Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Bygglog: 2-vägs stativhögtalare SR71 med tillhörande stativ

32 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 07 January 2009 - 20:13

Smoothy
  • Smoothy
  • Amatör

• 87 inlägg
  • 0
Hejsan

Jag har valt att ladda upp en bygglog av två anledningar.Det är det roligt att dela med sig och samtidigt få positiv liksom negativ kritik och dessutom så är det en alldeles utmärkt komplettering till den slutliga dokumentationen av arbetet. I grund och botten är detta ett projektarbete i årskurs 3, det är av den anledningen som det kommer att vara en hel del text som man normalt sätt inte har med i en bygglog.

Vi drar igång med lite bakgrund:

Det hela började att vi i årskurs 3 på Ebersteinska i Norrköping skulle välja vilket projekt man ville utföra. Som bekant ska alla 3or på alla (kommunala?) gymnasieskolor utföra ett 100 poängs projekt som är på ett eller annat sätt förknippat till linjen man går, Jag går teknik med inriktning på matematik och fysik. jag (Robin) och klasskompisen Simon bestämde oss snabbt för att jobba i grupp. Första tanken vi fick var att starta ett ungdomsföretag vilket är ett populärt val inom våran linje. Men när vi satte oss ner och funderade upptäckte vi ganska snabbt att vi inte direkt hade någon särskild talang eller fantasi ;) för att starta ett företag. Istället sadlade vi om och bestämde oss för att bygga ett par högtalare och en gitarrförstärkare. Gitarrförstärkare finns det ingen bygglog på men bilder på det färdiga resultatet kommer med i slutet av denna logg.

Efter många timmars sökande hittade vi slutligen en design vi gillade. komponenter beställdes frånBMM och levererades utan problem inom ungefär en vecka. Övrigt material kommer från Bauhaus, Klippet, Clasolson och Alvarbåtar i Norrköping.

En simpel modell gjordes i CAD:

Bifogad fil  CAD.JPG   20.69K   3 Antal nerladdningar
Bifogad fil  CAD__2_.JPG   24.37K   3 Antal nerladdningar

Slutresultatet skiljer sig dock från modellen en aning.

Filterkomponenterna kom innan resten så i väntan på resten fästes på 2 stycken 5mm plexibitar á Clasolson med hjälp av buntband och silikon:
Bifogad fil  Filter.JPG   181.48K   0 Antal nerladdningar
Bifogad fil  Filter3.JPG   165.56K   0 Antal nerladdningar
Bifogad fil  DSCN0663.JPG   173.93K   0 Antal nerladdningar

Det tråkiga med filtren var att komponenter med exakt rätt värde inte fanns att få tag på i europa så vissa värden -tex resistansen i den stora spolen- fick bli några procent fel, hoppas bara inte det gör allt för mycket på resultatet.

Vi tog en sväng till Bauhaus och införskaffa en MDF skiva. Detta i sig va ett litet äventyr, till att böra med hade dom endast skivor i 16 och 25(!!) mm. 16 verkade lite för vekt så det blev en med en tjocklek på 25mm vilket minst sagt är i överkant för vad som behövs men å andra sidan så gör det väl ingen skada direkt. Till råga på allt såldes dessa enbart i alldeles för stora skivor, med det fanns inget att göra åt det utan vi fick åka därifrån 500 riksdaler lättare och 50 kg trädmassa tyngre.

Tillsågningen av bitar i rätt storlek fick vi faktiskt hjälp med :blush: vi hade inte verktyg för att göra jobbet ordentligt, så det fick en annan kille med tillgång till både bättre verktyg och betydligt mer erfarenhet göra. resultatet blev väldigt bra!
Bifogad fil  DSCN0619.JPG   173.65K   0 Antal nerladdningar

Nu känns det som ett bra ögonblick att ursäkta röran på föregående och kommande bilder. Något annat som jag tyvärr fick erfara var att en bra kamera inte nödvändigtvis ger bra fotografier :lol: , vilket tydligt kan ses i vissa bilder.

