Reklamation av Andersson Y425FHD för 2:a gången
15 svar till detta ämne
Postad 16 mars 2009 - 14:46
Valle_81
-
Valle_81
-
Användare
-
-
134 inlägg
Tjena tjena! Min första tråd här på forumet! Nu är det så att för ett år sedan köpte jag en Andersson Y425FHD från netonnet lagerbutik i gbg. Knappt två veckor senare fick jag den utbytt pga 3 döda pixlar. Men nyligen så upptäckte jag ytterligare fel på den "nya" skärmen som e riktigt knasiga: 1. Vid vissa mörka scener så "förmörknas" skärmen plötsligt ytterligare så att scenen knappt blir synbar,och plötsligt så ljusnar det upp igen (vanligtvist vid plötslig snabb panorering eller rörelse i bilden samt scen byte där det ljusnar till). Detta problemet har jag haft ett tag men alltid trott att detta löjligt nog är en sorts "energispar" funktion. Här är en som beskriver ungefär samma problem: https://www.minhembi...howtopic=1796872.Problem nummer två är att jag nyligen lagt märke till ett svart/grå streck som går ner vertikalt precis mitt i skärmen,från övre kant till nedre. Detta upptäckte jag när jag var tvungen att sitta väldigt nära tvn pga att mina kontaktlinser tog slut. Satt och spelade ps3 och såg denna tydliga streck. Den finns i alla lägen och scener,men mer tydlig i vissa fall då det är en ganska ljus bakgrund. Trodde först att det kanske var fel på spelet/ps3,men detta kunde jag utesluta ganska fort genom lite tester; bl.a spelade jag upp film: från ps3 blueray,dvd= samma streck film från laptop till tvn via dvi: samma streck och sist men inte minst film från dvd spelare via scart: samma streck igen Det enda som var skillnaden var att ju högre upplösning från scart-hdmi så blev strecket alltmer definerat och mindre grumlig. Har lämnat in tvn idag hos netonets service partner här i uppsala,och kommer att få vänta drygt en vecka tills jag får svar. Är ganska säker på att det är fel på panelen och att jag får tvn utbytt. MEN min fråga är följande: Eftersom netonnet inte längre har denna tv inne kommer dom förmodligen ge mig denna tv istället: Andersson A420FD som endast kostar 6990 medans min tv kostade 10590. Den ser dessutom inte lika snygg ut som min befintliga. Kan dom tvinga mig på en tv som kostar nästan hälften så mkt som den jag köpte,och som dessutom inte ser likadan ut? Eller har jag rätt att få välja en LIKVÄRDIG tv efter eget val eller tom få tillbaka mina pengar ifall jag så önskar? Med tanke på att detta är min andra defekta tv och snart inne på min tredje.(tredje gången gilt?) =) Har helt tappat förtroendet för märket och vill helst kunna välja nåt annat i samma prisklass MKT tacksam för svar!
Redigerat av Valle_81, 17 mars 2009 - 00:20.
Postad 16 mars 2009 - 18:37
Valle_81
-
Valle_81
-
Användare
-
-
134 inlägg
Ingen som har nån kommentar eller åsikt om detta? Kanske nån som råkat ut för samma sak och kan dela med sig om hur det hela förhoppningsvis löst sig? Nån som vet vad felet kan bero på?
Behöver verkligen all hjälp jag kan få! Så man har lite kött på benen inför butiksbesöket, och inte står där återigen med en tv som blir defekt om knappt ett halvår
Redigerat av Valle_81, 16 mars 2009 - 18:40.
Postad 16 mars 2009 - 19:11
Lucius
-
Lucius
-
Användare
-
-
183 inlägg
Beror ju på vad "likvärdig" innebär, är det samma storlek och tekniska data torde en "likvärdig" vara god nog som kompensation - även om designen till viss del skiljer sig. Med tanke på att denna modell kanske inte går att uppbringa (ens som demoex/returvara) så kanske du rent av får en bättre modell från samma tillverkare.
