Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Dynaudio Audience 42

201 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 17 oktober 2009 - 17:36

Ljungby
  • Ljungby
  • Forumräv

  • 537 inlägg
  • 0
Hej där ute...köpte dessa stativare och tog hem och lyssnade och till min förvåning så lät det bättre i affären =( dom körde dock en H/K med 10amp mer än va ja har i min H/K 355...kan det vara så markant skillnad och hur ska ja lösa detta ? just nu sitter ja och kollar på slutsteg =) måste ja ha mer kräm till dessa små HÄRLIGA stativare ?

//Ragge

#2

Postad 17 oktober 2009 - 17:50

Unregisteredefd85ed3
  • Unregisteredefd85ed3
  • Forumräv

  • 576 inlägg
  • 0
De kräver en hel del kraft men jag tycker nästan att det borde räcka med den stärkaren du har. Hur ser rummet ut akustiskt sett?

#3

Postad 17 oktober 2009 - 18:19

Turtle
  • Turtle
  • Beroende

  • 1 399 inlägg
  • 0
Tjena på dig RC driftare däe! :D
Jag hade dessa högtalare tills för nån vecka sen.
Och kan bara säga att dom är riktigt tröga att driva.
Så en ny stärkare är nog ett måste och sen är nog inte HK optimalt till den högtalaren.
Drev mina med en Sherwood R865 förstärkare och tyckte den var i klenaste laget.
Bytte till mig ett par B&W 601 S2 och nu är jag grymt nöjd igen.

#4

Postad 17 oktober 2009 - 19:39

Ljungby
  • Ljungby
  • Forumräv

  • 537 inlägg
  • 0

De kräver en hel del kraft men jag tycker nästan att det borde räcka med den stärkaren du har. Hur ser rummet ut akustiskt sett?


knappt nått på väggarna =(


Tjena på dig RC driftare däe! :D
Jag hade dessa högtalare tills för nån vecka sen.
Och kan bara säga att dom är riktigt tröga att driva.
Så en ny stärkare är nog ett måste och sen är nog inte HK optimalt till den högtalaren.
Drev mina med en Sherwood R865 förstärkare och tyckte den var i klenaste laget.
Bytte till mig ett par B&W 601 S2 och nu är jag grymt nöjd igen.


ja har precis köpt nytt allt och vill inte byta H/K =( utan det får nog bli ett slutsteg..

#5

Postad 17 oktober 2009 - 20:33

Ljungby
  • Ljungby
  • Forumräv

  • 537 inlägg
  • 0
har kollat lite på




#6

Postad 17 oktober 2009 - 21:08

Unregisteredefd85ed3
  • Unregisteredefd85ed3
  • Forumräv

  • 576 inlägg
  • 0
Testa att sätta upp lite på väggarna först. Det kommer garanterat att göra skillnad.

#7

Postad 17 oktober 2009 - 22:04

Ljungby
  • Ljungby
  • Forumräv

  • 537 inlägg
  • 0

Testa att sätta upp lite på väggarna först. Det kommer garanterat att göra skillnad.


ska testa detta med =)

#8

Postad 17 oktober 2009 - 22:40

Hifimatte
  • Hifimatte
  • Forumräv

  • 938 inlägg
  • 0
Hur har du ställt upp dom? Testat och vinklat in dom?

#9

Postad 17 oktober 2009 - 22:55

robert293
  • robert293
  • Guru

  • 4 533 inlägg
  • 0
akustik min vän...akustik....

testa att flytta ut dom....vinkla in dom mot lyssning position....ändra lite positioner......satsa sedan på ett steg om du känner du behöver mer strömstress....har själv haft dom och såååå trögdrivna var dom inte.....

#10

Postad 18 oktober 2009 - 09:10

Ljungby
  • Ljungby
  • Forumräv

  • 537 inlägg
  • 0

akustik min vän...akustik....

har själv haft dom och såååå trögdrivna var dom inte.....


men att 10amp kan höras så väl ? :D

#11

Postad 18 oktober 2009 - 09:44

robert293
  • robert293
  • Guru

  • 4 533 inlägg
  • 0
nja man kan aldrig jämnföra ljudet i affär och sen direkt hemma (dock brukar det låta bättre hemma än i affär i vanliga fall)...akustiken gör nästan allt....men visst kan det skilja sig förstärkare-förstärkare men inte så mkt du upplever utan jag är bergsäker på att det är akustiken som bråkar....men självklart driver inte din hk dom fullt ut men det tror jag inte den du lyssnat på i affär fixar den heller....så ett steg är att rekomendera i vilket fall som helst....men jobba med akustiken först....

har sålt en del högtalare och alla har blivit skit impade av basen här hemma(har jättebra akustik för bas)...sen kommer dom hem till sina stora-kala rum utan mattor eller dämpning på väggar och ringer tillbaks och är jätte ledsna.....det låter ju inte alls som hemma hos dig trots att de har krell steg o naim cd mm.....

