Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell Tråd - Iphone 3gs *

4188 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Omröstning: Är du nöjd med di Iphone 3gs? (446 medlem(mar) har röstat)

Lägg din röst på det alternativ du tycker stämmer in

  1. Jag tycker att telefonen är överskattad. (41 röster [23.03%])

    Procent av omröstning: 23.03%

  2. Jag är riktigt missnöjd med min telefon. (3 röster [1.69%])

    Procent av omröstning: 1.69%

  3. Tycker att den är helt ok. (23 röster [12.92%])

    Procent av omröstning: 12.92%

  4. Det är klart den bästa telefonen jag har haft. (70 röster [39.33%])

    Procent av omröstning: 39.33%

  5. Det är den coolaste pryl jag ägt. (41 röster [23.03%])

    Procent av omröstning: 23.03%

Rösta Gäster kan inte rösta

#1

Postad 08 juni 2009 - 21:09

cedricth91
  • cedricth91
  • Amatör

  • 83 inlägg
  • 0
Nu är det klart nya Iphone kommer hetta Iphone 3gs,( s=speed).

Typ: Pekskärmsmobil med turbo-3g 7,2 Mbit/s, wlan, fyrband gsm, edge
Mått: 115,5 x 62,1 x 12,3 mm
Vikt: 135 gram
Minne: 16 resp 32 GB
Skärm: 3,5 tums pekskärm med 320 x 480 pixel
Kamera: 3 megapixel med autofokus och pekfokus, samt videoinspelning i 640 x 480 pixel, 30 bilder per sekund
Batteritid: 5/12 timmars taltid (2G/3G), 300 timmars standby, 10 timmars videouppspelning, internet 5/9 timmar (3G/Wlan), musikuppspelning 30 timmar.
I butik: 19 juni i USA och sju andra länder, och till sverige 9 Juli
Pris: 199/299 dollar i USA, samma som Iphone 3G när den kom.

Redigerat av Passerati, 14 december 2009 - 10:47.


#2

Postad 09 juni 2009 - 02:40

Unregistered70fd4719
  • Unregistered70fd4719
  • Lärjunge

  • 272 inlägg
  • 0
Blir väl att knalla iväg till närmsta AT&T eller Apple store och skaffa ett ex den 19 juni. Hoppas (och tror) på mindre kö och fler ex än vid släppet av 3G förra sommaren.

#3

Postad 09 juni 2009 - 07:09

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

  • 11 727 inlägg
  • 0
fortfarande låg upplösning och som det verkar mindre bra kamera...har dom verkligen inte uppdaterat mer än att den har hsdpa och lite bätte kamera?

#4

Postad 09 juni 2009 - 07:15

Pinnacle
  • Pinnacle
  • Lärjunge

  • 297 inlägg
  • 0

fortfarande låg upplösning och som det verkar mindre bra kamera...har dom verkligen inte uppdaterat mer än att den har hsdpa och lite bätte kamera?


Snabbare processor, mer minne (32GB), bättre kamera med autofokus och videoinspelning, bättre batteritid plus en massa godis mjukvarumässigt.

För ytterligare info se: Apple - iPhone - Compare iPhone 3G S and iPhone 3G

#5

Postad 09 juni 2009 - 07:24

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

  • 11 727 inlägg
  • 0
röststyrning...det var ju en skaplig uppdatering

#6

Postad 09 juni 2009 - 07:41

Unregistered41753
  • Unregistered41753
  • Forumräv

  • 578 inlägg
  • 0
För min del är de extra funktionerna bara bonus... Har den första varianten av Iphone och är toknöjd. Man lär sig leva utan dessa funktioner. Det man inte kan lära sig leva utan är Iphonens fantastiska och smidiga gränssnitt. Nu blir det alltså ännu bättre!

#7

Postad 09 juni 2009 - 08:51

sefors
  • sefors
  • Användare

  • 121 inlägg
  • 0
Det känns som att utvecklingen av iphone helt har tappat fart.
Ska bli intressant att se vad som händer med nästa version.

