Humax BXR-HD
2479 svar till detta ämne
Postad 13 januari 2012 - 17:47
osvanberg
-
osvanberg
-
Lärjunge
-
-
285 inlägg
Hej på er!
Har precis installerat min BXR-HD+500. Första intrycket är riktigt bra! Verkar funka fint.
Har kopplat den via HDMI och har senaste mjukvaran (04) inlagd.
Har två funderingar som ni säkert kan hjälpa mig räta ut:
1. Upplösningshanteringen är lite märklig tycker jag. Om jag ställer in boxen på bildinställning orginal. Då trodde jag att HD-kanalerna skulle skickas ut i 720p och standardkanalerna i 576i. Verkar ju rimligt. Men så funkar inte min box. HD-kanalerna skickas helt korrekt ut i 720p men standardkanalerna ligger på 1080i (enligt min TV:s info). Alltså skalar boxen upp dessa sändningar för att matcha TV:ns upplösning. Det är väl inget problem, men ska det verkligen vara så?
- Om jag istället ställer boxens bildinställning på 1080i, ja då skickas allt material till TV i den upplösningen = korrekt, både HD och standardsändningar skalas upp till 1080i.
- Och ställer jag den istället på 720p, så ja då skickas allt i 720p, HD-sändningarna förblir i sin ursprungliga upplösning och standardsändningarna skalas till 720p = korrekt.
- Så det är bara orginalinställningen för vanligt lågupplöst material som inte beter sig som jag förväntat mig
Som sagt, ett mindre problem då boxen trots allt skalar upp sändningarna bra, men ändå, orginal borde väl vara orginal?
2. Vi avstängning av boxen, efter det att man antingen har tryckt på dosans eller boxens stand-by-knapp, så fortsätter disken och fläkten att jobba ca 20 sek för att sedan helt kopplas ner och stängas av. Är detta normalt? (undrar bara egentligen). Man hör detta bäst om man lägger örat mot boxen.
(Jag kom nu på att jag har stömsparningfunktionen PÅSLAGEN, i boxen, om nu det kan tänkas ha med saken att göra?
Tacksam för svar på ovan!
mvh Ola
Postad 14 januari 2012 - 10:25
janb
-
janb
-
Användare
-
-
228 inlägg
1. Upplösningshanteringen är lite märklig tycker jag. Om jag ställer in boxen på bildinställning orginal. Då trodde jag att HD-kanalerna skulle skickas ut i 720p och standardkanalerna i 576i. Verkar ju rimligt. Men så funkar inte min box. HD-kanalerna skickas helt korrekt ut i 720p men standardkanalerna ligger på 1080i (enligt min TV:s info). Alltså skalar boxen upp dessa sändningar för att matcha TV:ns upplösning. Det är väl inget problem, men ska det verkligen vara så?
"Boxer Teknik" menar att det fungerar på boxarna de har testat på. "DanC" har samma problem som du. Se inlägg 910-913 här: https://www.minhembi...dpost&p=3447276
Postad 14 januari 2012 - 11:46
lassehin
-
lassehin
-
Lärjunge
-
-
454 inlägg
2. Vi avstängning av boxen, efter det att man antingen har tryckt på dosans eller boxens stand-by-knapp, så fortsätter disken och fläkten att jobba ca 20 sek för att sedan helt kopplas ner och stängas av. Är detta normalt?
Samma grej som att Kylarfläkten på en bil går efter att man stängt av motorn - den kyler ned det som för varmt.
Redigerat av lassehin, 14 januari 2012 - 11:46.
Postad 14 januari 2012 - 13:46
Unregistered98bc0f60
-
Unregistered98bc0f60
-
Användare
-
-
142 inlägg
Hej på er!
Har precis installerat min BXR-HD+500. Första intrycket är riktigt bra! Verkar funka fint. Har kopplat den via HDMI och har senaste mjukvaran (04) inlagd.
- Om jag istället ställer boxens bildinställning på 1080i, ja då skickas allt material till TV i den upplösningen = korrekt, både HD och standardsändningar skalas upp till 1080i. - Och ställer jag den istället på 720p, så ja då skickas allt i 720p, HD-sändningarna förblir i sin ursprungliga upplösning och standardsändningarna skalas till 720p = korrekt. - Så det är bara orginalinställningen för vanligt lågupplöst material som inte beter sig som jag förväntat mig
Som sagt, ett mindre problem då boxen trots allt skalar upp sändningarna bra, men ändå, orginal borde väl vara orginal?
