Tråden om reptilsnabba element
287 svar till detta ämne
Postad 04 March 2011 - 14:34
Unregistered2002
-
Unregistered2002
-
Wannabe
-
-
28 inlägg
// Tråden är en utflyttad diskussion från den här tråden https://www.minhembi...howtopic=273505
Jag har ställt ut på alla mässor de senaste 4 åren med Vivid Audio i Stockholm, Arken m.m. Med förmodligen världens snabbaste dymamiska element, så har jag hört att Vivid låter "elektrostat" dynamiskt, detaljerat och då också att det blev för mycket av det goda om man inte är van, men aldrig "burkigt". Finns få högtalare i highendvärlden det "släpper" så från högtaleren som från Vivid och det var med jazz/mäss-musikreferensen som jag fattade att det måste varit tagit ur luften. Focals nya Utopia serie är de högtalare som ligger närmst Vivid i den aspekten, de är också otroligt "snabba". Nog om detta, finns det inte fler bilder från mässan? Patrik
Redigerat av Unregistered2002, 06 March 2011 - 19:47.
Postad 05 March 2011 - 12:54
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Exakt vad är "världens snabbaste dymamiska element"? Vad betyder det?
Postad 06 March 2011 - 03:32
Unregistered7444adce
-
Unregistered7444adce
-
Mästare
-
-
3398 inlägg
Att högtalaren är dyr?
Postad 06 March 2011 - 12:02
Unregistered2002
-
Unregistered2002
-
Wannabe
-
-
28 inlägg
Det finns mer eller mindre snabba element, Focals är reptilsnabba t.ex. Andra är långsammare, enkelt tycker jag. Vet inte hur jag ska förklara bättre. Patrik
Postad 06 March 2011 - 12:06
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16356 inlägg
Så när andra, inte lika snabba element spelar, då ändras frekvensen på musiken.. ?
Redigerat av Unregistered1fef72f3, 06 March 2011 - 12:07.
Postad 06 March 2011 - 12:16
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Det finns mer eller mindre snabba element, Focals är reptilsnabba t.ex. Andra är långsammare, enkelt tycker jag. Vet inte hur jag ska förklara bättre. Patrik
Exakt vad betyder det? Dom är väl inte snabbare än dom frekvenserna dom ska återge?
Postad 06 March 2011 - 12:40
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12482 inlägg
Det finns mer eller mindre snabba element, Focals är reptilsnabba t.ex.
Menar du att membranen vibrerar snabbt? Då måste det ju handla om diskantelement.
Postad 06 March 2011 - 12:46
Unregistered2002
-
Unregistered2002
-
Wannabe
-
-
28 inlägg
Så när andra, inte lika snabba element spelar, då ändras frekvensen på musiken.. ?
Har du aldrig hört ett "långsamt/blöt" baselement? Känns som jag förklarar solklara saker. Patrik
Redigerat av Unregistered2002, 06 March 2011 - 12:46.
Postad 06 March 2011 - 12:47
SweElite
-
SweElite
-
Forumräv
-
-
858 inlägg
Tror de flesta vet vad du menar, men somliga får aldrig nog utan måsta älta saker till döds och är endast ute efter att jiddra. Har du aldrig hört ett "långsamt/blöt" baselement? Känns som jag förklarar solklara saker. Patrik
Postad 06 March 2011 - 13:09
bensnake
-
bensnake
-
Veteran
-
-
1949 inlägg
Exakt vad betyder det? Dom är väl inte snabbare än dom frekvenserna dom ska återge?
Det där har jag funderat på, faktiskt; vad är det som gör att vissa högtalare subjektivt uppfattas som "snabba" eller "rappa", etc. Är det att elementen ger snabbare transientsvar? Kan det ha att göra med upphängning, konstruktion, högtalarens uppbyggnad, stagning, interna dämpning eller vad? En förklaring som brukar anges är att "snabb bas" är helt enkelt beror på att högtalarna har en liten "puckel" inom det frekvensområde där basen uppfattas som snabb och/eller att högtalarna inte går så djupt så att problemen med bumlig bas elimineras. Tittar man på ett par högtalarexempel, Audiovector och Audio Note, som brukar uppfattas som just snabba, har dessa tämligen rak frekvensgång och går dessutom djupt (i alla fall under optimala förhållanden). Så förklaringen kan inte ligga i frekvenspucklar eller oförmåga att återge de lägre registren. Så vad beror det på?
