Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Rengörings CD ?

5 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 04 september 2010 - 19:56

kalle23456
  • kalle23456
  • Lärjunge

• 315 inlägg
  • 0
Såg idag en "rengörings CD" som reades för 19 kr.
Vad är detta för någonting?
Det stod att man skulle sätta den i CD spelaren och följa anvisningarna.
Vad kan denna skiva åstadkomma?
Det enda man kan göra är väl att rengöra linsen men det klarar väl inte en CD skiva? eller?

Postad 04 september 2010 - 20:22

milde
  • milde
  • Användare

• 226 inlägg
  • 0
En rengöringscd har en"liten" rengöringsborste som rengör linsen på lasern, vissa tror jag har någon form av våtrengöring med. Så svaret på din fråga är att dessa ska klara av att göra din lins på lasern ren. Har själv ingen erfarenhet av dessa cds men vissa säger att de repar lasern så inget jag skulle rekommendera. Bättre att rengöra med tex topps och "ren" sprit.

Redigerat av milde, 04 september 2010 - 20:26.

Postad 04 september 2010 - 20:51

anderswillhelmsson
  • anderswillhelmsson
  • Mästare

• 3 945 inlägg
  • 0

Det enda man kan göra är väl att rengöra linsen men det klarar väl inte en CD skiva? eller?

Alsop är ett mycket välkänt märke som började sin bana redan på den tiden det fanns Vinylskivor.

De har en rengörings-CD jag köpte för kanske tio år sen, och den har sex små små små borstar i de inre spåren av CDn. De tar bort det damm som alltid kommer in i spelarna/brännarna.

De gör rent Laserhuvudena på både CD-spelare och DVD-brännare, funkar alldeles utmärkt.

Men den du hittade vet man ju inte riktigt vad det är, så håll dig helst till ett välkänt märke, finns kanske hos t ex Webhallen, Clas, Kjell, DigitalTvExperten och Elfa.
Heter kanske Rengörings-CD eller Laser Lens Cleaner.

Har själv ingen erfarenhet av dessa cds men vissa säger att de repar lasern så inget jag skulle rekommendera.

Sprid inte rykten då, Tack!
Jag har använt en sån där i kanske tio år, och den funkar verkligen - en klar skillnad när man bränt sisådär en 30 DVD om man kör den då.
Man slipper t ex en massa problem med inläsningen av en del t ex fingeravtrycks-drabbade CDs och DVDs.

Redigerat av anderswillhelmsson, 04 september 2010 - 21:41.

Postad 04 september 2010 - 22:18

milde
  • milde
  • Användare

• 226 inlägg
  • 0

Sprid inte rykten då, Tack!
Jag har använt en sån där i kanske tio år, och den funkar verkligen - en klar skillnad när man bränt sisådär en 30 DVD om man kör den då.
Man slipper t ex en massa problem med inläsningen av en del t ex fingeravtrycks-drabbade CDs och DVDs.

Finns säkert varianter som fungerar, ville bara påpeka att finns rengöringsskivor som kan repa linsen, så personligen skulle jag inte köpa en billig variant utan att veta hur den fungerar etc och gjort lite mer research. Inge illa menat alltså :)

Postad 05 september 2010 - 19:21

kalle23456
  • kalle23456
  • Lärjunge

• 315 inlägg
  • 0
Den här såldes på Jula för 19 kr har kostat 39 kr.
Är en rengörings CD för just linsen.
Märket är Proove.

Postad 29 september 2010 - 10:09

Melmac
  • Melmac
  • Mästare

• 3 271 inlägg
  • 0
Har jobbat med tillverkninga av testutrustning för optisk media och jag har sett hur det ser ut efter att man kört rengöringsskivor. Det är NO NO med rengöringsskivor, för de repar linsen. Sen om den förkortar livslängden med månader eller år beror ju på hur ofta man kör den´och hur illa det tar.

Jag har aldrig kört en sådan och aldrig behövt. Man ska ha stor otur om man får så mycket damm på linsen att den får problem med att spela skivor. Då ligger nog problemet mer hur ofta det städas eller om spelaren står på fel ställe.

Tops med sprit är bättre isåfall.

Fingertrycksdrabbade skivor löser man ju enklast med att rengöra skivan, inte spelaren. Mild tvål och vatten, "badda" skivan mot en icke luddande handduk eller microfiberduk (man vill ju inte ha vattendroppar i spelaren)

Redigerat av Melmac, 29 september 2010 - 10:12.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.