#8

Postad 09 juni 2009 - 09:52

Outrage
  • Outrage
  • Beroende

  • 1 342 inlägg
  • 0
Nästa version får videosamtal. :)

#9

Postad 09 juni 2009 - 09:53

r0bber
  • r0bber
  • Lärjunge

  • 458 inlägg
  • 0
Nu får nog apple börja passa sig lite. Visserligen så verkar väl iPhone OS 3.0 ha en hel del nytt, men telefonen i sig är ju knappt nån uppdatering alls. Jag tror att det är många som har väntat på releasen av denna för att se hur den är, istället för att köpa nån av många andra smartphones som kommer nu. Med så få uppdateringar är det nog lätt att välja nåt annat.

#10

Postad 09 juni 2009 - 09:53

buffel
  • buffel
  • Användare

  • 123 inlägg
  • 0
Är den fortfarande lika stor och otymplig? Ser ju helt sjukt om man försöker få ner nuvarande iphone i byxfickan... Jag skulle önska en modell som fysiskt sett var mindre!

#11

Postad 09 juni 2009 - 10:02

Outrage
  • Outrage
  • Beroende

  • 1 342 inlägg
  • 0

Är den fortfarande lika stor och otymplig? Ser ju helt sjukt om man försöker få ner nuvarande iphone i byxfickan... Jag skulle önska en modell som fysiskt sett var mindre!


Måtten är samma ja.

#12

Postad 09 juni 2009 - 10:05

Chippe
  • Chippe
  • Forumräv

  • 591 inlägg
  • 0
Tycker det var snåla nyheter. Andra 3G-telefonen utan videosamtal, vilket skämt. 3 megapixel räcker då det oftast är kameran/linsen som begränsar kvalitén.

Buffel: Det är inga problem att få ned den i fickan. Det är faktiskt bättre med lite tajtare jeans. Har man pösiga byxor med större fickor kan det dock bli jobbigt.

Redigerat av Chippe, 09 juni 2009 - 10:09.


#13

Postad 09 juni 2009 - 10:11

buffel
  • buffel
  • Användare

  • 123 inlägg
  • 0
Okej, tyckte det var obekvämt när jag testade med polarens. Fast det kanske är en vanegrej eller helt enkelt bara jag som har för feta/muskulösa lår...

Vad kan man tro att dessa landar på i Sverige, prismässigt?

#14

Postad 09 juni 2009 - 10:22

Chippe
  • Chippe
  • Forumräv

  • 591 inlägg
  • 0
Buffel, ja det e nog en vanesak men fick jag välja kunde den varit tunnare. Det går ju inte att komma ifrån att en mindre telefon är skönare i fickan, samtidigt är iPhone så mycket mer än en telefon.

Jag tippar på liknande pris som tidigare i Sverige.


Föresten, det kanske inte är så många som hurrar över kompassen men den kan vara riktigt trevlig då man är på okänd mark utomlands tex. Många ggr undrar man ju åt vilket håll man ska åt när man kommer upp från tunnelbanan. Passar mig utmärkt som reser mycket.

Redigerat av Chippe, 09 juni 2009 - 13:25.


#15

Postad 09 juni 2009 - 10:28

smellymarq
  • smellymarq
  • Beroende

  • 1 038 inlägg
  • 0
En liten guidad tur av de nya funktionerna i iPhone 3Gs...

http://www.apple.com...idedtour/#large

#16

Postad 09 juni 2009 - 10:54

Outrage
  • Outrage
  • Beroende

  • 1 342 inlägg
  • 0
Lite ipod-färger vore inte fel.

#17

Postad 09 juni 2009 - 21:50

shapic
  • shapic
  • Beroende

  • 1 446 inlägg
  • 0

Föresten, det kanske inte är så många som hurrar över kompassen men den kan vara riktigt trevlig då man är på okänd mark utomlands tex. Många ggr undrar man ju åt vilket håll man ska åt när man kommer upp från tunnelbanan. Passar mig utmärkt som reser mycket.


Kompassen är mycket mer betydelsefull än vad många tror, tror jag. Precis, om man är utomlands är ju detta perfekt! Säg att man ska åka till Madrid en vecka. Då laddar man ner OffMaps som finns i appstore som laddar ned och sparar kartorna i telefonen så att man slipper ladda ner hela Madrid när man väl är där (=slippa betala massa dataavgifter), och sen när man är i Madrid är det bara att använda sig av GPS:en och tack vare kompassen justerar sig kartan om du vänder dig eller svänger... hur bra som helst och gör att det blir lättare att hitta dit man vill.

