Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Den stora rumpskakar/buttkickertråden, alla modeller

382 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#201

Postad 22 augusti 2014 - 19:38

Jbl76
  • Jbl76
  • Användare

  • 229 inlägg
  • 1
Värt att notera är att en buttkicker LFE mår som bäst när den får 1000w i sig.

#202

Postad 23 augusti 2014 - 12:21

Frux
  • Frux
  • Forumräv

  • 970 inlägg
  • 1
Youtube-länken till hur man moddade Basspump var ju perfekt. Nu fick jag tummen ur och moddade min Basspump III! Den blev över när jag uppgraderade skakisarna i biosoffan (till Big Basspump). Numera sitter den i datorstolen och ger lite skönt basskak när man spelar spel med hörlurar.

Vikt: 1,25 kg
Före moddning: ca 35 Hz
Efter moddning: ca 24 Hz.

Enda nackdelen är att den blivit lite mer tungdriven. Jag får maxa volymkontrollen på min lilla subwooferförstärkare nu och det är ändå lite för svagt. Jag brukar ha rätt låg volym ut från datorn till hörlurar och subförstärkare dvs insignalen till förstärkaren blir svag helt enkelt. Funkar dock fint om man höjer volymen lite så kraften i sig är det inte fel på. Funderar på att kompromissa med att skruva dit en lättare vikt på 1 kg istället.

Driver med denna: http://www.ljudia.se...csw-55-p912681/

Bifogad fil(er)



#203

Postad 30 augusti 2014 - 13:27

Sweet Dreams
  • Sweet Dreams
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Nu så var två stycken Reckhorn BS-200 inköppta, och jag funderar nu på förstärkare. Skulle denna inbyggnads versionen fungera?

http://www.brl.se/sv...rkare-120w.html

Tänkte först ha någon begagnad surroundförstärkare, men de verkar inte ha LPF utan bara HPF för högtalarutgångarna. Från min nuvarande förstärkare tänkte jag sätta en y-split kontakt för att få lågnivåsignal till både min sub och till den nya förstärkaren för mina skakare. Frekvensen från förstärkaren är crossover från 120hz och sedan 100% från 80hz och nedåt. Detta tänker jag är för hög frekvens för skakarna. Därför väljer jag att köpa ett basslutsteg där jag kan dra ner LFP till exempel 60hz eller mindre.

Tänker jag rätt nu eller är det något jag fått om bakfoten tro? Förklara gärna,försöker lära mig mer om detta roliga ämne=)

#204

Postad 30 augusti 2014 - 18:12

Unregisterede7373d7e
  • Unregisterede7373d7e
  • Användare

  • 104 inlägg
  • 0
jag köpte 2st xtz amp1 förstärkare.
en till varje.
400w enligt tillverkaren.
kommer uppgradera med 2 kickar
till.
och annat steg?!

#205

Postad 30 augusti 2014 - 21:01

Unregisterede7373d7e
  • Unregisterede7373d7e
  • Användare

  • 104 inlägg
  • 0

Tror du blir nöjd med 2st buttkicker lfe! Köpte själv en earthquake q10b och montera i soffan, blev ett lyft i bion verkligen! Slutsteget är inställt på 30 Hz cutoff och det tycker jag är ok, då får man skak på de lägre hz:en! Tycker det blir lite överdrivet om man har den högre ställd. Men du justerar ju för ditt tycke! :) Kolla på eBay ang. plattorna, kanske finns där.


vad använder du för slutsteg på din kicker?
såg i ditt album att du kör svs steg till den.

vad skulle ni rekommendera om jag vill ha ännu mer
pulver till buttkickarna?

hur är buttkickers egna slutsteg som ska ge 1900w
i 2 ohm.

Redigerat av Unregisterede7373d7e, 30 augusti 2014 - 21:04.


#206

Postad 31 augusti 2014 - 16:49

korpen
  • korpen
  • Lärjunge

  • 438 inlägg
  • 0

vad använder du för slutsteg på din kicker?
såg i ditt album att du kör svs steg till den.

vad skulle ni rekommendera om jag vill ha ännu mer
pulver till buttkickarna?

hur är buttkickers egna slutsteg som ska ge 1900w
i 2 ohm.


Japp stämmer har ett svs steg som jag driver min shaker!
Den är på 400 W och peakar 800 W .


Hör för övrigt ingen erfarenhet på de andra slutstegen.