Redigerat av bensnake, 06 March 2011 - 13:11.
Postad 06 March 2011 - 13:13
SweElite
-
SweElite
-
Forumräv
-
-
858 inlägg
Det borde väl rimligtvis bero på att de är just "snabba" om de nu uppfattas så. Vad det är som gör det kan nog vara många olika parametrar. Personligen tror jag att kanske vissa upphängningskonstruktioner är effektivare än andra. Sen borde väl delningsfiltret också bidra. Men där finns nog ruggigt många parametrar...passar säkert bäst i en separat tråd. Det där har jag funderat på, faktiskt; vad är det som gör att vissa högtalare subjektivt uppfattas som "snabba" eller "rappa", etc. Är det att elementen ger snabbare transientsvar? Kan det ha att göra med upphängning, konstruktion, högtalarens uppbyggnad, stagning, interna dämpning eller vad? En förklaring som brukar anges är att "snabb bas" är helt enkelt beror på att högtalarna har en liten "puckel" inom det frekvensområde där basen uppfattas som snabb och/eller att högtalarna inte går så djupt så att problemen med bumlig bas elimineras. Tittar man på ett par högtalarexempel, Audiovector och Audio Note, som brukar uppfattas som just snabba, har dessa tämligen rak frekvensgång och går dessutom djupt (i alla fall under optimala förhållanden. Så förklaringen kan inte ligga i frekvenspucklar eller oförmåga att återge de lägre registren. Så vad beror det på?
Postad 06 March 2011 - 13:22
bensnake
-
bensnake
-
Veteran
-
-
1949 inlägg
Det borde väl rimligtvis bero på att de är just "snabba" om de nu uppfattas så. Vad det är som gör det kan nog vara många olika parametrar. Personligen tror jag att kanske vissa upphängningskonstruktioner är effektivare än andra. Sen borde väl delningsfiltret också bidra.
Säkert. Jag tycker ändå att frågeställningen är intressant. Eftersom ageve, trebban och karlsson gjorde sig lite lustiga över Patriks reflektion gällande "snabba" högtalare, måste det ligga något bakom... Frågan är vad.
Redigerat av bensnake, 06 March 2011 - 13:25.
Postad 06 March 2011 - 13:33
SweElite
-
SweElite
-
Forumräv
-
-
858 inlägg
Du har helt rätt, det är ett mkt intressant ämne ! Någon som är mer insatt får gärna starta en dedikerad tråd  Säkert. Jag tycker ändå att frågeställningen är intressant. Eftersom ageve, trebban och karlsson gjorde sig lite lustiga över Patriks reflektion gällande "snabba" högtalare, måste det ligga något bakom... Frågan är vad.
Postad 06 March 2011 - 16:31
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Har du aldrig hört ett "långsamt/blöt" baselement? Känns som jag förklarar solklara saker. Patrik
Nej, du får gärna förklara det. Sen så får du nog snacka med admin, företagare ska ha märkt att dom är företagare. Det där har jag funderat på, faktiskt; vad är det som gör att vissa högtalare subjektivt uppfattas som "snabba" eller "rappa", etc.
Nästan i varje fall så är det högtalare som inte går speciellt djupt som uppfattas "rappa", eftersom dom inte återger djupare bas, som av naturen är mindre svängningar per sekund. Audiovector är en sådant märke t ex. Högtalare så kan återge djupbasen kommer låta därefter.
Postad 06 March 2011 - 16:32
bensnake
-
bensnake
-
Veteran
-
-
1949 inlägg
Verkar vara lite lurigt det där med "snabba" element/högtalare. Att vissa talare uppfattas som snabba eller rappa torde stå utom allt tvivel. Ändå högg Karlsson med flera som kobror på Patriks utspel. Det kan väl inte vara så pubertalt att det var just högtalare inom det lite högre prissegmentet som åsyftades och att man absolut inte får säga så om en dyr högtalare utan att få mothugg... Jag vet inte. Men frågeställningen är intressant och förtjänar kanske en egen tråd om svar inte ges i denna.