#18

Postad 09 juni 2009 - 21:51

X3M1
  • X3M1
  • Wannabe

  • 24 inlägg
  • 0
Min mobil (SE W880) börjar ta slut, så jag såg verkligen fram emot den nya iphonen.
Men jag hade hoppats på följande uppdateringar:
Mindre format!
OLED skärm
matt/gummi baksida (gärna som på W880)

nu blev känslan lite mer meh...
visst är mjukvaruuppdateringarna bra, men snabbare processor, ny kamera och kompass känns som ett lite svagt resultat efter 1 års utvecklingstid.

men trots mitt gnäll så kommer nog ändå min nästa telefon bli en iphone...

#19

Postad 10 juni 2009 - 00:26

Electrified
  • Electrified
  • Lärjunge

  • 423 inlägg
  • 0
Jag tänkte lite innan dom gick ut med specen på nya iPhone 3GS, att det skulle vara skönt med en mindre modell. Men sen så fortsatte jag tänka lite mer, om det verkligen är detta jag vill? Jag menar det sköna med iPhone är ju den stora skärmen. Den är ju helt underbar som spelmaskin eller titta på nått serieavsnitt på bussen. Men visst skulle jag villja ett den var lite lättare och tunnare. Men absolut inte mindre skärm. Men jag kommer nog inte köpa den, för jag är så nöjd med min 2G modell ;)

#20

Postad 10 juni 2009 - 11:16

hellmelt
  • hellmelt
  • Användare

  • 140 inlägg
  • 0
Nån som vet någonstans där man beställa en lur redan nu?

/hellmelt

#21

Postad 10 juni 2009 - 14:51

Unregistered5e1e3058
  • Unregistered5e1e3058
  • Användare

  • 105 inlägg
  • 0
Kommer definitivt köpa denna telefon. Lite beviken blev jag dock att det inte blev en högre upplösning på skärmen, Oled med 800x480 hade varit kalas (Kan ju inte vara så svårt att skala upp de befintliga programmen).

#22

Postad 10 juni 2009 - 15:51

Photek
  • Photek
  • Anime Junkie

  • 478 inlägg
  • 0
Trodde aldrig att jag skulle säga detta, men börjar också bli smått sugen på denna lur ;) . Efter allt strul med en min nuvarande windows-lur så vill jag bara ha en lur som fungerar.

#23

Postad 10 juni 2009 - 15:54

Seren
  • Seren
  • Amatör

  • 94 inlägg
  • 0
Jag är också fett sugen på denna ;) !! Men som någon tidigare frågat; Inget nytt om var man kan köpa den från etc etc =D ?

Mvh Seren.

#24

Postad 10 juni 2009 - 16:00

Matt
  • Matt
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0

Jag är också fett sugen på denna ;) !! Men som någon tidigare frågat; Inget nytt om var man kan köpa den från etc etc =D ?

Mvh Seren.

Det är väl sagt att den 9.e Juli så släpps 3GS i Sverige och det är väl precis som tidigare Telia och Telenor som kommer sälja den.

Redigerat av Matt, 10 juni 2009 - 16:02.


#25

Postad 10 juni 2009 - 17:54

wigtor
  • wigtor
  • Amatör

  • 58 inlägg
  • 0
Iphonen är totalt ointressant för mig men en liten grej jag tänkt på.
Hur klarar apple att göra ett OS för mobiletelefoner så snabbt och smidigt som inte 10 mycket större tillverkare klarar av att göra tillsammans?
Iphonen har däremot mycket sämre specs än alla andra så då är frågan.

Varför klarar ingen av att kombinera dessa 2 saker?

#26

Postad 10 juni 2009 - 18:28

zinned78
  • zinned78
  • Beroende

  • 1 235 inlägg
  • 0
wigtor >> Enkelt svar.

OS'et i iPhone bygger ju på Mac OS som i sin tur bygger på UNIX. Andra lurar har långsamma och uselt konstruerade OS som Windows Mobile, Symbian etc. Ingen tvekan om vilket OS som är herre på täppan.

#27

Postad 10 juni 2009 - 18:39

Outrage
  • Outrage
  • Beroende

  • 1 342 inlägg
  • 0

Ingen tvekan om vilket OS som är herre på täppan.


