Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Spikes - Undersökning

74 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 05 October 2010 - 16:35

Mr_Hanzzon
  • Mr_Hanzzon
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
Hej,
Vi håller på med ett produktutvecklingsprojekt på högskolenivå. Vårt projekt går ut på att utveckla en ny form av spikes.
Vi skulle vara mycket tacksamma om så många som möjligt skulle kunna svara på några frågor nedan.

1. Använder du spikes i ditt ljudsystem?

2. Vad är skälet/skälen till att du använder spikes?

3. Ser du några nackdelar med de spikes som finns på marknaden idag / eller de spikes du använder?

4. Ser du något av följande som problem?
* Spikes som behöver skruvas fast i dina högtalare.
* Spikes som ställs löst under högtalaren.
* Vassa spikes som skadar golvet.

5. Om det fanns en produkt som inte har något av dessa problem, alltså en form av spikes som sitter fast i högtalaren utan att du behöver skruva/limma i dem och är skonsam för golvet, skulle du då vara intresserad av denna produkten?

Alla övriga kommentarer, funderingar och synpunkter uppskattas!

Postad 05 October 2010 - 17:04

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0
1. Nej

2. För det går emot fysikens lagar om man vill ha så lite resonanser som möjligt

3. Att dom marknadsförs på felaktiga grunder.

4. Spikes skadar golvet bl a

5. Nej, eftersom det fortfarande ger resonanser som stör återgivningen.

Med tanke på att ni går på högskolan, finns det ingen som läser fysisk mekanik lr dyl som kan förklara för er varför spikes är en dålig ide?

Postad 05 October 2010 - 18:24

fristil
  • fristil
  • Mästare

• 3279 inlägg
  • 0
1. Nej
2. för att de medför resonans till trägolv
3. att de e otroligt fula de flesta iallafall
4. nej
5. skulle hellre vilja se någon form av outrigger som gör vissa högtalare stadigare, som man kan skruva fast spikes eller dämpkuddar, svår uppgift för alla högtalare ser olika ut.

//Micke

Postad 05 October 2010 - 21:09

gsson
  • gsson
  • Beroende

• 1271 inlägg
  • 0
Hur går era tankar till varför ni vill göra spikes?
Lutar ni er på fysik el estetik?

Postad 05 October 2010 - 21:41

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

• 5090 inlägg
  • 0
1. Nej.

2. Jag använder SD-kuddar då jag vill separera mina högtalare från golvet.

3. Ja, alla. Högtalaren skickar energin ner i golvet och hela golvet/rummet spelar med. Jämför detta med en akustisk gitarr; den låter apa om den ligger på ett golv medan du knäpper på strängarna. Håll den i famnen så klingar det bättre.

4. Inget av alternativen är problem. Det är spikes i sig självt som är problemet. Spikes är onödigt och värdelöst. Möjligtvis är det snyggt! :)

5. Det finns inte. Använd dämpkuddar.

Postad 05 October 2010 - 21:56

Unregisteredf4855e32
  • Unregisteredf4855e32
  • Forumräv

• 620 inlägg
  • 0
1. Nej.
2. Etablerar mer resonanser i golvet än på kuddar.
3. De flesta är riktigt fula, ovanstående anledning och de är för höga.
4. Skadar golvet.
5. Samt om de inte var så höga och inte etablera mer resonanser i golvet än kuddar. Keramiska kulor kanske hade fungerat bättre. Dock dyrt...

Postad 05 October 2010 - 22:25

Unregistered1084
  • Unregistered1084
  • Lärjunge

• 305 inlägg
  • 0
1/Ja

2/Mina högtalare har spikes original.Varför ska jag ifrågasätta konstruktören på den punkten?
De har i mitt tycke konstruerat ett stycke bra högtalare så då köper jag deras lösning av koppling mot golvet!

3/Ser inga nackdelar alls.Använder Linn skeets som spikeskydd och det funkar bra.

4/Lösa spikes måste vara ett elände.

5/Den produkten finns väl redan i form av norska superspikes?

Postad 06 October 2010 - 09:21

anders_avantasia
  • anders_avantasia
  • Lärjunge

• 373 inlägg
  • 0
1. Ja på stativen, som skruvas dit. Mellan stativ och högtalare har jag kuddar.

