Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Onkyo TX-SR507

31 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 26 april 2009 - 10:52

Hostis
  • Hostis
  • Användare

  • 140 inlägg
  • 0
Hej.
Köpte mig en Onkyo TX-SR507 igår.
första anblicken var nog att det inte vägde så mycket som jag trodde den skulle göra.
Samt att fjärren skulle vara maffigare :)

Så efter att ha packat upp den, kopplat in den och kört kalibrering med hjälp av mic "väldigt lätt och smidigt"
så började mina problem.

Tv är kopplad via hdmi till stärkaren.
Och min xbox är via komponent. Nu har jag inte en 360 utan den gamla xboxen och en sån hd-uppskalare.
Men den vill tyvärr inte fungera. Enda sättet och få den och fungera är via komponent ut via stärkaren.
Har även testat med den vanliga rca kontakterna som följer med utan problem. Då får man skicka ut den via rca ut.
Jag hade faktiskt för mig att det skulle gå och kunna tilldela komponent ut till hdmi men tydligen så går de inte.
Hdmi in till hdmi ut, komponent in till komponent ut osv är det enda som fungerar.

Tyvärr så kan ja inte dra mer sladdar till min tv.
Upplägget hos mig är att jag har sänkt taket och tryckt in massa spots. Då passade jag på och dra en 12m supra hdmi och massa supra högtalar kablar också. Allt för och slippa kabel härvor. All elektronik är i ena sidan av rummet och tv:n i andra.

Varför jag säger detta är för och slippa förklara varför jag inte vill dra en extra sladd till tv.
Om det inte går och göra det jag vill göra på 507:an så får ja väl lämna tillbaka den och skaffa mig en 607 istället då.
Frågan är om 607:an klarar av de :P

Wanna make my day ?
Please help me ASAP ;)

#2

Postad 26 april 2009 - 11:30

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

  • 11 286 inlägg
  • 0
Vet inte om 607an har den funktionen,får ta o kolla upp det.

Är det denna funktionen du är ute efter? HDMI Video Upscaling to 1080i from Component Video and Composite Video Inputs

Redigerat av jonasprivate, 26 april 2009 - 11:32.


#3

Postad 26 april 2009 - 11:37

Hostis
  • Hostis
  • Användare

  • 140 inlägg
  • 0

Vet inte om 607an har den funktionen,får ta o kolla upp det.

Är det denna funktionen du är ute efter? HDMI Video Upscaling to 1080i from Component Video and Composite Video Inputs


Nej det jag är ute efter är att kunna använda mig att hdmi ut när jag kopplar in något in via Component.
Eller om jag kör via composite så ska jag kunna skicka signalerna till hdmi.
Och inget av detta funkar :)

Det som är kopplat in via HDMI går endast och skicka ut via HDMI ut :P

#4

Postad 26 april 2009 - 11:52

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

  • 11 286 inlägg
  • 0
Vet att 806 och uppåt har den funktionen.

#5

Postad 26 april 2009 - 11:56

Hostis
  • Hostis
  • Användare

  • 140 inlägg
  • 0

Vet att 806 och uppåt har den funktionen.



Hehe okey.. Blir ju bara en dyrare och dyrare historia detta...
Får nog ta och byta märke kanske... Borde finnas nån stärkare som bör klara av de utan att man måste lägga ner en förmögenhet... :)

#6

Postad 26 april 2009 - 12:21

Sigma78
  • Sigma78
  • Veteran

  • 2 014 inlägg
  • 0

Vet inte om 607an har den funktionen,får ta o kolla upp det.

Är det denna funktionen du är ute efter? HDMI Video Upscaling to 1080i from Component Video and Composite Video Inputs


Det där låter som att det skulle räcka tycker jag. Om den kan skala upp från Component och komposit till 1080i och skicka ut på HDMI-utgången så räcker det ju gott och väl.

Det är så jag förstår ovanstående.

#7

Postad 26 april 2009 - 12:25

Hostis
  • Hostis
  • Användare

  • 140 inlägg
  • 0

Det där låter som att det skulle räcka tycker jag. Om den kan skala upp från Component och komposit till 1080i och skicka ut på HDMI-utgången så räcker det ju gott och väl.

Det är så jag förstår ovanstående.


Japp, men nu går de inte och skicka ut den på HDMI-utgången :)
De enda som går på HDMI-Utgången är det som är kopplat in på HDMI-Ingångarna :P

#8

Postad 26 april 2009 - 12:29

Sigma78
  • Sigma78
  • Veteran

  • 2 014 inlägg
  • 0

Japp, men nu går de inte och skicka ut den på HDMI-utgången :)
De enda som går på HDMI-Utgången är det som är kopplat in på HDMI-Ingångarna :P


Som jag förstod JonasPrivates inlägg hittade han den meningen i produktbeskrivningen för 607'an, inte den du har köpt. 607 skulle i sådana fall räcka för att avhjälpa det behov du har.

