Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Börjar om från scratch...!

379 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 28 augusti 2010 - 20:52

wEctro
  • wEctro
  • Amatör

  • 66 inlägg
  • 0
Hej hej,

Det är ungefär 3år sedan jag senast satt inför valet av ljud och bild. Då gick jag från ingenting till en ganska bra nivå på en gång.Var inställd på att det jag valde skulle få hänga med i bra många år...men saker och ting ändras - i samband med kommande flytt blir jag av med nästan all elektronik.

Dessa saker kommer jag behöva ersätta:



+ 52" TV
+ stationär pc som mediacenter/filserver.
+ kablar.

Med andra ord så kommer det varken synas eller låta speciellt mycket i det kommande vardagsrummet. Det enda elektroniska som man kan räkna till ett hembiosystem som är kvar är en liten lcd-tv, ps3 och en time capsule. Den uppsättningen känns ju lite...beige ;)

Men det kan man ju lätt ordna på och nu står man inför mer eller mindre ett drömläge! Har en ganska bra bild över vad jag vill ha både funktionellt och visuellt - men samtidigt är det lätt att bli fartblind och bara snöa in sig på det som känns bekant och bekvämt.

Mina tankar kring det nya systemet är många. Det nya vardagsrummet har riktigt häftiga förutsättningar för hifi med ca 4x5m stort med 3,70 i tak och tjocka betongväggar(förutom innevägg bakom frontarna/duk). Det är stora fönster på ena kortsidan och en öppen gång på andra sidan och det sätter väl begränsningen till ett 5.1 system utan att behöva kompromissa med högtalarplaceringen.

Det är ingen ide att mörka; älskar B&W's CM serie och det var det första jag tänkte på nu när jag skulle ut och välja på nytt. Så såhär ser det tilltänkta systemet ut:



B&W ASW 10CM eller
igen...den är grym B)

Dessa skulle då drivas av den ännu inte släppta Denon AVR 4311 som tordes ha kommit i mitten av oktober, då köpet ska gå av stapeln. Enligt Hifiklubben så skulle det vara ett bra lyft från 3410 - den lär ju knappast vara sämre iaf :)

Till detta blir det projje och någon slags mediacenter, antagligen en mac mini, och ett NAS.

Är en riktig media-junkie och kollar på film/serier, spelar pc/mac/ps3 eller lyssnar på musik nästan all min tid hemma och har inga planer på att ändra på det. Gällande musiken körs mest Spotify (premium för 320kb), film/serie nästan uteslutande HD.

Med det sagt så är målet en kompromisslös anläggning med kraft nog att fungera i ett sådant typ av rum, funktionellt nog att man inte begränsas i sin användning och hiskeligt snyggt utan att ta för stor plats från övriga rummet när det är avstängt. På pappret skulle ovan nämnda uppställning kunna göra det (med elektronik gömd och motordriven duk)

...men så var det ju det där med fartblindheten. Det ovan är bara samlade tankar efter inte mer än en veckas research och jag har inte haft möjlighet att lyssna på några andra märken i någon större utsträckning. Är öppen för förslag och har tid att lägga ner på att åka runt och lyssna i sthlmsområdet om något skulle förefalla intressant, det är inte förrens i mitten av oktober köp blir av. Maxbudgeten är någonstans där i krokarna av ovan nämnda system men det skulle ju knappast skada om man kom undan billigare för något som känns lika bra.

Tacksam för seriös feedback!

//Victor

#2

Postad 28 augusti 2010 - 21:21

Unregistered1884
  • Unregistered1884
  • Amatör

  • 64 inlägg
  • 0
Har du lyssnat på Canton Vento alternativt Canton Reference?

Priserna från Prisjakt får du ta med en nypa salt, eftersom om du importerar från Tyskland (Elektrowelt24 eller Hifi Fabrik) så blir det väsentligt billigare.





#3

Postad 28 augusti 2010 - 21:45

wEctro
  • wEctro
  • Amatör

  • 66 inlägg
  • 0
Tack,

Nej aldrig. Rent estetiskt så tycker jag dom håller måttet och det fanns återförsäljare i sthlms området så det tordes gå att få ihop en motsvarande demo med några vettiga bakhögtalare, subba och kanske Marantz AV8003.

Redigerat av wEctro, 28 augusti 2010 - 21:48.


