Detta är prylarna:
Receiver: Yamaha RX-V565
Högtalare (6.1): Front - Yamaha NS-555, center/center back - Yamaha NS-C444, surround - Yamaha NS-333, subwoofer - Yamaha YST-SW215PF.
1. Bör jag ställa in alla högtalarna som "Large" på receivern (subwoofern är endast kopplad till receivern med "Pre Out")? Om varesig "ja" eller "nej", varför?
2. På både receivern och subwoofern kan jag ställa in "Crossover Freq.". Jag läste i receiverns manual att man bör ställa subwooferns "Crossover Freq." på max och sedan på receivern, 1 steg över den lägsta Hz:en som frontarna klarar. Eftersom jag läste att frontarna har ett frekvensomfång på 35Hz - 35.000Hz så ställde jag alltså subwooferns "Crossover Freq." på max (150Hz) och receriverns på 40Hz. Jag har trott att detta var den ultimata inställningen, trots att jag tyckt att den totala basupplevelsen har varit ganska klen och låtit väldigt konstig vid viss musikuppspelning. Jag har trott att det berott på dålig placering av subwoofern. Idag så testade jag dock att höja "Crossover Freq." på receivern och det lät i princip bara, som jag uppfattade det, bättre och bättre, ju närmre 150Hz jag kom. Finns det någon standardgrej att gå efter när man ställer in "Crossover Freq."? Är det rätt det jag läste i manualen, alltså BÖR det låta bäst/"rätt" med den inställningen? Alla tips angående inställning av "Crossover Freq." är välkomna och uppskattade. Subwoofern är endast kopplad till receivern med "Pre Out".
3. Hur ska jag ställa in "Subwoofer Phase"? På både subwoofern och receivern kan jag ställa in "Subwoofer Phase" på antingen "Normal" eller "Reverse". Trots att jag googlat och försökt läsa på om vad det är för något, så lyckas jag inte förstå det. Jag begär inte att någon ska orka förklara det för mig, men skulle gärna vilja veta hur jag bör ställa in det i alla fall, på både receivern och subwoofern.
Tack på förhand!
Redigerat av Gatubarn, 09 augusti 2009 - 02:37.