Skall försöka göra ett seriöst försök att få pu på rätt plats vinkel och givetvis rätt tryck. Det har ju kommit lite program till datorn som gör allt och lite till.
Ha en fortsatt bra söndags kväll mvh Jas
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Postad 31 January 2010 - 21:04
Hej o tack för info bongo mongo.
Skall försöka göra ett seriöst försök att få pu på rätt plats vinkel och givetvis rätt tryck. Det har ju kommit lite program till datorn som gör allt och lite till. Ha en fortsatt bra söndags kväll mvh Jas Postad 02 February 2010 - 07:31
Hej alla!
Kan ju inte experimentera självmed olika drivlinor eftersom jag inte kan (ännu) reglera hastigheten. Vad är det som vinns och förloras när man gåröver till en nylonlina? Detär ju lite konstigt att det inte går att köpa en protractor i Göteborg inte ens till en Regaarm. Självklart ännu svårare med en tolvtummare så ladda ner som Bongomongo föreslår är väl alternativet. Har ju bara haft rör i anläggningen i ca ett år i form av ett rörförsteget. Men blir mer och mer nöjd med ljudet. Så igår jag och var lite frustrerad. Skall jag lägga på ett tredje lagermed bitumen under stenen? Blir nästan lite tveksam om bänken och glasskivan tål belastningen. Det gör nog det men.. Så frågan är om jag skall lyfta upp stenen från glasskivan några millimeter och lägga den på några bitar gummi? Postad 02 February 2010 - 08:59
Hej Kronkan. Om du kan så lyft isåfall upp sten bitum och glaskiva och lägg gummit under glaset. Bitumen funkar bäst om den är mellan två matrial. Ta sedan tre tejprullar och lägg squashbollar i dessa. Bara ett test så det behöver inte vara tejprullar men bollen måste ju ligga kvar på något sett. Helst skall man dela bollen på mitten men det är inte lätt att få dom lika höga. mvh Jas Postad 02 February 2010 - 22:38
Hej Jas och alla andra!
Tack för mkt goda råd. Så jag tänker låter stenen och bitumen fortsätta ligga mot glaset direkt. Trots allt ger det en relativt död plattform och bättre än förut. Ochj ust nu nöjer jag mig med detta. Men det är klart om jag spelar högt med bas så kan jag fortfarande känna vissa vibrationer. Bästa hälsningar Postad 03 February 2010 - 14:05
Hej vinylister =)
Har nu provat min OM RED jag förvärvade av en god forumkamrat. Tack igen. Har lyssnat lite mer nu och måste säga att ljudet blir bara bättre ju mer jag lyssnar Postad 04 February 2010 - 11:52
Hej Antex och alla andra!
Tur att OM Red trivs hos sin nya ägare och dess musiksmak. Men jag tror inte att det är en placeboeffekt utan en effekt av goda vinylskivor som nu får en bättre chans. OM Red är en bra PU för priset. Själv har jag köpt ett par ljudabsorbenter från Bullerbekämparen för att testa lite mera och mera heltäckande dämpning kring TV:n och bakom högtalaren. Fungerade alldeles utmärkt. Märks på bra vinyl, tycker jag själv. Problemet börjar bli de mindre bra inspelningarna. Ingen lyster i ljudet. Har köpt begagnat från 50-70 tal som låter utmärkt. Men också senaste samlingsalbumet av ETC låter lysande. Vilken fysisk och musikalisk och ljudmässig tyngd i dessa två vinylskivor. Vacker ljud så jag nästan grät igår. Men andra skivor låter inte lika bra. Så nu blir det att fortsätta med lite fixande kring akustiken. Postad 04 February 2010 - 12:58
Jag har märkt att ju bättre vinylriggen blir desto mer plattor
hamnar i utvisningsbåset. Mer än hälften av mina begagnade skivor hamnar efter 1 lyssning på vinden pga dåligt ljud. Men samtidigt kan tidigare olyssningsbara skivor plötsligt få ett nytt liv. I mitt fall tex Yes "Fragile". Bara att gilla läget. Inte så farligt när ett snedköp bara kostade några tior.. Postad 04 February 2010 - 22:04
Hej BongoMongo!
