett 52mm innerdiameter rör men jag vågar inte chansa.

Hur låter dem nu efter lite inspelning då?

Postad 24 December 2008 - 10:41

Beijergard
  • Beijergard
  • Forumräv

• 767 inlägg
  • 0

Jag gjorde mina basportar av avloppsrör som det stod i beskrivningen. Det som förvirrade mig lite var att man skulle kapa ut 52mm, men mig veterligen så finns det bara 51mm avloppsrör i handeln, och då är det ytterdiametern, inte inner diametern. Så jag körde med dessa och tänkte att jag får väl såga ur ett större hål om det skulle vara fel. Jag har i af inte märkt av några blås ljud än efter mer än 100 timmars spelande på varierande musik. Basen är mycket tight av går ner djupare än vad högtalaren ser ut att klara av. Men jag kanske har gjort fel? Möjligt att dem låter ännu bättre med ett 52mm innerdiameter rör men jag vågar inte chansa.

Hur låter dem nu efter lite inspelning då?

Det är svårt att avgöra skillnaden på ljudet, men jag är uppe i ca 10 timmar nu. Men jag är närvarande hela tiden, så jag märker inga större framsteg ;)
Något klarare ljud inbillar jag mig iaf :)

Hur ändrar man trådbeskrivning och titel?

EDIT: Jag såg nu att jag har rören (skjutbara) ställda på 16cm... Hur långa skall dom vara? I originalritningen ska dom vara 18cm, men min låda är på 16,3L utan att räkna bort elementen och filtrens volym.. Samt att mina rör är 51mm innerdiameter. Jag tror det är 46mm innerdiameter på 51mm avloppsrör.

EDIT2: FInns det bättre och sämre musik att spela in högtalarna med? Just nu tuggar dom lite Finger Eleven och Infected Mushroom. Vilken volym är att rekommendera under inspelning?

Redigerat av Beijergard, 24 December 2008 - 12:44.

Postad 24 December 2008 - 13:42

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

• 2834 inlägg
  • 0

Det är svårt att avgöra skillnaden på ljudet, men jag är uppe i ca 10 timmar nu. Men jag är närvarande hela tiden, så jag märker inga större framsteg ;)
Något klarare ljud inbillar jag mig iaf :)

Hur ändrar man trådbeskrivning och titel?

EDIT: Jag såg nu att jag har rören (skjutbara) ställda på 16cm... Hur långa skall dom vara? I originalritningen ska dom vara 18cm, men min låda är på 16,3L utan att räkna bort elementen och filtrens volym.. Samt att mina rör är 51mm innerdiameter. Jag tror det är 46mm innerdiameter på 51mm avloppsrör.

EDIT2: FInns det bättre och sämre musik att spela in högtalarna med? Just nu tuggar dom lite Finger Eleven och Infected Mushroom. Vilken volym är att rekommendera under inspelning?

Avloppsrör är ytterdiamter 50mm samt innerdiameter 45,7mm. Jag har inte tid att räckna på det nu kanske under kvällen.

Jag har hört att man ska köra hårdrock på hyfsad volym för där är det mycket bas diskant mm. Jag spelade så högt jag vågade vilkte inte var så högt. Det ska ju inte dista presis ;)

Postad 24 December 2008 - 15:58

Beijergard
  • Beijergard
  • Forumräv

• 767 inlägg
  • 0

Avloppsrör är ytterdiamter 50mm samt innerdiameter 45,7mm. Jag har inte tid att räckna på det nu kanske under kvällen.

Jag har hört att man ska köra hårdrock på hyfsad volym för där är det mycket bas diskant mm. Jag spelade så högt jag vågade vilkte inte var så högt. Det ska ju inte dista presis :)

Väntar ivrigt på måtten ;)
Jag har rundat av kanterna nu med.. Dock kan jag inte spela så högt för att testa om de fungerar, systers barn ligger och sover i huset intill ;)

Om det skall vara rock så sätter jag Dragonforce - Through fire and flames på repeat nu :D

Nu väntar ett julbord! God jul på er hembiofolk!

Postad 24 December 2008 - 23:07

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
jo, Rock e mycket bra som inspelning :)
sedan så på "lagom" hög volym e bra ;)

om du har för liten lådvolym så ökar hastigheten i porten och dessutom om röret e för litet så ökar den ytterligare, så detta kanske bidrar till att skapa blås ljud...
Men dessa tar också ut varandra lite väll, och röret kanske blir ganska rätt ändå trots allt (bara det att du får en högra luft hastighet som e negativt..)

mängden dämpning i lådan påverkar också detta, om du har för lite i lådan så blir det högra hastighet i porten..

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.