Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Sony VPL-HW30ES, konstigt fenomen med 3D

17 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 11 oktober 2011 - 10:30

hellblz
  • hellblz
  • Amatör

  • 76 inlägg
  • 0
Har lånat hem en Sony HW30ES och håller på att utvärdera den. Har för närvarande en Infocus IN-82 och en 96" Euroscreen ReAct 2 duk.

Tycker att 3D håller väldigt bra klass med denna projje, väldigt lite ghosting m.m.
Men har dock lite bekymmer. När jag kör en 3D-Bluray och sätter på brillorna så blir bilden grön-tintad och ena hörnet är rött och det andra är grönt. Växlar även lite konstigt när man vrider brillorna.
Har lagt upp en film här:
https://www.minhembio.com/hellblz

Vad kan detta bero på? Tror det kan ha att göra med min duk.

#2

Postad 11 oktober 2011 - 10:48

hellblz
  • hellblz
  • Amatör

  • 76 inlägg
  • 0
Har hittat följande: http://www.avsforum....1353988&page=28

"Guys. All this might have something to do with the type of polarizers the projectors use internally and the type of polarizers that the glasses use. For example, the Sony machines use circular polarizers and the Sony glasses do to, if I rember correctly. Other glasses may use linear polarizers. I really don't remember what uses what but this might explain differences when one rotates their head and gets different artifacts depending on the glasses."
"This could explain a lot. My own experience at Best Buy with this projector on a high gain gray screen was that tilting my head to the left turned the entire image red and tilting to the right turned it green. I wasn't looking for color shifts in the corners in normal viewing. Based upon the reports here it seems that any screen the retains polarization, which apparently is any reflective high gain screen, causes color shift artifacts when using the Sony glasses. The whole reason to use shutter glasses is to not need special polarization retaining screens but there shouldn't be a penalty for using one."

Polarisering med shutterglasses? Vad? Hur?

#3

Postad 11 oktober 2011 - 21:31

hellblz
  • hellblz
  • Amatör

  • 76 inlägg
  • 0
Har nu provat denna projje på en vanlig vit duk och då blir färgerna rätt.
Blir inte heller någon konstig förändring när jag vrider brillorna som jag gjorde på filmen.

Så vad vi då kan konstatera är att Sony HW30 inte är kompatibel med en ReAct duk.
Någon som har en vettig förklaring på detta fenomen?

#4

Postad 12 oktober 2011 - 08:27

Unregistered7fb84d09
  • Unregistered7fb84d09
  • Veteran

  • 1 770 inlägg
  • 0
En ren gissning, men jag skulle tippa på att samma fenomen går att hitta på andra 3d-projjar tillsammans med en React-duk.
En React-duk riktar ju ljuset så det kanske sker en polarisering där på något sätt.

#5

Postad 12 oktober 2011 - 15:08

Unregistered926eba62
  • Unregistered926eba62
  • Lärjunge

  • 272 inlägg
  • 0

Har nu provat denna projje på en vanlig vit duk och då blir färgerna rätt.
Blir inte heller någon konstig förändring när jag vrider brillorna som jag gjorde på filmen.

Så vad vi då kan konstatera är att Sony HW30 inte är kompatibel med en ReAct duk.
Någon som har en vettig förklaring på detta fenomen?

All utrustning som jobbar med flytande kristaller polariserar ljuset. Det gäller projektorer, tv-apparater, dataskärmar, 3D-glasögon m.m. Hela principen för flytande kristaller går ut på att man polariserar ljuset med filter och sen vrider polarisationen för att släppa igenom mer eller mindre ljus.

Den här artikeln förklarar tekniken:
http://en.wikipedia.org/wiki/Lcd

Eftersom både projektorn och glasögonen polariserar ljuset kan man att få olika sorters påverkan dem emellan, såvida duken inte neutraliserar polarisationen.

En vanlig vit filmduk neutraliserar polarisationen, men metalliserade dukar (högkontrasttyp) bibehåller polarisationen.

En DLP-projektor polariserar däremot inte ljuset och bör därför inte ge några sådana effekter.

Redigerat av Unregistered926eba62, 12 oktober 2011 - 15:09.