Helt rätt. Men hade ett något för dolt budskap med hänvisning till debatten kring analog och diagital teknik. E.S.T som jag i farten kallade ETC är ju en modern skiva som säkert är inspeladmed hjälp av digital teknik. Fast den låter strålande rent vackert. Så jagkan ju inte enbartskylla på den digitala teknikens brister. Postad 05 February 2010 - 07:55
Ja absorbenter ska jag oxå fixa. Har en polare som ev kan hjälpa mig med analys av rummet.
Tror att låga frekvenser e det som spökar mest. Postad 05 February 2010 - 10:33
Äntligen är LP12:an uppställd igen efter att ha fört en tynande tillvaro i stereon. Trots att frugan varken hade vattenpass eller fasmätare (borde ha frågat redan på första daten) låter den precis lika trevligt som jag minns att den gjorde i min lägenhet.
Spelar just Alanis Morissette - Jagged little pill. Låter betydligt bättre på vinyl än CD fast den diskussionen finns det en egen tråd för dit även änglar räds att färdas. Postad 06 February 2010 - 13:54
Hej alla men är det någon som sett till Glidtassen på det senaste. Skall man vara bekymrad?
Här är senaste numret av studiotidningen "Sound on Sound". Som ni ser är det analog teknik som är på första sidan. Bra artikel för den teoretiskt intresserade. Alla andra kan fortsätta att obekymrat lyssna på vinyl. Allt lungt. Nu skall dom få cd-skivor att låta som gamla vinylgodingar
Analog.jpg 61.35K
0 Antal nerladdningar
Postad 06 February 2010 - 15:20
How 2 fake it
igår kväll. Till och med jag blev förvånad över hur bra det lät Postad 06 February 2010 - 15:55
Hmmm! Så nu ska dom göra om cd spelarna, till något som enligt cd anhängare är sämre? Då får väl vi vinyldiggare göra så våra skivspelare låter som kassettdäck! ;-)
Phuu! Man blir aldrig klok på det här med HiFi!? Postad 06 February 2010 - 16:11
Nu har den nye Zyx pu klockats til ca 28h inspelnings tid, og den beter sig alldeles utmerket
inspelad. Her er noe musik som blitt brukt til jobben. Bifogad fil(er)Postad 06 February 2010 - 16:40
Har det mesta på bilden också, med några få undantag. Bob Dylan kan jag
inte "lära" mig att uppskatta. Och "Made in Japan" har jag bara hittat tysk- pressar på hittills. Satt i lyssningssoffan och spekulerade igår. Bra många plattor låter illa nu. Tex XTC "Black Sea". Om det inte vore för pengarna skulle jag köpa ett extra VPI 10,5 tums armrör + en "snällare" pickup. Däremot låter bra inspelade svartingar ännu bättre än med tx Regorna jag haft. Så det är väl bara att gilla läget. Redigerat av Bongo_Mongo, 06 February 2010 - 16:41. Postad 06 February 2010 - 19:00
Väldigt OT men på tal om The Police "Syncronocity" så känner jag igen
ljudet från en underbar synt. Moog Taurus. Det är den som får det att fladdra i byxorna
taurus_325_2.jpg 69.48K
0 Antal nerladdningar
Postad 06 February 2010 - 20:05
Jag är hemma då det gäller högtalare och slutsteg. Och cdspelaren
duger för mina behov. Pengarna går till det analoga i framtiden. Men i år blir det lungt. Det finns andra hål att fylla Uppgraderings planerna är dock: 1. Zyx puppa. 2. Annan svarv (begagnat förstås). Dessa är jag sugen på:
Roksan.jpg 2.44K
0 Antal nerladdningar
Basis.jpg 3.07K
0 Antal nerladdningar
brinman.jpg 2.19K
0 Antal nerladdningarRoksan TMS 2 eller 3. Med Artemiz arm. Basis 2200 med Vector arm. Brinkman La Grange med ? Dyrt skit. Så det hänger mkt på hur den personliga ekonomin utvecklar sig. Redigerat av Bongo_Mongo, 06 February 2010 - 20:06. Postad 06 February 2010 - 22:16
Själv så funderade jag ju lite tidigare i tråden på ny puppa till min pro-ject. Slog på stort och valde en Benz micro ace