#207

Postad 04 september 2014 - 18:14

Unregisterede7373d7e
  • Unregisterede7373d7e
  • Användare

  • 104 inlägg
  • 0
xtz sub amp 1 orkar inte driva på mina buttkicker.
har ett steg på varje buttkicker.
måste spela extremt högt för att det ska hända nåt.
är det nån inställning på steget jag kan göra?
har en onkyo 828
tacksam för svar.

#208

Postad 04 september 2014 - 19:29

korpen
  • korpen
  • Lärjunge

  • 438 inlägg
  • 0
Öka volymen "gain" på steget!

Hur mycket har du inställt nu?


#209

Postad 05 september 2014 - 07:33

Unregisterede7373d7e
  • Unregisterede7373d7e
  • Användare

  • 104 inlägg
  • 0
fick till det.
det var så enkelt som att jag var tvungen att koppla
subbarna på egen kanal och buttkickarna på sin egen.
fungerar som bara den nu.
tack för hjälpen endå :)

#210

Postad 10 september 2014 - 14:40

CusmaR
  • CusmaR
  • Lärjunge

  • 345 inlägg
  • 0
hur gör ni som har två subbar? dvs en sub kopplad på Sub-out 1 och en på 2 ?

Jag har mina två subbar kopplade på varsin utgång för att kunna ställa in dem separat, men det blir verkligen inte bra med mina buttkickers om de lånar på en utgång :/, (innan jag körde med två fick de ha en egen utgång)

#211

Postad 10 september 2014 - 14:46

Unregisterede7373d7e
  • Unregisterede7373d7e
  • Användare

  • 104 inlägg
  • 0
jag har 2st utgångar på mitt steg. ena utgången går på subbarna och den andra är till kickarna.

#212

Postad 10 september 2014 - 19:40

korpen
  • korpen
  • Lärjunge

  • 438 inlägg
  • 0
Kör allt på en utgång och med y- split kabel. Funkar bra för mig...

#213

Postad 12 september 2014 - 17:58

Jbl76
  • Jbl76
  • Användare

  • 229 inlägg
  • 0
Kör en aktiv på ena subutgången...den andra matar det digitala delningsfiltret som grenar ut i 4 separata slutsteg som driver 2 passiva subbar samt 6 st "rumpskakare". Jag har några utgångar kvar på filtret för framtiden :)

#214

Postad 13 september 2014 - 16:21

Unregisterede7373d7e
  • Unregisterede7373d7e
  • Användare

  • 104 inlägg
  • 0
vad 'är det för digitalt delningsfilter?
hur lågt kan du dela?

Redigerat av Unregisterede7373d7e, 13 september 2014 - 16:22.


#215

Postad 14 september 2014 - 09:36

Jbl76
  • Jbl76
  • Användare

  • 229 inlägg
  • 0
Filtret är ett Behringer DCX2496 Ultra Drive Pro.



#216

Postad 15 september 2014 - 08:34

CusmaR
  • CusmaR
  • Lärjunge

  • 345 inlägg
  • 0
Jag kan tyvärr inte splitta min utgång för då får jag inte mina basspumps och röra på sig knappt....
När de får en egen sub-utgång så måste jag ställa den på +10 osv, all bas på max för att få ut bra effekt. har jag för klent "slutsteg" för dem?

kör en t.amp e400 bryggad, med 4st basspumps 8ohm som är kopplade parallellt och serie för att det ska sluta på 8 ohm.

#217

Postad 15 september 2014 - 08:45

SKIBBE
  • SKIBBE
  • Guru

  • 5 338 inlägg
  • 0
Jag har en Onkyo 727 som kör 5.0 kan man koppla en buttkicker direkt till den på något sätt utan att ha någon förstärkare mellan? (Helt novis på området)

#218

Postad 16 september 2014 - 08:28

Unregistered46f62999
  • Unregistered46f62999
  • Beroende

  • 1 007 inlägg
  • 0

Jag har en Onkyo 727 som kör 5.0 kan man koppla en buttkicker direkt till den på något sätt utan att ha någon förstärkare mellan? (Helt novis på området)


läste om en som hade dom på zon2
rätt smart faktiskt, rent teoretiskt skall det funka kanon men praktiskt kan jag inte yttra mig om men värt att prova beroende på hur många som kommer att användas såklart och vilken ohm dom ligger på.
man kan ju serie koppla/parallell koppla för att driva flera än 1st

