Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Någon som har några boktips?

106 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 11 maj 2010 - 13:49

Kamui
  • Kamui
  • Beroende

  • 1 316 inlägg
  • 0
Jag har alltid gillat att läsa, tyvärr så har jag på slutet inte riktigt vetat vad jag ska välja för böcker. Jag vill varna för ett rörigt inlägg eftersom jag inte riktigt vet vad jag vill själv och har därför svårt att sätta ord på det. Det jag är ute efter är i alla fall bra böcker. :blush:

Jag har haft en lång fantasyperiod där jag har plöjt Robert Jordans Wheel of Time och Terry Goodkinds A Sword of Truth men känner nu att jag har ledsnat på den typen av böcker och söker mig därför efter lite andra saker.

För tillfället kör jag mycket självbiografier, till exempel Slash och Marilyn Manson. Har även (snälla hata mig inte! ;) ) tagit mig igenom alla Dan Browns böcker sånär som på den senaste och fann dessa underhållande. Det jag helst inte läser är svenska deckare. Däremot gillar jag Stephen King och funderar därför på om Dean Koontz kan vara något? Jag gillade också Svensk Maffia, så om det finns "faktaböcker" i den lättlästa stilen så tar jag gärna emot dom med öppna armar. Det behöver alltså inte vara om just brottslighet, det kan vara om ekonomi, populärvetenskap eller lite vad som helt. Det ska dock inte kännas som kurslitteratur om ni förstår vad jag menar? Anledningen till att jag skyr kurslitteraturen är att jag just nu inte läser särskilt länge i stöten, därför vore det skönt med något lite mer lättsmält.

För att försöka sammanfatta detta oerhört röriga inlägg:

- Självbiografier om intressanta människor kan vara intressant
- Skräck lockar, vilka författare ska man hålla utkik efter? Dean Koontz?
- "Faktaböcker" för den stora massan tar jag emot med öppna armar
- Fantasy om den är helt extremt bra
- Lite mer välskrivna mordmysterier går också bra, men undvik gärna den utarbetade, frånskilde, halvt alkoholiserade svenske polisen som har ett ansträngt förhållande till exfru och barnen och som går sin egen väg i utredningarna.

Öven andra boktips som inte stämmer in med ovanstående punkter går bra, glöm inte att motivera om ni orkar!

#2

Postad 11 maj 2010 - 14:16

Unregisteredbb649a5e
  • Unregisteredbb649a5e
  • Guru

  • 4 239 inlägg
  • 0
helt extremt bra vet jag inte om den är, men jag är snart klar med eddings historia om belgarion (sagan om belgarion 5bök, sagan om mallorea 5bök, belgarath 2bök samt polgara 2bök), och han har en del andra serier med. han är inte dålig, men inte speciellt fantastisk.

annars är min favoritfantasyförfattare nog roger zelazny med amber-serien (10bök).

vad gäller deckare får jag säga stieg larsson. tycker millenium-trilogin är riktigt bra faktiskt (åtminstone böckerna ;D). annars håller jag på med jan guillo och hans hamilton-serie för tillfället.

om du inte har nåt emot komiska romaner kan jag även rekommendera arto paasilinna. fantastiskt bra böcker där du inte har långt till nästa skratt.

#3

Postad 11 maj 2010 - 14:28

Kamui
  • Kamui
  • Beroende

  • 1 316 inlägg
  • 0
Man tackar för svaret. Har tyvärr läst både Eddings och Larsson! Guillou kanske hade varit något faktiskt, jag får fundera på det.

#4

Postad 11 maj 2010 - 14:39

Unregisteredb27a28b7
  • Unregisteredb27a28b7
  • Veteran

  • 2 307 inlägg
  • 0
Gillar du självbiografier ska du läsa
"The dirt", "white line fever" och sist men inte minst "heroin diarys".

Sex droger och rock n roll

#5

Postad 11 maj 2010 - 14:46

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0
Koontz kan du stryka enligt min mening. Okej, läs en eller två böcker av de som klassas som hans bästa men sedan kan du låta honom vila.

Stephen King är så mycket trevligare att läsa.

Du frågade inte om kriminal/deckare men Dennis Lehane är läsvärd ur den kategorin.

Fantasy? George RR Martins A Song of Ice and Fire serie är bra, ja det han lyckats få ur sig. Han tappade tempot tyvärr.

Robert Jordan har du visst klarat, en annan stil fast många böcker Steven Erikson.

Orson Scott Card har skapat några guldkorn, Enders Game är för mig en klassiker.
Fast det var SF mer.
Asimov. Alltid läsvärd oavsett som man gillar SF eller ej.
Robin Hobb lite småtrevliga serier. Fantasy igen.

Det var vad jag kunde rapa ur mig så här utan vidare eftertanke. Tyvärr glömt en hel del.

#6

Postad 11 maj 2010 - 15:13

Kamui
  • Kamui
  • Beroende

  • 1 316 inlägg
  • 0

Gillar du självbiografier ska du läsa
"The dirt", "white line fever" och sist men inte minst "heroin diarys".

Sex droger och rock n roll


Har haft ögonen på dom här ett tag faktiskt, dags att få tummen ur och införskaffa dom. :blush:


Koontz kan du stryka enligt min mening. Okej, läs en eller två böcker av de som klassas som hans bästa men sedan kan du låta honom vila.

Stephen King är så mycket trevligare att läsa.

Du frågade inte om kriminal/deckare men Dennis Lehane är läsvärd ur den kategorin.

Fantasy? George RR Martins <a href="http://" target="_blank"></a>A Song of Ice and Fire serie är bra, ja det han lyckats få ur sig. Han tappade tempot tyvärr.

Robert Jordan har du visst klarat, en annan stil fast många böcker Steven Erikson.

Orson Scott Card har skapat några guldkorn, Enders Game är för mig en klassiker.
Fast det var SF mer.
Asimov. Alltid läsvärd oavsett som man gillar SF eller ej.
Robin Hobb lite småtrevliga serier. Fantasy igen.

Det var vad jag kunde rapa ur mig så här utan vidare eftertanke. Tyvärr glömt en hel del.


Lehane låter mycket intressant, det var han som skrev boken som blev Shutter Island va? Har hela tiden tänkt att jag ska läsa den innan jag ser filmen. Tack för den!

George RR Martin läste jag några böcker, men det var för lite fantasy och för mycket tristess faktiskt. Jag har läst den första boken i Eriksons serie och gillade tyngden, men kanske att den är lite i tyngsta laget för mig som inte hinner sätta mig in i böckerna som man bör. Just nu i alla fall.
Robin Hobb fick jag nästan ångest av, allt var verkligen misär i de böckerna.

SF säger du, en genre jag HELT har missat faktiskt - det här ska jag ta tag i!

Jag känner till namnet Asimov, men efter att ha läst lite på Wikipedia om honom så låter han fantastiskt bra. Kan jag börja med Stiftelseserien (http://sv.wikipedia....Stiftelseserien ) eller är det något annat som gäller? Dessutom har han ju skrivit en hel del populärvetenskap som jag nog tror jag ska titta lite mer på.

Ender's Game verkar också klockren. Jag tackar ödmjukast för tipsen och hoppas på ännu fler!

Kan själv tipsa om en mycket bra, om än snudd på överskattad, författare: Chuck Palahniuk. Gillade både Fight Club, Survivor och Choke. Kommer säkert läsa fler. Men han är (tack vare filmatiseringen av Fight Club) nästan lite överdrivet hyllad.

Edit: Vilka Koontz-böcker i så fall?