mc l det gjorde att jag behövde skaffa mig ett nytt RIAA valet föll på den inte här helt okända Heed Audio. Efter två veckors inspelning tillvänjning så har jag nu ett ljud som ligger nära det jag vill ha. Ljudet är klarare och mer transparent än kombination Project RIAA Grado Gold. Känner igen det som du påtalar Bongo Mongo, agnarna skilj lite från vetet så att säga alltså med en enkel svarv som jag har plus min förra rätt färgade mm puppa så lät det mesta trivsamt men inte riktigt så väl som vissa alster kunde presetera... ZYX puppor som nämns har jag lyssnat verkar ruggigt bra, vilka kränger dem? Här är en liten bild (Kass kamera och kasst ljus i mitt vardagsrum)
spelaren.jpg 15.87K
1 Antal nerladdningarEn översikt över vardagsrummet och vinylhörnan, Backarna från designtorget
oversikt2.jpg 16.64K
2 Antal nerladdningarLite mjukvara som har snurrat idag
mjukvara.jpg 28.36K
2 Antal nerladdningar
Postad 07 February 2010 - 10:10
Detta är verkligen OT. Men vill ändå redovisa senaste projektet. Hustrun tycker nog att det kanske skall vara det sista. Men för att nå samsyn provade vi med lite mer dämpning bakom högtalarna. Musik var hustruns senaste cd-inköp -Don Henley´s "Actual Miles. En skiva som för mig är lite lätt plågsamt skrikig. Så vi lyssnar med och utan de nya dämparna. Gamla är kvar. Men vi är båda lite förvånade att det blev så stor skillnad. Mindre skrikigt och inte så spretigt. Musik man definitivtnu kan levamed. Så nu blir det att lösa det tekniska med uppsättningen. Skall vila på tavellister.Men så skall detsågas. Inköpta grejer är för små för att klara uppgiften. Får låna av dottern som nog har bättre grejer.
Verkstad.jpg 41.81K
0 Antal nerladdningar
Redigerat av Kronkan, 07 February 2010 - 10:12. Postad 07 February 2010 - 11:37
barrman: Vet ej om zyx har noen svensk imp, min kommer her ifrån.http://www.hifi-stasjonen.no/index.php?/hifi/Produkter/Analog/Pickup
Har i helgen spelat i genom gamla plattor som iof tidligare lät bra, men nå har de fått ett nytt liv, signaturen til Zyxen er neutral (generellt hele sort) men med veldigt gode bas og dynamik egenskaper, samt att den henter frem detaljer från skivorna som tidligare inte hørts. Clash: Black Market en perle til platta Bifogad fil(er)Postad 07 February 2010 - 14:43
40 000 NOK. Vad blir det i vår U-landsvaluta
Närå, allvarligt talat så finns det rimligare pickuper från Zyx också. Och Hifistasjonen kan ju ha tillbud och/eller demopickuper inne. En 4D får det nog bli i framtiden. 2st aber bara. Priset: Aldrig jag pyntar 40 TNOK. Hur lirar den med PS Audio + Hegel +JBL. Får jag mer explosiv bas än jag har nu så går jag sönder. En Van Den Hul custombyggd efter mina behov kan vara ett (kostsamt) alternativ. Redigerat av Bongo_Mongo, 07 February 2010 - 14:58. Postad 08 February 2010 - 08:55
Jag är fortfarande kvar. Jag ser fram emot Hifi-Mässan på Sheraton. Jag har mest varit i trådar angående Dynaudio och Hegel på sistone. Som vanligt känner jag mig tvungen att förklara vissa förutsättningar innan forumets medlemmar köper Dynaudio, och vad som är att vänta prismässigt på förstärkarsidan (det blir sällan billigt att sparka liv i Dynaudio). Jag känner mig lycklig inför mässan och tar med systemkameran och ser till att fota i RAW, redigera bilderna och sedan skapa ett bra album. Kram Postad 08 February 2010 - 13:02
Glidtassen! Vi som inte kan gå på mässan ser fram mot bilder och lite kommentarer kring vinylrelaterade saker och ting. Men du som studerar konst/gestaltning. Finns det något skrivit om själva konvoluten till LP-skivorna?
