Det är mitt första mediecenter och är inte så haj på det här. Är det bara att lämna igen eller kan man göra något själv?
Tacksam för svar och hjälp;)
//David
*** Officiell tråd - Xtreamer - Streamer/Streamer Pro/Sidewinder/iXtreamer
Startad av
Kanelbulle
, jun 03 2009 08:53
3627 svar till detta ämne
15 relaterade trådar
Postad 30 december 2010 - 20:59 Det är mitt första mediecenter och är inte så haj på det här. Är det bara att lämna igen eller kan man göra något själv? Tacksam för svar och hjälp;) //David Postad 30 december 2010 - 21:24
Har du prövat förlängningskabelstricket till antennen? Finns beskrivet tidigare i denna tråd tror jag. Jag köpte en dubbelsidig usb-hub med sladd på Netonet för under hundringen och fick bättre hastighet och flera usbportar (man ansluter antennen baktill i hubben så syns den inte, eller tar bara en förlängnigskabel). Dock är det inga stora hastigheter, det går ganska segt att flytta stora filer. Redigerat av bsba, 30 december 2010 - 21:25. Postad 30 december 2010 - 23:34 Postad 31 december 2010 - 01:44 Ja, då får'u välan vara utan Xtreamer då'ra! Postad 31 december 2010 - 01:49 Står det verkligen 'osupporterad'? Hahaha, snacka om att de haft amatörer som översatt deras svenska, tur man alltid kört på engelska, och sluppit se sånt där, då hade man väl spytt för länge sen! Så sök då istället efter 'unsupported GMC', så kanske du hittar nåt, men jag har aldrig sett det, och det handlar väl om nåt Codec som inte är implementerat i Xtreamer, så testa även att fråga på deras eget Forum. Då kan du ju passa på att påpeka den horribla svenskan också! Postad 31 december 2010 - 07:36
Ja, det står faktiskt så och jag vet att det är inte rätt men det är skrämmande vanligt ord i databranschen. Jag googlade på unsupported istället och fick massor med träffar, man kan nog hitta frågan och svar hos alla andra mediaplayer-märken där just unsupported gmc dykt upp och på några träffar även som en bugfix här på forumet. Det betyder Global Motion Compensation och i stora drag en videokomprimering för att minska bitrate som krävs för att visa video (enl. wikipedia). Redigerat av järker, 31 december 2010 - 07:36. Postad 31 december 2010 - 08:33 Definitive "Media Files Supported" List for the: Xtreamer MK1, SideWinder, Pro & iXtreamer http://forum.xtreame...-sw-pro-and-mk1 List of Feature Requests that ARE NOT/WILL NOT be supported http://forum.xtreame...t-be-supported/ Postad 01 januari 2011 - 13:32 Jag kommer till "Anslutningen etablerad, väntar på välkomstmeddelande..." sen händer det inget mer. Är det någon inställning jag missat i FileZilla? Postad 01 januari 2011 - 20:09 http://forum.xtreame...t-of-rar-files/ Fungerar utmärkta att köra rar-packade mkv-filer. Jag har dock problem att får subtitles att fungera. Har SRT-filen i samma katalog som filmen, går in i subtitles och anger filen som subtitlefil men jag får inte upp undertexten alls. Vad har jag missat? Postad 01 januari 2011 - 21:21
Testa att ställa in så du kör i Active mode istället för passive. Passar på att fråga om någon mer än mig har problem med att filöverföringen bryts över ftp och över WAN. Har xtreamern på DMZ i routern så det borde väl inte vara något brandväggsproblem? Postad 01 januari 2011 - 22:01 Jag har har en wifi dongel och har inga problem att komma åt den den Usb- anslutna disken som sitter pluggad i xtreamern. Dock så har jag problem att packa upp .rar filerna, får efter ett antal minuter ett felmeddelande som lyder "Read error in the file.....". Ska tilläggas att det går alldeles utmärkt att packa upp filerna när HDD:n är ansluten till datorn. Tack på förhand Postad 01 januari 2011 - 22:17 Har provat båda active och passive med samma resultat. Håller på att få slut på idéer om vad jag ska göra. Postad 01 januari 2011 - 23:42