/Snake
Postad 06 March 2011 - 16:44
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Det kan väl inte vara så pubertalt att det var just högtalare inom det lite högre prissegmentet som åsyftades och att man absolut inte får säga så om en dyr högtalare utan att få mothugg... Jag vet inte.
Att du inte vet märker jag, mina högtalare kostar strax över 140 000 kr så jag vore glad om jag slapp felaktiga antydningar.
Postad 06 March 2011 - 17:25
cobra-427
-
cobra-427
-
Beroende
-
-
1158 inlägg
Med mera pengar att röra sig med kan man göra dyrare,större och mer exakta talspolar,mindre spel m.m.
Stora Neodymmagneter har högre magnetisk energi, vilket bidrar till att minimera den magnetiska distorsionen när de används i högtalare.
Om man läser vad dyrare högtalare tex nya 800 Diamond skriver om sin uppgradering I Diamond-generationen har Rohacell-baselementen utrustats med ett dubbelt neodym-magnetsystem och en mindre dammkåpa, vilket ger en superexakt respons i ett ännu större frekvensregister än tidigare. Neodyms ypperliga magnetiska egenskaper har gjort det möjligt att minska magneternas storlek betydligt jämfört med de massiva ferrit-systemen som satt i förra generationen. Talspolens diameter har dessutom ökat från 32 till 38 millimeter, vilket både förbättrar kylningen och optimerar samspelet med magnetsystemet. Den ljudmässiga förtjänsten är mindre kompression och förbättrad dynamik.....snabb högtalare ja liknande uppbyggnad som Revelen.
Postad 06 March 2011 - 17:42
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Vad reklam säger har föga med verkligheten att göra. Man måste alltid vara kritisk mot påstående helt enkelt.
Postad 06 March 2011 - 18:10
cobra-427
-
cobra-427
-
Beroende
-
-
1158 inlägg
Vad reklam säger har föga med verkligheten att göra. Man måste alltid vara kritisk mot påstående helt enkelt.
Högtalarens konstruktion är en gammal uppfinning så du tror inte att nya material med starkare magneter m.m gör högtalaren bättre?? allt är inte bättre förr...
Postad 06 March 2011 - 18:34
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Nej, jag tror det mesta av det är reklam snack. Det fanns grymma högtalare redan för 30 år sedan och det finns mängder av skräphögtalare idag. Själva kunnandet och tekniken fanns redan då, det är mest mindre saker som ändrats med tiden.
Postad 06 March 2011 - 18:41
Unregistered89a7be48
-
Unregistered89a7be48
-
Veteran
-
-
2082 inlägg
Verkar vara lite lurigt det där med "snabba" element/högtalare. Att vissa talare uppfattas som snabba eller rappa torde stå utom allt tvivel. Ändå högg Karlsson med flera som kobror på Patriks utspel. Det kan väl inte vara så pubertalt att det var just högtalare inom det lite högre prissegmentet som åsyftades och att man absolut inte får säga så om en dyr högtalare utan att få mothugg... Jag vet inte. Men frågeställningen är intressant och förtjänar kanske en egen tråd om svar inte ges i denna.
/Snake
Ja, dom har bråttom att skäma ut oss TYVÄRR! /Mats
Postad 06 March 2011 - 18:43
cobra-427
-
cobra-427
-
Beroende
-
-
1158 inlägg
det är mest mindre saker som ändrats med tiden......och blir bättre eller?? starkare dubbelt neodym-magnetsystem som får elementet att röra sig mer exakt och snabbare??
Postad 06 March 2011 - 18:57
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
det är mest mindre saker som ändrats med tiden......och blir bättre eller?? starkare dubbelt neodym-magnetsystem som får elementet att röra sig mer exakt och snabbare??
Mätningar? Snabbare, vad menas med det? Mer exakt, vad menas med det?
