LG 50PK950N VS SAMSUNG PS50C7705
22 svar till detta ämne
Postad 06 december 2010 - 21:29
Unregistered8e4a640b
-
Unregistered8e4a640b
-
Amatör
-
-
96 inlägg
vilken är mest pris värd??
får jag bättre bild för dom tusen lapparna som samsungen kostar mer??
det är 3D på samsungen o men inte på på Lg men det kvittar.
har ej sett Lg irl men samsungen har jag sett gillar iallafall designen på den o det var hyffsad bild på den när jag såg den i butiken.
Redigerat av Unregistered8e4a640b, 06 december 2010 - 21:41.
Postad 06 december 2010 - 22:32
Unregisteredfa59fbf5
-
Unregisteredfa59fbf5
-
Lärjunge
-
-
283 inlägg
vilken är mest pris värd??
får jag bättre bild för dom tusen lapparna som samsungen kostar mer??
det är 3D på samsungen o men inte på på Lg men det kvittar.
har ej sett Lg irl men samsungen har jag sett gillar iallafall designen på den o det var hyffsad bild på den när jag såg den i butiken.
Vad gäller LG anses de lägre modellerna av PK-serien "ge mer för pengarna", tex pk350 el 550. Panelerna är samma i alla pk-modeller tydligen, 950 ska ha mindre reflektioner och ngt bättre svärta + lite mer lull lull. Om det är värt pengarna jämfört med småsyskonen är nog upp till var och en. Vad jag läst verkar de som äger 950 vara mkt nöjda, det gäller iofs även övriga pk-modeller  Samsungen får också mkt fina omdömen, vet dock ej hur den är jämfört mot LG:n. Om du har en budget på upp till 15 000 är även Panasonic V20 värd att kolla in, den ska vara en av de bättre apparater som finns idag. Jag velar själv rätt bra mellan dessa tre modeller faktiskt, förnuftet säger Panna men jag har mkt svårt för designen ala 80-tal..
Postad 06 december 2010 - 22:55
Unregistered1df9a6f7
-
Unregistered1df9a6f7
-
Veteran
-
-
1 973 inlägg
mitt val skulle vara antingen v20 eller pk350n eller 550n... alternativ 60pk550 tex. de 2 modellerna du listar har inga fördelar värda mer priset när det gäller bilden jämfört med de enklare modellerna. Sen om du värdesätter tex trådlös box för anslutningar eller skype eller youtube i tvn osv så är det subjektivt vad man vill betala för lull lullet
v20 är ju märkbart bättre i bilden än de andra så i 15k klassen självklart , men tex 50pk350 för 6k hanterar bluray bättre än 7705an och har betydligt bättre svärta för den kontrastkrävande filmen för mindre än halva priset.
Själv tog jag den lilla djungeltrumman i år (pk350) för att slå på den stora 60tum3D om 2 år för småpengar i dagens mått..
Postad 07 december 2010 - 09:19
ekon
-
ekon
-
Guru
-
-
5 778 inlägg
PK350 har ganska dålig svärta, absolut inte bättre än Sammy 7705. Förstår inte riktigt vad du menar dock med att den har bättre svärta för den "kontrastkrävande filmen" Har den bara bättre svärta i vissa filmer?
Postad 07 december 2010 - 09:26
Unregistered8e4a640b
-
Unregistered8e4a640b
-
Amatör
-
-
96 inlägg
Vad gäller LG anses de lägre modellerna av PK-serien "ge mer för pengarna", tex pk350 el 550. Panelerna är samma i alla pk-modeller tydligen, 950 ska ha mindre reflektioner och ngt bättre svärta + lite mer lull lull. Om det är värt pengarna jämfört med småsyskonen är nog upp till var och en. Vad jag läst verkar de som äger 950 vara mkt nöjda, det gäller iofs även övriga pk-modeller 
Samsungen får också mkt fina omdömen, vet dock ej hur den är jämfört mot LG:n. Om du har en budget på upp till 15 000 är även Panasonic V20 värd att kolla in, den ska vara en av de bättre apparater som finns idag. Jag velar själv rätt bra mellan dessa tre modeller faktiskt, förnuftet säger Panna men jag har mkt svårt för designen ala 80-tal..
ja många skriver bra om panna men som du skriver så är designen väldigt tråkig tyvär,så jag tror inte att det blir den.
Postad 07 december 2010 - 09:52
Unregistereddc471864
-
Unregistereddc471864
-
Über-Guru
-
-
24 891 inlägg
PK350 har ganska dålig svärta, absolut inte bättre än Sammy 7705. Förstår inte riktigt vad du menar dock med att den har bättre svärta för den "kontrastkrävande filmen" Har den bara bättre svärta i vissa filmer?
