Boxer + Sony RDR HXD870
21 svar till detta ämne
Postad 05 juli 2009 - 22:56
Illrojt
-
Illrojt
-
Wannabe
-
-
16 inlägg
Hej!
Jag har ovanstående DVD-brännare från Sony, med inbyggd mottagare och CA-modul.
Här där jag bor får jag 78% signalstyrka, 100% signalkvalitet utan förstärkare, och 98% signalstyrka med förstärkare. Bilden är bra och allt kunde varit bra.
MEN, med jämna mellanrum fryser bilden, bilden blir svart och det står "ingen signal". När jag kikar på signalmätaren ser jag att den dyker till 0%, och sen genast växer upp till 98% igen. Verkar inte vara någon skillnad med eller utan förstärkaren. Jag tycker att fenomenet är oftare på Discovery än andra kanaler. Tiden mellan kan vara så lite som en minut ibland, och den varar ung 3 sek, tillräckligt för att skapa irritation.
Passar på att slänga in en annan fråga också. Discovery och MTV m.fl har rätt bildratio, men lämnar svart kant hela vägen runt, dvs lika mycket ram i överkant som i sidokanterna? Är det bara för att loggan ligger utanför bilden? Stjäler ju hemskt mycket bildyta.
MvH
Jörgen
Postad 06 juli 2009 - 07:47
lbl
-
lbl
-
Forumräv
-
-
828 inlägg
Här där jag bor får jag 78% signalstyrka, 100% signalkvalitet utan förstärkare, och 98% signalstyrka med förstärkare. Bilden är bra och allt kunde varit bra. MEN, med jämna mellanrum fryser bilden, bilden blir svart och det står "ingen signal". När jag kikar på signalmätaren ser jag att den dyker till 0%, och sen genast växer upp till 98% igen. Verkar inte vara någon skillnad med eller utan förstärkaren.
Det kan mycket väl vara som så att signalen är FÖR stark, då händer det du skriver. Det räcker nog med signalstyrka på 90-95% max. Passar på att slänga in en annan fråga också. Discovery och MTV m.fl har rätt bildratio, men lämnar svart kant hela vägen runt, dvs lika mycket ram i överkant som i sidokanterna? Är det bara för att loggan ligger utanför bilden? Stjäler ju hemskt mycket bildyta.
Det där är en inställning i din Sony. Om du nu inte har det när du tittar direkt på TVn också ?! Typ att TVn har en inställning för SmartScan eller Wiiiiide, eller nåt sånt. Sen beror ju den inställningen på om du kör via Scart eller HDMI. Jag har en Pioneer, men det är oftast samma chassi som Sony, så de flesta inställningar finns på båda: Playback (Uppspelning) TV Screen Size (Bildskärmsformat) 4:3 (Letter Box) Välj denna inställning om du har en vanlig TV med bildskärm i 4:3-format och vill att material i bredbildsformat ska visas i brevlådeformat. 4:3 (Pan & Scan) Välj denna inställning om du har en vanlig TV med bildskärm i 4:3-format och vill att material i bredbildsformat ska fylla hela bildskärmen. 16:9 • Ställs in om du har en bredbilds-TV med skärm i 16:9-format. Dina TV-inställningar avgör hur material i 4:3- format visas. Även om du väljer 4:3 (Letter Box) eller 4:3 (Pan & Scan) är det inte säkert att allt videomaterial visas i detta format eftersom vissa skivor nonchalerar denna inställning.