2. Ser snyggt ut på stativen.

3. Brickan som spikes står på trillar lätt bort. Gör det bökigare att flytta stativen

4. Har repat golvet!

Postad 06 October 2010 - 09:29

Unregistered211c6871
  • Unregistered211c6871
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
1. Ja

2. Jag har en nedåtriktad basport. Och jag upplever att jag får bättre ljud med den extra luftspalt som spikesen skapar.

3. Nej

4. Lösa spikes låter som en riktigt dålig idé.

5. Svårt att säga utan att ha mer info.

Postad 06 October 2010 - 10:57

Triggerhappy
  • Triggerhappy
  • Forumräv

• 853 inlägg
  • 0
Vänd på conceptbeskrivningen! Snurra inte in på just "spikes"
Typ:
Vi skall utveckla den bästa uppställningsannordningen för högtalare.

Beakta:
Mekaniska verkligheter: höga smala högtalare, tunga, flimsiga lådor osv
Akustiska krav...portat bakåt, framåt under eller inte alls.
Underlag: matta, parkett etc
Justerbarhet: anpassa höjdskillnader mot underlag, kunna vinkla högtalaren osv.

Kanske ett tvådelat koncept: 3-4 olika botten delar och anpassade överdelar(adaptrar).
Outriggers som någon nämnde är ingen dålig idé...går ju att jobba vidare på om ni hitar evidensbaserat stöd för det ni utvecklar.

Redigerat av Triggerhappy, 06 October 2010 - 10:58.

Postad 06 October 2010 - 17:04

Mr_Hanzzon
  • Mr_Hanzzon
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
Tack för alla svar!

Vi har inte låst oss vid spikes. Planen är att göra ett stabilt stativ med vibrationsdämpade egenskaper. Konstruktionen består av fyra konsoler som kläms på högtalaren med en universal justeringsanordning.
Just nu letar vi efter material till konsolerna som är så vibrationsreducerande som möjligt.

Efter denna lilla undersökning verkar det som att någon form av cellplast/gummi är det bästa dämpmateralet. Har det någon betydelse hur stor kontaktyta man har mellan högtalare - material - golv?

Postad 06 October 2010 - 17:07

TijY
  • TijY
  • Forumräv

• 720 inlägg
  • 0

Tack för alla svar!

Vi har inte låst oss vid spikes. Planen är att göra ett stabilt stativ med vibrationsdämpade egenskaper. Konstruktionen består av fyra konsoler som kläms på högtalaren med en universal justeringsanordning.
Just nu letar vi efter material till konsolerna som är så vibrationsreducerande som möjligt.

Efter denna lilla undersökning verkar det som att någon form av cellplast/gummi är det bästa dämpmateralet. Har det någon betydelse hur stor kontaktyta man har mellan högtalare - material - golv?

Är ytan för stor så påverkar det ju stabiliteten vid ojämna golv.
Någon form av justering lr flera olika gummisatser hade ju varit bra, med tanke på att högtalare har väldigt olika vikter.

Postad 07 October 2010 - 00:18

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Tack för alla svar!

Ursäkta, men borde ni inte förstå fysiken bakom detta innan ni börjar projektet? Det finns flera sådana dämpfötter innan, t ex Sonic design.

Postad 07 October 2010 - 07:01

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

• 3433 inlägg
  • 0
Det finns ingen anledning att kunna fysiken bakom om man vill göra en säljbar produkt. Det gäller att få till en attraktiv design och sedan lägga resten på marknadsföring.

Om man däremot vill ta fram en produkt som är tänkt att avhjälpa något problem så kan det vara bra att kunna lite fysik.

Postad 07 October 2010 - 07:58

gsson
  • gsson
  • Beroende

• 1271 inlägg
  • 0

Ursäkta, men borde ni inte förstå fysiken bakom detta innan ni börjar projektet? Det finns flera sådana dämpfötter innan, t ex Sonic design.

Det finns fler biltillverkare än volvo med...

Hanzzon: Kolla in materialet Sorbothane
http://en.wikipedia....wiki/Sorbothane
Och gör något snyggare än kyckling-gula kuddar!
Lycka till!

Postad 07 October 2010 - 11:12

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Det finns fler biltillverkare än volvo med...

