Fråga angående bi-amp
28 svar till detta ämne
Postad 26 December 2010 - 01:10
shoggan
-
shoggan
-
Rookie
-
2 inlägg
Jag har en liten fundering angående bi-amp på min yamaha rx-v565.
Är det inte så att den "vanliga" front kontakten ska spela bas och "bi-amp kontakten" ska spela mellan och diskant eller tvärt om? >Jag kan inte luska ut vad som blir vad ur instruktionsboken. Eller är jag kanske helt ute och cyklar 
Skulle va trevligt om någon kunnig kunde förklara för mig.
Redigerat av shoggan, 26 December 2010 - 01:11.
Postad 26 December 2010 - 01:55
SalkinA
-
SalkinA
-
Användare
-
-
146 inlägg
Så det iaf på min onkyo, front tar hand om bas och den extra utgången tar hand om mellan/diskant.
Postad 26 December 2010 - 01:59
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Skippa det, du vinner inget på det.
Postad 26 December 2010 - 11:24
shoggan
-
shoggan
-
Rookie
-
2 inlägg
Postad 26 December 2010 - 16:34
Unregistered592cec63
-
Unregistered592cec63
-
Forumräv
-
-
744 inlägg
MKarlsson74:
Så man vinner inget på att bi-ampa ? Kan du utveckla det lite mer ?
Postad 26 December 2010 - 16:43
Unregistered7444adce
-
Unregistered7444adce
-
Mästare
-
-
3398 inlägg
MKarlsson74:
Beror ju enligt mig på vad man har för stärkare och om man lyssnar på stereo eller film. Vid 5.1 anser jag att det är svårt att märka någon direkt skillnad om man bi-ampar en 7.1-stärkare, men vis musiklyssning i stereo märker jag skillnad och har gjort det på både min Onkyo 607 och Marantz Av8003/MM8003 På min Denon 1906 märkte jag dock ingen skillnad
Postad 26 December 2010 - 16:46
Unregistered592cec63
-
Unregistered592cec63
-
Forumräv
-
-
744 inlägg
Aha, intressant, har själv just ingen möjlighet att bi-ampa nåt men det är en fundering jag har inför framtida köp.
Men jag läser på det jag hittar på nätet och här också.
Postad 26 December 2010 - 21:10
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
MKarlsson74:
Man får inte ut mer effekt av det helt enkelt. Som att sätta två slangar på samma damsugare, det blir inte mer effekt för det.
Postad 26 December 2010 - 22:54
Apachez
-
Apachez
-
Forumräv
-
-
865 inlägg
Beror ju lite på hur dammsugaren är konstruerad  Men nog borde det väl bli nån slags skillnad om en utgång på tex 120W ska driva 3st element vs 2st 120W utgångar driver 1+2 element? Man får inte ut mer effekt av det helt enkelt. Som att sätta två slangar på samma damsugare, det blir inte mer effekt för det.
Postad 26 December 2010 - 23:03
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Nej, det blir ingen skillnad. Bi-ampning är meninglöst helt enkelt.
Postad 26 December 2010 - 23:47
Triggerhappy
-
Triggerhappy
-
Forumräv
-
-
853 inlägg
Bi-amp kom från början då någon helt korrekt kom på att basregistret drar mer effekt än elementen högre upp i registret.
Som en high-end lösning konstruerades en del högtalare för att drivas från två eller flera förstärkare och det man då passade på att göra var att sköta frekvensdelningen innan förstärkning, dvs "aktiv delning", vips så slipper man en massa "passiva" delningsfilter som inducerar fasvridningar å skit i högtalarn.
Mycket bra och väldigt vanligt med aktiv lösning på t.ex mer avancerade bilstereobyggen.
Aktiv delning är fortsatt en jäkligt attraktiv lösning men kräver en del kunnande av användaren å det anses inte konsument köparen för hemma hifi ha...så vi har inga sådanan lösningar, men likförbannat så verkar konsumenterna gilla ide´n med bi-amp å det vi köper är en sopig marknadföringslösning med recivrar där vi inte får ett skit i fördel...för rent fysiskt så tilldelar du inte högtalaren mer effekt, du har kvar alla passiva filter...å ändå är du sugen...he he.