#12

Postad 18 oktober 2009 - 09:57

Ljungby
  • Ljungby
  • Forumräv

  • 537 inlägg
  • 0

har sålt en del högtalare och alla har blivit skit impade av basen här hemma(har jättebra akustik för bas)...sen kommer dom hem till sina stora-kala rum utan mattor eller dämpning på väggar och ringer tillbaks och är jätte ledsna.....det låter ju inte alls som hemma hos dig trots att de har krell steg o naim cd mm.....


ja behöver inte mer bas..därför ja skaffa stativare, utan ja ville bara ha en liten smidig speaker som kan leverera lite disk/mellan. Ja har testat med plugg och utan plugg, det slutade med att pluggen satt i men ändå inte riktigt nöjd. Att man ska behöva slänga mattor på golvet är HELT uteslutet i mitt storarum :rolleyes: ska ta kort på väggarna idag så får ni se hur det ser ut och säga va ni tycker, sen åker AT-100 ner i källaren och dammas bort :D

#13

Postad 18 oktober 2009 - 10:42

Unregisteredefd85ed3
  • Unregisteredefd85ed3
  • Forumräv

  • 576 inlägg
  • 0
Hehe nej bas verkar det som du har en del av. Cerwin Vega plus 2st Velodyne 10". :D

#14

Postad 18 oktober 2009 - 11:17

Ljungby
  • Ljungby
  • Forumräv

  • 537 inlägg
  • 0
bilder fixade, rummet är nästan 6x4m, och som sagt så ska AT-100 bort så 42'rna ska bara stå där framme.

Klicka här!


#15

Postad 18 oktober 2009 - 11:27

Unregisteredefd85ed3
  • Unregisteredefd85ed3
  • Forumräv

  • 576 inlägg
  • 0
Det ser som sagt ganska kalt ut. Men något som du får tänka på också är att högtalarna ska spelas in i minst 50 timmar innan. Mina högtalare lät burkigt och instängda innan jag hade spelat in dem.

Några saker du skulle kunna göra med själva rummet är: En ganska tjock matta (som du inte ville ha) men det kan göra en del skillnad. Sen skulle jag sätta upp lite tjockare gardiner, lite större tavlor, helst med duk och inte glas. Sen gör även bokhyllor staplade med massa böcker en del underverk också har jag hört.

#16

Postad 18 oktober 2009 - 12:10

Log1N
  • Log1N
  • Användare

  • 136 inlägg
  • 0
Och prova även (om du orkar bygga) sätta någon form av dämpning bakom och vid sidorna av högtalaran. Det brukar göra väldigt stor skillnad.

#17

Postad 19 oktober 2009 - 16:48

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Jag är Dynaudio-ägare sedan tidigare.


Ledsen att påpeka det, men svaret är nog "kraft" med tanke på att du kör Dynaudio. Jag kan direkt avråda dig från att använda förstärkare ur NADs classic-serie. Detta beror främst på NADs klangkaraktär, vilken brukar innebära en markant mid-bas och lite rundare toppar i diskanten. NAD har visserligen kraften, men det blir ingen bra kombination.

Dynaudio har en djup och mörk klangkaraktär, och med NAD blir det kaka på kaka. Dynaudio behöver en mer neutral, men kraftfull förstärkare i de högre klasserna. Ett vanligt misstag försäljare av Dynaudio gör att inte poängtera hur pass krävande dessa högtalare är.

Jag ägde ett par Dynaudio 42 och försökte att driva dem med NAD C350 (2X60 watt), vilket var lönlöst. Jag använde sedan ett större slutsteg från NAD (2X150 watt), men ljudbilden fick fortfarande inte fart. Köpte sedan en Primare i20 och ljudbilden lossnade avsevrärt.

Jag äger numera ett par Focus 140 och driver dessa med en Hegel H1, vilket är den mest lyckade kombinationen hittills. Jag skulle råda dig att titta efter ett tvåkanals-slutsteg från Rotel, Harman Kardon, Primare.

Om jag ställer frågan i form av ett påståeende: - "Låter högtalarna lite matta i klangen, ungefär som man precis kan ana en potential som inte släpper. Verkar det som om allt går lite för långsamt?"