Skulle du vilja köpa bil från en tillverkare som inte förstår något om hur en bil funkar men som gärna vill ha en snygg design?

Postad 07 October 2010 - 11:45

gsson
  • gsson
  • Beroende

• 1271 inlägg
  • 0

Skulle du vilja köpa bil från en tillverkare som inte förstår något om hur en bil funkar men som gärna vill ha en snygg design?

Det är ju ingen magi i hur sd-fötterna fungerar . och som du skrev i ditt förra inlägg så kunde det läsas som om du tycker de ska lägga ner sitt projekt innan de redan startat eftersom det redan finns en tillverkare som gör det som eftersträvas.

Men iaf när jag gick gick i skola så gjorde man det för att lära sig, det kanske har ändrats med tiden men jag har starka misstankar om att så INTE är fallet.

Eller är det så enkelt som att:
Kanske de är intresserade av funktionen som eftersträvas SAMT att det går att göra på ett designmässigt snyggt sätt och produktionseffektivt sätt :)
Iofs så är SD foten svårslagen på effektiviteten men snygga är de banne mig inte...

Redigerat av gsson, 07 October 2010 - 11:48.

Postad 07 October 2010 - 11:52

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

• 5090 inlägg
  • 0
Hörrni. Förvandla inte denna tråd till ett flame war om SD vs. spikes.

Här har ni om ni ska bråka.

Postad 07 October 2010 - 12:03

gsson
  • gsson
  • Beroende

• 1271 inlägg
  • 0

Hörrni. Förvandla inte denna tråd till ett flame war om SD vs. spikes.

Här har ni om ni ska bråka.

Det hade väl blivit flame mjukfot vs mjukfot.
Tycker bara att det är en rätt trist attityd mot detta bara.
Att säga:
Lär er fysik

Är ju inget vidare konstruktivt eller hur? Man kan väl iaf specificera vad man ska plugga in sig på inom fysiken om man kommer med den uppmaningen.

Postad 07 October 2010 - 12:24

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Det hade väl blivit flame mjukfot vs mjukfot.
Tycker bara att det är en rätt trist attityd mot detta bara.
Att säga:
Lär er fysik

Men det är ju ett MÅSTE! Hur ska dom kunna göra ett bra jobb om dom inte förstår fysiken? Då blir det som alla andra hifi tweaks från folk som inte vet vad dom sysslar med. Är väl bättre att VETA vad man gör?

Postad 07 October 2010 - 12:35

gsson
  • gsson
  • Beroende

• 1271 inlägg
  • 0

Är ju inget vidare konstruktivt eller hur? Man kan väl iaf specificera vad man ska plugga in sig på inom fysiken om man kommer med den uppmaningen.

Postad 07 October 2010 - 14:22

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0
Den mekaniska fysiken, som jag redan tog upp.
Oavsett så är detta ett högskoleprojekt så man ska nog inte dra för stora växlar på det hela. :)

Postad 07 October 2010 - 14:38

Unregistered1156
  • Unregistered1156
  • Veteran

• 1852 inlägg
  • 0
- Nej, jag upplever en bas som blir mer kopplad till rummet och låter slöare.

- Mina tidigare skäl har varit att de har stått stabilare men detta övervägde inte mitt intryck av sämre ljud.

3. Ser du några nackdelar med de spikes som finns på marknaden idag / eller de spikes du använder?
- En spike är en spike. Designen är inte så komplicerad att den kan göras så mycket bättre än vad den är i dag.

* Spikes som behöver skruvas fast i dina högtalare. - Nej, detta ser jag som ett måste för att spiken ska fungera som det var tänkt.
* Spikes som ställs löst under högtalaren. - Ja, kopplingen mellan spike och högtalare försvinner och detta var inte grundtanken. Dessutom finns en risk att högtalaren vibrerar av och välter.
* Vassa spikes som skadar golvet. - Ett skadat golv är inte bra men att spiken gör att högtalaren får en stabil grund är idén och då kan man inte ställa den på plattor eller använda sig av trubbiga spetsar. Idén med spiken är att den ska gräva ner sig en smula i golvet.