Tacksam för svar på ovan! mvh Ola
Hej Har testat med min mottagare och den skickar ut rätt dvs står den på orginal så kommer det ut 576 resp 720 och väljer jag 720 eller 1080 så kommer det ut hela tiden. Har min på 720P hela tiden då kanalbyten går fortare när apparaterna slipper synka nya bildformat. Du har inte kopplat genom en reciver som ställer till det ?. /M
Postad 14 januari 2012 - 14:29
osvanberg
-
osvanberg
-
Lärjunge
-
-
285 inlägg
Hej Har testat med min mottagare och den skickar ut rätt dvs står den på orginal så kommer det ut 576 resp 720 och väljer jag 720 eller 1080 så kommer det ut hela tiden. Har min på 720P hela tiden då kanalbyten går fortare när apparaterna slipper synka nya bildformat. Du har inte kopplat genom en reciver som ställer till det ?. /M
Fan vad skumt. Nix, den är direktkopplad. Fler som kan kolla? Hej,
Vi testade precis även på BXR-HD. Ställer man boxen på läge "Original" så får du 576i på din TV om du tittar på en SD-kanal och 720p om du tittar på en HD-kanal. Det fungerar alltså precis som det ska.
Väljer du 576i så blir det 576i på TV:n.
Väljer du 720p så blir det 720p på TV:n. Många väljer detta format då boxen skalar upp originalupplösningen, (576i på SD-kanalerna) till 720p.
Boxer Teknik
Hej! Min nya box funkar inte så. Sen mitt inllägg https://www.minhembi...dpost&p=3483431Kan ni vänligen råda mig för åtgärd?
Postad 14 januari 2012 - 14:44
osvanberg
-
osvanberg
-
Lärjunge
-
-
285 inlägg
Nån som vet om/hur man kan tvinga på den senaste uppdateringen igen? ALltså, den är redan inställerad. Men vill lägga på den igen för att se om ovan "orginal-problem" försvinner.
Postad 14 januari 2012 - 15:54
Unregistereddceea937
-
Unregistereddceea937
-
Användare
-
-
132 inlägg
Kör alltid på 1080i för boxen gör ett mycket bra jobb med uppskalningen.
Bildvisaren är hos mig är en projektor optoma HD82 106" så man ser skillnaden.
sen Kan det vara era tv, som skalar upp med. har ni koll på det
Redigerat av Unregistereddceea937, 14 januari 2012 - 15:54.
Postad 14 januari 2012 - 17:22
kyrd
-
kyrd
-
Rookie
-
1 inlägg
Hej Boxer och ni andra!
Jag tycker att textsynkningen även med den nya programvaran är mycket dålig. Jag är faktiskt osäker på om jag upplever den som bättre än innan över huvud taget. Sedan är det alltjämt så att om man väljer att pausa så är textningen försvunnen när man startar den igen. Då måste man manuellt trycka fram den igen. Irriterande! Går det att fixa på något sätt? Kan det fixas med framtida uppgraderingar?
Postad 14 januari 2012 - 17:29
janb
-
janb
-
Användare
-
-
228 inlägg
Kör alltid på 1080i för boxen gör ett mycket bra jobb med uppskalningen. Bildvisaren är hos mig är en projektor optoma HD82 106" så man ser skillnaden.
Det du säger är alltså att din Optoma skalar sämre än TV-boxen, eller har du andra referenser?
Postad 14 januari 2012 - 18:32
Unregistereddceea937
-
Unregistereddceea937
-
Användare
-
-
132 inlägg
Det du säger är alltså att din Optoma skalar sämre än TV-boxen, eller har du andra referenser?
Den har inget kretsa allas för uppskalning, den visar det den får 576i eller 1080p. Många prylar ha dåliga kretsar för uppskalning, Humaxen har bra kretsar för det, man ser skillnad till det bättre. sen att skicka en signal och sen förändra den blir oftast inte bra, då får man ha high-End prylar. om det skall funka.
Postad 14 januari 2012 - 20:00
osvanberg
-
osvanberg
-
Lärjunge
-
-
285 inlägg
Hej på er!
Har precis installerat min BXR-HD+500. Första intrycket är riktigt bra! Verkar funka fint. Har kopplat den via HDMI och har senaste mjukvaran (04) inlagd.
- Om jag istället ställer boxens bildinställning på 1080i, ja då skickas allt material till TV i den upplösningen = korrekt, både HD och standardsändningar skalas upp till 1080i. - Och ställer jag den istället på 720p, så ja då skickas allt i 720p, HD-sändningarna förblir i sin ursprungliga upplösning och standardsändningarna skalas till 720p = korrekt. - Så det är bara orginalinställningen för vanligt lågupplöst material som inte beter sig som jag förväntat mig
2. Vi avstängning av boxen, efter det att man antingen har tryckt på dosans eller boxens stand-by-knapp, så fortsätter disken och fläkten att jobba ca 20 sek för att sedan helt kopplas ner och stängas av. Är detta normalt? (undrar bara egentligen). Man hör detta bäst om man lägger örat mot boxen. (Jag kom nu på att jag har stömsparningfunktionen PÅSLAGEN, i boxen, om nu det kan tänkas ha med saken att göra?