Verkligen snyggt foto på zyx:en i Svensk Rogers Aabum. Men priset gör ju att sådant inte ens ingår i min vision. Men mitt eget projekt kring akustikreglering av lyssningsrummet har gått framåt i helgen. Det handlar om tre absorbenter. En är klar. Hustrun köpte lösningen. Jag är nöjdmed ljudet men allt beror väl på vad man gillar att lyssna på och vilka ljudideal man har. Postad 08 February 2010 - 16:40
Intressant fråga.
Jag känner till fler omslag som vore tacksamma att se över för analys. Det finns så mycket fint: foto, måleri och teckning på flera omslag. Varje albumomslag har väl en historia att berätta? Postad 08 February 2010 - 16:46
Verkligen, kolla bara på Steppenwolf - 7. Helt otroligt bra skiva.. Och en vansinnigt snygg framsida. Captain Beyond - s/t med 3d framsida är en klassiker också. Lycklig ägare är man med
Postad 08 February 2010 - 19:58
Ang dette med priser på Hifi-utstyr(off-topic) nå nær dette har vart en tema. Har inte så mye erfaring med den svenska marknaden, men her i Norge er min erfaring att vegledande priser og salg priser er to olika ting (bortsett från kjedjor hifiklubb,soundgarden) Her finns en hel del fristående hifi selger, som har egen import/generalagentur på olika produkter og sjælva kan prissette mye mer fritt mtp fortjænst, det oppgis naturligtvis en vegledande pris som oftas binds opp mot $/£ + import omk moms med mera, derefter har selger som regel mye og gå på mtp fortjenst.Min egen HT og forsterker leverantør bruker si, att jag selger hellre billigt og mye ænn att kunderna går till konkurenten, har nog fått ner mot 40% avslag på mina prylar, førsta gång kjøper for også gode avslag. Dette ger også naturligtvis lavare brukt priser i Norge på många merker, på godt og vondt merker som Focal, monitor, vpi,acuphase, avantgarde,cary m,m. I sverige er vel bla Ljudtema, Audionord general agent før många merker, mer styrda priser kanske.
Mitt eget PU kjøp blev en realitet efter att selger først lånte meg en demo mod till test, hur många selger gjør det!!! 40k nk som er prisen, var inget tema for meg att kjøpe Pu før, men fikk en så god pris att det blev kjøp, hade nog kunnet kjøpt den från de som driver med grå import, men var alldrig nått tema, vill ha en førhandlare som virkelig bryr seg om kunderna og stiller opp ger inbytt ord (hifi stasjonen ett prakt ex) og nått som kommer gagna meg i fremtiden også mtp arm/riaa kjøp og lån av kabler. Mvh Roger Postad 08 February 2010 - 21:16
Har sagt det förr och säger det igen. I Norge kan man oftast köpa av 1:a ledet
så att säga. I Sverige är det minst ett led till som ska ha sin marginal. Vi har Lyric/TAA Import Hifi som ett bra exempel. (VPI, Cary, Bryston mm..) Och så finns det en hel del rundbrännare (prylbytare) av dyr Hifi som man kan köpa begagnat av. Att läsa bruktsidorna på Hifisentralen är sanslöst ibland. Tur att jag inte bor i Norge - herredj***lar vad jag hade handlat på mig genom åren Handen på hjärtat så är det väl via Usa jag tänker skaffa puppa i framtiden. S.R : Inte den där Zyx Atmos lr vad den heter.(Sorry för internt O/T) Dels för att farsan bor i Florida och dels för att jag som bor i Stockholm har lite väl långt till Hifistasjonen, och därför inte kan utnyttja den fina kundservice han har. Och växelkursen talar emot det också. Och så är Ni Oljebaroner inte med i EU Redigerat av Bongo_Mongo, 08 February 2010 - 21:19. Postad 08 February 2010 - 23:02
En sak är säkert. Ska man handla dyrpuppa så är internet din vän.