Så du får leta i din meny! Även det här kan säkert inverka: HDMI Output (HDMI-utgång; endast tillgänglig när en HDMI-kompatibel apparat är ansluten) Screen Resolution (skärmupplösning) 1920 x 1080p Konstant 1920 x 1080p-utmatning. 1920 x 1080i Konstant 1920 x 1080i-utmatning. 1280 x 720p Konstant 1280 x 720p-utmatning. 720 x 576p (720 x 480p) Konstant utmatning med 720 x 576p (när linjesystemet (Input Line System) är inställt på 525 System matas bilden ut med 720 x 480p). 720 x 576i (720 x 480i) Konstant utmatning med 720 x 576i (när linjesystemet (Input Line System) är inställt på 525 System matas bilden ut med 720 x 480i). • Om du väljer en inställning som inte är kompatibel med din TV får du kanske inte någon bild alls. Då ska du ändra inställning genom att hålla stoppknappen (Stop) intryckt på frontpanelen och samtidigt trycka på OPEN/ CLOSE; detta återställer också komponentvideoutgången (se Component Video Out (Komponent videoutgång) på sidan 133) till grundinställningen). • Om Colour är inställd på YCbCr 4:2:2 kan du inte välja 720 x 576i (720 x 480i). 4:3 Video Output (videoutmatning i 4:3-format) Full Väljs om din HDMI-TV medger byte av bildskärmsformat. Normal Väljs om din HDMI-TV inte medger byte av bildskärmsformat. Video i 4:3-format visas med svarta fält på båda sidor. Colour (Färg) RGB (0 till 255) Används om färgerna är bleka och det svarta verkar ”flyta” när inspelaren är inställd på RGB (16 till 235). RGB (16 till 235) Använd denna inställning om färgerna verkar alltför mättade och det svarta ligger för djupt med inställningen RGB (0 till 255). YCbCr 4:2:2 Bildsignalen matas ut som en 10-bitars YCbCr 4:2:2 komponentsignal. Detta är standardinställningen för HDMI-kompatibla apparater. YCbCr 4:4:4 Bildsignalen matas ut som en 8-bitars YCbCr 4:4:4 komponentsignal. • Alla inställningar är inte tillgängliga för alla typer av apparater. • När en DVI-kompatibel apparat är ansluten är alternativen YCbCr 4:2:2 och YCbCr 4:4:4 inte tillgängliga. • Du kan inte välja YCbCr 4:2:2 när skärmupplösningen (Screen Resolution) är inställd på 720 x 576i (720 x 480i).
/LbL!
Redigerat av lbl, 06 juli 2009 - 07:50.
Postad 06 juli 2009 - 08:31
Berkan
-
Berkan
-
Mästare
-
-
2 791 inlägg
Passar på att slänga in en annan fråga också. Discovery och MTV m.fl har rätt bildratio, men lämnar svart kant hela vägen runt, dvs lika mycket ram i överkant som i sidokanterna? Är det bara för att loggan ligger utanför bilden? Stjäler ju hemskt mycket bildyta.
Det där är en inställning i din Sony.
Discovery sänds ut med en lägre linjeupplösning, så det är inte en inställning i boxen. Jag är inte helt säker på anledningen till att Discovery gör så, men har för mig att det beror på att man då kan få en högre bildkvalitet på den utsända bildytan (svarta sorgkanterna stjäl ju i princip ingen bandbredd).
Postad 07 juli 2009 - 08:45
Illrojt
-
Illrojt
-
Wannabe
-
-
16 inlägg
Aha!
Nöjer ni er med det, eller zoomar ni?
Appropå de frekventa pauserna i signalen: Jag ligger ju på 78% utan förstärkare och har samma problem?
Jag har en Samsung LCD skärm kopplad med HDMI till Sonyboxen. Widescreen och övrig bildstorlek fungerar bra på andra kanaler, t.ex 4:an är ju en fröjd att titta på.
Redigerat av Illrojt, 07 juli 2009 - 08:46.
Postad 07 juli 2009 - 09:06
lbl
-
lbl
-
Forumräv
-
-
828 inlägg
Nöjer ni er med det, eller zoomar ni?
Jag har då inga problem med Discovery från marknätet. Det är svarta linjer uppe och nere, men inte på sidan, det beror ju naturligtvis också på hur du har din TV inställd, på SmartZoom, 16:9, Wide, ExtraWide, osv, vad det nu finns för bildförhållanden. DiscoveryLoggan ligger så den är precis lite utanför skärmen vid Scart-anslutning till inspelaren, och loggan är helt inne på skärmen vid HDMI-anslutning. För när man kör via Scart kan man ha TVn på SmartZoom, och då känner den ju av vilka delar av bilden som rör sig, alltså kan den förstora upp bilden mer. Men det är ALDRIG svarta kanter på sidorna, men ALLTID uppe och nere. Appropå de frekventa pauserna i signalen: Jag ligger ju på 78% utan förstärkare och har samma problem?