Redigerat av Kamui, 11 maj 2010 - 15:20.


#7

Postad 11 maj 2010 - 16:47

Unregistered1107
  • Unregistered1107
  • Wannabe

  • 26 inlägg
  • 0
Patient 67 av Lehane som blev shutter island är riktigt rikigt bra..
många som klagar på Koontz på många ställen tycker jag. jag rekomenderar då iaf att prova Odd böckerna av Koontz (Odd Thomas, Alltid Odd och Broder Odd) som jag tycker är bra.

#8

Postad 11 maj 2010 - 17:00

Unregisteredd0294629
  • Unregisteredd0294629
  • Användare

  • 116 inlägg
  • 0
Jag jobbar mig för närvarande igenom Robert Jordans The Wheel of Time. Där finns en del sidor att läsa :blush:

#9

Postad 11 maj 2010 - 17:06

Unregistered7a297b68
  • Unregistered7a297b68
  • Beroende

  • 1 006 inlägg
  • 0
Gregory David Roberts : Shantaram lyssnar jag på som talbok Den är klart bra !!
läs mer här tex http://www.svd.se/ku...ttare_24434.svd
Man bara lyssnar på i vårsolen :blush:

En annan bra "annorlunda" bok är Jonathan Littells : De välvilliga (Les Bienveillantes) 900 sidor om en fiktiv SS officer Max Aue öden under kriget (wwII) är du intresserad av den eran så kan den rekommenderas Läs mer här
http://www.fokus.se/...tterara-skrall/

#10

Postad 11 maj 2010 - 17:08

Unregisteredb27a28b7
  • Unregisteredb27a28b7
  • Veteran

  • 2 307 inlägg
  • 0
En till biografi som är läsvärd är,
Walk the line - om johnny cash

#11

Postad 11 maj 2010 - 17:48

NAD2700THX
  • NAD2700THX
  • Beroende

  • 1 364 inlägg
  • 0
Båda Mötley Crüe-böckerna är redan nämnda... Bara att köra...

Tvekampen - Morell/Morrel någonting (Boken som sen blev First Blood/Rambo)
Blixtsken - Dean Koontz
Den Flyende Mannen - Stephen King (som blev filmen The Running Man, men boken är SÅÅÅÅ mycket bättre)
Maratonmarschen - Stephen King
Är du född på 70-talet så måste du läsa: Två Nötcrem och en moviebox - Fredrik och Philip
Populärmusik från Vittula

Ett par böcker som har varit absolut värda att läsa.

/Johan

#12

Postad 11 maj 2010 - 19:19

Unregistered8147b14e
  • Unregistered8147b14e
  • Veteran

  • 2 473 inlägg
  • 0

Robin Hobb lite småtrevliga serier. Fantasy igen.


När det väl tas upp så lär jag väl kontra med att säga att Robin Hobb's "Farseer's trilogy" förmodligen är den bästa fantasy jag läst, den är lite mera "mogen" och mycket mörkare än man är van med i fantasy.

Så om du vill ha en dos suverän fantasy (som inte maler på som Robert Jordan's Wheel of time serie) så kan jag verkligen rekommendera The farseer trilogy av Robin Hobb.

Postad bild

Redigerat av Unregistered8147b14e, 12 maj 2010 - 19:26.


#13

Postad 11 maj 2010 - 19:39

Unregistered9d110ebc
  • Unregistered9d110ebc
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
Stephen King's Under the Dome är riktigt bra. Kanske inte standardskräck, men ändå typisk King-bok. Den är lite av en tegelsten, men det är svårt att ta pauser från den.

Chelsea Cain's böcker om the Beauty killer är helt suveräna. Värsta seriemördaren någonsin. Tror första boken är Heart Sick, jag håller på att läsa tredje boken nu Evil at heart. Tror det skall vara sista boken i serien.

Om man vill ha en lättläst och välskriven skräck/fantasy så tycker jag Charlaine Harris True Blood-böcker är riktigt bra. 10:e boken kommer ut nu i dagarna.

Robin Hobb har jag länge funderat på att läsa, får bli det snart. Jag har väl 4-5 böcker som jag skall läsa först bara.

#14

Postad 11 maj 2010 - 19:59

Unregistered38bbb728
  • Unregistered38bbb728
  • Forumräv

  • 628 inlägg
  • 0
"The Zombie Survival Guide" och "World War Z" är två asbra böcker av Max Brooks - och de ända bökerna jag läst utanför skolans väggar ^^

rekommenderas starkt.

#15

Postad 11 maj 2010 - 22:09

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0

Chelsea Cain's böcker om the Beauty killer är helt suveräna. Värsta seriemördaren någonsin. Tror första boken är Heart Sick, jag håller på att läsa tredje boken nu Evil at heart. Tror det skall vara sista boken i serien.

Tagit mig igenom första, ska väl ta resten med men första grep mig inte riktigt på samma vis som för dig. Då har egentligen en del av Patrica Cornwell böcker (minns inte vilka) gripit mig mer.

Ett annat guldkorn värt att nämna är Terry Pratchet. DiscWorld. Antingen gillar man eller så.. ja.

Asimov, ja det är främst stiftelseserien som är intressant. Går bra att låna på valfritt bibliotek.

Lehane - Darkness take my hand och Gone baby gone är nog de jag håller högst men alla böcker jag läst av honom har varit mycket bra. Fasiken, måste nog ta tag i det hela och skaffa alla hans böcker.

Klassiker - The Hitchhikers Guide To the Galaxy (Douglas Adams kanske bäst att nämna, alla kanske inte vet)

För tillfället läser jag Dödahavsrullarnas hemlighet av Michael Baigent och Richard Leigh. intressant soppa :blush:

En klassiker till jag ser i bohyllan framför mig, Garp och hans värld av John Irving...

finns massor med böcker att läsa, om jag bara mindes alla jag läst...

Redigerat av Monshi, 11 maj 2010 - 22:14.


#16

Postad 11 maj 2010 - 23:08

Trasan
  • Trasan
  • Veteran

  • 2 065 inlägg
  • 0

När det väl tas upp så lär jag väl kontra med att säga att Robin Hobb's "Farseer's trilogy" förmodligen är den bästa fantasy jag läst, den är lite mera "mogen" och mycket mörkare än man är van med vid fantasy.


+1
Farseer-trilogierna är sjukt bra, definitivt bästa Fantasy jag läst hittills.
Det är en mörkare ton men det finns väldigt mycket som väger upp det mörka.

Annars är jag en liten sucker för Tom Clancy's böcker, Röd Storm/Red Storm Rising i synerhet :blush:

#17

Postad 12 maj 2010 - 07:24

Kamui
  • Kamui
  • Beroende

  • 1 316 inlägg
  • 0
Tack så hemskt mycket för alla tips, det känns som att jag har "my work cut out for me"!
Lustigt att så många rekommenderar Robin Hobb, jag plågade mig igenom böckerna om Fitz i lumpen och gillade dom faktiskt inte alls. Tyckte dom var väldigt händelsfattiga och sega kombinerat med att det ju i princip inte ens var ett enda feel good moment under hela bokserien gjorde att det inte var något för mig.

Gregory David Roberts : Shantaram lyssnar jag på som talbok Den är klart bra !!
läs mer här tex http://www.svd.se/ku...ttare_24434.svd
Man bara lyssnar på i vårsolen :D

En annan bra "annorlunda" bok är Jonathan Littells : De välvilliga (Les Bienveillantes) 900 sidor om en fiktiv SS officer Max Aue öden under kriget (wwII) är du intresserad av den eran så kan den rekommenderas Läs mer här
http://www.fokus.se/...tterara-skrall/


Shantaram låter inte helt fel, jag kan tänka mig att härma dig rakt av och köra den som ljudbok! WWII är inget för mig faktiskt, tycker det är så uttjatat.