#6

Postad 22 oktober 2011 - 23:07

sphenisciformes
  • sphenisciformes
  • Wannabe

  • 22 inlägg
  • 0
Är detta ”fenomen” med röda och gröna kanter väldigt störande? Syns tydligt på videon men.. framträder det bara om man rör sig med huvudet mycket åt sidorna? Vid vanligt tittande ”rakt fram”?

Är själv i taktarna på att köpa både ny duk och projektor med 3D…och dessa tankar har snuddat både ReAct dukar och Sony-HW30ES samt Panasonic PT-AT5000 som borde då ge samma effekt då som Sony’n visar..?

Annars får det bli en vit duk, eller grå. (grå ger inte dessa effekter väl?)

#7

Postad 23 oktober 2011 - 14:41

ODDNAME
  • ODDNAME
  • Användare

  • 178 inlägg
  • 0
Enligt mig (nybliven HW30 ägare) är det väldigt påtagligt, speciellt när det är vanlig spelfilm och inte animerat där det ej är lika påtagligt.
Jag hade en React2duk innan jag köpte den, blev att jag helt enkelt köpte en kingpinduk för 2000kr extra hos netonnet för 3D, får bra 3D och
trycket i vanlig 2D är kvar med react2duken. En vettig kompromiss i mitt tycke.

#8

Postad 24 oktober 2011 - 17:31

sphenisciformes
  • sphenisciformes
  • Wannabe

  • 22 inlägg
  • 0
Såg idag 3D på en ReAct 2 duk med Epson TW6000, kunde inte se några spår av sådana här grön / röda effekter..
Är de projektorspecifikt?! (rummet hade en del dagsljus om det skulle spela in)

#9

Postad 17 januari 2012 - 15:34

hellblz
  • hellblz
  • Amatör

  • 76 inlägg
  • 0
Har testat med en Misthubishi HC9000 och den visade inget av detta. Sonyn visade dock väldigt grön bild och vickade man huvudet det minsta så skiftar färgerna över hela bilden.
Måste ha att göra med "circular polarizers" i sonyn på nått sätt.

#10

Postad 17 januari 2012 - 16:06

Drexler
  • Drexler
  • Lärjunge

  • 336 inlägg
  • 0
Du kan nog komma runt det genom att köpa glasögon från någon annan tillverkare som inte använder samma typ av polarisering, exemplevis Xpand eller Monster. Du kan kanske låna av butiken du funderar att köpa grejerna från och testa?

Om du har några bioglasögon från RealD 3D kan du också prova att hålla dem framför linsen på projjen (eller dina shutterglasögon). Jag tror du ska vända glasögonen mot själva projjen, dvs ha bågarna mot duken (men testa båda hållen). Det bör omvandla den cirkulära polarisationen till linjär, vilket då inte längre kommer att interagera med polarisationen i shutterglasögonen.

Redigerat av Drexler, 17 januari 2012 - 16:08.


#11

Postad 17 januari 2012 - 16:12

Crazyberra
  • Crazyberra
  • Lärjunge

  • 398 inlägg
  • 0
Nån som säljer Monster eller Xpand i Sverige eller måste man beställa från ett annat land?
Google isn´t my friend ;)

#12

Postad 17 januari 2012 - 20:35

MUCC
  • MUCC
  • Amatör

  • 62 inlägg
  • 0

Om du har några bioglasögon från RealD 3D kan du också prova att hålla dem framför linsen på projjen (eller dina shutterglasögon). Jag tror du ska vända glasögonen mot själva projjen, dvs ha bågarna mot duken (men testa båda hållen). Det bör omvandla den cirkulära polarisationen till linjär, vilket då inte längre kommer att interagera med polarisationen i shutterglasögonen.

Kan du förtydliga dig tack? Förstår inte riktigt.

Nån som säljer Monster eller Xpand i Sverige eller måste man beställa från ett annat land?
Google isn´t my friend ;)

Pixmania säljer Xpand x104's

edit,
Funderar själv på att chansa med en HW30 och ett par Xpands. Får väl se hur det blir...

Redigerat av MUCC, 17 januari 2012 - 20:38.


#13

Postad 17 januari 2012 - 22:20

Drexler
  • Drexler
  • Lärjunge

  • 336 inlägg
  • 0

Kan du förtydliga dig tack? Förstår inte riktigt.