Avbrotten kan ju bero på att du har en trådlös sändare/nätverk, trådlös telefon, trådlös strömbrytare, microvågsugn, osv osv, i din närhet, hos en granne, ute på gatan, eller en EU-moppe, allt sånt inverkar. Även elapparater inkopplade på samma elkrets som din Tv/Aktiva Antenn, inverkar ju. Det enda sättet att få bort det helt, brukar vara med en TAKantenn placerad så högst att inget inverkar. /LbL!
Redigerat av lbl, 07 juli 2009 - 10:27.
Postad 07 juli 2009 - 10:57
Illrojt
-
Illrojt
-
Wannabe
-
-
16 inlägg
Jag har då inga problem med Discovery från marknätet. Det är svarta linjer uppe och nere, men inte på sidan, det beror ju naturligtvis också på hur du har din TV inställd, på SmartZoom, 16:9, Wide, ExtraWide, osv, vad det nu finns för bildförhållanden.
DiscoveryLoggan ligger så den är precis lite utanför skärmen vid Scart-anslutning till inspelaren, och loggan är helt inne på skärmen vid HDMI-anslutning.
För när man kör via Scart kan man ha TVn på SmartZoom, och då känner den ju av vilka delar av bilden som rör sig, alltså kan den förstora upp bilden mer.
Men det är ALDRIG svarta kanter på sidorna, men ALLTID uppe och nere.
Avbrotten kan ju bero på att du har en trådlös sändare/nätverk, trådlös telefon, trådlös strömbrytare, microvågsugn, osv osv, i din närhet, hos en granne, ute på gatan, eller en EU-moppe, allt sånt inverkar.
Även elapparater inkopplade på samma elkrets som din Tv/Aktiva Antenn, inverkar ju.
Det enda sättet att få bort det helt, brukar vara med en TAKantenn placerad så högst att inget inverkar.
/LbL!
Har en takantenn placerad på ett långt fäste, och bor mycket högt, så borde inte vara det heller. Gammal är den ju förvisso. Hmm ok, ska kika lite på inställningen mellan boxern och tv:n för att se om jag kan få bort den svarta ramen runt hela bilden när jag tittar på discovery...
Postad 07 juli 2009 - 12:07
Berkan
-
Berkan
-
Mästare
-
-
2 791 inlägg
Jag har då inga problem med Discovery från marknätet. Det är svarta linjer uppe och nere, men inte på sidan, det beror ju naturligtvis också på hur du har din TV inställd, på SmartZoom, 16:9, Wide, ExtraWide, osv, vad det nu finns för bildförhållanden. /LbL!
Precis, jag var lite otydlig tidigare, det är i höjdled som de kapar linjer, bildinformationen är fortfarande "lika bred" för att använda ett icketekniskt uttryck. Och ja - jag nöjer mig med det.
Postad 08 juli 2009 - 08:40
lbl
-
lbl
-
Forumräv
-
-
828 inlägg
Har en takantenn placerad på ett långt fäste, och bor mycket högt, så borde inte vara det heller. Gammal är den ju förvisso.
Alltså; det är en otrolig skillnad mellan en ny antenn och en som är bara några år gammal, antenner får rost, korrosion och andra beläggningar. Dessutom ruttnar ju kablar bort med tiden, och till digital-tv ska man ha dubbelisolerade nya fräscha kablar. T ex Elfa och Kjell säljer både kablar och utomhusantenner. Det finns bara SÅ många trådar om det här, och alla slutar de med att personen ifråga har bytt antenn/sladd, och då är otroligt nöjd, så Gack du Ock Gören Detsamme! /LbL!
Redigerat av lbl, 08 juli 2009 - 09:33.
Postad 23 september 2009 - 10:28
jwallin
-
jwallin
-
Rookie
-
6 inlägg
Hej,
Jag undrar om du har kommit till någon klarhet med störningarna på signalen. Jag har samma problem med frysningar och tappad signal ibland. Jag har en ny takantenn med ny kabel och ligger på 95-98% signalstyrka och 100% kvalitet. Störningarna inträffar på alla kanaler, faktiskt mest på SVT, men inte alltid. Vissa dagar funkar det hela bra hela kvällen, andra kvällar med 5-10 min mellan rum.