Elementen kom:
Bifogad fil  DSCN0620.JPG   176.34K   3 Antal nerladdningar

Jag använde mig av:

SEAS ER18RNX 6,5" som bas/mellanregister
SEAS 27TDFC 1" diskant

Så nu var det dag att börja med lådorna på allvar:

Bifogad fil  DSCN0621.JPG   172.13K   2 Antal nerladdningar
Bifogad fil  DSCN0624.JPG   183.36K   2 Antal nerladdningar
jag skulle inte kalla hålet för runt men med lite slipning så blev det bra. Fördjupningen däremot blev väldigt bra och väldigt rund :)

Göra fördjupningarna för elementen blev det första stora problemet då våran överhandsfräs visade stora tecken på inkompetens och var omöjlig att fästa på någon egenkonstruerad jigg. Detta löstes genom att låna en av samma person som hjälpte oss att såga ut bitarna. En egen jigg byggdes i MDF.

Bifogad fil  DSCN0625.JPG   185.79K   3 Antal nerladdningar
Bifogad fil  DSCN0627.JPG   195.05K   2 Antal nerladdningar

Hålen sågades ut med en vanlig sticksåg:

Bifogad fil  DSCN0626.JPG   182.96K   2 Antal nerladdningar

Till baksidan fungerade det bra med vanliga hålsågar så det gick mycket smidigare än baffeln:
Bifogad fil  DSCN0629.JPG   185.6K   2 Antal nerladdningar

För att kompensera för den lilla glipan som blev mellan basreflexen och bakstycket användes sättlimmet PL400 vilket blir hårt som sten när det torkar och fäster på mer eller mindre alla material:
Bifogad fil  2DSCN0631.JPG   190.59K   2 Antal nerladdningar
Bifogad fil  DSCN0632.JPG   157.74K   2 Antal nerladdningar
Basreflexen består av ett vanligt avloppsrör med en inrediameter på 50 mm.

Nu kommer den roliga biten, hur sätter man ihop lådan? Grundtanken vi hade var att använda vanliga träpluggar, men vi insåg att det skulle vara väldigt svårt att få exakt mått på vart pluggarna skulle vara så att det inte skulle bli allt för skevt. Det var då vi kom över guds gåva till mänskligheten. En så kallad "kexmaskin" lösta alla våra problem.

Bifogad fil  DSCN0634.JPG   194.12K   2 Antal nerladdningar
Bifogad fil  DSCN0635.JPG   190.12K   2 Antal nerladdningar
Denna underbara lilla maskin fräser en avlång skåra med ställbart djup, bredd, längd osv osv. Den är mer eller mindre underbar och fungerade perfekt till uppgiften.

Till detta använder man i princip vanliga pluggar, trälim, limknektar och en massa tålamod:

Bifogad fil  DSCN0639.JPG   135.63K   2 Antal nerladdningar
Bifogad fil  2DSCN0643.JPG   190.19K   2 Antal nerladdningar
Bifogad fil  DSCN0645.JPG   166.53K   0 Antal nerladdningar
Bifogad fil  DSCN0642.JPG   190.92K   2 Antal nerladdningar
Bifogad fil  DSCN0647.JPG   181.65K   2 Antal nerladdningar
Bifogad fil  DSCN0648.JPG   185.81K   2 Antal nerladdningar

Jag började slipa när limmet fortfarande var blött för att det skulle tränga ner sågspån i skarven och gör den så liten/osynlig som möjligt, detta fungerade riktigt bra. Och nu börjar det faktiskt se ut som en högtalare. Lådorna blev ungefär 400x240x270 (HxBxD)

Bifogad fil  DSCN0637.JPG   174.14K   2 Antal nerladdningar

Baffeln limmades senare på grund av allt arbete som var tvunget att göras i högtalarna.

Nu var det dags för en biltripp till Biltema i Linköping där dämpmaterial och skruvar köptes. Bitumen plattor hopades över på grund av priset och att dessa ansågs onödigt. En bra guide finns på:

http://www.troelsgra...net-damping.htm

Filtren fästes med en större mängd PL400 i botten av lådorna. Alla väggar förutom baffeln fick först ett lager av "ljudfilter" som det så vackert heter, detta är grönaktigt och består troligen av någon konstfiber blandat med bomull. Sedan placerades ett lager av akustiskt ull utanpå detta, 2 lager bakom basen/mellanregistret.

Bifogad fil  DSCN0659.JPG   177.09K   4 Antal nerladdningar
Bifogad fil  DSCN0660.JPG   181.79K   2 Antal nerladdningar
Bifogad fil  DSCN0661.JPG   165.09K   2 Antal nerladdningar

Uppdatering kommer inom kort.