#4

Postad 29 augusti 2010 - 04:54

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0
Varför blir du av med all bra teknik när du flyttar?

#5

Postad 29 augusti 2010 - 10:00

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

  • 5 090 inlägg
  • 0
Behåll subwoofern i alla fall. Den är kung! :)

#6

Postad 29 augusti 2010 - 10:20

wEctro
  • wEctro
  • Amatör

  • 66 inlägg
  • 0
Det är så enkelt som att han som köper lägenheten också ville köpa utrustningen. Den passar bra med hur lägenheten ser ut, han hade inget liknande och ville helst inte hålla på att bråka med att välja och installera...så det var inget svårt beslut för min del :)

Någon annan som har erfarenhet av paket för liknande ändamål i samma typ av prisklass?

#7

Postad 29 augusti 2010 - 11:08

dallan1981
  • dallan1981
  • Veteran

  • 2 249 inlägg
  • 0
Det jag själv nu kommer att inhandla är ett system ifrån Tyska Heco... Heco Celan Xt Serien med ett par 901 i fronten, dessa finns i svart piano lack, låter helt förträffligt bra (var och lyssnade på systemet igår) även väldigt välbyggt.

Tycker du borde ge dessa ett öra.. spelar med ett otroligt homogent ljud, alla register smälter ihop oerhört fint, inget som sticker ut, men grundklangen är en kraftig ton med djup basförmåga.

Edit : Dessa högtalare går att köpa för mkt trevliga priser ifrån tex elektrowelt24.de



Mvh

Redigerat av dallan1981, 29 augusti 2010 - 11:12.


#8

Postad 29 augusti 2010 - 11:13

shifts
  • shifts
  • Veteran

  • 1 684 inlägg
  • 0

Behåll subwoofern i alla fall. Den är kung! :)


Hehe, det var det enda jag instinktivt kände att jag skulle göra mig av med. Utan att ha lyssnat dessutom, utan bara genom tittat på den.

Skaffa ett par ordentligt subwoofers skulle jag göra istället. Kanske någon av XTZ:s större saker.

Redigerat av shifts, 29 augusti 2010 - 11:14.


#9

Postad 29 augusti 2010 - 11:22

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

  • 5 090 inlägg
  • 0

Hehe, det var det enda jag instinktivt kände att jag skulle göra mig av med. Utan att ha lyssnat dessutom, utan bara genom tittat på den.

Skaffa ett par ordentligt subwoofers skulle jag göra istället. Kanske någon av XTZ:s större saker.

B&W PV1 är bättre än alla subwoofers i XTZ:s sortiment. :)

Den är riktigt, riktigt bra. Det enda som hade varit bättre skulle varit två stycken. ;)

#10

Postad 29 augusti 2010 - 12:13

shifts
  • shifts
  • Veteran

  • 1 684 inlägg
  • 0
Den är fisliten. Förutom det skulle fyra väl valda ur XTZ:s sortiment skulle lira skjortan av en sådan där.

#11

Postad 29 augusti 2010 - 12:18

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

  • 5 090 inlägg
  • 0

Den är fisliten. Förutom det skulle fyra väl valda ur XTZ:s sortiment skulle lira skjortan av en sådan där.

Ja, men vad bra då. :)

#12

Postad 29 augusti 2010 - 12:35

wEctro
  • wEctro
  • Amatör

  • 66 inlägg
  • 0

B&W PV1 är bättre än alla subwoofers i XTZ:s sortiment. :)

Den är riktigt, riktigt bra. Det enda som hade varit bättre skulle varit två stycken. B)


Ja den är fantastisk, speciellt för musik. Testa att lyssna på ett par CM7 med och utan, det är som dag och natt även om man tycker att CM7 i sig låter bra. Ska väl kanske tilläggas att jag vill ha samtliga högtalare av samma märke. Möjligtvis med undantag för PV1 ;)

Angående Heco Celan så såg flera av modellerna fina ut men det mest fantastiska var ju prisskillnaden - geeeez! Tyvärr ligger alla butiker med lyssningsmöjligheter, som jag hittade, i västra sverige så de faller bort om det inte skulle dyka upp någon i sthlm.

#13

Postad 29 augusti 2010 - 12:42

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

  • 5 090 inlägg
  • 0
Ja, det är en riktigt bra subwoofer som tar lite plats och gräver avgrundsdjupt med sin dubbla 8" och 500W.

Det är nog en av mina favoriter.

