Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Rik eller fattig?

20 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 06 February 2010 - 19:26

maximm
  • maximm
  • Guru

• 4105 inlägg
  • 0
Vet inte riktigt om en liknande tråd finnes, men jag slänger ut den. Tog två snarlika bilder med två olika kameror och två olika objektiv. Det ena är en Pentax k-x med ett 50mm f1.7 AF objektiv, det andra en *ist DL med ett 55mm f1.8. Den första setupen köpte jag för 6000kr+1400kr. Den andra för 600kr+150kr.

Nu är bara frågan, kan du gissa vilken som är vilken (Utan att titta på EXIF-datan givetvis)?
Hade varit roligt om andra kunde lägga upp liknande jämförelser vi andra får gissa på.

Bilderna ska vara tagna av två olika set-ups, där prisskillnaden är signifikant, som i mitt fall. Det är priset du gett som är intressant, dvs riktiga klipp får absolut vara med.

Så gissa på. Vilken bild har kostat 7400kr och vilken 750kr? Bilderna är tagna på f1.7 respektive f1.8 i RAW. Sedan kört auto vitbalans och auto exponering på båda i lightroom. Inget mer.

Personligen har jag väldigt svårt att se skillnad i det lilla forum-formatet, men uppförstorat ser jag skillnader i detaljerna, men är de är väldigt små!

Bifogad fil(er)

• Bifogad fil  1.jpg   304.05K   2 Antal nerladdningar
  • Bifogad fil  2.jpg   320.73K   2 Antal nerladdningar

Redigerat av maximm, 06 February 2010 - 19:32.

Postad 06 February 2010 - 19:36

mayro
  • mayro
  • Mästare

• 3556 inlägg
  • 0
Omöjligt uppdrag kan man kalla det.. ;)

Men jag gissade rätt före jag kollade exif (såvida exif stämmer)... Och jag gissade pga av den klarhet som är i färg på den ena. Och den andres mer nyaserade färgåtergivning med mer nyanser i bilden..

Problemet är att nu kan jag ju inte säga vilken jag gissade vart.. För då avslöjar jag ju att jag vet.... :D

Men det skall även sägas att det var en ren gissning jag gjorde. Så det var som ett slags 50/50 lotteri därmed att det kunde blivit fel också..

Redigerat av mayro, 06 February 2010 - 19:42.

Postad 06 February 2010 - 19:41

maximm
  • maximm
  • Guru

• 4105 inlägg
  • 0
Den ena är dessutom manuellt fokuserad, tog 3 bilder med varje setup och valde den bästa av båda. Kanske borde fokuserat manuellt med båda för en bättre jämförelse?

Postad 06 February 2010 - 19:43

mayro
  • mayro
  • Mästare

• 3556 inlägg
  • 0
;)

Du bör absolut ta bort exif i alla fall... Så man inte kan kolla vad som var rätt eller fel...

Postad 06 February 2010 - 19:54

maximm
  • maximm
  • Guru

• 4105 inlägg
  • 0
Nja, tanken är att man ska gissa sen får man kolla i exif om man hade rätt.

Postad 06 February 2010 - 20:00

Se_BBB_e
  • Se_BBB_e
  • Beroende

• 1417 inlägg
  • 0
Nu har jag inte kollat EXIF-data men jag tycker den första bilden ser bäst ut. Bättre färgrymd, bättre vitbalans, mer detaljer. Eller så kan det vara så att den undre kameran har mindre fokusområde bara så att det blir mer suddigt för den sakens skull:/

Postad 06 February 2010 - 20:03

maximm
  • maximm
  • Guru

• 4105 inlägg
  • 0

Nu har jag inte kollat EXIF-data men jag tycker den första bilden ser bäst ut. Bättre färgrymd, bättre vitbalans, mer detaljer. Eller så kan det vara så att den undre kameran har mindre fokusområde bara så att det blir mer suddigt för den sakens skull:/

DOF är i princip lika tror jag
Total 0.17 cm för 55mm
Total 0.2 cm för 50mm

vid 30cm

Redigerat av maximm, 06 February 2010 - 20:05.