Tacksam för svar på ovan! mvh Ola
Har testat mer nu. Detta är INTE ett lokalt fel hos min box / mitt exemplar, eller ens min TV. Åkte nyss hem till farsan (som har exakt samma box - inköpt för 14 dar sen). Lånde hem hans box, kopplade in den hos mig = exakt samma fenomen. Orginal-inställningen ger orginal 720p på HD kanalerna och 1080i på standardkanalerna. Det går inte att få 576i alls på nåt sätt. Valen 720p & 1080i på Humax-boxen funkar dock precis som på min box helt felfritt. Drog av detta slutsatsen att det var min TV som styrde detta och inte ansåg att 576i var ett accepterad val i handskakningen. DOCK.......åkte sen hem med hans box igen och kopplade in den på hans TV igen, då visade det sig att det är PRECIS samma sak där. Orginal ger 720p på HD kanalerna och 1080i på standardkanalerna. Jag har nu provat vidare med olika HDMI-kablar och olika HDMI-ingångar på bägge TV:n. Samma sak oavsett hur man gör. Två identiska boxar på två olika TV ger alltså samma fenomen. Den gemensamma nämnaren är dock SAMSUNG TV som vi båda har. Dock ej alls samma modell. Min är en 2år gamal Samsung LCD: LE40A696. Medans hans är helt ny Samsung LED LCD: UE40D6320. Skumt. Säga vad man vill, men då det bevisligen inte är ett lokalt fel på min box lär jag nog inte reklamera den till en annan box som förmodligen / ev. kommer att bete sig precis lika dant. Jag skulle ÄNDÅ inte ha kört med orginalinställningen, märkte detta mest när jag testade olika inställningar och funktioner. (vi kör båda givetvis senaste mjukvaran och jag har även testat fabriksåtersställning, ingen skillnad). Boxer teknik: kanske nåt att för er att fundera på? Nåt "problem" i synken till vissa Samsung modeller kanske?
Postad 14 januari 2012 - 23:13
ManWithNoName
-
ManWithNoName
-
Rookie
-
4 inlägg
Såhär kontrollerar du din programversion: Meny > Inställningar > System > Systeminformation
Senaste programversion är 1.00.04, uppdateringsdatum 11 Nov 2011.
Om du inte har senaste version 1.00.04 installerad, gör så här:
Meny > Inställningar > Installation > Tryck Lösenkod, brukar default vara 0000 el. 1234 > Programuppdatering > Autouppdatering
Boxer Teknik
Hej! Detta fungerar inte för mig! Jag har en BXR-HD (utan inbyggd hårddisk) och har programvaruversion 1.00.02 från den 6 oktober 2010. Försökte att uppdatera den enligt dina instruktioner, men får bara meddelandet "Ingen ny programvara hittades" efter att den har sökt i ca 20 sekunder. Några tips?
Postad 14 januari 2012 - 23:54
Unregisterede8729a39
-
Unregisterede8729a39
-
Amatör
-
-
78 inlägg
Hej!
Detta fungerar inte för mig! Jag har en BXR-HD (utan inbyggd hårddisk) och har programvaruversion 1.00.02 från den 6 oktober 2010. Försökte att uppdatera den enligt dina instruktioner, men får bara meddelandet "Ingen ny programvara hittades" efter att den har sökt i ca 20 sekunder. Några tips?
Den mjukvaran är för BXR-HD+ med hårddisk. Tror inte det finns nån ny mjukvara för BXR-HD, men kan ha fel då jag inte har den boxen. Hej Boxer och ni andra!
Jag tycker att textsynkningen även med den nya programvaran är mycket dålig. Jag är faktiskt osäker på om jag upplever den som bättre än innan över huvud taget. Sedan är det alltjämt så att om man väljer att pausa så är textningen försvunnen när man startar den igen. Då måste man manuellt trycka fram den igen. Irriterande! Går det att fixa på något sätt? Kan det fixas med framtida uppgraderingar?
Jag är också besviken på att textsynkningen inte funkar bättre med nya mjukvaran. Fattar inte att det ska vara så svårt att fixa. Funkade fint på min gamla Topfield, så borde väl gå att fixa till Humaxen också.
Postad 15 januari 2012 - 07:44
lassehin
-
lassehin
-
Lärjunge
-
-
454 inlägg
Detta fungerar inte för mig! Jag har en BXR-HD (utan inbyggd hårddisk) och har programvaruversion 1.00.02 från den 6 oktober 2010. Försökte att uppdatera den enligt dina instruktioner, men får bara meddelandet "Ingen ny programvara hittades" efter att den har sökt i ca 20 sekunder. Några tips?
Läs några sidor bakåt här så ser du att det inte finns nån senare prgvara för boxen utan + / hdd.