#14

Postad 29 augusti 2010 - 13:10

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 316 inlägg
  • 0
Jag tycker helt klart han gör rätt att sälja subben. Anser man DET är bra och djupbas så har man inte hört på bra bas helt enkelt.

#15

Postad 29 augusti 2010 - 13:52

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

  • 2 761 inlägg
  • 0

Ja den är fantastisk, speciellt för musik. Testa att lyssna på ett par CM7 med och utan, det är som dag och natt även om man tycker att CM7 i sig låter bra. Ska väl kanske tilläggas att jag vill ha samtliga högtalare av samma märke. Möjligtvis med undantag för PV1 :)

Angående Heco Celan så såg flera av modellerna fina ut men det mest fantastiska var ju prisskillnaden - geeeez! Tyvärr ligger alla butiker med lyssningsmöjligheter, som jag hittade, i västra sverige så de faller bort om det inte skulle dyka upp någon i sthlm.

Finns väl ingen B&W som klarar under 30hz

#16

Postad 29 augusti 2010 - 14:18

wEctro
  • wEctro
  • Amatör

  • 66 inlägg
  • 0

Finns väl ingen B&W som klarar under 30hz


21 - 110 Hz enligt prisjakts spec. Anyways...

Känns rätt meningslöst att prata om hur dåligt något är utan att referera till något som anses bättre. Det är definitivt bättre än ingenting :)

#17

Postad 29 augusti 2010 - 14:56

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

  • 5 090 inlägg
  • 0

Finns väl ingen B&W som klarar under 30hz

Klart det gör. Varför har du fått för dig att det inte finns? :)

Jag tycker helt klart han gör rätt att sälja subben. Anser man DET är bra och djupbas så har man inte hört på bra bas helt enkelt.

Varför tror du det?

#18

Postad 29 augusti 2010 - 15:32

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 316 inlägg
  • 0
För den fixar inte det. Klassisk "subwoofer" design, för liten låda och massa effekt som skapar massiv dist och bumlig bas.

#19

Postad 29 augusti 2010 - 17:18

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

  • 5 090 inlägg
  • 0
Tråkigt. Bör han skaffa Ino?

#20

Postad 29 augusti 2010 - 17:21

shifts
  • shifts
  • Veteran

  • 1 684 inlägg
  • 0
Jag föreslog något från XTZ tidigare, tycker de har några konstruktioner som verkar rätt sunda och prisvärda.

Redigerat av shifts, 29 augusti 2010 - 17:21.


#21

Postad 29 augusti 2010 - 17:28

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

  • 5 090 inlägg
  • 0

Jag föreslog något från XTZ tidigare, tycker de har några konstruktioner som verkar rätt sunda och prisvärda.

XTZ har en del subwoofers som är kanon för sitt pris, men jag vet ingen som skulle kunna ersätta en PV1 i ett vanligt vardagsrum, och framför allt inte två stycken. :)

Texten nedan är inte riktad till dig. Bara lite allmän information till världen:

Det är ju inte så att jag är någon ****** av B&W, nästan tvärtom. Att antyda att jag inte vet vad djup och distfri bas är bara för att jag gillar PV1 är ju bara löjligt. Är världen så svart och vit?

Allting handlar om behov, upplevelse, smak, tycke, storlek på rummet och volym. I alla fall för mig. Och är jag ensam om denna åsikt så får det väl vara så. Det är min!

Edit: Haha, får man inte skriva f a n b o y? ;)

Redigerat av Unregistered1254, 29 augusti 2010 - 17:29.


#22

Postad 29 augusti 2010 - 18:27

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 316 inlägg
  • 0
Vem snackar om Ino? Det finns andra bra moduler, SVS t ex. Men faktum kvarstår, det är ingen ren 20 hz ton som kommer ur den lilla burken. Spelar ingen roll vilket märke det står på den, det är fysikens lagar.

#23

Postad 29 augusti 2010 - 18:54

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

  • 5 090 inlägg
  • 0

Vem snackar om Ino? Det finns andra bra moduler, SVS t ex. Men faktum kvarstår, det är ingen ren 20 hz ton som kommer ur den lilla burken. Spelar ingen roll vilket märke det står på den, det är fysikens lagar.

Bevisa ditt påstående.