Med tanke på att du köpte TV:n för ett år sedan, tror jag inte du kan vänta dig pengarna tillbaka - men om de vill ha lite GoodWill så kan de ju gå med på det.
Jag själv hade nog aldrig satsat på en Anderson, eller annan valfri "budgetmodell", när det kommer till 10 000:- och mer.
Postad 16 mars 2009 - 19:41
Valle_81
-
Valle_81
-
Användare
-
-
134 inlägg
Beror ju på vad "likvärdig" innebär, är det samma storlek och tekniska data torde en "likvärdig" vara god nog som kompensation - även om designen till viss del skiljer sig. Med tanke på att denna modell kanske inte går att uppbringa (ens som demoex/returvara) så kanske du rent av får en bättre modell från samma tillverkare.
Med tanke på att du köpte TV:n för ett år sedan, tror jag inte du kan vänta dig pengarna tillbaka - men om de vill ha lite GoodWill så kan de ju gå med på det.
Jag själv hade nog aldrig satsat på en Anderson, eller annan valfri "budgetmodell", när det kommer till 10 000:- och mer.
Tack för svaret! Nej jag hade faktiskt inte tänkt mig pengarna tillbaka egentligen utan vill ha en annan tv.Tänkte bara på den legala aspekten på det hela.. Visst jag skulle absolut nöja mig med en ny tv,men med "likvärdig" så menar jag just att kunna få en i samma prisklass som när jag köpte tvn. Om jag inte får byta märke så är det inte hela världen,även om jag tror att det legalt sett är upp till kunden.Kan ju ha fel. Och eftersom designen skiljer sig ganska mkt,så är det än mer anledning till att kunden måste ju få välja själv ifall denne överhuvudtaget vill ha den tvn som dom gärna vill välja ut åt en. Nuförtiden är man ju väldigt kräsen om att designen ska falla en i smaken och passa in med övriga inredningen oxå. Det är som att jämföra med ett köp av mobiltelefon eller vilken annan produkt som helst. Köper jag en mobiltelefon som sedan oförklarligt går sönder,så har jag ju rätt att få den reparerad. Går inte felet att avhjälpa så får du välja en ny för samma pris som du köpte den för (förutsatt att modellen utgått och inte längre finns på lager). Återigen kan ha fel,men detta är väl vad som är mest troligt vad jag förstår
Redigerat av Valle_81, 16 mars 2009 - 22:29.
Postad 17 mars 2009 - 08:16
Saftsvalle
-
Saftsvalle
-
Lärjunge
-
-
321 inlägg
Likvärdig TV har aldrig med prislappen att göra utan på att prestandan på den nya TV:n motsvarar den tidigare sedan kan den vara hälften så dyr, det spelar ingen roll.
Postad 17 mars 2009 - 12:46
Valle_81
-
Valle_81
-
Användare
-
-
134 inlägg
Likvärdig TV har aldrig med prislappen att göra utan på att prestandan på den nya TV:n motsvarar den tidigare sedan kan den vara hälften så dyr, det spelar ingen roll.
