Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Mediacenter program eller inte i en HTPC

45 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Omröstning: Mediacenter program eller inte i en HTPC (56 medlem(mar) har röstat)

Mediacenter program eller inte

1. Använder mediacenter program (40 röster [71.43%])

Procent av omröstning: 71.43%

2. Använder inte mediacenter program (16 röster [28.57%])

Procent av omröstning: 28.57%

Rösta Gäster kan inte rösta

Postad 02 May 2010 - 23:26

Unregistered1820
  • Unregistered1820
  • Lärjunge

• 336 inlägg
  • 0
Hej

Mediacenter program som Windows Media Center, XBMC och liknande har jag aldrig förstått mig på.

Tycker mest krånglar till media uppspelningen.

Har bara provat Nero Home essentials mediacenter program och nu Win7 Home premium media center. Har även XBMC liggande oinstallerat.

Jag föredrar ändå fristående program som VLC, MPC-HC och WMP(till en del videoformat).
Foobar2000 för musik, Irfanview för foton (börjar migrera till Adobe photoshop elements bildsorterare). samt ett medföljande program för USB DVB-mottagaren (inspelning av TV-program)

Hur många HTPC användare använder egentligen dessa Mediacenter program och vad tycker ni om funktionerna?

Rösta och berätta hur din HTPC är anpassad och hur det funkar, snälla

Red: gjorde ett misslyckat försök med röstning, natten till den 3 maj men hoppas att det funkar för fler nu.

Redigerat av Unregistered1820, 04 May 2010 - 10:59.

Postad 03 May 2010 - 05:58

Unregisteredc6f44378
  • Unregisteredc6f44378
  • Beroende

• 1229 inlägg
  • 0
Media Center, menar du då typ XBMC, Plex, Boxee, MediaPortal, Media Center (Microsofts) etc? Eller menar du bara Microsofts? ;)

Postad 03 May 2010 - 07:54

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14172 inlägg
  • 0
Du får nog göra om omrösningsfrågorna, för som det är nu så måste man välja en av varje, dvs tre svar för att dt skall gå att rösta.

Postad 03 May 2010 - 12:10

Unregisteredbca7ae6e
  • Unregisteredbca7ae6e
  • Lärjunge

• 490 inlägg
  • 0
xbmc under linux, funkar skitbra för mig

/Daniel

Postad 03 May 2010 - 12:29

Unregisteredc6f44378
  • Unregisteredc6f44378
  • Beroende

• 1229 inlägg
  • 0
Jag kör MediaPortal + ForTheRecord och är mycket nöjd med det.

Postad 03 May 2010 - 12:31

Mr_Empa
  • Mr_Empa
  • Veteran

• 1742 inlägg
  • 0

xbmc under linux, funkar skitbra för mig

/Daniel

+1

Har inte heller röstat pga. dåliga alternativ som inte passade in.

Postad 03 May 2010 - 14:39

Gelmax
  • Gelmax
  • Forumräv

• 766 inlägg
  • 0
Kan inte heller rösta eftersom det krävs tre röstningar för att det skall gå igenom...

För min del är dock svaret: i normalläget används Media Center till allt... anledningen till detta är enkel: användarvänlighet - om det skulle krävas olika uppspelare för olika filtyper så hade andra familjemedlemar fått spatt!

(Filmer som enbart jag är intresserade av (dvs när det inte rör sig om romantiska komedier eller svenska dramer) så används dock andra uppspelare ;) )

Postad 03 May 2010 - 19:04

Unregistered814f3eb6
  • Unregistered814f3eb6
  • Amatör

• 57 inlägg
  • 0
Jag gillar inte "fluffiga" skal som Mediacenter och liknande program har. Jag har tangentbord och mus vid TVn. Dessutom kör jag med den inbyggda fullscreen magnifiern i W7 för att lättare se text. För film använder jag Media Player Classic och för TV (DVB-T) anväder jag DVBViewer. ffdshow sköter all avkodning och det funkar kanon. För min del ser jag helt enkelt ingen nytta med ett fluffigt skal. Det krånglar bara till det.