Håller med. Med frågan återstår ju, kan de inte göra lite vassare hårdvara oxå? Är ju så små saker det handlar om egentligen.

Tror det blir en 3G S för mig oxå faktiskt.


EDIT. Ett stycke länk. Inte sett själv än men hoppas det är intressant.

http://dailymobile.s...gs-guided-tour/

Redigerat av Outrage, 10 juni 2009 - 18:42.


#28

Postad 10 juni 2009 - 18:57

David93
  • David93
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0
Telia kommer att få den iaf, Telenor får väll den också. Men på telias hemsida står det att de ska få den.

#29

Postad 10 juni 2009 - 18:58

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

  • 11 727 inlägg
  • 0
Det finns väl ett enkelt svar på den frågan också.

Dom behöver inte..

Som Nintendo Wii som säljer gammal hårdvara dyrt och dom går åt som smör i solskenet ;)

#30

Postad 10 juni 2009 - 18:58

Outrage
  • Outrage
  • Beroende

  • 1 342 inlägg
  • 0
Telenor har den oxå på sin sida, allafall står det att de ska få in den.

EDIT

@moparman.
Jo visst är det så, men känns inte så bra för oss som gillar hightech. ;)

Redigerat av Outrage, 10 juni 2009 - 19:00.


#31

Postad 10 juni 2009 - 19:04

wigtor
  • wigtor
  • Amatör

  • 58 inlägg
  • 0
Iphone säljer ju också bra fasst deras föråldrade hårdvara ligger efter alla andra.
Säger inte att Iphone är dålig men den faller bara inte mig i smaken, vill ha saftig hårdvara men också ett bra OS som drar nytta av den.
För om jag får säga det själv, denna nya iphone känns bara som en liten uppdatering och har samma hårdvara som mobiler för 1 år sedan.

Moparman: Jo sant fasst jag som äger ett ps3 förstår inte charmen i att stå och vifta med en vit plast pinne, men det kanske bara är jag.

#32

Postad 10 juni 2009 - 19:11

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

  • 11 727 inlägg
  • 0
*nickar* samma här..

Lite sugen på en Iphone å leka med..
Men väntar som lite på en HTC med

The single-chip, dual-CPU, up to 1.5 GHz
•Support for HSPA+ networks - 28 Mbps downloads and 11 Mbps uploads

Och en massa annat lulllull..

http://www.qctconnec...snapdragon.html

Skulle ha haft cash å köpa bägge 2 :-)

#33

Postad 10 juni 2009 - 19:18

wigtor
  • wigtor
  • Amatör

  • 58 inlägg
  • 0
Shit *dreglar*

Iphone säljer tack vare sitt OS, eller?
Omnia HD förlitar sig mest på sin hårdvara.

Så om man gjorde en telefon med grymt OS och grym hårdvara borde den väl sälja som smör.
Så varför har det inte kommit någon sådan telefon än?

#34

Postad 10 juni 2009 - 19:21

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

  • 3 782 inlägg
  • 0

wigtor >> Enkelt svar.

OS'et i iPhone bygger ju på Mac OS som i sin tur bygger på UNIX. Andra lurar har långsamma och uselt konstruerade OS som Windows Mobile, Symbian etc. Ingen tvekan om vilket OS som är herre på täppan.


Synd bara att gränsnittet saknar den kraft och expanderbarhet som Mac OS X har på min Mac. En Communicator-liknande sak med ett portabelt Mac OS X med en Finder liknande Macens - det vore perfekt för min del.

Kan dessvärre inte hålla med om att övriga OS är "uselt konstruerade" och att Apple plötsligt förstått hur ett mobilt OS skall vara beskaffat. Olika sorters enheter kräver olika OS och gränsnitt.

#35

Postad 10 juni 2009 - 19:26

wigtor
  • wigtor
  • Amatör

  • 58 inlägg
  • 0

Synd bara att gränsnittet saknar den kraft och expanderbarhet som Mac OS X har på min Mac. En Communicator-liknande sak med ett portabelt Mac OS X med en Finder liknande Macens - det vore perfekt för min del.

Kan dessvärre inte hålla med om att övriga OS är "uselt konstruerade" och att Apple plötsligt förstått hur ett mobilt OS skall vara beskaffat. Olika sorters enheter kräver olika OS och gränsnitt.