#24

Postad 29 augusti 2010 - 19:28

Forshaga
  • Forshaga
  • Användare

  • 206 inlägg
  • 0
Jag har lyssnat på Pv 1 och om jag ska vara ärlig så tyckte jag att den var riktigt skräp.
Och att den kostar 15000:- är ju skrattretande dyrt.
I mitt tycke så är det en designbas som bara ser frän men tillför inte så mycket annat.
Jag håller med föregående inlägg, titta på Xtz istället. Du får 2 st jättefina subbor billigare än en Pv 1 och det låter garanterat bättre.

#25

Postad 29 augusti 2010 - 20:42

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

  • 5 090 inlägg
  • 0

Jag har lyssnat på Pv 1 och om jag ska vara ärlig så tyckte jag att den var riktigt skräp.
Och att den kostar 15000:- är ju skrattretande dyrt.
I mitt tycke så är det en designbas som bara ser frän men tillför inte så mycket annat.
Jag håller med föregående inlägg, titta på Xtz istället. Du får 2 st jättefina subbor billigare än en Pv 1 och det låter garanterat bättre.

Tyckte du verkligen att den lät skräp?

#26

Postad 29 augusti 2010 - 21:18

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0

21 - 110 Hz enligt prisjakts spec. Anyways...

Känns rätt meningslöst att prata om hur dåligt något är utan att referera till något som anses bättre. Det är definitivt bättre än ingenting :)


Den subben spelar "ok" om man inte har några krav alls på lågbas, spelar "snyggt" gör den i alla fall på måttliga ljudnivåer.
Men jag skulle våga påstå att för 15kkr så kan du får saker som spelar snyggare, högre och djupare. och om du kan tänka dig att ha 2st subbar så kan du ta det x 6 i ljudkvalitet och x4 i ljudtryck.

#27

Postad 29 augusti 2010 - 22:35

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 316 inlägg
  • 0

Bevisa ditt påstående.



Vad ska bevisas? Att h2o är vatten? Fysiken kan inte någon tillverkare sätta sig över.

#28

Postad 30 augusti 2010 - 11:42

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

  • 5 090 inlägg
  • 0

Vad ska bevisas? Att h2o är vatten? Fysiken kan inte någon tillverkare sätta sig över.

Att H2O är vatten var väl inte ditt påstående?

Du är den som oftast förespråkar att subjektiva åsikter ska bevisas. Kanontillfälle för dig att bevisa ditt påstående nu. Eller ska jag tolka det som att du tror något baserat på vad någon som kan bevisa det har sagt? Vad skiljer i så fall ditt påstående från ett subjektivt tyckande?

#29

Postad 30 augusti 2010 - 12:10

wEctro
  • wEctro
  • Amatör

  • 66 inlägg
  • 0
Appropå något annat än B&Ws vara eller icke vara...

Ju mer jag funderar desto mer känns outs viktigt att ha; återförsäljaren ska ha ett commitment till att slutresultatet blir så bra det kan bli. Så låt mig omformulera frågan:

För ett rum på 20-25kvm med 3,70 i tak, vad skulle ni välja för högtalare (5.1 lr 5.2) hos HK, RA eller liknande firma som kan ta på sig ett sånt konsultuppdrag i sthlm?

Edit: pris 35000-55000ish, kostnad är inget sjävändamål men samtidigt vill jag inte sitta med ett "prisvärt" system som knappt orkar fylla en garderob.

Mvh Victor

Redigerat av wEctro, 30 augusti 2010 - 14:12.


#30

Postad 30 augusti 2010 - 14:55

Unregistered53cc092c
  • Unregistered53cc092c
  • Lärjunge

  • 394 inlägg
  • 0
"Min snopp är större än din" och "min pappa är starkare än din" kan väl hållas i en separat tråd?

#31

Postad 30 augusti 2010 - 15:07

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

  • 5 090 inlägg
  • 0

"Min snopp är större än din" och "min pappa är starkare än din" kan väl hållas i en separat tråd?

Det håller jag med om. Subwoofers däremot passar utmärkt att diskutera i denna tråd.