Edit:
Musik spelar jag i Windows Media Payer och bilder kollar jag på i ACDSee

Redigerat av Unregistered814f3eb6, 03 May 2010 - 19:10.

Postad 03 May 2010 - 20:18

Unregistered916d60e5
  • Unregistered916d60e5
  • Användare

• 245 inlägg
  • 0

Windows Media center suger riktigt hårt. Den spelar MP3 och DVD, men det är mer eller mindre också allt den klarar av. Vill man spela Blu-Ray, FLAC eller MKV så får man ändå ha en annan spelare. Jag köpte faktiskt PowerDVD ULTRA här om dagen, och den spelar ALLT utom just FLAC. Så nej, Windows Media Center är verkligen inget att hänga i julgranen.

Tycker att folk på forumet borde passa sig för att göra sådana här generaliseringar. Det är inte alltid programmet det är fel på när det inte fungerar. Men visst är det så att MCE (för VISTA och XP) utan tillägg är rätt fattigt, nu måste jag dock försöka mig på en rolig liknelse;

Man kan dricka O´boy med mjölk och dosera pulvret enligt förpackningen och vara nöjd så, men det är först när skeden kan stå själv i glaset som det börjar smaka gott!

Att pyssla med en HTPC måste nog vara lite hobby, en hobby som innebär att din dator då och då behöver lite kärlek :)

Postad 03 May 2010 - 20:36

Unregistered1820
  • Unregistered1820
  • Lärjunge

• 336 inlägg
  • 0
Hej igen alla

Igår natt gjorde jag slag i saken att få reda på fördelar och nackdelar med mediacenter program men av klantighet och ovana blev röstnings alternativen knepiga Så jag redigerade om det så det passar fler.
från 6 röstnings alternativ till två [använder Mediacenter program] och [använder inte mediacenter program]

Tyvärr så funkar röstningen i förhands granskningen men inte när man sparat/skickat redigeringen.
Ska höra med moderatorerna hur man ska göra för få till det ordentligt

Ha tålamod, snälla

Postad 03 May 2010 - 21:45

Unregisteredb2c17384
  • Unregisteredb2c17384
  • Användare

• 171 inlägg
  • 0
Jag har testat mediacenter program, XBMC och MediaPortal men fann det mest segt och krångligt.
Lägg sen till det faktum att musstödet i dom var under all kritik gjorde ju inte direkt saken bättre.

Jag har en fjärrkontroll men det tar ju en halv evighet att navigera sig fram till och starta det man vill ha jämfört med mus.

Det finns potential för mediacenter program men då krävs det att de blir mycket bättre än idag. Särskilt prestanda och gränssnitt.

Postad 03 May 2010 - 22:57

Nystrom
  • Nystrom
  • Amatör

• 94 inlägg
  • 0
Jag har nyligen installerat MediaPortal med Streamed MP och tycker det är riktigt coolt! Jag har alltid använt fristående spelare som MPC-HC men eftersom jag brukar se film med sällskap har jag märkt att det blir jobbigt att bläddra genom alla mappar på olika hårddiskar när folk frågar "Vad har du för filmer?".

Med en mediacenterlösning kan man få filmarkivet lite snyggare sorterat, så nu kan polarna/flickvännen få bläddra och läsa på om filmerna direkt på TV:n istället för att surfa runt på imdb.

Sen är det klar att det tar ett tag att konfigurera och få till det riktigt bra, men det tycker jag mest är kul att få göra :)

Om det bara är jag som ska titta eller att jag vet i förväg vilken film vi ska se så är det dock ganska onödigt att bläddra genom menyerna, då kan man lika gärna använda en vanlig mediaspelare.

Postad 04 May 2010 - 05:50

Unregisteredc6f44378
  • Unregisteredc6f44378
  • Beroende

• 1229 inlägg
  • 0
Moving Pictures + MP TV Series äger och är bundlade in StreamedMP :)

Postad 04 May 2010 - 08:11

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

• 7392 inlägg
  • 0

Windows Media center suger riktigt hårt. Den spelar MP3 och DVD, men det är mer eller mindre också allt den klarar av. Vill man spela Blu-Ray, FLAC eller MKV så får man ändå ha en annan spelare. Jag köpte faktiskt PowerDVD ULTRA här om dagen, och den spelar ALLT utom just FLAC. Så nej, Windows Media Center är verkligen inget att hänga i julgranen.

