Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

vassleprotein

149 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 06 augusti 2010 - 01:23

Unregistered74d4d0b1
  • Unregistered74d4d0b1
  • Veteran

  • 2 219 inlägg
  • 0
Har tränat på gym i ett antal år och nuförtiden dricker ju de flesta någon shake efter träningen. Själv har jag alltid kört med äpple/banan men funderar nu på att komplettera med lite proteinpulver. Jag har två syften med detta:

1) Snabbt få i mig lite energi efter träningen för att minska muskelnedbrytningen

2) Öka mitt dagliga proteinintag för att på sikt bygga mer muskler.


Så då kommer frågorna: Vilken sort ska man ta och hur mkt ska man trycka i sig för att det ska ge något?

Jag funderar på att dricka 1dl av detta pulver blandat med vatten efter varje träningspass, samt eventuellt även dricka 1 dl till frukost om jag känner mig extra hungrig när jag vaknar.

Är det lönt, eller finns det bättre pulver på marknaden?


http://www.mmsports....?productid=1129


EDIT:

kanske denna är bättre:

http://mmsports.se/p...?productid=1498

Redigerat av Unregistered74d4d0b1, 06 augusti 2010 - 01:39.


#2

Postad 06 augusti 2010 - 02:56

Unregisteredcc128e50
  • Unregisteredcc128e50
  • Veteran

  • 1 671 inlägg
  • 0
Äpple & banan efter träning... Det är bra att du funderar på att komplettera!

För att få ett vettigt svar hade det varit bra om du kunde svara på följande:

1. Vad är syftet med träningen?
2. Hur ofta tränar du?
3. Vilken intensitet har du?
4. Vad tränar du?
5. Kostvanor i övrigt (är du vegetarian, äter du mkt godis, allsidigt etc.)

Proteintillskott har, som jag ser det, två huvudsakliga syften: 1. Att tillföra näring för att bygga upp muskler och 2. stimulera återhämtning. De flesta "pulver" har en bra kombination av protein, kolhydrater, vitaminer etc. Alla behövs för båda syftena.

De flesta "vanliga" motionärer behöver väldigt lite kosttilsskott i form av proteinshakes etc. Med vanliga motionärer menar jag sådana som kanske joggar ett par gånger i veckan, kanske spelar lite korpinnebandy elller tennis och kanske går på gymmet någon gång ibland för att "samvetsträna" lite. Proteintillskott här ger snarare ökad risk för att gå upp onödigt i vikt.

Om du är konditionsidrottare och ska satsa på typ vasaloppet, springa maraton etc, så har du förmodligen en lite högre träningsintensitet under en period för att bygga upp styrka och kondition följt av ganska hög allmän nivå av träning. I den högintensiva fasen (träning 4-6 ggr i veckan) kan du med fördel ta proteintillskott efter varje träningspass samt en gång om dagen för att tillföra mer. Under den andra fasen bör du bara hålla dig till en shake per pass.

Om du tränar mer "allround", typ fotboll ett par tre gånger i veckan, två tre löppass samt några gympass så bör du ta shake efter varje pass, det räcker.

Om du bara tränar styrka, 3-5 ggr i veckan med ganska hög intensitet för att bygga muskler och att du försöker köra med så mycket motstånd som möjligt för att bli biffig, då kan nog shake vid frukost, mellanmål, lunch och träning vara viktiga komplement.

Personligen tycker jag att den sistnämnda träningstypen, för att bli biffig, är totalt meningslös. De flesta som tränar där kör övningar där man isolerar musklerna (dvs att enbart en muskel jobbar) för att bygga så mycket muskelmassa som möjligt. En sådan muskel har man ingen som helst nytta av (när du använder kroppen IRL så samverkar samtliga muskler och ingen kedja är starkare än den svagaste länken.

Och även om du har tränat "alla" muskler i kedjan så har du inte fått dem att samverka eftersom du bara tränat dem isolerat och då är de lika värdelöss) Dessutom, när man bara tränar för att bygga muskler, tappar man viktiga träningselement såsom koordination, kondition, balans, etc. samt att som alla vet så blir muskelknuttar oftast väldigt tjocka så fort de drar ner på träningsmängden då man vant kroppen vid ett väldigt stort kalori-intag. Hur tycker jag att man ska träna då? Jo allsidigt och med lagom motstånd men gärna med hög intensitet.

Jag försöker köra tre-fyra löppass i veckan, blandat korta och långa intervallpass samt medel och långdistanslöpning. Utöver det så försöker jag gymma några ggr samt spela tennis, golf, etc. Proteintillskott är kanon så fort man kommer över "vardagsmotion" och har lite mer intensitet och jag tycker att en shake efter varje högintensivt pass är nödvändigt men också tillräckligt. Det kan lätt bli för mycket av det goda och att du går upp i vikt istället...

Vilket pulver du väljer spelar inte så stor roll, så länge sammansättningen är rätt. Om du är känslig för laktos så vill du förmodligen välja sojaprotein istället...

Lycka till!

Mvh,
Peter

#3

Postad 06 augusti 2010 - 10:41

Unregistered592cec63
  • Unregistered592cec63
  • Forumräv

  • 744 inlägg
  • 0
Mycket informativt av Mr.Bond..

Tänkte bara tillägga att 1dl känns lite för lite, ha åtminstone 3-4dl vätska och anpassa pulvret så att det blir drickabart.
Vatten är bra som vätska att blanda med då den hjälper pulvern att tas upp i kroppen snabbare, mjölk fördröjer upptagningen av näringen i pulvern.
Tex kan man på morgonen eller innan ett pass ta pulvern med mjölk och efter passet med vatten.
Annars är vanlig havregryns gröt formidabelt på morgonen.
Själv äter jag alltid havregrynsgröt på kvällen innan jag ska ut och springa på morgonen, självklart blir det en frukost på det, men oftast en lätt frukost.

Lycka till.

#4

Postad 06 augusti 2010 - 11:23

Kamui
  • Kamui
  • Beroende

  • 1 316 inlägg
  • 0

Har tränat på gym i ett antal år och nuförtiden dricker ju de flesta någon shake efter träningen. Själv har jag alltid kört med äpple/banan men funderar nu på att komplettera med lite proteinpulver. Jag har två syften med detta:

1) Snabbt få i mig lite energi efter träningen för att minska muskelnedbrytningen

2) Öka mitt dagliga proteinintag för att på sikt bygga mer muskler.


Så då kommer frågorna: Vilken sort ska man ta och hur mkt ska man trycka i sig för att det ska ge något?

Jag funderar på att dricka 1dl av detta pulver blandat med vatten efter varje träningspass, samt eventuellt även dricka 1 dl till frukost om jag känner mig extra hungrig när jag vaknar.

Är det lönt, eller finns det bättre pulver på marknaden?


http://www.mmsports....?productid=1129


EDIT:

kanske denna är bättre:

http://mmsports.se/p...?productid=1498



Du väljer ut dom två godaste (IMO) pulvren på marknaden, men också dom absolut dyraste. Jag hade faktiskt hellre kört på MM Sports egna märke eller motsvarande hos Gymgrossisten/Gymvaruhuset. Jag dricker ganska stora mängder pulver i månaden och jag tycker de billigare alternativen duger gott smakmässigt. Smaken är inte SÅ mycket bättre (IMO) på dom dyrare att det är värt pengarna. Kom ihåg att pulver inte är någon mirakelmedicin, du kan lika gärna få i dig från andra källor så länge det är högvärdigt. Men det underlättar något oerhört!

Äpple & banan efter träning... Det är bra att du funderar på att komplettera!

För att få ett vettigt svar hade det varit bra om du kunde svara på följande:

1. Vad är syftet med träningen?
2. Hur ofta tränar du?
3. Vilken intensitet har du?
4. Vad tränar du?
5. Kostvanor i övrigt (är du vegetarian, äter du mkt godis, allsidigt etc.)

Proteintillskott har, som jag ser det, två huvudsakliga syften: 1. Att tillföra näring för att bygga upp muskler och 2. stimulera återhämtning. De flesta "pulver" har en bra kombination av protein, kolhydrater, vitaminer etc. Alla behövs för båda syftena.

De flesta "vanliga" motionärer behöver väldigt lite kosttilsskott i form av proteinshakes etc. Med vanliga motionärer menar jag sådana som kanske joggar ett par gånger i veckan, kanske spelar lite korpinnebandy elller tennis och kanske går på gymmet någon gång ibland för att "samvetsträna" lite. Proteintillskott här ger snarare ökad risk för att gå upp onödigt i vikt.

Om du är konditionsidrottare och ska satsa på typ vasaloppet, springa maraton etc, så har du förmodligen en lite högre träningsintensitet under en period för att bygga upp styrka och kondition följt av ganska hög allmän nivå av träning. I den högintensiva fasen (träning 4-6 ggr i veckan) kan du med fördel ta proteintillskott efter varje träningspass samt en gång om dagen för att tillföra mer. Under den andra fasen bör du bara hålla dig till en shake per pass.

Om du tränar mer "allround", typ fotboll ett par tre gånger i veckan, två tre löppass samt några gympass så bör du ta shake efter varje pass, det räcker.

Om du bara tränar styrka, 3-5 ggr i veckan med ganska hög intensitet för att bygga muskler och att du försöker köra med så mycket motstånd som möjligt för att bli biffig, då kan nog shake vid frukost, mellanmål, lunch och träning vara viktiga komplement.

Personligen tycker jag att den sistnämnda träningstypen, för att bli biffig, är totalt meningslös. De flesta som tränar där kör övningar där man isolerar musklerna (dvs att enbart en muskel jobbar) för att bygga så mycket muskelmassa som möjligt. En sådan muskel har man ingen som helst nytta av (när du använder kroppen IRL så samverkar samtliga muskler och ingen kedja är starkare än den svagaste länken.