Postad 15 januari 2012 - 07:47
Avicii
-
Avicii
-
Beroende
-
-
1 167 inlägg
Detta fungerar inte för mig! Jag har en BXR-HD (utan inbyggd hårddisk) och har programvaruversion 1.00.02 från den 6 oktober 2010. Några tips?
Då har du senaste programvaran. Har du något problem med den? Har själv samma box och den fungerar precis som den ska. Det enda jag önskar är att den rullande texten av aktuell kanal upphör.
Postad 15 januari 2012 - 10:08
janb
-
janb
-
Användare
-
-
228 inlägg
... Orginal-inställningen ger orginal 720p på HD kanalerna och 1080i på standardkanalerna. Det går inte att få 576i alls på nåt sätt. Valen 720p & 1080i på Humax-boxen funkar dock precis som på min box helt felfritt. Drog av detta slutsatsen att det var min TV som styrde detta och inte ansåg att 576i var ett accepterad val i handskakningen. .. ... Min är en 2år gamal Samsung LCD: LE40A696.
Jag laddade ned bruksanvisningen till din TV (LE40A696M1M). Där framgår av "Supported Modes" för HDMI att din TV inte klarar 576i. (Den kan bara 576p, 720p och 1080i/p).
Postad 15 januari 2012 - 14:11
osvanberg
-
osvanberg
-
Lärjunge
-
-
285 inlägg
Jag laddade ned bruksanvisningen till din TV (LE40A696M1M). Där framgår av "Supported Modes" för HDMI att din TV inte klarar 576i. (Den kan bara 576p, 720p och 1080i/p).
Ja du har så rätt så  ! Jag ser det nu. Hade faktiskt inte kollat detta då jag tidigare aldrig stött på "problemet". Ja, det förklarar ju saken. Har även kollat nu kollar bruksanvisningen på farsans nya TV....och visst där stöds bara 720p & 1080p/i på HDMI-ingångarna. Case closed! Tack för infon Janb
Postad 15 januari 2012 - 17:47
matbl
-
matbl
-
Forumräv
-
-
840 inlägg
Baserat på?
De använder en annan standard som heter D-Book. Den är tyvärr inte publikt tillgänglig, men gissningsvis så skiljer det säkert något. Intressant! Berätta mer!
Vad jag lyckats luska ut och tillsammans med lite gissningar är att när teracom började sända under namnet "senda" på sent 90-tal så fanns inte seriedata specificerat i standarder så man fick hitta på något eget. Exakt när man gjorde det vet jag inte man man sänder det som extradata i EIT-datat taggat med en privat datatag som är tilldelad till "senda". EIT-data är det som utgör grunden i EPG:n. Det här egna dataformatet kan man hitta referenser till lite här och där men själva formatet har teracom inte släppt. Det borde gå att reverse-engineera om man vill. Va, men den har ju inbyggd kortplats, och den svenska varianten kan väl koda av två samtidiga?
Den brittiska har plats för en CA-modul och den svenska har inbyggd kortläsare. Det är en viss skillnad. Med inbyggd kortläsare så kommunicerar huvudchippet i boxen direkt med kortet och får dekrypteringsnycklar från kortet. Huvudchippet dekrypterar sedan datat och det chippet klarar flera samtidiga strömmar. När man använder en CA-modul så funkar det så att hela strömmen skicka till CA-modulen som sen både kommunicerar med kortet (kortet stoppas i modulen) och dekrypterar strömmen och strömmen skickas sen tillbaka till huvudchippet. Hur många samtidiga strömmar som då klaras är upp till CA-modulen. Jag har sett moduler för 1,2,4 och 8 samtidiga åtminstonde. Men fler strömmer ger såklart högre pris på modulen så de vanliga konsumentmodulerna klarar oftast bara en ström åt gången då de främst är gjorda för att sitta i tv-apparater. Lite klarare så?
Postad 15 januari 2012 - 22:34
tamias
-
tamias
-
Lärjunge
-
-
258 inlägg
Hej Boxer och ni andra!
Eh, ingen förbättring? På min box diffade textningen på Canal+ series med tre sekunder, nu tajmar den till 90 % rätt. Fortfarande lite småstrul till och från, men en pausning brukar hjälpa .
Postad 16 januari 2012 - 09:16
lassehin
-
lassehin
-
Lärjunge
-
-
454 inlägg
Lite klarare så?
Absolut, Tack!
Postad 16 januari 2012 - 16:31
Pelle19
-
Pelle19
-
Rookie
-
8 inlägg
Hej, jag är lite ny här på forumet men jag har en liten fråga, jag är på väg att byta min gamla Dilog box till en Humax BXR HD+ från boxer och då är frågan, Humax boxen är väl så klart en bättre lösning än att ta en Thomson box från bredbandsbolaget och köra över nätverket? Hoppas att det är okey att ställa en sån fråga här, har inte lyckats att hitta någon annan tråd.
