Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Koppla in Nintendo Wii till Yamaha RX-V565?

19 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 06 August 2009 - 12:31

Gatubarn
  • Gatubarn
  • Wannabe

• 47 inlägg
  • 0
Jag har ganska nyligen införskaffat en Yamaha RX-V565 och har helt kört fast i hur jag ska få ihop min Wii, via komponent, med den.

Såhär ser Yamaha RX-V565s baksida ut:

Postad bild

Komponentsladden har 5 kontakter, 3 för bilden och 2 för ljudet. Låt säga att jag kör in de 3 bildkontakterna i "AV 1", var ska jag då köra in de 2 ljudkontakterna för att få det att gå ihop? Jag har inte lyckats hitta något sätt att liksom koppla ihop bild och ljud -källor med varann på den här. Trycker jag t.ex. på "AV 1" på fjärrkontrollen, så blir det den bild och ljud -källan som är inringade som "AV 1" på receiverns baksida som spelas upp, alltså komponent och optisk.

Någon som förstår mitt problem och vet hur jag ska lösa det?

Tack på förhand!

Postad 06 August 2009 - 14:17

lystriod
  • lystriod
  • Användare

• 154 inlägg
  • 0
Hör inte exempelvis "AV2" ihop med "Audio 2" som standard? Edit: Du måste alltså troligtvis växla analog/digital även då om det inte gör automatiskt menar jag.

Annars måste det ju vara inställbart vilka som paras ihop via menyer. Så har det vart förr, och med Yamahas nya usla layout så behövs det ännu mer, så de kan inte gärna tagit bort möjligheten nu tycker jag.

Redigerat av lystriod, 06 August 2009 - 14:21.

Postad 06 August 2009 - 16:03

Gatubarn
  • Gatubarn
  • Wannabe

• 47 inlägg
  • 0

Hör inte exempelvis "AV2" ihop med "Audio 2" som standard? Edit: Du måste alltså troligtvis växla analog/digital även då om det inte gör automatiskt menar jag.

Annars måste det ju vara inställbart vilka som paras ihop via menyer. Så har det vart förr, och med Yamahas nya usla layout så behövs det ännu mer, så de kan inte gärna tagit bort möjligheten nu tycker jag.

Nej, som standard så hör varje bildingång ihop med den ljudingånge som den har inom sin "AV-ruta", som du ser där på baksidan. Det är just det som är problemet, jag lyckas inte växla ljudkälla på något sätt. Alla bild och ljud -ingångspar verkar vara förbestämde och inte möjliga att ändra på. Från början så satte jag som du sa nu, bildkontakterna i "AV 1" och ljudkontakterna i "Audio 1". Men då kunde jag bara ANTINGEN lyssna på ljudet eller titta på bilden. Eftersom att "Audio 1" och "AV 1" är 2 olika "källknappar" på fjärren.

Fjärren:
http://www.speedysha.../965636259.html

Jag tror tyvärr att det är en miss från Yamaha, det går helt enkelt inte att köra ljudet via rca eller vad det kallas när man kör komponent. För jag googlade skiten nyss och hittade detta:

Don't use with Wii
Reviewed By: on 4/29/2009 Tech Level: high - Ownership: 1 week to 1 month
This user purchased this item from Newegg
Pros: Not bad. Good price.
Cons: Won't accept component video w/ analog audio...so won't work with component video from Wii. The remote isn't that great. I don't care about spring clips for the speakers, but they're awfully small and a pain.
Other Thoughts: I was very unhappy with Yamaha's slow response to my email about using Wii's component output:

"We you suggest using the composite video connection with the analog audio cables."

They don't answer any of my questions, nor do they own up to things, just giving me this lousy "suggestion."

Helt sjukt tycker jag. Vilken ###### miss! Jag får väl helt enkelt göra så med Wii:n att jag kör bilden till tv:n och ljudet till receivern (bara att förlänga ljudsladdarna lite). Universalfjärren fixar ändå fram alla de rätta källorna och kanalerna, på både tv:n och receivern, med bara 1 tryck.

Postad 06 August 2009 - 16:34

lystriod
  • lystriod
  • Användare

• 154 inlägg
  • 0
Ja det låter ju riktigt illa, även om man delvis kan förstå tanken bakom valen. Och jag som tyckte den nya designen och layouten var meningslös redan innan jag visste detta är än mer förbryllad över Yamahas designavdelning. :)

Ingen digitalutgång på Wii heller?