Uppdatering!

Nu har även baffeln limmats och alla kanter har rundats med hjälp av en fräs en ett stål för avrundning, radien blev 4 mm.

Bifogad fil  DSCN0664.JPG   172.77K   3 Antal nerladdningar
Bifogad fil  DSCN0665.JPG   147.65K   2 Antal nerladdningar
Bifogad fil  DSCN0667.JPG   171.49K   2 Antal nerladdningar

Alla kanter avrundade och alla ojämnheter bortslipade ;)

Vi ville inte provmontera elementen innan målning vilket det var dags för. Diskanten sitter enbart med vanliga träskruvar och det skulle inte vara bra för skivan att skruva i och skruva ur dessa för många gånger, dessutom ska alla element lödas på sladdarna så det skulle vara ganska jobbigt att löda los dessa för att kunna måla högtalarna.

Målningen var mer problematiskt än väntat. Vilket färg skulle man använda? vilken målningsteknik är den bästa? frågorna var många. Som många andra tyckte vi att "pianolack" skulle vara snyggt, fast vi ville inte ha svart. Sedan tidigare visste vi att det inte direkt var lätt att få djupet och glansen i färgen. Efter att ha frågat runt lite hittade vi tillslut en lämplig färg. Perfection 2-komponents lack visade sig vara lösningen, denna färg är först och främst till att måla båtar och återfinns på så gott som alla marinor. Färgen flyter ut och eliminerar dragen efter "svamp-borsten" som man använder för att applicera färgen. Man behöver inte häller lacka ytan utan glansen kommer med färgen. dock kan man använda ett special vax som bevarar ytan och skapar ett bättre djup i färgen, i skrivande stund är vi uppe i 3 lager och ska ha minst ett till. Även grundfärg i samma serie och thinner köptes.
Bifogad fil  DSCN0668.JPG   174.28K   2 Antal nerladdningar
Bifogad fil  DSCN0669.JPG   171.69K   2 Antal nerladdningar
Denna färg var mer eller mindre svindyr och gick loss på 480 spänn per burk/750ml.

Grundfärgen visade sig ha ståt "något" länge och bildat alla möjliga klumpar och hårda bitar som inte gick att blanda ut, efter att ha rådfrågat marinan så målade vi med den ändå.
Bifogad fil  DSCN0674.JPG   186.47K   2 Antal nerladdningar
Bifogad fil  DSCN0675.JPG   169.66K   2 Antal nerladdningar
Möjligen den sämsta grundfärgen jag har sätt på väldigt länge :D Resultatet blev dock godkänt efter några timmars slipande.

Bifogad fil  DSCN0676.JPG   165.83K   2 Antal nerladdningar

Färgen blandas:
Bifogad fil  DSCN0681.JPG   150.05K   2 Antal nerladdningar

Första lagret klart:
Bifogad fil  DSCN0682.JPG   168.85K   2 Antal nerladdningar
Bifogad fil  DSCN0683.JPG   191.78K   2 Antal nerladdningar
Bifogad fil  DSCN0684.JPG   187.14K   2 Antal nerladdningar

Grov slipning av första lagret för att se ojämnheter och kompensera för det dåliga underarbetet:
Bifogad fil  DSCN0689.JPG   192.81K   2 Antal nerladdningar
Bifogad fil  DSCN0691.JPG   192.55K   2 Antal nerladdningar

Det andra lagret har lagts på:
Bifogad fil  DSCN0693.JPG   196.35K   3 Antal nerladdningar

Börjar kännas som om målningen kan bli riktigt lyckad, ganska har avslöjat hemligheten till "hemgjort pianolack"?

Uppdatering kommer redan om någon dag eller 2 (lördag/söndag) just nu torkar lager 3

Mini-update:

Nu torkar det fjärde lagret färg (lördag), det ser bra ut men det måste helt klart poleras innan det blir perfekt. man ser små små bubblor och ojämnheter med det ska tydligen inte vara några problem för dessa ska man kunna ta bort kanske enkelt när färgen har härdat.
Nu torkar det fjärde lagret färg, det ser bra ut men det måste helt klart poleras innan det blir perfekt

Redigerat av Smoothy, 10 January 2009 - 12:51.