#219

Postad 16 september 2014 - 08:55

mrgorgo
  • mrgorgo
  • Forumräv

  • 593 inlägg
  • 0

läste om en som hade dom på zon2
rätt smart faktiskt, rent teoretiskt skall det funka kanon men praktiskt kan jag inte yttra mig om men värt att prova beroende på hur många som kommer att användas såklart och vilken ohm dom ligger på.
man kan ju serie koppla/parallell koppla för att driva flera än 1st


Jag drev mina med zon2.
En rca från sub ut till valfri ingång (jag tog game)

#220

Postad 16 september 2014 - 21:47

SKIBBE
  • SKIBBE
  • Guru

  • 5 338 inlägg
  • 0

Jag drev mina med zon2.
En rca från sub ut till valfri ingång (jag tog game)


Nu hängde jag inte riktigt med hur det skulle fungera.

Pre-out SUB > Ykabel analog ingång (valfri)
Zone 2 > Butkicker

Så låt säga jag spelar xbox (game HDMI) och pre out är kopplat på game (analog) det ska funka, precis samma som om jag hade kört HDMI DVD ingången? Blev snurrigt här för mig :P

Redigerat av SKIBBE, 16 september 2014 - 22:03.


#221

Postad 04 oktober 2014 - 07:42

Frux
  • Frux
  • Forumräv

  • 970 inlägg
  • 0

Youtube-länken till hur man moddade Basspump var ju perfekt. Nu fick jag tummen ur och moddade min Basspump III! Den blev över när jag uppgraderade skakisarna i biosoffan (till Big Basspump). Numera sitter den i datorstolen och ger lite skönt basskak när man spelar spel med hörlurar.

Vikt: 1,25 kg
Före moddning: ca 35 Hz
Efter moddning: ca 24 Hz.

Enda nackdelen är att den blivit lite mer tungdriven. Jag får maxa volymkontrollen på min lilla subwooferförstärkare nu och det är ändå lite för svagt. Jag brukar ha rätt låg volym ut från datorn till hörlurar och subförstärkare dvs insignalen till förstärkaren blir svag helt enkelt. Funkar dock fint om man höjer volymen lite så kraften i sig är det inte fel på. Funderar på att kompromissa med att skruva dit en lättare vikt på 1 kg istället.

Driver med denna: http://www.ljudia.se...csw-55-p912681/


Uppdaterar mitt inlägg. Jag fixade ett ordentligt ljudkort igen istället för det crappy onboard-ljudet som jag kört på ett tag. Det fixade alla problem med volym osv. :) Det räcker att ha buttkicker-förstärkaren på halva volymen nu och det skakar ändå mer än tillräckligt i stolen när jag spelar Battlefield 4. Väldigt nöjd med både moddningen och installationen, rekommenderas. :D

#222

Postad 25 oktober 2014 - 11:08

casv
  • casv
  • Lärjunge

  • 258 inlägg
  • 0

Youtube-länken till hur man moddade Basspump var ju perfekt. Nu fick jag tummen ur och moddade min Basspump III! Den blev över när jag uppgraderade skakisarna i biosoffan (till Big Basspump). Numera sitter den i datorstolen och ger lite skönt basskak när man spelar spel med hörlurar.

Vikt: 1,25 kg
Före moddning: ca 35 Hz
Efter moddning: ca 24 Hz.

Enda nackdelen är att den blivit lite mer tungdriven. Jag får maxa volymkontrollen på min lilla subwooferförstärkare nu och det är ändå lite för svagt. Jag brukar ha rätt låg volym ut från datorn till hörlurar och subförstärkare dvs insignalen till förstärkaren blir svag helt enkelt. Funkar dock fint om man höjer volymen lite så kraften i sig är det inte fel på. Funderar på att kompromissa med att skruva dit en lättare vikt på 1 kg istället.

Driver med denna: http://www.ljudia.se...csw-55-p912681/


Hej! Jag letar efter liknande datorstol som i bilden på din som ser ut som att kunna passa till basspumpen jag har hemma.
Bifogar din bild här:

https://www.minhembi...ttach_id=140834

Var det lätt att skruva fast den? Var finns stolen? Finns någon länk?

Tack för svar!

Redigerat av casv, 25 oktober 2014 - 11:15.