Jag tror du behöver en förstärkare som ger högtalarna transientsvar; robusta anslag och en attack med konturskärpa!

Du har all anledning att le, behåll dina Dynaudio och införskaffa ett slusteg när ekonomin tillåter. Själv fick jag vänta några år innan jag tog chansen på Hegel, men jag såg till att vara väl påläst innan jag gjorde köpet.

Ring Ljudmakarn eller Reference Audio så ger dom dig råd.

Redigerat av Glidtassen, 20 oktober 2009 - 08:07.


#18

Postad 19 oktober 2009 - 17:13

Ljungby
  • Ljungby
  • Forumräv

  • 537 inlägg
  • 0

Jag är Dynaudio-ägare sedan tidigare.
Om jag ställer frågan i form av ett påståeende: - "Låter högtalarna lite matta i klangen, ungefär som man precis kan ana en potential som inte släpper. Verkar det som om allt går lite för långsamt?"


Precis så skulle ja säga...nu har ju inte jag ändrat bas/diskant på H/K 355 utan kör rakt av och dom låter lite skrikigt vid högre nivåer.

#19

Postad 19 oktober 2009 - 17:56

Turtle
  • Turtle
  • Beroende

  • 1 399 inlägg
  • 0
Skulle vilja påstå att HK är lika fel som NAD till Dynaudio!

#20

Postad 19 oktober 2009 - 17:58

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0
Det beror på att förstärkaren brister i rena ampere, det handlar om "på vilket sätt krafter levereras". Det finns ägare till Dynaudio 42 som införskaffar stereoförstärkare för över 20 000:-

Du har gjort ett mycket bra val beträffande högtalare, men se till att söka råd hos lokala handlare av Dynaudio och berätta om ditt dilemma. Jag tror definitivt att du kan hitta fina begagnade slutsteg som ger dina stativare snärten
som du behöver.

Redigerat av Glidtassen, 19 oktober 2009 - 17:58.


#21

Postad 19 oktober 2009 - 19:58

Ljungby
  • Ljungby
  • Forumräv

  • 537 inlägg
  • 0
mjo...ja kollar runt =)

#22

Postad 19 oktober 2009 - 20:00

Unregistered31318
  • Unregistered31318
  • Amatör

  • 58 inlägg
  • 0
Dom behöver säkert en 200 timmars inspelning också. När jag hade dyn. 52 så fick dom liv först med ett dp-steg (2x250w), testade med rotel 991(2x200) utan samma resultat.

Verkar som att dynaudio inte kräver lika dämpat rum som många andra högtalare.

#23

Postad 19 oktober 2009 - 20:11

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0
Det stämmer bra.

Mina Dynaudios har haft några hundra timmars inspelningstid. Mina Focus 140 släppte ordentligt först efter ett halvår.

#24

Postad 19 oktober 2009 - 23:00

Hifimatte
  • Hifimatte
  • Forumräv

  • 938 inlägg
  • 0
Det sprids en hel del myter om hur vissa märken låter, något man bör glömma direkt. Man bör se det ur ett "Demand -supply" förhållande. Vilka ljudnivåer vill man komma upp i? Spelar man väldigt dynamisk musik eller vanlig pop/rock/sing-songwriters? Har högtalarens låg känslighet eller svåra impedansdippar?
Upplever man något fler på mellanregistret eller dyl så handlar det mer om att det är högtalarna eller rummet/akustiken man ogillar än själva slutsteget.

#25

Postad 20 oktober 2009 - 07:55

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Dynaudio 42 - En liten högtalare med ett stort ljud.

Första gången som jag stötte på denna stativare var jag faktiskt på jakt efter en golvare. Jag började envetet diskutera med säljaren och menade att man inte kunde få samma stora ljud ur en mindre högtalare. Men han sade att det hela handlade om en personlig mognadsfas som en del går igenom, inte alla:

Tonårskillar vill ofta ha stora vräkiga högtalare med rejäl basåtergivning då de tror att detta är synonymt med bra ljudåtergivning.

Jag ägde vid tillfället ett par Dali 5005 ur märkets blå serie. Jag var sugen på ett på ett par "Focal Chorus 714 S".
Jag ansåg att dessa var i en rimlig prisnivå, även om det kändes som mycket pengar. Jag minns hur de spelade luftigt, öppet och jag var redo att slå till. Min kompis frågade om jag hade prövat dem med ett större urval av musik, men det hade jag inte. När vi körde hårdrock och roots på dem så blev begränsningarna uppenbara.