Och även om du har tränat "alla" muskler i kedjan så har du inte fått dem att samverka eftersom du bara tränat dem isolerat och då är de lika värdelöss) Dessutom, när man bara tränar för att bygga muskler, tappar man viktiga träningselement såsom koordination, kondition, balans, etc. samt att som alla vet så blir muskelknuttar oftast väldigt tjocka så fort de drar ner på träningsmängden då man vant kroppen vid ett väldigt stort kalori-intag. Hur tycker jag att man ska träna då? Jo allsidigt och med lagom motstånd men gärna med hög intensitet.

Jag försöker köra tre-fyra löppass i veckan, blandat korta och långa intervallpass samt medel och långdistanslöpning. Utöver det så försöker jag gymma några ggr samt spela tennis, golf, etc. Proteintillskott är kanon så fort man kommer över "vardagsmotion" och har lite mer intensitet och jag tycker att en shake efter varje högintensivt pass är nödvändigt men också tillräckligt. Det kan lätt bli för mycket av det goda och att du går upp i vikt istället...

Vilket pulver du väljer spelar inte så stor roll, så länge sammansättningen är rätt. Om du är känslig för laktos så vill du förmodligen välja sojaprotein istället...

Lycka till!

Mvh,
Peter


Jodå, man har givetvis nytta av musklerna IRL även om du isolerar musklerna när du tränar, det är en myt att så inte skulle vara fallet. Jag är oerhört mycket starkare nu än vad jag var innan jag lyfte skrot, det går bara inte att jämföra. Det gäller i alla sammanhang, oavsett om jag ska flytta ett piano eller lyfta upp brorsonen på axlarna. Däremot är jag av förklarliga skäl oerhört mycket sämre på löpning än vad jag var tidigare pga hög vikt men det spelar inte mig någon roll.

Anledningen till att jag började var ren fåfånga, och jag kan lova att minst 90 % av alla landets gymbesökare tränar av precis samma skäl. Jag var lång och utmärglat smal och hatade det. X antal år senare och dryga 30 kg kan jag säga att "kroppsbyggningen" är det bästa jag någonsin gjort! Det har fått mig att växa ikapp mina 1.94 cm och inte se ut som en stork. :( Så meningslöst är det absolut inte!

#5

Postad 07 augusti 2010 - 01:16

Warlokk
  • Warlokk
  • Veteran

  • 2 160 inlägg
  • 0

Äpple & banan efter träning... Det är bra att du funderar på att komplettera!

För att få ett vettigt svar hade det varit bra om du kunde svara på följande:

1. Vad är syftet med träningen?
2. Hur ofta tränar du?
3. Vilken intensitet har du?
4. Vad tränar du?
5. Kostvanor i övrigt (är du vegetarian, äter du mkt godis, allsidigt etc.)

Proteintillskott har, som jag ser det, två huvudsakliga syften: 1. Att tillföra näring för att bygga upp muskler och 2. stimulera återhämtning. De flesta "pulver" har en bra kombination av protein, kolhydrater, vitaminer etc. Alla behövs för båda syftena.

De flesta "vanliga" motionärer behöver väldigt lite kosttilsskott i form av proteinshakes etc. Med vanliga motionärer menar jag sådana som kanske joggar ett par gånger i veckan, kanske spelar lite korpinnebandy elller tennis och kanske går på gymmet någon gång ibland för att "samvetsträna" lite. Proteintillskott här ger snarare ökad risk för att gå upp onödigt i vikt.

Om du är konditionsidrottare och ska satsa på typ vasaloppet, springa maraton etc, så har du förmodligen en lite högre träningsintensitet under en period för att bygga upp styrka och kondition följt av ganska hög allmän nivå av träning. I den högintensiva fasen (träning 4-6 ggr i veckan) kan du med fördel ta proteintillskott efter varje träningspass samt en gång om dagen för att tillföra mer. Under den andra fasen bör du bara hålla dig till en shake per pass.

Om du tränar mer "allround", typ fotboll ett par tre gånger i veckan, två tre löppass samt några gympass så bör du ta shake efter varje pass, det räcker.

Om du bara tränar styrka, 3-5 ggr i veckan med ganska hög intensitet för att bygga muskler och att du försöker köra med så mycket motstånd som möjligt för att bli biffig, då kan nog shake vid frukost, mellanmål, lunch och träning vara viktiga komplement.

Personligen tycker jag att den sistnämnda träningstypen, för att bli biffig, är totalt meningslös. De flesta som tränar där kör övningar där man isolerar musklerna (dvs att enbart en muskel jobbar) för att bygga så mycket muskelmassa som möjligt. En sådan muskel har man ingen som helst nytta av (när du använder kroppen IRL så samverkar samtliga muskler och ingen kedja är starkare än den svagaste länken.

Och även om du har tränat "alla" muskler i kedjan så har du inte fått dem att samverka eftersom du bara tränat dem isolerat och då är de lika värdelöss) Dessutom, när man bara tränar för att bygga muskler, tappar man viktiga träningselement såsom koordination, kondition, balans, etc. samt att som alla vet så blir muskelknuttar oftast väldigt tjocka så fort de drar ner på träningsmängden då man vant kroppen vid ett väldigt stort kalori-intag. Hur tycker jag att man ska träna då? Jo allsidigt och med lagom motstånd men gärna med hög intensitet.

Jag försöker köra tre-fyra löppass i veckan, blandat korta och långa intervallpass samt medel och långdistanslöpning. Utöver det så försöker jag gymma några ggr samt spela tennis, golf, etc. Proteintillskott är kanon så fort man kommer över "vardagsmotion" och har lite mer intensitet och jag tycker att en shake efter varje högintensivt pass är nödvändigt men också tillräckligt. Det kan lätt bli för mycket av det goda och att du går upp i vikt istället...

Vilket pulver du väljer spelar inte så stor roll, så länge sammansättningen är rätt. Om du är känslig för laktos så vill du förmodligen välja sojaprotein istället...

Lycka till!

Mvh,
Peter


Det var det absolut dummaste jag sett någon skriva på det här forumet, någonsin.

#6

Postad 07 augusti 2010 - 07:59

Unregisteredcc128e50
  • Unregisteredcc128e50
  • Veteran

  • 1 671 inlägg
  • 0

Du väljer ut dom två godaste (IMO) pulvren på marknaden, men också dom absolut dyraste. Jag hade faktiskt hellre kört på MM Sports egna märke eller motsvarande hos Gymgrossisten/Gymvaruhuset. Jag dricker ganska stora mängder pulver i månaden och jag tycker de billigare alternativen duger gott smakmässigt. Smaken är inte SÅ mycket bättre (IMO) på dom dyrare att det är värt pengarna. Kom ihåg att pulver inte är någon mirakelmedicin, du kan lika gärna få i dig från andra källor så länge det är högvärdigt. Men det underlättar något oerhört!



Jodå, man har givetvis nytta av musklerna IRL även om du isolerar musklerna när du tränar, det är en myt att så inte skulle vara fallet. Jag är oerhört mycket starkare nu än vad jag var innan jag lyfte skrot, det går bara inte att jämföra. Det gäller i alla sammanhang, oavsett om jag ska flytta ett piano eller lyfta upp brorsonen på axlarna. Däremot är jag av förklarliga skäl oerhört mycket sämre på löpning än vad jag var tidigare pga hög vikt men det spelar inte mig någon roll.

Anledningen till att jag började var ren fåfånga, och jag kan lova att minst 90 % av alla landets gymbesökare tränar av precis samma skäl. Jag var lång och utmärglat smal och hatade det. X antal år senare och dryga 30 kg kan jag säga att "kroppsbyggningen" är det bästa jag någonsin gjort! Det har fått mig att växa ikapp mina 1.94 cm och inte se ut som en stork. :( Så meningslöst är det absolut inte!


Ja, du upplever att du är starkare för att du dels har byggt upp styrka men framför allt stor muskelmassa; tack var grundläggande fysiska förutsättningar så blir saker och ting lättare att flytta på.

Det var det absolut dummaste jag sett någon skriva på det här forumet, någonsin.


Haha, så bra att du tar dig tid att påpeka det; väldigt konstruktivt! :)

#7

Postad 07 augusti 2010 - 09:55

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

  • 2 761 inlägg
  • 0
Går lika bra med vanlig mat så varför slänga pengar i sjön.

#8

Postad 07 augusti 2010 - 10:37

Kalekulan
  • Kalekulan
  • Mästare

  • 2 926 inlägg
  • 0

Går lika bra med vanlig mat så varför slänga pengar i sjön.


Beror på hur du jämför. 4kg protein är rätt många portioner ska jag säga dig. Och om du t.ex. köper 4kg Whey-80 (som jag kör på), som kostar 569kr för tillfället på Gymgrossisten så får du: En portion = 0.75dl.

40hg/0.75dl=53 portioner
569/53=10kr/portion

Nu ersätter i och för sig inte proteinpulver riktig husmanskost men det finns inget enklare än att ha med sig lite protein efter träning och vid mellanmål. Det är mycket mer jobb att ta med sig riktig mat till gymmet, då man helst ska få i sig protein direkt efter träningspasset.

Jag kör på Whey-80 för tillfället och jag brukar även köpa lite kolhydrater och blandar ihop det så att man orkar göra någonting efteråt också!

#9

Postad 07 augusti 2010 - 19:11

Unregistered74d4d0b1
  • Unregistered74d4d0b1
  • Veteran

  • 2 219 inlägg
  • 0
Ja det får nog bli Whey-80 för min del också. Som Kamui påpekade så var det ju en ganska rejäl prisskillnad mot de pulver som jag först länkade till...

Har sett folk som tar med sig en burk tonfisk till gymmet som sedan ligger och stinker i en papperskorg i omklädningsrummet, eller en burk keso att slafsa i sig... Men jag pallar inte att krångla och slafsa med sånt. Jag vill hälla i mig något snabbt innan duschen, typ som gainomax men det blir ju alldeles för dyrt i längden så tror att en proteinshake blir perfekt för mig efter träningen.

Sedan ska man duscha, cykla hem, laga mat (i värsta fall handla också) så det tar ju någon timme innan man kan äta ordentligt efter träningen...