Jag kör precis allt utom bluray direkt i medicenter, dvs *.mkv, flac, divx mm. Inga problem, bara att installera ffdshow och haali mediasplitter. + att man får lägga in en codec för att spela flac och ytterliggare en app om man vill att mediacenters eget musikbibliotek ska fatta att flac är en musikfil, men det kommer man runt med music browser. Bluray spelar jag upp i arcsoft total media theatre, men det startas innifrån medicenter, även powerdvd har plugin till mediacenter som standard. Så ditt inlägg förstår jag inte alls. Men visst är det lite meck innan det funkar.
Dock så funkar det väldigt stabilt när man väl satt upp det ordentligt, startade om min htpc för 3 veckor sen i samband med uppdatering och installation av ny grafikdrivrutin, annars startar jag aldrig om den.Tangentbord/mus har jag endast framme när jag uppdaterar något och måste vara ute på winskrivbordet.

Redigerat av Unregisteredc96d6be8, 04 May 2010 - 08:12.

Postad 04 May 2010 - 09:00

Unregistered1017
  • Unregistered1017
  • Forumräv

• 664 inlägg
  • 0
har kört xbmc under linux tidigare, testkör xbmc under win7 nu och det verkar då funka okej än så länge, lite meckigt att få allt att funka men det kommer nog dit.

varför jag kör xbmc just nu beror mest på ipodappen xbmc remote :)

Postad 04 May 2010 - 10:40

Dyfa
  • Dyfa
  • Användare

• 169 inlägg
  • 0

Alltså, kanske otydligt av mig. Ja jag vet att man kan med några dagars hackande och med massa plugins, codecs och tilläggsprogram få mediacenter att spela upp det mesta. Fast nu pratade vi väl BARA om mediacenter "out of the box" ? Eller missförstod jag trådskaparens fråga? Mitt inlägg avsåg windows media center i sitt ursprungsutförande och inte efter mods och hacks.

Men codecs måste du ju installera oavsett, eller? Windows spelar inte mkv och flac out of the box, så vill vi använda de formaten måste vi ju installera codecs. Nu finns det ju codec-packar som fixar allt med en mycket enkel installation, så det är ju inget problem heller.

Själv använder jag MediaPortal och är supernöjd med det. Jag har en separat TV-server som hanterar TV på ett sätt som inget annat mediacenter klarar av. Det är det tyngsta argumentet för MP, enligt mig. Sedan har jag 5 Mediaportal-klienter som är konfigurerade att hämta media från min WHS. Det enda jag saknar är möjligheten att ha en central databas för alla klienter. Nu måste alla ha var sin. Men det kommer i MP2.

En annan stor fördel med Mediacenters generellt är att det är betydligt lättare att hantera för fru och barn. :)

mvh,
Daniel.

Postad 04 May 2010 - 11:17

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

• 7392 inlägg
  • 0
Det finns vad jag vet inget program som spelar upp allt out of the box, mpc-hc, vlc och xbmc är väl närmast.
Mpc-hc klarar ju även bluray mha ffdshow och anydvd hd. Men alla dem fallerar på att de inte klarar tv native. Xbmc gör väl det under linux kanske, men inte i win. Pdvd 10 ä ganska kompetent men klarar inte heller tv.

Men med lite meck, typ 2H så är både media portal och mediacenter otroligt bra.

W7s mediacenter klarar mkv med bara en install av haali, man får dock inga subs då.

Redigerat av Unregisteredc96d6be8, 04 May 2010 - 11:19.

Postad 04 May 2010 - 12:09

Unregisteredc6f44378
  • Unregisteredc6f44378
  • Beroende

• 1229 inlägg
  • 0

Men codecs måste du ju installera oavsett, eller? Windows spelar inte mkv och flac out of the box, så vill vi använda de formaten måste vi ju installera codecs. Nu finns det ju codec-packar som fixar allt med en mycket enkel installation, så det är ju inget problem heller.