Postad 07 February 2010 - 01:07

Velodynamic
  • Velodynamic
  • Mästare

• 3695 inlägg
  • 0
Hade nog varit mer spännande utan exif i bilderna. :D
Nu var det väl heller inte riktigt rättvis jämförelse eftersom kamerorna körts med olika iso-värden m.m. ;)

Postad 07 February 2010 - 01:25

maximm
  • maximm
  • Guru

• 4105 inlägg
  • 0

Hade nog varit mer spännande utan exif i bilderna. :D
Nu var det väl heller inte riktigt rättvis jämförelse eftersom kamerorna körts med olika iso-värden m.m. ;)

Som sagt, du behöver inte titta i exif om du inte vill. Och ja, också som sagt, bilderna har inte 100% samma inställningar, men de är till 90% autoläge.

Och ja, det är en rättvis jämförelse. För det för väldigt svårt att avgöra vilken som är vilken.

Gillar du mysterier -> Titta inte i EXIF
Vill du veta svaret -> Titta i EXIF utan att förstöra för andra som är sugna på att gissa.

Jag tycker det är roligt. Det är svårt att se, men det är små små skillnader som gör att jag kan gissa rätt. Det är huvudsakligen detaljerna, men frågan är om inte de har att göra med att det är svårare att fokusera manuellt.

Hade varit kul om flera hade lagt upp liknande bilder.

Redigerat av maximm, 07 February 2010 - 01:31.

Postad 07 February 2010 - 01:35

Velodynamic
  • Velodynamic
  • Mästare

• 3695 inlägg
  • 0
Jag får nog skylla det på min nuvarande webbläsare och dess tillägg som gör att exif poppar upp så fort man rör pekaren över en bild. :D För övrigt, utan den vetskapen hade jag nog aldrig gissat rätt. ;)

Redigerat av Velodynamic, 07 February 2010 - 01:35.

Postad 07 February 2010 - 01:37

Chippe
  • Chippe
  • Forumräv

• 591 inlägg
  • 0

Jag tycker tvärtom.. färgerna och kanske kontrast i första bilden är för stark, typiskt för en billig kamera och väldigt lätt är det att tycka just en sådan bild ser bättre ut i direkt jämförelse. För övrigt ser båda ser bra ut enligt mig och kanske är det en smaksak.

Redigerat av Chippe, 07 February 2010 - 01:38.

Postad 07 February 2010 - 01:47

maximm
  • maximm
  • Guru

• 4105 inlägg
  • 0
Det är rätt jobbigt att veta att i bra förhållanden så tar en kamera för 10x priset av en annan lika bra bilder...
Givetvis med reservationer.
Men ändå!

Jag ska hitta på någon annan bild imorrn, så ska vi se vad det blir utav det!

Postad 07 February 2010 - 02:18

Walkir
  • Walkir
  • Veteran

• 1812 inlägg
  • 0

Så gissa på. Vilken bild har kostat 7400kr och vilken 750kr? Bilderna är tagna på f1.7 respektive f1.8 i RAW. Sedan kört auto vitbalans och auto exponering på båda i lightroom. Inget mer.

Tycker mest du visar att man kommer väldigt långt med en enkel kamerautrustning. Bra spartips till de som vill prova på DSLR ;) Pentax *ist kör väl även med vanliga AA-batterier? Annars är just slitna batterier ett skäl till att undvika begagnat.

Postad 08 February 2010 - 20:46

reflux
  • reflux
  • Användare

• 162 inlägg
  • 0

Tycker mest du visar att man kommer väldigt långt med en enkel kamerautrustning. Bra spartips till de som vill prova på DSLR :( Pentax *ist kör väl även med vanliga AA-batterier? Annars är just slitna batterier ett skäl till att undvika begagnat.

Kostar ju visserligen inte mer att köpa ett tredjepartsbatteri till varfri kamera från samma generation än en uppsättning bra laddningsbara (och en laddare om man inte redan äger en med fyra laddkanaler och överspänningsskydd). Problemet med laddningsbara på äldre Pentax var att den lägre spänningen gav långsammare autofokus. Det var en rejält skillnad i prestanda mellan NiMH och lithiumbatterier i min *ist vill jag minnas. Inget jag saknar direkt...