#10

Postad 07 augusti 2010 - 19:29

Kalekulan
  • Kalekulan
  • Mästare

  • 2 926 inlägg
  • 0
Köp från Gymgrossisten. De har alltid schyssta priser och kampanjer :)

Här får du med lite krimskrams också! T-shirten kommer kanske till användning iallafall!

http://www.gymgrossi...ium-pyr-t-shirt

Jag tycker den är prisvärd. Om du inte vill köpa några dyra kolhydrater så kör Whey-80 + en banan efter träning. :(

#11

Postad 08 augusti 2010 - 00:50

Unregistered951e827d
  • Unregistered951e827d
  • Användare

  • 104 inlägg
  • 0
Kör själv med EAA och Citronfanta, men det kan vara lite krångligt och en del tycker även att det smakar väldigt illa. EAAt alltså. :)
Ska intas direkt innan träningen (och gärna även efter, själv skippar jag dock oftast det och slurpar i mig enbart den goda Citronfantan då) på "tom" mage. Vilket gör att det inte passar för många.


http://www.kolozzeum...ad.php?t=127561
http://www.eiselt.se/tools/EsaPro.htm

Till dig TS skulle jag inte rekommendera EAA, utan börja istället med någon gainer eller proteinpulver plus maltodextrin (som du blandar ihop själv alltså). Att enbart dra i sig protein efter/före/under träningen blir tämligen bortkastat.

#12

Postad 08 augusti 2010 - 01:14

Unregistered895166df
  • Unregistered895166df
  • Beroende

  • 1 200 inlägg
  • 0
Ifall du vill ha lite tips och råd är du välkommen att skicka ett PM till mig.
Jag har kört styrketräning i nästan 20 års tid. Har sett nästan allt i tillskott, från det hederliga gamla US BULK (80talet) till dagens ihopkok av Gaspari, ON, Whey 80, MM-sport, Twinlab, Dymatize, Natures Best, mm. Nämnde bara en del av de kända märkena ;)

Vissa synpunkter som nämns är helt riktiga. Andra är däremot fullständigt felaktiga.

Bara för att göra klart för somliga: Proteinpulver är MAT och inget annat. Kan man äta ost borde man kunna äta proteinpulver gjort av Vassle. Sedan finns det andra mer långsamma proteinkällor i diverse proteinpulver, såsom ätt och cassein. Vassle är emellertid det snabbaste proteinet. Betydligt snabbare än vad man hittar i rött kött, fisk, kyckling, mjölk, ägg mm.

Vassle fyller sitt syfte inom en rad olika områden. Tycker man det är jobbigt att stå och koka mat är vassle ett bra komplement. Däremot måste man få i sig riktig mat för att hålla matsmältning, tarmar och tänder igång.

Vassle kan man använda sig utav, även om man endast löptränar. Det som vissa har svårt att förstå är att även vassle innehåller kalorier. Det är det sammanlagda kaloriintaget spritt över en dag som måste vara i balans för att man ska få önskade resultat. Dvs få i dig minst lika mkt kalorier som din kropp förbrukar.

De personer jag hjälpt att gå upp/ned i vikt har nästan alltid legat på tog för lågt i sitt kaloriintag. Vidare har det ofast gått för långt mellan måltiderna. En optimal cykel för måltider är mellan 3-4 h.

För att jag ska kunna hjälpa dig behöver jag veta följande:

1, Nuvarande vikt?
2, Nuvarande längd?
3, Ålder?
4, Antal träningspass i veckan?
5, Tidsåtång vid träningspassen?
6, Tränar du även motion?
7, Hur ser din dagliga kost ut idag?
8, Var är dina svagheter inom kost? Chips, smågodis mm.

Får jag svar på ovanstående kan du få ett kostshema och ett träningsshema av mig, innehållandes vilka tillskott du ska köpa. Obs, jag rekommenderar inte Gymgrossistens proteinpulver, då jag tycker smaken är vedervärdig. Vidare uppstår det klumpar. Kör på MM sports proteintillskott istället. Betydligt godare och mindre risk för klumpbildning. Ungefär samma låga pris.

Lycka till och som sagt, släng gärna iväg ett PM!

Mvh

G

Ps. Mina träningspass på gymmet brukar aldrig överskrida 40 min. Då har man dessutom tid för annat roligt här i livet såsom Hifi mm ;)

#13

Postad 08 augusti 2010 - 01:14

Unregistereda9666aa5
  • Unregistereda9666aa5
  • Forumräv

  • 606 inlägg
  • 0
intressant med EAA, aldrig ens funderat i de banorna (antagligen för dyrt eller nåt), känns lite vingligt att köra på massiv insulinutsöndring _efter_ träningen dock. Kanske om man ska bulka så man öppnar för energiupptag deluxe, men det verkade ju som att effekten var väldigt akut?

... ytterligare en sån grej man måste läsa på om ... vafan då. Dessutom tränar jag alldeles för lite för att det ska spela någon större roll ;)

Fast en gång i tiden tränade jag MYCKET, och då hade det spelat roll så intresset sitter.. då brydde jag mig inte dock ;)

Obs, jag rekommenderar inte Gymgrossistens proteinpulver, då jag tycker smaken är vedervärdig. Vidare uppstår det klumpar. Kör på MM sports proteintillskott istället. Betydligt godare och mindre risk för klumpbildning.


qouted for truth

Redigerat av Unregistereda9666aa5, 08 augusti 2010 - 01:17.


#14

Postad 08 augusti 2010 - 01:18

Unregistered895166df
  • Unregistered895166df
  • Beroende

  • 1 200 inlägg
  • 0

Bara för att göra klart för somliga: Proteinpulver är MAT och inget annat. Kan man äta ost borde man kunna äta proteinpulver gjort av Vassle. Sedan finns det andra mer långsamma proteinkällor i diverse proteinpulver, såsom ätt och cassein. Vassle är emellertid det snabbaste proteinet. Betydligt snabbare än vad man hittar i rött kött, fisk, kyckling, mjölk, ägg mm.


Det skall givetvis stå ÄGG OCH CASSEIN, inget annat ;)

Får skylla mitt slarviga inlägg på att klockan är mkt ;)

G

#15

Postad 08 augusti 2010 - 02:05

Unregistered951e827d
  • Unregistered951e827d
  • Användare

  • 104 inlägg
  • 0
Såg Gymgrossistens nya tv-reklam alldeles nyligen, och den är var ju häftig och så med musik som skulle passa i Command & Conquer. ;)
Dock tycker jag det kan vara på sin plats att påpeka att man inte blir så stor som grabbarna i reklamen i första taget. Räcker inte med att köra en optimal drink i anslutning till passet och äta upp sig periodvis (bulka) heller, inte för de allra flesta. Utan det krävs lite andra "tillskott" för att uppnå en sån fysik.

Bara så du vet TS. ;)

#16

Postad 08 augusti 2010 - 08:52

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

  • 2 761 inlägg
  • 0

Ifall du vill ha lite tips och råd är du välkommen att skicka ett PM till mig.
Jag har kört styrketräning i nästan 20 års tid. Har sett nästan allt i tillskott, från det hederliga gamla US BULK (80talet) till dagens ihopkok av Gaspari, ON, Whey 80, MM-sport, Twinlab, Dymatize, Natures Best, mm. Nämnde bara en del av de kända märkena ;)

Vissa synpunkter som nämns är helt riktiga. Andra är däremot fullständigt felaktiga.

Bara för att göra klart för somliga: Proteinpulver är MAT och inget annat. Kan man äta ost borde man kunna äta proteinpulver gjort av Vassle. Sedan finns det andra mer långsamma proteinkällor i diverse proteinpulver, såsom ätt och cassein. Vassle är emellertid det snabbaste proteinet. Betydligt snabbare än vad man hittar i rött kött, fisk, kyckling, mjölk, ägg mm.

Vassle fyller sitt syfte inom en rad olika områden. Tycker man det är jobbigt att stå och koka mat är vassle ett bra komplement. Däremot måste man få i sig riktig mat för att hålla matsmältning, tarmar och tänder igång.

Vassle kan man använda sig utav, även om man endast löptränar. Det som vissa har svårt att förstå är att även vassle innehåller kalorier. Det är det sammanlagda kaloriintaget spritt över en dag som måste vara i balans för att man ska få önskade resultat. Dvs få i dig minst lika mkt kalorier som din kropp förbrukar.

De personer jag hjälpt att gå upp/ned i vikt har nästan alltid legat på tog för lågt i sitt kaloriintag. Vidare har det ofast gått för långt mellan måltiderna. En optimal cykel för måltider är mellan 3-4 h.

För att jag ska kunna hjälpa dig behöver jag veta följande:

1, Nuvarande vikt?
2, Nuvarande längd?
3, Ålder?
4, Antal träningspass i veckan?
5, Tidsåtång vid träningspassen?
6, Tränar du även motion?
7, Hur ser din dagliga kost ut idag?
8, Var är dina svagheter inom kost? Chips, smågodis mm.

Får jag svar på ovanstående kan du få ett kostshema och ett träningsshema av mig, innehållandes vilka tillskott du ska köpa. Obs, jag rekommenderar inte Gymgrossistens proteinpulver, då jag tycker smaken är vedervärdig. Vidare uppstår det klumpar. Kör på MM sports proteintillskott istället. Betydligt godare och mindre risk för klumpbildning. Ungefär samma låga pris.

Lycka till och som sagt, släng gärna iväg ett PM!

Mvh

G

Ps. Mina träningspass på gymmet brukar aldrig överskrida 40 min. Då har man dessutom tid för annat roligt här i livet såsom Hifi mm ;)

http://sv.wikipedia.org/wiki/Vassle

#17

Postad 08 augusti 2010 - 13:08

Kalekulan
  • Kalekulan
  • Mästare

  • 2 926 inlägg
  • 0
Jag tycker Gymgrossistens fungerar bra iallafall. Jag går ju inte runt och smuttar på den, jag halsar allt i ett nafs. Jag tycker det är rätt gott med mjölk, vatten är väl sådär, men priset är det som avgör saken för min del. Och skakar du tillräckligt hårt så blir det inga klumpar, jag har inget problem med det iallafall.