#223

Postad 25 oktober 2014 - 18:30

Frux
  • Frux
  • Forumräv

  • 970 inlägg
  • 0

Hej! Jag letar efter liknande datorstol som i bilden på din som ser ut som att kunna passa till basspumpen jag har hemma.
Bifogar din bild här:

https://www.minhembi...ttach_id=140834

Var det lätt att skruva fast den? Var finns stolen? Finns någon länk?

Tack för svar!

Stolen är från Jysk: http://jysk.se/konto...emoryskum-svart

Det var inga problem att skruva fast basspumpen. Antar att det sitter någon sorts spånplatta i trä under tyget på undersidan av kontorsstolen. Det funkar säkert lika bra på vilken kontorsstol som helst.

#224

Postad 30 november 2014 - 15:06

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0
får hem en reclinersoffa på tisdag som jag tänkte slänga in mina två basspumps i. Har tidigare kört ett gammalt inbyggnadsteg från en gamma audio pro 6,5" sub. Den fungerade perfekt tills jag moddade mina pumpare, vilka därefter behöver mer kräm.

Jag är dock osäker på vad köpa. Vill ha en så liten och smidig förstärkare som möjligt, men ändå inte begränsas.

Någon som kan tipsa om vettig stärkare/steg att placera bakom soffan?

#225

Postad 30 november 2014 - 19:58

Unregistered46f62999
  • Unregistered46f62999
  • Beroende

  • 1 007 inlägg
  • 0

får hem en reclinersoffa på tisdag som jag tänkte slänga in mina två basspumps i. Har tidigare kört ett gammalt inbyggnadsteg från en gamma audio pro 6,5" sub. Den fungerade perfekt tills jag moddade mina pumpare, vilka därefter behöver mer kräm.

Jag är dock osäker på vad köpa. Vill ha en så liten och smidig förstärkare som möjligt, men ändå inte begränsas.

Någon som kan tipsa om vettig stärkare/steg att placera bakom soffan?


jag köpte mig en äldre 4 kanals high-end reciever av Sony via tradera för 500 riksdaler och den är galet bra till mina 5 pumps under soffan
bara ett tips, eller kolla på rehifi kanske??

#226

Postad 05 december 2014 - 17:21

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0
Blev ett beggat Proson 2050 där jag tog bort bygeln och kör på main in. Blev ett stabilt lyft, eller kanske ska säga en rejäl sänkning. Nu känner jag av hela bassvepet vilket jag inte gjorde med gamla slutsteget.

Nu "distar" det inte heller. Förut "skramlade/skrapade" det till när de fick jobba lite. Ett tydligt klipp var flygplansscenen i Dark knight rises. Nu kunde jag dra på så hella soffan flyttades :D

#227

Postad 27 januari 2015 - 00:23

cruzz
  • cruzz
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0
Jag har en Harman Kardon AVR 365 7.1
Kör nu på 5.1 bara, har köpt 2 st Basspump 4ohm.
Hur kopplar jag dem till Zon 2 på förstärkaren, går det?
Fördelar/Nackdelar någon kunnig på området?

#228

Postad 29 januari 2015 - 22:15

cruzz
  • cruzz
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0

Jag har en Harman Kardon AVR 365 7.1
Kör nu på 5.1 bara, har köpt 2 st Basspump 4ohm.
Hur kopplar jag dem till Zon 2 på förstärkaren, går det?
Fördelar/Nackdelar någon kunnig på området?


Blev att köra på samma vis som "Voldo" beskrev i en annan tråd.
Köpte en Proson Stereo förstärkare och vilket drag det blev!
Kan verkligen rekommendera folk att prova.
Men jag undrar fortfarande hur man går tillväga genom Zon 2 kopplingen?

#229

Postad 29 april 2015 - 22:12

Bogge
  • Bogge
  • Forumräv

  • 802 inlägg
  • 0
Tänkte testa ett par Basspump III eller Big Bass pump till soffan. Det är till en 3-sits Divan. Räcker 2st eller blir det bara lite surr?
 
Och är det fortfarande Dynavox Spark II eller Zachry CSW-55 som gäller om man vill ha en förstärkare som är liten till formatet? 
 
Zachryn finns ju ett prisvärt 999kr kit.
 
Men Spark II verkar vara lite kraftigare (50W i 4ohm) och går att hitta för 650kr.
 
Bild på soffan
forma-big_58113174.jpg

Redigerat av Bogge, 29 april 2015 - 22:17.