Testat annan FTP-klient? Postad 02 januari 2011 - 07:25 Om jag är på startsidan i Xtreamern så är det en stor rektangel som döljer nästan halva vänstra delen av X:et vilket kan tyckas att det inte gör något men om jag går in på t.ex. xtreaming så ser jag inte vad jag ska välja, och om jag från startsidan trycker 2 gånger så kommer jag till jukeboxen och där ser allt normalt ut, väldigt störande. Vad har hänt och vad kan jag göra, funderade på om en återinstallation av FW kan lösa det, men vad händer då med det som ligger på disken (intern HDD) eller kan jag prova något ifrån datorn (på distans) ? Är det någon som hört talas om detta ? Mvh J Postad 02 januari 2011 - 10:25 Redigerat av anderswillhelmsson, 02 januari 2011 - 10:26. Postad 02 januari 2011 - 13:49
Ok, det är väl barra att testa det då, är det någon som testat den nya 2.5.4 ? http://www.xtreamer....r/firmware.aspx Postad 02 januari 2011 - 14:52
Är det verkligen ingen annan som råkat ut för detta, kan någon gå in på Xtreamering och det ser ut som det ska ? Jag har nu provat att installera 2.5.2 på nytt men samma resultat, jag provade sedan att köra en emergency med 2.4.2 och det förb....e svarta fältet är kvar, jag kan inte se/ välja något när jag går in på Xtreamering. Vad ska jag prova härnäst, förslag tas tacksamt emot. Mvh ! J Postad 02 januari 2011 - 15:04 Hittar dock inte någonstans hur man gör för att logga in i datorn, från Mediaspelaren... vill göra detta först sedan fixa en NAS.. Kör Win7. Tacksam för svar... Har suttit i 5 dygn och försökt... Postad 02 januari 2011 - 17:22 Postad 02 januari 2011 - 18:37
Funkar kalas hos mig:) dock har jag gigabit ethernet prylar så långt det går, men det är av mindre betydelse då xtreamern bara har 10/100Mbit nätverk. Postad 02 januari 2011 - 18:52 Postad 02 januari 2011 - 18:58 ---------------------------------------------------------- Nu har Vpeter fixat och donat en hel del under julen! Fått till ett snyggare GUI, sök-funktion, favoriter och att själv kunna välja kvalite på programmet. -Sök funktion: Tryck 1 på fjärren för att få fram funktionen. -Favoriter: Tryck 2 för att få fram favoriter. -Lägga till en favorit: Tryck 3 för att lägga till. Om ni gör detta i "A-Ö"-listan, så kommer ni få SVTplay-loggan till era favoriter. Men om ni gör det genom t.ex. kategorier så kommer ni få den rätta bilden/ikonen. Kvalite: Tryck på 0 för att bläddra igenom kvalitéerna, detta syns nere till höger vad ni valt. svtplay-014.zip http://www.mediafire...2xgj21n45ryqfdj Och glöm ni inte att byta namn eller ta bort eran gamla SVTplay-katalog innan ni packar upp denna version! Kan ligga lite program redan i favoriter, men det är ju bara att ta bort ifall ni inte vill ha dem. Redigerat av welph, 02 januari 2011 - 19:24. Postad 02 januari 2011 - 19:17
Websidan kan inte visas! Postad 02 januari 2011 - 20:41 Blev lite ledsen då allt har fått fel färger... Någon som har tips på hur jag fixar till detta ? Postad 02 januari 2011 - 21:38 Vart ska svtplaykatalogen vara någonstans? hur startar man svtplay i Xstreamern? Tacksam för vägledning Postad 02 januari 2011 - 21:55