Rätta mig gärna om jag har missförstått.

#9

Postad 26 april 2009 - 12:31

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

  • 11 286 inlägg
  • 0
Precis det är 607an jag hittade infon om. :)

#10

Postad 26 april 2009 - 12:44

Hostis
  • Hostis
  • Användare

  • 140 inlägg
  • 0

Som jag förstod JonasPrivates inlägg hittade han den meningen i produktbeskrivningen för 607'an, inte den du har köpt. 607 skulle i sådana fall räcka för att avhjälpa det behov du har.

Rätta mig gärna om jag har missförstått.


Hmm ja vet faktiskt inte. Är så irriterad nu så jag har inte riktigt förstått det han har skrivit.
Men som ja förstod och läste också på nätet är att 806:an har den funktionen.

Denna text står det om 806:an på hemmabiobutikens sida.

Videodelen imponerar verkligen då den kan ta emot 1080p signaler via komponent eller HDMI och skicka dem vidare. Den kan dessutom linjedubblera inkommande komposit-, s-video och komponetsignaler tack vare DCDi Edge chippet från Faroudja och skicka vidare tex via HDMI.

Och denna text på Onkyos sida om 607.

Whether it’s a Blu-ray Disc player, a cable or satellite box, or a gaming console, your video signals will be traveling first class. Lower-resolution analog video signals, meanwhile, can be upscaled to 1080i and fine-tuned by Faroudja DCDi Edge™.

I princip samma sak som jag har förstått eller?

Står dock inget om 507 och dennes egenskaper om detta.
Blir så besviken bara.

Okey att detta är en budget variant, dom har dragit ner på HDMI kontakter, det är bara en 5.1 stärkare.
Men en sån funktion, att kunna skicka signalerna mellan dom olika kontaterna borde vara standard tycker man i dagens läge :P

Njää, ja tar och lämnar in den imon och köper mig en 607 istället om den finns ute. Såg att nån skrev att MediaMarkt har fått in den :)

Redigerat av Hostis, 26 april 2009 - 12:46.


#11

Postad 26 april 2009 - 12:51

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

  • 11 286 inlägg
  • 0
Jo 607an kommer klara av det du söker. :)

#12

Postad 26 april 2009 - 13:11

Hostis
  • Hostis
  • Användare

  • 140 inlägg
  • 0

Jo 607an kommer klara av det du söker. :)


Vill inte hoppas på för mycket. Då blir man bara besviken :P
Men ja håller på och packar ihop sakerna nu.
Såg på MediaMarkt hemsida att om man lämnar in en gammal stereo så får man 500 kr i inbyte. Det kan ju vara en idé.
Har en gammal Panasonic stereo med dubbeldäckare och hela kitet nere i källaren ;)
Den får sätta livet till nu när jag är på krigsstigen :P haha

#13

Postad 26 april 2009 - 17:24

Hostis
  • Hostis
  • Användare

  • 140 inlägg
  • 0
Sådär, nu har man lämnat tillbaka den på netonnet.
Hittade ett reparationsexemplar av 606:an för 4390 :)
Så jag tog den istället och fick 100 kr tillbaka.

Men nu när man kommer hem så är det bara stärkaren i kartongen.
Inge manual, inge fjärr, inge mic NADA

Då får man åka dit igen imon och börja bråka med dom :P

#14

Postad 26 april 2009 - 21:47

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

  • 11 286 inlägg
  • 0
Snacka att du har otur :)

#15

Postad 27 april 2009 - 00:09

Hostis
  • Hostis
  • Användare

  • 140 inlägg
  • 0

Snacka att du har otur :P


Ja eller hur.
Som jag skrev till dig förut i pm.
Jag är så van med att det alltid strular när jag köper saker.
Därför jag aldrig köper från nätbutiker utan och ha sett produkten fysiskt på något ställe.

Imon ska jag iaf ringa till Netonnet tjata lite på dom och försöka få kompensation för alla turer fram och tillbaka.
Eventuellt så lämnar jag tillbaka 606:an i ren protest och väntar på 607:an som det var tänkt från början.