Pelle
Postad 16 januari 2012 - 18:55
lassehin
-
lassehin
-
Lärjunge
-
-
454 inlägg
Humax boxen är väl så klart en bättre lösning än att ta en Thomson box från bredbandsbolaget och köra över nätverket?
Menar du IP-Tv nu? Isåfall är det ju en helt annan plattform än att ta emot marksänd Tv via luften. IP-Tv funkar ju ännu inte som det borde - se bara de 19.000 inläggen i tråden om Telias IP-Tv ( https://www.minhembi...=87235&st=18750 ) - så visst är marksänt bättre. Har du marksänt har man ju alltid tillgång till åtminstone de sex fria kanalerna i både sin Tv och i sin Box, oavsett abonnemang eller ej. Med IP-Tv kan man ju BARA se Tv via boxen och ett abonnemang.
Postad 16 januari 2012 - 20:36
Pelle19
-
Pelle19
-
Rookie
-
8 inlägg
Tack för svaret, det blir förmodligen en ny Humax, det är förmodligen det bästa för tillfället.
Pelle
Postad 17 januari 2012 - 00:01
osvanberg
-
osvanberg
-
Lärjunge
-
-
285 inlägg
Jag är helnöjd med min box och funktionaliteteten i stort. Dock är det en sak jag stör mig på och det är den i mitt tycke högljudda fläkten som drar igång ibland. Den är ju tyst för det mesta men den går i gång kanske en gång i halvtimmen och är igång kanske 5 min. Ingen annan klagar på detta och därför undrar jag är det kanske fel på min fläkt. Såg kommentarer i detta forum innan jag köpte, att boxen skulle vara "knäpptyst" och det är den ju när inte fläkten går. Hur är det med era boxar, hör ni inte era fläktar? Kanske är det läga att lämna in min box och få fläkten utbytt innan garantin går ut?
Jo visst. Det är som du säger. Fläken verkar ha 2 eller 3 olika lägen. Och som du säger nån gång i halvtimmen eller timmen verkar den blåsa på max ett tag för att sen gå ner igen. Visst, jag stör mig oxå på det - trodde den skulle va tystare. Men det är bara att vänja sig - fläkten tjänar ju som vi alla vet ett syfte. Man vänjer sig nog rätt snart......... ps. Att vissa beskriver den som knäpptyst och andra inte.....ja kolla debatterna kring Xbox 360, PS3, div LCD TV mm så ser du att det är exakt lika dant där. Olika personer hör olika ljudfrekvener olika mycket - så är det bara.
Redigerat av osvanberg, 17 januari 2012 - 00:03.
Postad 17 januari 2012 - 00:09
osvanberg
-
osvanberg
-
Lärjunge
-
-
285 inlägg
Hos mig blir bilden ryckig någon gång ibland och det gäller alla hd-kanaler. Precis som Per skriver avhjälps det genom att pausa och sen trycka igång och så att säga ligga en sekund efter med tittandet. Irriterande!
Har oxå märkt detta trista fenomen. Ser ut som bildrutor saknas. Hos mig främst på Canal+ HD. Men även i kväll på TV3 HD - (prog: NCIS). Problemet löses som alla andra oxå medger genom att pausa minst 1sek och spela upp = flyter på fint. Nåt BOXER TEKNIK kan ta med sig och försöka lösa till nästa update?
Redigerat av osvanberg, 17 januari 2012 - 00:14.
Postad 17 januari 2012 - 08:37
Beemer
-
Beemer
-
Amatör
-
-
76 inlägg
Jo visst. Det är som du säger. Fläken verkar ha 2 eller 3 olika lägen. Och som du säger nån gång i halvtimmen eller timmen verkar den blåsa på max ett tag för att sen gå ner igen. Visst, jag stör mig oxå på det - trodde den skulle va tystare. Men det är bara att vänja sig - fläkten tjänar ju som vi alla vet ett syfte. Man vänjer sig nog rätt snart.........
ps. Att vissa beskriver den som knäpptyst och andra inte.....ja kolla debatterna kring Xbox 360, PS3, div LCD TV mm så ser du att det är exakt lika dant där. Olika personer hör olika ljudfrekvener olika mycket - så är det bara.
Och att din placering av boxen är avgörande, både resonans och material i bänken kan förstärka ljudet. Det kanske finns någon form av ljudmattor man kan använda inne i bänken/under boxen?
Postad 17 januari 2012 - 11:33
osvanberg
-
osvanberg
-
Lärjunge
-
-
285 inlägg
Och att din placering av boxen är avgörande, både resonans och material i bänken kan förstärka ljudet. Det kanske finns någon form av ljudmattor man kan använda inne i bänken/under boxen?