Båda Mötley Crüe-böckerna är redan nämnda... Bara att köra...

Tvekampen - Morell/Morrel någonting (Boken som sen blev First Blood/Rambo)
Blixtsken - Dean Koontz
Den Flyende Mannen - Stephen King (som blev filmen The Running Man, men boken är SÅÅÅÅ mycket bättre)
Maratonmarschen - Stephen King
Är du född på 70-talet så måste du läsa: Två Nötcrem och en moviebox - Fredrik och Philip
Populärmusik från Vittula

Ett par böcker som har varit absolut värda att läsa.

/Johan


Är "tyvärr" inte född på 70-talet (80-talist) men jag hade faktiskt roligt åt Två Nötcreme och en moviebox trots att jag inte gillar F&F annars. Vittula har jag läst och gillat. De andra böckerna låter som kul "popcorn-läsning"! :blush:

Stephen King's Under the Dome är riktigt bra. Kanske inte standardskräck, men ändå typisk King-bok. Den är lite av en tegelsten, men det är svårt att ta pauser från den.

Chelsea Cain's böcker om the Beauty killer är helt suveräna. Värsta seriemördaren någonsin. Tror första boken är Heart Sick, jag håller på att läsa tredje boken nu Evil at heart. Tror det skall vara sista boken i serien.

Om man vill ha en lättläst och välskriven skräck/fantasy så tycker jag Charlaine Harris True Blood-böcker är riktigt bra. 10:e boken kommer ut nu i dagarna.

Robin Hobb har jag länge funderat på att läsa, får bli det snart. Jag har väl 4-5 böcker som jag skall läsa först bara.


Chelsea Cain... Böckerna låter riktigt bra, frågan är hur man ska hinna med allt! Jag lägger till dom på listan. Kommer nog bli en hel del köp framöver.

True Blood-böckerna kanske kan vara något. Jag följer tv-serien, kan det vara ett hinder? Hade fått för mig att böckerna var lite sliskigare, som typ Twilight. Det stämmer alltså inte?

Hoppa över Robin Hobb!

Tagit mig igenom första, ska väl ta resten med men första grep mig inte riktigt på samma vis som för dig. Då har egentligen en del av Patrica Cornwell böcker (minns inte vilka) gripit mig mer.

Ett annat guldkorn värt att nämna är Terry Pratchet. DiscWorld. Antingen gillar man eller så.. ja.

Asimov, ja det är främst stiftelseserien som är intressant. Går bra att låna på valfritt bibliotek.

Lehane - Darkness take my hand och Gone baby gone är nog de jag håller högst men alla böcker jag läst av honom har varit mycket bra. Fasiken, måste nog ta tag i det hela och skaffa alla hans böcker.

Klassiker - The Hitchhikers Guide To the Galaxy (Douglas Adams kanske bäst att nämna, alla kanske inte vet)

För tillfället läser jag Dödahavsrullarnas hemlighet av Michael Baigent och Richard Leigh. intressant soppa :)

En klassiker till jag ser i bohyllan framför mig, Garp och hans värld av John Irving...

finns massor med böcker att läsa, om jag bara mindes alla jag läst...


Discworld och Liftarens guide är inget för mig, jag klarar inte humor i kombination med SF/Fantasy. Asimov måste jag börja läsa snarast efter alla rekommendationer.

#18

Postad 12 maj 2010 - 07:33

Kamui
  • Kamui
  • Beroende

  • 1 316 inlägg
  • 0
Angående Dennis Lehane... Var börjar man? På Wiki är det uppdelat i två delar: "The Kenzie-Gennaro novels" och "Others". Är Kenzie-Gennaro sammanhängande böcker eller kan man läsa dom i vilken ordning som helst? De övriga böckerna antar jag är fristående och kan läsas hur som helst i alla fall.

Jag ska nog beställa lite böcker från eBay tänkte jag men vet inte riktigt var man börjar.

#19

Postad 12 maj 2010 - 08:33

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0

Angående Dennis Lehane... Var börjar man? På Wiki är det uppdelat i två delar: "The Kenzie-Gennaro novels" och "Others". Är Kenzie-Gennaro sammanhängande böcker eller kan man läsa dom i vilken ordning som helst? De övriga böckerna antar jag är fristående och kan läsas hur som helst i alla fall.

Jag ska nog beställa lite böcker från eBay tänkte jag men vet inte riktigt var man börjar.


De som handlar kring givna personer brukar vara bäst att läsa i ordning, det har dock jag missat och bara läst de två jag nämnt av dessa. Om du vill testa författaren kan du börja med Shutter Island eller Mystic River exempelvis. Båda är bra, båda har blivit film.

#20

Postad 12 maj 2010 - 11:56

Unregistered9d110ebc
  • Unregistered9d110ebc
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0

Chelsea Cain... Böckerna låter riktigt bra, frågan är hur man ska hinna med allt! Jag lägger till dom på listan. Kommer nog bli en hel del köp framöver.

True Blood-böckerna kanske kan vara något. Jag följer tv-serien, kan det vara ett hinder? Hade fått för mig att böckerna var lite sliskigare, som typ Twilight. Det stämmer alltså inte?

Hoppa över Robin Hobb!

Jag kan ju börja läsa Hobb och se om det är något att ha, om den verkar kass är det ju bara att lägga av.

True Blood är inte alls som Twilight (ja jag har faktiskt läst dom också, bara för att se vad allt tjat är om). True blood har bra karaktärer och stämning i den lilla staden, är väl inte så mycket skräck utan mer åt spännande komiska hållet (som TV-serien). Innehåller en del tantsnusk också, men det passar in i storyn. Ganska lättlästa böcker och den 10:e boken kommer snart. TV-serien är väldigt lik böckerna, även om jag hade svårt att känna igen stora delar av säsong 2 när jag såg den. Det kan ju bero på att jag redan hade läst ut bok 9. Säsong 2 baseras på bok 2, så om du vill läsa en bok nu kan man ju börja med säsong 3 eller bok 3.

#21

Postad 12 maj 2010 - 12:18

Alchemist
  • Alchemist
  • Användare

  • 242 inlägg
  • 0
Born to Run av Christopher McDougall får mina varmaste rekommendationer. En bok om löpning som samtidigt är en underhållande äventyrshistoria och presenterar forskningsrön på ett populärvetenskaplig sätt. Detta förs samman så att varje del gör att intresset och spänningen stiger.
Boken innehåller smått otroliga karaktärer som utför otroliga prestationer. Det är roligt, lärorikt men framförallt stor underhållning. Skrev jag att den är verklighetsbaserad.

Man behöver inte vara löpare för att uppskatta denna bok!

#22

Postad 12 maj 2010 - 13:34

Kamui
  • Kamui
  • Beroende

  • 1 316 inlägg
  • 0

Jag kan ju börja läsa Hobb och se om det är något att ha, om den verkar kass är det ju bara att lägga av.