#18

Postad 08 augusti 2010 - 18:08

Kamui
  • Kamui
  • Beroende

  • 1 316 inlägg
  • 0

Ja, du upplever att du är starkare för att du dels har byggt upp styrka men framför allt stor muskelmassa; tack var grundläggande fysiska förutsättningar så blir saker och ting lättare att flytta på.



Haha, så bra att du tar dig tid att påpeka det; väldigt konstruktivt! ;)


Hur menar du här? Jag upplever inte bara att jag är starkare, jag ÄR betydligt starkare i ALLA styrkemoment än innan jag började. Frivändningar (har en polare som kör mycket OL så det blir sånt ibland för nöjes skull), marklyft, militärpress you name it. Menar du att jag inte är starkare i förhållande till min kroppsvikt nu jämfört med tidigare? Exempelvis att jag gör färre dips/chins än förr? Det är nog sant, men vad spelar det för roll? Skulle jag kunna brottas mot mig själv för fem år sedan så skulle jag fullständigt slå knut på "honom". Skulle jag arbeta som bonde så skulle Kamui anno 2010 sopa banan med Kamui anno 2000 t.ex.

#19

Postad 08 augusti 2010 - 18:17

Kamui
  • Kamui
  • Beroende

  • 1 316 inlägg
  • 0

Ifall du vill ha lite tips och råd är du välkommen att skicka ett PM till mig.
Jag har kört styrketräning i nästan 20 års tid. Har sett nästan allt i tillskott, från det hederliga gamla US BULK (80talet) till dagens ihopkok av Gaspari, ON, Whey 80, MM-sport, Twinlab, Dymatize, Natures Best, mm. Nämnde bara en del av de kända märkena ;)

Vissa synpunkter som nämns är helt riktiga. Andra är däremot fullständigt felaktiga.

Bara för att göra klart för somliga: Proteinpulver är MAT och inget annat. Kan man äta ost borde man kunna äta proteinpulver gjort av Vassle. Sedan finns det andra mer långsamma proteinkällor i diverse proteinpulver, såsom ätt och cassein. Vassle är emellertid det snabbaste proteinet. Betydligt snabbare än vad man hittar i rött kött, fisk, kyckling, mjölk, ägg mm.

Vassle fyller sitt syfte inom en rad olika områden. Tycker man det är jobbigt att stå och koka mat är vassle ett bra komplement. Däremot måste man få i sig riktig mat för att hålla matsmältning, tarmar och tänder igång.

Vassle kan man använda sig utav, även om man endast löptränar. Det som vissa har svårt att förstå är att även vassle innehåller kalorier. Det är det sammanlagda kaloriintaget spritt över en dag som måste vara i balans för att man ska få önskade resultat. Dvs få i dig minst lika mkt kalorier som din kropp förbrukar.

De personer jag hjälpt att gå upp/ned i vikt har nästan alltid legat på tog för lågt i sitt kaloriintag. Vidare har det ofast gått för långt mellan måltiderna. En optimal cykel för måltider är mellan 3-4 h.

För att jag ska kunna hjälpa dig behöver jag veta följande:

1, Nuvarande vikt?
2, Nuvarande längd?
3, Ålder?
4, Antal träningspass i veckan?
5, Tidsåtång vid träningspassen?
6, Tränar du även motion?
7, Hur ser din dagliga kost ut idag?
8, Var är dina svagheter inom kost? Chips, smågodis mm.

Får jag svar på ovanstående kan du få ett kostshema och ett träningsshema av mig, innehållandes vilka tillskott du ska köpa. Obs, jag rekommenderar inte Gymgrossistens proteinpulver, då jag tycker smaken är vedervärdig. Vidare uppstår det klumpar. Kör på MM sports proteintillskott istället. Betydligt godare och mindre risk för klumpbildning. Ungefär samma låga pris.

Lycka till och som sagt, släng gärna iväg ett PM!

Mvh

G

Ps. Mina träningspass på gymmet brukar aldrig överskrida 40 min. Då har man dessutom tid för annat roligt här i livet såsom Hifi mm ;)


Personligen skulle jag rekommendera att testa dom olika sorterna för att se vilket man tycker är bäst. Jag handlar inte från GG längre (leveranstiderna har varit ett problem periodvis) men att pulvret skulle klumpa sig har jag aldrig märkt. Inte mer än MM Sports iaf, det är ungefär samma. Gymvaruhuset har också en hel del bra grejer, vissa gillar deras pulver riktigt mycket men jag har svårt för skummandet. Att ha koll på flera olika butiker skadar inte!

För övrigt heter det väl kasein? ;)

#20

Postad 08 augusti 2010 - 22:56

Unregistered74d4d0b1
  • Unregistered74d4d0b1
  • Veteran

  • 2 219 inlägg
  • 0
Japp, de säljer ju påsar på ett kg, så det är ju inga problem att testa några olika sorter. Men att det skulle vara värdelöst att dricka protein utan att samtidigt hälla i sig kolhydrater/fruktsocker som någon skrev kan jag inte förstå. Att man blir piggare om man får i sig lite kolhydrater är ju givet, men för att stoppa muskelnedbrytningen innan man får i sig middagen en timme senare så räcker det väl med protein, eller?



http://www.kolozzeum...ad.php?t=127561
http://www.eiselt.se/tools/EsaPro.htm

Till dig TS skulle jag inte rekommendera EAA, utan börja istället med någon gainer eller proteinpulver plus maltodextrin (som du blandar ihop själv alltså). Att enbart dra i sig protein efter/före/under träningen blir tämligen bortkastat.


Tack för länkarna. Men det där sista du skrev att "Att enbart dra i sig protein efter/före/under träningen blir tämligen bortkastat. "

fattar jag inte alls... På vilket sätt skulle det vara bortkastat?

EDIT: läste på lite och det borde funka lika bra att ta en banan i stället för maltodextrin eller?

Redigerat av Unregistered74d4d0b1, 08 augusti 2010 - 23:12.


#21

Postad 08 augusti 2010 - 23:08

Unregistered87ded29e
  • Unregistered87ded29e
  • Forumräv

  • 958 inlägg
  • 0
att ta efter ett pass räcker, tar man fler gånger på en dag är ingen nytta finns ju mat
om man inte ska tex öka i vikt med hjälp av gainer

annars rekomenderar jag

gymvaruhuset
svenskkosttillskott
GG suger enligt mig, deras priser är inte bra dåliga produkter och dåliga leveranser

#22

Postad 09 augusti 2010 - 00:53

Unregistered895166df
  • Unregistered895166df
  • Beroende

  • 1 200 inlägg
  • 0
För att du ska få bästa möjliga hjälp med proteinet direkt efter träning ska du köra med protein + snabba kolhydrater. Kolhydraterna fungerar som transport och broms.
Direkt efter passet vill du inte att muskelndedbrytningen skall fortgå, därav kolhydraterna. Proteinet hindrar tyvärr inte muskelnedbrytningen direkt efter passet.

Faktum är att det faktiskt är bättre att ta snabba kolhydrater direkt efter passet än proteinpulver.

Kan tipsa om Vitargo.

Och ja Kasein stavas med ett S. Jag skrev tydligen fel i ett av mina tidigare inlägg.

G

#23

Postad 09 augusti 2010 - 01:03

Unregistered592cec63
  • Unregistered592cec63
  • Forumräv

  • 744 inlägg
  • 0
http://www.metro.se/...34-22/index.xml

#24

Postad 09 augusti 2010 - 03:44

Unregisteredcc128e50
  • Unregisteredcc128e50
  • Veteran

  • 1 671 inlägg
  • 0

Hur menar du här? Jag upplever inte bara att jag är starkare, jag ÄR betydligt starkare i ALLA styrkemoment än innan jag började. Frivändningar (har en polare som kör mycket OL så det blir sånt ibland för nöjes skull), marklyft, militärpress you name it. Menar du att jag inte är starkare i förhållande till min kroppsvikt nu jämfört med tidigare? Exempelvis att jag gör färre dips/chins än förr? Det är nog sant, men vad spelar det för roll? Skulle jag kunna brottas mot mig själv för fem år sedan så skulle jag fullständigt slå knut på "honom". Skulle jag arbeta som bonde så skulle Kamui anno 2010 sopa banan med Kamui anno 2000 t.ex.


Ja, det är precis det jag menar ;) Du är garanterat starkare än du var tidigare; jag ska förtyhdliga mig lite. Jag skrev att man inte har någon nytta av musklerna i IRL och det är ju fel; du blir starkare. Men jag vill hävda att du får en bättre allround-styrka och -fitness av att inte isolera musklerna, särskilt i vardagssituationer. Låt oss säga att du blivit "dubbelt så stark" efter enbart träning där du isolerat dina muskler, jämfört med att inte isolera dem så tror jag inte att du får ut 100% av den styrkan då du helt enkelt inte fått med dig vitala delar som koordination och balans, dvs verkningsgraden är lägre. Att du skulle vunnit en brottningsmatch mot dig själv för 10 år sedan beror i första hand nog på att du är större skulle jag tro (och i andra hand pga att du är starkare.)

Hur menar jag att man ska träna då? Säg att du isolerar dina biceps och sitter ner med stöd mot överarmarna när du gör curls. Istället för att sitta ner räcker det med att du står upp (helst ppå tå eller på en balansplatta). Det krävs inte mer, man behöver liksom inte hänga uppochned i ett träd med lillfingret för att inte isolera sina muskler ;)

MEN, om man BARA har som mål att bli stor, då är förmodligen isolering av muskler ganska effektivt...