Beror kanske på vad man är ute efter. Svärta vill man såklart ha men inte om man får dåligt med detaljer i svärtan. Har ingen aning om hur samsungen är då jag aldrig sett den.
Postad 07 december 2010 - 11:34
Unregistered1df9a6f7
-
Unregistered1df9a6f7
-
Veteran
-
-
1 973 inlägg
PK350 har ganska dålig svärta, absolut inte bättre än Sammy 7705. Förstår inte riktigt vad du menar dock med att den har bättre svärta för den "kontrastkrävande filmen" Har den bara bättre svärta i vissa filmer? http://www.component...showtopic=131217705 har ungefär hälften så djup svärta som pk 350/550 med motion plus på blir den ännu sämre i jämförelsen...står längre ner i länken jag hittade igår. Det jag menar är att om det är en film där svärtan är viktig för bild upplevelsen med mycket mörka scener då tappar 7705 och upplevs lite mer utvattnad i bilden, medans den kan leverera i andra sammanhang som tex sport,tv och spel osv.
Postad 07 december 2010 - 15:47
Unregistered550de0fe
-
Unregistered550de0fe
-
Användare
-
-
175 inlägg
Jag vågar nog rekommendera denna: http://www.avforums....DTV-Review.htmlI Sverige heter den 50PX950 och har 3D och en rad förbättringar mot PK950 såsom överskärpeproblemet. finns på prisjakt.
Postad 07 december 2010 - 16:05
Unregistereddc471864
-
Unregistereddc471864
-
Über-Guru
-
-
24 891 inlägg
Tja 50" duger ju som kökstv iaf
Postad 07 december 2010 - 16:20
ekon
-
ekon
-
Guru
-
-
5 778 inlägg
http://www.component...showtopic=13121
7705 har ungefär hälften så djup svärta som pk 350/550 med motion plus på blir den ännu sämre i jämförelsen...står längre ner i länken jag hittade igår. Det jag menar är att om det är en film där svärtan är viktig för bild upplevelsen med mycket mörka scener då tappar 7705 och upplevs lite mer utvattnad i bilden, medans den kan leverera i andra sammanhang som tex sport,tv och spel osv.
Hittade ingenting om att det skulle vara hälften så djup svärta som PK350 i den tråden? Konstigt att svärtan påverkas av Cinema Smooth läget (för övrigt inte samma som Motion plus).... Förstår då vad du menar med kontrastkrävande film.
Postad 07 december 2010 - 17:16
Unregistered1df9a6f7
-
Unregistered1df9a6f7
-
Veteran
-
-
1 973 inlägg
Hittade ingenting om att det skulle vara hälften så djup svärta som PK350 i den tråden? Konstigt att svärtan påverkas av Cinema Smooth läget (för övrigt inte samma som Motion plus).... Förstår då vad du menar med kontrastkrävande film.
pk serien 350/550 har en djup svärta på mellan 0,07 cd/m2 beroende på test men har för mig han som uppgav i länken har testat 0,07 i djup svärtan. Cinema smooth vad är det då?
Postad 07 december 2010 - 17:56
ekon
-
ekon
-
Guru
-
-
5 778 inlägg
Det är någon annan form av rörelsehantering för användning vid 1080p24 material, vet inte om det är någon bildinterpolering inblandad (gud förbjude) förhoppningsvis är det bara någon form av cadence.
Ok, finns inte en möjlighet att min PK350 har 0,07 cd/m2 då skulle 0,17 vara vitt i princip
Postad 07 december 2010 - 18:24
Unregistered1df9a6f7
-
Unregistered1df9a6f7
-
Veteran
-
-
1 973 inlägg
vilka bildinställningar har du då? svartnivå ska stå på låg ,gamma mellan och ljusstyrka max 53 och ljuskontrollerat...då borde då få en 0.07 cd m2
Postad 07 december 2010 - 21:24
Unregistered8e4a640b
-
Unregistered8e4a640b
-
Amatör
-
-
96 inlägg
Jag vågar nog rekommendera denna: http://www.avforums....DTV-Review.html
I Sverige heter den 50PX950 och har 3D och en rad förbättringar mot PK950 såsom överskärpeproblemet.
finns på prisjakt.
såg den när jag kollade runt lite på netonnet,men det står inte mycket om den här tyvär. har du en sån eller?? /P
Postad 07 december 2010 - 22:59
Unregisteredfa59fbf5
-
Unregisteredfa59fbf5
-
Lärjunge
-
-
283 inlägg
http://www.component...showtopic=13121
7705 har ungefär hälften så djup svärta som pk 350/550 med motion plus på blir den ännu sämre i jämförelsen...står längre ner i länken jag hittade igår. Det jag menar är att om det är en film där svärtan är viktig för bild upplevelsen med mycket mörka scener då tappar 7705 och upplevs lite mer utvattnad i bilden, medans den kan leverera i andra sammanhang som tex sport,tv och spel osv.