5. Om det fanns en produkt som inte har något av dessa problem, alltså en form av spikes som sitter fast i högtalaren utan att du behöver skruva/limma i dem och är skonsam för golvet, skulle du då vara intresserad av denna produkten? - Nej då jag anser att en spike ska skruvas fast och borra ner sig i underlaget för att fungera som det var tänkt.

-Dali hade en spike en gång i tiden (på 90-talet) som hade en något trubbig nos och som man satte fast med vad man ville, en bit gummi eller kanske dubbelhäftande tejp så eran idé är tyvärr inte ny.

Postad 07 October 2010 - 15:26

Unregistered1084
  • Unregistered1084
  • Lärjunge

• 305 inlägg
  • 0
Jag har för mig att Totem använder stålkulor under sina golvare.De har utriggare med gropar under där man sätter kulorna.Verkar vara en bra ide som inte skadar golven heller.
Postad bild

Postad 07 October 2010 - 16:31

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

• 5090 inlägg
  • 0

Jag har för mig att Totem använder stålkulor under sina golvare.De har utriggare med gropar under där man sätter kulorna.Verkar vara en bra ide som inte skadar golven heller.
Postad bild

Nja, dämpfötter kommer alltid att vara bättre än ett hårt material. Oavsett formen.

Postad 07 October 2010 - 17:48

Bergen
  • Bergen
  • Lärjunge

• 319 inlägg
  • 0
1) Ja, men ändå inte. Det beror på att jag använder spikeskydd, så jag använder de inte aktivt om man säger så. De ser bara jä...igt snygga ut.

2) Därför att det sitter som originalfötter på högtalaren.

3) Nej, jag tycker att en spike skall se ut som just en spike, annars är det väl inte en riktig spike. Jag tycker att det är snyggt med spikes, men ännu snyggare med spikeskydd till dem. Det blir dessutom bättre tycker jag.

4) De måste enligt min åsikt skruvas fast i högtalaren, så att de sitter rejält fast.
Det känns inte som någon bra ide, med att ha den löst under högtalaren.
Det är trist att de skadar golven, men det är ju inte nåt problem för mig, eftersom jag ändå använder spikeskydd. De däremot borde kunna göras snyggare. Det finns inte så många snygga spikeskydd att välja på därute.

5) Nej.

Redigerat av Bergen, 07 October 2010 - 17:50.

Postad 07 October 2010 - 18:08

Johan_i_burken
  • Johan_i_burken
  • Mästare

• 3637 inlägg
  • 0
1, nej använder dämpfötter

2. Använder dämpfötter för att det låter bättre.

3. Jag använde spikes ett tag, mina högtalare välte nästan ett par gånger när katterna hoppade ner upp på dem, välte de inte så blev de sneda för att spiken inte längre satt i hålet på brickan under. (hoppas ni förstår vad jag menar)

4. Gillar rejäla saker så jag föredrar att de skulle skruvas fast...

5. Klart att man alltid är intresserad av att testa något nytt, dock så ser jag inte något problem med att skruva...

edit - stavar illa

Redigerat av Johan_i_burken, 07 October 2010 - 18:09.

Postad 07 October 2010 - 18:30

Unregistered1084
  • Unregistered1084
  • Lärjunge

• 305 inlägg
  • 0

Nja, dämpfötter kommer alltid att vara bättre än ett hårt material. Oavsett formen.

Vi kan väl enas om att vi är oeniga? :)

Postad 08 October 2010 - 13:54

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

• 5090 inlägg
  • 0

Vi kan väl enas om att vi är oeniga? ;)

Haha, jarå.

Postad 08 October 2010 - 15:00

Unregistered1452
  • Unregistered1452
  • Användare

• 241 inlägg
  • 0
Jag har inte spikes idag, men om tillverkaren (Som i Sonus F. fall) skickar med såna så ska dom på!

Postad 08 October 2010 - 15:07

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0

Absolut inte!

...

Alla hårda kopplingar mot rummet anser jag vara en styggelse ;)

Spikes är ett problem i sig ;)

5. Om det fanns en produkt som inte har något av dessa problem, alltså en form av spikes som sitter fast i högtalaren utan att du behöver skruva/limma i dem och är skonsam för golvet, skulle du då vara intresserad av denna produkten?