True Blood är inte alls som Twilight (ja jag har faktiskt läst dom också, bara för att se vad allt tjat är om). True blood har bra karaktärer och stämning i den lilla staden, är väl inte så mycket skräck utan mer åt spännande komiska hållet (som TV-serien). Innehåller en del tantsnusk också, men det passar in i storyn. Ganska lättlästa böcker och den 10:e boken kommer snart. TV-serien är väldigt lik böckerna, även om jag hade svårt att känna igen stora delar av säsong 2 när jag såg den. Det kan ju bero på att jag redan hade läst ut bok 9. Säsong 2 baseras på bok 2, så om du vill läsa en bok nu kan man ju börja med säsong 3 eller bok 3.


Ok, jag kör nog igång från bok 1 när det blir aktuellt. Det var ju trots allt ett bra tag sen jag såg S1 av TB. :blush:


Born to Run av Christopher McDougall får mina varmaste rekommendationer. En bok om löpning som samtidigt är en underhållande äventyrshistoria och presenterar forskningsrön på ett populärvetenskaplig sätt. Detta förs samman så att varje del gör att intresset och spänningen stiger.
Boken innehåller smått otroliga karaktärer som utför otroliga prestationer. Det är roligt, lärorikt men framförallt stor underhållning. Skrev jag att den är verklighetsbaserad.

Man behöver inte vara löpare för att uppskatta denna bok!


Låter kul! Populärvetenskap är alltid uppskattat. :D

#23

Postad 12 maj 2010 - 13:37

Unregisteredb27a28b7
  • Unregisteredb27a28b7
  • Veteran

  • 2 307 inlägg
  • 0
Gillar du sci-fi kan du ju alltid läsa bibeln.
Helt klart sjukt overklig. :blush:

#24

Postad 12 maj 2010 - 13:39

Kamui
  • Kamui
  • Beroende

  • 1 316 inlägg
  • 0

Gillar du sci-fi kan du ju alltid läsa bibeln.
Helt klart sjukt overklig. :D


Nej tack, den är för orealistisk! :blush:

#25

Postad 12 maj 2010 - 13:54

clubt
  • clubt
  • Lärjunge

  • 307 inlägg
  • 0
Hej,

Eftersom jag sett att du är frekvent skribent i MMA-tråden så undrar jag ju givetvis om du läst Forrest Griffins - Got fight? Jag tyckte den var rolig faktiskt.

Ett annat tips långt ifrån det som nämns men en personlig favorit är The Bro Code, sällan jag garvat så mycket åt "regler" =)

#26

Postad 12 maj 2010 - 13:58

7thWound
  • 7thWound
  • Wannabe

  • 28 inlägg
  • 0
David Larsson - Jag är Wanted
passar in på biografi/brottslighet plus att den är grymt fängslande (haha ordvits! I rule!)

#27

Postad 12 maj 2010 - 14:02

Unregisteredb27a28b7
  • Unregisteredb27a28b7
  • Veteran

  • 2 307 inlägg
  • 0

David Larsson - Jag är Wanted
passar in på biografi/brottslighet plus att den är grymt fängslande (haha ordvits! I rule!)

Haha! Pluspoints!

#28

Postad 12 maj 2010 - 14:06

Kamui
  • Kamui
  • Beroende

  • 1 316 inlägg
  • 0

Hej,

Eftersom jag sett att du är frekvent skribent i MMA-tråden så undrar jag ju givetvis om du läst Forrest Griffins - Got fight? Jag tyckte den var rolig faktiskt.

Ett annat tips långt ifrån det som nämns men en personlig favorit är The Bro Code, sällan jag garvat så mycket åt "regler" =)


Funkar den även om man inte är så förtjust i Forrest? :blush: Har Chuck Liddells bok och Why I fight av BJ Penn så en bok om Griffin kunde vara kul också.
The Bro Code är det en "riktig" bok eller en samling citat från How I met your mother?

David Larsson - Jag är Wanted
passar in på biografi/brottslighet plus att den är grymt fängslande (haha ordvits! I rule!)


Jag brukar gilla den typen av böcker, jag gillade t.ex. boken om Peter Rätz oerhört mycket. Tack för tipset!

#29

Postad 12 maj 2010 - 14:13

clubt
  • clubt
  • Lärjunge

  • 307 inlägg
  • 0

Funkar den även om man inte är så förtjust i Forrest? smile.gif Har Chuck Liddells bok och Why I fight av BJ Penn så en bok om Griffin kunde vara kul också.
The Bro Code är det en "riktig" bok eller en samling citat från How I met your mother?


Jag tycker boken är skön även om jag inte är något större fan av Forrest (som fighter) som person tycker jag han har en härlig attityd. Men det är svårt att beskriva vad boken handlar om, det är ganska mycket humor.

Vad gäller the Bro Code vet jag inte om det är citat från serien, men den beskriver bland annat hur man ska reagera om någon tappar en handduk i omklädningsrummet etc. Den är strukturerad som en regelbok med regel 1, 2 osv =)

#30

Postad 12 maj 2010 - 14:19

Kamui
  • Kamui
  • Beroende

  • 1 316 inlägg
  • 0

Jag tycker boken är skön även om jag inte är något större fan av Forrest (som fighter) som person tycker jag han har en härlig attityd. Men det är svårt att beskriva vad boken handlar om, det är ganska mycket humor.

Vad gäller the Bro Code vet jag inte om det är citat från serien, men den beskriver bland annat hur man ska reagera om någon tappar en handduk i omklädningsrummet etc. Den är strukturerad som en regelbok med regel 1, 2 osv =)


Det låter som två böcker som jag kan komma att gilla. :blush:

#31

Postad 12 maj 2010 - 14:24

JetJaguarr
  • JetJaguarr
  • Forumräv

  • 839 inlägg
  • 0
-Självbiografier om intressanta människor kan vara intressant

Klarar du av att läsa på engelska så kan jag verkligen rekommendera denna bok:

Prisoner of the state - the secret journal of premier Zhao Ziyang.

#32

Postad 12 maj 2010 - 15:15

Sambuccashake
  • Sambuccashake
  • Forumräv

  • 943 inlägg
  • 0
Läs allt som Terry Pratchett skrivit.

(mod kan låsa tråden nu) :blush:

#33

Postad 12 maj 2010 - 18:07

Unregistered9d110ebc
  • Unregistered9d110ebc
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
En annan författare jag har börjat läsa är Stephen Saylor, dom böcker jag har läst är dom om Gordianus. Böckerna om Gordianus utspelar sig i det romerska riket på Spartacus och Crassus tid, Gordianus är en detektiv som löser diverse mordfall och annat. Lite som en Sherlock Holmes på romartiden. Tror Stephen Saylor har skrivit rena historieböcker om romarriket, men har bara läst hans fiktiva deckar-böcker. Väldigt intressant att läsa om Gordianus, eftersom fiktion vävs in med fakta och böckerna är väldigt välskrivna.

#34

Postad 12 maj 2010 - 18:32

Gargantua
  • Gargantua
  • Användare

  • 237 inlägg
  • 0
Om du gillar fakta och historia så kan jag rekommendera Simon Singh, och främst dessa populärvetenskapliga böcker:

Fermats gåta
Det är historien om ett matematiskt problem som tog 350 år att lösa och den berättar om matematikers vedermödor och öden medan de försökt lösa problemet. Inte alls torrt och tråkigt utan tvärtom mycket underhållande.

Kodboken
Här berättar han krypteringens och kodknäckarnas historia. Alltifrån tidig chiffrering, via tyskarnas Enigmakod till dagens tekniker.

Big Bang
Här berättar han om de personer som utvecklade teorin om universums uppkomst, dvs Big Bang. Historien tar sin början flera hundra år BC.