Tror att när han säger alla menar han Windows Mobile.
För det är uselt.

#36

Postad 10 juni 2009 - 19:27

Unregistered0354d681
  • Unregistered0354d681
  • Veteran

  • 2 184 inlägg
  • 0

Kan dessvärre inte hålla med om att övriga OS är "uselt konstruerade" och att Apple plötsligt förstått hur ett mobilt OS skall vara beskaffat. Olika sorters enheter kräver olika OS och gränsnitt.

Spelar ingen roll vad du försöker intala honom. jag har försökt. Han har rätt, enligt sig själv iaf ;)

Sedan så är många saker personliga då allting inte passar alla.
Nästa telefon kanske blir en Iphone då det är trevligt att blanda. Den som lever får se.

Tror att när han säger alla menar han Windows Mobile.
För det är uselt.


Tycker jag då inte men man är fri att tycka som man vill.
Wm är väldigt brett.

Redigerat av Unregistered0354d681, 10 juni 2009 - 19:28.


#37

Postad 10 juni 2009 - 19:41

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

  • 3 782 inlägg
  • 0

Tror att när han säger alla menar han Windows Mobile.
För det är uselt.


Vore bra med en motivering. Ditt kära iPhone OS har, ur handdatorsynvinkel sett, det "dummaste" gränsnitt jag skådat hittills. Det innebär dock inte att det är dåligt för det är det inte, däremot är det inriktat mot helt andra saker än WM Pro. Det är ett bra "iPod-gränsnitt" (därav att Apple kallar modellerna iPhone respektive iPod Touch) - något som gör det mycket tydligt att det inte handlar om handdatorer i första hand utan mediaspelarinriktning.

WM Pro och iPhones OS riktar sig till olika användare och är bra för respektive användargrupp.

#38

Postad 10 juni 2009 - 19:55

mattek
  • mattek
  • Veteran

  • 1 627 inlägg
  • 0
inte haft en iphone än så länge men kommer antagligen skaffa en nu.
lite osäker bara om vad det är jag behöver och vilket os som kommer funka bäst för mig, har kört WM i en gammal qtek (gillade det inte) senaste luren är en nokia n:95.
det jag vill kunna göra är ringa, sms:a, emaila, surfa och lyssna på musik, är det en iphone som är bästa valet?
väljer mellan iphone eller omnia HD.

#39

Postad 10 juni 2009 - 19:55

wigtor
  • wigtor
  • Amatör

  • 58 inlägg
  • 0

Vore bra med en motivering. Ditt kära iPhone OS har, ur handdatorsynvinkel sett, det "dummaste" gränsnitt jag skådat hittills. Det innebär dock inte att det är dåligt för det är det inte, däremot är det inriktat mot helt andra saker än WM Pro. Det är ett bra "iPod-gränsnitt" (därav att Apple kallar modellerna iPhone respektive iPod Touch) - något som gör det mycket tydligt att det inte handlar om handdatorer i första hand utan mediaspelarinriktning.

WM Pro och iPhones OS riktar sig till olika användare och är bra för respektive användargrupp.


Får ursäkta min otydlighet.
Det jag då menar är att ur mitt perspektiv är WM "uselt" då jag förmodligen inte ser eller behöver dess funktioner som andra ser som viktiga t.ex. det här med att synca outlook och massa sånt.
Och varför äger jag då inte en iphone? jo för det finns fler nackdelar än fördelar med den.
OS'et är den ända bra saken nästan.
Då jag hatar allt som kallas itunes och känner att jag inte tänker köpa nåt dyrt som iphone bara för ett fint OS.

Och varför har HTC försökt dölja WM så mycket som möjligt i sina senaste telefoner?

Redigerat av wigtor, 10 juni 2009 - 19:56.


#40

Postad 10 juni 2009 - 23:13

r0bber
  • r0bber
  • Lärjunge

  • 458 inlägg
  • 0

wigtor >> Enkelt svar.

OS'et i iPhone bygger ju på Mac OS som i sin tur bygger på UNIX. Andra lurar har långsamma...