Postad 06 March 2011 - 18:59
bensnake
-
bensnake
-
Veteran
-
-
1949 inlägg
Att du inte vet märker jag, mina högtalare kostar strax över 140 000 kr så jag vore glad om jag slapp felaktiga antydningar.
Vad har det med saken att göra?
Postad 06 March 2011 - 19:02
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Vad har det med saken att göra?
Det var du som drog in priset i det hela.
Postad 06 March 2011 - 19:14
bensnake
-
bensnake
-
Veteran
-
-
1949 inlägg
Det var du som drog in priset i det hela.
Jag förstår fortfarande inte vad priset på DINA högtalare har med saken att göra.
Postad 06 March 2011 - 19:16
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Nej, och jag förstår inte vad dina inlägg handlar om heller. Låter jämt alltså.
Postad 06 March 2011 - 19:18
Räven
-
Räven
-
Lärjunge
-
-
316 inlägg
MKarlsson74, har du Ino-högtalare?
Postad 06 March 2011 - 19:20
Unregistered89a7be48
-
Unregistered89a7be48
-
Veteran
-
-
2082 inlägg
Postad 06 March 2011 - 19:21
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
MKarlsson74, har du Ino-högtalare?
Svar ja.
Postad 06 March 2011 - 19:28
bensnake
-
bensnake
-
Veteran
-
-
1949 inlägg
Åjo, det gör du nog. Skulle det faktum att du har dyra högtalare hindra dig från att kritisera andra dyra högtalare eller vad menar du? Åter till frågan om snabba högtalare; är det så enligt ditt förmenande att alla högtalarelement ger samma transientsvar?
Redigerat av bensnake, 06 March 2011 - 19:38.
Postad 06 March 2011 - 19:37
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Åter till frågan om snabba högtalare; är det så enligt ditt förmenande att alla högtalarelement ger samma transientsvar?
Jag ställer en fråga till dig först, som du kan tänka på medan jag tränar. Om en högtalare ska återge en 500 hz ton, kan den göra det olika snabbt?
Postad 06 March 2011 - 19:49
bensnake
-
bensnake
-
Veteran
-
-
1949 inlägg
Jag ställer en fråga till dig först, som du kan tänka på medan jag tränar. Om en högtalare ska återge en 500 hz ton, kan den göra det olika snabbt?
Bra. Hörde att du var lite otränad. Det är aldrig för sent...  Svänger tonen 500 ggr per sekund, så gör den det. Frågan är om din fråga och mitt svar förklarar huruvida vissa element återger transientsvar snabbare än andra. Det var det jag ville att du skulle förklara.
Postad 06 March 2011 - 19:53
Unregistered89a7be48
-
Unregistered89a7be48
-
Veteran
-
-
2082 inlägg
 För lite kärlek här  Tror knappt dileva hjälper
/Mats
Redigerat av Unregistered89a7be48, 06 March 2011 - 19:55.
Postad 06 March 2011 - 20:05
SweElite
-
SweElite
-
Forumräv
-
-
858 inlägg
Alltså detta e fanimej under all kritik....det är så pinsamt låg nivå på detta forum. Fler och fler trådar mynnar ut i ändlöst dravvel. Önskar det kunde modereras hårdare så man slapp en del av detta...
Postad 06 March 2011 - 20:07
Squeezemaster
-
Squeezemaster
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
19825 inlägg
Alltså detta e fanimej under all kritik....det är så pinsamt låg nivå på detta forum. Fler och fler trådar mynnar ut i ändlöst dravvel. Önskar det kunde modereras hårdare så man slapp en del av detta...
Hela tråden är utflyttad. Tycker folk det är intressant att prata om detta kan dom väl få göra det.
Postad 06 March 2011 - 20:10
cobra-427
-
cobra-427
-
Beroende
-
-
1158 inlägg
Den återger renare 500 hz ton med mindre dist och återgår till ursprungsläget snabbare med starkare magneter och lättare ,styvare kon material. Annars är det ingen ide att utveckla högtalaren efter som ditt resonemang är högtalaren färdigutvecklad. Det tror inte ens jag att du tror??