Spikes av Sorbotan? Ja varför inte :D

HiFi-folk är helt klart en kundgrupp man kan pressa ur mycket pengar.
Med tillräckligt mycket reklam bara kan man sälja vad som helst i princip även om det försämrar ljudet.

Postad 08 October 2010 - 17:10

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Jag har inte spikes idag, men om tillverkaren (Som i Sonus F. fall) skickar med såna så ska dom på!

Jag ser inte varför dom då "ska på".

Postad 08 October 2010 - 17:24

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

• 5090 inlägg
  • 0

Han ser det väl som en del av en underbar konstruktion? Inget fel med det. I de flesta fall hör jag ingen skillnad mellan dämpkuddar och spikes. Även om teorin säger något annat.

Postad 08 October 2010 - 17:31

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

• 1813 inlägg
  • 0
Well, när jag bytte ut spiksen till xx-kuddar så blev grannen gladare.
Har torpargrund. Skillnad i ljud : ingen aning: ;)

Här får Ni lite input till studien:

http://townshendaudi...n/stella-stand/

Postad 08 October 2010 - 17:33

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

• 5090 inlägg
  • 0

Well, när jag bytte ut spiksen till xx-kuddar så blev grannen gladare.
Har torpargrund. Skillnad i ljud : ingen aning: ;)

Här får Ni lite input till studien:

http://townshendaudi...n/stella-stand/

Byter du tillbaka till spikes kanske du slipper grannen. Sen är det ju inte ett problem längre. ;)

Postad 09 October 2010 - 06:15

Unregistered1452
  • Unregistered1452
  • Användare

• 241 inlägg
  • 0

För att JAG tycker det!

Postad 09 October 2010 - 06:59

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10392 inlägg
  • 0

För att JAG tycker det!

Ett på en gång utmärkt och helt tomt argument. :D

Varför tycker DU det? För att det är snyggt eller för att du tycker att det låter bättre?
Eller har du andra skäl?

Postad 09 October 2010 - 09:31

Unregisteredd15a8e53
  • Unregisteredd15a8e53
  • Användare

• 203 inlägg
  • 0
Kör på spikes jag. Har inga problem med golvet så tvivlar på att jag hör någon skillnad. Högtalarna står iaf still och är lätta att flytta på.

Postad 09 October 2010 - 09:35

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

• 5090 inlägg
  • 0

Kör på spikes jag. Har inga problem med golvet så tvivlar på att jag hör någon skillnad. Högtalarna står iaf still och är lätta att flytta på.

Har du testat med dämpkuddar i samma rum?

Postad 09 October 2010 - 09:48

Unregistered1084
  • Unregistered1084
  • Lärjunge

• 305 inlägg
  • 0
LTS förordar Kuddar.Linn och deras anhängare förordar spikes.Det har väl varit en ganska intensiv diskussion på Faktiskt.se i detta ämne om jag inte minns fel? LÄNK.
Det är lite lustigt när en LTS ´are och en linnist försöker tala förnuft med varann,tycker jag.
Man är fast i sina dogmer.

Postad 09 October 2010 - 10:12

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

• 5090 inlägg
  • 0

LTS förordar Kuddar.Linn och deras anhängare förordar spikes.Det har väl varit en ganska intensiv diskussion på Faktiskt.se i detta ämne om jag inte minns fel? LÄNK.
Det är lite lustigt när en LTS ´are och en linnist försöker tala förnuft med varann,tycker jag.
Man är fast i sina dogmer.

Tycker du ska vara försiktig med att sätta stämpel på folk bara för att de tycker samma sak som LTS.

Postad 09 October 2010 - 10:19

Unregistered1084
  • Unregistered1084
  • Lärjunge

• 305 inlägg
  • 0

Tycker du ska vara försiktig med att sätta stämpel på folk bara för att de tycker samma sak som LTS.

Var någonstans i min text sätter jag stämpel på någon ? Detta är ett exempel på två olika skolor
som bägge två har sina argument för "sina" lösningar.De är inte därför unika i sina ställningstaganden,
utan om utrycket tillåts "extremister" på olika lösningar.Thats it.

Jag är ju inte Linnist trots att jag använder spikes och linns spikeskydd.Eller?

Redigerat av Unregistered1084, 09 October 2010 - 10:21.

