Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Brus ur högtalare när inget spelas

22 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 05 april 2011 - 22:50

weddo
  • weddo
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Hej,

Har en Onkyo tx-ds797 som jag haft ett tag. Har rätt nyligen börjar uppmärksamma att (när den är påslagen) brusljud kommer ut från högtalarna vid stand-by läge, dvs jag spelar ingen musik eller kollar på någon film eller liknande och har både testat utan volym samt med. Sitter ca 0,5-1 m från högtalarna och hör ljudet lite grann. När jag ställer mig framför högtalarna hör man tydligt bruset (dock inget brus-/skrapljud när man höjer eller sänker volymen [snabbt]). Har ett par andra förstärkare hemma som jag kopplat in för att lyssna av och visst kommer det brusljud från de också (mer från vissa, mindre från andra).

Vad kan brusljudet bero på och kan jag lösa det? Är det någon inställning på förstärkaren/datorn jag måste göra (sitter på en hp pavillion dv6000) eller kanske använda mig av en annan ljudkälla? Har än så länge inte använt förstärkaren annat än som stereodrivande samt inte gjort några större inställningar på den.

Hjälp uppskattas.

Hälsningar Oliver

Postad 06 april 2011 - 09:34

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16 356 inlägg
  • 0
Om jag har lärt mig rätt så kommer bruset från förstärkaren. Det hörs bäst från diskantelementet. Om du däremot hör ett brum så måste du kolla igenom vilken av dina apparater som är kopplad till förstärkaren som ger ifrån sig brummet. Det gör du bäst genom att koppla ur alla apparater. När du sedan kopplar i dem igen lyssnar du vilken apparat som kommer brumma.

Men så länge vi har analoga högtalare kommer det komma brus ur diskanterna. Det skulle ju förstås vara en dröm med en helt digital återgivning. Men då måste man spela in digitalt, och återge digitalt. Dit har vi inte kommit än på grund av att det ännu inte kommit en digital högtalare.

Redigerat av Unregistered1fef72f3, 06 april 2011 - 09:35.

Postad 06 april 2011 - 09:34

Melmac
  • Melmac
  • Mästare

• 3 271 inlägg
  • 0
Om du kopllar ur datorn, brusar det fortfarande?

Postad 06 april 2011 - 09:43

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16 356 inlägg
  • 0
Så länge förstärkaren är igång så kommer det brusa från diskanten. Det är bara att sätta örat mot diskanten så får ni höra. Det spelar ingen roll vad ni kopplar ur med andra ord. Dock kan bruset minska eller öka beroende på hur mycket grundbrus apparaten har.

Postad 06 april 2011 - 13:27

Unregistereda0c3eb70
  • Unregistereda0c3eb70
  • Användare

• 101 inlägg
  • 0
Jag hade samma problem på en HK stärkare..
Det visade sig att nån konding blev sliten efter några år så jag bytte dem på nån firma o fick pröjsa några hundra för jobbet sen försvan problemet..

Kommer inte ihåg namnet på firman men det var Lefflers i Linköping som tipsade om dem då de kände igen problemet..

Postad 06 april 2011 - 14:50

Isaac
  • Isaac
  • Veteran

• 1 836 inlägg
  • 0

Men så länge vi har analoga högtalare kommer det komma brus ur diskanterna. Det skulle ju förstås vara en dröm med en helt digital återgivning. Men då måste man spela in digitalt, och återge digitalt. Dit har vi inte kommit än på grund av att det ännu inte kommit en digital högtalare.

Du menar att koppla in datorn direkt till hjärnan?

Hej,

Har en Onkyo tx-ds797 som jag haft ett tag. Har rätt nyligen börjar uppmärksamma att (när den är påslagen) brusljud kommer ut från högtalarna vid stand-by läge, dvs jag spelar ingen musik eller kollar på någon film eller liknande och har både testat utan volym samt med. Sitter ca 0,5-1 m från högtalarna och hör ljudet lite grann. När jag ställer mig framför högtalarna hör man tydligt bruset (dock inget brus-/skrapljud när man höjer eller sänker volymen [snabbt]). Har ett par andra förstärkare hemma som jag kopplat in för att lyssna av och visst kommer det brusljud från de också (mer från vissa, mindre från andra).

Vad kan brusljudet bero på och kan jag lösa det? Är det någon inställning på förstärkaren/datorn jag måste göra (sitter på en hp pavillion dv6000) eller kanske använda mig av en annan ljudkälla? Har än så länge inte använt förstärkaren annat än som stereodrivande samt inte gjort några större inställningar på den.

Hjälp uppskattas.

Hälsningar Oliver

Vilken typ av brus är det?