Försäljaren propsade på att jag skulle låna hem ett par Dynaudio Audience 42 istället, vilket jag gjorde. Jag blev knappast besviken även om jag vid tillfället inte hade rätt elektronik för dem. Med dessa högtalare fick musiken fler nyanser än vad jag upplevt tidigare. Basen upplevdes som större, inte för dess djup - utan för på sättet som den levererades.

Jag anser fortfarande att Dynaudio 42 klarar av så pass avancerade passager i musik så den väl kunde ha räck för mig i många år framöver. När 42: orna pressas kan de tendera att låta lite hårt ibland. Men jag skulle fortfarande välja dessa framför många golvare idag. De begränsningar de har i djupbas kompenseras snabbt av en snärtig men nyanserad bas som är enormt kraftfull för högtalarens storlek. Vidare så är mellanregister och diskant helt underbart återgivet med denna högtalare.

Jag hade inte skämts för att parat ihop Audience 42 med min Hegel H1, vilket hade varit en skälig förstärkare för dessa stativare. Klangkaraktären i Dynaudios serier känns igen, med utrymme för mer sofistikerade förändringar ju högre upp du kommer. De största två skälen till att jag inte kombinerar hembio och Dynaudio är följande:

1. Om du skall ha en receiver som klarar av att sparka liv i ett par Dynaudio så kommer man inte under 20 000:-
(Inte om man vill ha en prestanda där högtalaren spelar bekymmersfritt och vidare där musikåtergivningen är tillräckligt bra för ren tvåkanal.)

2. Om man väl har lagt pengar på ett helt hembiosystem från Dynaudio med matchande receiver så har man förmodligen spenderat en ansenlig summa. Vidare vill man inte begränsas av hur högt man kan spela. För mig som bor i lägenhet sår vore dessa resurser bara slöseri med pengar.

För mig var tvåkanal en ekonomisk lösning då flerkanal för Focus 140 hade krävt ännu mer avancerad kringutrusning med flerkanalssteg och en extern processsor.

Principen bakom tvåkanalsstereo är att konstruktionen samlar inte damm på samma sätt som en hembioreceiver.
Det kommer hela tiden nya format på hembiosidan, men på stereofronten ser saker och ting ungefär likadant ut som det alltid gjort. Jag lyssnar på mycket mer musik än vad jag tittar på film, men även om jag bara har två kanaler + sub så blir även filmtittande ett äventyr då ljudåtergivningen är mycket hög.

Om jag någon dag skulle bosätta mig i hus skulle en hembio med Dynaudio vara drömmen. Jag medger att jag bara lyssnat till Rotels tvåkanals förstärkare, men det vore verkligen kul att höra en finare Rotel receiver tillsammans med
Dynaudios nya instegs serie.

Redigerat av Glidtassen, 20 oktober 2009 - 08:07.


#26

Postad 20 oktober 2009 - 08:07

jaQoB
  • jaQoB
  • Veteran

  • 1 691 inlägg
  • 0

Dynaudio 42 - En liten högtalare med ett stort ljud.

...


Har inget att komma med, men vill tacka för ett par väldigt trevliga inlägg!
Blir verkligen sugen på att lyssna på denna högtalare B)
Det jag oroar mig för är att basen inte riktigt ska räcka till film i ett 2.0 system...
Men är väl bara en anledning att skaffa bas B)

Läst ett par trådar om högtalaren nu, men blir inte riktigt klok på vilken elektronik som passar.
Vilka märken som går att få under 10k, nya eller begagnade, passar? Primare? Rotel? Arcam?
Att hegel passar har jag förstått från flera håll, men de är tyvärr fortfarande för dyra för mig.

Redigerat av jaQoB, 20 oktober 2009 - 08:10.


#27

Postad 20 oktober 2009 - 08:23

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0
Kan bara referera till vad jag lyssnat till med Audience serien

Rotel RA-06
Marantz 7001 KI
Primare i20/i21
Harman Kardon 980

Både med Marantz och Primare får du en lite rundare och lenare återgivning, Marantz 7001KI lyfter fram mycket mellanrergister. Med Rotel får du en lite mer drag, lite tuffare och bestämd spelstil.

Men jag tror personligen på dessa kandidater som fullvärdiga förstärkare för ett par 42:or.

Redigerat av Glidtassen, 20 oktober 2009 - 08:41.


#28

Postad 20 oktober 2009 - 08:41

jaQoB
  • jaQoB
  • Veteran

  • 1 691 inlägg
  • 0

Kan bara referera till vad jag lyssnat till med Audience serien

Rotel RA-06
Marantz 7001 KI
Primare i20/i21

Både med Marantz och Primare får du en lite rundare och lenare återgivning, Marantz 7001KI lyfter fram mycket mellanrergister. Med Rotel får du en lite mer drag, lite tuffare och bestämd spelstil.