Delvis är det så enkelt. Närmast av alla dessa spekulationer iaf. Men det enklaste svaret är att Apple bygger operativsystem till en fördefinerad hårdvara. Därför kan det göras en massa hårdvaruoptimeringar direkt i os:et istället för att tusen olika bra och dåliga drivrutiner måste installeras etc. etc...

Sen är det ju verkligen inte sant att det bara är iPhoneOS som har lyckats göra ett bra MobilOS. Som andra har sagt så är de andra os:en bra för olika saker. Dem som refereras här är främst där tillverkare har försökt efterapa en iphone med ett för ändamålet ej avsett os. Där blir det bara fel.

Sen har vi ju Android som jag tycker har lyckats göra en väldigt bra kompromiss mellan riktiga smartphones och iphone.

#41

Postad 10 juni 2009 - 23:34

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

  • 2 741 inlägg
  • 0

Och varför har HTC försökt dölja WM så mycket som möjligt i sina senaste telefoner?


Har du någonsin försökt använda en Windows Mobil utan "skal" typ stående på en trång tunnelbana så vet du varför :)

#42

Postad 11 juni 2009 - 00:31

lelkes
  • lelkes
  • Amatör

  • 97 inlägg
  • 0
3G/3GS säljs olåsta och operatörsobundna i vissa länder - tex Italien, Belgien, Norge-
Finns det nå´t tillförlitligt hemsida som jag kan beställa från?

#43

Postad 11 juni 2009 - 00:44

shapic
  • shapic
  • Beroende

  • 1 446 inlägg
  • 0

Iphonen har däremot mycket sämre specs än alla andra så då är frågan.
Varför klarar ingen av att kombinera dessa 2 saker?



Håller med. Med frågan återstår ju, kan de inte göra lite vassare hårdvara oxå? Är ju så små saker det handlar om egentligen.


Förstår inte vad som är så "ovasst" ur hårdvarusynpunkt på iPhone 3GS? Och alla som någonsin köpt fler än en teknikpryl i sitt liv bör ha upplevt att det som står i specifikationerna inte alltid spelar så stor roll..

Ditt kära iPhone OS har, ur handdatorsynvinkel sett, det "dummaste" gränsnitt jag skådat hittills. Det innebär dock inte att det är dåligt för det är det inte, däremot är det inriktat mot helt andra saker än WM Pro. Det är ett bra "iPod-gränsnitt" (därav att Apple kallar modellerna iPhone respektive iPod Touch) - något som gör det mycket tydligt att det inte handlar om handdatorer i första hand utan mediaspelarinriktning.

WM Pro och iPhones OS riktar sig till olika användare och är bra för respektive användargrupp.


Det dummaste gränssnittet? Det får du gärna utveckla. Och vad kan man göra i WMPro som man inte kan göra i iPhone OS?

#44

Postad 11 juni 2009 - 08:25

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

  • 3 782 inlägg
  • 0
Med dumt gränsnitt syftar jag på att det enbart finns ett fingeroptimerat UI på iPhone. Det går inte att växla till ett datorlikt UI manövrerat av penna, styrkors eller snabbkommandon från tangentbord för mer stationärt arbete.

Jag föredrar att kunna köra ett UI dels för fingrar, dels datorlikt UI för t.ex Office/PIM.

Å andra sidan är det förståeligt varför iPhone enbart har ett UI: det är en "vidareutveckling" av iPod och är därmed inte avsedd att konkurrera i handdatorsegmentet. Det innebär att är man ute efter en handdator får man ta en annan plattform.

Vill Apple i framtiden även konkurrera med handdatorer får de allt släppa en modell med utdragbart tangentbord, 800 x 480 pixlars skärm och ett gränsnitt som motsvarar det stationära Mac OS X med sin Finder och stödjer snabbkommandon från tangentbordet - Apples kommandotangent är då på plats så alla kommandon som fungerar på Macen går att använda) och slutligen: ett SDK som gör det enkelt att porta stationära Mac OS X-program till det portabla systemet (och i stort sett behålla look and feel från datorn). Den skall inte heller vara låst till App Store eller kräva jailbreak - systemet skall vara helt öppet för modifiering och program skall gå att köpa var man vill.

Tills denna produkt som snarare är en mycket liten MacBook snarare än en iPhone når marknaden är både WM och Nokias Maemoplattform betydligt bättre inom PDA-segmentet. Det gäller både UI och programvaror.