Postad 08 January 2009 - 20:31

Unregisteredf4855e32
  • Unregisteredf4855e32
  • Forumräv

• 620 inlägg
  • 0
Kollar på delningsfiltert och ser att spolarna verkar vara placerad lite för nära varandra. De kan komma att påverka varandra och spolarna kan få ett annat värde än det du räknat med.

Finns lite info här: http://www.troelsgravesen.dk/coils.htm

Annars ser det intressant ut. Väldigt snyggt, lite för rött för min smak.

Postad 08 January 2009 - 20:48

Smoothy
  • Smoothy
  • Amatör

• 87 inlägg
  • 0
Ptjaa vad ska jag säga :) nu är det som det är, märker jag att det låter lustigt så får jag ta ut filtren och bygga om dessa vilket inte direkt är någon större operation även om det tar tid. Att det fungerar som du säger är ju uppenbart men jag har aldrig hört någon bry sig om det förut.

Postad 08 January 2009 - 20:56

Unregisteredf4855e32
  • Unregisteredf4855e32
  • Forumräv

• 620 inlägg
  • 0

men jag har aldrig hört någon bry sig om det förut.

Värsta som kan hända är ju att delningsfiltert delar på helt fel ställe.
Själv är jag bara en sjuk perfektionist... :wub:

Ser fram emot resultatet. :)

Postad 08 January 2009 - 21:07

Smoothy
  • Smoothy
  • Amatör

• 87 inlägg
  • 0
Då är vi två, gällande båda punkterna. Jag är dock helt ny inom HI-Fi världen och hör inte vissa saker som kanske är uppenbara fel för någon som vet han sysslar, med så att säga. Kommer nästan uteslutande göra mp3 er och FLAK från datorn och där tappar men väll lite.

Nu börjar det kännas väääääldigt tråkigt o vänta på att det ska torka hela tiden :)

Postad 08 January 2009 - 22:52

rotel2
  • rotel2
  • Forumräv

• 633 inlägg
  • 0
Ser fint ut! :)
Skulle vara kul att få se en riktigt fin bild på slutresultatet utav lacken
Gillar ditt val utav verktyg... Festool

/Johan

Postad 08 January 2009 - 22:56

ekolnskungen
  • ekolnskungen
  • Forumräv

• 831 inlägg
  • 0
Du måste ge oss receptet på lacken! :)

Är det toplac och 9an bara? Det blev ju sjukt snyggt!

Postad 08 January 2009 - 23:06

Unregistered32415
  • Unregistered32415
  • Amatör

• 74 inlägg
  • 0

...men jag har aldrig hört någon bry sig om det förut.

Fast det är ju relativt simpel fysik och för många lika självklart som att man skärmar signalkablar.. Första, bästa lite mer seriösa bygge du kollar på är nog anpassat efter spolarnas påverkan av varandra! :)

Postad 09 January 2009 - 17:27

Smoothy
  • Smoothy
  • Amatör

• 87 inlägg
  • 0
Jo det är väl klart . får se om jag ska göra något åt saken.

Färgen är riktigt trevlig att jobba med, det flyter ut och täcker ojämnheter och dessutom så lackar med den inte, glossy effekten kommer direkt när man lägger på den. Ska försöka få fram några bra bilder på slutresultatet. Det ska snart på ett lager till med färgen torkar fortfarande.

Redigerat av Smoothy, 09 January 2009 - 17:27.

Postad 09 January 2009 - 18:53

mr_Tony
  • mr_Tony
  • Användare

• 220 inlägg
  • 0
Ser helschysst ut. Kanske skulle använda sig av sådan färg och lack om mina hemmabyggen :unsure:

Väntar ivrigt på mera bilder.

/Tony

Postad 09 January 2009 - 20:27

Unregisterede8beb553
  • Unregisterede8beb553
  • Lärjunge

• 294 inlägg
  • 0

Färgen är riktigt trevlig att jobba med, det flyter ut och täcker ojämnheter och dessutom så lackar med den inte, glossy effekten kommer direkt när man lägger på den. Ska försöka få fram några bra bilder på slutresultatet. Det ska snart på ett lager till med färgen torkar fortfarande.

