Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Placering texttv och textningsremsa?

6 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 09 January 2009 - 15:45

smarts
  • smarts
  • Wannabe

  • 30 inlägg
  • 0
Tja!

Har gjort ett försök på Mythtv via Mythbuntu. Kör ett Technotrend C-1501 (Comhem) i en äldre Dell 2,6 GHz burk. Allt börjar fungera och jag börjar nu kika lite på finliret som ex. Texttv, som tjejen frågar efter. (WAF mätaren kommer inte slå över till grönt om jag inte får det att funka...)

Problemet ligger i att texttvn ligger i en ruta uppe i vänstra hörnet och upptar ungefär 1/4 av hela TV-rutan. Det kan fungera då det är läsbart men problemet är att även texttvtextningen också jobbar i denna "ruta". Resultatet blir att textremsorna ligger mitt i bilden ute till vänster. Inte optimalt...Det verkar som att texttv:n jobbar med nån annan upplösning än 1360x768, kanske PAL upplösning med start i vänstra hörnet.

Nån som har någon ide?

#2

Postad 09 January 2009 - 16:27

par-joha
  • par-joha
  • Forumräv

  • 780 inlägg
  • 0

Tja!

Har gjort ett försök på Mythtv via Mythbuntu. Kör ett Technotrend C-1501 (Comhem) i en äldre Dell 2,6 GHz burk. Allt börjar fungera och jag börjar nu kika lite på finliret som ex. Texttv, som tjejen frågar efter. (WAF mätaren kommer inte slå över till grönt om jag inte får det att funka...)

Problemet ligger i att texttvn ligger i en ruta uppe i vänstra hörnet och upptar ungefär 1/4 av hela TV-rutan. Det kan fungera då det är läsbart men problemet är att även texttvtextningen också jobbar i denna "ruta". Resultatet blir att textremsorna ligger mitt i bilden ute till vänster. Inte optimalt...Det verkar som att texttv:n jobbar med nån annan upplösning än 1360x768, kanske PAL upplösning med start i vänstra hörnet.

Nån som har någon ide?

Prova att öka storleken på typsnittet?

/ Pär

#3

Postad 09 January 2009 - 18:10

smarts
  • smarts
  • Wannabe

  • 30 inlägg
  • 0
Storleken är det inget fel på, bara placeringen. Men menar du att ökad storlek skulle flytta textremsorna?

Bifogar exempel på vad jag menar.

Bifogad fil(er)

  • Bifogad fil  b1.jpg   73.44K   0 Antal nerladdningar
  • Bifogad fil  b2.jpg   70.24K   0 Antal nerladdningar


#4

Postad 16 January 2009 - 05:46

luria
  • luria
  • Amatör

  • 63 inlägg
  • 0

Tja!

Har gjort ett försök på Mythtv via Mythbuntu. Kör ett Technotrend C-1501 (Comhem) i en äldre Dell 2,6 GHz burk. Allt börjar fungera och jag börjar nu kika lite på finliret som ex. Texttv, som tjejen frågar efter. (WAF mätaren kommer inte slå över till grönt om jag inte får det att funka...)

Problemet ligger i att texttvn ligger i en ruta uppe i vänstra hörnet och upptar ungefär 1/4 av hela TV-rutan. Det kan fungera då det är läsbart men problemet är att även texttvtextningen också jobbar i denna "ruta". Resultatet blir att textremsorna ligger mitt i bilden ute till vänster. Inte optimalt...Det verkar som att texttv:n jobbar med nån annan upplösning än 1360x768, kanske PAL upplösning med start i vänstra hörnet.

Nån som har någon ide?

Hvilket theme bruker du i mythbuntu? Prøv å endre dette og slett theme cache i ~/.mythtv/ Plassering/oppløsning av textv er definert der, problemet dit kan oppstå når man bruker høyoppløst mythtv theme på lavoppløst skjerm.

Redigerat av luria, 16 January 2009 - 14:35.


#5

Postad 17 January 2009 - 20:19

smarts
  • smarts
  • Wannabe

  • 30 inlägg
  • 0

Hvilket theme bruker du i mythbuntu? Prøv å endre dette og slett theme cache i ~/.mythtv/ Plassering/oppløsning av textv er definert der, problemet dit kan oppstå når man bruker høyoppløst mythtv theme på lavoppløst skjerm.


Tack! Mycket riktigt ligger problemet i temat. Körde med ett widescreentema (Glass wide). När jag ändrade till ett 4:3 tema (default) ser textning och texttv bra ut. Även om jag gärna ser ett tema som utnyttjar hela dessa nya widescreen-TV:s så tar jag hellre fungerande textning.

#6

Postad 17 January 2009 - 22:26

luria
  • luria
  • Amatör

  • 63 inlägg
  • 0
Du bør eksperimentere litt med skjermoppløsnigen - har en mistanke om at det vil se bra ut om du setter oppløsningen til 720p eller 1080p i din xorg.conf og lar TV'en skalere.

.

Redigerat av luria, 17 January 2009 - 22:26.


#7

Postad 24 January 2009 - 16:06

devis
  • devis
  • Amatör

  • 57 inlägg
  • 0
Jag har trots flera försök inte lyckats komma fram till en kombination av typsnitt, skärmupplösning och tema som ger mig riktigt bra text på filmkanalerna (dom som kör teletext). Helst skulle jag dessutom vilja ha transparent eller semi-transparent bakgrund istället för den svarta som MythTV har.

Är det någon som gjort framsteg här får ni gärna dela med er av era erfarenheter.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.