Då jag gillar det stationära Mac OS X skarpt skulle jag gärna använda en Communicatorliknande sak från Apple med liknande UI, alltså snarast en MacBook för fickan.

Som sagt, iPhone är en mycket bra "iPod Phone" och där har Apple lyckats bra. Men den är inte bättre än andra produkter som riktar sig till andra segment, t.ex PDA/handdator. Ett exempel på ett annat bra UI för handdatorer är Nokias äldre S80-plattform med tydlig datorkänsla.

Även om man tillhör målgruppen för iPhone innebär det inte att andra OS blir "usla", dock verkar det vara viktigt för en del som köpt en iPhone att predika har oerhört mycket bättre den är och att det är den enda vägen o.s.v. Dessvärre inte rätt.:)

Edit: Mina inlägg i denna tråd har varit en reaktion på det "klassiska" klankandet på andra OS, inte minst "det usla WM".

Jag lämnar nu denna tråd efter att ha klargjort mina ståndpunkter, däremot tycker jag att man kan diskutera iPhone UTAN att samtidigt känna sig manad att förklara hur bra den är eftersom andra plattformar är så usla.

Redigerat av Unregistered43b822d3, 11 juni 2009 - 08:35.


#45

Postad 11 juni 2009 - 08:49

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

  • 2 741 inlägg
  • 0

Jag lämnar nu denna tråd efter att ha klargjort mina ståndpunkter, däremot tycker jag att man kan diskutera iPhone UTAN att samtidigt känna sig manad att förklara hur bra den är eftersom andra plattformar är så usla.


Som hyfsat neutral i diskussionen (har ingen iPhone och har inte riktigt sett storheten i Windows Mobile ännu) måste jag nog säga att ovanstående stämmer in ganska bra på Windows Mobile entusiasterna också :)

Det som möjligtvis kan vara intressant att fundera på är det faktum att det verkar som väldigt många är beredda att betala dyrt för att få en iphone, men tekniskt sett underlägsen hårdvara, och ändå verkar de vara väldigt nöjda med sina telefoner. Utan för den hårda kärnan är inte min bild att Windows mobile användarna är riktigt lika entusiastiska, dvs. de som inte kör med Custom ROMs etc. Sen kan man ju tolka det på många olika sätt, allt i från att iPhone faktiskt är bättre, till att att dess användare är mindre krävande osv.

En annan intressant reflektion, trots att Windows Mobile som OS är mer kraftfullt och utbyggbart än det på iPhone (vad heter det eg?) så är det antagligen så att totalt sett så är andelen användare som installerar nya program osv. på sina iPhones vida överstiger de som gör detsamma på sina windows mobiler. Och skälet till det är så klart enkelheten och smidigheten via AppStore (som jag själv inte använt men det verkar råda enighet om det)

#46

Postad 11 juni 2009 - 10:11

Phindus
  • Phindus
  • Mästare

  • 2 854 inlägg
  • 0
Vet inte om jag tycker att hårdvaran är så underlägsen längre. Den har en riktigt ok processor, hyffsat med minne, bra med flash-minne inbyggt, 3,5mm hörlursplugg osv. Kameran är väl inte dess starkaste sida, men jag har och andra sidan fortfarande inte sätt en mobil som producerar bilder bra nog att ersätta en riktig kamera.

iPhonen är som flera tillverkare nu börjar se bara en plattform som vilken dator som helst. Visst det är ju bra med specialfunktioner så som många av de klassiska telefonerna kör med, men det är ju ännu häftigare att se det som en handhållem dator som utvecklarna sedan kan utnyttja för att skapa nya funktioner i mjukvara (precis som vilken dator som helst). Sedan är det ju på gott och ont att Apple håller hårt i systemet, men det kan och ju förändras i framtiden och det har det ju redan gjort med varje iteration av OSet.

Häftigast hade ju dock varit om man i framtiden istället bara köper en plattform med de specifikationer och design man vill ha/har råd med och sedan slänger in det system man är intresserad av Linux/Android/Win/OSX etc. Typ som openMoko.