De är lättlästa och välskrivna så det är svårt att lägga dem ifrån sig när man väl börjat läsa. :)

#35

Postad 12 maj 2010 - 19:35

Unregistered8147b14e
  • Unregistered8147b14e
  • Veteran

  • 2 473 inlägg
  • 0
Kan erbjuda mina senaste inköp i bokväg, Got fight var underhållande, men spökskrivet och med Forrest's sjuka humor som lyser igenom. "easy reading" kan man ju kalla den och den är illustrerad med lite roliga bilder med mera. Fedorboken var ett nerköp, bara illustrationer/bilder och teknikdrills, inte den biografi jag hade hoppas på. Fear&loathing blev jag ju tvungen att läsa efter den grymma filmen med samma namn.

Postad bild

Och nu senast så har jag snöat in på WW2 och ubåtar (efter att spelat Silent Hunter 5 i ett par veckor) :)

Postad bild

Jag läser helst på engelska (eller iallafall helst på originalspråket, då översättningar ibland är under all kritik!) och det är flera fördelar med det som jag ser det, man putsar engelskan och man spar pengar :D Alltför ofta är den översatta boken dubbelt så dyr... eller mer!

Redigerat av Unregistered8147b14e, 12 maj 2010 - 19:41.


#36

Postad 12 maj 2010 - 20:44

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 775 inlägg
  • 0
Boktips är ju ofta kul. Man får lite nya idéer så jag tänkte lämna några egna tips.

Biografier nämndes (jag inkluderar memoarer):

Allan Greenspans memoarer (chef för Federal Reserve, Riksbanken i USA). Ganska intressant person. Sedan behöver man ju inte dela hans åsikter.

Albert Einstein (någon som inte vet vem det är :D ) av Isaacson. Boken baseras på hans brev och skildrar en ganska speciellt person. Lysande forskare men kanske inte så trevlig människa.

Jag har också hört att Mandelas och Påvens (den förre) skall vara bra men dom har jag inte läst själv.

Någon nämnde Guillou: Läs Hamilton i ordning. Risken är att dom känns lite gamla. Dom var väldigt aktuella när dom kom upp men har "åldrats". (Ja, jag börjar bli gammal :) så jag var med när dom kom ut .)
Sedan kan man ju störa sig lite på att "hjäten" alltid är bäst vare sig han heter Arn eller Carl Hamilton. Men Guillou är en mera nyanserad författare än de flesta rena actionskribenter.

Tom Clancy: Samma typ av böcker som Guillou men i amerikansk miljö. Huvudpersonen (Jack Ryan) gör en resa från lärare/CIA till politiker genom ett antal böcker. Sedan har Clancy skrivit en del annat men det har ibland mera tvivelaktig kvalitet. Generellt tycker jag att de tidiga böckerna är bättre. Han har också ett antal samarbetspartners som "sprutar ut" diverse alser.

Sedan kan man ju inte låta bli att nämna Sagan om Ringen. Okej, "alla" har läst den men hur många har läst den på originalspråket. Tolkien hade väldigt mycket synpunkter på den svenska översättningen (han var professor i nordiska språk). Har man inte läst den på engelska så är det ett tips om man gillar fantasy.

Det är vad jag kommer på just nu. Jag läser en hel det facklitteratur för jobbet på engelska men det är nog inget direkt "veckas boktips". Jag tycker det är intressant men för mera "normala" personer botar det nog snarare sömnproblem.

Men jag kommer att föja tråden. Det finns en del kul tips.

Redigerat av Mr_Tom, 12 maj 2010 - 20:46.


#37

Postad 12 maj 2010 - 21:49

Kamui
  • Kamui
  • Beroende

  • 1 316 inlägg
  • 0

-Självbiografier om intressanta människor kan vara intressant

Klarar du av att läsa på engelska så kan jag verkligen rekommendera denna bok:

Prisoner of the state - the secret journal of premier Zhao Ziyang.


Tror inte engelskan är problemet för någon på det här forumet faktiskt. :) Däremot låter ämnet ganska tungt?


En annan författare jag har börjat läsa är Stephen Saylor, dom böcker jag har läst är dom om Gordianus. Böckerna om Gordianus utspelar sig i det romerska riket på Spartacus och Crassus tid, Gordianus är en detektiv som löser diverse mordfall och annat. Lite som en Sherlock Holmes på romartiden. Tror Stephen Saylor har skrivit rena historieböcker om romarriket, men har bara läst hans fiktiva deckar-böcker. Väldigt intressant att läsa om Gordianus, eftersom fiktion vävs in med fakta och böckerna är väldigt välskrivna.


En kompis till mig har Gordianus-böckerna, skulle kunna låna dom av honom.

Om du gillar fakta och historia så kan jag rekommendera Simon Singh, och främst dessa populärvetenskapliga böcker:

Fermats gåta
Det är historien om ett matematiskt problem som tog 350 år att lösa och den berättar om matematikers vedermödor och öden medan de försökt lösa problemet. Inte alls torrt och tråkigt utan tvärtom mycket underhållande.

Kodboken
Här berättar han krypteringens och kodknäckarnas historia. Alltifrån tidig chiffrering, via tyskarnas Enigmakod till dagens tekniker.

Big Bang
Här berättar han om de personer som utvecklade teorin om universums uppkomst, dvs Big Bang. Historien tar sin början flera hundra år BC.


De är lättlästa och välskrivna så det är svårt att lägga dem ifrån sig när man väl börjat läsa. :D


Grymma tips, älskar den typen av böcker! Keep 'em coming!


Kan erbjuda mina senaste inköp i bokväg, Got fight var underhållande, men spökskrivet och med Forrest's sjuka humor som lyser igenom. "easy reading" kan man ju kalla den och den är illustrerad med lite roliga bilder med mera. Fedorboken var ett nerköp, bara illustrationer/bilder och teknikdrills, inte den biografi jag hade hoppas på. Fear&loathing blev jag ju tvungen att läsa efter den grymma filmen med samma namn.

Postad bild

Och nu senast så har jag snöat in på WW2 och ubåtar (efter att spelat Silent Hunter 5 i ett par veckor) B)

Postad bild

Jag läser helst på engelska (eller iallafall helst på originalspråket, då översättningar ibland är under all kritik!) och det är flera fördelar med det som jag ser det, man putsar engelskan och man spar pengar :P Alltför ofta är den översatta boken dubbelt så dyr... eller mer!


Trist att Fjodor-boken var dålig, jag har haft ögonen på den ett bra tag faktiskt.
Vet dock inte om jag håller med dig om priset på översatta böcker. Dom brukar ju ligga på ungefär samma (med frakt) som att köpa originalspråk från England/USA? Undantagen är typ när man delar upp varje Wheel of Time-bok i två delar i Sverige och säljer varje del för priset av en hel bok.

Boktips är ju ofta kul. Man får lite nya idéer så jag tänkte lämna några egna tips.

Biografier nämndes (jag inkluderar memoarer):

Allan Greenspans memoarer (chef för Federal Reserve, Riksbanken i USA). Ganska intressant person. Sedan behöver man ju inte dela hans åsikter.

Albert Einstein (någon som inte vet vem det är ;) ) av Isaacson. Boken baseras på hans brev och skildrar en ganska speciellt person. Lysande forskare men kanske inte så trevlig människa.

Jag har också hört att Mandelas och Påvens (den förre) skall vara bra men dom har jag inte läst själv.