det vore ganska konstigt,men det kan ju vara som du säger oxå..hur det står skrivet i lag och vad som utförs i praktiken kan tyvärr skilja sig åt ganska mkt..det där exemplet med mobilen som jag tog upp hände mig faktiskt,och man kan ju tycka att det borde även gälla i det här fallet. Men dom kanske bara gjorde så för att vara snälla, eller så följde dom praxis och det som står i lag. Men jag ska kolla upp detta med konsumentköplagen,och skriva det jag hittar här på forumet. Tydligen är det inte så många som är insatta i den legala aspekten här,så kan åtminstone det jag kommer fram till vara en stor hjälp för andra som råkar ut för samma missöden Det du säger innebär dessutom att ifall jag köper en röd tröja,och en månad senare visar den tydliga tecken på bristande kvalitè. Så kan expediten i butiken TVINGA mig att ta en GRÖN tröja med rosa blommor bara för att båda är gjorda i 100% äkta bomull och på råga så är båda xl dessutom. Det är ju som klippt och skuret för mig då eller hur? Skitsamma att tröjan jag köpte är en hugo boss för 1200kr och den med rosa blommor är av samma märke fast 600 spänn billigare. Och att jag kanske inte gillar rosa blommor och färgen grön för den delen spelar absolut ingen roll. Dom har ju samma spec. Nej,så går det ju självklart inte till. Utan antingen får jag en ny exakt LIKADAN tröja,eller pengarna tillbaka
Redigerat av Valle_81, 17 mars 2009 - 13:42.
Postad 17 mars 2009 - 18:57
Lucius
-
Lucius
-
Användare
-
-
183 inlägg
Ett klädesplagg definieras ju ofta efter dess design och vilken typ av plagg det är t.ex. en rosa skjorta av en viss storlek.
En TV blir det lite annat med, jag skulle personligen säga att designen väger avsevärt mindre ur aspekten "likvärdig" än ett klädesplagg, även om du kanske skulle klara dig med jämförelsen i en butik.
Jag tycker du skall stå på dig och hävda att denna "skit-TV" nu skall bytas för tredje gången och du inte vill se något som ens antyder till namnet Anderson - hävda att de haft sina chanser och säg att du vill byta till ett annat märke med samma specifikationer.
Jag är tämligen säker på att du inte får välja en TV för samma pris som du köpt din gamla för efter så lång tid som ett år - men du kan ju ha tur som sagt. Jag hade nöjt mig med att få en likvärdig tv av erkänt märke alt. lägga en mellanskillnad och få en avsevärt bättre TV.
PS! Vem fasen vill ha en Yamakawa, Anderson eller Beluga TV på väggen när det kommer besök?!
Märkesbög eller ej - man får oftast vad man betalar för, speciellt om man väljer i den nedre "JULA-klassen".
Postad 17 mars 2009 - 19:33
X5-452
-
X5-452
-
Forumräv
-
-
902 inlägg
Har en produkt varit inne på service tre gånger (samma vara alltså) så brukar vi häva köpet och ge ett tillgodokvitto (mao. välj en valfri produkt ur butiken för samma summa, förutsatt att garanti etc. fortfarande existerar) - i ditt fall har du redan fått ditt gamla exemplar utbytt mot en ny så i värsta fall ifall det blir ett serviceärende kan de vara så jävliga att det räknas som ditt första "inlämnande". Ifall inte tvn går att laga kommer du att få ut en likvärdig vara, vilket betyder som det låter. En likvärdig. Inte sett till summan pengar du betalat en gång i tiden, utan sett till specifikationerna. Tv-priserna sjunker hela tiden så det är tyvärr helt orimligt att tro att man ska få en ny tv som kostar lika mycket idag som den du köpte för ett år sedan.
Så du kommer antagligen inte få säga till om så mycket. De kommer ge dig en likvärdig tv enligt specifikationerna och that's it. Skulle det varit ett försäkringsärende har man ju möjlighet att säga till om lite mer + att man får ett försäkringsbelopp, sen kan man lägga till en summa extra pengar ifall man vill ha en bättre tv. Men nu blir detta ett garantiärende så...
Postad 17 mars 2009 - 22:35
Valle_81
-
Valle_81
-
Användare
-
-
134 inlägg
Tackar så mkt för era svar
Det jag slagit upp i lagboken är följande:
"Är varan felaktig enligt paragraf 16-21,får köparen kräva avhjälpande,omleverans,prisavdrag eller ersättning för att avhjälpa felet eller häva köpet. Dessutom får han kräva skadestånd enligt paragraf 30-32........