Sonyn skickar ut cirkulärt polariserat ljus och RealD glasögonen har ett cirkulärt polariseringsfilter i dem. Detta består av ett vanligt plan-polariseringsfilter följt av en "quarter-wave retardation plate" (vad det nu heter på svenska...). En "kvartsvågplatta" (?) kan du använda till att omvandla cirkulärt polariserat ljus till plan-polariserat ljus. Detta är precis vad som sker om du har glasögonen bak-och-fram så att ljuset först går genom kvartsvågplattan. Eftersom ljuset nu är planpolariserat kommer det förmodligen inte längre att orsaka färgskiftningar bakom shutterglasögonen.

Funkar detta kan det vara lönt att köpa ett cirklärt polariseringsfilter från en kamerabutik och sätta framför projektorlinsen (bakvänt givetvis). Jag förmodar nämligen att RealD glasögonen är för små för att få in hela ljuskäglan. Voilá, inga färgproblem längre!

P.S. Beroende på vilket öga du använder i glasögonen kommer det planpolariserade ljuset att vridas 90 grader relativt varandra så det kan löna sig att testa båda beroende på vilken polarisering shutterglasögonen har. Det kan nämligen påverka din ljusstyrka bakom shutterglasögonen.

P.S 2. Jag är inte helt hundra på vilket håll kvartsvågplattan sitter på, därför bör du testa båda hållen.

Redigerat av Drexler, 17 januari 2012 - 22:25.


#14

Postad 18 januari 2012 - 15:49

Crazyberra
  • Crazyberra
  • Lärjunge

  • 398 inlägg
  • 0

Kan du förtydliga dig tack? Förstår inte riktigt.

Pixmania säljer Xpand x104's

edit,
Funderar själv på att chansa med en HW30 och ett par Xpands. Får väl se hur det blir...


Tack! Då blir det till att testa!

#15

Postad 19 januari 2012 - 21:30

MUCC
  • MUCC
  • Amatör

  • 62 inlägg
  • 0

Sonyn skickar ut cirkulärt polariserat ljus och RealD glasögonen har ett cirkulärt polariseringsfilter i dem. Detta består av ett vanligt plan-polariseringsfilter följt av en "quarter-wave retardation plate" (vad det nu heter på svenska...). En "kvartsvågplatta" (?) kan du använda till att omvandla cirkulärt polariserat ljus till plan-polariserat ljus. Detta är precis vad som sker om du har glasögonen bak-och-fram så att ljuset först går genom kvartsvågplattan. Eftersom ljuset nu är planpolariserat kommer det förmodligen inte längre att orsaka färgskiftningar bakom shutterglasögonen.

Funkar detta kan det vara lönt att köpa ett cirklärt polariseringsfilter från en kamerabutik och sätta framför projektorlinsen (bakvänt givetvis). Jag förmodar nämligen att RealD glasögonen är för små för att få in hela ljuskäglan. Voilá, inga färgproblem längre!

P.S. Beroende på vilket öga du använder i glasögonen kommer det planpolariserade ljuset att vridas 90 grader relativt varandra så det kan löna sig att testa båda beroende på vilken polarisering shutterglasögonen har. Det kan nämligen påverka din ljusstyrka bakom shutterglasögonen.

P.S 2. Jag är inte helt hundra på vilket håll kvartsvågplattan sitter på, därför bör du testa båda hållen.

Då hänger jag med. Tack så mycket :)

#16

Postad 20 januari 2012 - 19:42

tsartiis
  • tsartiis
  • Forumräv

  • 659 inlägg
  • 0
Är det någon med HW30 och ReAct som icke har detta fenomen?

#17

Postad 21 januari 2012 - 02:11

MUCC
  • MUCC
  • Amatör

  • 62 inlägg
  • 0
Jo Marcus_TheRock vad jag vet i alla fall.

#18

Postad 22 januari 2012 - 14:38

tsartiis
  • tsartiis
  • Forumräv

  • 659 inlägg
  • 0
Ok, nån som vet hur det funkar med andra 3d projektorer såsom epsons lineup och jvc x30?

Redigerat av tsartiis, 22 januari 2012 - 14:41.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.