Hmm, hälften så djup svärta som pk350? Flatpanelshd uppmätte svärtan på Samsungen till 0,06 cd/m2 efter kalibrering, detta att jämföra tex med V20 som uppmättes till 0,04 cd/m2. Hur stor skillnad detta är i praktiken har jag ingen aning om men att säga att den har hälften så djup svärta som pk350 ska man nog vara lite försiktig med. Tydligen är det dock viktigt att köra på "filmläget" på Samsungen då svärtan var markant sämre i tex standardläget. Ang. 24p och blu-ray skriver flatpanels så här: HD is also great. The picture quality is impressive and C8000 manages to provide a picture with depth and detailing - even in fast paced action scenes. I don’t see a giant improvement over the B850 model but that’s not a bad thing because this model also did very well in terms of HD picture quality. 1080p24 is supported correctly without judder. You just need to deactivate some of the picture circuits from the picture setup menu such as the Cinema Smooth. Vet inte varför pk350 skulle vara bättre på att visa HD-material? Hela recensionen hittar ni här: flatpanelshd.com/review.php?subaction=showfull&id=1283773778
Redigerat av Unregisteredfa59fbf5, 07 december 2010 - 23:09.
Postad 07 december 2010 - 23:47
Unregistered1df9a6f7
-
Unregistered1df9a6f7
-
Veteran
-
-
1 973 inlägg
Hmm, hälften så djup svärta som pk350? Flatpanelshd uppmätte svärtan på Samsungen till 0,06 cd/m2 efter kalibrering, detta att jämföra tex med V20 som uppmättes till 0,04 cd/m2. Hur stor skillnad detta är i praktiken har jag ingen aning om men att säga att den har hälften så djup svärta som pk350 ska man nog vara lite försiktig med. Tydligen är det dock viktigt att köra på "filmläget" på Samsungen då svärtan var markant sämre i tex standardläget.
Vet inte varför pk350 skulle vara bättre på att visa HD-material?
Ja du 2 testare som inte är överens helt enkelt...som jag förstått så måste cinema smooth var på för att bluray ska fungera utan judder och då tappar den ganska rejält i svärta vid aktiveringen vilket ger sämre kontrast intryck. Om nu han missat det i min länk så är det frid och fröjd iaf utan cinema smooth för svärtan Det kan ju vara så att han mätte svärtan i standard läget med cinema smooth då hamnade "dansken" på liknande som "svensken" sen gick han över till filmläget där cinema smooth var avstängd och fick en mycket bättre svärta Anledningen till jag föredrar LGs teknik för bluray är att det ger i mina ögon en naturligare bild utan interpolering med nya "påhittade bildrutor "som samsung använder.Många föredrar samsungs teknik så be någon skicka på en bluray innan köp och testa på båda de kommer upplevas helt olika i rörelser i bilden.
Postad 08 december 2010 - 09:46
TGreen80
-
TGreen80
-
Rookie
-
7 inlägg
Har mycket svårt att tro att PK350/550 skulle vara bättre maskiner än C7705. Kan inte ha några åsikter angående svärtan mellan dom men kan bara säga att C7705 uppvisar en otroligt bra bild vid Bluray, 3D Bluray, SD, PS3 och HD-tv. Svärtan är detaljrik och om man skiter i alla mätvärden och koncentrerar sig på hur den upplevs i praktiken så är den riktigt bra!
Hade en LG 42" plasma innan som jag köpte 2005 och den har fungerat bra i ca 3 år. Dom åren var jag mycket nöjd men sedan fick jag problem med röda prickar över hela skärmen där det var mörkt. Nästan som "myrornas krig". Riktigt dåligt!
Var också lite tveksam till 3D innan jag slog till och kan inte säga att jag ångrar mig. Visst det kommer säkert att komma 3D som inte kräver glasögon om några år men det kommer säkert kosta en del också. 2D->3D konverteringen som C7705 har fungerar mycket tillfredsställande och ger ett grymt djup i bilden. Inte riktigt som äkta 3D men bra på ett annat sätt. Passar man på att köpa innan den 31/12 så får man ju 2 par extra glasögon (totalt 3 par) plus 3 dokumentärer och alla 4 Shrek i 3D på köpet.
K950N kan säkert också vara en bra TV men C7705 vet jag är riktigt bra och snygg!
Där hade du mina åsikter.
// TGreen80
Postad 09 december 2010 - 12:48
Tigerofsweden
-
Tigerofsweden
-
Beroende
-
-
1 356 inlägg
anledningen till att många kanske tvekar på samsungen är för att många påstår att dom får mkt tillfälliga inbränningar ...
det vill man ju helst inte ha på en tv för 15.500:- , inte jag iaf ... sen om det är sant eller inte vet inte jag eftersom jag inte äger en själv.
tycker när jag va o kollade på C7705 att den hade riktigt vass bild sådär första gången man tittade på den.