Någon nämnde Guillou: Läs Hamilton i ordning. Risken är att dom känns lite gamla. Dom var väldigt aktuella när dom kom upp men har "åldrats". (Ja, jag börjar bli gammal :) så jag var med när dom kom ut .)
Sedan kan man ju störa sig lite på att "hjäten" alltid är bäst vare sig han heter Arn eller Carl Hamilton. Men Guillou är en mera nyanserad författare än de flesta rena actionskribenter.

Tom Clancy: Samma typ av böcker som Guillou men i amerikansk miljö. Huvudpersonen (Jack Ryan) gör en resa från lärare/CIA till politiker genom ett antal böcker. Sedan har Clancy skrivit en del annat men det har ibland mera tvivelaktig kvalitet. Generellt tycker jag att de tidiga böckerna är bättre. Han har också ett antal samarbetspartners som "sprutar ut" diverse alser.

Sedan kan man ju inte låta bli att nämna Sagan om Ringen. Okej, "alla" har läst den men hur många har läst den på originalspråket. Tolkien hade väldigt mycket synpunkter på den svenska översättningen (han var professor i nordiska språk). Har man inte läst den på engelska så är det ett tips om man gillar fantasy.

Det är vad jag kommer på just nu. Jag läser en hel det facklitteratur för jobbet på engelska men det är nog inget direkt "veckas boktips". Jag tycker det är intressant men för mera "normala" personer botar det nog snarare sömnproblem.

Men jag kommer att föja tråden. Det finns en del kul tips.


Jag är en av dom som läst Sagan om Ringen på både svenska och engelska (varför vet jag inte för jag tycker i ärlighetens namn inte dom är särskilt bra) och jag gillade faktiskt den svenska översättningen minst lika mycket som originalet. :) Den nya översättningen har jag inte läst och det kommer knappast ske heller.

#38

Postad 12 maj 2010 - 22:30

Trasan
  • Trasan
  • Veteran

  • 2 065 inlägg
  • 0

Tack så hemskt mycket för alla tips, det känns som att jag har "my work cut out for me"!
Lustigt att så många rekommenderar Robin Hobb, jag plågade mig igenom böckerna om Fitz i lumpen och gillade dom faktiskt inte alls. Tyckte dom var väldigt händelsfattiga och sega kombinerat med att det ju i princip inte ens var ett enda feel good moment under hela bokserien gjorde att det inte var något för mig.


Alla har rätt till sin åsikt givetvis men det är inte så att du blandat ihop dessa böcker med George RR Martin's Song of Ice and Fire ?
Bra serie (dock inte färdig än) men jag blev bitvis förbannad på författaren, är ju bara svart, svart, svart och sen lite grått och så svart, svart, svart :D

Tycker det finns rätt många feel good moments i RH's böcker fast de momenten är snarare mellan karaktärer än triumfögonblick (fast de finns ju också).
Men men.

Skulle definitivt rekommendera dessa till alla, sen är det ju som sagt inte alla som gillar dessa heller.
Inte alla som gillar Wheel of Time, så det är ju inte konstigare än så :)

#39

Postad 13 maj 2010 - 07:27

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0

Alla har rätt till sin åsikt givetvis men det är inte så att du blandat ihop dessa böcker med George RR Martin's Song of Ice and Fire ?
Bra serie (dock inte färdig än) men jag blev bitvis förbannad på författaren, är ju bara svart, svart, svart och sen lite grått och så svart, svart, svart :)

Eller som jag upplever böckerna - bra, bra, spännande, lååång.... eh var är fortsättning... eh kom igen nu då.... ah, pratig.... men förfanken, kom igen nu!

Många bra tips här trevligt att det inte fastnat i SF/fantasy och deckarböcker enbart.

#40

Postad 13 maj 2010 - 09:36

Kamui
  • Kamui
  • Beroende

  • 1 316 inlägg
  • 0

Alla har rätt till sin åsikt givetvis men det är inte så att du blandat ihop dessa böcker med George RR Martin's Song of Ice and Fire ?
Bra serie (dock inte färdig än) men jag blev bitvis förbannad på författaren, är ju bara svart, svart, svart och sen lite grått och så svart, svart, svart B)

Tycker det finns rätt många feel good moments i RH's böcker fast de momenten är snarare mellan karaktärer än triumfögonblick (fast de finns ju också).
Men men.

Skulle definitivt rekommendera dessa till alla, sen är det ju som sagt inte alla som gillar dessa heller.
Inte alla som gillar Wheel of Time, så det är ju inte konstigare än så :)


Nej tro mig, jag är fullständigt på det klara med vilken bok som var skriven av Hobb och vilken bok som var skriven av Martin trots att det var åratal sen jag läste någon av böckerna. Martin kändes ju för sjutton knappt som fantasy, det var mer som en roman som utspelar sig i en värld jämförbar med jorden på medeltiden. Jag tycker båda böckerna var välskrivna men en gemensam nämnare för dom anser jag var att båda har utrista "system" för magin när dom väl använder magin överhuvudtaget. Detta i kombination med ett tempo i böckerna (i Martins fall) som får Robert Jordan i sina segaste stunder att verka som att han går på amfetamin. Eller i Hobbs fall ett magiskt system som jag känner är lika intressant som Bosse Ringholms memoarer gör att jag inte kan förstå hyllningarna.

Det kan nog vara det som är problemet för mig, det är på tok för lite magi i båda serierna. För dom som inte störs av det kan säkert dom väldigt välskrivna karaktärerna (Martin) eller det bitterljuva berättandet om Fitz (Hobb) vara intressant. För mig innebar det ett enda långt gäspande och jag ångrade att jag inte bara slutade läsa. :D
Men precis som du säger, folk har olika smak och vissa tycker ju Jordan är seg - vilket jag till viss del kan hålla med om. "Problemet" är att när Jordan väl är bra finns det INGEN som är i närheten. Senaste boken, som Sanderson slutförde, tyckte jag var så bra att jag har läst den tre gånger och vissa delar minst 10 gånger. Mytologin, världen och det magiska systemet Jordan har byggt upp saknar motstycke IMO. Det är så fruktansvärt bra.

Angående fantasy vill jag komma med ett tips! Läs allt av Raymond E Feist! Magician är oerhört bra fantasy och han håller hög klass ända fram till och med The Darkwar Saga. Själv är jag inne på The Demonwar saga just nu, det har bara släppts en bok (Rides a dread legion) och den var sådär. Förhoppningsvis blir nästa bättre! Jag håller nog bara Jordan före Feist när det kommer till fantasy.

#41

Postad 13 maj 2010 - 19:51

Unregistered9d110ebc
  • Unregistered9d110ebc
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0

Nej tro mig, jag är fullständigt på det klara med vilken bok som var skriven av Hobb och vilken bok som var skriven av Martin trots att det var åratal sen jag läste någon av böckerna. Martin kändes ju för sjutton knappt som fantasy, det var mer som en roman som utspelar sig i en värld jämförbar med jorden på medeltiden. Jag tycker båda böckerna var välskrivna men en gemensam nämnare för dom anser jag var att båda har utrista "system" för magin när dom väl använder magin överhuvudtaget. Detta i kombination med ett tempo i böckerna (i Martins fall) som får Robert Jordan i sina segaste stunder att verka som att han går på amfetamin. Eller i Hobbs fall ett magiskt system som jag känner är lika intressant som Bosse Ringholms memoarer gör att jag inte kan förstå hyllningarna.