Se till så att xLive är installerat först, gör du i XT's menyer(Xtreamering). Packa upp zippen i /tmp/usbmounts/sda1/scripts Lägg till detta i menu.rss ,den ligger under scripts/xLive strax innan </channel> </rss> <item> <title>SVT Play - Sveriges Television</title> <link>http://127.0.0.1/med..._rss.php</link> <media:thumbnail url="/tmp/usbmounts/sda1/scripts/svtplay/svtplay_logo.jpg" /> </item> /tmp/usbmounts/sda1/scripts är hela sökvägen, i windows är den kortare. Börjar med sda1. Viktigast är att det står sda1 och inte sdb1 eller nått annat. Byt då plats på USB-minnet/HDD om du använder det. Om inte det heller funkar, byt USB-minne/HDD tills det funkar. Redigerat av welph, 02 januari 2011 - 21:58. Postad 02 januari 2011 - 22:15 Du loggar in i Xtreamern från Datorn, inte tvärtom. Tex: \\myxtreamer\Xtreamer\sda1 i adressfältet i din webbläsare. Eller 192.168.1.101 vad din Xtreamer nu heter. Du måste Aktivera Win7s Guest konto också. Allt detta finns ju redan på Xtreamers hemsida, som även har Forum på svenska, samt här, ett flertal ggr på bägge ställena. ![]() ![]() Fel färger låter som fel i HDMI, så testa alla olika HDMI-alternativ som finns i nån meny, och: OBS att man kan skrolla iväg nedåt, dvs alla alternativ syns inte på bara en skärmsida! Skitsnyggt jobbat av Vpeter! (Är han tysk, eller svensk?) Men SÖKen; hur ska man kunna söka efter grejer med svenska tecken (åäöÅÄÖüÜ) i? Redigerat av anderswillhelmsson, 03 januari 2011 - 07:07. Postad 03 januari 2011 - 09:06
Han är från Slovenien Det där med sökfunktionen, är nog inget vi kan göra åt direkt nu. Jag får snacka med Xtreamer om det och se ifall vi kan få med dessa tecken. Postad 03 januari 2011 - 12:53 Jag tänkte dela med mig av lite erfarenheter. Det här med BD-ISO ska ju inte gå helt smort om man endast har den vanliga Xtreamer med 128mb i minne. Jag testade iaf att spela en BD-ISO över .smb share och det gick att spela men började senare att lagga. Sen fixade jag en .nfs share och då trodde jag att det gick, för den spelade längre innan det började lagga. Sen igår testade jag att mounta skivan i daemon tools på datorn och dela ut den enheten och köra blu-ray folder playback, tryckte play på enheten bara o då gick det som smort helt enkelt! Kan vara bra o testa om ni har problem med era BD-ISO:s. Postad 03 januari 2011 - 12:58
Jag har förvisso kört en Sidewinder emot en QNAP-419p+ utan några som helst problem. Har dock inte testat rena BR-rippar utan brukar konvertera ner filmerna så de ligger runt 10-15 Mbit/sek, har kört med SMB så det finns nog mer marignal att hämta via NSF. Har min Xtreamer utlånad nu så jag kan inte testa en ren rip. Postad 03 januari 2011 - 13:04 Ursäkta dummyfrågorna men blotta mängden information i olika former på olika platser kring Xtreamer gör att jag drunknar i osorterad information... Jag köpte Xtreamer när den var helt ny på marknaden och har sedan dess nästan bara använt den för att spela upp videofiler i olika format. Men efter uppdatering (första jag gjort) av firmware till 2.5.2 blev jag intresserad av utveckling mot en massa open source-pluggar, inte minst SVT play. Jag fattar dock inte hur det går till... Det har med Xtreamering att göra, inte sant? :-) Går jag in på Xtreamering och trycker 1 för att godkänna friskrivningen, visas bara "No update found" och sedan är man tillbaka vid den gula desclaimern - det går inte att komma vidare. Det kan ju ha att göra med nästa problem - ingen IP-adress visas sedan firmware-uppdateringen... Den verkar inte hitta via wifi längre? Vad kan vara fel? Å andra sidan - om