Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Grafikinställningarna i datorn sparas ej

4 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Shuttle XPC SD11G5 (Silver) (Barebone-chassin) 1 7.5 (1) Inga priser
1 relaterade trådar

Postad 14 April 2011 - 09:51

Unregistered60f3a1d1
  • Unregistered60f3a1d1
  • Forumräv

• 687 inlägg
  • 0
Hej hej

Jag Skaffade mig en lite Shuttle dator som jag använder som HTPC. Perfekt i alla avseenden vad gäller storlek, hastigheter, surrljud mm MEN på det integrerade grafikkortet finns en VGA och en DVIutgång och jag får inte DVI att funka så jag satte ett grafikkort jag hade liggandes hemma. Ett ATI-kort med både VGA och DVI även på detta. Det kortet använde jag tidigare i en annan burk och då körde jag DVI-HDMI och det funkade fint i den andra datorn, men nu när jag kör DVI-HDMI i Shutteln till TVn så ställer jag in skärmupplösning som passar men när jag startar om datorn så har inställningarna hoppat ner till lägsta möjliga upplösning. Hur ska jag få inställningarna att stanna kvar? Jag använder ATI Catalyst Control Center och har installerat senaste drivrutinerna och allt. Det är ju lite frustrerande att behöva ändra upplösningen varje gång jag ska använda datorn..

Några förslag på hur jag kan lösa detta?
Kan det vara så att kortet inte är kompatibelt med MB fullt ut?

Alla tips mottages med glädje.

Tack på förhand

Postad 14 April 2011 - 21:38

spelevinken
  • spelevinken
  • Beroende

• 1417 inlägg
  • 0

Hej hej

Jag Skaffade mig en lite Shuttle dator som jag använder som HTPC. Perfekt i alla avseenden vad gäller storlek, hastigheter, surrljud mm MEN på det integrerade grafikkortet finns en VGA och en DVIutgång och jag får inte DVI att funka så jag satte ett grafikkort jag hade liggandes hemma. Ett ATI-kort med både VGA och DVI även på detta. Det kortet använde jag tidigare i en annan burk och då körde jag DVI-HDMI och det funkade fint i den andra datorn, men nu när jag kör DVI-HDMI i Shutteln till TVn så ställer jag in skärmupplösning som passar men när jag startar om datorn så har inställningarna hoppat ner till lägsta möjliga upplösning. Hur ska jag få inställningarna att stanna kvar? Jag använder ATI Catalyst Control Center och har installerat senaste drivrutinerna och allt. Det är ju lite frustrerande att behöva ändra upplösningen varje gång jag ska använda datorn..

Några förslag på hur jag kan lösa detta?
Kan det vara så att kortet inte är kompatibelt med MB fullt ut?

Alla tips mottages med glädje.

Tack på förhand

Prova att inaktivera det integrerade grafikkortet i enhetshanteraren alternativt bios. Tror att din dator börjar ladda in detta kort och när sedan ditt ATI-kort dyker upp så blir det som om en nyinstallation dvs lägsta upplösningen.

Postad 15 April 2011 - 09:21

Unregistered60f3a1d1
  • Unregistered60f3a1d1
  • Forumräv

• 687 inlägg
  • 0
Aha, ja det låter ju inte helt otroligt. Ska kolla på det idag. Hur gör jag för att inaktivera det via bios? Enhetshanteraren har jag koll på men bios är jag lite mer nybörjare på...

Postad 15 April 2011 - 13:44

spelevinken
  • spelevinken
  • Beroende

• 1417 inlägg
  • 0

Aha, ja det låter ju inte helt otroligt. Ska kolla på det idag. Hur gör jag för att inaktivera det via bios? Enhetshanteraren har jag koll på men bios är jag lite mer nybörjare på...

Svårt att veta exakt men något i stil med "onboard graphics" i biosmenyerna eller liknande, testa enhetershanteraren först.

Postad 22 April 2011 - 21:21

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0
Vad har du för OS? Installerat om grafikdrivarna? Kan vara bra att avinstallera dem helt först sen kolla så att du har de senaste. Sen skulle jag även kolla registret om du inte får till det. Kan vara någon nyckel som är fel!?

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.