Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Subben lite efter...?

18 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Andersson L6 Subwoofer Medium (Subwoofers) 3 8.142856 (20) Inga priser
1 relaterade trådar

Postad 20 February 2010 - 18:22

Unregistered10dc2c5b
  • Unregistered10dc2c5b
  • Användare

• 110 inlägg
  • 0
Hej alla fantaster och ljudälskare.

Här kommer en nybörjarfråga. Jag har läst runt på forumet, bl.a. tråden om hur man ska koppla allting, men jag undrar i alla fall lite saker.

Jag har precis fått hem min uppsättning och installerat allting och upptäcker till min fasa att basljudet från subben är lite lite efter det ska vara. Detta märks framförallt när man lyssnar på musik. Det är så pass mycket efter att det inte går att lyssna på. Jag har fipplat med inställnignar hit och hit men behöver nu experthjälp.

Min uppsättning:
Denon AVR 1610
Andersson L6 medium sub

Här är hur jag kopplat från förstärkare. Pre out med den RCA kabel som följde med subben:
Bifogad fil  IMAG0179.jpg   783.86K   6 Antal nerladdningar

På subben:
Bifogad fil  IMAG0181_2.jpg   638.19K   4 Antal nerladdningar
I instruktionsboken till subben så står det att man ska ha en RCA delare som delar den RCA till två RCA för att sätta in i subben. Jag var och köpte en sån kabel, därför är det två kablar in i subben och en ut från förstärkaren.

I förstärkaren har har jag ställt in LFE+Main samt
Front: Large (mina frontar är golvhögtalare med bas i sog också)
Center: Small
Surr: Small
SW: Yes

Hur ska jag göra?? Jag antar att det finns fler inställningar eller annat jag kan koppla, men nu är jag bara ledsen och vill sätta mig i ett hörn och stirra in i väggen. Jag har hållt på hela dagen och kopplat in allting och varit jätteglad över mina nya leksaker, men så händer det här...

Snälla hjälp mig!

/Zy

Postad 20 February 2010 - 18:28

-Palle-
  • -Palle-
  • Mästare

• 3878 inlägg
  • 0
Det finns ingen fasjustering på din sub, men om jag inte minns fel så ska audyssey grejja det.

Kör en sväng med autotkalibreringen, se till att du vrider frekvensreglaget på subben till max och volymen till mitten ungefär, så sköter Audyssey delningen och nivån direkt i stärkaren.

Postad 20 February 2010 - 18:36

phil neal
  • phil neal
  • Mästare

• 2625 inlägg
  • 0
Testa byt plats på svart och röd RCA. Finns det inga tidsjusteringsfunktioner i förstärkaren?

Postad 20 February 2010 - 20:17

Brinke
  • Brinke
  • Beroende

• 1372 inlägg
  • 0
Tycker "high level" in funkar bättre (i mitt fall). Man slipper receiverns "bass management" och subben funkar även vid "direct" läge. Basen blir bättre integrerad på detta sätt.

Postad 20 February 2010 - 23:10

Unregistered10dc2c5b
  • Unregistered10dc2c5b
  • Användare

• 110 inlägg
  • 0
Ok, jag ska prova allt ni säger. Tack för hjälpen!

Byta plats på RCA kontakterna på subben.

Göra autokalibreringen

Testa att att koppla in högtalarkablar på Speaker level in istället för pre out

Men det får bli imorgon för nu har det varit melodifestivalen och OS så jag har inte fått fippla med leksakerna för familjen =)

Vi hörs!

/Z

Postad 21 February 2010 - 12:04

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10392 inlägg
  • 0
Det är i autokalibreringen som subben syncas med de andra högtalarna. Kör den först.

Postad 21 February 2010 - 13:52

Unregistered10dc2c5b
  • Unregistered10dc2c5b
  • Användare

• 110 inlägg
  • 0
Nu tycker jag det är mycket bätte, tack!

Jag körde kalibreringen på förstärkaren och nu känns den mer i takt. Kanske inte till 100% än men otroligt mycket bättre.

Däremot tycker jag basen är väldigt "rund". Den är inte snärtig och "snabb" i musik t.ex. utan är mer "släpig" och mullrig. Det känns som den inte riktigt hänger med utan ligger mest och brummar. Jag vill ha en mer snärtig och ljup bas. Beror det på själva subben eller är det också inställningar? Om det beror på basen kanske jag helt enkelt ska köpa en dyrare?

/Zy

Postad 21 February 2010 - 15:15

-Palle-
  • -Palle-
  • Mästare

• 3878 inlägg
  • 0
Är basen helt ny? Isf så kommer den behöva "spelas in" i X antal timmar innan den låter som den ska.

Postad 21 February 2010 - 17:15

LaZBoy
  • LaZBoy
  • Amatör

• 71 inlägg
  • 0

Nu tycker jag det är mycket bätte, tack!

Jag körde kalibreringen på förstärkaren och nu känns den mer i takt. Kanske inte till 100% än men otroligt mycket bättre.

Däremot tycker jag basen är väldigt "rund". Den är inte snärtig och "snabb" i musik t.ex. utan är mer "släpig" och mullrig. Det känns som den inte riktigt hänger med utan ligger mest och brummar. Jag vill ha en mer snärtig och ljup bas. Beror det på själva subben eller är det också inställningar? Om det beror på basen kanske jag helt enkelt ska köpa en dyrare?