Själv använder jag MediaPortal och är supernöjd med det. Jag har en separat TV-server som hanterar TV på ett sätt som inget annat mediacenter klarar av. Det är det tyngsta argumentet för MP, enligt mig. Sedan har jag 5 Mediaportal-klienter som är konfigurerade att hämta media från min WHS. Det enda jag saknar är möjligheten att ha en central databas för alla klienter. Nu måste alla ha var sin. Men det kommer i MP2.

En annan stor fördel med Mediacenters generellt är att det är betydligt lättare att hantera för fru och barn. :P

mvh,
Daniel.

Kolla in nya versionen av ForTheRecord, har egen TV-server nu. Går fortfarande köra med mediaportals, men det verkar sjukt mycket smidigare att köra med FTR's. Har inte uppgraderat till den ännu men det kommer :)

Postad 04 May 2010 - 12:12

Unregisteredc6f44378
  • Unregisteredc6f44378
  • Beroende

• 1229 inlägg
  • 0
dubbelpost...

Redigerat av Unregisteredc6f44378, 04 May 2010 - 12:13.

Postad 04 May 2010 - 19:48

RElofsson
  • RElofsson
  • Lärjunge

• 442 inlägg
  • 0
Navet i hemmets mediahantering är MediaPortal, utan det skulle livet vara betydligt krångligare för fru och barn. Centralt har jag en TV-server och ett stort NAS som förser klienterna med innehåll. Vid TV-apparaterna har jag små, tysta burkar för uppspelning. Barnen kan köra MP på sina datorer för att få ett enhetligt gränssnitt till allt (inklusive kanalernas Play-webbar) eller spela upp i valfritt program men aldrig att jag skulle sitta med mus och tangentbord vid en TV, där är det fjärrkontroll som gäller. MediaPortal, lämpliga codecs och ArcSoft TMT spelar upp allt men visst underlättar det om man har intresse och gott om tid...

Postad 05 May 2010 - 01:48

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

• 7392 inlägg
  • 0

PowerDVD 10 ULTRA spelar som sagt allt, utom flac.

Har inte hittat nån tvfunktion i pdvd10 ultra, funkade heller inte med wtv-filer

Postad 05 May 2010 - 08:22

MrNorth27
  • MrNorth27
  • Beroende

• 1014 inlägg
  • 0

Jag spelar alla ovansående format utan problem, förstår inte vad ditt påstående kommer ifrån:

blu-ray = installera powerdvd 10 plugin eller tmt3, take your pick.
FLAC = http://www.hack7mc.c...dia-center.html
MKV = ladda ner haali media splitter

Så det beror väl inte på vad du vill ha för upplevelse, vill man sitta med mus och tangentbord i tvrummet så är det fine, då ska man inte välja windows media center för det är optimerat för fjärrkontroll och om man väljer att inte använda sin htpc som en "mediaspelare" utan som en konventionell dator. Smaken är som baken...

/Henrik

PowerDVD 10 ULTRA spelar som sagt allt, utom flac.

Det är lite snett att jämföra powerdvd10 med windows meida center, som bara är ett UI-skal. En rättvisare jämförelse är powerdvd med windows media player...

/H

Postad 05 May 2010 - 11:48

SimonZ
  • SimonZ
  • Forumräv

• 574 inlägg
  • 0
Eftersom jag streamar mycket från min HTPC (YouTube, SVTPlay osv osv) öppnar jag bara XBMC när jag ska kolla på film. Det är skönt med en spelare som spelar allt(!). Finns kanske plugins både för XBMC och WMC men jag har inte hittat något som faller mig i smaken än.

Postad 05 May 2010 - 11:51

Sailfast
  • Sailfast
  • Lärjunge

• 350 inlägg
  • 0
Kör Mediaportal som central filmnavigerare. Grymt snyggt att bläddra bland filmerna via cover-art osv.
DVD spelar jag direkt i MP och använder mig av Win7:s inbyggda codecs så att man slipper installera något extra.
När jag drar igång en Blu-Ray så startar MP automatiskt Arcsoft Totalmedia Theatre eftersom det klarar HD-ljud, undertexter, avkodning för HD-bild osv. När jag stänger Arcsoft TMT så återgår allt automatiskt till filmlistan i MP.