För att du ska få bästa möjliga hjälp med proteinet direkt efter träning ska du köra med protein + snabba kolhydrater. Kolhydraterna fungerar som transport och broms.
Direkt efter passet vill du inte att muskelndedbrytningen skall fortgå, därav kolhydraterna. Proteinet hindrar tyvärr inte muskelnedbrytningen direkt efter passet.


Exakt, se till att hitta ett pulver med rätt mix! Bra förklarat Gaes.

#25

Postad 09 augusti 2010 - 07:18

Kamui
  • Kamui
  • Beroende

  • 1 316 inlägg
  • 0

Ja, det är precis det jag menar ;) Du är garanterat starkare än du var tidigare; jag ska förtyhdliga mig lite. Jag skrev att man inte har någon nytta av musklerna i IRL och det är ju fel; du blir starkare. Men jag vill hävda att du får en bättre allround-styrka och -fitness av att inte isolera musklerna, särskilt i vardagssituationer. Låt oss säga att du blivit "dubbelt så stark" efter enbart träning där du isolerat dina muskler, jämfört med att inte isolera dem så tror jag inte att du får ut 100% av den styrkan då du helt enkelt inte fått med dig vitala delar som koordination och balans, dvs verkningsgraden är lägre. Att du skulle vunnit en brottningsmatch mot dig själv för 10 år sedan beror i första hand nog på att du är större skulle jag tro (och i andra hand pga att du är starkare.)

Hur menar jag att man ska träna då? Säg att du isolerar dina biceps och sitter ner med stöd mot överarmarna när du gör curls. Istället för att sitta ner räcker det med att du står upp (helst ppå tå eller på en balansplatta). Det krävs inte mer, man behöver liksom inte hänga uppochned i ett träd med lillfingret för att inte isolera sina muskler :P

MEN, om man BARA har som mål att bli stor, då är förmodligen isolering av muskler ganska effektivt...



Exakt, se till att hitta ett pulver med rätt mix! Bra förklarat Gaes.


Ok, då är jag med på vad du menar! Men jag håller inte riktigt med i att det skulle vara på grund av övningarna, en stor kille kommer alltid vara svagare i förhållande till sin kroppsvikt än en liten dito. Oavsett hur han tränar. Därför kommer exempelvis en tungviktare i valfri sport få stryk av en lättviktare när det gäller chins/dips och löpning. Inga konstigheter. Däremot kommer knatten få storstryk när det ska marklyftas eller om de två ställs mot varandra i en ren styrkemätning eftersom han är större och lyfter mer. Så fungerar människan och snudd på alla djur, dom små för nöja sig med att vara starka i förhållande till kroppsvikten. Dom stora är starka. B)
De flesta av oss som gymmar sitter inte bara och kör scottcurl för biceps, man kör givetvis stående curl också.

Däremot inte på balansbräda eller på tå eftersom det knappast ger några byggarfördelar som jag kan se.

#26

Postad 09 augusti 2010 - 07:25

JetJaguarr
  • JetJaguarr
  • Forumräv

  • 839 inlägg
  • 0

Ja, det är precis det jag menar ;) Du är garanterat starkare än du var tidigare; jag ska förtyhdliga mig lite. Jag skrev att man inte har någon nytta av musklerna i IRL och det är ju fel; du blir starkare. Men jag vill hävda att du får en bättre allround-styrka och -fitness av att inte isolera musklerna, särskilt i vardagssituationer. Låt oss säga att du blivit "dubbelt så stark" efter enbart träning där du isolerat dina muskler, jämfört med att inte isolera dem så tror jag inte att du får ut 100% av den styrkan då du helt enkelt inte fått med dig vitala delar som koordination och balans, dvs verkningsgraden är lägre. Att du skulle vunnit en brottningsmatch mot dig själv för 10 år sedan beror i första hand nog på att du är större skulle jag tro (och i andra hand pga att du är starkare.)

Hur menar jag att man ska träna då? Säg att du isolerar dina biceps och sitter ner med stöd mot överarmarna när du gör curls. Istället för att sitta ner räcker det med att du står upp (helst ppå tå eller på en balansplatta). Det krävs inte mer, man behöver liksom inte hänga uppochned i ett träd med lillfingret för att inte isolera sina muskler :P

MEN, om man BARA har som mål att bli stor, då är förmodligen isolering av muskler ganska effektivt...



Exakt, se till att hitta ett pulver med rätt mix! Bra förklarat Gaes.


Men herregud, "ren styrketräning" är inte samma sak som att man isolerar musklerna vid varje övning, snarare tvärt om. Du verkar ha fått för dig att alla som tränar för att öka muskelmassan per automatikk kör isolatoinsövningar.

#27

Postad 09 augusti 2010 - 09:36

Unregisteredcc128e50
  • Unregisteredcc128e50
  • Veteran

  • 1 671 inlägg
  • 0

Ok, då är jag med på vad du menar! Men jag håller inte riktigt med i att det skulle vara på grund av övningarna, en stor kille kommer alltid vara svagare i förhållande till sin kroppsvikt än en liten dito. Oavsett hur han tränar. Därför kommer exempelvis en tungviktare i valfri sport få stryk av en lättviktare när det gäller chins/dips och löpning. Inga konstigheter. Däremot kommer knatten få storstryk när det ska marklyftas eller om de två ställs mot varandra i en ren styrkemätning eftersom han är större och lyfter mer. Så fungerar människan och snudd på alla djur, dom små för nöja sig med att vara starka i förhållande till kroppsvikten. Dom stora är starka. :P
De flesta av oss som gymmar sitter inte bara och kör scottcurl för biceps, man kör givetvis stående curl också.

Däremot inte på balansbräda eller på tå eftersom det knappast ger några byggarfördelar som jag kan se.


Nej, inga byggfördelar som du säger, men det ger dig en bättre koordination etc, som gör att du får mer nytta av musklerna utanför gymmet. Tänk så här, ren rudimentär mekanik, om du ska lyfta eller flytta något så har du alltid en motkraft mot golvet, via benen...

Men herregud, "ren styrketräning" är inte samma sak som att man isolerar musklerna vid varje övning, snarare tvärt om. Du verkar ha fått för dig att alla som tränar för att öka muskelmassan per automatikk kör isolatoinsövningar.


Nej, jag har aldrig sagt att "ren styrketräning" är detsamma som att isolera musklerna, jag gör det tex själv inte ;)

Och nej, jag har inte heller fått för mig att ALLA som tränar för att öka muskelmassan per automatik enbart kör isolationsövningar. Dock spenderar jag en hel del tid på gym och i alla fall pe de gymmen jag går på och har gått på så är mönstret det samma: de flesta största killarna kör ett fåtal reps med världens motstånd och gärna med isolerande övningar. Men inte ALLA, stor skillnad.

Det enda jag sagt (se tidigare inlägg) är att jag rekommenderar TS att inte köra isolerande övningar och det verkar som att du instämmer eller?

#28

Postad 09 augusti 2010 - 18:00

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

  • 3 166 inlägg
  • 0

http://www.metro.se/...34-22/index.xml



Den killen snacka i nattmössan, kolla bla detta:

"Små mängder protein kan återigen vara att rekommendera då de höjer insulinnivåerna och låter mer glukos transporteras in i cellerna. Rekommenderad mängd är ca. 30g kolhydrater och 10g protein"

#29

Postad 09 augusti 2010 - 18:26

Unregistered1734
  • Unregistered1734
  • Beroende

  • 1 114 inlägg
  • 0
EAA / BCAA går direkt till dina muskler blixtsnabbt, medans protein måste passera levern.
Både före och efter träning har vassle mycket mindre effekt på proteinsyntesen än fria EAA.
Det är proteinsyntesen som är det viktigaste för att vända katabolisen till anabolism.

BCAA ger större muskeltillväxt, fettförlust och styrkeökningar än vassleprotein (1)

Här är köttig fakta om EAA (som innehåller alla 7 aminosyror, medans BCAA innehåller 3 men sägs aktivera cell-receptorer starkare) Hursom är vilket man än väljer toppen.

http://www.kolozzeum...ad.php?t=127561
BCAA stimulerar muskeluppbyggnad, och förbättrar återhämtning bättre än whey protein. I detta fallet X tend produkt med egen bekostad studie. Scivation/Primaforce X-tend BCAA studie.

http://mmsports.se/f...SSN_2009ed2.jpg

Allt du behöver är mjölk (alt pucko 93% mjölk och sackaros du vill komma åt efter träningen, som fungerar som ännu snabbare kolhydrater 7%).

Fördelar med mjölk efter träning:
över 32 studier jag kan länka på snabb rak hand, talar om att det gör följande:

* Stimulerar proteinsyntesen utmärkt - Fullgod fetmjölk på 3% (den röda) har visat sig vara bäst
* Stimulerar kroppens största tillväxthormon kraftigt (IGF-1)
* Enda proteinet (Kasein) som är antikatabol och minskar muskelnedbrytning
* Reglerar tillbaks glykogenförrådet alldeles prima

Nackdel? Saktar ner näringsupptaget flera timmar framöver, beroende på konsumtion. Men skillnaden har påpekats i flertals diagram att vara marginell...

Kör EAA eller BCAA före träning, en lättsmält frukt, efteråt kör du EAA eller BCAA + mjölk efteråt.

Enklast så för nybörjare. Och bäst. Fullgod fetmjölk - Röd mjölk har visat sig vara bäst.





(1)
Journal of the International Society of Sports Nutrition 2009, 6(Suppl 1):P1

http://www.jissn.com...783-6-S1-P1.pdf

#30

Postad 09 augusti 2010 - 20:06

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

  • 3 166 inlägg
  • 0

Fullgod fetmjölk - Röd mjölk har visat sig vara bäst.



I jämförelse med vad?

#31

Postad 10 augusti 2010 - 00:59

Unregistered592cec63
  • Unregistered592cec63
  • Forumräv

  • 744 inlägg
  • 0
Lactoferrin:

Du har ju saxat den ur vad man bör göra efter ett konditionspass vilket inte är samma sak som vad man bör göra efter ett styrketräningspass.
Det är två skilda sätt att träna kroppen och därefter måste ju intaget av näring efter passen skilja sig åt.