#32

Postad 30 augusti 2010 - 16:34

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

  • 857 inlägg
  • 0
Att jämföra en B&W för 15' med XTZ för 2,5' blir lite skevt, men visst...ljudmässigt måste man ju få göra det.
Att man kan få ut någorlunda djupbas ur en lite mindre okonventionel låda är varken en omöjlighet eller hemlighet. Det bara kostar lite extra.
Jämför t.ex en normalt prissatt stativhögtalare med en riktigt dyr så förstår du vad jag menar. Har du en gedigen konstruktion med bra element, styva material och matar dom med en vettig förstärkare så kommer du höra vilken skillnad det är!
Att XTZ's basar är bra råder ju inga tvivel om. Äger själv en och tycker att den levererar helt okej. Att misslyckas med en sådan konstruktion vore ju väldigt klantigt, men är tyvärr inte allt för ovanligt.
Men då mina nuvarande stativare levererar nästan all bas jag behöver/törs spela (p.g.a. lyhörd lägenhet) så har jag knappt igång baslådan nu för tiden.

Har inte lyssnat på den B&W som diskuteras i tråden, så jag kan inte yttra mig om vare sig hur den låter eller hur prisvärd den är.

#33

Postad 30 augusti 2010 - 17:47

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 316 inlägg
  • 0

Att H2O är vatten var väl inte ditt påstående?

Du är den som oftast förespråkar att subjektiva åsikter ska bevisas. Kanontillfälle för dig att bevisa ditt påstående nu. Eller ska jag tolka det som att du tror något baserat på vad någon som kan bevisa det har sagt? Vad skiljer i så fall ditt påstående från ett subjektivt tyckande?



Som jag redan sa, för liten låda, massa effekt, massa dist och sunkig bas. Det finns att läsa på om du inte visste om detta. Det finns en anledning varför SVS lådorna är så pass stora.

#34

Postad 30 augusti 2010 - 17:58

Unregistered2141
  • Unregistered2141
  • Mästare

  • 2 530 inlägg
  • 0
Hej!
Det här kanske kan vara något? :)
Finns även i svart och vit pianolack fast kostar då någon tusenlapp mer om jag inte minns fel.








Här ser du hur dom ser ut i pianolack.
http://www.dynaudio....e/excitex36.php

Mvh Perra

#35

Postad 30 augusti 2010 - 18:04

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

  • 5 090 inlägg
  • 0

Som jag redan sa, för liten låda, massa effekt, massa dist och sunkig bas. Det finns att läsa på om du inte visste om detta. Det finns en anledning varför SVS lådorna är så pass stora.

Så PV1 genererar en massa dist och har ett sunkigt basljud? Då ska man ju helt klart inte köpa den. Då borde man köpa den subwoofer som har störst låda. Typ SVS. Eller Ino.

Hej!
Det här kanske kan vara något? :)

Finns även i svart och vit pianolack fast kostar då någon tusenlapp mer om jag inte minns fel.








Här ser du hur dom ser ut i pianolack.
http://www.dynaudio....e/excitex36.php

Mvh Perra

Mycket trevliga förslag. Jag gillar subwoofern. Den matchar även Focus, Contour etc. :P

Fast man ska nog inte lyssna på mig. Jag går ju efter hur saker spelar i mitt hem, inte efter största lådan. :P

#36

Postad 30 augusti 2010 - 18:17

Unregistered2141
  • Unregistered2141
  • Mästare

  • 2 530 inlägg
  • 0
Det man får tänka på är väl att det blir 1 eller 2 tusenlappar för stativen till bakhögtalarna men om man räknar på det så kostar Marantzen mindre än Denon Recievern så det borde inte göra så mycket ändå :)

#37

Postad 30 augusti 2010 - 18:22

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

  • 5 090 inlägg
  • 0
Det kommer nya högtalare i DM-serien när som helst. Ska tydligen vara ett par maffiga pjäser. :)

#38

Postad 30 augusti 2010 - 18:24

Unregistered2141
  • Unregistered2141
  • Mästare

  • 2 530 inlägg
  • 0
Var har du hört/läst det? :)

Det kommer nya högtalare i DM-serien när som helst. Ska tydligen vara ett par maffiga pjäser. :P



#39

Postad 30 augusti 2010 - 18:25

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

  • 5 090 inlägg
  • 0
Jag hörde det personligen av Morten Nielsen från Dynaudio. :)

#40

Postad 30 augusti 2010 - 18:27

Unregistered2141
  • Unregistered2141
  • Mästare

  • 2 530 inlägg
  • 0
Kommer det någon golv modell då kanske?

Jag hörde det personligen av Morten Nielsen från Dynaudio. :)



#41

Postad 30 augusti 2010 - 19:01

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

  • 5 090 inlägg
  • 0

Kommer det någon golv modell då kanske?