Det där med priser på dom små juvelerna kan tydligen variera nåt grymt beroende på var i världen du befinner dig. I Australien får man en Zyx 4D för omvandlat till Svensla piastrar 26 000 kr inlusive Sales Tax. Och inga konstigheter verkar det som. Man får planera semestern efter pupppriset..... Och han jag hyr huset av är ofta på jobb i Japan. Hehe, möjligheterna är bannemig många när det är dags. Postad 09 February 2010 - 10:57
Suttit och okynnessurfat lite mellan arbetspassen. Jag fick blodad
tand i prisjakten efter pickuper. Jag vill klargöra att prisspannet på Zyx på inget sätt är unikt. Till exempel den Dynavector XX-2 jag har diffar också stort mellan olika länder & butiker! Snokat runt efter Dynavector XV-1s. Och jag måste säga att en Zyx 4D till korrekt pris är i sammanhanget "prisvärd". Och jag vet att S.R handlat till rätt pris. Bara att gratulera! Jag ska för nyfikenhets skull fråga Audioconcept här i Stockholm vad priset på Xv-1 är med inbyte av min 250 timmars puppa. Sen får man väl hålla masken
Dyna.jpg 3.21K
0 Antal nerladdningar
Redigerat av Bongo_Mongo, 09 February 2010 - 17:14. Postad 09 February 2010 - 20:01
Det går en tråd på Hifisentralen.no ang kjøp av pu från utland, litt olike erfaringar, vet bla att det var noen som kjøpte xx-2 från Frankrike tidl 900euro, var selv inne på tanken, han skriver nå.
Pickupkjøp fra utlandet - Hvor? « Svar #24 Lagt ut: I går kl. 17:16:46 » Svar med sitatSitat Styr iallefall unna jazzybird.com fra Frankrike. Har opplevd å motta en pickup derfra som manglet både serienummer og frekvensutskrift. I værste fall kan det vise seg å være uekte vare. Jazzybird svarer selvfølgelig ikke på mail heller, i ettertid. Etter å ha opplevd to useriøse utenlandske nettbutikker på rimelig kort tid er jeg blitt skeptisk. Kanskje ikke alltid så gunstig som det kan synes i utgangspunktet. Det værste er at man gjerne står ganske hjelpesløs i slike situasjoner der selger farer med svindel og selvfølgelig heller ikke ønsker å ta noe ansvar ved reklamasjon. Så man bør va på sin vakt, samme gjeller med reklamations rett, har skedd att ex diamanter lossnat fra limmningen (retipping) Xv-1 har jag hørt vid flere tillfeller, en glimrande Pu Les test her:http://www.soundstage.com/vinyl/vinyl20080415.htm Postad 09 February 2010 - 20:23
Bra input, S.R!
Nä, man får nog forska noga om man stöter på en internetbutik med "för bra" priser. Jag har läst på Sorasounds hemsida. Jag vet inte riktigt varför, men jag får lite dåliga vibbar. Så nån Zyx blir det nog inte därifrån. Jag gamar på din erfarenhet av Zyx och XV-1 finns det så många som gillar. Så det står mellan dom två. Men, men, jag får lugna mig ett tag. Men du vet hur det är. Plötsligt får man ett sånt där erbjudande som är så enoormt frestande. Så uppstår en kamp mellan det tråkiga förnuftet och uppgraderingsdjävulen.... Postad 10 February 2010 - 22:33
Nu rör det på sig igen. Har skaffat en clearaudio harmo-nicer som "skydd".