Postad 06 August 2009 - 16:42

PH2000
  • PH2000
  • Lärjunge

• 292 inlägg
  • 0
Fan vad trist och dåligt!

På en receiver för 5000 kr borde man rimligtvis ha möjlighet att manuellt välja bild/ljud-ingångar!

Postad 06 August 2009 - 18:15

Gatubarn
  • Gatubarn
  • Wannabe

• 47 inlägg
  • 0

Ja det låter ju riktigt illa, även om man delvis kan förstå tanken bakom valen. Och jag som tyckte den nya designen och layouten var meningslös redan innan jag visste detta är än mer förbryllad över Yamahas designavdelning. ;)

Ingen digitalutgång på Wii heller?

Nej tyvärr inte, i sådant fall så hade dem ju gått ihop perfekt. Men jag får koppla så som jag beskrev i föregående inlägg. Det funkar ju.

Fan vad trist och dåligt!

På en receiver för 5000 kr borde man rimligtvis ha möjlighet att manuellt välja bild/ljud-ingångar!

Ja precis, man tycker ju det.

Postad 07 August 2009 - 19:31

Vtunabo
  • Vtunabo
  • Forumräv

• 583 inlägg
  • 0
Skaffade en 465 i veckan och funktionerna borde vara den samma till 565 och fick med ett lösblad till manualen där denna beskrivning inte finns med. Har dock ingen WII att testa med.

Koppla ljudet till audio1 eller 2
Koppla bilden till av1 eller 2
Tryck sen audio1 eller 2
Tryck option
Bläddra till video out (upp/ned)
Välj video ingång (höger/vänster)
Avsluta med option igen

Hoppas det kan vara en hjälp på vägen.

Postad 09 August 2009 - 01:25

Gatubarn
  • Gatubarn
  • Wannabe

• 47 inlägg
  • 0

Skaffade en 465 i veckan och funktionerna borde vara den samma till 565 och fick med ett lösblad till manualen där denna beskrivning inte finns med. Har dock ingen WII att testa med.

Koppla ljudet till audio1 eller 2
Koppla bilden till av1 eller 2
Tryck sen audio1 eller 2
Tryck option
Bläddra till video out (upp/ned)
Välj video ingång (höger/vänster)
Avsluta med option igen

Hoppas det kan vara en hjälp på vägen.

När jag har "Audio 1" som vald källa och trycker "Option", så är det enda alternativet som kommer upp "Volume Trim". :)

Postad 09 August 2009 - 13:08

Vtunabo
  • Vtunabo
  • Forumräv

• 583 inlägg
  • 0
Får du inte ett val till med "video out" om du trycker upp eller ned pilen?
Tycker att det borde finnas samma funktionalitet till din 565 som är storebror.

Postad 16 August 2009 - 03:22

Gatubarn
  • Gatubarn
  • Wannabe

• 47 inlägg
  • 0

Får du inte ett val till med "video out" om du trycker upp eller ned pilen?
Tycker att det borde finnas samma funktionalitet till din 565 som är storebror.

Nope, får inte det, hmm... Aa, det är lite skumt faktiskt.

Postad 16 August 2009 - 20:06

Vtunabo
  • Vtunabo
  • Forumräv

• 583 inlägg
  • 0
Tog ett taskigt kort på sidan så kan du kolla om det verkar stämma med hur du har kopplat eller om det är jag som är ute och cyklar.
Såg att informationen gäller för 465/565/665

Bifogad fil(er)

• Bifogad fil  Yamaha.jpg   437.63K   0 Antal nerladdningar

Postad 12 September 2009 - 00:44

Gatubarn
  • Gatubarn
  • Wannabe

• 47 inlägg
  • 0

Tog ett taskigt kort på sidan så kan du kolla om det verkar stämma med hur du har kopplat eller om det är jag som är ute och cyklar.
Såg att informationen gäller för 465/565/665

Tack som fan för bilden, skitskyst! Men alltså det här är helt sjukt. Jag gör exakt som det står och gjorde även så innan, men jag får inget val där jag kan välja bildingångskälla. Det är så ###### irriterande! Jag hör liksom Wii:ns ljud när jag trycker på "Audio 1" och jag ser dess bild när jag trycker på "AV 1" men jag kan inte få ihop dem på något sätt. När jag har tryckt på "Audio 1" och hör Wii:ns ljud, så trycker jag "Option", men det ENDA alternativet som dyker upp då är "Volume Trim". Jag slår vad om att det här är en miss från Yamaha som de har kommit på och ändrat i efterhand på nyproduktioner av apparaten, därav tilläggsbeskrivningen. Står det ingenstans på den om något sådant? För jag fick ingen sådan extramanual med min. Jag köppte min på NetonNet, inte så långt innan jag startade denna tråd.

