Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Primare I22 DAC eller Hegel H100?

15 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 17 oktober 2011 - 21:01

Richie Hawtin
  • Richie Hawtin
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
Skall uppgradera 2-kanaleriet här hemma. Jag har ett par Monitor Audio RX6 som jag idag driver med en NAD C350.

Nu åker NAD:en snart ut efter 10års trogen tjänst. Jag söker en förstärkare med lite kraft i som matchar mina högtalare. Jag har provlyssnat på Hegel H70 och H100, Naim Nait 5i och XS. Naim går bort direkt, ingen av dessa är vad jag söker. H70 var lite trött, men H100 lät riktigt bra!

Primare I22 DAC har jag inte hunnit lyssna på än, men på pappret ser det ut som att det skulle kunna vara något för mig. Jag vill gärna ha en förstärkare med inbyggd d/a alternativt en förstärkare utan som inte kostar mer än 15 000kr.

Frågan: Vilken förstärkare passar bäst till min Monitor Audio RX6? Primare, Hegel eller finns det någon annan jag bör lyssna på innan jag bestämmer mej.

Skall tilläggas att jag i förstahand lyssnar på elektronisk musik.

Tacksam för svar!

#2

Postad 18 oktober 2011 - 15:23

Unregistered05253787
  • Unregistered05253787
  • Användare

  • 106 inlägg
  • 0
Min egna lilla reflektion.

Jag stod och valde mellan Hegel H100 och Primare I30 (lyssnade på många fler med dessa två fastnade jag då för) när jag för ett par år sedan jagade stärkare. Jag valde till sist Hegeln, den var i mitt tycke mer komplett. Den gav en trivselkänsla och lät mer korrekt och ofärgat.

Just I22 har jag tyvärr inte lyssnat till, men om den inte är bättre än I30 så skulle valet för mig vara enkelt =)

Jag har bara hört Hegel tillsammans med MA RS6 och det var en trevlig kombination =)

Lycka till i letandet!

PS. Såg nu vad du lyssnar på för musik, i så fall finner jag bara än större anledning att välja Hegeln =) DS.

Mvh

#3

Postad 18 oktober 2011 - 17:52

Richie Hawtin
  • Richie Hawtin
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
Jag får ställa dom mot varandra här hemma snarast! H100 vs I22 DAC, nu kostar ju Hegeln 5 000kr mer och det får ju såklart räknas in i övervägningen också. Skall scanna av marknaden en vecka till för att se om jag kan hitta ett tredje alternativ.

Tips välkomnas såklart!!

#4

Postad 19 oktober 2011 - 20:06

Unregistereda04c6a47
  • Unregistereda04c6a47
  • Wannabe

  • 35 inlägg
  • 0
Efter lite provlyssnande så blev mitt val Primare I22 DAC tillsammans med Dynaudio Focus 160. Har precis beställt denna kombination som väntas levereras 2 november. Jag tycker I22 gav mycket för pengarna. Ljudmässigt så var I22 lite mer ljus och klar i tonen jämfört med tex. Primare I21, kanske lite på bekostnad av dom lägsta bas tonerna. Detta bör inte vara en nackdel om du lyssnar mycket på elektronica.

Lycka till i sökandet.

#5

Postad 20 oktober 2011 - 08:16

ILCapitano
  • ILCapitano
  • Lärjunge

  • 448 inlägg
  • 0
Ett märke som jag själv inte hört men som verkar intressant är Musical Fidelity, du har inte lysssnat på deras M3i?

#6

Postad 20 oktober 2011 - 12:23

Richie Hawtin
  • Richie Hawtin
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
Jag har inte lyssnat på M3i faktiskt. Skall se om den finns i Göteborg någonstans.

Jag är väldigt nöjd med mina högtalare (Monitor Audio RX6) men frågan är om det är ett rejält "overkill" att lägga
över 14 000kr på en förstärkare till dessa högtalare (t ex Hegel H100).. hmmm?!

#7

Postad 20 oktober 2011 - 14:25

Unregisteredaa866b49
  • Unregisteredaa866b49
  • Amatör

  • 86 inlägg
  • 0

Efter lite provlyssnande så blev mitt val Primare I22 DAC tillsammans med Dynaudio Focus 160. Har precis beställt denna kombination som väntas levereras 2 november. Jag tycker I22 gav mycket för pengarna. Ljudmässigt så var I22 lite mer ljus och klar i tonen jämfört med tex. Primare I21, kanske lite på bekostnad av dom lägsta bas tonerna. Detta bör inte vara en nackdel om du lyssnar mycket på elektronica.

Lycka till i sökandet.


Annars låter ju Hegel + Dynaudio mycket bättre (har själv lyssnat på båda nämnda modeller till Dynaudio Focus 160)

Nåväl, vidare är väl Primare I22 DAC digital också? - Därav den ljusare tonen?
Känns lite granna som att jämföra äpplen mot päron - analogt vs digitalt förstärkeri.
Personligen föredrar jag analogt, det karakteristiska vassa/ljusa/analytiska digitala ljudet är inte min grej.

Det finns mera kraft i Hegel H100 visst watt säger inte allt, men trafon är på 640VA och ger 100A peak.
DAC'en i Hegeln känns dock lite snålt tilltagen då man endast erbjuds en USB ingång :S För att få coax eller optiskt in tvingas man köpa ytterligare en extern DAC......

Men å andra sidan är H100/H200 + HD10/HD20 en extremt svårslagen kombination

För att hålla mig till topic;
TS prova om just Primare I22 DAC passar dig och MA RX6

Annars finns ju Bladelius och Krell (begagnat) också i prisklassen 20.000:-
(Antar att det är din gräns, eftersom H100 kostar runt 19.000:-?)