#47

Postad 11 juni 2009 - 10:16

jespur
  • jespur
  • Lärjunge

  • 391 inlägg
  • 0
Det är ju dess enkelhet som gör iphonen så bra, jag skulle aldrig palla ha tangentbord och ett avskalat safari. Nej då kan ni som vill ha det köra med WM istället, så får jag ha kvar mitt iphone OS. =)

F.ö skulle jag säga att iphonen har en sak att tacka sin "brahet =P" för. Detta är appstore, den är så jevla gooo =)

#48

Postad 11 juni 2009 - 10:45

athos
  • athos
  • Wannabe

  • 27 inlägg
  • 0
Lite hårdvaruspec-porr om hårdvaran i iPhone 3GS jämfört med de tidigare modellerna och Palm Pre: http://www.anandtech...doc.aspx?i=3579

Sammanfattningsvis så har iPhone och iPhoen 3G samma CPU och GPU, medan nya 3GS har uppdaterad CPU/GPU och mer minne. Chippen/arkitekturen i 3GS motsvarar ungefär den i Palm Pre.

Hastigheten och minnesmängden har bekräftats av T-Mobile i Nederländerna: http://www.t-mobile....c_iphone2_specs (ser nu att de verkar ha tagit bort de uppgifterna från sidan. Det stod iaf tidigare 600Mhz processor och 256mb RAM).

#49

Postad 11 juni 2009 - 11:23

zinned78
  • zinned78
  • Beroende

  • 1 235 inlägg
  • 0

Tror att när han säger alla menar han Windows Mobile.
För det är uselt.


Bl a...Symabian är uselt det också.

Spelar ingen roll vad du försöker intala honom. jag har försökt. Han har rätt, enligt sig själv iaf :)


Mig veterligen diskuterar vi och för fram olika argument för våra personliga ståndpunkter. Men du kanske tycker att det bara är vissa åsikter som är OK? ;)

Delvis är det så enkelt. Närmast av alla dessa spekulationer iaf. Men det enklaste svaret är att Apple bygger operativsystem till en fördefinerad hårdvara. Därför kan det göras en massa hårdvaruoptimeringar direkt i os:et istället för att tusen olika bra och dåliga drivrutiner måste installeras etc. etc...

Sen är det ju verkligen inte sant att det bara är iPhoneOS som har lyckats göra ett bra MobilOS. Som andra har sagt så är de andra os:en bra för olika saker. Dem som refereras här är främst där tillverkare har försökt efterapa en iphone med ett för ändamålet ej avsett os. Där blir det bara fel.

Sen har vi ju Android som jag tycker har lyckats göra en väldigt bra kompromiss mellan riktiga smartphones och iphone.


Du har helt rätt, i första stycket iaf.

Vad det gäller andra mobila OS är det främst Symbian och WM som jag syftade på, totalt usla...enligt mig.

Å andra sidan är det förståeligt varför iPhone enbart har ett UI: det är en "vidareutveckling" av iPod och är därmed inte avsedd att konkurrera i handdatorsegmentet. Det innebär att är man ute efter en handdator får man ta en annan plattform.


Hahaha, eller hur...är ingen handdator och kan inte konkurrera i det segmentet? Vad är det för handdatorer du talar om som skulle så totalt manöverera ut iPhone?

Även om man tillhör målgruppen för iPhone innebär det inte att andra OS blir "usla", dock verkar det vara viktigt för en del som köpt en iPhone att predika har oerhört mycket bättre den är och att det är den enda vägen o.s.v. Dessvärre inte rätt.B)


Jag predikar inte för iPhone solo, däremot predikar jag EMOT M$. De är inget annat än tjuvar och det värsta är, deras OS är så pass dåligt jämfört med flera andra med hänsyn till stabilitet och kompabilitet till många produkter men ändå har de lyckats ta en sådan enorm marknadsandel. Skicklig indoktrinering.

Redigerat av zinned78, 11 juni 2009 - 11:24.


#50

Postad 11 juni 2009 - 11:49

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

  • 11 727 inlägg
  • 0
konstigt..min mobil har då funkat klockrent i över 1,5 år ..installerat hur mycket program som helst utan problem..och alla tidiga program funkar så de är lugnt...sen är den ruggigt stabil..fast jag kör gps...msn..wlan..samtidigt så klagar den aldrig.kör nu torrent program direkt i mobilen så ja får de ja vill ha direkt :-)

Redigerat av moparman, 11 juni 2009 - 11:54.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.