Kan ju säga att jag varit fett sugen på att göra en aktiv delning och 3-vägs tri-amp med induviduellt tidskomp på mina 3-vägs golvare, men har nu ersatt dem med stativare.
Postad 27 December 2010 - 00:07
Apachez
-
Apachez
-
Forumräv
-
-
865 inlägg
Fast högtalare som är förberedda för bi-amp (dvs flera ingångar) har väl förslagsvis färre passiva komponenter per element när funktionen nyttjas fullt ut? Dvs istället för förstärkare -> filter 1 -> filter 2 -> filter 3 -> baselement -> förstärkare så blir det förstärkare -> filter 3 > baselement -> förstärkare (även om det optimala naturligtvis vore förstärkare -> baselement -> förstärkare)? Bi-amp kom från början då någon helt korrekt kom på att basregistret drar mer effekt än elementen högre upp i registret. Som en high-end lösning konstruerades en del högtalare för att drivas från två eller flera förstärkare och det man då passade på att göra var att sköta frekvensdelningen innan förstärkning, dvs "aktiv delning", vips så slipper man en massa "passiva" delningsfilter som inducerar fasvridningar å skit i högtalarn.
Mycket bra och väldigt vanligt med aktiv lösning på t.ex mer avancerade bilstereobyggen.
Aktiv delning är fortsatt en jäkligt attraktiv lösning men kräver en del kunnande av användaren å det anses inte konsument köparen för hemma hifi ha...så vi har inga sådanan lösningar, men likförbannat så verkar konsumenterna gilla ide´n med bi-amp å det vi köper är en sopig marknadföringslösning med recivrar där vi inte får ett skit i fördel...för rent fysiskt så tilldelar du inte högtalaren mer effekt, du har kvar alla passiva filter...å ändå är du sugen...he he.
Kan ju säga att jag varit fett sugen på att göra en aktiv delning och 3-vägs tri-amp med induviduellt tidskomp på mina 3-vägs golvare, men har nu ersatt dem med stativare.
Postad 27 December 2010 - 00:13
Triggerhappy
-
Triggerhappy
-
Forumräv
-
-
853 inlägg
Fast högtalare som är förberedda för bi-amp (dvs flera ingångar) har väl förslagsvis färre passiva komponenter per element när funktionen nyttjas fullt ut?
Dvs istället för förstärkare -> filter 1 -> filter 2 -> filter 3 -> baselement -> förstärkare
så blir det
förstärkare -> filter 3 > baselement -> förstärkare (även om det optimala naturligtvis vore förstärkare -> baselement -> förstärkare)?
Nej...det enda du gör är att ta bort en bygling mellan LP och midens HP del...dvs samma som att klippa en (tja två då) kablar i en icke bi-amp/wire terminal..alla filter är de samma.
Postad 27 December 2010 - 00:40
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Precis, den kommer klippa vid samma nivå oavsett om det är en eller två slutsteg. Bi-ampning till passiva högtalare är meningslöst. Aktiva högtalare är en annan sak som redan tagits upp.
Postad 27 December 2010 - 01:42
Apachez
-
Apachez
-
Forumräv
-
-
865 inlägg
Ajuste eftersom konstruktionen är något i stil med:
ingång1 -> filter1 (högpass) -> diskant
ingång2 -> filter2 (bandpass) -> mellanreg
ingång3 -> filter3 (lågpass) -> bas
och sedan är det bygel mellan ingångarna ja...
Ja då blir enda skillnaden att filtret inte matas med full frekvens utan endast den frekvens som förstärkaren matar ut och då (om du har otur) kan det tom bli sämre om det är mismatch mellan stärkarens delningar och dom delningar som används i högtalarens olika filter?