Det kan nog vara det som är problemet för mig, det är på tok för lite magi i båda serierna. För dom som inte störs av det kan säkert dom väldigt välskrivna karaktärerna (Martin) eller det bitterljuva berättandet om Fitz (Hobb) vara intressant. För mig innebar det ett enda långt gäspande och jag ångrade att jag inte bara slutade läsa. :o
Men precis som du säger, folk har olika smak och vissa tycker ju Jordan är seg - vilket jag till viss del kan hålla med om. "Problemet" är att när Jordan väl är bra finns det INGEN som är i närheten. Senaste boken, som Sanderson slutförde, tyckte jag var så bra att jag har läst den tre gånger och vissa delar minst 10 gånger. Mytologin, världen och det magiska systemet Jordan har byggt upp saknar motstycke IMO. Det är så fruktansvärt bra.

Angående fantasy vill jag komma med ett tips! Läs allt av Raymond E Feist! Magician är oerhört bra fantasy och han håller hög klass ända fram till och med The Darkwar Saga. Själv är jag inne på The Demonwar saga just nu, det har bara släppts en bok (Rides a dread legion) och den var sådär. Förhoppningsvis blir nästa bättre! Jag håller nog bara Jordan före Feist när det kommer till fantasy.

Ok, efter dina kommentarer blir det inte Hobb för mig just nu. Jag börjar förstå vilken typ av författare han är och jag tror inte det passar mig. Säkert väldigt bra, men jag hade nog inte haft tålamod med honom.

Som någon nämnde tidigare i tråden så är P Cornwell också en bra författare. Jag vet inte om man kan jämföra med Chelsea Cain's stil, Cornwell är betydligt mer traditionell mordutredarstil. Cain är mer psykologisk studie av människan och skräck. Men Cornwell's Scarpetta-böcker är riktigt underhållande.

Jag köpte 2 böcker nu i veckan som jag har varit nyfiken på. Är det någon som har läst någon av dessa:
Peter V. Brett - The Painted Man - skall vara första delen i en trilogi om demoner och verkar vara väldigt bra. Terry Brooks rekomenderar boken.
Alyson Noel - Evermore - jag fick uppfattningen om att detta skall vara en komplicerad vampyrserie (trilogi tror jag), som skall vara välskriven. När man läser om handlingen kan man få för sig att det är en twilightroman, men jag har läst om den på andra sidor där den har fått mycket bra kritik.

Blir nog att jag läser Demon-boken först och Evermore efter det, om inte någon kan berätta något om böckerna.

#42

Postad 13 maj 2010 - 20:21

Unregistered8147b14e
  • Unregistered8147b14e
  • Veteran

  • 2 473 inlägg
  • 0

"Problemet" är att när Jordan väl är bra finns det INGEN som är i närheten.


Där kan jag hålla med dig helt, men det är ju så många sidor mellan de där underbara bitarna.

Senaste boken, som Sanderson slutförde, tyckte jag var så bra att jag har läst den tre gånger och vissa delar minst 10 gånger. Mytologin, världen och det magiska systemet Jordan har byggt upp saknar motstycke IMO. Det är så fruktansvärt bra.


Jag har läst fran till och med "Knife of dreams", och när du skriver sådär så känner jag att jag nog måste köpa "The gathering storm" och ge den en chans oxå!

Angående Wheel of time så lär jag säga att det är en underbar serie stundtals och Jordan är suverän på sina karaktärer, mycket underhållande. Fast jag måste upplysa om foljande fakta innan jag rekommenderar någon att börja läsa The wheel of time:

Current pages: 10,508

!

Jag har läst hela serien på engelska så jag tror att jag fortsätter med det genom "the gathering storm" oxå.

Osså har jag en illustrerad bok som heter "the world of Robert Jordan's wheel of time" som är ganska kul för Diehard fans. Naturligtvis så stämmer inte de mentala bilderna med porträtten i boken, men det är ju som vanligt :o

Postad bild

Och angående mitt nicknamn här på minhembio så vet ju alla som läst WOT vem jag refererar till :lol:

EDIT: blev så sugen att jag beställde The gathering storm nu! :(
Postad bild

Redigerat av Unregistered8147b14e, 13 maj 2010 - 20:32.


#43

Postad 13 maj 2010 - 23:19

Trasan
  • Trasan
  • Veteran

  • 2 065 inlägg
  • 0

Ok, efter dina kommentarer blir det inte Hobb för mig just nu. Jag börjar förstå vilken typ av författare han är och jag tror inte det passar mig. Säkert väldigt bra, men jag hade nog inte haft tålamod med honom.


Hobb är en kvinna :o

Jag har läst fran till och med "Knife of dreams", och när du skriver sådär så känner jag att jag nog måste köpa "The gathering storm" och ge den en chans oxå!

Angående Wheel of time så lär jag säga att det är en underbar serie stundtals och Jordan är suverän på sina karaktärer, mycket underhållande. Fast jag måste upplysa om foljande fakta innan jag rekommenderar någon att börja läsa The wheel of time:


Har läst serien två ggr rakt av, sen har jag läst den bitvis, ibland följt ett spår rakt igenom o.s.v.
Tycker faktiskt inte sidantalet är så jobbigt med tanke på hur pass bra böckerna är.
The Gathering Storm, har en lite annolunda feel till sig, det är inget jag stör mig särskilt mycket på men det är inte 100% samma.
Fast det hade väl ingen förväntat sig heller.

#44

Postad 14 maj 2010 - 07:27

Kamui
  • Kamui
  • Beroende

  • 1 316 inlägg
  • 0

Ok, efter dina kommentarer blir det inte Hobb för mig just nu. Jag börjar förstå vilken typ av författare han är och jag tror inte det passar mig. Säkert väldigt bra, men jag hade nog inte haft tålamod med honom.

Som någon nämnde tidigare i tråden så är P Cornwell också en bra författare. Jag vet inte om man kan jämföra med Chelsea Cain's stil, Cornwell är betydligt mer traditionell mordutredarstil. Cain är mer psykologisk studie av människan och skräck. Men Cornwell's Scarpetta-böcker är riktigt underhållande.

Jag köpte 2 böcker nu i veckan som jag har varit nyfiken på. Är det någon som har läst någon av dessa:
Peter V. Brett - The Painted Man - skall vara första delen i en trilogi om demoner och verkar vara väldigt bra. Terry Brooks rekomenderar boken.
Alyson Noel - Evermore - jag fick uppfattningen om att detta skall vara en komplicerad vampyrserie (trilogi tror jag), som skall vara välskriven. När man läser om handlingen kan man få för sig att det är en twilightroman, men jag har läst om den på andra sidor där den har fått mycket bra kritik.

Blir nog att jag läser Demon-boken först och Evermore efter det, om inte någon kan berätta något om böckerna.


Som sagt så är ju smaken som baken, men för mig passade inte Hobb alls. Det kanske kan tyckas barnsligt - men i en fantasybok vill jag ha fantasy! :o

Du verkar ha en förmåga att sniffa upp intressanta böcker om vampyrer/demoner måste jag säga! Det lockar även mig. Har precis beställt böcker av Clive Barker och Peter Straub vilket verkar vara lite åt det hållet? Demoner och det ockulta temat fascinerar mig i alla fall.

Där kan jag hålla med dig helt, men det är ju så många sidor mellan de där underbara bitarna.



Jag har läst fran till och med "Knife of dreams", och när du skriver sådär så känner jag att jag nog måste köpa "The gathering storm" och ge den en chans oxå!


Alltså Knife of Dreams var ju den boken som sållade agnarna från vetet, en otroligt seg bok. Om jag minns rätt så var tanken att den skulle räta ut det sista innan det skulle ta verklig fart inför Tarmon Gaidon. Tyvärr så är ju inte Egwene en karaktär du vill läsa 700 sidor om i en bok. :D Knife of Dreams bör man nog knappt räkna som en del av WoT, så dålig var den.