Daniel

#8

Postad 21 oktober 2011 - 09:32

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Skall uppgradera 2-kanaleriet här hemma. Jag har ett par Monitor Audio RX6 som jag idag driver med en NAD C350.

Nu åker NAD:en snart ut efter 10års trogen tjänst. Jag söker en förstärkare med lite kraft i som matchar mina högtalare. Jag har provlyssnat på Hegel H70 och H100, Naim Nait 5i och XS. Naim går bort direkt, ingen av dessa är vad jag söker. H70 var lite trött, men H100 lät riktigt bra!

Primare I22 DAC har jag inte hunnit lyssna på än, men på pappret ser det ut som att det skulle kunna vara något för mig. Jag vill gärna ha en förstärkare med inbyggd d/a alternativt en förstärkare utan som inte kostar mer än 15 000kr.

Frågan: Vilken förstärkare passar bäst till min Monitor Audio RX6? Primare, Hegel eller finns det någon annan jag bör lyssna på innan jag bestämmer mej.

Skall tilläggas att jag i förstahand lyssnar på elektronisk musik.

Tacksam för svar!

Hej,
Jag jagar också ny förstärkare och kollar på just de du nämner.
Jag har ett par SA Aura 60 som jag driver med en Sugden A21A på 25 klass A Watt. Musiken spelar jag via en Arcam RDac. Spelar vackert och kraftfullt detta paket. Vad jag saknar är kanske lite kontroll i lågbasen. Så jag undrar egentligen bara. Varför inte just Naim?

#9

Postad 21 oktober 2011 - 11:51

Richie Hawtin
  • Richie Hawtin
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0

Hej,
Jag jagar också ny förstärkare och kollar på just de du nämner.
Jag har ett par SA Aura 60 som jag driver med en Sugden A21A på 25 klass A Watt. Musiken spelar jag via en Arcam RDac. Spelar vackert och kraftfullt detta paket. Vad jag saknar är kanske lite kontroll i lågbasen. Så jag undrar egentligen bara. Varför inte just Naim?


För att Naim saknade just kontrollen i lågbasen. Körde både Massive Attack och Plastikman men det lät inte bra med Naim Nait 5i eller XS. Hade jag spelat någon kvinnlig vokalist som plinkade på en gitarr så hade nog Naim kanske gått vinnande ur striden. Men kontrollen i djupbasen saknade tyvärr i jämförelse med Hegel.

#10

Postad 24 oktober 2011 - 10:15

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0


För att Naim saknade just kontrollen i lågbasen. Körde både Massive Attack och Plastikman men det lät inte bra med Naim Nait 5i eller XS. Hade jag spelat någon kvinnlig vokalist som plinkade på en gitarr så hade nog Naim kanske gått vinnande ur striden. Men kontrollen i djupbasen saknade tyvärr i jämförelse med Hegel.

Ok,

Då får jag tacka för tipset. Just bättre baskontroll är ju vad jag är ute efter. Har du kommit vidare i ditt sökande? Tänker själv kolla Musical Fidelity M3 (tror jag den heter), kan kanske vara något.

#11

Postad 24 oktober 2011 - 18:34

Richie Hawtin
  • Richie Hawtin
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0

Ok,

Då får jag tacka för tipset. Just bättre baskontroll är ju vad jag är ute efter. Har du kommit vidare i ditt sökande? Tänker själv kolla Musical Fidelity M3 (tror jag den heter), kan kanske vara något.


Det är inte Naim det är fel på det verkar dock som att kombinera Naim med Monitor Audio är en dålig idé. Nu lutar det åt en Hegel H100 nu även om jag tycker att 19 000kr tar lite emot.. : ) Kikar runt lite på engelska forum nu får att få lite inspiration och där rekommenderar dom som vanligt Cyrus, Roksan & Audiolab till ALLT.

Jag skall ta mej en sväng till några hifi handlare i helgen och lyssna igen.. återkommer om jag hittar något lysande!

#12

Postad 10 november 2011 - 13:34

Unregistered05253787
  • Unregistered05253787
  • Användare

  • 106 inlägg
  • 0
Leta upp en beggad H1 om inte. Är väl i samma maskin men som fått nytt namn. Svårt att tro att den H100 skulle vara annorlunda.

Mvh

#13

Postad 13 januari 2012 - 00:04

Unregistered2110
  • Unregistered2110
  • Användare

  • 110 inlägg
  • 0
Atoll in 200! Värt att prova! Tror defenitivt den passar med MA

#14

Postad 13 januari 2012 - 00:51

Mr Muskel
  • Mr Muskel
  • Beroende

  • 1 342 inlägg
  • 0

Ok,

Då får jag tacka för tipset. Just bättre baskontroll är ju vad jag är ute efter. Har du kommit vidare i ditt sökande? Tänker själv kolla Musical Fidelity M3 (tror jag den heter), kan kanske vara något.


Om jag inte minns helt fel, har jag läst att det skall finnas några snubbar från en norsk hififorum som är helt lyriska över kombination av SA och Hegel tillsammans.

#15

Postad 13 januari 2012 - 13:04

cocobahia
  • cocobahia
  • Användare

  • 139 inlägg
  • 0
Jag driver mina SA Ranger master med en Hegel H1, fungerar riktigt bra :)

#16

Postad 13 januari 2012 - 15:16

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0
Tack för tipset Cocobahia och Mister muskel. Hegel tror jag också kan bli riktigt bra. Jag tänker framförallt på den där SE versionen för ca. 13000kr. om den finns kvar någonstans.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.