Ser ju kalas bra ut det där. Jag ska själv lacka min subwoofer med glossyfärg men vet inte vilken jag ska välja o.s.v. Jag är helt off när det gäller färg/kulörer. Fast min blir svart annars blir min regering sosseröd på mig :unsure:

Postad 10 January 2009 - 12:49

Smoothy
  • Smoothy
  • Amatör

• 87 inlägg
  • 0
Trevligt att ni tycker det, just nu torkar det fjärde lagret färg och eventuellt ska det på ett lager till.

Postad 15 January 2009 - 13:49

Unregistered39003
  • Unregistered39003
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0
Tjusigt bygge!

Får man fråga vad prislappen för element/Filter landade på sammanlagt? Gärna ink frakt osv så ma får en korrekt bild av priset.

Fortsätt slipa och måla nu :)

/JZ

Postad 15 January 2009 - 18:24

Smoothy
  • Smoothy
  • Amatör

• 87 inlägg
  • 0
Hejsan! Passar på att dra en liten update när jag ände är igång

Element, filtren, skruvar, terminaler, tätningstejp och banankontakterna med frakt gick på 3500:- har dock sett att det har blivit lite dyrare på senare dagar :)

Nu har vi målat vidare och totalt är det 4 lager färg och 3 lager grundfärg. Det blev en rätt fin yta direkt men det fans så luftbubblor och ojämnheter. Dessa polerades/slipades bort med 2000 och 4000 "våtpolerings papper"

Bifogad fil  DSCN0701.JPG   185.77K   4 Antal nerladdningar
Bifogad fil  DSCN0702.JPG   175.22K   3 Antal nerladdningar
Detta fungerade bra men ytan blev synbart mattare efter poleringen, men frukta ej det ändras senare.

Resultatet efter polering/våtslipning:

Bifogad fil  DSCN0703.JPG   190.27K   3 Antal nerladdningar
Blixten har en förmåga att fånga upp alla ojämnheter som inte syns lika tydligt på riktigt, med bätre underarbete så hade färgen varit helt jämn.

Terminaler löddes på och skruvades fast, förseglingstejpen fästes och slutligen löddes elementen och skruvades dit:

Bifogad fil  DSCN0705.JPG   158.37K   3 Antal nerladdningar
Bifogad fil  DSCN0710.JPG   171.41K   3 Antal nerladdningar
Bifogad fil  DSCN0712.JPG   166.49K   3 Antal nerladdningar
Bifogad fil  DSCN0716.JPG   168.42K   3 Antal nerladdningar

Stereon står provisoriskt uppställd då bänken jag har beställt inte har kommit än och stativen inte ens är påbörjade.

Ni kanske märker att jag har använt EKK ( en solid ledare i varje kabel) kabel som internkabel i högtalaren, dubbla 2x1.5^2mm till mellanregistret och 4x0,6^2 till diskanten, bra eller dåligt? Snappade upp ett tips om att göra så här på forumet men jag har ingen aning om vad man brukar använda.

För att få en blankare yta och samtidigt skydda färgen användes "Ultraglozzy" vilket fungerade som en dröm.

Bifogad fil  DSCN0720.JPG   173.88K   4 Antal nerladdningar
Bifogad fil  DSCN0727.JPG   145.35K   4 Antal nerladdningar
Bifogad fil  DSCN0729.JPG   174.2K   4 Antal nerladdningar
Bifogad fil  DSCN0733.JPG   191.49K   4 Antal nerladdningar
Bifogad fil  DSCN0734.JPG   181.6K   4 Antal nerladdningar
Bifogad fil  DSCN0735.JPG   163.01K   5 Antal nerladdningar
Mycket bra resultat om jag får säga det själv :)

Gällande ljudet så kan vi inte säga något annat än att vi är grymt imponerade, mycket ljud för pengarna så att säga. Förvånansvärt bra tryck i basen. Diskanten var ganska vass i början men det började försvinna fort. kan nämna att vi spelar mest Mp3 er och FALC filer från en bärbar dator via:

Bifogad fil  DSCN0697.JPG   183.34K   4 Antal nerladdningar

denna lilla manick (Pro-Ject USB D/A converter) fungerade betydligt bättre än väntat och känns riktigt gedigen.