#230

Postad 05 maj 2015 - 23:29

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

  • 4 029 inlägg
  • 0
Basspumps verkar kul. Måste testas :)

#231

Postad 04 juni 2015 - 06:48

Unregistered2bf97601
  • Unregistered2bf97601
  • Wannabe

  • 45 inlägg
  • 0

Hej! 

Nu är det dags att börja kika på rumpskakare igen, Hade för kanske ett år sedan 4st Basspump III i min dåvarande hörnsoffa. Jag drev dom i parelell-serie koppling dvs 2/2 med ett canton steg på 250w. 

Nu är det ny lägenhet och ny soffa och tanken är att jag ska installera detta igen. 

 

Soffan ser exakt likadan ut som denna: http://www.tvmobel.s...s/florens-p.jpg

och jag ska driva det hela med en VSX-AX4AVi-S, Förstärkaren har 180w per kanal.

Frågan är om jag ska köra på 4st basspump III och och köra samma koppling som innan så att det blir ca 90w st eller om man ska köra två st Big Bass pump III? Båda setuperna kostar cirka 1000kr och mer än så vill varken jag eller frugan lägga på detta. 

Med 4st av de mindre varianterna så sprids det ju ut lite mer i soffan, det är en stor kolos som troligtvis behöver en jäkla volym för att det ska kännas av, men är dessa större varianter bättre? de har ju dubbla talspolar och liknande och borde ändå ge lite mer gung? men kanske inte tillräckligt för att det verkligen ska bli bra? 

Vad jag förstått när man kör dessa recivers så ska man endast använda sig utav FR/FL, går det ej tex sätta Multichannel stereo och köra alla fyra i varsin utgång och därifrån få ut mer kräm till rumpskakarna? eller ska man bara anväda sig utav FR/FL? 



#232

Postad 04 juni 2015 - 14:36

Bogge
  • Bogge
  • Forumräv

  • 802 inlägg
  • 0

Hej!

Nu är det dags att börja kika på rumpskakare igen, Hade för kanske ett år sedan 4st Basspump III i min dåvarande hörnsoffa. Jag drev dom i parelell-serie koppling dvs 2/2 med ett canton steg på 250w.

Nu är det ny lägenhet och ny soffa och tanken är att jag ska installera detta igen.

Soffan ser exakt likadan ut som denna: http://www.tvmobel.s...s/florens-p.jpg

och jag ska driva det hela med en VSX-AX4AVi-S, Förstärkaren har 180w per kanal.

Frågan är om jag ska köra på 4st basspump III och och köra samma koppling som innan så att det blir ca 90w st eller om man ska köra två st Big Bass pump III? Båda setuperna kostar cirka 1000kr och mer än så vill varken jag eller frugan lägga på detta.

Med 4st av de mindre varianterna så sprids det ju ut lite mer i soffan, det är en stor kolos som troligtvis behöver en jäkla volym för att det ska kännas av, men är dessa större varianter bättre? de har ju dubbla talspolar och liknande och borde ändå ge lite mer gung? men kanske inte tillräckligt för att det verkligen ska bli bra?

Vad jag förstått när man kör dessa recivers så ska man endast använda sig utav FR/FL, går det ej tex sätta Multichannel stereo och köra alla fyra i varsin utgång och därifrån få ut mer kräm till rumpskakarna? eller ska man bara anväda sig utav FR/FL?


Jag tror ju på 2st Big Bass Pump III eftersom den ska gå djupare enligt omdöme här på forumet. Har 1st installerad och en till på ingång. Liknande soffstorlek som dig. Om det funkar med din Pioneer har jag tyvärr inte koll på.

#233

Postad 05 juni 2015 - 11:19

Unregistered2bf97601
  • Unregistered2bf97601
  • Wannabe

  • 45 inlägg
  • 0

Jag tror ju på 2st Big Bass Pump III eftersom den ska gå djupare enligt omdöme här på forumet. Har 1st installerad och en till på ingång. Liknande soffstorlek som dig. Om det funkar med din Pioneer har jag tyvärr inte koll på.

men du tror alltså att det räcker för en så stor soffa? tänkte ifall det verkligen sprids ut i resten då det bara blir två istället för 4? :) 



#234

Postad 05 juni 2015 - 16:20

Bogge
  • Bogge
  • Forumräv

  • 802 inlägg
  • 0

men du tror alltså att det räcker för en så stor soffa? tänkte ifall det verkligen sprids ut i resten då det bara blir två istället för 4? :)


Min soffa är 280 bred och en Big Bass Pump III känns på alla sittplatser. Du kan se i mitt galleri hur den är placerad. Jag tror 2st rätt placerade kommer funka bra.