Visst är det så, du har helt rätt. Det påverkar oxå mycket. Liksom den generella ljudnivån i rummet (ventilationsljud, vatten, element mm)
Postad 17 januari 2012 - 14:23
r_o_n
-
r_o_n
-
Forumräv
-
-
535 inlägg
Om bilden "pixlar" sig, rycker, laggar eller blir "rutig". Har ni kollat er egen antennsignal? Kan lika gärna vara det med som Boxer eller boxen.
Postad 17 januari 2012 - 15:50
DrBosa
-
DrBosa
-
Lärjunge
-
-
280 inlägg
Till Boxer Teknik:
Vore trevligt om "Search"-funktionen i EPG:n hittade allt man söker på och inte bara hälften. Om detta är relaterat till EPG-data (eller avsaknad av korrekt sådan) eller boxens hantering av densamma vet jag ej.
Ett exempel är Fringe på Kanl 5 som ej hittas. Övriga användare uppmanas att testa.
Postad 18 januari 2012 - 11:30
Boxer Teknik
-
Boxer Teknik
-
Amatör
-
-
86 inlägg
Till Boxer Teknik: Vore trevligt om "Search"-funktionen i EPG:n hittade allt man söker på och inte bara hälften. Om detta är relaterat till EPG-data (eller avsaknad av korrekt sådan) eller boxens hantering av densamma vet jag ej. Ett exempel är Fringe på Kanl 5 som ej hittas. Övriga användare uppmanas att testa.
Hej DrBosa, Jag testade precis på en BXR-HD+, sökte på Fringe och hittade nästa avsnitt, Kanal 5 21/1 kl. 00:05. Boxer Teknik
Postad 18 januari 2012 - 11:35
Boxer Teknik
-
Boxer Teknik
-
Amatör
-
-
86 inlägg
Har oxå märkt detta trista fenomen. Ser ut som bildrutor saknas. Hos mig främst på Canal+ HD. Men även i kväll på TV3 HD - (prog: NCIS). Problemet löses som alla andra oxå medger genom att pausa minst 1sek och spela upp = flyter på fint.
Nåt BOXER TEKNIK kan ta med sig och försöka lösa till nästa update?
Hej osvanberg, Det här kan bero på flera olika orsaker. Vi ska undersöka detta närmare, tack för din input! Er rapportering är värdefull. Upplever ni de här störningarna endast vissa tider? Vissa program? Några andra kanaler än TV3HD och C+HD? Boxer Teknik
Postad 18 januari 2012 - 11:43
Unregistered33b3a508
-
Unregistered33b3a508
-
Forumräv
-
-
780 inlägg
Trevligt att Boxer hittat hit.
Kollade som hastigast sista halvåret på tråden "Sagemcom RT90-160 HD" utan att finna Boxer där (ännu).
Redigerat av Unregistered33b3a508, 18 januari 2012 - 11:57.
Postad 18 januari 2012 - 12:31
osvanberg
-
osvanberg
-
Lärjunge
-
-
285 inlägg
Hej osvanberg,
Det här kan bero på flera olika orsaker. Vi ska undersöka detta närmare, tack för din input! Er rapportering är värdefull. Upplever ni de här störningarna endast vissa tider? Vissa program? Några andra kanaler än TV3HD och C+HD?
Boxer Teknik
Hej, Tack för det Boxer! Jag har sedan jag skrev ovan inte sett fenomenet igen (men har inte tittat så mycket på TV alls sista dygnet). Kommer inte ihåg vilka program jag hade problem med - det var några olika amerikanska filmer av nåt slag på C+HD (det minns jag), samt som sagt NCIS på Tv3HD. Ang tider: Hmmm....även osäker där. Vet att det var kvällstid alla fall. Osäker på om jag även var på dagtid. Återkommer med mer info nästa gång det sker...........
Redigerat av osvanberg, 18 januari 2012 - 12:35.
Postad 18 januari 2012 - 18:02
DrBosa
-
DrBosa
-
Lärjunge
-
-
280 inlägg
Hej DrBosa,
Jag testade precis på en BXR-HD+, sökte på Fringe och hittade nästa avsnitt, Kanal 5 21/1 kl. 00:05.
Boxer Teknik
Härligt. Då är det bara min som det inte funkar på. Testade nyss med samma resultat. Testade öven Homeland, men inga program kan hittas.
Postad 18 januari 2012 - 20:10
fragge
-
fragge
-
Användare
-
-
173 inlägg
Jag hittar också både Fringe och Homeland om jag söker på min HD+, Guide/Sök/Titel
Redigerat av fragge, 18 januari 2012 - 20:11.