Postad 09 October 2010 - 10:19

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

• 5090 inlägg
  • 0

Var någonstans i min text sätter jag stämpel på någon ? Detta är ett exempel på två olika skolor
som bägge två har sina argument för sina lösningar.De är inte därför unika i sina ställningstaganden,
utan om utrycket tillåts "extremister" på olika lösningar.Thats it.

Du stämplar ju en hög som LTS och en som linnister.

Postad 09 October 2010 - 10:24

Unregistered1084
  • Unregistered1084
  • Lärjunge

• 305 inlägg
  • 0

Du stämplar ju en hög som LTS och en som linnister.

Du får tolka det så om du vill.Att nämna de två olika grupperna är bara ett sätt att understryka motsättningarna det finns inom detta ämne.Eftersom de är totalt oense.Någonstans däremellan simmar vi andra..... :D

Postad 09 October 2010 - 10:25

shifts
  • shifts
  • Veteran

• 1684 inlägg
  • 0
Argumentet att högtalare på spikes är svåra att kontrollera hur de uppför sig i olika rum tycker jag är ett ruskigt tungt motargument. Med dämpkuddar får tillverkaren över åtminstone kontroll på en till parameter och kan därför tillverka med snävare toleranser, eftersom högtalaren blir frånkopplad rummet mer än med spikes, som gör tvärtom.

Ju mer en tillverkare kan styra över slutresultatet måste vara bättre. För att förtydliga lite till så kan man alltså inte det med spikes, eftersom de är helt beroende av underlaget. Dämpkuddar är inte det.

Redigerat av shifts, 09 October 2010 - 18:48.

Postad 09 October 2010 - 10:33

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

• 5090 inlägg
  • 0
En del högtalare har ju en fot som är stenhård/har spikes men själva foten fjädrar. Detta kombinerar två bra saker tycker jag. :D

Postad 09 October 2010 - 10:35

Unregistered32db02f3
  • Unregistered32db02f3
  • Användare

• 160 inlägg
  • 0

Hej,
Vi håller på med ett produktutvecklingsprojekt på högskolenivå. Vårt projekt går ut på att utveckla en ny form av spikes.
Vi skulle vara mycket tacksamma om så många som möjligt skulle kunna svara på några frågor nedan.

1. Nej

2. 3. Jag har ojämna golv, så det minsta lilla som högtalaren flyttas så börjar de vicka "vibrera". det skadar golvet. även inbalanserade så lät det sämre. <jag tror på spikes om man har heltäckningsmatta.

4. Det verkar dåligt med lösa spikes. jag behöver flytta på högtalarna ibland, t.ex vid städning.

5. nej.

Tråkigt att vissa människor skall kommentera ert projekt och ifrågasätta ert kunnande istället för att hjälpa er. Forum är ju till för att man skall lära sig saker men tyvärr börjar detta förum bli ganska infekterat av för många grälmakare och besservissrar. Lycka till

Redigerat av Unregistered32db02f3, 09 October 2010 - 11:11.

Postad 09 October 2010 - 11:19

Unregisteredd15a8e53
  • Unregisteredd15a8e53
  • Användare

• 203 inlägg
  • 0

Har du testat med dämpkuddar i samma rum?

Nope. Men som sagt så länge man har ett stumt golv och högtalaren står still så tror jag det är en väldigt lite skillnad. Och tvivlar på att jag skulle höra det. Men om jag kommer över några kuddar någon gång så har jag inget emot att testa.

Postad 09 October 2010 - 11:20

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

• 5090 inlägg
  • 0

Nope. Men som sagt så länge man har ett stumt golv och högtalaren står still så tror jag det är en väldigt lite skillnad. Och tvivlar på att jag skulle höra det. Men om jag kommer över några kuddar någon gång så har jag inget emot att testa.

Anser det vara ganska svårt att avgöra om det är någon skillnad utan att ha provat. Ett sumt golv är ju precis det som dämpkuddar ska motverka, så förstår inte din poäng.

Postad 09 October 2010 - 11:54

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Det är väl snarare så att ju stummare golv man har desto större fördel kan mjuka fötter ge. Står högtalarna på 2 dm tjock matta så är det kanske inte lika viktigt med mjuka fötter, även om det inte är fel.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.