Visst, det skulle gå att spela allt i TMT men det är ju så meckigt att hålla på och mounta iso-filer, välja film endast baserat på titel osv.

Jag rekommenderar alla att åtminstone testa ett Mediacenter-program, förslagsvis XBMC eftersom det nästan inte kräver några inställningar alls (man måste dock peka ut sina filmkataloger).

Postad 05 May 2010 - 12:02

Unregistered5ad31899
  • Unregistered5ad31899
  • Amatör

• 58 inlägg
  • 0
Har man en HTPC så bör man ju lämpligtvis använda något trevligare än mus och en filbrowser för att hantera all media. I annat fall känns det som en vanlig PC. För mig skall vara bekväm att använda, attl kunna sitta å bläddra runt med fjärrkontroll utan att det skall kännas som en vanlig stationär dator.

Jag kör iaf mediaportal och det fungerar utmärkt.

/E

Postad 05 May 2010 - 19:18

dnlar
  • dnlar
  • Forumräv

• 562 inlägg
  • 0
Använder Mediaportal. En htpc ska i mitt tycke vara så samordnad att det går att komma åt alla mediafunktioner snabbt med en fjärrkontroll.
Hur det skulle kunna vara mindre smidigt än att sitta och sjabbla med att dra fram tangentbord och mus till vardagsrumsbordet och fippla med ikoner och fönster har jag svårt att förstå. ;)

Postad 05 May 2010 - 22:50

Unregistered1820
  • Unregistered1820
  • Lärjunge

• 336 inlägg
  • 0
En mycket lärorik tråd.
Den ger svart på vitt mediacenter program är vad som gäller för de flesta.

Själv har jag Tangentborden, ett full stort med mus och ett kompakt med inbyggd styrkuls antingen under soffbordet eller i TV-bänken.

Finns det något program som ser ut som ett Mediacenter program (samla filmerna i) men fungerar som en filhanterare(filutforskare) som startar ett program efter önskemål/inställningar (ex. VLC, MPC-HC med fler)?

Postad 06 May 2010 - 00:12

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

• 7392 inlägg
  • 0
I media portal finns stöd för att startaen extern spelare, om man använder mce med pluginet mediabrowser så kan man ställa in att olika filer starat olika externa program.

Postad 06 May 2010 - 07:17

MrNorth27
  • MrNorth27
  • Beroende

• 1014 inlägg
  • 0

Nu läste du ju inte alls vad jag skrivit tidigare. Jag har aldrig påstått att det inte går att modifiera, installera hacks och codecs så att det fungerar. Vi talade om "out of the box" UTAN hacks och trix. Ge mig lite tid så kan jag nog få windows media center att öppna PDF och excel också... Nu var det inte det som var poängen, så något "påstående" har jag inte gjort.

Hej!

Har kollat igen och det verkar inte som om du riktigt förstår vad jag med flera menar när vi kommenterar din post om att media center suger. Jag misstänker att du inte förstår hur exempelvis windows media center och mediaportal fungerar. Hade du förstått detta så inser du varför vi kritiserar ditt påstående.

Alla sk mediaspelare endast är "skal", spelar det ju ingen roll vilket du kör, en grundinstallerad PC spelar ju endast det som operativsystemet stödjer varken mera eller mindre. Sedan om du spelar upp din media med media player, vlc etc etc etc är ju samma sak. Du måste ju ändå installera diverse codecs oavsett.

Detta gör att jag inte riktigt förstår poängen. Visa mig det operativsystem som out of the box spelar upp allt du vill...

Media Center, Media Portal etc är endast UI skal, i botten finns det en kärna som är mer eller mindre konfigurerbar, MEN styrs av vilka codecs du har installerade. OM du inte gillar UI-skal utan vill köra rent i utforskaren med mus och tgb är ju sak samma, du måste ändå installera codecs för att spela upp det du vill.

/H

Redigerat av MrNorth27, 06 May 2010 - 07:20.