Postad 18 januari 2012 - 21:08
echotuva
-
echotuva
-
Lärjunge
-
-
287 inlägg
Härligt. Då är det bara min som det inte funkar på. Testade nyss med samma resultat. Testade öven Homeland, men inga program kan hittas.
Är du säker på att boxen har tillgång till kanalens EPG? Tänkte att du kanske har en dålig signal så att den inte får med sig den helt och hållet... Edit: stavning...
Redigerat av echotuva, 18 januari 2012 - 22:59.
Postad 18 januari 2012 - 22:55
ShotgunSal
-
ShotgunSal
-
Rookie
-
9 inlägg
Har problem med min Humax BXR HD (utan HDD). Det står ju i manualen att det ska gå att spela in program med USB HDD, eller sticka. Men efter formaterat min nyinköpta 16gig sticka så fungerar ingenting. Den kan hitta den utan problem om man trycker på Media knappen, men kommer aldrig fram något alternativ för att spela in om man går in i guiden, eller trycker direkt på "rec" knappen.
Nån som har några kloka råd?!
Postad 18 januari 2012 - 23:28
echotuva
-
echotuva
-
Lärjunge
-
-
287 inlägg
Och du har formaterat i ext3? Annars fungerar det inte att spela in tror jag. Någon har även sagt att det krävs minst 32GB men det har jag inte kunnat läsa mig till i alla fall...
Postad 18 januari 2012 - 23:53
ShotgunSal
-
ShotgunSal
-
Rookie
-
9 inlägg
Och du har formaterat i ext3? Annars fungerar det inte att spela in tror jag. Någon har även sagt att det krävs minst 32GB men det har jag inte kunnat läsa mig till i alla fall...
Vette tusan vad boxen formaterar till, men jag tror det är till ext3, för windows gillar det inte... Skulle kanske kunna vara så att minimum är 32GB. Tyckte det vara lite för bra för att vara sant att bara en liten 16GB sticka för att spela in enstaka program skulle fungera.
Postad 19 januari 2012 - 07:34
Unregisteredcb3b891b
-
Unregisteredcb3b891b
-
Wannabe
-
-
41 inlägg
Hej osvanberg,
Det här kan bero på flera olika orsaker. Vi ska undersöka detta närmare, tack för din input! Er rapportering är värdefull. Upplever ni de här störningarna endast vissa tider? Vissa program? Några andra kanaler än TV3HD och C+HD?
Boxer Teknik
Jag upplever det ungefär 1 gång på 5 när jag kollar på Vem vet mest? i SVT2 HD kl 19.00 på vardagar. Men jag har sett "fenomenet" även i andra program, t.ex Aktuellt och Rapport både i SVT1 HD och SVT2 HD. Vore bra om Boxer kunde hitta och åtgärda detta "fenomen". mvh Per
Postad 19 januari 2012 - 09:26
Pearbaw
-
Pearbaw
-
Wannabe
-
-
11 inlägg
Enligt uppgifter på diverse olika ställen sänder vissa kanaler (TV3, TV4 m fl) HD i 1080i.
Detta tycks inte stämma?
Vid inställning "original" skickas 720p ut till TV.n och det anges även 720p i informationsfältet som boxen visar upp (ett gäng ikoner längst ned till höger).
Har kanalerna övergått från 1080i till 720p eller vad?
Postad 19 januari 2012 - 10:19
osvanberg
-
osvanberg
-
Lärjunge
-
-
285 inlägg
Enligt uppgifter på diverse olika ställen sänder vissa kanaler (TV3, TV4 m fl) HD i 1080i. Detta tycks inte stämma?
Vid inställning "original" skickas 720p ut till TV.n och det anges även 720p i informationsfältet som boxen visar upp (ett gäng ikoner längst ned till höger).
Kanalerna sänder i 720p.
Postad 19 januari 2012 - 10:51
Beemer
-
Beemer
-
Amatör
-
-
76 inlägg
Enligt uppgifter på diverse olika ställen sänder vissa kanaler (TV3, TV4 m fl) HD i 1080i. Detta tycks inte stämma?
Jag tycker att det är otroligt enerverande när man sätter original och upplösningen ändras när man byter mellan kanaler. Jag har satt min på att sända ut 1080i för allt.
Postad 19 januari 2012 - 18:22
DrBosa
-
DrBosa
-
Lärjunge
-
-
280 inlägg
Jag hittar också både Fringe och Homeland om jag söker på min HD+, Guide/Sök/Titel
Tack. Då får jag testa att göra en grundinställning och om inte det funkar, reklamera.
Postad 19 januari 2012 - 20:23
DrBosa
-
DrBosa
-
Lärjunge
-
-
280 inlägg
Ah, söka på titel funkar ju. Sökte på nyckelord, och då funkar det inte lika bra. Tack för hjälpen.
Redigerat av DrBosa, 19 januari 2012 - 20:37.