Läs om rubbet och se vilken text som hör till vad :D

Eller lägg upp nåt som visar motsatsen, att bara kalla killen bombad ger jag inte mycket för.

#32

Postad 10 augusti 2010 - 06:37

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

  • 3 166 inlägg
  • 0

Lactoferrin:

Du har ju saxat den ur vad man bör göra efter ett konditionspass vilket inte är samma sak som vad man bör göra efter ett styrketräningspass.
Det är två skilda sätt att träna kroppen och därefter måste ju intaget av näring efter passen skilja sig åt.

Läs om rubbet och se vilken text som hör till vad :D

Eller lägg upp nåt som visar motsatsen, att bara kalla killen bombad ger jag inte mycket för.



Nu kalla jag inte killen "bombad", ska du citera så gör det rätt nästa gång.

Vet att det är två olika sätt att träna men näringsintaget måste väl inte vara olika bara för det även om det optimala intaget inte är känt vad jag vet så borde inte det vara stor skillnad på återhämtning och återhämtning.

Hans rekommendation som var 30g KH och 10g protein är inte helt fel, bättre än 30g KH och 5g protein men sämre än 30g KH och >10g protein.
Men när han säger att "Små mängder protein /.../ höjer insulinnivåerna och låter mer glukos transporteras in i cellerna." så verkar han inte ha så mycket kunskap inom nutrition eftersom de 30g KH höjer insulinnivåerna mer än vad 10g protein gör (beror visserligen på vad det är för typ av KH men i 9 av 10 fall är det så).

Kanske är petitesser men jag tycker ändå att det säger en del om "experten".

Jag orkar inte leta efter referenser som styrker det jag skrivit men har man läst mycket om nutrition på nätet/böcker så ser man nog att det jag skrivit är logiskt i annat fall får jag väl söka runt efter några studier.

#33

Postad 10 augusti 2010 - 07:01

JetJaguarr
  • JetJaguarr
  • Forumräv

  • 839 inlägg
  • 0

Nej, inga byggfördelar som du säger, men det ger dig en bättre koordination etc, som gör att du får mer nytta av musklerna utanför gymmet. Tänk så här, ren rudimentär mekanik, om du ska lyfta eller flytta något så har du alltid en motkraft mot golvet, via benen...



Nej, jag har aldrig sagt att "ren styrketräning" är detsamma som att isolera musklerna, jag gör det tex själv inte :D

Och nej, jag har inte heller fått för mig att ALLA som tränar för att öka muskelmassan per automatik enbart kör isolationsövningar. Dock spenderar jag en hel del tid på gym och i alla fall pe de gymmen jag går på och har gått på så är mönstret det samma: de flesta största killarna kör ett fåtal reps med världens motstånd och gärna med isolerande övningar. Men inte ALLA, stor skillnad.

Det enda jag sagt (se tidigare inlägg) är att jag rekommenderar TS att inte köra isolerande övningar och det verkar som att du instämmer eller?


Jo, instämmer gör jag. Ett fåtal reps med så mycket motstånd som möjligt är dock bara bra för ökad muskelmassa. Det går även lite stick i stäv med isolationsövningar, då du kan hantera mindre vikt, och i sluändan inte få samma muskelutveckling.

#34

Postad 10 augusti 2010 - 11:42

Unregistered1734
  • Unregistered1734
  • Beroende

  • 1 114 inlägg
  • 0

I jämförelse med vad?


I jämförelse med grön & blå mjölk på att stimulera proteinsyntesen maximalt med dess biologiska värde.
Grön stimulerar mer muskelproteinsyntesen.

Ur ett byggar perspektiv : Kom åt de olika sockerarterna efter träning (sackaros och fruktos) och inta 2dl pucko (93% mellanmjölk samt 7% sackaros) och ta en banan (fruktos), EFTER du tagit EAA - BCAA .

Ur ett nybörjar perspektiv så är detta troligen den bästa grunden för återhämtning tills man kommit igång mer med läsningen. Dessutom hindrar inte ynka 2dl kalcium nämnvärt järnupptaget om du vill ta juice efter träningen vid måltiden, för ta upp järnet som avgör dina nästa dagars prestationsförmåga.

#35

Postad 10 augusti 2010 - 14:56

Unregistered895166df
  • Unregistered895166df
  • Beroende

  • 1 200 inlägg
  • 0
Ett tips i all välmening till tråskaparen.

Testa ett privärt proteinpulver. Tycker du inte om det, byt märke och prova ngt annat istället.

Bry dig inte om petitesser såsom vilken mjölk som är bäst mm.

Håll en lagom nivå på det hela. Min rekomendation till dig är att du tränar lätt i 1-2 månader, ca 2-3 gympass i veckan. Försök att äta så nyttigt du bara kan, använd sunt förnuft. Tillsätt proteinpulver till den nyfunna livsstilen. Bry dig inte om det andra såsom omega 3, extra starka vitaminer, EAA, kreatin mm. Det blir ändå bara en djungel för dig nu så här i början, vilket kan leda till att du tröttnat om 3 månader.

Skynda långsamt. Resultaten kommer olika snabbt för olika individer. I början brukar man emellertid känna av stora förändringar, vilka efter efter ett tag kommer att avta. Det är då du ska börja ta in mer information.

Som sagt, kör på i din egna takt. Det enda tillskottet du behöver tänka på så här ibörjan är protein. Glöm resten.

Inte ens Jay cutler följer hälften av det som nämnts här inne, då det finns betydligt mer effektiva medel att ta om man vill bli stor. Tror knappast att cuttler kollar om det är grön eller röd mjölk, bara som ett exempel...

Lycka till med träning och protein. Om du vill ha ett bollplank vet du var PM knappen sitter :D

G

#36

Postad 10 augusti 2010 - 15:43

Kalekulan
  • Kalekulan
  • Mästare

  • 2 926 inlägg
  • 0
Alltså att ta mjölk känns overkill. Ta med dig en skiva ost istället, det ska vara extremt bra har jag läst. Dock måste det vara prästost 30% då herrgårds- och hushållsost inte är lika bra.

Skämt åsido. Jag tycker hela den här tråden börjar bli överdriven. Jag skiter faktiskt i vad som ger "bäst" resultat och det tror jag de flesta också gör förutom er extremister. Proteinpulvret gör mig mätt för stunden och är inte så ###### dyrt om man jämför med portionspris (ca 10kr/portion) och jag har märkt stor skillnad sen jag började använda det.

#37

Postad 10 augusti 2010 - 16:34

Unregistered895166df
  • Unregistered895166df
  • Beroende

  • 1 200 inlägg
  • 0

Alltså att ta mjölk känns overkill. Ta med dig en skiva ost istället, det ska vara extremt bra har jag läst. Dock måste det vara prästost 30% då herrgårds- och hushållsost inte är lika bra.

Skämt åsido. Jag tycker hela den här tråden börjar bli överdriven. Jag skiter faktiskt i vad som ger "bäst" resultat och det tror jag de flesta också gör förutom er extremister. Proteinpulvret gör mig mätt för stunden och är inte så ###### dyrt om man jämför med portionspris (ca 10kr/portion) och jag har märkt stor skillnad sen jag började använda det.


+1 :=)

G

#38

Postad 10 augusti 2010 - 19:39

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

  • 3 166 inlägg
  • 0

I jämförelse med grön & blå mjölk på att stimulera proteinsyntesen maximalt med dess biologiska värde.
Grön stimulerar mer muskelproteinsyntesen.


Skrev du fel här eller säger du emot dig själv? Den lilla skillnaden på mjölk och mjölk gör mig skeptisk till att du skulle se nån skillnad på proteinsyntesen och om sådan så är den så jäkla marginell att det inte ens är värd att tänka på.

Ur ett byggar perspektiv : Kom åt de olika sockerarterna efter träning (sackaros och fruktos) och inta 2dl pucko (93% mellanmjölk samt 7% sackaros) och ta en banan (fruktos), EFTER du tagit EAA - BCAA .


Undvik sockerarter helt, dom gör ändå ingen nytta.

Ur ett nybörjar perspektiv så är detta troligen den bästa grunden för återhämtning tills man kommit igång mer med läsningen. Dessutom hindrar inte ynka 2dl kalcium nämnvärt järnupptaget om du vill ta juice efter träningen vid måltiden, för ta upp järnet som avgör dina nästa dagars prestationsförmåga.


Till en nybörjare: köp vanligt vassleprotein billigt och gott, både Gymvaruhuset och kolozzeums protein är billigt och sjukt gott, Gymgrossistens luktar rengöringsmedel typ Ajax och smakar därefter.
Vassle protein är billigare än mjölk, lättare att ta med sig, håller sig bättre i värme och över tid, väger mindre i väskan, smakar godare, går lika lätt att köpa som mjölk, finns säkert mer fördelar men jag tror det räcker.


Hakuna-matata:
Nackdel? Saktar ner näringsupptaget flera timmar framöver, beroende på konsumtion


Vad är det för näringsupptag som saktar ner?

Hakuna-matata:
EAA / BCAA går direkt till dina muskler blixtsnabbt, medans protein måste passera levern.


Protein tar exakt samma väg som EAA, bara att det tar lite längre tid beroende på vilken struktur den har.

#39

Postad 10 augusti 2010 - 20:21

Unregistered1734
  • Unregistered1734
  • Beroende

  • 1 114 inlägg
  • 0

Skrev du fel här eller säger du emot dig själv? Den lilla skillnaden på mjölk och mjölk gör mig skeptisk till att du skulle se nån skillnad på proteinsyntesen och om sådan så är den så jäkla marginell att det inte ens är värd att tänka på.



Undvik sockerarter helt, dom gör ändå ingen nytta.