Postad 06 May 2010 - 07:54

bitcomplex
  • bitcomplex
  • 01100001001

• 387 inlägg
  • 0
Tycker personligen att fyra kriterier ska uppfyllas för att öht få kalla något ett media center; möjlighet att se TV, ett gemensamt gränssnitt för alla funktioner, att allt detta ska gå att styra via fjärr (eller pekplatta, iphone eller liknande), samt sist men inte minst att det ska vara ENKELT att använda (en treåring ska klara av det, likaså ens respektive (flick-/pojkvän, sambo, fru/man) och ens föräldrar också för den delen)

En dator med powerdvd och ett gäng andra lösa mjukvaror är en vanlig PC och inte ett media center (imho).

Använder Windows 7 Media Center. Använde MediaPortal innan.

Postad 06 May 2010 - 07:55

Unregisteredc6f44378
  • Unregisteredc6f44378
  • Beroende

• 1229 inlägg
  • 0
Jag tror jag, i mitt fall, har behövt installera _en_ codec. Känns inte så blödigt.

Sen ger ju MediaPortal med MP TV-Series + Moving Pictures (och FTR, valfritt, bra om man gillar att se på / spela in TV) saker som en mediaspelare verkligen inte ger. Jag bläddrar aldrig runt i kataloger när jag ska se på något i MediaPortal liksom.

Postad 07 May 2010 - 10:22

MrNorth27
  • MrNorth27
  • Beroende

• 1014 inlägg
  • 0

Tycker personligen att fyra kriterier ska uppfyllas för att öht få kalla något ett media center; möjlighet att se TV, ett gemensamt gränssnitt för alla funktioner, att allt detta ska gå att styra via fjärr (eller pekplatta, iphone eller liknande), samt sist men inte minst att det ska vara ENKELT att använda (en treåring ska klara av det, likaså ens respektive (flick-/pojkvän, sambo, fru/man) och ens föräldrar också för den delen)

En dator med powerdvd och ett gäng andra lösa mjukvaror är en vanlig PC och inte ett media center (imho).

Använder Windows 7 Media Center. Använde MediaPortal innan.

here here!
/H

Postad 07 May 2010 - 16:27

RElofsson
  • RElofsson
  • Lärjunge

• 442 inlägg
  • 0

Sticky!

Postad 07 May 2010 - 16:51

Unregisteredc6f44378
  • Unregisteredc6f44378
  • Beroende

• 1229 inlägg
  • 0
Jag tycker det är lite fel att specifiera exakt vilka typer av media som ska stödjas faktiskt.

Postad 07 May 2010 - 17:59

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

• 7392 inlägg
  • 0

Jag tycker det är lite fel att specifiera exakt vilka typer av media som ska stödjas faktiskt.

Grundläggande krav som jag ser det är att ett mediacenter iaf ska klara film och musik helst från både filer och skivor. Styrning med fjärr osv.

Xbmc är tveklöst ett mediacenter även om drt inte klarar tv, iaf inte har stödet inbyggt. Personligen skulle jag aldrig välja ett mediacenter som inte klarar tv. Eller som det inte finns möjlighet att spela upp bluray i utan att lämna mc-miljön, det gör dock inget om det är ett extent program som sköter det, bara programmet stödjer fjärr och återgår till mediacentret när man kollat klart.

Postad 08 May 2010 - 00:42

dnlar
  • dnlar
  • Forumräv

• 562 inlägg
  • 0
Det känns som det finns lika många definitioner på htpc som det finns ägare.
Jag kan också köpa att TV inte är en självklar mediatyp i en minsta möjliga konfig, med motivationen att det kräver hårdvara som normalt inte ingår i en pc. Däremot kan ju en sån konsolidering ändå vara den smidigaste lösningen för TV-titt/inspelning. Sedan kan man ju också leka lite med ordet Home Theatre. Om det översätts HemBio så borde det väl egentligen räcka att kunna spela upp mediatypen spelfilm i dess vanligaste nutida format. :)

Postad 08 May 2010 - 09:49

Unregistered7fb84d09
  • Unregistered7fb84d09
  • Veteran

• 1770 inlägg
  • 0
Använder Windows 7 Media Center till att kolla på TV och som film-bibliotek (MediaBrowser). Musiken spelar jag genom JRiver Media Center som stödjer WASAPI. Blu-ray kör jag med Total Media Theater.
Hade jag fått mina önskningar i uppfyllelse hade det funnits ett enda media center som stödjer allt (TV, FLAC med WASAPI och Blu-ray) men har ännu inte funnit något. Tycker inte det räcker att man kan starta andra program genom ett mediacenter (som t.ex W7MCE och TMT).