(konsumentköplag 1990:932) sid 719
reklamation
"Köparen får inte åberopa att varan är felaktig,om han inte lämnar säljaren meddelande om felet inom skälig tid efter det att han märkt eller borde ha märkt felet(reklamation).Meddelande som lämnas inom 2 månaderefter det att köparen märkt felet skall alltid anses ha lämnats i rätt tid. Reklamerar köparen inte inom 3 år från det att han har tagit emot varan,förlorar han rätten att åberopa felet,om inte annat följer av en garanti eller liknande utfästelse."
rätt till prisavdrag eller hävning
"Om avhjälpande eller omleverans inte kommer ifråga eller inte sker inom skälig tid efter reklamationen eller inte kan ske utan vesäntlig olägenhet för köparen,får köparen kräva prisavdrag som svarar mot felet eller häva köpet enligt paragraf 29."............paragraf 29: "köparen får häva köpet, om felet är av vesäntlig betydelse för honom."
referens svensk lag 2008
har kortat ner en del men det som varit betydande för just det här fallet har jag tagit med.
Sen kan man ju tolka vissa saker lite olika oxå,men jag tror att detta som står skrivet innebär att ifall avhjälpande av varan är uteslutet och även omleverans(dvs exakt likadan) så har köparen rätt att häva köpet. Och när man häver ett köp så är det ursprungspriset som gäller antar jag.
Kan ju alltid hoppas på att få en tillgodokvitto isåfall
Redigerat av Valle_81, 18 mars 2009 - 20:16.
Postad 17 mars 2009 - 23:01
Valle_81
-
Valle_81
-
Användare
-
-
134 inlägg
Har en produkt varit inne på service tre gånger (samma vara alltså) så brukar vi häva köpet och ge ett tillgodokvitto (mao. välj en valfri produkt ur butiken för samma summa, förutsatt att garanti etc. fortfarande existerar) - i ditt fall har du redan fått ditt gamla exemplar utbytt mot en ny så i värsta fall ifall det blir ett serviceärende kan de vara så jävliga att det räknas som ditt första "inlämnande". Ifall inte tvn går att laga kommer du att få ut en likvärdig vara, vilket betyder som det låter. En likvärdig. Inte sett till summan pengar du betalat en gång i tiden, utan sett till specifikationerna. Tv-priserna sjunker hela tiden så det är tyvärr helt orimligt att tro att man ska få en ny tv som kostar lika mycket idag som den du köpte för ett år sedan.
Så du kommer antagligen inte få säga till om så mycket. De kommer ge dig en likvärdig tv enligt specifikationerna och that's it. Skulle det varit ett försäkringsärende har man ju möjlighet att säga till om lite mer + att man får ett försäkringsbelopp, sen kan man lägga till en summa extra pengar ifall man vill ha en bättre tv. Men nu blir detta ett garantiärende så...
tror faktiskt du har rätt..men jag är helt säker på att tvn inte går att laga.Då måste dom helt byta panelen isåfall. Men om man utgår ifrån den slutsatsen,och dom inte kan ge mig en exakt likadan och istället vill ge mig en annan med samma spec,så kan jag ju begära att häva köpet istället. dvs få mina pengar tillbaka utan avdrag. Som du själv sa en tillgodokvitto med samma summa pengar som jag köpte tvn för eller kontant om jag hellre vill det. Kanske låter som att gapa efter för mkt men jag tycker att det är det minsta en kund borde få som kompensation efter alla olägenheterna med två tv byten och bil resa ner till södra stocholm. är ju i princip stamkund hos dom med bl.a biohemma anläggning, 2 olika tvn och frugans laptop, navigator osv osv
Redigerat av Valle_81, 18 mars 2009 - 18:43.