Till saken hör att jag har en Sony TV med inbyggd boxermottagare kopplad till DVDn. När jag tar in signalen direkt i TVmottagaren får jag inga problem med frysningar. Detta är kollat genom att köra ljudet från DVD genom recievern och ta bilden via mottagaren i TV. När ljudet försvinner har jag en frysning i mottagaren i DVDn, ingen märks i TV. Detta tyder på att signalen som går till TV är opåverkad/mottagaren mindre känslig för störningar.
Jag har haft DVDn i mer än två år utan problem och har börja få dessa problem ungefär vid samma tid som trådskaparen skapade tråden, dvs början av sommaren. När jag började undersöka problemet visade det sig att min takantenn och kabel var väldigt dålig, jag låg på under 50% (och lägre) signal styrka.
Finns det någon som har några tips??
Johan
Postad 18 maj 2010 - 21:06
Illrojt
-
Illrojt
-
Wannabe
-
-
16 inlägg
Återupplivar min gamla tråd....
Har inte haft möjlighet att byta antenn eller kabel ännu, så jag skulle egentligen bara se om det har dykt upp mer info.
Jag har noterat att Discovery och Nikelodeon är de värsta kanalerna, där kommer dessa frysningar ibland varje minut, och varar i några sekunder.
Om jag har bilden på dessa kanaler, och kikar på signalsyrkemätaren i systemmenyn, så ser jag att den dyker till 0%, och sen upp igen till 90+%.
SVT, 3:an och 5:an verkar inte alls frysa?
Någon ny info i ärendet? Eller är det fortfarande att börja byta antennen?
Postad 19 maj 2010 - 07:51
anderswillhelmsson
-
anderswillhelmsson
-
Mästare
-
-
3 945 inlägg
Har inte haft möjlighet att byta antenn eller kabel ännu, så jag skulle egentligen bara se om det har dykt upp mer info.
Byt antenn, och du slipper återuppliva årsgamla trådar... Officiell tråd om bl.a. den här spelaren har du ju här: https://www.minhembi...s...4673&st=870Jag har noterat att Discovery och Nikelodeon är de värsta kanalerna, där kommer dessa frysningar ibland varje minut, och varar i några sekunder.
De ligger båda på samma Frekvens/Mux: http://www.teracom.s...r...on=AB&ft=tv , så du har helt enkelt nåt annat som ibland kommer in och stör den Frekvensen.
Redigerat av anderswillhelmsson, 19 maj 2010 - 09:58.
Postad 19 maj 2010 - 13:33
Illrojt
-
Illrojt
-
Wannabe
-
-
16 inlägg
Haha, ok, jag ska ta å införskaffa en ny atenn...
Tyckte bara att det var ett intressant problem
Postad 19 maj 2010 - 21:32
Unregisteredf0c463fe
-
Unregisteredf0c463fe
-
Användare
-
-
151 inlägg
Hej
Hade samma fel på min Pioneer DVR 555 HX brännare. men det visade sig att det behövdes mjukvaruuppdatering på den. Det var vissa kanaler som hade dessa problem. Hos mig var det TV4 muxen som spökade CH45 ligger den på.
Sök på forumet angående störningar Pioneer DVD brännare så hittar du nog mer info.
Sony och denna brännare är i princip samma maskin det skiljer bara lite kosmetiskt.
Mjukvaran fanns att hämta på Pioneers hemsida. Den brännde men ner på en skiva och stoppade i Pioneeren för uppdate.
Postad 20 maj 2010 - 06:54
Illrojt
-
Illrojt
-
Wannabe
-
-
16 inlägg
Hmm, den uppdaterar ju automatiskt?
Tänder upp och det står "update" på displayen, så det borde ju alltid ligga det senaste i den?
Eller har jag fel?
Postad 20 maj 2010 - 15:47
alfista
-
alfista
-
Veteran
-
-
2 230 inlägg
Tänder upp och det står "update" på displayen, så det borde ju alltid ligga det senaste i den? Eller har jag fel?