Borde inte däremot impedansen ändras?
Postad 27 December 2010 - 10:10
Triggerhappy
-
Triggerhappy
-
Forumräv
-
-
853 inlägg
Ajuste eftersom konstruktionen är något i stil med: 1: ingång1 -> filter1 (högpass) -> diskant ingång2 -> filter2 (bandpass) -> mellanreg ingång3 -> filter3 (lågpass) -> bas 2: och sedan är det bygel mellan ingångarna ja... 3: Ja då blir enda skillnaden att filtret inte matas med full frekvens utan endast den frekvens som förstärkaren matar ut och då (om du har otur) kan det tom bli sämre om det är mismatch mellan stärkarens delningar och dom delningar som används i högtalarens olika filter? 4: Borde inte däremot impedansen ändras?
Hejsan, jag har fräckt numrerat ditt inlägg i delar...se quote´n ovan: 1: Ja helt korrekt filteruppställning 2: Japp 3: Med den bi-amp du tänk ligger förstärkarna och spelar mot hela frekvensspektrat...de passiva filtrena får nöjet att tilldela elementen det frakvenspannet som släpps igenom. Förstärkarn har ingen delning! den enda tillgängliga delningen du har i recivern är subkanalen, vilket i praktiken blir ett HP filter för alla andra kanler, med inställningsmöjlighet i olika grad på olika märken. Jag har då inte sett eller läst om någon reciver med fler delningsmöjligheter. 4: Impedansen skapas "bara" av högtalaren och till viss del av ev passiva filters konjugatlänkar etc...det är alltså inte beroende på förstärkare...men förstärkarens möjlighet att driva på vid förändringar av impedans samt fasvridningar är av vikt. Tillägg: Kruxet med bi-amp ifrån recivern är att alla kanler blir drivna från samma strömförsörjning och med samma effekt...det vill säga...din högtalare blir inte driven av mer kraft...ingen aktiv delning....ingen fördel. Tillägg2: t.ex min Onkyo TX-NR3007 kan man däremot brygga, de kallar det för BTL..dvs du dubblar effekten (nästan...3007 har ingalunda perfekta steg). Jag har faktiskt inte testat detta ännu men skall göra det då mina ATC SCM 11 är hyggligt snälla i impedanskurvan.
Postad 27 December 2010 - 22:26
Binks
-
Binks
-
Forumräv
-
-
739 inlägg
Nu lär jag dyka in eftersom jag tänkt köpa 4ledarkabel inom snar framtid för just bi-amp.
Har en nyköpt Onkyo 608, och ni säger alltså nu att de inte är någon ide alls att köra bi-amp till en center och stativ-frontar?
Varför finns de då om de inte funkar enligt er?
Postad 27 December 2010 - 22:46
Triggerhappy
-
Triggerhappy
-
Forumräv
-
-
853 inlägg
Nu lär jag dyka in eftersom jag tänkt köpa 4ledarkabel inom snar framtid för just bi-amp. Har en nyköpt Onkyo 608, och ni säger alltså nu att de inte är någon ide alls att köra bi-amp till en center och stativ-frontar?
Varför finns de då om de inte funkar enligt er?
Nej det finns ingen uttalad fördel, inte mer effekt eller befrielse från passiva filter. Kan man bi-ampa centern på 608? Man kan tycka att ev otyg i endera frekvensregistret borde kunna hanteras lite bättre på skillda kanaler. Ja varför finns det, om man inte kör aktiv delning har jag lite svårt att se poängen. Speciellt som det är identiska steg med samma strömförsörjning.
Postad 28 December 2010 - 02:39
Unregistered57e4ec34
-
Unregistered57e4ec34
-
Rookie
-
5 inlägg
Bi-amping kan göra klar nytta om man har en högtalare som är "jobbig i basen" exvis. Om man har en högtalare som sjunker i impendans vid låga frekvenser, då kan det vara vettigt att bi-ampa. Då är det bara sluteget som driver basdelen av högtalaren som blir påverkad. Förstärkaren som driver diskanterna poppar på som ingenting har hänt !