Postad 09 december 2010 - 16:32
Unregisteredfa59fbf5
-
Unregisteredfa59fbf5
-
Lärjunge
-
-
283 inlägg
Ja du 2 testare som inte är överens helt enkelt...som jag förstått så måste cinema smooth var på för att bluray ska fungera utan judder och då tappar den ganska rejält i svärta vid aktiveringen vilket ger sämre kontrast intryck. Om nu han missat det i min länk så är det frid och fröjd iaf utan cinema smooth för svärtan
Det kan ju vara så att han mätte svärtan i standard läget med cinema smooth då hamnade "dansken" på liknande som "svensken" sen gick han över till filmläget där cinema smooth var avstängd och fick en mycket bättre svärta
Anledningen till jag föredrar LGs teknik för bluray är att det ger i mina ögon en naturligare bild utan interpolering med nya "påhittade bildrutor "som samsung använder.Många föredrar samsungs teknik så be någon skicka på en bluray innan köp och testa på båda de kommer upplevas helt olika i rörelser i bilden.
OK, tummen upp för ett vettigt svar trots "mothugg"  OM det är så att bilden i Samsungen upplevs konstgjord med Blu-Ray så håller jag med dig fullständigt, onaturligt flyt är jag allergisk mot. Dock borde väl det framkommit i recensioner och omdömen från användare om det är så och jag har inte sett något sådant iaf? Hade varit betydligt enklare att uttala sig om man hade sett TV:n in action vilket jag inte har  Har iaf sett PK550 köra Blu-Ray och den hade ett mkt fint flyt. Oavsett vad så känns tex PK350 som ett bra köp! Och köper man en billigare TV så kan man byta oftare... Ang. IR på Samsungen så är den nog inte sämre på den punkten än LG iaf. För MIG är lite IR ingen deal-breaker men det hänger nog på hur känslig man är samt vad man använder TV:n till.
Postad 09 december 2010 - 18:49
Unregistereddc471864
-
Unregistereddc471864
-
Über-Guru
-
-
24 891 inlägg
Känns som IR bara är ett problem om man envisas med massa textslingor. Själv använder jag aldrig textslingor så jag har inga problem alls med IR på min LG.
Postad 09 december 2010 - 19:36
moparman
-
moparman
-
Über-Guru
-
-
11 727 inlägg
Har ingen IR efter text men kan se lite line bleeding från text ibland..
När de är svart block runt texten..
Postad 09 december 2010 - 19:55
Flightcrank
-
Flightcrank
-
Forumräv
-
-
683 inlägg
Jag har ingen IR längre, det försvann efter 100-200 timmar men jag kan precis som Moppe se lite linebleading på min 950 men det är ganska ovanligt och om jag tänker efter så var det nog även det ett problem som var "värre" i början.
Postad 09 december 2010 - 23:01
Unregistered1df9a6f7
-
Unregistered1df9a6f7
-
Veteran
-
-
1 973 inlägg
OK, tummen upp för ett vettigt svar trots "mothugg" OM det är så att bilden i Samsungen upplevs konstgjord med Blu-Ray så håller jag med dig fullständigt, onaturligt flyt är jag allergisk mot. Dock borde väl det framkommit i recensioner och omdömen från användare om det är så och jag har inte sett något sådant iaf?
Hade varit betydligt enklare att uttala sig om man hade sett TV:n in action vilket jag inte har Har iaf sett PK550 köra Blu-Ray och den hade ett mkt fint flyt. Oavsett vad så känns tex PK350 som ett bra köp! Och köper man en billigare TV så kan man byta oftare...
Ang. IR på Samsungen så är den nog inte sämre på den punkten än LG iaf. För MIG är lite IR ingen deal-breaker men det hänger nog på hur känslig man är samt vad man använder TV:n till.
Mothugg är bra så länge det är på rätt sätt  och uppenbarligen så har de mätt helt olika flatpanels och ringblixt och den skillnaden är som natt och dag om man såg dem jämte varandra 0,17 cd/m2 och 0,06 cd/m2... Som sagt tyvärr verkar de flesta lösa rörelse problemen med 1080p/24 hz med rörelsekompensation ,vilket ger det lite onaturliga bildflyt som jag reagerar allergiskt emot...
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Pioneer CMX-3000
Anton
2025-05-06 19:28:59
-
Nya Hifi-bänken
joga
2025-05-02 18:25:13
-
JBL M2 igen…..
Anton
2025-05-01 16:07:43
-
JBL M2!!!!!!!
Anton
2025-04-30 16:22:03
-
Front Atmos
Globe
2025-04-28 19:35:47
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|