Sen blir det åka till falkenberg för och köpa Dynavoice högtalarna från fynda.se
Och tro fan att jag kommer sprätta upp kartongerna i butiken för och se så att allt stämmer.
Tänker inte komma hem med en nitlott och se till min förvånan att det är fel färg på högtalarna eller något liknande.
Och förhoppningsvis blir jag nöjd för en gångs skull :)

#16

Postad 27 april 2009 - 00:27

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

  • 11 286 inlägg
  • 0
Ja det är bäst att du kollar innan du åker hem med högtalarna. :)

#17

Postad 27 april 2009 - 17:55

Quade
  • Quade
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0
Hitta denna bilden i manualen för TX-SR607.
Bifogad fil  Onkyo_607.JPG   60,64K   1 Antal nerladdningar

#18

Postad 27 april 2009 - 18:16

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

  • 11 286 inlägg
  • 0
Ja då kan den göra det du vill. :)

#19

Postad 24 maj 2009 - 11:31

Binks
  • Binks
  • Forumräv

  • 739 inlägg
  • 0
Har en polare som stöt på ett problem.
Han köpte en 507a.
Kopplade in 360, ps3, wii och hela skiten.

Men när han kör lips på 360 och singstar på ps3an så blir de fördröjning på ljudet.
Lipsync gör inget bättre heller.
Och som de är nu så har han provat att koppla hdmi till tvn.. sen optisk från tvn till förstärkaren.

Har bara provat med wii än men jag tycker de verkar totalt värdelöst att ha så.
Då missar man ju hela poängen med att ha HDMI in och ut på en förstärkare.

#20

Postad 18 september 2009 - 00:26

naaman
  • naaman
  • Amatör

  • 58 inlägg
  • 0
Hur gick det med fördröjningen?
Kan det vara så att det är tvn som är lite efter ps3an och förstärkaren? Jag har det problemet..

#21

Postad 07 oktober 2009 - 08:51

Aoc
  • Aoc
  • Wannabe

  • 41 inlägg
  • 0
Har i dagarna köpt 507:an det är min första riktiga receiver. Blev tvungen att byta ut mitt gamla system när jag köpte ps3:a och det inte synca när jag kolla på bluray.
Varför det blir så är för att tv:n tar lite tid på sig att visa bilden medans ljudet kommer direkt med följd att ljudet kommer innan bilden. 507:an har Lip sync både automatisk och Manuel och för mig funkar detta. Tänk på att hdmi kabeln ska vara 1.3 hela vägen från tex ps3:an till receivern vidare till tv:n. Sen är det bara att trycka "setup" välja "7.HardwareSetup" sen vidare till "Hdmi" och där aktivera LipSync. Och sätta på "Pure Audio". Tv:n måste stödja Hdmi 1.3 för att det ska fungera.
Annars kan man välja spelläge på tv:n det brukar snabba upp tv:n. Men det är inte så roligt att ha på när man ska kolla på film.

Såg på prisjakt att man kunde ha 7.1 med pre-out på surr back. Ingen som har testat det och känner för att förklara lite mer.

Redigerat av Aoc, 07 oktober 2009 - 08:52.


#22

Postad 16 oktober 2009 - 18:57

maxfli
  • maxfli
  • Användare

  • 154 inlägg
  • 0
Jag har en 507:a och när jag väljer enable på lipsync så skall man se den verkliga delayen inom parentes men det hittar jag inte på min. Hur funkar det för er ?

Mina grejer är Canal Digital HD mottagaremed hårddisk, 507:a, Samsung LE37A676.

#23

Postad 23 oktober 2009 - 07:06

Swe-Mighty
  • Swe-Mighty
  • Wannabe

  • 30 inlägg
  • 0
Hej alla MHB'are.
Har länge gått och vankat fram och tillbaka vad gäller inköp av en ny reciever. Självklart tittat på båda Onkyo modellerna TX-SR507 samt TX-SR607 då de verkar ge mest bang for the buck.
Nu har jag ju faktiskt svårt att motivera mig fortfarande.
Sitter idag med ett 5.1 högtalarkit från Wharfedale som fortfarande borde hänga med och en gammal Sony STR-DE875 (cirka 8 år på nacken)
Det är verkligen inget fel på Sony stärkaren. Har tillräckligt med ingångar även om den självklart inte stödjer HDMI. Kan köra DTS och PCM, hyffsat tryck. Allt funkar helt enkelt.
Men magkänslan är fortfarande att jag skulle bli en lycklig man med en ny förstärkare.

Min fråga är alltså:
Är det någon som bytt ut en äldre reciever mot någon av dessa Onkyo's och kan ge sin uppfattning? Är det värt det ur ett ljudmässigt perspektiv? Ljud är ljud är ljud och utvecklingen tar ju inte direkt stormsteg framåt. Det kanske är bättre att svinga in någon annan rolig komponent i hyllan istället (Läs en HTPC maskin)
Åsikter mottages tacksamt.

