Panasonic tidigt ute med kablar för hdmi 1.4
Postad 28 July 2009 - 17:20
känns ju bara onödigt
Postad 28 July 2009 - 17:54
Postad 28 July 2009 - 18:13
Postad 28 July 2009 - 18:30
Jag kör 1000mbit i hela huset, 100 räcker ju inte för quad-fullhd.
Postad 28 July 2009 - 18:52
Varför ska det alltid va så mycket saker
Postad 28 July 2009 - 20:46
och där försvann hela vitsen med HDMI; att hålla det enkelt...
kunde inte sagt det bättre själv!
Postad 28 July 2009 - 21:06
Men integrerad Ethernet är klart ett steg i rätt riktigt med tanke på hur många prylar det är i tv bänken som ska ha egen TP-kabel.
Ska bli intressant och se hur HDMI nätverket ska bli uppbyggt DVS måste alla prylar i kedjan stå standby
eller blir det nån typ POE.
Intressant.
Postad 28 July 2009 - 22:10
100mbit Ethernet vad är det för löjligt?
Lite märkligt är det att de väljer en maxhastighet som inte räcker för den högsta bitrate som kabeln i övrigt kan transportera. Det öppnar för nya spännande möjligheter iallafall... projektorer med inbyggd mediaspelare någon? Utan extra kablar dessutom... om man nu har en reciever med HDMI 1,4 och nätverksanslutning som kan omvandla signalen vill säga, eller en separat box till det.
Postad 28 July 2009 - 23:15
Postad 29 July 2009 - 10:54
Postad 29 July 2009 - 11:34
100mbit Ethernet vad är det för löjligt?
De vill väl hålla nere antalet ledare i kabeln.
Det krävs bara två par ledare för att köra 100mbit mot fyra par ledare för 1000mbit.
http://en.wikipedia....wiki/100BASE-TX
Postad 29 July 2009 - 18:49
Icke att förglömma är att det kommer att komma mini-hdmi med. Det kommer bli en hel del olika hdmi-kablar framöver mao.
Mini HDMI har ju funnits i minst 3 år!
Menar du Micro HDMI?
Postad 29 July 2009 - 21:25
Postad 30 July 2009 - 08:03
3D Over HDMI
The 1.4 version of the specification will define common 3D formats and resolutions for HDMI-enabled devices. The specification will standardize the input/output portion of the home 3D system and will specify up to dual-stream 1080p resolution.
Ang kablar så är det väl bara att köpa en "High Speed HDMI Cable with Ethernet"-specad kabel så är man safe. Inte särskillt krångligt.
Postad 30 July 2009 - 14:00
Att ha fyra gånger bättre bild är ju en fantastisk upplevelse, men det får vänta länge på mina pengar iallafall.
Postad 30 July 2009 - 15:54
Klarar man inte av att skaffa rätt kabel så ser man nog heller inte skillnad på en gammal tjock-TV och de nya högupplösta formaten.
Postad 30 July 2009 - 18:16
Jag förstår faktiskt inte heller vad som var så svårt med det här...
Klarar man inte av att skaffa rätt kabel så ser man nog heller inte skillnad på en gammal tjock-TV och de nya högupplösta formaten.
Hahahaha.... Helt rätt.....
Postad 31 July 2009 - 10:58
Ja för det finns inget som säger att hdmi 1.4 kommer ge dig 4 ggr bättre bild heller ändå så...Att ha fyra gånger bättre bild är ju en fantastisk upplevelse, men det får vänta länge på mina pengar iallafall.
Postad 01 August 2009 - 14:25
Postad 01 August 2009 - 19:33
Postad 02 August 2009 - 00:05
Konstigt resonemang. Ser inte hur teknisk kompetens är knutet till synförmågan.Jag förstår faktiskt inte heller vad som var så svårt med det här...