Postad 06 March 2011 - 20:16
Unregistered34dbed00
-
Unregistered34dbed00
-
Användare
-
-
213 inlägg
Ja exakt den ska dessutom vibrera i andra frekvenser och vid olika volymer samtidigt. I en slö högtalare flyter det ihop och dynamiken sjunker. ganska så självklart.
Det högtalarelementet som rör sig och svarar lika snabbt som elektriska signaler är tyvär inte uppfunnet än.
Redigerat av Unregistered34dbed00, 06 March 2011 - 20:19.
Postad 06 March 2011 - 20:45
Veckans
-
Veckans
-
Lärjunge
-
-
343 inlägg
Ja exakt den ska dessutom vibrera i andra frekvenser och vid olika volymer samtidigt. I en slö högtalare flyter det ihop och dynamiken sjunker. ganska så självklart.
Det högtalarelementet som rör sig och svarar lika snabbt som elektriska signaler är tyvär inte uppfunnet än.
Tycker det låter precis som beskrivningen på en bra högtalare, "snabb" känns som ett hemskt onödigt uttryck.
Postad 06 March 2011 - 20:57
bensnake
-
bensnake
-
Veteran
-
-
1949 inlägg
Det verkar i alla fall som om priset på Karlssons högtalare saknar relevans i sammanhanget. Det var väl bra. Jag skulle bara önska att han i stället för att ställa frågor om 500 Hz-sinustoner kunde ge en förklaring till hur det kan komma sig att vissa element ger snabbare transientsvar än andra. Eller om de inte gör det.
Postad 06 March 2011 - 21:05
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16356 inlägg
Precis vad jag också tänker. Om ett element skulle vara snabbare än de frekvenser den återger skulle det bli en uppsnabbning av frekvensen. Typ dopplereffekten. Antagligen ger högtalarlådan plus akustiken den "snabbhet" som folk eftersträvar.
Postad 06 March 2011 - 21:07
Unregistered34dbed00
-
Unregistered34dbed00
-
Användare
-
-
213 inlägg
Tycker det låter precis som beskrivningen på en bra högtalare, "snabb" känns som ett hemskt onödigt uttryck.
Fast nu pratar vi ju om högtalarelement. Jag skulle inte kalla ett snabbt högtalarelement för en bra högtalare...... Finns mycket mer än ett snabbt element att önska och kompromisser att göras för en komplett ljudåtergivning. Jag tycker i allmänhet beskrivningen "snabb" passar alldeles utmärkt och är väl begriplig till skillnad från de flesta andra superflummiga beskrivningar som brukar flyga runt inom hifivärlden. Varför hakar folk upp sig på det här? Är ni jävligt sur bara för att det är en säljare som inte har en säljarsignatur i forumet eller?
Postad 06 March 2011 - 21:07
SweElite
-
SweElite
-
Forumräv
-
-
858 inlägg
Borde inte "motståndet" i lådan också påverka ganska mkt ? Tänker mig om "konerna" stöter på för mkt mottryck eller påverkan av andra element så borde det väl bli mindre "dynamik" ?
Postad 06 March 2011 - 21:10
Unregistered34dbed00
-
Unregistered34dbed00
-
Användare
-
-
213 inlägg
Borde inte "motståndet" i lådan också påverka ganska mkt ? Tänker mig om "konerna" stöter på för mkt mottryck eller påverkan av andra element så borde det väl bli mindre "dynamik" ?
Bland annat har ju elementen en massa som för det mesta flyger fram och tillbaka i luft och påverkas både hit och dit på olika sätt. Det finns miljoner parametrar som måste räknas in för att få den perfekta högtalaren.
Postad 06 March 2011 - 21:15
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16356 inlägg
Om man spelar upp en ton på 500 hz och elementet svänger med 490 hertz är något fel. Det skulle betyda att det finns högtalare som visar ett likadant fel som diskussionerna om dvd:ernas PAL-up speed. Kommer ni ihåg dem?