Tro mig, The Gathering Storm är så bra att man knappt tror sina ögon. Det är två "scener"/partier som tillsammans med
Spoiler
i Winter's Heart är de bästa partierna i hela WoT. Förmodligen är dom från Gathering Storm snäppet vassare än ovanstående del också.

Jag har läst hela serien på engelska så jag tror att jag fortsätter med det genom "the gathering storm" oxå.

Och angående mitt nicknamn här på minhembio så vet ju alla som läst WOT vem jag refererar till :lol:


Du har nog inte så mycket val, utgivningen av WoT på svenska tror jag är nedlagt sen LÅNG tid tillbaka. Har för mig att jag läste det i DN för ett tag sedan. :(

Padan Fain! Ett riktigt hatobjekt...

Får gratulera dig till köpet av the Gathering Storm, i september blir det nog en tredje omläsning för min del. Vill ha den färskt i minnet när jag går in på Towers of Midnight.


Hobb är en kvinna ;)



Har läst serien två ggr rakt av, sen har jag läst den bitvis, ibland följt ett spår rakt igenom o.s.v.
Tycker faktiskt inte sidantalet är så jobbigt med tanke på hur pass bra böckerna är.
The Gathering Storm, har en lite annolunda feel till sig, det är inget jag stör mig särskilt mycket på men det är inte 100% samma.
Fast det hade väl ingen förväntat sig heller.


Lustigt att du säger det, har några kompisar som också följer serien och som faktiskt tyckte Gathering Storm var ganska dålig på grund av att det inte riktigt var samma. Det är något jag inte kan förstå. Precis som du säger det så är den lite annorlunda. Men i mina ögon är det PRECIS vad serien behövde nu när det bara är tre böcker kvar (inklusive GS då). Sanderson är lite mer rakt på sak och håller ett högre tempo än Jordan vilket märks i GS. Jag tycker att GS är den bästa boken i serien, sen om det beror på att det faktiskt är en del av den tänkta avslutningen eller om det är Sandersons förtjänst kvittar.

#45

Postad 14 maj 2010 - 10:36

Trasan
  • Trasan
  • Veteran

  • 2 065 inlägg
  • 0

Alltså Knife of Dreams var ju den boken som sållade agnarna från vetet, en otroligt seg bok. Om jag minns rätt så var tanken att den skulle räta ut det sista innan det skulle ta verklig fart inför Tarmon Gaidon. Tyvärr så är ju inte Egwene en karaktär du vill läsa 700 sidor om i en bok. :( Knife of Dreams bör man nog knappt räkna som en del av WoT, så dålig var den.


Jag tycker Knife of Dreams är en av de bästa i serien :o
Du tänker nog på Crossroads of Twilight...där kan jag nog bara hålla med.
Segaste boken i hela serien, finns ju intressanta moment så man bör ju läsa den
Spoiler


Spoiler


#46

Postad 14 maj 2010 - 11:08

Kamui
  • Kamui
  • Beroende

  • 1 316 inlägg
  • 0

Jag tycker Knife of Dreams är en av de bästa i serien :o
Du tänker nog på Crossroads of Twilight...där kan jag nog bara hålla med.
Segaste boken i hela serien, finns ju intressanta moment så man bör ju läsa den

Spoiler


Spoiler


Du har rätt i att jag blandade ihop vilken bok som hade mycket av Egwene, men det förändrar inte att KoD är praktiskt taget lika dålig som CoT för mig. Som jag ser det så är de kvinnliga huvudkaraktärerna (Egwene, Elayne och Aviendha) Jordans svaghet, han har med dom alldeles för mycket i förhållande till hur intressanta dom är. Tuon, Egwene och Elayne är med mycket i KoD (25 kapitel), det är inte något positivt för min del. I CoT tar Elayne och Egwene upp fem långa kapitel var samtidigt som Rand medverkar i två, det upplever inte jag som rimligt. Men i de avslutande böckerna kommer det med största sannolikhet vara annorlunda, GS visar ju att det kommer vara så i alla fall.

I GS får Egwene också en del utrymme men där fungerar hon bättre. Om det är på grund att det händer mer eller på grund av att Sanderson hanterar kvinnliga karaktärer bättre vet jag faktiskt inte. Bottennappet i GS är ju torrbollen Gawyn. Men 24 kapitel för Rand tackar jag och bugar för :(

#47

Postad 15 maj 2010 - 16:34

passi0nmasteR
  • passi0nmasteR
  • Wannabe

  • 35 inlägg
  • 0
Postad bild

Jenna Jameson: Att älska som en porrstjärna

Riktigt bra, en bok alla borde ha läst :D

#48

Postad 16 maj 2010 - 08:11

altair4
  • altair4
  • Veteran

  • 1 621 inlägg
  • 0
Kan också instämma i att The Gathering Storm helt klart är en av de bästa böckerna i serien om inte den bästa. Gillar att den är mer actionfylld och inte lika segdragen som de flesta andra böcker. Robert Jordan har en skön stil, men det kan bli för mycket ibland. Imponerad av Brandon Sanderson och ser väldigt mycket fram emot nästa bok som just fått släppdatum den 26:e oktober.

#49

Postad 24 maj 2010 - 14:06

Kamui
  • Kamui
  • Beroende

  • 1 316 inlägg
  • 0

Postad bild

Jenna Jameson: Att älska som en porrstjärna

Riktigt bra, en bok alla borde ha läst :(


Haha, ja den kunde ju vara något att läsa - finns nog inte många av manligt kön som inte sett varenda kvadratcentimeter av den damens kropp... ;)

Kan också instämma i att The Gathering Storm helt klart är en av de bästa böckerna i serien om inte den bästa. Gillar att den är mer actionfylld och inte lika segdragen som de flesta andra böcker. Robert Jordan har en skön stil, men det kan bli för mycket ibland. Imponerad av Brandon Sanderson och ser väldigt mycket fram emot nästa bok som just fått släppdatum den 26:e oktober.


Precis, den känns nästan som en actionfilm - det händer saker hela tiden.

Angående de avslutande böckerna i WoT så hittade jag en intressant teori på hur det kommer sluta, det är en hel del text men den är väldigt läsvärd. http://www.theorylan...n...7&theo=2682

Ovanstående, alternativt att
Spoiler
Jag spolertaggar för dom som inte läst GS än. :D

#50

Postad 11 oktober 2010 - 14:59

Kamui
  • Kamui
  • Beroende

  • 1 316 inlägg
  • 0
Börjar ni WoT-fans bli laddade inför kommande släpp? Ordeith sitter väl och räknar sekunderna? :) Jag funderar på att förboka faktiskt, det har jag aldrig gjort på en bok tidigare.

Mitt bokläsande har inte varit särskilt omfattande under sommaren, men under jag klämde två böcker under semestern. Båda kan jag rekommendera, Den förlorade symbolen av Dan Brown som jag hittade på Coop Forum för 69 kronor var överraskande bra och i mina ögon faktiskt bättre än Änglar och demoner. Slashs självbiografi sträckläste jag mer eller mindre och den kan jag rekommendera till alla - inte bara GNR-fans.

Nu läser jag Heartsick av Chelsea Cain som Fred2 rekommenderade och jag är helt knockad faktiskt. Cains skildrande av The Beauty Killer är fruktansvärt bra, det känns skönt att ha Sweetheart ståendes i hyllan också så att jag kan fortsätta direkt boken tar slut.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.