Jo.

#42

Postad 30 augusti 2010 - 20:45

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

  • 5 090 inlägg
  • 0
Det står mer om de nya högtalarna här: http://www.dynaudio.com/eng/news2.php

#43

Postad 30 augusti 2010 - 21:27

wEctro
  • wEctro
  • Amatör

  • 66 inlägg
  • 0
Tackar! Känns som ett värdigt alternativ! Osäker på stativare bak men det känns som en smalsak att hitta alternativ. Marantz/denon verkar inte spela någon större roll, till o med menysystemet såg lika ut sist jag kolla. Hoppas RA svarar på mail nu bara...

Har du/ni en bild över skillnad mellan dynaudio och b&ws ljudbild för motsvarande priser dvs x36 och cm9? Mest kul o höra om man känner likadant, kommer ju antagligen få höra båda inom ett par veckor.

#44

Postad 30 augusti 2010 - 21:39

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

  • 5 090 inlägg
  • 0
Att lyssna på Dynaudio är som att ta bort en filt från B&W utan att det blir skrikigt, enligt mitt tycke. :)

Dynaudio bygger grymt neutrala högtalare där ingenting sticker ut. Dock är det lite mer krävande när det gäller elektronik för att komma till sin rätt.

Risken om du lyssnar på exempelvis Focus 220 II är att du aldrig kommer att kunna köpa något annat. Förutom Contour och uppåt förstås. :P

#45

Postad 31 augusti 2010 - 07:34

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0

1: Så PV1 genererar en massa dist och har ett sunkigt basljud? Då ska man ju helt klart inte köpa den. Då borde man köpa den subwoofer som har störst låda. Typ SVS. Eller Ino.


2: Mycket trevliga förslag. Jag gillar subwoofern. Den matchar även Focus, Contour etc. :)

Fast man ska nog inte lyssna på mig. Jag går ju efter hur saker spelar i mitt hem, inte efter största lådan. ;)


1: Du är faktiskt närmare sanningen än du tror med ditt sarkastiska uttalande... ;)
SVS och Ino är två märken som inte kompromissar med lådstorleken utan bygger för att det ska prestera optimalt. det är faktiskt dom enda två "märken" (Icke DIY) som jag tycker spelar bas på ett fullvärdigt sätt :P
Budget allternativ är XTZ'as 12" basar/moduler som är lite inne på samma bana men inte riktigt når hela vägen fram, spelar dock bäst i prisklassen i fråga om artikullation och kan samtidigt prestera bra djup och tryck.

2: förslaget va intressant så frontarna är trevliga, dom gör inte bort sig.... MEN, haha sorry men subben får dissen av mig (som vanligt... :rolleyes: ) och BÖR bytas ut till en SVS eller XTZ...
Som surrar skulle jag satsa på något bipolärt, så att spridningen blir bättre, och gärna 4st dessutom.... (placerade rätt också såklart :D)

Men frontarna är bra, den rekommentationen kan jag inte direkt invända mot, förutom att jag tycker ändå det finns bättre saker att få tag i för pengarna.

Att lyssna på Dynaudio är som att ta bort en filt från B&W utan att det blir skrikigt, enligt mitt tycke. :)

Dynaudio bygger grymt neutrala högtalare där ingenting sticker ut. Dock är det lite mer krävande när det gäller elektronik för att komma till sin rätt.

Risken om du lyssnar på exempelvis Focus 220 II är att du aldrig kommer att kunna köpa något annat. Förutom Contour och uppåt förstås. ;)


Tycker faktiskt samma som du :)

Med enda skillnaden att: "Risken om du lyssnar på exempelvis Focus 220 II är att du aldrig kommer att kunna köpa något annat. Förutom Ino förstoss" :D

Jag va faktiskt sugen på att köpa Dynaudio förut, lyssnade ganska mycket på deras större modeller 30-50kkr och tycker inte att dom gör bort sig...

#46

Postad 31 augusti 2010 - 08:41

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

  • 4 127 inlägg
  • 0
15K för en liten 8"
Jag har FULL förståelse för att man inte vill ha en jätteskolåda ( som dom kallas i en annan tråd här på forumet )
Men Svs har även sina cylinder modeller som du kanske kan få in i ett hörn där den inte syns lika mycket, man får väldigt mycket för sina pengar hos dom plus att dom har även Buy&try.