Men jag tror personligen på dessa kandidater som fullvärdiga förstärkare för ett par 42:or.


Tittat en hel del på både RA-06 och I21, men varit rädd att det inte riktigt ska räcka i rena watt. Men kanske en ogrundad oro?

Redigerat av jaQoB, 20 oktober 2009 - 08:41.


#29

Postad 20 oktober 2009 - 08:53

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0
Allt handlar om vilken nivå du vill lägga dig på.

Visst föreligger en skillnad mellan att driva dessa med en Hegel H200 eller en Rotel RA 06. Men jag tror att förstärkarna jag rekommenderar kan vara ett fin början, det går alltid att bygga vidare senare. Du får pröva dig fram.

Jag har ägt föregångaren till Primare i21 (Primare i20) och den räcker definitivt för dessa högtalare.
Men glöm inte att även titta på Harman Kardons 980. Personligen så älskar jag Primare i20, men den har lite av den "Engelska ljudbilden", den har en lite rundare återgivning av bas och diskant, men spelar väldigt rent.
Vidare är designen helt oslagbar. Jag har min Primare i20 hemma hos en vän som har den på prov, men om han inte vill köpa den så kommer jag att lägga ut den på annons.

Jag tror dock inte att Primare är det definitiva alternativet för just Dynaudio. Jag tror att Hegel, Rotel eller Bladelius är mer passande, men som sagt då handlar det om andra pengar.

B)

Redigerat av Glidtassen, 20 oktober 2009 - 10:53.


#30

Postad 20 oktober 2009 - 11:15

jaQoB
  • jaQoB
  • Veteran

  • 1 691 inlägg
  • 0

Allt handlar om vilken nivå du vill lägga dig på.

Jag tror dock inte att Primare är det definitiva alternativet för just Dynaudio. Jag tror att Hegel, Rotel eller Bladelius är mer passande, men som sagt då handlar det om andra pengar.

B)


Lust att utveckla? B)
Är den för "varm"? För svag? För odetaljerad?

#31

Postad 20 oktober 2009 - 11:58

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0
Primare är ett helt sagolikt märkte när det kommer till förstärkare.

Men jag har upptäckt att märken som exempelvis NAD och Primare är aningen beslöjade, lite mjukare och får aldrig den konturskärpa och attack som man får med Bladelius och Hegel. Dynaudio behöver en fast hand och en förstärkare med järngrepp för att ge ljudbilden ordentlig stadga.

Ljudbilden kan bli lite maklig och sakna explosivitet med Primare, detta handlar mest om Primares ljudkaraktär.
Primare spelar kanske med fördel bland andra märken. Missförstå mig inte, Primare och Dynaudio låter bra tillsammans, men det är bereonde på vad man söker.

Personligen ville jag ha ett större transientsvar: mer attack i anslagen, andra kanske vill ha just en lite fogligare och lenare ljudbild.När jag lyssnade på Rotel RA-06 så uppleve jag en mer bestämd och handfast klang, ett annat grepp i musiken. Med Marantz och Primare får man mer mellanregister men inte samma konturskärpa och urladdning i basen som med Rotel, Hegel, Bladelius.

Men minns att detta är mina högst personliga intryck och vi upplever alla musik annorlunda

Redigerat av Glidtassen, 20 oktober 2009 - 12:15.


#32

Postad 20 oktober 2009 - 15:01

Ljungby
  • Ljungby
  • Forumräv

  • 537 inlägg
  • 0
nu kanske min budget inte räcker till alla dyra leksaker :) men tro ni ett par Vincent SP 996 skulle funka ?

#33

Postad 20 oktober 2009 - 15:45

Log1N
  • Log1N
  • Användare

  • 136 inlägg
  • 0
Jag har alltid varit sugen på att lyssna till 42 med detta steget. https://www.prisjakt...kt.php?p=104399

Vet inte ifall det är för lite kraft i det men rotel brukar ju kunna vara ström starka.

#34

Postad 20 oktober 2009 - 15:53

Hifimatte
  • Hifimatte
  • Forumräv

  • 938 inlägg
  • 0

Första gången som jag stötte på denna stativare var jag faktiskt på jakt efter en golvare. Jag började envetet diskutera med säljaren och menade att man inte kunde få samma stora ljud ur en mindre högtalare. Men han sade att det hela handlade om en personlig mognadsfas som en del går igenom, inte alla:



Inte alls.