Postad 19 mars 2009 - 14:21
john_heden100
-
john_heden100
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
Jag var i samma situation som du för någon vecka sedan. Jag tog kontakt med min konsumentombudsman. Min fråga och hennes svar kan du läsa nedan:
"Hej! Min nyinköpta TV var defekt. Jag hörde av mig till säljaren, och de sa att jag skulle skicka in tvn. Jag gjorde detta och nu har de erbjudit mig en ersättningsprodukt, då felet inte bedömdes möjligt att åtgärda. Min modell har utgått ur deras sortiment. Ersättningsprodukten har identiska specifikationer som den ursprungliga, men designen är enligt mig sämre, varför jag inte vill acceptera. De hävdar nu att jag inte kan neka ersättningsprodukt med hänvisning till design/utseende. De låter mig inte häva köpet, och inte heller lägga mellansumma för att uppgradera till en tv som uppfyller mina estetiska krav. Vad kan jag göra?"
"Hej! Det är Konsumentköplagen som gäller och den ger säljaren rätt att åtgärda fel på köpt vara. Åtgärderna ska vara reparation eller byte till en likvärdig vara som kunden är nöjd med eller hävning av köpet.Du är inte nöjd med en vara de kan leverera (bytet)och då ska man diskutera som du gjort, nämligen att du betalar mellanskillnaden upp till en vara du blir nöjd med. Går inte säljaren med på det blir det hävning. Du lämnar varan och de betalar tillbaka värdet på varan.Har du köpt vara på Internet har de 30 dagar på sig att betala tillbaka.Får du inte till en lösning tycker jag att du anmäler till Allmänna reklamationsnämnden. www.arn.seMed vänlig hälsning"
Efter att jag bifogade ovanstående konversation i ett mail till säljaren så gick de med på att häva köpet. Jag fick inte full återbetalning, utan 80% (vad motsvarande modell kostar idag). Sök på konsumentombudsman kombinerat med din ort så bör du hitta någon du kan kontakta.
Lycka till
Postad 19 mars 2009 - 16:48
Valle_81
-
Valle_81
-
Användare
-
-
134 inlägg
Postad 19 mars 2009 - 18:56
Valle_81
-
Valle_81
-
Användare
-
-
134 inlägg
Postad 23 mars 2009 - 00:20
Valle_81
-
Valle_81
-
Användare
-
-
134 inlägg
Åkte till butiken i fredags med tvn och papper på vad servicepartnern kommit fram till. Tvn var defekt och behövs bytas. Med detta i hand gick jag fram och pratade med personalen vid servicedisken. Förklarade kort hur det ligger till, de knappade lite på datorn och sa att de inte kunde häva köpet eftersom någon nisse från kundtjänst gett direktiv om att inte gå med på detta (gissar att det var samma som jag pratade med i tel innan butiksbesöket). Fick inte nåt svar på varför, och attetyden var minst sagt ovänlig. Efter diskussioner kom vi fram till att de troligtvist fått dessa direktiv pga att de redan, helt på eget bevåg skickat en ny tv av annan modell hem till mig, och denna skall komma på mån-tis. Och att detta antagligen är orsaken till deras direktiv om att neka hävning. Jag förklarade att jag inte kommer att ta emot tvn, och stå på mig. Han sa att jag skulle avvakta tills på måndag,och att jag kommer få besked om hur vi ska lösa detta efter att han fått prata med nissen ovanför.
Kommer med mer nfo om hur det gått imorn
Redigerat av Valle_81, 23 mars 2009 - 00:22.
Postad 24 augusti 2009 - 15:57
Unregisterede5d2fe98
-
Unregisterede5d2fe98
-
Rookie
-
3 inlägg
Postad 21 september 2009 - 00:52
Tiny Turtle
-
Tiny Turtle
-
Veteran
-
-
1 869 inlägg
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny hifi-bänk - Jobb kvar
joga
2025-05-15 21:43:01
-
JBL M2 & BMS SUB
Anton
2025-05-15 16:51:15
-
-
-
Ny surround JTR Noesis 110HT
mange87a
2025-05-14 12:44:27
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|