Måhända försöker den uppdatera, men då måste det ju finnas någonstans för den att hämta en uppdatering. Jag misstänker att den försöker ta emot en uppdatering "via luften", alltså en mjukvara som skickas ut via TV-sändaren. Det funkar ju dock bara om det för ögonblicket sänds ut någon sådan uppdatering, det gör det inte och kommer heller inte att ske så du får ombesörja uppdatering på annat sätt.
Postad 21 maj 2010 - 08:59
anderswillhelmsson
-
anderswillhelmsson
-
Mästare
-
-
3 945 inlägg
Hmm, den uppdaterar ju automatiskt? Tänder upp och det står "update" på displayen, så det borde ju alltid ligga det senaste i den?
Eftersom de här inspelarna inte är godkända av Boxer, skickas det heller inte ut ny programvara automatiskt. Den får man hämta på deras hemsida. Så stäng av den funktionen i din Meny, det drar ju bara ström i onödan när den slås av o på varje dag. Men eftersom både Sony & Pioneer (som båda har samma chassi) har uppdateringar till Mjukvaran på sina hemsidor, är det inget problem. http://support.sony-...mp;m=RDR-HXD870LÄS instruktionerna, och installera sen den där, så kanske dina problem försvinner...
Redigerat av anderswillhelmsson, 21 maj 2010 - 09:01.
Postad 25 maj 2010 - 11:42
Illrojt
-
Illrojt
-
Wannabe
-
-
16 inlägg
Oj! Man tackar, det låter ju intressant som bara den! Ska fixa det så fort jag får möjlighet!
Postad 12 juni 2010 - 10:22
Omix
-
Omix
-
Wannabe
-
-
25 inlägg
Hej Hade samma fel på min Pioneer DVR 555 HX brännare. men det visade sig att det behövdes mjukvaruuppdatering på den. Det var vissa kanaler som hade dessa problem. Hos mig var det TV4 muxen som spökade CH45 ligger den på. Sök på forumet angående störningar Pioneer DVD brännare så hittar du nog mer info. Sony och denna brännare är i princip samma maskin det skiljer bara lite kosmetiskt. Mjukvaran fanns att hämta på Pioneers hemsida. Den brännde men ner på en skiva och stoppade i Pioneeren för uppdate.
Nu har jag till slut uppdaterat min burk. Enligt Sonys anvisningar på deras hemsida tog jag reda på versionsnumret och fann ut att den hade version 1.65. Allt under 1.7 ska uppdateras, enligt deras info. Sagt å gjort, jag laddade ner filen, brände den på skiva och uppdaterade. Efter uppdateringen har jag inte haft en enda frysning! Så om jag INTE hade återuppväckt årsgamla trådar, så hade jag haft ny antenn och kabel, och samma problem!  btw, Omix och illrojt är samma person.. får växla lite när jag lyckas komma ihåg mina pw´s..
Redigerat av Omix, 12 juni 2010 - 10:24.
Postad 04 november 2010 - 14:32
Unregisteredf0cb0123
-
Unregisteredf0cb0123
-
Wannabe
-
-
15 inlägg
klarar 870:n mpeg4 ca modul?
Postad 04 november 2010 - 14:53
nisseläsk
-
nisseläsk
-
Forumräv
-
-
742 inlägg
Nej. MPEG4 funktionaliteten sitter inte i CA-modulen utan i den inbyggda mottagaren.
Postad 05 november 2010 - 07:41
Unregisteredf0cb0123
-
Unregisteredf0cb0123
-
Wannabe
-
-
15 inlägg
hmm ok så om jag uppgraderar mitt boxer kort kan jag se mpeg4 kanalerna?
Postad 05 november 2010 - 07:45
nisseläsk
-
nisseläsk
-
Forumräv
-
-
742 inlägg
Tror du missförstod mig, Sonyn klarar bara MPEG2 så det går inte, sitter själv med in liknande inspelare, Pioneer LX60D, det är samma maskin i grunden.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
→
Digital-TV
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Nya Hifi-bänken
joga
2025-05-02 18:25:13
-
JBL M2 igen…..
Anton
2025-05-01 16:07:43
-
JBL M2!!!!!!!
Anton
2025-04-30 16:22:03
-
Front Atmos
Globe
2025-04-28 19:35:47
-
The12 Passive
Globe
2025-04-28 19:33:57
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|