Tonårskillar vill ofta ha stora vräkiga högtalare med rejäl basåtergivning då de tror att detta är synonymt med bra ljudåtergivning.



Bra återgivning KRÄVER rejäl bas. Något annat är ju ett påhitt från någon som aldrig hört livmusik. I livemusik så har man bas och rätt mycket av den (beroende på vilken musik det är). Normala stativare klarar icke av att återskapa basen såsom den är och därför låter som rätt trist, klena och ljusa.


De begränsningar de har i djupbas kompenseras snabbt av en snärtig men nyanserad bas som är enormt kraftfull för högtalarens storlek.



Ofta så brukar "snabb" och "snärtig" bas vara avsaknaden av djupbas. Därför man kan uppleva det som "snabb".
En 50 hz ton är det oavsett om du har stativare eller golvare.


Om du skall ha en receiver som klarar av att sparka liv i ett par Dynaudio så kommer man inte under 20 000:-
(Inte om man vill ha en prestanda där högtalaren spelar bekymmersfritt och vidare där musikåtergivningen är tillräckligt bra för ren tvåkanal.)



Detta tror jag inte ett dugg på.

nu kanske min budget inte räcker till alla dyra leksaker :lol: men tro ni ett par Vincent SP 996 skulle funka ?



Men du har väl redan en förstärkare? Använd den och var lite mer kritisk mot folk som kommer med massa påstående om skillnader mellan förstärkare. Hittills så har ingen vågat ställa upp på ett blindtest för bevisa sina påstående och kollar man på sådana tester på nätet så misslyckas stort sett alla audiofiler att skilja dom åt. Verkligen något att tänka på. :)

#35

Postad 20 oktober 2009 - 16:07

nixlaz
  • nixlaz
  • Forumräv

  • 816 inlägg
  • 0
Orkar inte läsa igenom hela din tråd om förstärkare, men visst skulle corpsegrindern eller vad han heter ställa upp på ett blindtest hos dig?

EDIT: Man kan få ut 100 riktiga watt ur två förstärkare, den ena kostar 3000 den andra kostar 30000, vad är då skillnaden? Ingen? Dyrare komponenter osv gör alltså ingen skillnad säger du?

Redigerat av nixlaz, 20 oktober 2009 - 16:10.


#36

Postad 20 oktober 2009 - 16:12

jaQoB
  • jaQoB
  • Veteran

  • 1 691 inlägg
  • 0

Men du har väl redan en förstärkare? Använd den och var lite mer kritisk mot folk som kommer med massa påstående om skillnader mellan förstärkare. Hittills så har ingen vågat ställa upp på ett blindtest för bevisa sina påstående och kollar man på sådana tester på nätet så misslyckas stort sett alla audiofiler att skilja dom åt. Verkligen något att tänka på. :)


Nu ska denna tråd absolut inte bli ett nytt slagfält, men det där påståendet är väl (ju) bara sant så länge förstärkaren rent elektriskt orkar av att driva högtalaren i fråga på ett tillfredställnade sätt.

#37

Postad 20 oktober 2009 - 18:33

Ljungby
  • Ljungby
  • Forumräv

  • 537 inlägg
  • 0

Nu ska denna tråd absolut inte bli ett nytt slagfält, men det där påståendet är väl (ju) bara sant så länge förstärkaren rent elektriskt orkar av att driva högtalaren i fråga på ett tillfredställnade sätt.


Precis..nu upplever ju ja min H/K så som att den inte klarar av mina 42ór riktigt :)
ja ska lira dom lite till och ska bestämma mig senare

#38

Postad 20 oktober 2009 - 19:03

Hifimatte
  • Hifimatte
  • Forumräv

  • 938 inlägg
  • 0

Nu ska denna tråd absolut inte bli ett nytt slagfält, men det där påståendet är väl (ju) bara sant så länge förstärkaren rent elektriskt orkar av att driva högtalaren i fråga på ett tillfredställnade sätt.



Juppz, och det skrev jag tidigare med. Att kolla upp känsligheten, impedansen, etc. Risken kan ju vara att det är själva högtalarna han inte är nöjd med eller rummet. Att klaga på bensinen när bilen går dåligt är en rätt bra jämförelse.

#39

Postad 20 oktober 2009 - 19:19

Unregisterede3e9db38
  • Unregisterede3e9db38
  • Veteran

  • 1 636 inlägg
  • 0

Juppz, och det skrev jag tidigare med.

Får jag fråga vart exakt? Jag såg det då inte. Hursomhelst är dessa högtalare klart kapabla till att spela riktigt bra, men om du känner att det inte riktigt släpper tror jag också att det är för lite pulver under huven. Om du däremot har bumlig bas eller andra otrevligheter i något frekvensintervall skulle jag tippa på att det är akustiken som spökar, men jag tror inte du behöver överarbeta akustikarbetet.