Man skulle kunna kortsluta utgångarna på slutsteget som driver basarna. Slutsteget som driver diskanterna skulle inte märka av detta överhuvudtaget !
Mvh/Janne
Postad 28 December 2010 - 08:09
Binks
-
Binks
-
Forumräv
-
-
739 inlägg
Bi-amping kan göra klar nytta om man har en högtalare som är "jobbig i basen" exvis. Om man har en högtalare som sjunker i impendans vid låga frekvenser, då kan det vara vettigt att bi-ampa. Då är det bara sluteget som driver basdelen av högtalaren som blir påverkad. Förstärkaren som driver diskanterna poppar på som ingenting har hänt !
Man skulle kunna kortsluta utgångarna på slutsteget som driver basarna. Slutsteget som driver diskanterna skulle inte märka av detta överhuvudtaget !
Mvh/Janne
Men om vi då säger att jag har en Onkyo 608 och ett par B&W 602 S3, är de då vettigt att bi-ampa dom? Bi-wire förstår jag mig därimot inte på eftersom de måste ju bli samma sak som om man har en skena mellan terminalerna på högtalarsidan.
Postad 28 December 2010 - 12:39
Unregistered57e4ec34
-
Unregistered57e4ec34
-
Rookie
-
5 inlägg
Men om vi då säger att jag har en Onkyo 608 och ett par B&W 602 S3, är de då vettigt att bi-ampa dom? Bi-wire förstår jag mig därimot inte på eftersom de måste ju bli samma sak som om man har en skena mellan terminalerna på högtalarsidan.
Jag tycker gott att du kan prova iaf ! Har man 2 förstärkarkanaler över, som inte används till något. Då är det bara att testa ! Det är ju bara lite kabelkostnad du åker på ! Men att som en del gör, köpa dubbla slutsteg för att biampa, det tycker jag är onödigt. Bättre att köpa ett dyrare/bättre steg från början. Biwiring däremot. Håller med helt och hållet. I princip verkningslöst. Det är väl isf om man hittar kablar som "färgar" på olika sätt, och därför vill ha olika kablar till bas/mellan, och diskant. Jag tror inte på detta själv dock. Mvh/Janne
Redigerat av Unregistered57e4ec34, 28 December 2010 - 12:44.
Postad 28 December 2010 - 14:13
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Mvh/Janne
Nej, det hjälper inte! Du vinner inget alls på det. Ska man vinna något med flera slutsteg så är det aktiv delning man ska ha, inte passiv.
Postad 28 December 2010 - 15:10
Unregistered37573cc1
-
Unregistered37573cc1
-
Mega-Guru
-
-
8314 inlägg
Vad skulle skillnaden bli i ett fall likt detta (= en biostärkare där troligen strömdelen är det begränsade och stegen sitter i samma låda?)
Postad 28 December 2010 - 16:44
Triggerhappy
-
Triggerhappy
-
Forumräv
-
-
853 inlägg
Vad skulle skillnaden bli i ett fall likt detta (= en biostärkare där troligen strömdelen är det begränsade och stegen sitter i samma låda?)
Gör ingen, eller väldigt liten skillnad med bi-amp i det läget ja... Samma strömförsörjning får smaka på hela högtalarens impedansdippar och fasvridningar.
Postad 28 December 2010 - 17:40
Unregistered57e4ec34
-
Unregistered57e4ec34
-
Rookie
-
5 inlägg
Om det är den gemensamma nätdelen/strömdelen som gör att stegen klipper. Då är det naturligvis ännu mindre vinst med biamping. Mvh/Janne
Postad 28 December 2010 - 18:04
Binks
-
Binks
-
Forumräv
-
-
739 inlägg
Lite roligt dock är att jag frågade en "gubbe" på jobbet som håller mycket på med musik och sånt, om just bi-amp och bi-wire.