Fan vad frustrerande alltså!

Postad 12 September 2009 - 01:02

Gatubarn
  • Gatubarn
  • Wannabe

• 47 inlägg
  • 0
Googlade lite igen och hittade nu att det här beror på en ny firmware som Yamaha har komit ut med i efterhand. De blev medvetna om problemet och la in en ny firmware i apparaterna, vilken jag alltså inte har i min.

Nu måste jag ta reda på vad jag har för typ av apparat (US, UK eller EU, eller annat?) och sedan hitta firmwaren för det.

Någon som vet hur jag tar reda på var min apparat kommer ifrån och kanske också var man hittar firmwaren? Jag googlar på sålänge, men det verkar inte vara superlätt att hitta. Har bara hittat för US.

Postad 12 September 2009 - 01:27

Gatubarn
  • Gatubarn
  • Wannabe

• 47 inlägg
  • 0
Jag kan ha hittat nu:

http://development.l...tware/firmware/

Det står inget om att denna update endast skulle vara till modeller från en särskild region eller liknande, så det borde väl bara vara att köra på. Eller vad säger ni?

Det skulle vara riktigt uppskattat med några kunnigas tips/åsikter här. Jag vill ju helst inte vilja råka bricka skiten eller något...

Redigerat av Gatubarn, 12 September 2009 - 01:30.

Postad 12 September 2009 - 08:21

petestone
  • petestone
  • Lärjunge

• 406 inlägg
  • 0
Det här visar ju, tyvärr, på att man inte bara kan köpa ett känt märke för X kronor och sen tro att man skall få en genomvettig produkt.

Men annars kan man ju bara applådera möjligheten att göra uppdateringen från en ljud-cd via Digitalutgången, mycket smidigare än att behöva skicka in skiten.

Jag rekommenderar dock att du ringer/mailar yamaha för att bekräfta att det funkar på din maskin.

Redigerat av petestone, 12 September 2009 - 08:22.

Postad 19 January 2010 - 07:11

infernocs
  • infernocs
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Jag köpte en 565:a i fredags ock den hade den nyaste firmware versionen i sig, så analog audio från wii funkar. Sen kom jag på ett till problem, 480p via component till HDMI (alla res.) är otroligt dålig. Bilden blir mörk ock oskarp som fan, ock min 52" LG får ca. 7cm tjocka svarta kanter kring bilden. Hur ser det ut för er andra?

Jag skrev ett klagobrev till Yamaha för jag tycker att jag blitt lurad att lägga ut 400€ för en produkt som inte är värd mer än max. 250€

Postad 19 January 2010 - 10:02

infernocs
  • infernocs
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Ringde just upp Yamaha ock diskuterade om mitt klagomail från i morse, killen sade att fabriken just kommit ut men en ny firmware som skall ta hand om vissa bildproblem som dom haft. Förra var version 032 ock den nya är 034. Han låvade skicka den till mej idag på mail så efter att jag har provkört meddelar jag resultaten hit ifall nån är intresserad.

Postad 24 January 2010 - 08:56

infernocs
  • infernocs
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Bra nyheter, nyaste firmware versionen fixade till problemet med bildkvaliteten. tidigare fick jag svarta ränder ock suddig bild men efter uppdateringen får jag en rätt så hyfsad bild med 1080i. tyverr funkar det endast med 1080i, ingen annan resolution ger bra bild.

Postad 05 March 2010 - 17:26

Unregistered24235
  • Unregistered24235
  • Lärjunge

• 474 inlägg
  • 0
Någon som vet varför min förstärkare inte skickar något till min sub? Tips på någon inställning? Den känns av i systemen, men trots jag drar level till max på sub, så skickas inget ljud dit..

edit, blev lite bättre nu, satt högtalare till small. Någon som vet vilket frekvens som är bra att ha?

Redigerat av Unregistered24235, 05 March 2010 - 17:55.

Postad 17 March 2010 - 10:04

Gatubarn
  • Gatubarn
  • Wannabe

• 47 inlägg
  • 0
Körde en firmware uppdatering som jag googlade mig fram till och nu fungerar det att att koppla ihop komponent-ingången med "Audio 1".

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.