Och Hifimatte fortsätter sitt korståg... snälla förklara inte krig i den här tråden också? Nu är det trots allt kraften som saknas (eventuellt) och det kan du väl inte säga emot?

Mvh

Redigerat av Unregisterede3e9db38, 20 oktober 2009 - 19:21.


#40

Postad 20 oktober 2009 - 20:40

Turtle
  • Turtle
  • Beroende

  • 1 399 inlägg
  • 0

Men du har väl redan en förstärkare? Använd den och var lite mer kritisk mot folk som kommer med massa påstående om skillnader mellan förstärkare. Hittills så har ingen vågat ställa upp på ett blindtest för bevisa sina påstående och kollar man på sådana tester på nätet så misslyckas stort sett alla audiofiler att skilja dom åt. Verkligen något att tänka på.


Hifimatte.
Har du ens provat att byta mellan olika förstärkare när du varit och provlyssnat?
Tycker man hör klara skillnader när man byter mellan olika fabrikat.

Jag är helt övertygad om att hans förstärkare är för klen för att få det bästa ur 42orna.
Har själv haft dessa godingar men var lite för trögdrivna för min förstärkare i bio läget.
Dock så lät dom underbart i stereo läget.
Men eftersom jag ser mest film 85% och lite musik 15%.

#41

Postad 20 oktober 2009 - 22:37

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Hifimatte.
Har du ens provat att byta mellan olika förstärkare när du varit och provlyssnat?
Tycker man hör klara skillnader när man byter mellan olika fabrikat.

Jag är helt övertygad om att hans förstärkare är för klen för att få det bästa ur 42orna.
Har själv haft dessa godingar men var lite för trögdrivna för min förstärkare i bio läget.
Dock så lät dom underbart i stereo läget.
Men eftersom jag ser mest film 85% och lite musik 15%.



Tack Turtle för inlägget och jag instämmer verkligen.

Jag har prövat flera olika sorters förstärkare med Dynaudio och har upplevt påtagliga skillnader.
Men jag tänker inte vara obstinat och hävda min åsikt som den slutgiltiga. De användare av forumet som kan relatera till vad jag skriver har förmodligen behållning av det. Men att förstärkare inte skulle skilja sig
från varandra, tja vad säger man om det påståendet?

#42

Postad 20 oktober 2009 - 23:15

Hifimatte
  • Hifimatte
  • Forumräv

  • 938 inlägg
  • 0
Intressant att man blir censurerad här.

Iaf så hitta jag mätningar på den äldre 40an och den hade inga rejäla dippar i impedans
Postad bild

#43

Postad 20 oktober 2009 - 23:38

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 005 inlägg
  • 0
Har inget att tillföra tråden mer än när det gäller effekt och strömstyrka.

Om ett par högtalare inte sjunker under 4 ohm, så behöver de inte en strömstark förstärkare. Effekt och strömstyrka hänger nämligen ihop och kan inte skiljas åt.

Säg att högtalarna tål en dynamisk effekt på 200W. Om en ton ska återges med så hög inmatad effekt, vid just den frekvens där högtalarnas impedans sjunker till 4 ohm, så kommer det att ge en strömstyrka på 7 ampere. Varken mer eller mindre.

Om de är riktigt tungdrivna och sjunker till 2 ohm (mycket ovanligt) så kommer det istället att krävas att förstärkaren kan leverera en strömstyrka på 10 ampere (förutsatt att effekttåligheten fortfarande är 200 watt).

En strömstark förstärkare är med andra ord en som kan leverera mycket effekt vid väldigt låga impedanser. Det är bara användbart om högtalarna har mycket låga impedansdippar.

Så det finns egentligen inga "extra starka" watt med högre strömstyrka osv. 1 watt är alltid 1 watt så länge man mäter likadant, t ex 1w @ 8 ohm vid 1 kHz och med 0,01% THD.

#44

Postad 21 oktober 2009 - 06:33

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0
Dynaudio har gjort sig kända för sina notoriskt trögdrivna högtalare.

Så som jag tolkar frågeställnigen i denna tråd så är Ljungby ute efter ett nytt slutsteg, eller alternativt en ny förstärkare? Jag har lämnat mina bidrag i form av tips på några förstärkare som jag har en uppfattning om. Men sedan lämnar jag det till Ljungby att själv utvärdera skillnader i produkters prestanda.