Han sa att han har aldrig hört nån skillnad så i ljud när han provat (med grejer som kostar multum) men om man mäter så visade de skillnad, men inget som örat hans uppfattade.
Hans tips var helt enkelt "Köp en rejäl jäkla kabel" och med de inte att den skulle vara dyr utan lagom tjock och ska leda bra.
SEN åkte man till BRL och frågade där.
OJ ja där va de tydligen stor skillnad i ljudet enligt honom och pekade på en gång att jag skulle köpa 4st 2x2,5mm 2,5m fyrkantig kabel som kostade 84kr/m.
När väll de dyker upp högtalare här hemma med bi-amp möjlighet så får man väll prova, men ska nog sikta in mig på nån 2x4mm kabel på fynda eller nått, eller vad tror ni?
Postad 28 December 2010 - 18:06
Apachez
-
Apachez
-
Forumräv
-
-
865 inlägg
Lite roligt dock är att jag frågade en "gubbe" på jobbet som håller mycket på med musik och sånt, om just bi-amp och bi-wire. Han sa att han har aldrig hört nån skillnad så i ljud när han provat (med grejer som kostar multum) men om man mäter så visade de skillnad, men inget som örat hans uppfattade.
Hans tips var helt enkelt "Köp en rejäl jäkla kabel" och med de inte att den skulle vara dyr utan lagom tjock och ska leda bra.
SEN åkte man till BRL och frågade där. OJ ja där va de tydligen stor skillnad i ljudet enligt honom och pekade på en gång att jag skulle köpa 4st 2x2,5mm 2,5m fyrkantig kabel som kostade 84kr/m.
När väll de dyker upp högtalare här hemma med bi-amp möjlighet så får man väll prova, men ska nog sikta in mig på nån 2x4mm kabel på fynda eller nått, eller vad tror ni?
Som sagt, Fyndbörsens Accurate 2x4mm kabel för 15kr/metern är finfin http://www.fyndborse...bel-2x4mm-white
Postad 29 December 2010 - 11:14
ledighetskommiten
-
ledighetskommiten
-
Lärjunge
-
-
257 inlägg
Gör ingen, eller väldigt liten skillnad med bi-amp i det läget ja...
Samma strömförsörjning får smaka på hela högtalarens impedansdippar och fasvridningar.
Om det är den gemensamma nätdelen/strömdelen som gör att stegen klipper. Då är det naturligvis ännu mindre vinst med biamping.
Mvh/Janne
Då torde väl de flesta vara överens om att det i detta fall är tämligen värdelöst för trådskaparen ... om han inte har en massa tid och kablar över och tycker om att slänga bort tid ... SEN åkte man till BRL och frågade där. OJ ja där va de tydligen stor skillnad i ljudet enligt honom och pekade på en gång att jag skulle köpa 4st 2x2,5mm 2,5m fyrkantig kabel som kostade 84kr/m.
De pratar knappast i egenintresse av att sälja kabel.
Postad 29 December 2010 - 18:38
Unregistered57e4ec34
-
Unregistered57e4ec34
-
Rookie
-
5 inlägg
Då torde väl de flesta vara överens om att det i detta fall är tämligen värdelöst för trådskaparen ... om han inte har en massa tid och kablar över och tycker om att slänga bort tid ...
Det vet ingen förens man har provat. Det finns dom som har provat, och tyckt att det har blivit bättre. Det finns dom som har provat, och inte hört någon skillnad. Det finns öven dom som inte har testat, men har läst sig till att det inte skall göra någon nytta. Jag tycker att det kan vara kul att testa iaf ! Mvh/Janne
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Högtalare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Så här ser det ut 2026-09-24. Lite småfix kvar.
genstruktur
2026-09-24 15:07:01
-
-
Testar lite olika ljus på belysningen
genstruktur
2026-09-23 18:09:20
-
Tillverkning av en takbalk till
genstruktur
2026-09-23 18:08:13
-
Titan Noir Max
Rian
2026-09-06 21:47:55
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|