Känns som jag promotar dom i varje subbtråd jag är inne i, men det är bara för att jag är så löjligt nöjd med dom. Allt annat jag har lyssnat på hitills har inte en chans i vare sig ljudtryck välljud eller djup!

Finns lite mätningar på http://www.hometheat...urer-model.html

Här har du din PV-1

Bifogad fil  bw_20pv1_20mo.png   16,17K   0 Antal nerladdningar

Knappast subwoofer när den faller av redan vid 50Hz.

Eller om vi tar en Svs för samma pengar och kikar på en mätning där
Som du ser så skiljer det sig mellan en subb och en riktig sub.

SVS PB13U 15Hz tuning
Bifogad fil  svs_20pb13ultra_2015hz_20fr.png   17,98K   0 Antal nerladdningar

XTZ 99W 12 mätresultat ser du här, dom droppar vid 40Hz så räkna kanske inte med det djupaste med dessa heller.

Bifogad fil  xtz_2099_20w12_20mo_20fr.png   15,27K   0 Antal nerladdningar

#47

Postad 31 augusti 2010 - 10:11

wEctro
  • wEctro
  • Amatör

  • 66 inlägg
  • 0
Ja det var en skillnad i hur jämt den presterade, tydlig sådan. Men jag tycker inte siffrorna i sig är speciellt imponerande; 82dB vs 88dB id 20Hz - det är väl där man bör dra gränsen då det inte är hörbart ljud om man går under? Det är inte på något sätt ett påhopp eller liknande, jag försöker bara få ut någonting vettigt ur graferna som per default är ganska skeva(har inte samma max/min eller intervall på varesig x eller y-axel). Om man bara kollar på kurvorna nedan är det direkt missvisande.

Med det sagt så kan jag definitivt tänka om, det är helt nya förutsättningar i nya kåken och bas borde inte vara något problem - mer kräm mer kul! Har ju inte direkt haft möjligheten att pressa någon sub i min nuvarande 30tals lgh med papp/sand väggar så det finns lixom inget jag saknat. PV1 är oavsett minimi Hz väldigt följsam, rapp och bra komplement till ett 2.0 system med högtalare som saknar tyngd i sig själv, så som CM7.

SVS verkar vara en riktig monstersugga - men vem säljer? Heter företaget något annat eller finns de verkligen inte på prisjakt?!

Frontar är det jag är mest benägen att fixa. De måste vara klara, surroundhögtalare och subba kan få ta längre tid att fixa men helt utan ljud känns jobbigt. Det kanske är att trampa över forumgränsen men ange gärna reciever också då jag förstått att kombinationen av märken kan har betydelse för slutresultatet. CM9 står högst upp på listan pga nöjd bakgrund med CM7 och deras design - men jag har heller inte lyssnat på några andra (inkl Dynaudio) ännu som skulle vara renare och är (uppenbarligen :)) öppen för förslag

#48

Postad 31 augusti 2010 - 10:40

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

  • 4 127 inlägg
  • 0
Nu var ju inte mätningarna i sig maxspl, självklart klarar dom mer än 88db@20Hz.

Här hittar du dom som säljer till sverige http://eu.lsound.no/default.aspx

Redigerat av Evil Homer, 31 augusti 2010 - 10:41.


#49

Postad 31 augusti 2010 - 12:59

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

  • 8 314 inlägg
  • 0

Som jag redan sa, för liten låda, massa effekt, massa dist och sunkig bas. Det finns att läsa på om du inte visste om detta. Det finns en anledning varför SVS lådorna är så pass stora.

SVS jobbar nu med en serie med mindre lådor.

#50

Postad 31 augusti 2010 - 13:03

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

  • 8 314 inlägg
  • 0

Hej!
Det här kanske kan vara något? :)

Finns även i svart och vit pianolack fast kostar då någon tusenlapp mer om jag inte minns fel.








Här ser du hur dom ser ut i pianolack.
http://www.dynaudio....e/excitex36.php

Mvh Perra

Fråga - kan stärken hantera högtalarna?
Jag har inte testat dessa högtalare med mer än de förstärkare som varit inkopplade, fast de har ofta varit ganska mycket dyrare. Äldre dynaudio var dock rätt tråkiga med för vingliga stärkare, fast föreslagen Marantz kanske är fullt tillräcklig?.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.