Postad 19 januari 2012 - 20:55
prelatur
-
prelatur
-
Lärjunge
-
-
360 inlägg
Jag tycker att det är otroligt enerverande när man sätter original och upplösningen ändras när man byter mellan kanaler. Jag har satt min på att sända ut 1080i för allt.
Så här ligger till: Via marknätet så sänds all HD på 720p På satellit sänds all HD på 1080i utom SVT1 och SVT2 som sänder på 720p. Eftersom Humax BRX är en markbox skall man antingen ställa in den på 720p eller original. Att ställa den på orginal betyder att teven sköter allt och den brukar ta ett par sekunder på sig när man växlar från vanlig till HD och vice versa. Om inte vill ha detta så sätter man 720p. Då sköter boxen omvandlingen från SD till HD och teven behöver inte växla. Om har en bra teve så är den "bättre" på att omvandla signalen än vad en box är. Så om man vill ha bästa möjliga så skall man låta teven sköta det. Priset blir att man måste stå ut med de irriterande växlingarna när man skiftar mellan kanaler med olika upplösning. Skillnaden är i allmänhet väldigt liten så det vanligaste är att låta boxen sköta det.
Postad 19 januari 2012 - 21:39
tomme71
-
tomme71
-
Rookie
-
6 inlägg
Har problem med min Humax BXR HD (utan HDD). Det står ju i manualen att det ska gå att spela in program med USB HDD, eller sticka. Men efter formaterat min nyinköpta 16gig sticka så fungerar ingenting. Den kan hitta den utan problem om man trycker på Media knappen, men kommer aldrig fram något alternativ för att spela in om man går in i guiden, eller trycker direkt på "rec" knappen. Nån som har några kloka råd?!
Det krånglade mycket för mig innan jag till slut fick till det, gå in i meny/system/datalagring/lagring och välj usb-disk. Tror det var där som jag till slut fick den att spela in på min externa usb-disk.
Postad 19 januari 2012 - 23:07
osvanberg
-
osvanberg
-
Lärjunge
-
-
285 inlägg
Jag upplever det ungefär 1 gång på 5 när jag kollar på Vem vet mest? i SVT2 HD kl 19.00 på vardagar. Men jag har sett "fenomenet" även i andra program, t.ex Aktuellt och Rapport både i SVT1 HD och SVT2 HD.
Vore bra om Boxer kunde hitta och åtgärda detta "fenomen".
mvh
Per
Även i kväll dök ryck-fenomenet upp. På kanal: Nat.GeoHD. Prog: Rovdjurens Revir 22:30-23:30 En kort timeshift löser som vanligt problemet. Idag försvann problemet helt när jag efter att ha tittat med timeshift ett tag gick tillbaks till live-sändning = felfri bildhantering. OBS: Fenomenet ser EXAKT ut som om man spelar upp NTSC material på en PAL/50Hz-inställt mediaspelare, eller tvärt om. Exakt! Bör kunna vägleda BOXER TEKNIK hoppas jag på vad detta beror på?
Postad 20 januari 2012 - 10:01
ShotgunSal
-
ShotgunSal
-
Rookie
-
9 inlägg
Det krånglade mycket för mig innan jag till slut fick till det, gå in i meny/system/datalagring/lagring och välj usb-disk. Tror det var där som jag till slut fick den att spela in på min externa usb-disk.
Nopp, fungerar inte. Kan välja USB-disk, och ser cirkeldiagrammet. Men det är allt....
Postad 20 januari 2012 - 11:15
Boxer Teknik
-
Boxer Teknik
-
Amatör
-
-
86 inlägg
Även i kväll dök ryck-fenomenet upp. På kanal: Nat.GeoHD. Prog: Rovdjurens Revir 22:30-23:30 En kort timeshift löser som vanligt problemet. Idag försvann problemet helt när jag efter att ha tittat med timeshift ett tag gick tillbaks till live-sändning = felfri bildhantering.
OBS: Fenomenet ser EXAKT ut som om man spelar upp NTSC material på en PAL/50Hz-inställt mediaspelare, eller tvärt om. Exakt! Bör kunna vägleda BOXER TEKNIK hoppas jag på vad detta beror på?
Hej osvanberg, Tack för din input, vi ska analysera detta för att se vad detta kan bero på. Om det tex bara är Humax-boxen som har detta fenomen eller om det finns på andra boxar/TV, isf är det något som inte står rätt till med utsändningen. Boxer Teknik
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
→
Digital-TV
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Nya Hifi-bänken
joga
2025-05-02 18:25:13
-
JBL M2 igen…..
Anton
2025-05-01 16:07:43
-
JBL M2!!!!!!!
Anton
2025-04-30 16:22:03
-
Front Atmos
Globe
2025-04-28 19:35:47
-
The12 Passive
Globe
2025-04-28 19:33:57
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|