Det alla största problemet hittills uppkom när det ena mellan/bas elementen skulle skruvas fast. Dessa sitter fast med hjälp av islagsmutter på baksidan och M5 skruvar. Vi hade borrat hålen så små så man var tvungen att "gänga/skruva" skruven genom MDF skivan för att få igenom den. Halvvägs genom inslagsmuttern med den sista skruven tyckte denna att det var lämpligt att missa en gänga och skära fast i varandra. Eftersom skruven även hade gängor att ta i i MDF skivan tryckte den ut islagsmuttern på insidan i högtalaren :) . Så där satt vi, vi fick inte ur skruven för att gängan hade pajat och det inte längre fans något motstånd på muttern. Detta resulterade i att elementet satt fast där det satt utan att vi verken kunde få i eller ur skruven:angry:. Så vi fick sitta o såga av huvudet av skruven för att kunna få loss elementet. detta tog ungefär 2 timmar att göra på grund av det dåliga utrymmet nära elementet och den färdigmålade lådan.

Kommer som sagt ladda upp logg för högtalarstativen när dessa påbörjas.

Redigerat av Smoothy, 15 January 2009 - 18:48.

Postad 17 January 2009 - 01:39

13th Marine
  • 13th Marine
  • Beroende

• 1103 inlägg
  • 0
Sjukt snyggt!

Om man hade kunnat bygga nått sånt själv =)

Postad 17 January 2009 - 03:06

Unregisterede8beb553
  • Unregisterede8beb553
  • Lärjunge

• 294 inlägg
  • 0
Sjukt snygga blev högtalarna alltså. Bra jobbat.

Postad 17 January 2009 - 13:28

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Och hur tycker du att dom låter då ?

Postad 17 January 2009 - 16:14

Smoothy
  • Smoothy
  • Amatör

• 87 inlägg
  • 0
Riktigt trevligt! Jag hade inte så stora förväntningar men jag blev glatt överaskad. Mycket mer bas än vad jag trodde det skulle vara samtidigt som ljudbilden är ganska neutral och väldigt luftig. Detaljerna i ljudet är inte riktigt så skarpa som man skulle kunna önska, men å andra sidan körs det mp3er från datorn vilket kanske inte är den bästa källan.

Det ända jag har att jämför med är ett par Elac FS 137 men en HK 3490 och tillhörande CD spelare. Dessa har något skarpare detaljer vilket jag uppskattar,annars så är skillnaderna förvånansvärt små. Med tanke på att mitt system kostade totalt ca 7000 med förstärkare, kablar, högtalare och USB box jämfört med ungefär det dubbla för Elac systemet så finns det ingen tvivel om vilket som ger mest för pengarna. Jag använder visserligen mina högtalar i ett ganska litet rum. Basen hörs dock utan problem i hela huset och det kan skaka lite i köksskåpen.

Med andra ord så är jag mycket nöjd, jag funderar på om man skulle kunna bygga om filtren lite men det får bli i framtiden.

Postad 18 January 2009 - 16:15

freejack17
  • freejack17
  • Amatör

• 50 inlägg
  • 0

Nu kommer den roliga biten, hur sätter man ihop lådan? Grundtanken vi hade var att använda vanliga träpluggar, men vi insåg att det skulle vara väldigt svårt att få exakt mått på vart pluggarna skulle vara så att det inte skulle bli allt för skevt

Svaret heter märkstift... :)

Snyggt jobbat!

Postad 18 January 2009 - 17:35

OscarII
  • OscarII
  • Amatör

• 50 inlägg
  • 0
Mycket imponerande paintjob!

Bygger själv 2 stativhögtalare i samma storlek, och har tänkt mig samma finish, fast ändrade mig från röd till vit för ett tag sedan. Därför var det extra roligt att se ditt resultat. Dom första bilderna finns i mitt galleri.

Kan man se att det är hemmafixat om man tittar noga? Hur mycket tid har du lagt på målningen?

stort A!

/oscar

Postad 18 January 2009 - 18:11

Smoothy
  • Smoothy
  • Amatör

• 87 inlägg
  • 0
Ja man kan se skarvarna mellan bitarna om man kollar noga i bra ljus, färgen har även runnit lite lite på något ställe där vi var för generösa med förgen. Men man ska tänka på att vi inte använde något spackel över huvud taget. grundmålningen var inte häller allt för bra gjort och dålig slipning. Det ångrar jag lite men det blev så pass bra som det blev i vilket fall så det gjorde inte så mycket.