Till en nybörjare: köp vanligt vassleprotein billigt och gott, både Gymvaruhuset och kolozzeums protein är billigt och sjukt gott, Gymgrossistens luktar rengöringsmedel typ Ajax och smakar därefter.
Vassle protein är billigare än mjölk, lättare att ta med sig, håller sig bättre i värme och över tid, väger mindre i väskan, smakar godare, går lika lätt att köpa som mjölk, finns säkert mer fördelar men jag tror det räcker.




Vad är det för näringsupptag som saktar ner?



Protein tar exakt samma väg som EAA, bara att det tar lite längre tid beroende på vilken struktur den har.



Kom med källor till påståendena så kommer jag med mina efteråt... du är en forumråtta :D Jag vet vad jag pratar om.

#40

Postad 10 augusti 2010 - 20:48

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

  • 3 166 inlägg
  • 0

Kom med källor till påståendena så kommer jag med mina efteråt... du är en forumråtta :D Jag vet vad jag pratar om.



Vet du?

Du kan ju iaf svara på vad du menar i dina inlägg som jag frågar om ovan som tex skrivfel eller inte och vad som saktar ner vid intag av mjölk.

#41

Postad 10 augusti 2010 - 21:09

Unregistered895166df
  • Unregistered895166df
  • Beroende

  • 1 200 inlägg
  • 0
Den här Hakuna börjar gå samtliga på nerverna nu tror jag, ha ha.

Det finns ingen här inne som påstår att han är ngn expert. Däremot, om jag hade varit Hakuna, hade jag ödmjukat mig ganska mkt om jag bara hade tränat i 1½ år.

Det är samma sak som med allting annat. Inte tusan ser jag mig som en gud när jag pratar med exempelvis Ingemar Öhman eller liknande snubbar, vilka har mångårig erfarenhet av ljud och akustik.

Jag har som som sagt träffat flertalet killar i åldern mellan 18-25 år som hänger på Body forum, Kolozzeum mm och som därigenom får en hel del information. Sedan tror dom att dom är världsmästare. Kan nog dessutom meddela att eliten knappast håller till på de här forumen, eftersom de mer eller mindre är nerlusade med snubbar som har tränat mellan 1-3 år och som tror att man kan tävla eller bli stor utan att ta vissa "hjälpmedel", ha ha ha.
Vi som har lite mer erfarenhet håller till på andra forum, vilka har åldersgräns och då syftar jag inte på FB.

Den här Bart.. som en viss kille refererar till har ett ytterst tveksamt förflutet. Vidare förkastar mer eller mindre de flesta tävlande idag Bartolls ideer, bortsett från killarna runtomkring mälardalen, samt nybörjare.
Skulle man exempelvis fråga en viss Martin K från Gbg, hade han skrattat kalsongerna av sig om man överhuvutaget nämt Bart... Och då ska man ha klart för sig att Martin är Sveriges bästa genom tiderna. Att han åkt dit var ju givet då han aldrig någonsin hymlade om vad han käkade... Det är emellertid en helt annan diskussion, långt ifrån proteinpulver och Vassle.

Vidare har jag dessutom svårt att ta en kille på allvar som menar på att Stretchning kan skada musklerna. Det säger sig självt att man inte ska stretcha om man precis fått en bristning. Annars kan man stretcha hur mkt man vill. Som sagt 1½ års träning och man blir lurad gång på gång, inget nytt under solen.
Faktum är desto mer stretchad din muskel är, desto bättre blodgenonströmning. Men som sagt, det är svårt att ta en kille på allvar som läser sig till info, istället för att prakticera.

Kom tillbaks och ge råd när du fått lite mer erfarenhet, eller sluta skriv massa dynga det blir ändå bara löjligt i slutändan!

G

#42

Postad 11 augusti 2010 - 00:22

Juhan
  • Juhan
  • Forumräv

  • 679 inlägg
  • 0
Ett tipps är att ta hela det här med kosttillskotts branschen med en nypa salt, det är mitt råd för inte alltid men oftast så är det ren och skär dynga. Under de år jag var aktiv på gymmet så har jag stött på ett preparat som var bra men det blev visst dopingklassat ett tag senare.

Förut var kosttillskotts branschen tvungen att bevisa att deras produkt fungerade annars fick det inte säljas men sedan den lagen försvann så har kosttillskotts branschen exploderat. Det kan heta Super duper anabolic och ha en bild på Jay Cutler från Mr Olympia men så i själva verket är det helt värdelöst och en ren och skär placebo effekt.

#43

Postad 11 augusti 2010 - 00:40

Unregistered895166df
  • Unregistered895166df
  • Beroende

  • 1 200 inlägg
  • 0

Ett tipps är att ta hela det här med kosttillskotts branschen med en nypa salt, det är mitt råd för inte alltid men oftast så är det ren och skär dynga. Under de år jag var aktiv på gymmet så har jag stött på ett preparat som var bra men det blev visst dopingklassat ett tag senare.

Förut var kosttillskotts branschen tvungen att bevisa att deras produkt fungerade annars fick det inte säljas men sedan den lagen försvann så har kosttillskotts branschen exploderat. Det kan heta Super duper anabolic och ha en bild på Jay Cutler från Mr Olympia men så i själva verket är det helt värdelöst och en ren och skär placebo effekt.


Bra inlägg med mkt sanning. Branchen är fullständigt översvämmad av oseriösa tillverkare. Tyvärr är träningsmänniskor ofta mottagliga för falska budskap. Ju mer rutin man får, desto lättare ser man och märker man vad som är fullständigt åt skogen.

G

#44

Postad 11 augusti 2010 - 00:54

Unregistered74d4d0b1
  • Unregistered74d4d0b1
  • Veteran

  • 2 219 inlägg
  • 0

Till en nybörjare: köp vanligt vassleprotein billigt och gott, både Gymvaruhuset och kolozzeums protein är billigt och sjukt gott, Gymgrossistens luktar rengöringsmedel typ Ajax och smakar därefter.
Vassle protein är billigare än mjölk, lättare att ta med sig, håller sig bättre i värme och över tid, väger mindre i väskan, smakar godare, går lika lätt att köpa som mjölk, finns säkert mer fördelar men jag tror det räcker.



Protein tar exakt samma väg som EAA, bara att det tar lite längre tid beroende på vilken struktur den har.


Ja precis, att ta med banan + mjölk/pucko + EEA till varje pass är både dyrt och krångligt.

#45

Postad 11 augusti 2010 - 01:02

Unregistered74d4d0b1
  • Unregistered74d4d0b1
  • Veteran

  • 2 219 inlägg
  • 0

Den killen snacka i nattmössan, kolla bla detta:

"Små mängder protein kan återigen vara att rekommendera då de höjer insulinnivåerna och låter mer glukos transporteras in i cellerna. Rekommenderad mängd är ca. 30g kolhydrater och 10g protein"


Nja. Jag tycker nog det han skriver om vad man ska trycka i sig stämmer överens med vad de flesta rekommenderat mig här i tråden. Däremot vet jag inte själv hur hans förklaring till det hela stämmer... Så här står det:

Så här ska du äta efteråt
Då energin i huvudsak hämtas från lagrat glykogen kan nivåerna vara väldigt låga efter ett tufft styrketräningspass. Ladda med snabba kolhydrater och protein senast 20 minuter efter passet. Proteiner används som byggstenar och därför är det viktigt med högre intag av kolhydrater. Däremot höjer protein insulinnivåerna som gör att kolhydrater (i form av glukos)
lättare kan slussas in i dina celler. Intag av fett ska minimeras då det sänker hastigheten din kropp upptar näringsämnen (sänker GI). Rekommenderad mängd är ca. 40g kolhydrater och 20g protein. Större måltid bör därefter intas ca 1 h senare. Drycker är ofta att föredra som näring efter ett träningspass då dessa enkelt upptas och ger inte en uppsvälld känsla som fast föda kan göra.


Redigerat av Unregistered74d4d0b1, 11 augusti 2010 - 01:05.


#46

Postad 11 augusti 2010 - 06:29

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

  • 3 166 inlägg
  • 0

Nja. Jag tycker nog det han skriver om vad man ska trycka i sig stämmer överens med vad de flesta rekommenderat mig här i tråden. Däremot vet jag inte själv hur hans förklaring till det hela stämmer...



Vet inte om du läste min motivering till varför han pratar i nattmössan men jag tar det igen.

Då energin i huvudsak hämtas från lagrat glykogen kan nivåerna vara väldigt låga efter ett tufft styrketräningspass. Ladda med snabba kolhydrater och protein senast 20 minuter efter passet.

Styrketräning använder inte särskilt mycket glykogen och det som används kommer fyllas på under dagen av normal kost, snabbare inlagringen ska tydligen inte ge mer resultat på muskeltillväxt.

Proteiner används som byggstenar och därför är det viktigt med högre intag av kolhydrater.

Proteinet används som byggstenar med eller utan kolhydraters närvaro.

Däremot höjer protein insulinnivåerna som gör att kolhydrater (i form av glukos)
lättare kan slussas in i dina celler.


30g kolhydrater höjer insulinet mer än vad 10g protein gör (9 av 10ggr) samt att efter träning har du förhöjd insulinkänslighet så det behövs nästan ingen insulin. Är du en frisk människa så behöver du inte fundera på insulinet, om kroppen behöver insulin så ser den till att frisätta det, behöver inte äta nåt speciellt för den orsaken.

Intag av fett ska minimeras då det sänker hastigheten din kropp upptar näringsämnen (sänker GI).

I afterworkdrinken kan minimalt med fett vara possitivt för proteinets hastighet vara en fördel annars spelar det ingen roll.

Rekommenderad mängd är ca. 40g kolhydrater och 20g protein.

Här rekommenderar han mer efter styrketräning, borde vara samma för kondition. Kolhydraterna kan vara överflödiga, räcker med det man äter 1h efter passet och under dagen. Här håller jag med honom helt "Större måltid bör därefter intas ca 1 h senare." fast byta ut bör till skall.



Jag förväntar mig mer av en expert inom området, därför skrev jag som jag gjorde angående nattmössan.