Det som möjligen kan vara sant är hur snabbt ett element startar och stannar efter signal. Men det kan ju bero på lådan, magneten eller något annat. Vi kan nog klarlägga att ett element inte kan spela med högre frekvens än vad källan ger.
Redigerat av Unregistered1fef72f3, 06 March 2011 - 21:16.
Postad 06 March 2011 - 21:53
snowspace
-
snowspace
-
Forumräv
-
-
636 inlägg
Min erfarenhet säger att det inte i första hand är elementets transientsvar som avgör om en högtalare upplecs som snabb (tight, exakt ellr vad man nu vill kalla det) utan det viktigaste är att grupplöptiden hålls inom rimliga gränser, dvs att högtalaren är fashomogen över alla register. Detta förutsätter i coh för sig att elementen är tillräckligt bra för att klalra av det men det ställer som jag förstått det ännu större krav på samspelet element-delningsfilter. men allt i en högtalare handlar ju om samspel.
En högtalare kan ha hur reptilsnabba element som helst, är fasgången kass så låter den slö och otight ändå. Jag har också erfarenheten att det som många (väldigt många faktiskt) högtalare lider av är att den djupaste basen inte är i fas med resten av registren. En lösning på dett aär ju som tidigare nämnts att man konstruerar en högtalare som är återhållen i den allra djupaste oktaven för att inte låta detta problem bli för tydligt. Att lyckas med en konstruktion som faktiskt spelar hela vägen ner OCH gör det i fas med resten är extremt svårt, jag har hört ett fåtal högtalare som lyckats med detta.
Högtalare som ofta benämns som snabba har jag upplevt som konstruktioner där man har varit återhållsam i djupbasen. Till exempel de system audio och audiovector-modeller som jag lyssnat på är utmärkta exempel på detta. Dock tog det mig många lyssningar av olika högtalare innan jag insåg vad som faktiskt är riktig djupbas och vad som är återhållet, det är lätt att förirra sig i vad som är bra ljud när man lyssnar på högtalare hela tiden och inte har en verklig referens att återgå till.
Postad 07 March 2011 - 07:23
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Den återger renare 500 hz ton med mindre dist och återgår till ursprungsläget snabbare med starkare magneter och lättare ,styvare kon material. Annars är det ingen ide att utveckla högtalaren efter som ditt resonemang är högtalaren färdigutvecklad. Det tror inte ens jag att du tror??
Hur kan den återgå till ursprungsläget snabbare när den skall röra på sig för att återge signalen? Jag har inte sagt att man inte behöver fortsätta utveckla högtalare. Det jag säger är att det har inte hänt speciellt mycket dom senaste, kanske 30 åren. Ett par 30 år gamla B&W 801 eller QUAD sparkar fortfarande röv med det mesta på dagens marknad. Ja exakt den ska dessutom vibrera i andra frekvenser och vid olika volymer samtidigt. I en slö högtalare flyter det ihop och dynamiken sjunker. ganska så självklart.
Men vad är då en slö högtalare? Exakt vad händer?
Postad 07 March 2011 - 07:27
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Det verkar i alla fall som om priset på Karlssons högtalare saknar relevans i sammanhanget. Det var väl bra. Jag skulle bara önska att han i stället för att ställa frågor om 500 Hz-sinustoner kunde ge en förklaring till hur det kan komma sig att vissa element ger snabbare transientsvar än andra. Eller om de inte gör det.
Vad menar du nu? Att dom återger transienter innan dom hänt? De återger det dom blir matade med helt enkelt. Vad menar du? Sen så är många högtalare dynamiskt komprimerade, vilket inte kan återge original dynamiken utan att tillföra massa kompression.
Redigerat av MKarlsson74, 07 March 2011 - 07:47.
Postad 07 March 2011 - 07:47
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Jag är nyfiken på patrikcaesar svar om "reptilsnabba" element. Exakt vad det betyder.
Postad 07 March 2011 - 08:02
joakim99
-
joakim99
-
Mästare
-
-
3433 inlägg
Jag är nyfiken på patrikcaesar svar om "reptilsnabba" element. Exakt vad det betyder.
Att det är lika snabbt som t ex en kobra.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Högtalare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|