Kanske än 6 timmar för målning och slipning + härdningstid.

info och appliceringsmetod finns här http://www.yachtpain...den/default.asp dom kör med ramar så jag kan inte länka direkt till tär sida.

Postad 18 January 2009 - 18:25

OscarII
  • OscarII
  • Amatör

• 50 inlägg
  • 0

Ja man kan se skarvarna mellan bitarna om man kollar noga i bra ljus, färgen har även runnit lite lite på något ställe där vi var för generösa med förgen. Men man ska tänka på att vi inte använde något spackel över huvud taget. grundmålningen var inte häller allt för bra gjort och dålig slipning. Det ångrar jag lite men det blev så pass bra som det blev i vilket fall så det gjorde inte så mycket.

Kanske än 6 timmar för målning och slipning + härdningstid.

info och appliceringsmetod finns här http://www.yachtpain...den/default.asp dom kör med ramar så jag kan inte länka direkt till tär sida.

Jag tycker att du gjort ett förbannat snyggt jobb! Tänker göra två frontar, samt 1, eller 2 mindre hifisub´ar, och då ska även dessa målas på samma vis. Hade tänkt lämna in det, men det blir dyrt och eftersom du har en bra metod är det både billigare och roligare att göra det själv. Kör du med sub till?

/Oscar

Postad 18 January 2009 - 18:28

Smoothy
  • Smoothy
  • Amatör

• 87 inlägg
  • 0
Ingen sub än så länge på grund av priset. Finns det någon bra passiv bas man skulle kunna bygga? kanske med ett 8" element. Blir så jäkla dyrt med slutsteg.

Postad 18 January 2009 - 19:09

ekolnskungen
  • ekolnskungen
  • Forumräv

• 831 inlägg
  • 0

Ingen sub än så länge på grund av priset. Finns det någon bra passiv bas man skulle kunna bygga? kanske med ett 8" element. Blir så jäkla dyrt med slutsteg.

Det passiva filtret till den basen kommer bli dyr, om du ska dela vid 80hz exempelvis... Nästan lika dyrt som steget i sig.. beroende på vilket steg man väljer. Nedå, men dyrt blir det att köpa ett filter som delar lågt.

Redigerat av ekolnskungen, 18 January 2009 - 19:13.

Postad 18 January 2009 - 19:20

OscarII
  • OscarII
  • Amatör

• 50 inlägg
  • 0

Steget kan man komma över begagnat. Elementet jag kikar på köpes från Holland till ringa priset av en femhundralapp :) Kostar nästan 1000kr i Sverige. http://www.bmm-elect...Product_ID=5046 Har läst att det är bra.

Proson har ett rätt snyggt extern monosteg. http://www.hifikit.s...dex.php?id=1109 Vet inte hur bra det är, men begagnat ligger det på 1000kr skulle jag tro. Med ett externt steg kan man bygga lådan mindre om jag fattat det rätt.

/Oscar

Postad 18 January 2009 - 21:33

Smoothy
  • Smoothy
  • Amatör

• 87 inlägg
  • 0
nä nu blir man ju sjukt sugen :)

Kommer väll bli ett fri år och då är det väll bra att ha något att göra med tanke på dagens chanser att få ett jobb

Postad 22 January 2009 - 17:50

Smoothy
  • Smoothy
  • Amatör

• 87 inlägg
  • 0
Kommer ytterligare en liten uppdatering.

Nu har vi till slut börjat litet lätt med stativen. Designen på dessa är ganska annorlunda mot vad man är van vid. Dom är lång ifrån klara men det kommer gå ganska snabbt när vi väll har alla saker.

Bifogad fil  DSCN0741.JPG   167.14K   3 Antal nerladdningar

Bifogad fil  DSCN0743.JPG   166.31K   2 Antal nerladdningar

Bifogad fil  DSCN0748.JPG   192.55K   1 Antal nerladdningar

Bifogad fil  DSCN0750.JPG   167.87K   1 Antal nerladdningar

Bifogad fil  DSCN0752.JPG   170.39K   2 Antal nerladdningar

Klämskydd existerar inte här inte, hamnar något i vägen så går det av.

Bifogad fil  DSCN0747.JPG   199.07K   0 Antal nerladdningar

totalt 8 stycken 650 mm långa armeringsjärn med en diameter på 16mm.