Postad 09 May 2010 - 09:26

Unregistered47457d0f
  • Unregistered47457d0f
  • Användare

• 228 inlägg
  • 0
Kör Xbmc som jag tycker är riktigt smidigt det spelar allt jag testat har dock ingen blueray och har inte heller igång något tv kort än.
Xbmc har inte än inbyggt stöd för tv kort utan man måste trixa lite om jag fattat det rätt det är dock på gång men sen så kan man streama från både dreambox och hdhomerun utan problem idag. Sen så är det ju snyggt lättanvänt och snabbt med :) :P

Postad 09 May 2010 - 09:54

Unregistered42176b20
  • Unregistered42176b20
  • Lärjunge

• 368 inlägg
  • 0
Har testat några media center-program, men tycker att de oftast bara duger till en lite snyggare filbrowser för film. Det är helt enkelt för mina behov mycket smidigare med en separat tv-box, spotify & foobar 2000 för musik, MPCHC för film/DVD, PowerDVD för BD, Chrome för surf och även några spel när jag känner för det. För den användningen tycker jag att vanliga windowsgränssnittet är det mest flexibla.

Postad 09 May 2010 - 10:02

Ausir
  • Ausir
  • Lärjunge

• 330 inlägg
  • 0

Använder Windows 7 Media Center till att kolla på TV och som film-bibliotek (MediaBrowser). Musiken spelar jag genom JRiver Media Center som stödjer WASAPI. Blu-ray kör jag med Total Media Theater.
Hade jag fått mina önskningar i uppfyllelse hade det funnits ett enda media center som stödjer allt (TV, FLAC med WASAPI och Blu-ray) men har ännu inte funnit något. Tycker inte det räcker att man kan starta andra program genom ett mediacenter (som t.ex W7MCE och TMT).

Jag vet inte riktigt vad WASAPI är (och en snabb googling sa inte så mycket) men med Mediaportal kan du titta på TV, lyssna på FLAC, och kolla retail Blu-ray utan att blanda in externa spelare. Det krävs dock att man har en avkrypterare typ AnyDVD HD liggandes i bakgrunden. Det funkar även som central för PC-spel om man nu vill köra det. Egentligen borde det heta HEPC, HomeEntertainmentPersonalComputer...

Postad 20 May 2010 - 17:36

Unregistered916d60e5
  • Unregistered916d60e5
  • Användare

• 245 inlägg
  • 0

Och därmed har jag väl helt rätt i mitt påstående när jag säger att windows media player (media center) inte spelar mycket mer än typ dvd, mp3 och avi/mpeg? Några andra uttalanden har jag inte gjort. Jag har INTE installert några codec pack eller några hacks på min HTPC för att spela alla format. Jag har installerat ETT program (PowerDVD Ultra) och EN separat codec (FLAC) för att spela ALLA typer av mediaformat, filer och skivor. Vad är det du menar att jag inte har förstått?

Nu får du väl ändå ge dig! Nu beskriver du att du visst installerat ett antal olika saker för att få allt att fungera, precis som föregående inlägg försökte påvisa. Din diskussion handlar mer om var gränsen går för vad som är ett rimligt pill för att få allt att fungera.

Redigerat av Unregistered916d60e5, 20 May 2010 - 17:38.

Postad 20 May 2010 - 19:26

Unregistered7fb84d09
  • Unregistered7fb84d09
  • Veteran

• 1770 inlägg
  • 0

Jag vet inte riktigt vad WASAPI är (och en snabb googling sa inte så mycket) men med Mediaportal kan du titta på TV, lyssna på FLAC, och kolla retail Blu-ray utan att blanda in externa spelare. Det krävs dock att man har en avkrypterare typ AnyDVD HD liggandes i bakgrunden. Det funkar även som central för PC-spel om man nu vill köra det. Egentligen borde det heta HEPC, HomeEntertainmentPersonalComputer...