/Zy

Prova oxå lite olika placeringar av subben, en felaktig placering av en sub kan få vilken sub som helst att låta dåligt.

Postad 21 February 2010 - 17:32

Unregistered10dc2c5b
  • Unregistered10dc2c5b
  • Användare

• 110 inlägg
  • 0

Är basen helt ny? Isf så kommer den behöva "spelas in" i X antal timmar innan den låter som den ska.

Japp den är helt ny. Hur "spelar man in" den? Låter man den bara stå på med typ musik i två dygn eller finns det bättre sett?

Prova oxå lite olika placeringar av subben, en felaktig placering av en sub kan få vilken sub som helst att låta dåligt.

Ok tack. Vore synd om den inte passar bäst där den står nu för frun tycker hela pjäsen är jätteful så det "får" nog inte stå var som helst. haha.
Men jag ska testa en annan plats.

Postad 21 February 2010 - 18:03

LaZBoy
  • LaZBoy
  • Amatör

• 71 inlägg
  • 0

Japp den är helt ny. Hur "spelar man in" den? Låter man den bara stå på med typ musik i två dygn eller finns det bättre sett?

Ok tack. Vore synd om den inte passar bäst där den står nu för frun tycker hela pjäsen är jätteful så det "får" nog inte stå var som helst. haha.
Men jag ska testa en annan plats.

Hehe ja det problemet är nog väldigt vanligt. Men som sagt experimentera med olika placeringar, det gör en väldig skillnad på ljudet.

Spelar in den gör man som du skriver, låter subben jobba med t ex musik. Inspelningstiden varierar från olika subbar. Jag hade mailkontakt med AudioPro för en tid sedan och de skrev bl a att inspelningstiden låg på ca 20timmar för "Ace-Bass 3", vilket jag tycker låter väldigt väldigt lite. När det gäller XTZ:as subbar har jag sett siffor på upp till runt 100 timmars inspelningstid.

Redigerat av LaZBoy, 21 February 2010 - 18:03.

Postad 21 February 2010 - 19:58

Unregistered10dc2c5b
  • Unregistered10dc2c5b
  • Användare

• 110 inlägg
  • 0
Till en annan fråga som jag har läst mycket om och det är det här med crossover och low pass frequency? Egentligen vad är det och vilka inställnignar ska man ha?

när jag gjorde autokalibreringen på stärkaren stod det att jag skulle vrida upp LPF till max på subben. Stärkaren är inställd på 80HZ crossover och subben är alltså inställd på max som är 150HZ. Ska det vara så?

/Zy

Postad 21 February 2010 - 20:32

-Palle-
  • -Palle-
  • Mästare

• 3878 inlägg
  • 0

när jag gjorde autokalibreringen på stärkaren stod det att jag skulle vrida upp LPF till max på subben. Stärkaren är inställd på 80HZ crossover och subben är alltså inställd på max som är 150HZ. Ska det vara så?

/Zy

Det du har gjort är att du låter subben spela sitt hela register utan någon delning i subbens filter, därefter har du gjort autokalibrering och där väljer stärkaren själv ut delningsfrekvensen så all delning av frekvenser sker i stärkaren och inte i subben.

Stärkaren har även möjlighet att ställa fasen på subben (din sub saknade reglage för justering av fasen) så att den harmoniserar med övriga högtalare.

Summa sumarum: Du har gjort helt rätt!

Postad 22 February 2010 - 09:31

Unregistered10dc2c5b
  • Unregistered10dc2c5b
  • Användare

• 110 inlägg
  • 0
Ni är helt otroliga. Tack så mycket för all hjälp!!

Nu står en skiva på repeat hemma under dagen. Vi får se mot helgen om det börjar bättra sig ljudmässigt =)

/Zy

Postad 22 February 2010 - 16:29

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Vi hoppas att det blir bra resultat ! :P

Edit: Du kan behöva testa runt lite med placeringen av subben också, testa att flytta den närmare/ längre från frontarna och lyssna igen.

Hur står subben placerad som det är nu ?

Postad 23 February 2010 - 12:28

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10392 inlägg
  • 0
Den där subben kommer aldrig att låta riktigt bra tyvärr. Man får inte något bra för tusenlappen om man inte gör ett kanonfynd på begmarknaden.

Postad 23 February 2010 - 16:10

LaZBoy
  • LaZBoy
  • Amatör

• 71 inlägg
  • 0

Den där subben kommer aldrig att låta riktigt bra tyvärr. Man får inte något bra för tusenlappen om man inte gör ett kanonfynd på begmarknaden.

Men man kan ju iallafall göra det bästa av situationen, alla har vi ju olika stora plånböcker!

Postad 23 February 2010 - 18:45

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10392 inlägg
  • 0
Självklart. :)

Postad 26 February 2010 - 20:13

Unregistered10dc2c5b
  • Unregistered10dc2c5b
  • Användare

• 110 inlägg
  • 0

Må vara så, den hade fått så fina betyg av folk på prisjakt så jag chansade. Självklart inser jag ju att man får vad man betalar för, men den är nog inte helt sämst men tanke på så många är så nöjda med den =)

Den står nu placerad ganska nära soffan och således också åhörarna. Ska flytta den lite längre bort, men då måste jag skarna sladdarna alternativt köpa en ny lång.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.