Postad 08 February 2010 - 21:39

maximm
  • maximm
  • Guru

• 4105 inlägg
  • 0

Kostar ju visserligen inte mer att köpa ett tredjepartsbatteri till varfri kamera från samma generation än en uppsättning bra laddningsbara (och en laddare om man inte redan äger en med fyra laddkanaler och överspänningsskydd). Problemet med laddningsbara på äldre Pentax var att den lägre spänningen gav långsammare autofokus. Det var en rejält skillnad i prestanda mellan NiMH och lithiumbatterier i min *ist vill jag minnas. Inget jag saknar direkt...

Det måste jag prova, har jag inte ens tänkt på. Är nog det enda jag riktigt stör mig på hos *ist!

Postad 08 February 2010 - 22:02

Grower
  • Grower
  • Användare

• 208 inlägg
  • 0
Helt klart kan en billig kamera ta kanonbilder som vi t.ex. ser exempel på här. Fördelen med systemkamera är
framförallt då man använder bra objektiv och stora utskrifter. Även mörkerbilder, snabbhet och seriebildstagningar
brukar bli bättre med systemkameror.

Postad 09 February 2010 - 08:46

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14172 inlägg
  • 0
Ja det är close call, och det är knappt på bildkvaliteten kameror skiljer sig idag utan på prestanda runtomkring.

Dock tycker jag detaljnivåerna i det gröna är bättre på bilden under, men koppen är bättre exponerad i översta bilden.

Postad 09 February 2010 - 13:16

xray
  • xray
  • Guru

• 4296 inlägg
  • 0
Säger att bild nr 1 ser bäst ut eftersom denna verkar ha bäst kantskärpa. Den gröna nyansen verkar ockå vara snyggare i den första bilden.

Postad 09 February 2010 - 15:37

Joakim
  • Joakim
  • Mästare

• 3956 inlägg
  • 0
Jag tror att nummer två är det dyrare kitet. Detaljnivån är bättre och jag upplever bokehn som mjukare och lugnare. Jag gillar färgtonen bättre i den bilden också, men det är nog mycket en smaksak och en fråga om inställningarna i kameran.

Postad 19 February 2010 - 22:31

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16356 inlägg
  • 0
På den översta bilden tycker jag det gröna känns mer "dyrt". Jag gissar alltså att den översta bilden är från den dyra kameran.

Vilket helt säkert är totalt fel..hehe.

Postad 19 March 2010 - 14:58

morberg
  • morberg
  • Forumräv

• 576 inlägg
  • 0
Jag föredrar den lite kallare (och vad som känns som mer korrekt) färgbalansen i första bilden och exponeringen (tycker att den är något lite mörkare än bild 2 och gillar den djupare gröna färgen). Den andra bilden har bättre detaljer (dynamiskt omfång) och skärpa. Vilken som är från vilket kit har jag ingen aning om men skulle jag gissa är den andra bilden från det dyrare kitet.

Men med lika stora sensorer (gissar jag - jag kan inte Pentax modeller) och liknande objektiv borde det inte heller vara särskilt stora skillnader under såhär kontrollerade förhållanden. Mitt intryck är att mycket av utvecklingen på sensorer handlar om att få ut bättre prestanda vid högre ISO, vid låga ISO presterar även äldre modeller bra. Och eftersom du fotar i råformat plockar du även bort betydelsen av bättre bildbehandlingschip i kameran.

Det finns ett annat test upplagt med två porträttbilder med Canon G11 och 5D Mark II som ni kan ta en titt på om ni vill. Visst syns det skillnad på bilderna, men det man kan ta med sig att du kan ta väldigt bra bilder även med "sämre" kameror. G11:ans sensor är ju långt mindre än den på Mark II för att inte tala om skillnaden i objektiv.

Eller så kan man passa på att lära sig hur viktigt bra ljus är för en bild om man inte visste det redan.

Redigerat av morberg, 19 March 2010 - 15:05.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.