WASAPI ger kortfattat bitperfekt obehandlad digital signal ut.
AnyDVD HD har jag. Har småprovat MP någon gång men fattade inte riktigt hur TV-delen fungerade (ett litet tv-fönster som man får maximera?). Jag tror jag får ge Mediaportal en ärlig chans till.

Postad 21 May 2010 - 00:26

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

• 7392 inlägg
  • 0

Ja? När sa jag att jag INTE installerat nått för att få det att fungera?

Men du har även installerat codec oavsett om du installerar en separat codec/codecpack eller du använder de codec som medföljer pdvd så har du installerat codec eller hur, sen är det ju upp till dig om du vill ha valfrihet med vilka codec som används eller vill låsa upp dig till en utgivare. Likväl som det är upp till dig om du vill använda fjärr eller tangentbord/mus men att avfärda mediacenter pga det tycker jag är fel. Både i mediaportal och mce kan man om man vill använda codec från tex pdvd om man nu tycker de är bra, det är inte ens särskilt svårt att ställa in det.

Postad 21 May 2010 - 07:51

Unregisteredc6f44378
  • Unregisteredc6f44378
  • Beroende

• 1229 inlägg
  • 0
Jag förstår iaf helt och hållet e-lite's poäng.

Det hela är ju en avvägning kring vad man är beredd att lägga ner för att få det som man vill och vilka krav på "användarupplevelse" man har. Det tog låååång tid innan jag för första gången hade en MediaPortal-installation som jag var nöjd med. Sen har det ju hänt att jag installerat om någon gång (hela HTPC'n från scratch) och då gick det mycket snabbare för jag visste vad jag ville ha i form av codecs, plugins, skins etc. Inga hacks dock :) Och det har blivit mycket enklare att installera MediaPortal + StreamedMP än vad det var förr. Men nu är det snart dags för mig att uppdatera både ForTheRecord och MediaPortal, så då blir det nog 1-2h pill igen.

Enklast borde rimligtvis vara att bara köra med VLC eller så, borde sluka de flesta format, och det är bara att dubbelklicka på sina filer direkt i explorer. Vill man dock ha ett TV-vänligt användargränssnitt, bara köra med fjärrkontroll, aldrig sitta och bläddra bland filer och kataloger, ha automatisk inspelning av sina favoritprogram på TV osv, då får man lägga ner mycket mer tid på att få det som man vill. För mig är det värt det, för andra är det rimligtvis inte det.

Postad 21 May 2010 - 09:26

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

• 7392 inlägg
  • 0

Ja? Asså jag fattar inte var ni vill komma? Jag har väl aldrig påstått att jag inte installerat nått? Hela mitt resonemang handlade om hur mycket jobb och meck man behöver lägga ner för att få allt att fungera. På två minuter genom att installera PowerDVD är mitt budksap, medan andra föreslår lösningar som kan ta flera timmar. Min poäng är att Windows Media Center (media player) i sig inte spelar så värst mycket alls (mer än vad jag tidigare sagt) utan att man måste installera ett gäng codecs, plugins och hacks.

I w7 mce behövs haali så spelar den det mesta, man får dock ej subs då. Och sen tmt eller pdvd för bd, men det startar man sen via mce och återvänder till mce efter att man kollat färdigt, då slipper man det där stora klumpiga tangentbordet framme hela tiden. Dessutom kan man med tex media browser få coverflow, backdrops och liknande, tom polarens 4-åring kan hitta sina filmer utan hjälp :)

Postad 21 May 2010 - 10:38

Danne
  • Danne
  • Forumräv

• 515 inlägg
  • 0
Viktigaste för min del är att det ska vara enkelt att använda från TV soffan. Även min sambo ska kunna använda det utan problem. Så ett mediacenter är ovärderligt då. Kört Mediaportal som jag tycker är bra, men kör endast film,tv-serier samt foton genom det. Dags för total ominstallation av dator och göra det från början nu. Så gäller bara att komma på vad man ska använda, Mediaportal eller XBMC, sen vilket skin det ska bli. (Troligtvis win7 som OS)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.