#235

Postad 19 juni 2015 - 08:57

greveriff
  • greveriff
  • Veteran

  • 1 984 inlägg
  • 0
Big Bass pump III moddar man inte med vikter va?

#236

Postad 19 juni 2015 - 10:57

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Du kan bli den första ;)

#237

Postad 19 juni 2015 - 11:07

greveriff
  • greveriff
  • Veteran

  • 1 984 inlägg
  • 0
Haha, ok.

#238

Postad 02 juli 2015 - 09:31

CatWildheart
  • CatWildheart
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0

Har köpt två Sinus Live Basspump III som jag monterade i soffan igår, ska hämta ut min Zachry CSW-55 idag och plugga in.

Kör en Onkyo NR-TX616.

 

Hur kopplar jag in basförstärkaren? Direkt till recievern?

 

Blir spännande att se hur det blir!


Redigerat av CatWildheart, 02 juli 2015 - 09:54.


#239

Postad 06 juli 2015 - 22:30

Jbl76
  • Jbl76
  • Användare

  • 229 inlägg
  • 0
[quote name="CatWildheart" post="4228538" timestamp="1435825892"]

Har köpt två Sinus Live Basspump III som jag monterade i soffan igår, ska hämta ut min Zachry CSW-55 idag och plugga in.
Kör en Onkyo NR-TX616.


Hur kopplar jag in basförstärkaren? Direkt till recievern?

Blir spännande att se hur det blir![/

Japp med lågnivå från sub out på Onkyo'n till level in på zachry steget.

#240

Postad 12 juli 2015 - 10:58

Blader
  • Blader
  • Forumräv

  • 916 inlägg
  • 0

Tjenare! 

Funderar på att skaffa ett par bass shakers till soffan. Vad rekommenderar ni för alternativ? 

 

Har främst kollat på Bass Rocker BR-25, fördelen med den är att den är lättdriven men nackdelen är ju att den inte går så våldsamt lågt i frekvens. Har själv fått prova dessa och tyckte de gav riktigt häftig effekt ändå.  

 

Sen har jag även kikat på Reckhorn BS-200 som går djupare men kräver en hel del mer, omkring 100w vid 20hz. Blir väl svårt att hitta ett slutsteg för under 2000 som möter de kraven (man vill ju inte lägga för mycket på bass shakers...). 

 

Buttkickern är utesluten då den är för stor, monteras utanför soffan och kostar för mycket. 



#241

Postad 16 september 2015 - 16:08

guigzy
  • guigzy
  • Användare

  • 100 inlägg
  • 0
.

Redigerat av guigzy, 25 september 2015 - 10:35.


#242

Postad 25 september 2015 - 10:37

guigzy
  • guigzy
  • Användare

  • 100 inlägg
  • 0
Är det någon som har en mer ingående beskrivning eller/och fotodokumentation på hur ni viktade ner era bass pump III?

Skulle vara uppskattat...hänger inte riktigt med på hur man gör.

#243

Postad 22 mars 2016 - 23:53

sirtraskold
  • sirtraskold
  • Wannabe

  • 38 inlägg
  • 0

Jag skulle behöva lite hjälp ! :)
Jag har snurrat in mig på att jag vill ha ett Inuke1000dsp slutsteg för att driva mina 2 basspump 3, samt en big bass pump 3.
Men kan inte komma på vad för slags kablar jag ska använda i mellan Inuken och basspump...?
Från min reciver till inuken antar jag att jag bara kan använda 6,3mm adaptrar och koppla in på ingången.
Någon som kan göra mig smartare ?



#244

Postad 11 april 2016 - 22:29

Gutepojken
  • Gutepojken
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Hej! Funderar på att skaffa ett par buttkickers till hemmabion.

Hur "viktig" är förstärkaren i sammanhanget? En begagnad surroundstärkare verkar vara helt ok?

Kan även en billig "ministärkare" på kanske 2*20 watt räcka?

Tacksam för lite guidning!

#245

Postad 25 april 2016 - 10:24

Unregistered9ff7c492
  • Unregistered9ff7c492
  • Wannabe

  • 16 inlägg
  • 0

Hej!