Kamera ska jag låna en nästa vecka så nya bilder kommer. Postad 12 February 2010 - 13:59
Igår kvell var vi i Oslo vinyl klubb (ovk) og Oslo audio society (oas) inbjudna av Big Dipper Oslos eminete vinyl-butik
før en privat handel etter stenge tid, med gode klubb priser denne kvellen Ett 20 tal møtte opp før handel og demo av vinyl spelare og Piegas nye HT til en god årsløn Big Dipper bjød på Pizza og serverte Øl vilket også gav ett bra resultat i handeln!!! dette var noe av det jag kom hem med, bla en Steve Hoffman mastrad Yes (Fragile) fikk mye skryt fra andra deltagare, og en audiofil variant av London calling. Bifogad fil(er)Redigerat av Unregistered85f16d8f, 12 February 2010 - 14:12. Postad 12 February 2010 - 14:27
Åhå, du köpte Moderskeppet ser jag. Rapportera gärna om hur ljudet är på den.
Visste inte att det fanns Audiofilvariant av London Calling. Den må man ju ha!!!! (Coverbandet jag lirar i kör bland annat hela första sidan på den som intro på spelningarna) Jag får väl se vad det finns för utbud på mässan i helgen. Jag har bättre koll den här gången mot för tre år sen. Då köpte jag Patricia Barbers tråkigaste skiva i numrerad Mobile Fidelity box. Den har inte snurrat många gånger..... Ellers så går jag ett steg närmare grekisk audiofili och köper en antistatpickadoll. Haha! Redigerat av Bongo_Mongo, 12 February 2010 - 14:45. Postad 12 February 2010 - 17:34
Du köper intressanta plattor broder! Men vi får väl använda
vinyltråden under "Musik". Min forumdisciplin är usel. Men det är väl där skivtips mm ska vara antar jag Postad 12 February 2010 - 19:30
Slängde på Sade "Promises". Den och Police "Ghost in the Machine"
var dom första plattorna jag spelade för 3 år sen med en Dual skänkt av en polare + Grado Black +NAD PP2. Så här i efterhand lät det väl skit men nånting inom mig reagerade och sen var det kört.... Jag var väl lite på lyran och drog iväg ett halleluja-sms till Svensk Roger. Han har väl bett mig dra åt fanders några gånger och jag också. Men det är kul att se att han torskat redigt, För att försvara en plånbokstweakare, så låter Sade sanslöst bra fortfarande. Jag häpnar över holografin, detaljerna, trycket i basen och Sade sjunger bara för mig. Postad 12 February 2010 - 21:49
Jag fortsätter att vara OT som andra i tråden. Hustrun kallar mitt akustikprojekt "NoLimit" och på hennes jobb har de mycket nöje av hennes beskrivningar av projektets fortskridande. Sänder bild på feskebåt med diffundent. Har lite svårt att ta ställning men tyvärr märks det en försämring på något sätt om jag tar bort dem.
skivor_001.jpg 36.96K
0 Antal nerladdningarMen så köper jag på mig lite skivor i smyg då och då som är tänkt som present till henne. Ligger i en garderob under lite sommarkläder som jag inte tror att hon rör i just nu. Dagens inköp till henne nedan.
skivor_002.jpg 42.93K
0 Antal nerladdningarBläddrade i ICA i en norsk HI-Fi-tidning. Allt utanför budget och det blev inget köp av tidning. Läckra bilder kan man ju få av att titta på LP-konvolut. Åsså försämrades läget när jag bläddrade ien annan tidning med viss ljudinriktning. Digital rumskorrigering. Vart tog hantverket vägen gnäller en gammal man. OBS Platters är i mono och jag har tjuvlyssnat. Mono och med defekter i pressningen. Men jag ärsåld. Redigerat av Kronkan, 12 February 2010 - 21:59. Postad 13 February 2010 - 08:58
Hade velat gå på Hifi-mässan men har blivit sjuk
Ligger hemma däckad med förkylning och astma. Verkar som om jag får vänta tills nästa år igen. Postad 13 February 2010 - 09:39
Kronkan: Er det diffuser typ Vicoustic plattor du satt opp ? tenkte selv gjøre ett test med dessa.
Det var nog sikkert Fidelity bladet du såg i, har som regel en god blandning av budget og High-end produkter. Fina plattor till fruen det der! Postad 13 February 2010 - 12:36
Snyggt Kronkan!. Är det i Göteborg du bor förresten?