ingen uppkoppling fanns borde väl inte "No update found" visas utan typ "No network connection"? Hjälp en stackare som bara har två år kvar till fyrtiostrecket. Ja, jag kan läsa, jag kan söka, men efter tre timmars sökande på olika forum blir jag inte klokare. Sorry. Edit: Dessutom är symbolerna längst ner till höger (Web, UPnP osv) tända - det borde väl betyda kontakt med nätverket? Men ingen IP-adress visas... Redigerat av Kasch, 03 januari 2011 - 13:11. Postad 03 januari 2011 - 14:43 ![]() Har du kollat inställningar/nätvärk så att wifi är på? Jag kör numera trådat då jag gav upp på wifi (för långsamt) men vill minnas att den hade svårt att visa ip även när wifi funkade. Postad 03 januari 2011 - 15:20
Ajdå OK ![]()
Jodå den är påslagen. Kollade internetradion (den menyn kommer jag ju i alla fall åt) men där visas en överstruken mic så snart jag väljer en kanal, vilket jag antar beror på saknad uppkoppling. Märkligt, när jag köpte Xtreamern med Wifi-antenn, hittade den nätverket direkt. Fler förslag? Postad 03 januari 2011 - 15:59
Ok, tack. Har själv en Qnap 219p+. Postad 03 januari 2011 - 16:13
Varje gång jag uppdaterar så har jag återställt till standardvärden vilket jag läste nånstans tidigare att man ska göra . Då går den till trådat, byter man sen till trådlöst så visar det sig att de trådlösa inställningarna fallit bort och man får leta upp sitt nätverk och logga in sig igen. Kanske det kan vara en ledtråd? Postad 03 januari 2011 - 16:32 Postad 03 januari 2011 - 16:40
Det finns bra beskrivningar tidigare i tråden , följ dom noga, det gjorde jag och lyckades och jag är äldre än dig ![]() Postad 03 januari 2011 - 16:42
Hej, jag har samma problem, nån gång funkade det o då märkte jag att den genererade bmp filer av jpg filerna den laddade ner. Har du funnit någon konkret lösning ännu? Postad 03 januari 2011 - 17:00
Utmärkt, men 84 sidor... Nackdelen med en enda officiell tråd ![]() Edit: Nu så! Hittade nödvändig kod på Xtreamers forum: http://forum.xtreame...ay/page__st__20 Redigerat av Kasch, 03 januari 2011 - 18:21. Postad 03 januari 2011 - 17:28 Tack Tack Tack Nu funkar det!! Postad 03 januari 2011 - 21:50 Det är inte som så att man kan använda t ex ] [ \ istället för svenska tecken, för det brukar ju i grunden vara de där tecknen som representerar 8-bitars ascii extended characters? Minns inte riktigt vilka som var vilka från DOS-tiden, men det är ju ingen match att ta reda på. Postad 03 januari 2011 - 22:07 Jag har just uppgraderat till 2.5.4 och tänkte testa web-interfacet. Så jag skriver in ip till xtreamern i firefox och får upp en sida med inloggning. Vad är default inloggning? Och hur ändrar jag den eller återställer den? Läste tidigare i tråden att det skulle vara Guest men det fungerar inte. Har försökt googla på det men hittar inget nyttigt, verkar osannolikt att ingen mer haft det problemet. Tack på förhand! /T Postad 03 januari 2011 - 22:15
Ingen som har någon ide? Postad 03 januari 2011 - 23:10 Que? Packa upp filen i datorn och flytta över mappen, du behöver ju inte packa upp den via nätverket... Eller missförstår jag dig? Que igen!? Men då har du ju packat upp den, det räcker med en gång... Förvirrande ![]() Postad 03 januari 2011 - 23:58
Xtreamer svarade att det kommer i FW3.........när nu den kommer. Postad 04 januari 2011 - 09:02 ![]() http://deals.xtreamer.net/ Redigerat av anderswillhelmsson, 04 januari 2011 - 09:03. 2 användare läser detta ämne0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |