Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Hjälp med "Subwoofer Phase", "Crossover Freq." och vali

7 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 09 augusti 2009 - 02:36

Gatubarn
  • Gatubarn
  • Wannabe

• 47 inlägg
  • 0
Jag skulle uppskatta det som fan, om jag kunde få lite hjälp och svar på dessa 3 frågor:

Detta är prylarna:

Receiver: Yamaha RX-V565
Högtalare (6.1): Front - Yamaha NS-555, center/center back - Yamaha NS-C444, surround - Yamaha NS-333, subwoofer - Yamaha YST-SW215PF.

1. Bör jag ställa in alla högtalarna som "Large" på receivern (subwoofern är endast kopplad till receivern med "Pre Out")? Om varesig "ja" eller "nej", varför?

2. På både receivern och subwoofern kan jag ställa in "Crossover Freq.". Jag läste i receiverns manual att man bör ställa subwooferns "Crossover Freq." på max och sedan på receivern, 1 steg över den lägsta Hz:en som frontarna klarar. Eftersom jag läste att frontarna har ett frekvensomfång på 35Hz - 35.000Hz så ställde jag alltså subwooferns "Crossover Freq." på max (150Hz) och receriverns på 40Hz. Jag har trott att detta var den ultimata inställningen, trots att jag tyckt att den totala basupplevelsen har varit ganska klen och låtit väldigt konstig vid viss musikuppspelning. Jag har trott att det berott på dålig placering av subwoofern. Idag så testade jag dock att höja "Crossover Freq." på receivern och det lät i princip bara, som jag uppfattade det, bättre och bättre, ju närmre 150Hz jag kom. Finns det någon standardgrej att gå efter när man ställer in "Crossover Freq."? Är det rätt det jag läste i manualen, alltså BÖR det låta bäst/"rätt" med den inställningen? Alla tips angående inställning av "Crossover Freq." är välkomna och uppskattade. Subwoofern är endast kopplad till receivern med "Pre Out".

3. Hur ska jag ställa in "Subwoofer Phase"? På både subwoofern och receivern kan jag ställa in "Subwoofer Phase" på antingen "Normal" eller "Reverse". Trots att jag googlat och försökt läsa på om vad det är för något, så lyckas jag inte förstå det. Jag begär inte att någon ska orka förklara det för mig, men skulle gärna vilja veta hur jag bör ställa in det i alla fall, på både receivern och subwoofern.

Tack på förhand!

Redigerat av Gatubarn, 09 augusti 2009 - 02:37.

Postad 09 augusti 2009 - 10:27

Sillbiten
  • Sillbiten
  • Wannabe

• 44 inlägg
  • 0
Jag har lillebror till din reciever dvs 465. Jag har efterforskat och kommit fram till följande.

1. Ställ volymen på medel på subben, Crossover på max och phase på 0 till att börja med.
2. Ställ högtalarna en bit från väggen riktad mot där du vanligtvis sitter.
3. Starta upp allting och ställ den medföljande autokalibreringsmikrofonen stadigt i öronhöjd med den rundade delen uppåt, där du vanligtvis brukar sitta.
4. Plugga in micsladden i uttaget på recievern och välj sedan vilken inställning du vill ha på EQ. Natural, flat eller front.
5. När du är klar trycker du på enter och lämnar rummet. Tänk på att inte ha störande ljud eller annat som kan påverka inställningarna, då recievern "läser av" rummet och ställer in ljudbilden.
6. När allt är klart (kan ta upp till 3min) godkänner du inställningarna.

Sedan kan du gå in och finjustera inställningarna. Kolla om avstånden stämmer och korrigera ev. dem.

Jag tyckte EQ tog bort en del av ljudet så jag stängde av den i recievern. Vill ha rent ljud ut. Avstånden stämde förutom på subben så den fick jag justera upp likaså på leveln. Recievern hade stängt av subben nästan helt?

Crossovern står på 80Hz i recievern och frontarna på large, centern small och small på surround. LFE står på both för att skicka utt basen till både SWFR och frontar.

Phase är för att få subben att slå i fas med frontarna. Kan behövas en polare att hjälpa ratta på subben medans du sitter på favoritstället och lyssnar.

Tror inte jag glömt något....

Lycka till!

Postad 16 augusti 2009 - 03:32

Gatubarn
  • Gatubarn
  • Wannabe

• 47 inlägg
  • 0

Jag har lillebror till din reciever dvs 465. Jag har efterforskat och kommit fram till följande.

1. Ställ volymen på medel på subben, Crossover på max och phase på 0 till att börja med.
2. Ställ högtalarna en bit från väggen riktad mot där du vanligtvis sitter.
3. Starta upp allting och ställ den medföljande autokalibreringsmikrofonen stadigt i öronhöjd med den rundade delen uppåt, där du vanligtvis brukar sitta.
4. Plugga in micsladden i uttaget på recievern och välj sedan vilken inställning du vill ha på EQ. Natural, flat eller front.
5. När du är klar trycker du på enter och lämnar rummet. Tänk på att inte ha störande ljud eller annat som kan påverka inställningarna, då recievern "läser av" rummet och ställer in ljudbilden.
6. När allt är klart (kan ta upp till 3min) godkänner du inställningarna.

Sedan kan du gå in och finjustera inställningarna. Kolla om avstånden stämmer och korrigera ev. dem.

Jag tyckte EQ tog bort en del av ljudet så jag stängde av den i recievern. Vill ha rent ljud ut. Avstånden stämde förutom på subben så den fick jag justera upp likaså på leveln. Recievern hade stängt av subben nästan helt?

Crossovern står på 80Hz i recievern och frontarna på large, centern small och small på surround. LFE står på both för att skicka utt basen till både SWFR och frontar.

Phase är för att få subben att slå i fas med frontarna. Kan behövas en polare att hjälpa ratta på subben medans du sitter på favoritstället och lyssnar.

Tror inte jag glömt något....

Lycka till!

Aa, jag har gjort den där autoinställningen och sedan satt basen på both. Tackar ändå för upplysningen! Tackar även för tipset om att stänga av EQ:n. Fan vad ljudet ba "kom fram" när jag sket i den.

Jag hajar fortfarande inte det där med "Subwoofer Phase", vad det egentligen innebär och hur man "bör" ha den inställd. Jag kan välja "Normal" eller "Reverse", på både receivern och subwoofern. Fast det är väl skitsamma då, tror att jag valt det som låter bäst nu. Samma gäller för "Crossover Freq.", jag tror att jag ställt in det så att det låter så bra som möjligt. Men skulle vara kul att veta HUR DET ÄR TÄNKT OCH MENAT att man ska använda den för bästa prestanda.

Postad 16 augusti 2009 - 06:47

-danjel-
  • -danjel-
  • Lärjunge

• 365 inlägg
  • 0
Phase (fas på svenska) är en inställning för att få basen och frontarna att slå i takt (förenklat). Om dom slår i otakt så försvinner vissa frekvenser medan andra förstärks. Hur du ska ställa in din fas går inte att säga, det måste du prova dig fram till. Det beror på hur högtalarna är placerade.
Spela upp ett frekvens-svep (20-200Hz förslagsvis) och lyssna vilken inställning som låter bäst. Vanligtvis så strävar man efter en så jämn volym som möjligt under svepet. Prova även med musik. En bas som spelar ur fas får ett eftersläpande ljud, det låter som att basen kommer för sent.

Svep m.m. finns att ladda hem här:
http://www.burninwave.com/#lowsweep

Edit: Med crossover så väljer du vilket frekvensområde basen ska spela. Upp till 80Hz är typ "standard" men prova dig fram till vad du gillar bäst.

Redigerat av -danjel-, 16 augusti 2009 - 06:51.

Postad 16 augusti 2009 - 11:57

Sillbiten
  • Sillbiten
  • Wannabe

• 44 inlägg
  • 0

Aa, jag har gjort den där autoinställningen och sedan satt basen på both. Tackar ändå för upplysningen! Tackar även för tipset om att stänga av EQ:n. Fan vad ljudet ba "kom fram" när jag sket i den.

Jag hajar fortfarande inte det där med "Subwoofer Phase", vad det egentligen innebär och hur man "bör" ha den inställd. Jag kan välja "Normal" eller "Reverse", på både receivern och subwoofern. Fast det är väl skitsamma då, tror att jag valt det som låter bäst nu. Samma gäller för "Crossover Freq.", jag tror att jag ställt in det så att det låter så bra som möjligt. Men skulle vara kul att veta HUR DET ÄR TÄNKT OCH MENAT att man ska använda den för bästa prestanda.