Den där Temptations plattan brukar jag spela. Som gammal punkare/järnanka så har jag börjat lyssna mkt på soul/funk. Som en kuriosa så garvade en gammal flickvän från just Göteborg så hon nästan svimmade när jag berättade att jag spelar Stewie Wonder skivor. När jag bodde hos henne på 80-talet så brukade hon dra på Stewie på högsta volym för att få upp mig ur sängen. Hon visste så väl att jag avskydde det. En och annan Spyro Gyra terrade hon mig med också. Och vad har jag i skivskåpet nu..... När fan blir gammal blir han soulgubbe Och som tillägg till min dissning av Dual/NAD mm. Det där med att ställa in puppan sket jag i då. Höftade till den någorlunda bara. Och Dualspelaren var nån plastig historia. Den åkte till Återbruket. Men när man ser vad som säljs på Blocket nuförtiden, så hade jag väl fått en 500 kr för den. Likaså min gammla Technics som åkte till återvinning. Postad 13 February 2010 - 16:41
Tillbaks från mässan. Trångt, låg volm och tråkig musik som vanligt.
Med ett gyllene vinylrelaterat undantag. Brinkman 195 000 kr + Lyra Skala + Asethix Rhea + Asetix Janus pre + Atlas slutsteg + Wilson Audio Sascha + bra musik. Där har du ett Riaa som heter duga, S.R! Och som den andra rörriggen jag hört i mitt liv så raserades ännu en gång mina fördomar mot rör. Spitze!! Annars köpte jag Metallica S/M på mässan + Charlatans "Melting Pot" av den gode NiN. Och de senaste två numren av den eminenta blaskan Fidelity för en hundring. Stötte även på Återbruket. Norske Rogers brorsa. Tar väl en sväng in i morn också. Kanske mindre folk då. Redigerat av Bongo_Mongo, 13 February 2010 - 16:42. Postad 13 February 2010 - 19:16
Otroligt vad en tvätt kan göra. Vaskade upp dagens köp och
passade på att tvätta upp min Joe Jackson "Body and Soul" Igår kväll tyckte jag den lät lite essig. Men nu är det prima vara igen. Tror N.R nämnde plattan tidigare i tråden. Det är väl bland det mest audiofila man kan köpa för några tior. Men ser att det är en holländare jag har. Hmmmm, UK-press ska letas.... Postad 13 February 2010 - 22:43
Beklagar Glidtassen.
Hej Bongo Mongo. Bor 5 km söder om Göteborg och på Tjörn. Hur vaskar du? Köper då och då soul. Rör kom in i min anläggning för två år sedan. Så nu funderar jagpå att bygga om högtalaran så att transistorerna skall driva basen och rör driva själva elektrostaterna. Svensk Roger.Ja, jag har lånat hem ett par diffusorer typ Vicoustic. Blir nog kvar hemma. Bedömmer att jag hör mera detaljer. Men hållerpå att bygga om akustiken kring TV:n. Detta efter att jag råkade upptäcka att det blev bättre ljud om jag lätt dämpningen var kloss an mot TV:n. Men som en del projekt så är det inte spik rakt framåt. Som du ser köpte jag för för första gången ett norskt magasin. Men vad betyder göy-. Led Zeppelin omslaget var det snyggaste på länge. Sågen är lånad av dottern till akustikprojektet. Skivan köptes av hustrun i dag.
s_g.jpg 4.25MB
0 Antal nerladdningar
Redigerat av Kronkan, 13 February 2010 - 22:46. Postad 14 February 2010 - 11:17
Riaa trinnets flexibelitet, mtp ljud kvalitet.