Postad 03 August 2009 - 08:38
Tjaa, ingen bygger ju, och än mindre åker, tåg om det inte finns nån järnväg.Vad kommer denna standard göra för nytta? 4K x 2K kommer ju knappast hjälpa såvida man inte spelar upp material som ligger på den nivån. Bluray ligger i 1080p så vad är vitsen?
Om det sen är grejjer som gemene man kommer ha nån nytta av är ju dock inte säkert. Två saker som tillkom i v1.3 (Deep Color och xvYCC-colorspace) är ju för de flesta helt ointressant, t.ex.
Förutom överföring av komprimerat HD-ljud så klarar ju iofs redan HDMI v1.0 allt som Blu-ray kräver. Så inte ens 1.3 hade ju behövts än så länge. Likförbaskat så lyckades de väl övertyga en miljard männsikor att man skulle dö om man köpte nått som inte råkade ha några "1.3"-siffor nånstan...dom introducerade ju HDMI version 1.3 redan i juni 2006 i samband med att Blu-ray började lanseras
Displayer som stödjer iaf delar av 1.4-specen, dvs att de kan ta emot signaler utan att det blir "svart i rutan", lär vi väl få se redan nästa år.men de känns som det lär dröja många år innan vi ser kompatibla displayer på konsumentsidan inom hemmabio för detta
Frågan är dock ju när vi får se material som drar nytta av det i specen, gissar dock att vi redan nästa år kommer få lite material där "3D Over HDMI" kommer nyttjas iaf. Vilket iofs känns lite onödigt, borde ju gått att lösa med en vanlig 1080p48 ström där sedan mottagaren hanterar bilder för respektive öga... Jajja, behövs ju nya prylar för att få 3D att funka ändå iofs.
Ang topcien föresten...vad jag vet (och jag blir gärna rättad) så har det fysiskt inte tillkommit något nytt här, det enda som har hänt är att man nyttjat två tidigare oanvända stift för att få till Ethernet-funktionaliteten. Givetvis kommer folk tro att man, återigen, kommer dö om man inte bums springer iväg och köper "1.4 kablar" men jag skulle gissa på att i väldigt många fall kommer de gamla kablarna funka aldeles utmärkt - oavsett vilken version av hdmi-specen som var populär då det köptes.
Redigerat av pacman, 03 August 2009 - 08:39.
Postad 04 August 2009 - 06:38
Blir ju uppskalat isf. Har ju fungerat bra på DVD. Längtar efter uppskalad BD.
Varför längtar du efter det?
Upplösning är det sista som behöver förbättras i projjar och TV apparater som det ser ut idag.
Postad 04 August 2009 - 07:51
Hehe, bra fråga, att sänka upplösningen i bilden känns ju inget att längta efter direkt...Varför längtar du efter det?
Postad 04 August 2009 - 12:40
Postad 06 August 2009 - 09:35
Kommer vi konsumenter att fortsätta köpa nya prylar så fort det kommer nya varianter av befintliga standarder/nya standarder eller kommer vi säga "ta det lite lugnt ett tag". Det finns ju inget konkret som säger att utvecklingen inte kommer att gå ännu snabbare i framtiden och någonstans känns det som att pengar faktiskt inte är något oändligt hos de flesta av oss. Vidare rimmar den snabba teknikutvecklingen illa med den tröghet som finns hos filmbolag, mjukvaruutvecklare med flera. Det som började med två standarder av DVD-skivor (+ och -) mynnade i nästa generation ut i två skilda format (HD-DVD och Blu-ray) vilket minst sagt skapade en hel del huvudkliande både för oss konsumenter och hos bl a filmbolag. Hur glada är de som sitter på dyrt inhandlade HD-DVD spelare/datorer med HD-DVD egentligen? Och hur glada är ekonomerna på Toshiba över alla utecklingspengar som gick till HD-DVD?