#47

Postad 11 augusti 2010 - 07:03

Kamui
  • Kamui
  • Beroende

  • 1 316 inlägg
  • 0

Den här Hakuna börjar gå samtliga på nerverna nu tror jag, ha ha.

Det finns ingen här inne som påstår att han är ngn expert. Däremot, om jag hade varit Hakuna, hade jag ödmjukat mig ganska mkt om jag bara hade tränat i 1½ år.

Det är samma sak som med allting annat. Inte tusan ser jag mig som en gud när jag pratar med exempelvis Ingemar Öhman eller liknande snubbar, vilka har mångårig erfarenhet av ljud och akustik.

Jag har som som sagt träffat flertalet killar i åldern mellan 18-25 år som hänger på Body forum, Kolozzeum mm och som därigenom får en hel del information. Sedan tror dom att dom är världsmästare. Kan nog dessutom meddela att eliten knappast håller till på de här forumen, eftersom de mer eller mindre är nerlusade med snubbar som har tränat mellan 1-3 år och som tror att man kan tävla eller bli stor utan att ta vissa "hjälpmedel", ha ha ha.
Vi som har lite mer erfarenhet håller till på andra forum, vilka har åldersgräns och då syftar jag inte på FB.

Den här Bart.. som en viss kille refererar till har ett ytterst tveksamt förflutet. Vidare förkastar mer eller mindre de flesta tävlande idag Bartolls ideer, bortsett från killarna runtomkring mälardalen, samt nybörjare.
Skulle man exempelvis fråga en viss Martin K från Gbg, hade han skrattat kalsongerna av sig om man överhuvutaget nämt Bart... Och då ska man ha klart för sig att Martin är Sveriges bästa genom tiderna. Att han åkt dit var ju givet då han aldrig någonsin hymlade om vad han käkade... Det är emellertid en helt annan diskussion, långt ifrån proteinpulver och Vassle.

Vidare har jag dessutom svårt att ta en kille på allvar som menar på att Stretchning kan skada musklerna. Det säger sig självt att man inte ska stretcha om man precis fått en bristning. Annars kan man stretcha hur mkt man vill. Som sagt 1½ års träning och man blir lurad gång på gång, inget nytt under solen.
Faktum är desto mer stretchad din muskel är, desto bättre blodgenonströmning. Men som sagt, det är svårt att ta en kille på allvar som läser sig till info, istället för att prakticera.

Kom tillbaks och ge råd när du fått lite mer erfarenhet, eller sluta skriv massa dynga det blir ändå bara löjligt i slutändan!

G


Hur gick det för Martin? Löste det sig för honom? Tränade på Exhale fram tills förra sommaren, alldeles innan den här soppan som han hamnade i. Har bytt gym nu och har inte längre någon direkt koll... Håller tummarna för honom i alla fall, som sagt är han den störste (pun intended) någonsin i Sverige. Det var häftigt att se honom få Dexter Jackson att se ut som ett spädbarn trots att han var nybliven Mr O. :D

#48

Postad 11 augusti 2010 - 11:01

Unregistered1734
  • Unregistered1734
  • Beroende

  • 1 114 inlägg
  • 0
Vassleprotein / EAA - BCAA är ingen mirakelprodukt. Du kanske ska lära dig lite om kosten som har trippel inpåverkan på resultat och hälsa gentemot pulver.

Djur som får fasta periodiskt uppvisar förbättrad glukosmetabolism och förbättringar vad gäller hjärt- och kärlfaktorer.

http://www.pnas.org/...ull/100/10/6216

http://jn.nutrition....full/133/6/1921

Människor som får äta sina kalorier i ett mål per dygn uppvisar lägre kortisolnivåer, mindre mängd kroppsfett och ökad mängd muskelmassa. Samtidigt påverkades kolesterolnivåer negativt (alltså i innebörden dåligt), och hungersymptom ökade.

Tilläggas skall, att mätningarna gjordes vid en tidpunkt på dygnet, som kan förvränga resultaten, men en indikation i alla fall.

http://www.ajcn.org/...stract/85/4/981

En tränande som förlägger en majoritet av sitt näringsintag efter träning skapar antagligen bra förutsättningar för återhämtning och tillväxt.

Varför skulle jag ändra åsikt om 5 år? snarare bara förändra upplägget, men inte byta upplägg. Förändra enbart om nya rön gör mödan värt det.


Periodisk fasta är idealiskt för bygga cleant, och även för bygga maximalt.

Läs lite avhandlingar från sahlgrenska, pubmed, kritisera auktoriteterna som bartoll, och kolla om dina resultat kommer. Då är du inte en nybörjare trots 1,5 år i bagaget. Jag anser mig inte vara en nybörjare då jag lär ut info till folk med 15 år i bagaget utan resultat. Skrivit en 15 sidor rapport om detta jag absolut är villig att skicka till dig, om proteinets biologiska värde - hastighet - upptag beroende på tuggmotstånd, hur du undviker belasta binjurarna etc.

Mer variabler spelar större roll än du tror för att bli nästa Arnold. Och det är jag om 8 år troligtvis :D

Hoppas jag gett dig lite kött på benen även om det blir off topic. Mer värt att bruka sådan här information, än gå på marknadsförsäljarnas uber hyllningar till tillskotten.

Dessa tillskott kan vara värt att titta på - non stimulanta som inte mixtrar med ditt endokrina system.

Karnosin
Spjälkad 70%ig bio-marin omega3
Great Earth - multiminerals extra strong 16h tl
EAA-XX

Sitter du på sådan här tung information - och testat i praktiken? tror faktiskt att mina resultat på 1,5 år överglänser dina 20 år...

Fastar upp emot 13 timmar.. (ej sömn inkl)

de 3 stora -
Bänk 90 - 2 djupa
Knäböj - 160 - 5 djupa
Ru mark - 120 - 5 djupa

71kg , 18 år, 1.80 lång

8.5 % BF mätt med 7.punkters kaliper (J&p) dubbelkoll.

Varsegod att slänga lite köttig stats ;)

Redigerat av Unregistered1734, 11 augusti 2010 - 11:04.


#49

Postad 11 augusti 2010 - 17:23

Unregistered895166df
  • Unregistered895166df
  • Beroende

  • 1 200 inlägg
  • 0
Egentligen vill jag inte besvara dina påståenden, men jag känner ändå en viss empati för dig, då du fortfarande ger ett tämligen omoget och stereotypt intryck.

1, EAA -XX är inget revolutionerande. EAA provade jag för flera år sedan. Skulle tippa några år innan du ens visste vad en hantel var för ngt... Beträffande smaken finns det dock ett och annat att önska. EAA ser jag dock som ngt positivt.

2, Great Earth Multi hard core pack med Time Release har jag käkat i över 15 års tid. Kan för övrigt nämna att det är en viss I.Larssons absoluta favoriter. Jag skulle dock bli förvånad om du visste vem legenden är...

3, Beträffande din 70% späljkade Omega 3 skulle jag nog vilja påstå att du blivit fallit offer för bra reklam. Övriga kommentarer överflödiga...

4, Karnosin, jösses kom med ngt nytt. Den här substansen diskuterades flitigt för några år sedan. Själv känner jag folk som kört med Karnosin och skillnaden var inte ens mätbar. Sedan kan du ta dina studier och tro på vad du vill. Själv känner jag ingen som har har märkt ngn skillnad med Karnosin. Teoretikern kanske har hört kompisens kompis kompis prova ngn gång???? Vad som har försvunnit mellan de olika leden kan ha varit ändrad kost, andra tillskott, nytt träningsprogam, mm.

Till sist tycker jag att du ska fortsätta äta ditt 1 mål om dagen och på så vis försöka bli en ny Arnold. Jag säger bara lycka till.

Vidare vill jag faktiskt uppmuntra hakuna att skriva lite mer då inläggen på kort tid har hunnit bli smått legendariska på ett annat forum där somliga bara vill ha mer, vilket jag gladeligen förser dom med :D Dock ej blöjsidor såsom BF, Kolo och FB.

Nuvarande stats har jag redan skrivit. Sök så skall du finna.

Till Kamui:

Om du har tränat på Exhale är det inte alls omöjligt att vi sprungit på varandra tidigare ;)

Vidare kan jag nämna att jag inte känner en viss Martin personligen. Med det menar jag att vi inte umgås privat. Utan att lämna ut för mkt om killen kan jag ändå säga att det var länge sedan jag såg en sådan harmoniskt Martin. Han mår bättre nu än på länge. De senaste åren har uppenbarligen varit väldigt tuffa av förståeliga skäl. Nu känns det dock som att han landat. Han har tom börjat träna igen :D

Beträffande deltagandet i Mr O var det mkt som gick snett. Vad, vill jag inte gå in på i det här forumet...
Martin är dock den enda Svensk som kvalificerat och deltagit i Mr O, vilket säger en hel del om hans status. Att han inte lyckades pricka formen är en helt annan sida på myntet. Man kan dock aldrig ta ifrån honom själva deltagandet.
Nästa man att försöka kvala in är Ahmad Ahmad från Malmö. Där kan man verkligen snacka om att vissa "hjälpmedel" gör nytta. Vilken skillnad det är på Off och On season och fort går det dessutom :) Och då pratar jag inte om några 70% spälkad omega 3, vilket somliga här inne tror är rena mirakelmedlet, ha ha ha.

Må bäst allesammans!

G

#50

Postad 11 augusti 2010 - 17:43

Warlokk
  • Warlokk
  • Veteran

  • 2 160 inlägg
  • 0

Nästa man att försöka kvala in är Ahmad Ahmad från Malmö. Där kan man verkligen snacka om att vissa "hjälpmedel" gör nytta. Vilken skillnad det är på Off och On season och fort går det dessutom :D Och då pratar jag inte om några 70% spälkad omega 3, vilket somliga här inne tror är rena mirakelmedlet, ha ha ha.

Må bäst allesammans!

G


Ahmad är väl redan kvalificerad? Fast till den lätta klassen.

Redigerat av Warlokk, 11 augusti 2010 - 17:44.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.