För övrigt har jag varit och provlyssnat Onkyon själv på MM. Det är ju bra! Men svårt att avgöra i en stor butik.

Tacksam för svar från en vilsen själ...

#24

Postad 24 oktober 2009 - 09:25

Unregistereda526d555
  • Unregistereda526d555
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0
Hej, har en Onkyo TX-SR507 och till den har jag kopplat ett xbox 360, min tv givetvis, och min dator, allt är kopplat med hdmi.
Men när jag ska välja "ljudåtergivare" så har jag svårt att välja vilken som är bäst och när jag bläddrar mellan de olika så hittar jag inte nån där de står HD på displayen för det hade ju underlättat att välja då HD känns bäst.
är det något man ska ändra på datorn så förstärkaren känner av att ljudkortet kan ge ut HD tro? samma Xboxet där kör jag Dolby D ! vet inte ens om det är bra. borde inte Xboxet också kunna ge ut HD ljud så man skulle kunna välja typ "Dolby TrueHD" , "DTS-HD master audio".
Kort sagt jag skulle vilja kunna välja nån av "Dolby TrueHD" , "DTS-HD master audio" när jag bläddrar bland de olika .
för de måste ju vara de mest optimala att använda. eller ? vad använder ni för de olika sakerna?
och en sak till ,det står ofta Pcm med liten text vad står det för?

Mvh mange

Redigerat av Unregistereda526d555, 24 oktober 2009 - 09:27.


#25

Postad 04 november 2009 - 14:27

nixxor
  • nixxor
  • Användare

  • 188 inlägg
  • 0
Undrar detsamma i ovanståendet inlägg. Hur får jag ut mitt DTS HD på tex en BD-Film eller Xbox 360(om 360 klarar det)?

#26

Postad 29 november 2009 - 16:12

muschii
  • muschii
  • Wannabe

  • 17 inlägg
  • 0
Häromdagen kopplade jag datorn till recievern med hdmi och sen till TVn för att kolla film, det fungerade utmärkt men fungerar inte längre. Har testat att koppla kabeln från datorn till flera hdmi-uttag på recievern utan att få det att fungera. Står bara "ingen signal" på tvn. Någon som vet varför?

#27

Postad 10 december 2009 - 11:11

proson rules
  • proson rules
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Det är en hemmabio förstärkare inte spel konsol förstärkare eller dator förstärkare. Den e gjord för film så dom kanske inte har lagt ner så mycket energi på att den ska passa till spel.


#28

Postad 13 december 2009 - 00:16

Unregistered09b4362c
  • Unregistered09b4362c
  • Användare

  • 121 inlägg
  • 0
klarar denna reciever att driva XTZ 99,36 frontarna bla?

vad synd att ingen i tråden berättar något positivt om förstärkaren, allt är bara problem och krångel.. men tittar man på omdömmen på prisjakt så har den bara fått 8,9,10.. väldigt delade uppfattningar?

Redigerat av Unregistered09b4362c, 13 december 2009 - 02:20.


#29

Postad 17 december 2009 - 23:36

Danneman_
  • Danneman_
  • Lärjunge

  • 312 inlägg
  • 0
Hur tror ni att den klarar att driva följande 5.0-system?
Front: Dynavoice M-85
Center: Dynavoice C-6
Surround: Dynavoice S-6

Funderar starkt på denna, har inte så stort rum heller, 12m^2, så kommer inte behöva så kraftig förstärkare känns det som ;)

#30

Postad 26 december 2009 - 18:30

Mikolino
  • Mikolino
  • Veteran

  • 2 007 inlägg
  • 0
söker en billig stärkare till att få ut HD ljudformat från min Ps3:a så frågan är enkel.. fixar denna detta? (ska bara driva småsateliter o en aktiv sub)

#31

Postad 26 december 2009 - 19:09

kendash
  • kendash
  • Amatör

  • 51 inlägg
  • 0

söker en billig stärkare till att få ut HD ljudformat från min Ps3:a så frågan är enkel.. fixar denna detta? (ska bara driva småsateliter o en aktiv sub)


Om du klarar dig utan uppskalning från komponent,komposit och dylikt -> HDMI så duger 507an fint.

#32

Postad 26 december 2009 - 22:48

Unregistered457e76fb
  • Unregistered457e76fb
  • Användare

  • 151 inlägg
  • 0

Om du klarar dig utan uppskalning från komponent,komposit och dylikt -> HDMI så duger 507an fint.


Blir det något problem om man kör DVI - HDMI från datorn? Dum fråga kanske men behöver verkligen vara säker



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.