"Phase" är som tidigare nämnt till för att kunna justera in subben så att den slå i samma takt som fronthögtalarna.

Med "Crossover Freq" justerar du in vilket område (Hz) som subben ska arbeta i. Ställ subben på max och använd recievern att ändra frekvensen med. Om du ställer den på 80Hz i recievern skickar den alla signaler under det till subben. Ju högre frekvens du ställer den på, ju mer toner i basregistret får subben spela. Du kan alltså avgöra om den bara ska spela dunket från baskaggen i ett trumset eller låta elbasen eller delar av röster följa med.

Till audiofilerna: Rätta mig om jag har fel. :)

Postad 13 september 2009 - 12:51

Dakota 57
  • Dakota 57
  • Lärjunge

• 414 inlägg
  • 0
Har själv varit inne och pillat rätt mycket i inställningarna på min Denonreciveroch även skrivit en del om mina upplevelser i en annan tråd,dock så är det en tid sedan och det här med phaseinställningen,är det inte något som endast behöver användas när man kör subben till en stereoförstärkare som det inte finns någon avståndsinställning i , är ganska säker på att är avståndet rätt inställt så ska ljudet komma i rätt tid till lyssningspunkten från alla högtalare för att få en så bra ljudupplevelse som det är möjligt,ljudet ska så att säga flyta ut i rummet utan att man ska kunna höra var ex. subben står. När man kör inställningprogrammet så ska man se efter att volymen till subben blir så nära noll som möjligt i förstärkarn,det verkar ha att göra med resten av högtalarinställningarna också , har själv provat så det är jag ganska säker på,det inverkar även på IQ till hela systemet. Min filosofi är att låta frontsystemet spela så låg bas dom kan och låta subben fylla upp endast i dom lägsta frekvenserana så jag ställde in frontarna på 60hz,då spelar subben under det oavsett vad det står på subbdelningen som brukar vara 80hz och övriga på 40hz,har ett 7.1-system,sedan bypasskopplade jag frontarna så att dom spelar en rak frekvenskurva och detta tycker jag låter bäst i mitt fall. Nu tittar jag mest på DVD-konserter och tycker också att det är lättare att höra någon skillnad mellan dom olika inställningarna med hjälp av musik,även tvåkanal,än det är med en film då det nog brakar på rätt ordentligt även om man nöjer sig med vad förstärkaren ställer högtalarna på.Skulle kanske tillägga att jag har ställt alla högtalare på large.

Redigerat av Dakota 57, 13 september 2009 - 12:54.

Postad 03 januari 2010 - 19:19

Beemer
  • Beemer
  • Amatör

• 76 inlägg
  • 0
Efter en audyssey autokalibrering sattes mitt basavstånd till 10 meter??? medans frontarna var på 3.5 meter (alla står mot samma vägg). Beror detta på att basens fas är felinställd? Volymen är ställd på medel, Crossover på max (100Hz) och phase på 0.
Det var även en felkod (rev) som antyder att den är felinkopplad?? Basen är kopplad från subutgången på en marantz SR 6003 till Line in med y-koppling till en Audio Pro Ace-Bass 2.

Postad 06 januari 2010 - 18:47

Beemer
  • Beemer
  • Amatör

• 76 inlägg
  • 0

Efter en audyssey autokalibrering sattes mitt basavstånd till 10 meter??? medans frontarna var på 3.5 meter (alla står mot samma vägg). Beror detta på att basens fas är felinställd? Volymen är ställd på medel, Crossover på max (100Hz) och phase på 0.
Det var även en felkod (rev) som antyder att den är felinkopplad?? Basen är kopplad från subutgången på en marantz SR 6003 till Line in med y-koppling till en Audio Pro Ace-Bass 2.

*bump*

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-16 13:46:51
  • Ny hifi-bänk - Jobb kvar
    joga
    2025-05-15 21:43:01
  • JBL M2 & BMS SUB
    Anton
    2025-05-15 16:51:15
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:29:53
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:13:49
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.