Personligen har jag aldrig hört en högtalare av Dynaudio prestera med en klen förstärkare i budetsegmentet?

Det är därför många användare ständigt återkommer till dessa frågestälningar:

- "Varför får jag inte fart på mina Dynaudio"

Det finns bara ett rimligt svar för Ljungby i detta läget, och det är att själv pröva och utvärdera sina erfarenheter och sedan återkomma till tråden.

#45

Postad 21 oktober 2009 - 12:31

Ljungby
  • Ljungby
  • Forumräv

  • 537 inlägg
  • 0

Dynaudio har gjort sig kända för sina notoriskt trögdrivna högtalare.

Så som jag tolkar frågeställnigen i denna tråd så är Ljungby ute efter ett nytt slutsteg, eller alternativt en ny förstärkare? Jag har lämnat mina bidrag i form av tips på några förstärkare som jag har en uppfattning om. Men sedan lämnar jag det till Ljungby att själv utvärdera skillnader i produkters prestanda.

Personligen har jag aldrig hört en högtalare av Dynaudio prestera med en klen förstärkare i budetsegmentet?

Det är därför många användare ständigt återkommer till dessa frågestälningar:

- "Varför får jag inte fart på mina Dynaudio"

Det finns bara ett rimligt svar för Ljungby i detta läget, och det är att själv pröva och utvärdera sina erfarenheter och sedan återkomma till tråden.


Mycket bra skrivet Tassen...ska kolla runt lite och återkommer till tråden

//Ljungby

Task ska ni ha sålänge !

#46

Postad 21 oktober 2009 - 16:19

Hifimatte
  • Hifimatte
  • Forumräv

  • 938 inlägg
  • 0
Jag skulle vilja påstå att det är rätt vetenskapligt klart hur man driver en högtalare. Därför går det att räkna ut ungefär vad man behöver. Att vissa upplever förbättringar med vissa slutsteg handlar nog mer om andra saker än att dom driver dom bättre.

#47

Postad 21 oktober 2009 - 16:41

ljud
  • ljud
  • Forumräv

  • 847 inlägg
  • 0

Att vissa upplever förbättringar med vissa slutsteg handlar nog mer om andra saker än att dom driver dom bättre.

Som vad då?

Jag har haft ett par Dynaudio, Focus 140 hette dom, jag tyckte dom kändes bumliga, slöa och odymaiska, dock kändes dom väldigt insmickrande med sin lilla höjning i basen innan dom börjar falla av, detta tror jag många faller för och dom hade många bra egenskaper. Jag fick iaf aldrig intrycket att dom spelade bättre med lite kraftigare slutsteg, det jag jämförde med var ett Rotel RB-1070 och en HK receiver AVR 435. Så jag skulle gissa på att högtalarna låter som dom gör, oavsett slutsteg, på måttliga volymer och gillar man inte det så ska man nog byta högtalare.

#48

Postad 21 oktober 2009 - 16:55

Hifimatte
  • Hifimatte
  • Forumräv

  • 938 inlägg
  • 0
Inbillningar kan vara starkare än vad man tror. Sen kan det vara småsaker man glömt bort, som man har flyttat lite på högtalarna, eller det var med en viss skiva som det lät konstigt etc. Som jag även påpeka så kan det finns problem men det finns ju mätningar som man kan se hurvida det blir problem att driva högtalarna.

#49

Postad 21 oktober 2009 - 22:42

Unregistered85528044
  • Unregistered85528044
  • Användare

  • 217 inlägg
  • 0
Jag testade att driva mina Dynaudio Excite X16 med min Nuforce Icon vilket lät bra men fjäderlätt, blekt och inte riktigt engagerande. Klart och rent men basen hördes inte. Andra bullar är det när de drivs av min Hegel H1.
Icon stoltserar med...är det 12 eller 16 watt?

....så lite mer än 16 watt bör du nog satsa på i alla fall :rolleyes: men det är så klart en självklarhet.

#50

Postad 22 oktober 2009 - 17:01

Unregisteredefd85ed3
  • Unregisteredefd85ed3
  • Forumräv

  • 576 inlägg
  • 0

Jag testade att driva mina Dynaudio Excite X16 med min Nuforce Icon vilket lät bra men fjäderlätt, blekt och inte riktigt engagerande. Klart och rent men basen hördes inte. Andra bullar är det när de drivs av min Hegel H1.
Icon stoltserar med...är det 12 eller 16 watt?

....så lite mer än 16 watt bör du nog satsa på i alla fall :) men det är så klart en självklarhet.


Och då tåls det att tillägga att dina x16 är en lättare last än Audience 42.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.