Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Canal digital - Kabel eller Iptv

3 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 05 december 2009 - 14:20

zvalle
  • zvalle
  • Wannabe

  • 26 inlägg
  • 0
Hade tänkt införskaffa ett digitaltvabbonemang. Har i dag CD analog kabel men har att välja mellan digital kabel eller iptv.
Undra om det skiljer något kvalitetsmässigt i bild eller någon övrig skillnad mellan dem (förutom viss skillnad mellan kanalutbudet)?
Om man i framtiden eventuellt kommer att vilja köra in kanalerna via en htpc, kommer någon av teknikerna vara att föredra då? (känner till problemen med pairing av hd kanaler mm)

/Anders

#2

Postad 04 januari 2010 - 10:51

aoh
  • aoh
  • Wannabe

  • 38 inlägg
  • 0
Jag står inför samma val som du. Det jag har fått fram är att IPTV-lösningen erbjuder ondemand-tjänster, vilket du nte får via kabel. När jag ställer frågan till CD får i princip svaret att distributionstjänsterna är lika bra men att de har större erfarenhet av kabel.
Hur tycker du att CD´s analoga tjänst fungerar, är bilden ok?

#3

Postad 05 januari 2010 - 16:31

Unregisterede5a2c6ee
  • Unregisterede5a2c6ee
  • Användare

  • 188 inlägg
  • 0
Just idag är kabel-tv att föredra gentemot IPTV. Detta eftersom det ännu inte finns någon standard för IPTV vilket även leder till att det finns få tillverkare av t.ex. boxar vilket ger ett dyrt och dåligt utbud av boxar.

När det finns en standard för IPTV, och när tekniken är mogen, så är väl IPTV att föredra. Om det handlar om 1 år, 5 eller 10 år vågar jag inte svara på.

En nackdel med IPTV är att man brukar bli låst till en specifik box, dvs du kan inte flytta runt ett kort för att se utbudet i någon annan apparat. När det gäller Canal Digital får du även ett större basutbud via kabel-tv än IPTV.

Ska du använda Windows Media Center som HTPC så stödjs bara kabel-tv och inte IPTV. Kanske i framtiden (men när vågar jag inte svara på här heller).

Kort sagt: Välj kabel-tv

(IPTV är framtiden, men där är vi inte riktigt än)

#4

Postad 06 januari 2010 - 12:54

zvalle
  • zvalle
  • Wannabe

  • 26 inlägg
  • 0

Jag står inför samma val som du. Det jag har fått fram är att IPTV-lösningen erbjuder ondemand-tjänster, vilket du nte får via kabel. När jag ställer frågan till CD får i princip svaret att distributionstjänsterna är lika bra men att de har större erfarenhet av kabel.
Hur tycker du att CD´s analoga tjänst fungerar, är bilden ok?

Min analoga bild är helt ok, så därför velar jag fortfarande;)
har börjat snegla på openchoise.tv nu eftersom det kommit som ett alternativ i stadsnätet jag är ansluten till, känns som det har stor potential och är vad jag väntat på, men som mycket annat är det också i startgroparna och mycket kvar att utvecklas.
Så vi kör analogt ett tag till :) .......

/Anders



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.