Postad 06 april 2011 - 16:16

Unregistered985
  • Unregistered985
  • Användare

• 118 inlägg
  • 0

Du menar att koppla in datorn direkt till hjärnan?

Räcker det inte med att skaffa digitala öron?

Postad 06 april 2011 - 16:41

Isaac
  • Isaac
  • Veteran

• 1 836 inlägg
  • 0

Räcker det inte med att skaffa digitala öron?

Nja, bortsett från trumhinnan, hörselbenen, ovala fönstret och basilarmembranet så är ju faktiskt öronen redan "digitala".

Redigerat av Isaac, 06 april 2011 - 17:12.

Postad 06 april 2011 - 18:34

weddo
  • weddo
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Hej,

Tack för era svar.

Om jag kopplar ur sladden från datorn hörs fortfarande brusljudet. Om jag kopplar in förstärkaren till en DVD-spelare är det samma brudljud.
Det är ett standard brusljud som i princip alla högtalare ger ifrån sig (liknande ljud kan höras när du har hög volym utan att du spelar upp något).
Vet inte vad man kan göra. Testa en stationär dator med bra ljudkort? Är det fel på förstärkaren? Högtalarna? Vet ärligt talat inte.

Hälsningar Oliver

Postad 07 april 2011 - 10:11

Isaac
  • Isaac
  • Veteran

• 1 836 inlägg
  • 0

Hej,

Tack för era svar.

Om jag kopplar ur sladden från datorn hörs fortfarande brusljudet. Om jag kopplar in förstärkaren till en DVD-spelare är det samma brudljud.
Det är ett standard brusljud som i princip alla högtalare ger ifrån sig (liknande ljud kan höras när du har hög volym utan att du spelar upp något).
Vet inte vad man kan göra. Testa en stationär dator med bra ljudkort? Är det fel på förstärkaren? Högtalarna? Vet ärligt talat inte.

Hälsningar Oliver

Är det samma brusljud när du inte har någon kontakt alls inkopplad till förstärkaren?
Är det ett okorrelerat vitt brus månntro?
Högtalare brusar inte av sig självt (om inte är aktiva?)

Postad 07 april 2011 - 10:50

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

• 4 773 inlägg
  • 0
Alla slutsteg brusar.
Alla förförstärkare brusar.
All signalprocessing brusar, särskilt analog multikanalmatrisavkodning men även digital processing och effekter.

Kopplar man bort högtalarna från förstärkaren hör man inget brus från högtalarna.

Skruvar man ned volymratten helt hör man med största sannolikhet bara bruset från slutsteget.

Kopplar man bort källan och har volymratten "lagom" uppskruvad hör man brus från slutsteg, försteg och ev processing. Är bruset störande under dessa premisser bör man byta förstärkare.

:)

Postad 08 april 2011 - 01:06

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16 356 inlägg
  • 0
Tack! :)

Postad 10 december 2011 - 15:54

Mikael_80
  • Mikael_80
  • Forumräv

• 906 inlägg
  • 0
Jag har datorn kopplad till förstärkaren och spelar upp den mesta av min musik via datorn. Jag har nu också upptäckt ett brus som kommer även när jag inte spelar någon musik, det brusar både i hörlurarna och i högtalarna så det kan inte ha med någon defekt kabel att göra. På datorn har jag dragit upp volymen på max, höjer jag till hälften på mina hörlurar så hör jag bruset som förstärks ju mer jag höjer. Spelar jag via förstärkaren så räcker det med att jag höjer till runt -25 så blir bruset hörbart om man sitter nära och ökar ju mer jag höjer. Är det något fel på ljudkortet eller vad kan det vara? Vad jag vet så har det inte brusat något tidigare, inte vad jag tänkt på i alla fall. Spelar jag upp ljud från någon annan källa typ ps3 xbox 360 så kan jag höja till minst -10 utan att att det brusar det minsta. Är det ny dator/ljudkort som gäller eller??

Edit. Ok, pinsamt.. men bruset kom från micken till hörlurarna.. nu har jag mutat den i alla fall, so problem solved =)

Redigerat av Mikael_80, 10 december 2011 - 16:34.

Postad 11 december 2011 - 06:39

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16 356 inlägg
  • 0
:)

Postad 29 december 2011 - 20:40

weddo
  • weddo
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0

Är det samma brusljud när du inte har någon kontakt alls inkopplad till förstärkaren?
Är det ett okorrelerat vitt brus månntro?
Högtalare brusar inte av sig självt (om inte är aktiva?)

Det är exakt samma brusljud med inkopplad som urkopplad förstärkare till datorn.
Vet ej vad ett okorrelerat vitt brus är tyvärr =/
Om man prövar andra högtalare och hör samma sorts brusljud vid samma situation, är det förstärkaren det är fel på?