När man inte har råd med bra och snygga kablar får man helt enkelt fixa detta själv så gott det går. Vet någon om snygga och effektiva bananpluggar? Dom jag har är inte så värst smidiga eller snygga.

Bifogad fil  DSCN0761.JPG   183.37K   0 Antal nerladdningar

Bifogad fil  DSCN0764.JPG   196K   0 Antal nerladdningar

Bifogad fil  DSCN0763.JPG   174.64K   0 Antal nerladdningar

Innan/efter:

Bifogad fil  DSCN0770.JPG   173.41K   1 Antal nerladdningar

Bifogad fil  DSCN0773.JPG   161.15K   4 Antal nerladdningar

Det är Supra Rondo 2x2,5 som används.

Hitta kabelstrumpa i Sverige visade sig vara något alldeles extra. Elfa ville ha 30 kr/metern + 160 kronor i frakt vilket inte kändes jätteroligt. Hifi huset fick nyligen in men dom hade inte enfärgade och dessutom kostade det 45 kr/metern. Tillslut hittade jag till http://www.chilledpc...php?cPath=60_94 som ligger i England. Leveransen tog 3 dagar och allt som allt (10 meter strumpa, krympslang och frakt) kostade 13 pund.

Sidan börjar bli lång och lite tråkig att ladda, finns dock inte så mycket att göra åt det. Kommer dock inte vara mycket bilder till bara några få på resten av stativbygget. Förhoppningsvis anländer min nya bänk snart så man kan få lite ordning på saker och ting.

Redigerat av Smoothy, 22 January 2009 - 17:53.

Postad 17 February 2009 - 10:01

Unregistered0ad535b7
  • Unregistered0ad535b7
  • Användare

• 161 inlägg
  • 0
Blev riktigt snygga. Kul med ett lite annorlunda färgval.
Lägger in länken till original konstruktören utifall några fler vill bygga den http://www.zaphaudio.com/SR71.html

Postad 22 February 2009 - 12:28

Smoothy
  • Smoothy
  • Amatör

• 87 inlägg
  • 0
Bra gjort!

Tråden kommer uppdateras inom kort med stativbygget vilket i och för sig kanske inte är så mycket att hurra för men det kommer iaf.

Postad 31 July 2009 - 13:38

Smoothy
  • Smoothy
  • Amatör

• 87 inlägg
  • 0
Bättre sent en aldrig är en uttryck som går väldigt lätt att säga just nu. Men här kommer lite bilder på resultatet och stativen.

Bifogad fil  DSCN1376.JPG   148.56K   2 Antal nerladdningar

Bifogad fil  DSCN1377.JPG   147.39K   2 Antal nerladdningar

Bifogad fil  DSCN1378.JPG   154.19K   1 Antal nerladdningar

Bifogad fil  DSCN1380.JPG   125.06K   2 Antal nerladdningar

Bifogad fil  DSCN1381.JPG   142.73K   3 Antal nerladdningar

Att jag aldrig kommer lära mig fota börjar bli ganska uppenbart vid det här laget :blink:

Hur som helst så är jag väldigt nöjd med högtalarna fortfarande snygga att kolla på, stativen var det lite sämre med...

Postad 31 July 2009 - 14:29

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
ser prima ut, hur blev det ljudliga resultatet.. ?! :blink:

Postad 31 July 2009 - 15:00

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

• 2834 inlägg
  • 0
Blev riktigt bra ju! Som sagt hur e ljudet då? :blink:

Postad 01 August 2009 - 11:22

Smoothy
  • Smoothy
  • Amatör

• 87 inlägg
  • 0
Jag är riktigt nöjd faktiskt. Ett klart neutralt ljud trots den ganska billiga usb boxen som står för nästan all musik tillsammans med datorn. Rummet är så långt från akustiskt koret man kan komma så de lägre frekvenserna kan ha en förmåga att leva rövare. Basen var överaskande kraftig.

Om man jämför dem med betydligt dyrare högtalare (över 10 000:-) så märker man att mina högtalare har en sämre diskant och saknar lite klareten i ljudet och är något svaga på detaljer då även om man spelar med en riktigt CD spelare och bra kablar.

Men för pengarna är dom troligen oslagbara.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• VM på nya AppleTV
    Tobbeswim
    2026-07-05 23:35:21
  • Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.