 

Jag har lusläst den här tråden och trodde att jag skulle klara att koppla mina Reckhorn basskakare som jag fick hem i fredags. Får dock inte ett liv ur dem så jag tänkte att någon här kanske hjälpa mig på traven.

 

Jag har en Marantz SR7010. Från sub 1-utgången har jag en y-split som jag kopplat mina två subwoofers till. Från sub 2-utgången har jag en subwooferkabel till min gamla receiver Pioneer VSX524 till cd-ingången. Har provat både med en enkel kabel som går till den vänstra (röda) cd-ingången och med en kabel som har en kontakt i sub-änden och två in i cd-ingångarna. Jag har provat både sub 1 och sub 2 från huvudförstärkaren.

 

Själva basskakarna har jag provat att koppla till dels fronhögtalarna och även till surround (borde väl inte spela någon roll?). Jag ställer "slutsteget" i cd-läge och drar igång, men inget händer.

 

Kan jag behöva göra några manuella subwooferinställningar på marantzen? Jag har kalibrerat högtalarna automatiskt med audessey.

 

 Vad har jag missat?

 

Enormt tacksam för hjälp!


Redigerat av Unregistered9ff7c492, 25 april 2016 - 10:31.


#246

Postad 25 april 2016 - 11:03

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0

Har du aktiverat SUB2 i din Marantz?

 

Kan vara så att SUB2´s utsignal är för låg för Pioneeren, testa höj nivån i Marantzen för SUB2.



#247

Postad 25 april 2016 - 13:17

Unregistered9ff7c492
  • Unregistered9ff7c492
  • Wannabe

  • 16 inlägg
  • 0

Har du aktiverat SUB2 i din Marantz?

 

Kan vara så att SUB2´s utsignal är för låg för Pioneeren, testa höj nivån i Marantzen för SUB2.

 

Jag var inne i menyerna och rotade lite och hittade att man kunde ställa in ljudnivån för subwoofern. Det stod dock att den funktionen bara var tillgänglig när LRF+main var valt. Jag vet inte riktigt vad det innebär utan har förlitat mig helt på den automatiska högtalarkonfigurationen. Men jag bör skruva upp den då?



#248

Postad 17 maj 2016 - 09:08

Unregistered9ff7c492
  • Unregistered9ff7c492
  • Wannabe

  • 16 inlägg
  • 0

Testade att ställa upp subnivån till max utan resultat men fick ordning på det när jag bytte och körde från sub1 på huvudförstärkaren till "subförstärkaren". Måste ha riktigt hög volym på "subförstärkaren" för att få önskad effekt, trodde inte att det skulle behövas så mycket kraft för att driva skakarna.

 

Hursomhelst så funkar det ju nu och jag tycker att det, sett till den låga kostnaden adderar en del till upplevelsen även om det inte direkt är revolutionerande.  



#249

Postad 23 maj 2016 - 14:31

Unregistered9ff7c492
  • Unregistered9ff7c492
  • Wannabe

  • 16 inlägg
  • 0

Hallå igen! Fortsätter krångla med skakare här.

 

Började ganska snart störa mig på att skakarna spelar när de inte borde. Verkar inte kunna ställa delning separat på sub1 och sub2-utgångarna i huvudförstärkaren så jag kikar på ett subwooferslutsteg i stället.

 

Hittade Zachary Csw-55 som verkade vettigt till ett lagom pris. Men 10 000-kronorsfrågan för en kopplingsanalfabet som jag blir då hur man bär sig åt för att koppla 2 basskakare till steget då det bara finns plats för en uppsättning högtalarkablar. Hur gör man för att seriekoppla skakarna? Om någon vänlig själ vill förklara det som om jag vore 5 år gammal blir jag jätteglad :)


Redigerat av Unregistered9ff7c492, 23 maj 2016 - 14:31.


#250

Postad 23 maj 2016 - 14:42

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

seriekoppling, från stegets utgång där bak: (+) --------(+)------(-)----------------(+)----(-)----------------- till stegets utgång där bak(-)

 

dom röda är skakarna

 

men det beror på om du ska serie eller parallel koppla,, är skakarna på 8 ohm styck ska du parallel koppla, är dom på 4 ohm styck då måste du seriekoppla om du ska använda Zachary Csw-55


Redigerat av hundrakg, 23 maj 2016 - 14:44.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.