Tänkte ställa frågan i en Velodyne tråd, då det förmodligen blir 2 sådana men då jag vet att
här finns subbfolk på forumet som tom har fler subbar än 2-4 st så får det bli en allmän frågeställning och tråd.
Subbar är det jag kan minst om och vill gärna lära mig mer och framför allt hur man kopplar bäst
Till många av dagens subbar (bla velodyne) kan man koppla på flera sätt
- 1 LFE Input
- 2 R+L input
- 3 Speaker level input
BILD
subb.JPG 21.34K
0 Antal nerladdningarOm vi tar Denon som exempel så har man möjligheten att ställa in exakt vad man vill att
den skall mata ut både för bio och 2 kanal .. var för sig.
Samt att man kan välja om den vid bio skall bara använda sig av bara LFE kanalen eller om man även skall
skicka frontarnas bas, så att denna spelas i både frontar och subb. (LFE+Main)
Detta gör att alla andra kopplingar och inställningar på subbar är överflödiga för den som inte vill
kunna ställa in sin subba EXAKT.
Men jag har upplevt att ljudet från subbar har blivit bättre om man kopplat med Y -kabel
från stärkarens LFE till R+L inputen. Det blir samma sak som skickas men man kan ju även
ställa subben lite som man vill.
Jag skulle önska att ni som kan 99% mer än mig (eller mindre
för olika kopplingar.
Målet är att man skall få till det på bästa sätt för 2 kanal (musik) men att det även skall
fungera lika bra för film (utan att man skall blanda in ev RCA omkoppare och annat)
Man skall inte behöva göra några justeringar när man växlar mellan 2 kanal och film.
Samverkan mellan Frontar och Subba skall vara total och man skall nyttja dom till
vad de är bra på. Givet för mig är att subban är bättre än fronten på bas.
Även om jag i mina MA RX8 har mycket bas och basport både bak och fram.
Det finns som sagt 3 ingångar och många möjligheter, så ni som har erfarenhet av den ene
eller den andra eller ännu bättre alla .. berätta vad ni gjort och hur ni upplever det.
Hoppas på många goda idéer i denna tråden
Maveric
Redigerat av Unregistered1103, 21 February 2010 - 18:49.
Sökningen pågår
Avancerad sökning
132 bilder
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?