Att detta kommer resultera i ännu fler kompromisser istället för riktigt välgjorda produkter känns nästan oundvikligt. Men man ska väl inte vara en bakåtsträvare utan istället fokusera på de möjligheter teknikutvecklingen kommer att bjuda på, hur snårig djungeln än blir.
För övrigt är det minst sagt skrattretande att HDMI 1.4 använder sig av en så uråldrig hastighet som 100 Mbit för nätverk.
Den intressantaste frågan för framtiden enligt mig är när receivers, spelare och blidvisare kan kommunicera ljud, bild och dataöverföring trådlöst direkt ur kartong.
Postad 07 August 2009 - 18:31
Varför kan man inte göra något rätt från början? Det känns som tillverkarna verkar trycka ut en ny produkt hela tiden för att försöka sälja bättre än sina konkurrenter. Jag tänker dock inte köpa något nytt. Jag är nöjd med min HDMI 1.3-tv. Och min HDMI 1.2-förstärkare byter jag heller inte ut.
Jag tror nog att det är många som har huvudbry mellan vad som är HD-klar och Full-HD. När dessa personer sedan får höra om HDMI 1-4 tror jag nog de kommer låta bli att handla på ett tag... Vilka butiker informerar om att det är HDMI version X på en produkt när man handlar egentligen?
Vad ska vi med den högre upplösningen till? Ska vi ha speciella BD med den högre upplösningen för att använda det nya och därmed göra alla gamla BD värdelösa? Jag behåller mina grejor tills de går sönder och bojkottar det nya tills dess.
Till de som har skapat HDMI: Gör om, gör rätt!!
Postad 08 August 2009 - 11:50
Med tanke på att anledningen till att du är nöjd med din sk "HDMI 1.3-tv" inte har det endaste dugg med hdmi-versioner att göra så kanske det inte är hela världen om det pågår ett ständigt arbete med att utveckla "hdmi-infrastrukturen"?Jag är nöjd med min HDMI 1.3-tv.
Så få som möjligt hoppas jag då det skulle göra mer skada än nytta.Vilka butiker informerar om att det är HDMI version X på en produkt när man handlar egentligen?
Vilka butiker informerar om att hdmi-version är fullständigt whatever sett till helheten av det som har betydelse vid inköp av display?
Det kallas utveckling och allting tar sin tid. Med logiken att allt ska vara "färdigt" redan dag 1 så kan man ju lika gärna säga: "varför släpper de inte redan idag tv-apparater med oändlig upplösning och kontrast med perfekt färgåtergivning och felfri bildbehandling och är immun mot ströljus och som är så stor som kunden vill ha den och som i oanvänt läge rullar ihop sig och blir 1 kubik milimeter stor - för 1 krona".Varför kan man inte göra något rätt från början?
Problemet är inte att det pågår en ständig utveckling, problemet är att de flesta konsumenter är för okunniga och ofta fokuserar på fel saker. Och att de ev säljare som är tänkt att fungera som hjälp är av samma skrot och korn och snarare står för "stjälp" (och 15 års försäkring för tusen spänn i månaden).
HDMi v1.5 menar du?Till de som har skapat HDMI: Gör om, gör rätt!!
Postad 08 August 2009 - 12:58
Ska du säga, jag som bara har DVI på min receiverTill de som har skapat HDMI: Gör om, gör rätt!!
Skulle vara helnöjd med 'bara' v1.3 faktiskt.
Postad 09 August 2009 - 20:24
Ska du säga, jag som bara har DVI på min receiver
![]()
Skulle vara helnöjd med 'bara' v1.3 faktiskt.
Hehe. Jag med. Eftersom jag har HDMI 1.2 på min förstärkare. hehe. Signalerna går igenom så HDMI 1.3-prylarna kan dock kommunicera med varandra.
Ja, det dröjer nog inte så länge innan version 1.5 kommer. Haha. Det är ju jobbigt för de som vill ha det senaste.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
138 bilder
29 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?