Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Stänga av svensk textning på Viasat

4 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 21 januari 2012 - 17:51

hasseg
  • hasseg
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0
Hej, Jag försöker slå av den svenska textningen på engelsk språkiga program men har noterat att det är endast på ett par av programmen det fungerar på.
Jag är nyfiken på om detta är en begränsning hos Viasat som häftat ihop texten och bilden på de flesta kanalerna eller om det är samma fenomen hos alla leverantörer.
Exempel på kanaler där jag inte kan styra textningen är TV1,TV2,TV3,TV4,5,6,7,TV8 mfl.

#2

Postad 21 januari 2012 - 22:30

hasseg
  • hasseg
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0
Ville bara tillägga att jag har Viasat abbonemang via parabol och har en Pace ViasatPlus HD Box

#3

Postad 22 januari 2012 - 00:01

PaceEpson
  • PaceEpson
  • Användare

  • 212 inlägg
  • 0
Haha, en som vill ta bort text när jag haft problem med att få text på allt inklusive svenska filmer och annat eftersom ljudet är så bedrövligt och sitter man och äter något till hör man ju engelska lättare eftersom svenska är ett så efterblivet gröt-språk där allt låter som kocken på mupparna ungefär.

Mera text åt folket!

#4

Postad 22 januari 2012 - 15:22

hasseg
  • hasseg
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0
Vi kanske kan byta abonemang :) Fast jag är faktiskt förvånad att man år 2012 inte kan styra detta på alla kanaler

#5

Postad 23 januari 2012 - 00:00

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

  • 2 448 inlägg
  • 0
De flesta kanaler använder inbränd text, dvs att texten är inlagd i bilden vid utsändning. Det handlar dels om tekniska orsaker, dels om upphovsrättsliga skäl.

En del operatörer har också kodat om kanaler för att bränna in texten, eftersom den inte har fungerat korrekt på alla boxar. Alltifrån att textremsorna inte har visats vid rätt tidpunkt, till att de legat ute för länge, till att boxarna inte valt rätt språk, till att det bilvit grafiska konstigheter. Om man vill ha full kontroll över typografi och göra textremsorna lika snygga som vid inbränd text måste man använda bitmappad textning, vilket äter en del extra utrymme.

Det finns också kodbaserad textning där själva texten skickas över, istället för en förrenderad bild av textremsan. Det tar mindre utrymme men ser förfärligt ut. Tanken var att kodbaserad text skulle tecknas upp med typsnittet Tiresias, men i praktiken ser den oftast ut som text-tv. Det håller nog också tillbaka dolda textremsor.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.