Postad 01 februari 2012 - 19:32

Rickard-76
  • Rickard-76
  • Användare

• 137 inlägg
  • 0
Jag hade brus/brum i min zon 2 , tokig kan man bli o efter att jag dragit ut alla kontakter så visade det sig att mitt kabel TV nät som jag nyligen kopplat in i förstärkaren för att kunna nyttja radio via områdets stora antenn. Så jordbrum från antenner kan också göra en smått förbannad :)

//Rickard

Postad 01 februari 2012 - 19:36

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16 356 inlägg
  • 0

Det är exakt samma brusljud med inkopplad som urkopplad förstärkare till datorn.
Vet ej vad ett okorrelerat vitt brus är tyvärr =/
Om man prövar andra högtalare och hör samma sorts brusljud vid samma situation, är det förstärkaren det är fel på?

En del kombinationer brusar mer, andra mindre. Tydligast hörs brus från diskanten. Brus kommer oftast från förstärkare och källa. Inget att oroa sig för. Oroa er kan ni göra när bruset åker upp med volymen. Är bruset lika högt oavsett volym så anser jag det vara "normalt".

Postad 01 februari 2012 - 19:44

Unregistered291b229b
  • Unregistered291b229b
  • Veteran

• 1 690 inlägg
  • 0
Har märkt att bruset kan öka/minska om man använder olika högtalarkablar vid en annars oförändrad setup

Postad 15 februari 2012 - 12:33

Isaac
  • Isaac
  • Veteran

• 1 836 inlägg
  • 0

så länge vi har analoga högtalare kommer det komma brus ur diskanterna. Det skulle ju förstås vara en dröm med en helt digital återgivning. Men då måste man spela in digitalt, och återge digitalt. Dit har vi inte kommit än på grund av att det ännu inte kommit en digital högtalare.

Du lyssnar digitalt med hjärnan, hjärnan jobbar digitalt. Det finns idag teknik för att direkt modulera PCM - PDM (omkodad) varav signalerna skickas till hörselnerven, men någon vidare bra ljudkvalitet har ännu inte lyckats uppnås förstås det lär som sagt dröja, även innan det är apllicerbart utan operation. EM fält eller nanorobottar vi får se, sedan skall det ut på konsumentmarknaden.

Redigerat av Isaac, 15 februari 2012 - 12:43.

Postad 12 april 2012 - 16:53

Unregisteredb013397f
  • Unregisteredb013397f
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0
Hej! Har stött på ett liknande problem. Har nyligen införskaffat mig ett par högtalare, Harman Kardon Soundsticks III. Dock så upplever jag ett konstant brus eller surr så fort jag har kopplat in högtalarna till eluttaget. Låter ungefär som tinnitusljud. Högtalarna behöver alltså inte vara ikopplade till datorn för att surret ska uppstå.

Läste i någon tråd att det kan vara pga jordfel och att jag ska prova dra ut antennkablarna från mina teveapparater. Detta har jag gjort men surret kvarstår.

Några som har någon idé på en lösning?

Postad 12 april 2012 - 17:04

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16 356 inlägg
  • 0
Koppla högtalarna i köket och lyssna. Där brukar det finnas jordade kontakter.

Postad 12 april 2012 - 17:21

Unregisteredb013397f
  • Unregisteredb013397f
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0

Koppla högtalarna i köket och lyssna. Där brukar det finnas jordade kontakter.

Tack för tipset! Tror inte att det är något fel med högtalarna iallafall. Ifall det skulle bero på jordfel i mitt rum, hur ska jag gå tillväga för att lösa problemet?

Postad 12 april 2012 - 19:08

Unregisteredb013397f
  • Unregisteredb013397f
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0
Testade att koppla in högtalarna till uttaget i badrummet som med stor sannolikhet bör vara jordat, men bruset kvarstod. Något värt att nämna kan vara att elsladden på uttaget till högtalarna är en vanlig avlång och bred stickpropp, kan det bero på detta? Denna elsladd är kopplad till en adapter och har ett 2-pinsuttag. Dock så följde det med en annan elsladd avsedd för Storbrittanien med 3 st piggar som då är jordad (-.-). Så skulle det funka med att köpa en reseadapter som konverterar den jordade brittiska stickproppen till en jordad svensk stickpropp? Kanske bruset försvinner då.

Redigerat av Unregisteredb013397f, 12 april 2012 - 19:09.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• JBL M2 & BMS SUB
    Anton
    2025-05-15 16:51:15
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:29:53
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:13:49
  • Ny surround JTR Noesis 110HT
    mange87a
    2025-05-14 12:44:27
  • Nya versionen av bion med nya surroundhögtalare och akustik från vicoustic
    mange87a
    2025-05-14 12:39:27
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.