Två av veckans inkjøpta skivor Yes fragile (analoge production) og Jam setting sons, fikk meg enn en gång att bli øvertygad att olika belastningar (ohm) påverkar ljud återgivngen med stor variation, helt avgjørande før resultatet. 100ohm er mitt standard val mtp pu rek, og stort sett funker bra på det meste. Yes har jag sen tidl i en us-press som låter veldigt bra, AP pressen hyllad før sin ljud kvalitet gjorde meg besviken direkt då denne lät litt instängd/grå vid førsta lyssningen, prøvde sen og setta opp till 150ohm merkte att det gikk rette vegen med ljudet, øka till 220ohm då øppna pløtsligt plattan sig med klart bedre oppløsning/luft og en mye mer definerad bas enn på us-pressen, från att låtit oengagerande, blev den pløtsligt en ny favorit press, B-sidan øvertygar dessutom mest Jam tilhører mina absoluta favorit grupper, de har i regel ofta bra ljud kvalitet på sina inspeln, setting sons inget undantag, dessutom deras besta platta! bra ljud som sagt men litt før mye fokus på diskant området, vilket resuterar i litt avsaknad av tyngd/fyllighet. senkte till 82ohm då førendra inspelningen sig total med tyngd driv og fyllighet. Privet Hell har nog alldrig låtit så bra! prøvde Jam på 220ohm nej tunt, Yes på 82ohm instengt. Mitt Asr riaa har stort sett obegrensatt olika belastningar, men måste øppna locket till dip brytarna, ett fjerr styrt riaa er absolut ett framtids val. Prøva olika belastningar på era mc pu'er speciellt på inspelningar som kan ha godt av det. Kronkan: Gøy betyder Kul Postad 14 February 2010 - 12:00
PS Audio Riaat har en fördel med att man ändrar ohmén med en ratt på baksidan.
Men inte mkt värt då det finns för få att välja mellan. Det finns dock en fasskiftnings- knapp som vissa säger kan vara väldigt avgörande mellan olika plattor. Men jag har aldrig provat den. Ska in till mässan igen. Jag retar mig på att Asethix Riaat har tre ingångar. Två för mkt för mig - och vad "kostar" de två extra? Däremot ska jag forska i deras försteg. Kommer ihåg ett gammalt test där man skrev att Riaadelen var mkt kompetent. Kronkan: Jag kör en VPI tvättmaskin. Göy´t mos grabbar! Redigerat av Bongo_Mongo, 14 February 2010 - 12:01. Postad 14 February 2010 - 13:15
Aesthetix rhea er nog ett riaa som jag kommer att se på senere i år, stora pris differenser ute og går her også!!!
ser Audionord ska ha 52k, I Danmark 30k dk, I Uk har jag sett det før 3k£. Blev vel tidl testat av Audiophile.no vinyl gurun Rudi's referense riaa, og med rør byte kunne det nerme sig Signature modellen. http://www.audiophil...hetix-rhea-riaa Redigerat av Unregistered85f16d8f, 14 February 2010 - 13:40. Postad 14 February 2010 - 17:31
Tillbaks från mässans andra dag. Betydligt mindre folk och lugnare
stämning. Fick bland annat lyssna på Analoga mastertapen av Patricia Barber "Nightclub" i TAD riggen (rullbandspelare). Imponerande! Lät mig igen knäckas över Brinkman + Ashetix mm. Men jag får väl vända det till nåt positivt. Att det finns utvecklingsmöjligheter så det räcker livet ut Ashetix Preamp kan jag glömma. Den kostade över 100 000 kr. Men jag stötte på ett intressant Riaa. Audio Valve Sunilda. Tyskt gediget bygge. Extern nätdel. Bra med inställningsmöjligheter på fronten. Två ingångar. Ca 30 000 kr. Jag har sett märket i annonser i Fidelity. Butiken som säljer Spendor och Triangle. Du vet säkert vad sjappet heter, S.R Postad 14 February 2010 - 19:21
Hmm, stämmer nog bra det. Jag tänkte inte på att det var Signature som låg på 6-siffrigt. "Vanliga" Janus ca 80 kalla. Men jag skulle nog hellre ta en Rhea och ett billigare försteg. Trots tre ingångar. F*n vad impad jag blev. Men som sagt Brinkman á 195 TSEK och Lyran gjorde väl sitt till. Fick nåt att grubbla på i alla fall 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |